Annons:
Etikettros-ris
Läst 2559 ggr
Lena
10/13/12, 7:56 PM

Veckans Ris! Topaz-Bedrägeriet :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var ett hårt slag vi fick alla hittekattsvänner av att den tårdrypande historien bakom kattungen Topaz inte visade sig var något annat än en iskallt iscensatt blåsning från en eller flera giriga människor.

Händelsen är polisanmäld. Polisen vill nu komma i kontakt med alla som drabbats genom att ha skänkt pengar till en uppdiktad katt. Förr ansågs girighet tillhöra de 7 dödssynderna. Även om vi inte längre tror på dödsstraff borde de skyldiga straffas på ett kännbart sätt.

Om så inte skulle bli fallet rent juridiskt, tror jag på det där med karma. Det slår tillbaka på något sätt när man ondsint och beräknande spelar på andras godhet. Om inte idag så kommer det en morgondag när stegen blir allt tyngre.. Det är nämligen tungt, mycket tungt att bära på onda gärningar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[Forest]
10/13/12, 11:39 PM
#1

Förfärligt detta. Det jag tycker är synd att just såna här skadar andra som faktist hjälper katter i nöd, de kan bli lidande eftersom andra inte tror på deras rop på hjälp. Dessutom tyvärr brukar ofta inte vara värst rika personer som hjälper katter eller som skänker en liten slant, så det är verkligen dålig stil detta. Jag ger personen bakom detta en spark på smalbenet o jag håller tummarna för att du åker fast.

Lena
10/14/12, 11:46 AM
#2

#1 Nej det slår tråkigt nog tillbaka på andra, när den här typen av bedrägerier förekommer. I slutänden är det nödlidande katter som blir drabbade.

Något i den här skalan har vi inte varit med om tidigare. Det finns nu mycket att lära av denna blåsning. Även om insamlingen inte ägde rum på Hittekatter styrdes ju många över till Facebook sidan sedan de läst tråden här.

Det den som söker hjälp för katter får tänka på är att lägga upp det på ett säkert och mycket seriöst sätt. Det bästa är att ha avtal med veterinärkliniken så att insamlade medel går direkt dit. Vill man hjälpa katter i större skala bör man bilda en förening och skaffa sig ett Plusgiro eller Bankgirokonto. Redovisning är sedan av stor vikt. Alternativt jobba tillsammans med redan etablerade föreningar.

I ett akut fall som detta får man även vara mer precis med sina uppgifter så att det går att kontrollera om katten verkligen är på djursjukhus etc. Då skulle man kunnat ha en överenskommelse direkt med djursjukhuset om att insamlade medel går dit.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: