Annons:
Etikettkattens-status
Läst 2774 ggr
[ollesbodega]
2012-10-13 17:24

Ideell org. eller ett vinstdrivande företag?

Är Djurambulansen en ideell organisation eller ett vinstdrivande företag?

Nån som vet mer?

Lite syrak då de våldgästade vårt senaste öppethus o nyligen försökte sälja sina tjänster via vårt katthemms FB sida. Vårt varumärke är inte till salu!

Trots upprpade frågor från medlemmar till Djurambulansen är jag inte klokare.

Nån som har fakta om Djurambulasen här?

orgnummr, stadgar, årsredovisning, tillstånd mm önskas

Annons:
Andina
2012-10-13 17:40
#1

På deras sajt "Om oss" står det att de är en ideell organisation… Så jag antar att de är det då också…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2012-10-13 17:42
#2

Den här informationen hittar man på Ratsit

Där står det i och för sig att den inte är verksam… vad det nu betyder i sammanhanget…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[ollesbodega]
2012-10-13 17:46
#3

@1 Jag antar inget! Bara för att man säger att man är ideell behöver man inte vara det. Såg du du org nummer. stadgar eller årsredovisning på hemsidan?

Andina
2012-10-13 17:47
#4

Och på Bolagsverket hittar man två omnämningar om Djurambulansen i Gtbg - en avförd (enskild firma - där ser man även personnumret) och en avregistrerad (handelsbolag). Möjligtvis (troligt?) att det är samma personer bakom verksamheten… (skriv "Djurambulansen" i sökrutan till vänster)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2012-10-13 17:48
#5

#3 - Nej, jag gick inte in så djupt på sajten - så har inte sett något mer. Ännu… ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[ollesbodega]
2012-10-13 17:49
#6

@2

Att det behövs mer fakta om verksamheten…..

Annons:
Andina
2012-10-13 17:52
#7

Här lite paragraftext om Handelsregisterlagen - tänker på "avförd enligt 17 kap..:" (enskilda firman).,,

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2012-10-13 17:54
#8

Utan att vara nå'n som förstår sig på juridiska texter (är allergisk mot så'na numera…) så ser det ut som att Djurambulansen egentligen inte finns verksamt längre… Så visst låter det mysko det du skriver i #0

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2012-10-13 17:59
#9

Googlade på telnr'et och hittade Sjöräddningssällskapet - med samma design på webbsidan… Så det är kanske inte så skumt ändå…?

Hinner inte leta mer just nu dock..

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[ollesbodega]
2012-10-13 17:59
#10

@7 Tack! Men jag önskar info om deras verksamhet som de bedriver i Göteborg o Stockholm idag. Vart går pengarna. Är de ideella som de påstår?

[ollesbodega]
2012-10-13 18:04
#11

@9 Tack för försöket att hitta mer info. Fins en en anledning till att  jag ber om hjälp. Förbannat svårt att hitta mer info om Djurambulansen……

Andina
2012-10-13 18:09
#12

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

KajsaN
2012-10-13 21:11
#13

Det finns tre Djurambulanser.

Ideella föreningen Djurambulansen
http://djurhjalp.se/

Djurambulansen i Skåne AB
http://www.djurambulans.org/

Djurambulansen (endast hästar)
http://djurambulansen.nu/

Annons:
[ollesbodega]
2012-10-20 02:34
#14

@13

Den Djurambulans jag söker fakta om är den du hänvisar till "Ideella föreningengen Djurambulansen", www.djurhjälp.se.

De säger på sin hemsida att de är ideella. Ska jag köpa det det rakt av?

Som ideell förening redovisar man sin årsredovisning. stadgar så att givaren vet att pengarna används rätt. När inte ens "sk" medlemmar får ta del av ovan luktar det bondfångeri!

Av vad jag förstått har de aldrig kallat sina medlemmar till ett årsmöte, de ärju bara  sponsorer…..

Jag skänker inte pengar iblindo,  Finns det någon medlem av Djurambulansen här som gör det?

Om Ja, publicera stadgar o årsredovisning här. Behöver FAKTA om det här företaget. Ev. ägakopplingar till veterinärkliniker vore intressant.

Lena
2012-10-20 10:40
#15

Vet att diskussionen varit uppe här på HiF för ett tag sedan. Det är flera av våra medlemmar som varit ifrågsättande. Det finns även en del kritik om att de avlivar katter.

Lägger in olika diskussioner vi haft tidigare.

Diskussioner:

Djurambulansen - bra eller dålig? (Relativt ny tråd)

Äldre trådar i ämnet:

Djurambulansen i Nordstan. (Representant fr Djurambulansen själva skriver)

Djurambulansen?

Djurambulansen Västra Götaland.

Varning för polisen.

Djurambulansen i Stockholm. (tråd från 2007)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2012-10-20 14:05
#16

Puttar upp för klarhet i det här.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[ollesbodega]
2012-10-20 14:25
#17

@15

Tack för info Lena!

Har läst de trådarna här o sökt på andra ställen utan att bli klokare.

Behöver fakta om företaget!

Finns det någon jurist här som vet vad som gäller då man marknadsför sig som "ideiell förening".Ställer det krav på redovisning kopplat till detta?

Vart ska man vända sig för att få en "sk ideell" insamlare granskad?

Lena
2012-10-20 16:08
#18

#17 Nej tyvärr blir man inte klokare när man läser det som skrivs. Varken på hemsidan eller i nämnda trådar.

Kanske kan du hitta informationen du söker i Skatteverkets information om ideella föreningar?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

johnnys girl
2012-10-20 16:23
#19

För att få registrera sig som ideell förening hos skatteverket krävs att man skickar in följande med sin ansökan

  • stadgar

  • protokoll från konstituerande möte som visar

  • att föreningen har bildats och antagit ett namn

  • att stadgar antagits

  • att styrelsen har valts

  • vilka som ingår i styrelsen

  • protokoll på vem/vilka som är firmatecknare.

  • Allt det här ser ju vederhäftigt och bra ut, men sedan kan man i princip stoppa handlingarna i byrålådan, strunda i allt vad föreingsdemokrati heter  och vara skattebefriad. Medlemmarna kallas uppenbarligen inte till någon årsstämma och stadgarna verkar hemligare än bevakningen av rikets säkerhet.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Lena
2012-10-20 16:28
#20

#19 Frågan är om det finns något juridiskt att ta till mot föreningar som inte sköter sig?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: