Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 25817 ggr
Kattsthlm
10/14/12, 10:21 PM

Avmaskning av bandmask

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en katthona här hemma som har gått ute. Hon har bott med mig i snart två månader och allting har gått så bra.

Men idag alldeles nyss började hon jama konstigt och bete sig lite underligt. Sedan gick hon undan lite (läs satte sig i soffan) och spydde. Och i spyan hittade jag en riktigt äcklig mask…den är helt platt så jag antar att det är en bandmask?

Har försökt läsa lite i tidigare trådar, men är nog lite för dum för att fatta rätt. Om katten har bandmask, är det troligt att hon också har spolmask? Jag hittade bara bandmask i spyan och det är första gången hon spyr på 6-7 veckor.

Ska jag använda maskmedel mot bandmask specifikt, eller mot både bandmask och spolmask?

Annons:
Jourhemmet
10/14/12, 10:36 PM
#1

Ge henne Milbemax som tar både band och spolmask, hon har garanterat båda delarna.

Kattsthlm
10/14/12, 10:57 PM
#2

Tack så mycket, Jourhemmet. Då testar jag Milbemax

zorro2
10/14/12, 11:33 PM
#3

axilur, det tar väl också både eller???

Kattsthlm
10/14/12, 11:52 PM
#4

mm, på apoteket står det att både axilur, milbemax, drontal och flubenol är mot både och. de innehåller olika ämnen allihop så lite vilse blir man allt…

men de funkar väl allihop? :O

Josefa
10/15/12, 1:26 PM
#5

#3 Axilur tar också bandmask, men Milbemax är tusan så mycket enklare att ge. En liten pilla som ges som engångsdos, medan Axilur är stora piller som ges i 3 dagar.

Alexej
10/15/12, 2:00 PM
#6

Tar bara Milbemax. Billigt och enkelt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Kattsthlm
10/15/12, 7:18 PM
#7

Rösterna verkar vara för milbemax så jag testar med det. Vill inte vänta en enda dag till nu, det här var faktiskt det äckligaste jag sett på länge!

Idag såg jag att hon hade en äcklig mask i pälsen!! Rynkar på näsan

Försökte borsta bort den med en borste på en lång pinne men hon blev rädd så det gick inte. Himlans vad äckligt det är. Plötsligt får jag lust att storstäda hela lägenheten.

Tack för tipset, hörni!

MSH
10/15/12, 7:21 PM
#8

Hua, låter inte kul… Tycker det är så äckliga, jag hade nog fått tok städ mani också…. Plus tvättat katten också.

Katthemsmatten
10/15/12, 7:22 PM
#9

Hoppas det går bra att avmaska henne, för det är verkligen fruktansvärt äckligt när de börjar kräla omkring. Att välja ett engångspreparat har sina fördelar. Avmaskningsmedel smakar fruktansvärt illa och det lär sig katten redan efter en dos. Andra dosen brukar var jobbig att ge och dos nummer tre brukar innebära brottningsmatch! Skäms

Medarbetare Hittekatter iFokus

Kattsthlm
10/15/12, 9:35 PM
#10

oj, smakar den så illa? Kanske man skulle försöka gömma den i något gott så katten äter upp den.

Jourhemmet
10/15/12, 9:44 PM
#11

Axilur smakar illa men inte Milbemax, den har en köttsmak och brukar inte vara svår att få i kissen.

zorro2
10/15/12, 11:26 PM
#12

jag gav min katt axilur det gick bra, tyckte jag. usj, vad äckligt det är ser ut…vad kryper rundt på katten också……usj

en kompis katt hadde bandmask som han kräktes ut….jag antar att det var bandmask, stor äcklig sak.

min förre kisse däremot hadde fått spolmask, är det det dom heter dom som är som små riskorn…..jag fatta inte vad det var först när det lå små riskorn på fönsterbrädan, sen såg jag rundt baken på kissen där fans också endel riskorn, sen gick det upp för mig. men det var inte like äckligt som den du har på bilden, kattsthlm.

Alexej
10/16/12, 9:13 AM
#13

Bandmask kan de kräka ut och det ser ut som stora vita daggmask eller nåt. De är äkliga. Riskorner som kryper ut genom rumpan är delar av bandmasken och ser så ut som i bilden i #0. Men de torkar ut väldigt snabbt, så det kan inte finnas "krypande" fragmenter av bansmasken i lägenheten bara torkade riskorn.

Annat är det med spolmaskar som spys ut. De kan kräla iväg…men torkar sedan också ut.

Har en katt mycket mask kan man avmaska igen efter några veckor för de lägger ägg i katten som hamnar genom blodet från tarmen upp till lungan och därför "maskhostar" katten. Då antingen spyr katten ut masken eller sväljer ner den….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
MSH
10/16/12, 9:46 AM
#14

Ursch, NÄR ( skriver jag nu, optimist idag:-)) vi hittar vår lilla skrutta lär väl hon vara full i mask…:-( !! Tur att maskmedel är lätt att ge!!

zorro2
10/16/12, 10:07 AM
#15

men hur ofta kan man eller ska man avmaska?….det är jo inte lätt att se eller upptäcka om inte katten visar symptom eller har krälande äckliga maskar på sig.

Jag avmaskade min katt för 6-7veckor sen, han mår bra, äter bra…..tycker det är svårt det där, jag har avmaskad mina 1gång/per ene gången ble det en avmaskningskur till men det var då jag upptäckte riskornen.

Katthemsmatten
10/16/12, 10:46 AM
#16

Avmaskning ska bara ske vid behov. Din katt som kommer in med möss får säkert i sig sin beskärda del av mask och behöver avmaskas, medan mina innekatter aldrig behöver det eftersom de inte kommer i kontakt med utegående katter och deras avföring. Om en katt i en flock får mask bör man avmaska samtliga eftersom de snabbt sprider sig via katternas lådor.

Du får hålla koll på din katt. Oftast är det när katten kräks man har lättast att hitta ffa bandmasken. Spolmasken får man hålla koll på i analen och om katten bajsar inne i lådan kan man även hitta dem där.

Medarbetare Hittekatter iFokus

zorro2
10/16/12, 11:01 AM
#17

så det är liksom bara vänta att se typ, hålla koll.

Alexej
10/16/12, 11:28 AM
#18

#16 Tvärtom.

Bandmasken eller ja, deras fragmenter kommer nästan alltid ut genom rumpan och ses då som riskorn. Har bara sett två gånger en utspydd bandmask och den liknade mer en orm eller stor daggmask. Läste att de kan bli upp till 70 cm.

Spolmasken kräks ut.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
10/16/12, 11:37 AM
#19

Då föreslår jag att du håller koll - oavsett. Jag har bara hittat bandmask i uppkastningar och det var ingen rolig syn. Drygt 10 cm långa Skrikandes

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
10/16/12, 11:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Det här är spolmaskar och de är omkring 10 cm långa och ser ut lite som spagetti.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Katthemsmatten
10/16/12, 12:10 PM
#21

Såna har jag, dessvärre, också sett :-( ÄCKLIGT!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

zorro2
10/16/12, 3:12 PM
#22

fy! va ÄCKLIGT!!!

Andina
10/16/12, 3:38 PM
#23

Min gamla hade bandmask i sig när han kom. Masken kom ut bakvägen, det hängde en ca 10 cm lång mask ur baken på honom. Jag fick hjälpa till och dra ut den… då blev den betydligt längre än 10 cm…
(Vid ett senare tillfälle, en kort tid efter avmaskningen, såg jag "risgryn" på hans liggplatser så det blev en avmaskningsrunda till… )

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Kattsthlm
10/16/12, 8:01 PM
#24

efter att ha läst allas äckliga berättelser om många cm långa maskar som fastnar i rumpan och så och den fruktansvärt äckliga (!) bilden i #20 måste jag säga att jag känner mig lyckligt lottad! Idag när jag kom hem så hade hon spytt igen och den här gången letade jag igenom väldigt noggrant. Den på bilden och dens vänner såg jag av en slump för att spyan rörde sig. Men idag såg jag flera som var sådär smala, inte platta. Blääk! Idag gav jag henne iaf avmaskningsmedel. är det någon som vet vad som kommer hända nu egentligen? hon fick milbemax och i bipacksedeln stod diarré och kräkningar som biverkningar inte som metod att få ut maskarna…..det var en rätt fattig bipackssedel egentligen. men hur får hon ut maskarna om hon inte spyr eller bajsar ut dem? dör de av medlet eller?

Katthemsmatten
10/16/12, 8:06 PM
#25

De dör av medlet liksom deras ägg. Katten kan kräkas eller få diarré. Ingen biverkan - ingen verkan som vi brukar säga i läkemedelssvängen. Inte så raljant som det kan låta när man skriver, men faktum är att man i alla lägen får väga nytta/risk och kräkningar och diarré är en västanfläkt i jämförelse med vad som sker om maskarna får härja fritt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Kattsthlm
10/16/12, 10:38 PM
#26

visst är det det, katthemsmatten! om hon blir av med maskarna så är det jättehärligt även om hon måste kräkas upp dem eller få ut dem på annat sätt.

men jag hade på något sätt fått för mig att man med medlet ville lixom påskynda den naturliga processen och att de kanske skulle följa med ut eller något…

maskdödarmedel är det alltså. härligt!!! (känner jag just nu. hellre att de är döda när de kommer ut än att de rör sig….)

Katthemsmatten
10/17/12, 10:30 AM
#27

Nej, att du skulle skynda på tarmrörelserna för att få ut dem snabbare tror jag inte. Ju längre tid som medlet ligger i magen hos katten, ju längre tid verkar det ju för att döda de små 'äcklen'.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Kattsthlm
10/17/12, 10:05 PM
#28

jo, visst. hade ingen aning om hur det funkade så jag satt och funderade på det när jag kollade maskmedel på apoteket.

hon har faktiskt varken kräkts eller fått diarré. letar i kattoan varje dag men ärlig talat är det lite svårt att hitta vita små saker i en kattlåda full med vita små saker…hoppas de fastnar i avföringen så jag ser om de följer med ut. Obestämd (lite äcklig kommentar kanske..)

Upp till toppen
Annons: