Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 5510 ggr
nnnrrr
2012-10-14 00:20

Upphittad katt Uppsala, Librobäck!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Katt upphittad i Librobäck, industriområde i Uppsala. Katten befann sig på en gångbana (promenad/löpbana) nere vid ån och hade befunnit sig på platsen minst 2 dygn enligt vittnen.
Mycket tillgiven och öppen gentemot alla den möter. Den var mycket hungrig då vi gav den lite mat men inte mager eller tilltufsad.

Katten: sköldpaddsfärgad (svart, vit, ljusbrun) och  vit mage med en svart fläck mitt på magen. Ett ben är vitt och det andra benet svart. Vit nos, svartfläckiga trampdynor.
Två svarta fläckar vid öronen och två små ljusbruna fläckar under nosen.
Saknar både halsband och  ID- märkning. Troligtvis en hona.
Mkt snäll och kelig, märks att den har haft ett hem!

Nu befinner den sig hos oss i väntan på att ägaren ska höra av sig, så sprid detta vidare!

Kontakt: Izabella Rihani 0735-667308

Annons:
Uppkatten
2012-10-14 08:21
#1

Lägg ut annons på Föreningens Samvetets sida för upphittade katter.

Sätt upp lappar i området där hon hittades.

Har ni kollat om hon är chipmärkt? Annars: ta med misse till polis/veterinär som kan hjälpa er att kolla om hon har ett chip. Via chippet kan ägaren lätt spåras, förutsatt att ägaren sett till att också registrera chippet.

Ha koll på t ex Föreningen Samvetets sida för efterlysta katter, liksom på efterlysta katter på Blocket.

Självklart håller jag ögonen öppna o sprider informationen vidare!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2012-10-14 08:23
#2

Ring också in en anmälan till polisen om upphittad katt om ni inte redan har gjort det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2012-10-14 12:14
#3

Kloka tips från Uppkatten. Viktigt att ni kollar chip, lappa också området och ett stort område i närheten. Dåligt orienterad i Uppsala, men finns det bostadsområden inom 700-800 meter från platsen ni hittade katten bör ni lappa rejält i dessa. Och som sagt, polisanmäl upphittandet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Issa
2012-10-14 13:27
#4

Lägg även upp på Kattpolisen i Fokus. På FB: Vi längtar hem.

nnnrrr
2012-10-14 20:39
#5

Ringde in en anmälan till polisen det första jag gjorde. Har lagt ut annons här och kattpolisen, blocket, facebook, instagram, på olika katthemsidor (bla. samvetet men har ej fått svar från dom ännu). Alltså finns mkt info om henne på nätet redan!

Har redan sökt och letat på nästintill alla hemsidor om efterlysta katter, ingen som matchar (hela Sverige).

Ska kolla upp FB: vi längtar hem!

Det vi ska göra: lappa där hon hittades och runtomkring. Ta med henne till vet. och kolla chip!

Tack för era tips!

MissInAction
2012-10-14 21:01
#6

Jag har lagt ut tråden på min privata FB också, eftersom jag bor i Uppsala Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Katthemsmatten
2012-10-14 21:48
#7

#5 Bra jobbat! Hoppas ni hitar ägaren.

#6 Jättebra att du delar. Förhoppningsvis har du vänner som i sin tur delar och kan hjälpa till att nå en ev. ägare.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissInAction
2012-10-14 23:18
#8

#7
Ja jag hoppas att de gör det!!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

nnnrrr
2012-10-16 13:26
#9

Hej!

Katten är ej chippad tyvärr. Nu är det så att vi har ett problem: katten kissar i lådan men bajsar inte i den. Jag har köpt en till låda som vi ställt i rummet där den bajsat två gånger. Alltså en låda att kissa i och en för nummer två. Funkar ej.

Antagligen är den van att bajsa ute men kissat inne. Lådorna är rena och fina jämt, så det är inget problem.

Hur ska vi göra? Vi kan inte ha katten ute då vi bor på 4:e våningen.  Den behöver komma till ett hem där den får gå ut!

Är det någon som kan tänkas ta hand om denna fina katt?

Har mejlat samvetet, de har fullt. När vi var hos vet. idag menade hon att vi kan släppa tillbaka den där vi hittade den men halsband om att ringa oss, om någon vill ha/saknar den. Hur ska den överleva ute?

majvi
2012-10-16 13:35
#10

Försök med blomjord, löv eller dyl i en låda och se om det går bättre

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Uppkatten
2012-10-16 13:37
#11

Nej, ni kan inte släppa ut den. Den behöver få mat, vatten och tillsyn. Speciellt nu när det börjar bli kallt ute = risk att misse förfryser öron etc annars.

Kontakta Musses vänner och hör om de kan hjälpa till. Det är en mindre förening i Uppsala som hjälper till att omplacera katter.

Googla på "katt bajsar utanför lådan" (om du inte redan har gjort det) så hittar du säkert massor av tänkvärda tips och råd.

Fortsätt att lappa! Det är jätteviktigt i det här läget!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

nnnrrr
2012-10-16 14:13
#12

Jag har inte heller hjärta att släppa ut den. Men det där med LÖV och JORD var mycket bra ide. Ska prova med det.

Har haft kontakt med Musses vänner, ringde Lena där sist idag utan svar dock. Då katten inte bor hos mig utan hos mina föräldrar blir det mycket svårt för dom när den bajsar inomhus :/. Känns som att jag har belastat dom.

Ska fortsätta lappa imorn! Tycker det är märkligt att man inte letar efter sin katt, jag menar polisanmäld är den ju, så om man saknar sin katt bör det inte vara så svårt att polisanmäla och efterlysa den?

Just det, vet. tyckte hon kände att den var kastrerad, men skulle behövt raka katten för att säkert få veta detta. Så det är ju ett bra tecken isf.

Uppkatten
2012-10-16 14:21
#13

En del människor verkar vänta förvånandsvärt länge innan de börjar leta mer aktivt efter sin katt.

Det kan också vara så att misse har varit borta länge och att ägaren därför har "gett upp" och trappat ner sitt sökande.

Ytterligare ett alternativ är att misse har gett sig ut att resa "på egen tass" och kanske befinner sig långt hemifrån… Då kan det vara svårare att hitta matte/husse som kanske letar (aktivt) i en annan del av landet. Det har t ex hänt att katt rest till Gotland på egen hand….

Många kattägare tänker heller inte på att söka över nätet. De "sätter lapp på Konsum" eller lappar i närområdet "som de alltid har gjort".

Polisen har i sin tur inget register över bortsprungna katter som täcker hela landet. Är misse långt hemifrån kan Uppsalapolisen förmodligen inte "se" det i sina register.

Det brukar gå att lösa bajs-problem även om jag själv aldrig behövt jobba med den problematiken. Du kommer säkert att få massor av goda råd här, vet också att det finns tips o råd att hitta om sådant på nätet. Det är inte helt ovanligt bland katter, men som sagt: det brukar ofta(st) gå att rätta till.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
2012-10-16 14:27
#14

Bajsar misse "lite var som helst" när hon bajsar utanför, eller har hon "valt" något speciellt ställe?

Eller sätter hon sig bara för nära lådkanten så att bajset hamnar utanför?

Eller är hon hård i magen så att avföringen sitter kvar i rumpan när hon skuttar ur lådan (för att lossna först senare)?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2012-10-16 14:29
#15

Försök annonsera på olika katthems hemsidor. En del har i alla fall möjligheten att man kan få lägga upp en liten annons kostnadsfritt om upphittade katter.

Med tanke på att katter ibland har tagit sig ombord på släp och in i bilar och därmed vara långt hemifrån tycker jag att du inte ska begränsa dig till Uppsala utan annonsera över så stor del av landet som du bara kan. En annons på Blocket kan också vara bra.

Håller tummarna för att katten ska få komma tillbaka till sitt hem. Om den som du misstänker är kastrerad så har den ju haft någon som bryr sig om den.

Medarbetare Hittekatter iFokus

nnnrrr
2012-10-16 14:39
#16

Blocket har jag satt ut en annons. Ska kolla kattsidor nationellt men har några uppe på olika "efterlysnings" sajter.

Katten bajsar i ett helt annant rum än kisslådan. Under en stol oftast, så nu har vi ställt kattlådan där.

Katthemsmatten
2012-10-16 14:56
#17

Hoppas hon kommer att använda lådan nu när den står på den plats hon själv valt.

Du gör ett jättebra jobb på att söka ägare. Ställ även katten i kö för ett katthem och böna och be att dina föräldrar behåller henne så länge. Det är inte väder för en katt att vara ute i dygnet runt nu, och värre blir det på den blåsiga uppsalaslätten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2012-10-16 15:00
#18

Ni kan också prova att göra rent där misse bajsat och därefter placera en matkopp med mat i precis där. På så sätt markerar ni att "det här är inte ett ställe där man bajsar".

En del katter föredrar kattlåda med tak (eller tvärtom). Man kan prova sig fram och se om katten föredrar en annan typ av kattsand. Viktig med ordentligt med kattsand i kattlådan.

Feliway doftavgivare för vägguttag uppges ibland kunna hjälpa.

Det kan också finnas fysiska orsaker som gör att misse väljer att bajsa på andra ställen än i lådan (som jag förstått det), det måste då kollas upp av veterinär.

Kanske är misse mest lite förvirrad just nu av allt det här nya, kan kanske vara en reaktion på det…?

Bäst vore ju om misse fick komma hem så snart som möjligt, vi får hjälpas åt att leta på nätet etc.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2012-10-16 15:15
#19

Har sökt igenom efterlysningar på Stockholms katthems sida ända till början av juni utan att hitta någon katt som skulle kunna stämma in med den du hittat.

Medarbetare Hittekatter iFokus

majvi
2012-10-16 15:49
#20

#11  Musses vänner är egentligen inte en förening utan det är 1 person som står bakom.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Uppkatten
2012-10-16 16:01
#21

#20 Kollar man på nätet så står det "Föreningen Musses vänner" på vad jag tolkar är hemsidan, och det beskrivs sedan som "en liten ideel förening"….? Hur som helst är det väl bra att kolla om de kan hjälpa missen…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

majvi
2012-10-16 16:30
#22

#21 Det står t.ex ordförande men ingen kassör,sekreterare,ledamot. Det är bra om hon kan hjälpa katten , men resurserna är begränsade.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

nnnrrr
2012-10-16 16:38
#23

Jag har talat med Musses vänner och med Lena som har det stället. Hon skulle eventuellt kunna hämta katten på fre. Får se om vi fått bukt med bajsproblemen tills dess.

Skönt att Lena kan ta hand om henne iaf!

Katthemsmatten
2012-10-16 16:50
#24

Hoppas att ni får bukt med bajsproblematiken i alla fall. Det är ju lika litet roligt för den som ska ta hand om henne sedan som det är för dina föräldrar.

Håller mina tummar för ett varaktigt hem för den lilla tjejen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2012-10-16 17:59
#25

#22 Kallar sig Musses vänner för "Förening" så citerar jag det, inte sätter jag mig o söker efter hur många som ev. ingår i föreningen…???!!! Det var liksom inte det saken gällde.

Mindes dock att Musses vänner ev. skulle kunna hjälpa den misse som setts i Månkarbo nyligen. Eftersom det aldrig blev aktuellt hoppades jag att denna misse ev. skulle kunna få hjälp "istället" om ingen ägare dyker upp inom kort. Hoppas dock att matte/husse hör av sig!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
2012-10-17 11:12
#26

min ena bajsade bara utanför lådan fasst kissade i trots att jag hadde flera lådor. bytte sand sort o det funkade, skumt för hon kissade i den gammla sanden men så var dte ..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

nnnrrr
2012-10-20 23:36
#27

Hej på er!

Katten uträttar samtliga behov i lådan nuSkrattande då vi fyllde den med JORD!

Så nu är dem rumsren, tack för era förslag!

Sedan ville jag bara meddela er att det är fyra personer som ringt mig som sett lappar/efterlysningarna och berättat att de sett katten på exakt samma ställe sen i somras, juni! Även då var katten ren, fin och utan fästingar. Men samtliga hade reagerat på stället och att den var så kontaktsökande men trott att den har ett hem då den var i så gott skick.

Jag tycker det är märkligt att ingen har hört av sig, om nu katten har stället som "lekplats"?

Vad tror ni?

Annons:
Uppkatten
2012-10-21 09:52
#28

Härligt att misse blivit rumsren!!!! Så småningom kan ni troligtvis börja blanda lite kattsand i jorden, och sedan successivt öka mängden kattsand (och minska på mängden jord). Men skynda långsamt! Det viktiga är att det fungerar!

Ägaren ja. Svårt att veta om h*n inte har kommit igång att leta ordentligt, eller om h*n trappat ner sitt sökande (om misse varit borta länge), eller hur det egentligen förhåller sig.

Vad du kan göra är att lappa i allt vidare cirklar. Både digitalt och till fots.

Kastrerade honor - som inte är "på rymmen" eller vilse - brukar oftast inte ha särskilt stora revir, utan hålla sig relativt nära hemmet (undantag finns dock!). Har du tur så räcker det alltså att lappa lite extra lite längre bort.

Hur stort område har du lappat i dag (med utgångspunkt från var hon hittades)? Räkna med minst 400 meter i varje riktning i första skedet, sedan lappar du i allt vidare cirklar vart efter tiden går.

Lappa också digitalt på t ex olika katthems hemsidor mm. IFALL misse har åkt långt…. (sådant händer!). Sök på "Alla katthem i Sverige" så får du upp en lista att utgå från.

Ring polisen lite då och då och kolla om de fått in ngn efterlysning på en tre-färgad katt! Tyvärr missas det där emellanåt, så det kan vara bra o ringa o kolla.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

nnnrrr
2012-10-21 12:53
#29

Jag har lappat ca 1-3 km från där hon hittades, i olika riktningar men klart att man kan lappa ännu mera. Men jag har tyvärr inte vattenfast bläck eller plastfickor så det räcker. Har mejlat ett behandlingshem som ligger nära där hon hittades, kanske någon av de boende som äger katten. Det är det närmaste stället där ngn bor! Sen är det bara företag och industrier.

Att ringa polisen är nog bra, det ska jag göra! Att kolla nationellt har jag också gjort en hel del, ska fortsätta med det. Jag har ju satt ut en efterlysning på Blocket och efterlysningar.se också.

När man googlar upphittad/försvunnen katt uppsala får man upp annonsen om katten vilket är bra.

Vi har redan bytt ut en del jord i lådan mot sand och det funkar bra!

Uppkatten
2012-10-21 13:18
#30

Viktigt att lappa även bland företag och industrier. Misse kan ha åkt med ngn jobb-bil som varit ute på uppdrag och hamnat långt hemifrån. Kanske är misse efterlyst i någon anställds "hemma-bostadsområde" utan att den anställde har tänkt på att misse kan "ha åkt med honom till jobbet". Kanske är det rentutav en misse som är "huskatt" på något företag i området? Vad tror du om en annons i t ex UppsalaTidningen?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

nnnrrr
2012-11-01 16:16
#31

Hej!

Ingen som hört av sig ang. katten. Mina föräldrar börjar bli lite otåliga och jag måste börja fundera på vad som skall göras härnäst. Vi kan agera jourhem men då vill jag gärna veta att det aktivt letas efter ny ägare.

Vad har ni för förslag? Vad kan jag göra i nuläget?

Katten äter mycket mindre (normalt nu och inte lika glupskt) och går på lådan och allt. Den har dock blivit lite mindre mysig, säger ifrån mera vilket jag ser som sunt? Vad tror ni? Från att ha mest ha sovit och ätit dygnet runt i två veckor är den mer lekfull och säger nej när det inte vill. När den kom ville den kela JÄMT, hela tiden men inte lika mkt nu.

Dock tappar den mycket, mycket hår? Jag funderar på om det kan bero på att den är inne nu, att den tappar utepälsen? Känns som att den tappar lika mkt päls som under sommaren.

Katthemsmatten
2012-11-01 16:37
#32

#31 Det är naturligt att den efter ett par veckor börjar bli sitt normala jag genom att inte äta konstant och dessutom börja våga sätta gränser. Den känner sig helt enkelt 'hemma'. Pälsömsandet verkar helt normalt för årstiden och innekatt. Om det inte blir kala fläckar eller pälsen verkar glanslös och skivar sig är det nog ingen fara.

Minns inte om du har ställt katten i någon katthemskö, men har du det får du vara beredd på en ganska lång väntan innan den kan få komma in. Utegående honor med ungar/övergivna ungar har alltid förtur. Och finns det behövande utegående hanar så kommer de också före en katt som har tak över huvudet och mat för dagen. Även om det inte är er katt. Men jag tror du förstår problematiken för dem som har hand om köerna till katthemmen. Det är mer akut med dem jag nämnde.

Du kan väl också annonsera efter ny ägare om polisen tycker det är OK och katten är överlåten på dig/dina föräldrar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

nnnrrr
2012-11-01 16:46
#33

Har inte ställt mig i ngn kö, just därför att det finns nog katter som mer behöver dessa platser. Det jag menade är att jag/vi kan agera jourhem. Måste katten vara på katthem för att dom ska leta efter ny ägare? Ska jag ställa mig i kö? Jag vill ju helst att kissen får ett nytt hem och slipper katthem om det är möjligt.

Hur lång tid måste det passera innan katten "blir vår", är det tre månader?

Pälsen är fin och blank. Men jag har ju innekatt själv och aldrig att han fäller sådär på vintern enbart på sommaren. Passar på att fråga er, min egna katt har "skivig päls" ibland, vad kan det tyda på? Han är en innekatt.

Uppkatten
2012-11-01 16:46
#34

Hur gick det med Musses vänner?

Kolla med polisen om ni aktivt kan börja annonsera efter ny ägare (för jag vill minnas att misse var polisanmäld som upphittad).

Min långhåriga katt tappar massor av päls så här års (dock inte min korthårskatt). Gissar att fällningen beror på att elementen sätts igång på allvar så här års. Skaffa en bra karda till henne, och borsta en stund varje dag.

Om misse i övrigt mår bra, och får den stimulans hon behöver, kan du nog utgå från att det är sunt när hon säger ifrån. Är det ngt speciellt hon inte vill vara med om?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Katthemsmatten
2012-11-01 16:48
#35

Katten behöver inte vara fysiskt placerad på katthem, men den måste vara ägd av katthemmet för att de ska engagera sig i att annonsera efter ny ägare.

Är ni officiellt jourhem för katten åt något katthem?

Medarbetare Hittekatter iFokus

nnnrrr
2012-11-01 16:50
#36

# 35: Nej det är vi inte.

Katthemsmatten
2012-11-01 16:52
#37

#36 Du får börja med att kolla med polisen som #34 skriver. Sedan ställa katten i kö till katthem. Även jourhem är en bristvara, så det är inte säkert att de säger OK utan tycker att ni får försöka hjälpa katten själva så länge. Anledningarna ser du i #32.

Skivig päls kan tyda på att katten inte är helt frisk, men kan också vara att den är litet fet i pälsen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2012-11-01 16:53
#38

#36 Kontakta Föreningen Samvetet och diskutera med dem ang. att vara jourhem till hittekatt som ni redan har!

Om polisen överlåter katten på er kan ni även annonsera ut misse på Föreningen Samvetets hemsida under rubriken Privata kattannonser.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

nnnrrr
2012-11-14 12:02
#39

Hej på er!

Nu letar jag efter ett nytt hem åt denna fina katt då vi inte kan ha kvar henne så mycket längre. Är det någon som vill ta emot henne, hon är så go och snäll, mycket tillgiven!

Ni kan väl höra er för? Hon har i nuläget varit anmäld i en månad, vilket innebär att det återstår två månader så i december kan hon omplaceras.

Jag skulle gärna behålla henne om det inte vore för min egna katt som inte är så sällskaplig mot andra katter.

Hör av er!

martdat
2012-11-14 15:37
#40

vi kan inte hjälpa dig med omplacering direkt här för de flessta brukar ha knökafullt här , men tipps o råd kan du få, och det är som alltid. anonsera anonsera bilder bilder. och viktigt  pratat med hemmet så de förstår viket ansvar det är att ta hand om en katt.- Ta betalt, vill man inte betala elr skyller på dålig ekonomi då ska man ingen katt ha. vill de inte betala för katten så lär de heller inte ge den veterinärvård vid behov. Har du möjlighet så kastrera den innan med.

All lycka till,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: