Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2150 ggr
Ambrose
10/20/12, 4:40 PM

Skygg katt (Astrid) har mask. Behöver råd!

Jag har misstänkt det den senaste veckan eftersom hon har ätit lite dålig av sin kattmat och även spytt en gång, men eftersom hon har varit pigg, lekt och mer än gärna käkat skinka etc. Hon har även varit lös i magen, men jag trodde att det var pga. att vi precis har bytt foder.

Precis nu spydde hon på köksgolvet och jag såg två stycker smala vit ca 5cm lång maskar som krälade runt i det. Tyvärr försvann de in i spyat efter ett tag och jag kunde inte hitta dem igen för att ta kort.

Vad bör jag köpa för maskmedel och vilket är det bästa sättet att ge det till henne på utan att hon tappar allt sitt förtroende på mig och klöser ut mina ögon?

Nheo måste självklart också avmaskas, men det är väldigt enkelt att göra på honom.

Så.. vilket maskmedel bör jag ha och vart kan jag få tag på det så snart som möjligt?

Hon har troligtvis haft mask i flera månader sedan hon rymde när hon bodde hos min kompis. Det är även möjligt att hon har haft det hela livet utan att någon har mäkt det. Kanske därför hon är så liten…

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Katthemsmatten
10/20/12, 4:57 PM
#1

Stronghold som klarar spolmask är praktiskt eftersom den finns i en 'spot on' lösning. Man lägger det helt enkelt i nacken på katten. Se till att Nheo inte slickar henne bara för då får han i sig hennes dos också. (Finns även som oral suspension.)

Axilur, som går på rundmask och bandmask, finns som oral suspension och det kan man ge i maten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Ambrose
10/20/12, 5:00 PM
#2

#1 Om hon nu har spolmask och ev har haft det hela livet. Min kompis gissade på det eftersom hon är så otroligt liten och smal. Kan hon då ha andra maskar också? Som t.ex. bandmask och rundmask som du nämnde?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Ambrose
10/20/12, 5:05 PM
#3

Usch.. nu spydde stackaren igen, men bara vätska denna gången. Gissar att jag kommer behöva slänga alla sand i lådorna och göra rent dem etc?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Katthemsmatten
10/20/12, 5:06 PM
#4

Jag är inte helt säker, men jag tror att en katt kan ha flera typer av mask samtidigt. Tråkigt nog.

Du får säkert många fler råd under kvällen för det finns många medlemmar med stor erfarenhet av avmaskning och också kombinationen avmaskning-skygg/försiktig katt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Katthemsmatten
10/20/12, 5:08 PM
#5

Ja, för att förhindra återsmitta måste du rengöra lådorna, använd ytdesinfektion efter att du gjort rent, och byta sand. Mask är fruktansvärt lätt att smittas av.

Tänk på din egen handhygien också efter det arbetet. Flört

Medarbetare Hittekatter iFokus

Ambrose
10/20/12, 5:10 PM
#6

#5 Ja usch. Får höra skräckhistorier av sambon som hade mask en gång när han var liten :s

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Katthemsmatten
10/20/12, 5:11 PM
#7

Avmaskningsmedlen har blivit mer effektiva sedan dess Glad

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
10/20/12, 5:35 PM
#8

Skulle rekommendera Banthmith som är en pasta och mycket effektivt mot just spolmask som är det du beskriver. Det är också den vanligaste sorten och mycket lätt att smittas av då den smittar mellan kattmamman och ungarna i samband med att de diar.

Det är alltid dumt att maska av med starkare medel än vad situationen kräver. Det bästa brukar även vara att ge ett som biter på just den typ av mask som katten smittas av.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ambrose
10/20/12, 5:37 PM
#9

#8 Ok. Så om jag inte har sett någon annan mask än spolmasken så är det entagligen bara den hon har?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Josefa
10/20/12, 5:51 PM
#10

Om det är en katt som gått ute eller om hon har haft loppor, så har hon med största sannolikhet också bandmask.

Jag rekommenderar Milbemax, som tar både spol och bandmask. En liten pilla som ges som engångsdos.

Till skyggisar gömmer jag pillret mellan 2 uppblötta torrfoderbitar, som jag lägger högst upp på torrfodergivan. Då brukar den åka med i första tuggan. Krossa inte pillan, för då käönner katten smaken och brukar undvika maten.

Ambrose
10/20/12, 6:16 PM
#11

Astrid har bott inne sedan förra hösten. Hon rymde från tidigare jourhem en gång, men var då bara borta en dag. Hon har vad jag vet aldrig haft loppor. Jag har inte behandlat henne för det och har heller aldrig sett nåra eller sett henne klia sig överdrivet.

Hon väger otroligt lite. Antagligen mellan 1.5-2kg. Ska hon ens ha en hel tablett i så fall? (Inte direkt smal, känner inga revben etc, men superliten katt)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

emjon
10/20/12, 6:16 PM
#12

Jag har givit Milbemax i kokt torsk med lite fiskspad och det har kissen tagit utan att blinka med gott resultat.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
10/20/12, 6:17 PM
#13

Milbemax är också ett bra medel. Det hade det i Nederländerna när vi bodde där. Nu har det även kommit till Sverige. Fördelen är att pillret (brukar vara ½ piller) är mycket litet och lätt att ge i köttfärs eller något annat katten gillar utifall det är svårt att ge pillret direkt i munnen.

Bandmask smittar genom att katten äter ett infekterat bytesdjur. Vanligen råttor. Men det kan även smitta om katten haft loppor. (Störst risk i Södra Sverige). Det är inte lika lätt att bli smittad av bandmask som av spolmask som har ett mycket mera komplicerat förlopp och kan finnas latent i katten.

I dagens läger brukar men inte avmaska vuxna katter på rutin på samma sätt som man gjorde tidigare. Kattungar och kattmammaor ska dock alltid avmaskas enligt ett särskilt schema. Detta då kattungar smittas så lätt via mamman samt tar mer skada av en maskinfektion. Vuxna katter i övrigt avmaskar man när man ser symtom på mask så som du gjorde nu.

Om man vill vara säker på vad katten är smittad med kan man skicka in ett avföringsprov. Det finns en särskild box på Apoteket man kan köpa som heter Kolla Masken. Där finns provtagningskärl, anvisningar och förbetalt test + porto.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Ambrose
10/20/12, 7:07 PM
#14

Milbemax låter bra. Får fixa ihop något riktigt mumsigt och lägga tabletten där i. Får bli något litet eftersom hennes aptit inte är på top. Ska man ge medlet flera gånger för att döda nykläckta ägg etceråt etc eler är det baraen gång som gäller?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Josefa
10/20/12, 7:18 PM
#15

Om hon har spolmask så behöver hon avmaskas igen efter 2-3 veckor. Vid bandmask behöver hon bara avmaskas 1 gång eftersom bandmasken behöver flera värdar på sin färd från ägg till mask.

Ambrose
10/20/12, 7:36 PM
#16

Då håller jag tummarna för att hon käkar tabletten om den ligger bland godsaker.. har ingen lust att brottar med henne två gånger.. hon är smidig och hal som en ål :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Josefa
10/20/12, 9:32 PM
#17

Turligt nog är det ett par veckor mellan behandlingarna.

Alexej
10/21/12, 8:49 AM
#18

Mina får Milbemax (1/2-1 tablett) i blötfoder när de sitter själva i karantänen.

Svårare blir det efteråt när katterna sitter tillsammans. Då måste jag fånga in den skygga med håv och ge Profender som är en spot-on, lite vätska som sprutas mellan öronen på huden. Stronghold har dödat några katter när de slickade varandra.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
10/21/12, 9:11 AM
#19

Stronghold får våra katter endast när de har öronskabb eller pälsätande löss (det är den typen av löss som går på katter). Då ger man detta isamband med droncit.

Har katten ingen ohyra är det Profender som gäller.

Detta ger veterinären eller så får vi recept eftersom båda dessa är receptbelagda.

Kolla i så fall med veterinären om du kan få recept på Profender som är sk.. "spot on" och endast är en behandling. Profender tar både rundmaskar och bandmaskar (alltså inkl. spolmask och hakmask)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Ambrose
10/21/12, 9:47 AM
#20

Blir lite förvirrad här. Varför behöver jag ha både Milbemax och Profender? :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Alexej
10/21/12, 10:24 AM
#21

Nej, Milbemax när det är säker att rätt katt får det.

Annars gäller för mig Profender när jag måste fånga in en katt bland andra. Kan ju hända att en katt visa mask efter karantäntiden när den sitter med andra. Då kan man inte blanda det i något foder.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ambrose
10/21/12, 12:01 PM
#22

Aha. Vi brukar ha ganska bra koll på här hemma vem som får äta av vems mat så vi riskerar inte att fel katt får i sig medlet :) Astrid brukar sluka allt hon får.. hon snodde t.om. en bit pannkaka igår…. o.o Nheo därimot är väldigt petig och brukar äta precis allt utom maskmedlet… så honom får jag nog stoppa ned det i, men det brukar gå väldigt smidigt utan bråk ^^

Träffade för övrigt en lite knasig katt-tant i affären som tyckte att hon kunde allt om katter och ansåg att jag borde ta med Astrid… som precis börjat bli hanterbar.. till vetrinären för en spruta med maskmedel xD Jag skulle tydligen dessutom bara köpa specialfoder från vetrinären specifikt för kastrerad katt (både torr och blöt) för mjau och eukanuba dög tydligen inte :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Alexej
10/21/12, 12:04 PM
#23

Finns väl ingen spruta mot mask….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
10/21/12, 12:41 PM
#24

Ja det är mycket att tänka på.

Om jag var dig skulle jag satsa på att bli av med spolmasken i det här läget. Banthmith som jag tipsade om har flera fördelar. Det är mycket effektivt mot spolmasken och är inte farligt om man överdoserar. Det är en pasta som man kan stryka på kattens tass - då slickar hon i sig dosen.

Hur pass hanterbara är Astrid nu? Skulle de gå att få dit pastan på hennes ena tass.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ambrose
10/21/12, 12:44 PM
#25

Vi jobbar på att jag ska få greja med hennes tassar.. just nu är det precis så att jag får klappa dem om hon ligger lugnt och sover i soffan, men jag skaffade Milbemax. Blir lättast att lägga det i maten eftersom hon är helt galen i blötmat :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Ambrose
10/21/12, 5:46 PM
#26

Nu har vi fått i Astrid ½ tablett Milbemax efter en del krångel… väldigt va petig fröken kan vara då. Tabletten blev tyvärr liggandes i blötmaten någon timme och därefter lindade jag in den(den var nu i blöt pulverform) i skinka och jag är 100% att hon fick i sig allting. Frågan är bara. Fungerar tabletten fortfarande trotts att den blev liggandes? Kan jag märka om den har fungerat?

Nheo fick sin tablett utan problem, sambon släppte bara i den i munnen på honom :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Alexej
10/21/12, 7:57 PM
#27

Borde hjälpa. Har också upplevt att de åt allt utom tabletten. Men då blev det påtår på fodret tills tabletten var borta. Men du ser ju om hon fortfarande kräks med mask i de nästa veckorna.

Ibland är det otroligt hur länge maskar kan hålla sig i en katt trots avmaskning. Har haft katter som spydde mask trots att de var avmaskade tidigare och inte kom ut för att få nya. I nödfall skadar det inte med en halv till om typ en månad.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Ambrose
10/22/12, 4:04 PM
#28

Hur ser döda maskar som kommer ut med bajset ut? :P Försöke titta lite på Astrids skit utan att gräva för mycket… :P Det enda jag såg som ev. kunde ha varit något var en ljusbrun, smått genomskinlig uttorkad sak som låg i bajset..

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Alexej
10/22/12, 4:30 PM
#29

Aldrig sett det, de dör ju i tarmen och blir som annat där också.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
10/23/12, 9:51 AM
#30

De blir 'färglösa' och om man orkar titta en längre stund ser man att de inte rör sig det minsta. Inte så kul att titta på kanske, men………

Medarbetare Hittekatter iFokus

Ambrose
11/9/12, 8:03 PM
#31

Sådär ja! Nu har både Astrid och Nheo fått sin andra dos Milbemax! :) Gick mycket lättare denna gången. Gav Astrid mjukmat med "Oxkött och tomat" väldigt konstig blandning för en katt måste jag säga o.O men tomaten gjorde sitt jobb och döljde smaken av maskmedlet! Underbart ^^

Nheo fick den nedstoppad direkt i munnen som vanligt :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lena
11/11/12, 11:41 AM
#32

#31 Så fint att det gått bra med avmaskningen! Nu borde maskproblemen snart vara ett minne blott! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: