Annons:
Etikettros-ris
Läst 3345 ggr
polgara
2012-10-31 08:37

Imponerad

Jag är så imponerad över alla dessa människor som lägger ner ett så stort engagemang på dessa hemlösa katter. Samtidigt blir jag så arg o förtvivlad på människor som låter sina katter få kull efter kull med ungar. Har en i min bekantskapskrets som fått 7 kullar sedan april o har 2 kullar på gång nu, blir så ledsen. Varför ska det vara så svårt att ge sina honor p-piller alt. kastrera dom? Tänk om fler kunde tänka på att det finns katter i överflöd.

Ville bara skriva av mig lite frustration

Annons:
Katthemsmatten
2012-10-31 09:53
#1

Det finns alldeles för många som tror att p-piller är ett bra alternativ. Det är det inte! Det är en ganska låg säkerhet mot dräktighet, men en hög risk för att kattan ska få juvercancer.

Hur många honor är det som fött dessa kullar? Vad har hänt med ungarna? Man får inte sälja mer än 2 kullar per år utan att det räknas som näringsverksamhet. Jag skulle lätt göra en anmälan till Länsstyrelsen för vanvård. Anmälan kan göras via LSTs hemsida och kan även vara anonym.

En så pass enkel åtgärd skulle underlätta för oss att slippa hitta fler övergivna katter. 'Många bäckar små ………'

Medarbetare Hittekatter iFokus

polgara
2012-10-31 10:39
#2

det är 4 katthonor som fått dessa kullar, ungarna säljs får förhoppningsvis goda hem

Katthemsmatten
2012-10-31 10:44
#3

Det innebär att honorna har varit dräktiga alldeles för många gånger för att det ska vara lagligt. Det är dessutom olagligt att sälja så många kullar. Det är ett solklart fall av vanvård av katterna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

zorro2
2012-10-31 11:01
#4

jag håller med dig, varför kan inte människor ta sitt ansvar. Nu har en arbetskollega till mig äntligen kastrerat sina 3honor. Hadde då tjatigt på henne nästan i 1år. Tillslut gick hon med på när jag sa att jag kunne bidra med en summa, men j…..kärring…ursäkta språket, hon har inte kastrerat sina 2haner och förra veckan så säger hon smilande att hankatterna smät när honorna kastrerades, så nu är dom inte hennes ansvar längre. Alltså hadde det inte varit på jobbet och hadde hon inte varit min arbetskollega så hadde jag törkat av henne smilet……..hon fick penger samt erbjöd jag mig att hjälpe till så alla kunde bli kastrerade samtidig…..

nu känner jag lite besvikelse och et stort frustration. Känns som att det här har varit lite meningslöst, det fins fortfarande 2okastrerade haner där ute. Min hjälp blev inte mkt till hjälp endå. Ene dagen vill jag prate med henne och höre om vi skulle kunne locka inn hankatterna och sen kastrera dom och i nästa ögonblick vill jag bara ta en struptag på henne…….

varför är några människor så dumma i huvudet, kan dom inte tänka, är dom så känslokalla eller vad är det snack om. varför bryr dom sig inte. Visst ok det är ett djur men även djuren kan känne smärte, glädje, hunger törst, rädsla och kyla som oss. så hur svårt kan det vara att förstå………..

majvi
2012-10-31 11:39
#5

TS du gör en stor insats om du kan stoppa detta.Anmäl till länsstyrelsen.

X föder upp fler än 2 kullar per år och säljer katter från fler än 2 kullar av egen uppfödning.Då bryter X mot lagen. Jag kan inte tänka mig att X har tillstånd för detta.

Det här gäller för katter

Tillstånd krävs för den som

  • håller tio eller fler katter äldre än tolv månader, till exempel har hand om egna katter eller håller katter på foder
  • föder upp tre eller fler kullar per år
  • upplåter tre eller fler katter per år
  • säljer katter från tre eller fler kullar per år av egen uppfödning
  • säljer tre eller fler katter per år från annans uppfödning
  • förvarar eller utfodrar fyra eller fler katter
  • bedriver yrkesmässig verksamhet.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

polgara
2012-10-31 20:52
#6

Det är redan anmält men inget görs, hon snackar omkull djurskyddsinspektören, dessutom är katterna hyfsat välskötta

Annons:
majvi
2012-10-31 21:17
#7

Det står inte någonstans att man inte behöver ha tillstånd om man har välskötta katter

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

polgara
2012-10-31 22:44
#8

hon hade inspektion idag, inga anmärkningar alls

Gatukorsning
2013-01-14 15:17
#9

# 8 Så då har hon alltså tillstånd för att ha så många katter på ett år antar jag? VEt du något om det?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

polgara
2013-01-15 14:23
#10

Finns inga tillstånd, det är jag helt säker på

Tycker bara synd om katterna som spottar ut kull efter kull, de är ofta redan dräktiga innan en kull är avvand helt

Gatukorsning
2013-01-15 15:37
#11

#10 - näe, usch och fy! Galet att Lst inte hade något at anmärka på. Stackars katter, det låter ju som att hon tänker avla sönder dem…usch.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Katthemsmatten
2013-01-15 16:25
#12

Du får försöka samla bevis i form av annonser från människan. På något sätt måste hon ju få avsättning för ungarna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

polgara
2013-01-15 17:05
#13

Hon annonserade nog ut 12 kulla förra året, iår har hon redan sålt 3 kullar

Annons:
Katthemsmatten
2013-01-15 17:07
#14

Kan du bevisa det? Kan du få bevis för hur många kullar per hona hon tar?

Medarbetare Hittekatter iFokus

polgara
2013-01-15 17:11
#15

Bevisa är nog svårt, de registreras ju inte nånstanns, vet inte om blocket har nått register om hur många annonser nån sätter ut? Oftast har hon ju flera kullar i samma annons, det är inte ovanligt att de fötts 2-3 kullar med bara några dagars mellanrum

Gatukorsning
2013-01-15 17:14
#16

12 kullar låter väldigt mycket tycker jag. Hur många honor är det som hon tar kullar på? Inte tror jag att det är särskilt hälsosamt för en katt att få mer än ett par kullar per år…men jag vet ingenting om just detta, men det låter som väldigt väldigt mycket.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Katthemsmatten
2013-01-15 17:14
#17

Försök samla skärmdumpar i alla fall. Bättre som underlag när man anmäler än att bara säga att man 'tycker'.

Medarbetare Hittekatter iFokus

polgara
2013-01-15 18:01
#18

Det är 4 honor som får kullarna o nu har hon ytterligare 2 som är i ålder att kunna få ungar, vet att det finns en till här på forumet som reagerat på denna personen o att hon levererar kattungar vid 9v ålder

Hennum
2013-01-15 18:18
#19

Kära nån… :( Den människan bidrar ju till produktion av hur många ungar som helst…. Tänk så många hemlösa ungar man hade kunnat få in i värmen om alla som köpte kattungar från henne skulle adoptera istället… Tragiskt och upprörande. 

Hoppas verkligen att lst kan ta detta på allvar, verkar ju inte så men hoppas de ändrar sig!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

polgara
2013-01-16 03:41
#20

Lst gör inget eftersom katterna är välskötta i övrigt

Annons:
Katthemsmatten
2013-01-16 10:31
#21

Då är det nog dags att du läser lagen för dem! Kolla vad som står i inlägg 5. Det låter i alla fall som om människan bryter mot en hel del bestämmelser, välskötta eller ej.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Linnea
2013-01-16 11:41
#22

Lägger hon katterna på Blocket så leta upp alla annonser och gör skärmdumpar. Få fatt i så många av hennes annonser som möjligt, gärna under hela året så ser ju LST sen hur pass allvarligt det är.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Alexej
2013-01-16 17:14
#23

Jag har anmält en kvinna som hade en gammal vit lite siamesliknande vit hona som fick kull efter kull med okända herrar för hon var utekatt och satt oftast (med ungarna) ute på altanen i regn och snön.

Hon annonserade ut de som siameskatter och tog några tusendlappar för varje kattunge, framförallt när de var vita. Och folk köpte som idioter. Hon hade aldrig problem att hitta köpare. Ovaccinerade, så klart. Sedan behåll hon en vit dotter och avlade också på henne.

Jag tog skärmdumpar på annonserna och anmälde henne både till Lst, skattekontoret och socialen. För hon använde katterna som bra extrainkomst till sin socialbidrag. Min dotter matade en gång en helg och tog bilder på matplatsen och kattlådan inne i lägenheten.

Kvinnan fick djurförbud.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

polgara
2013-01-17 07:43
#24

vet inte hur man gör för att få fram gamla annonser, dom försvinner ju efter ett tag. Senaste annonsen hittar jag inte heller längre, där borde de åldsta kattungarna vara nu runt 11-12v, nästa kull 1v yngre, dessa är dock levererade redan, sista kullen föddes på juldagen o där är nog alla sålda men inte levererade än

[eskils]
2013-01-17 10:21
#25

#23 Jättebra jobbat, Alexej och dotter! Glad

Katthemsmatten
2013-01-17 10:49
#26

#24 Håll koll på nya annonser från samma människa och börja spara ned dem. Vet inte om det går att få upp gamla annonser, men skulle knappast tro det.

Medarbetare Hittekatter iFokus

polgara
2013-01-17 22:09
#27

om annonsen är insatt 17dec o kattungarna då var 5v, då borde de vara runt 9-10v nu, eller har jag räknat fel? Dessa levererades för 3v sedan alltså måste de ju varit 6-7v

Eller är jag ute o svävar helt?

Annons:
Katthemsmatten
2013-01-18 09:57
#28

De är 9 veckor nu, om uppgiften om deras ålder vid annonstillfället stämmer. Alltså fortfarande olagligt att skilja dem från mamma.

Medarbetare Hittekatter iFokus

polgara
2013-01-18 11:03
#29

Jo det vet jag, men hur 17 kan man leverera kattungar vid 6-7v ålder?

Alexej
2013-01-18 11:10
#30

Låt någon ringa dit och spela in samtalet.

Samla in så många bevis som möjligt annars kan Lst inte göra något.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2013-01-18 11:22
#31

#29 Det finns folk till allt, dessvärre. Kul med kattungar, men inte när de börjar bli självständiga och klättra i gardinerna. Då ska de väck oavsett hur de kommer att klara sig. Blir så ilsk på den typen av människor!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: