Annons:
Läst 6218 ggr
Lena
2012-10-12 19:42

Bedrägeriet!

Känner ni igen den här kattungen? Länk till amerikansk hemsida!

jämför här:

Vad ska jag ta mig till?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Engla
2012-10-12 19:44
#1

Fruktansvärt! Att man ens vågar? Undra hur mycket pengar som har kommit in? Rynkar på näsan

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Andina
2012-10-12 19:46
#2

Boiling Angry

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lena
2012-10-12 19:52
#3

Vederbörande blåste ju av insamlingen ganska kvickt och påstod sig ha fått 15.000:- från en anonym person. Men sedan var det vissa som absolut ville ge mera pengar ändå.

Kan förstå att vederbörande även fick kalla fötter när våra medlemmar ville gå till botten med polisanmälan av händelsen med de dumpade/döda katterna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Puma77
2012-10-12 20:07
#4

Glöm inte kattungen Truls som tydligen en kompis till denna person hittat och som ombads skapa en insamling via fb och även den är en katt från USA.

 

//Pia

[sarasvati]
2012-10-12 20:10
#5

Oj då … Ja, måste ha blivit svettigt med upprepade uppmaningar till polisanmälan etc, och en hel drös med förfrågningar till polismyndigheten i Västra Götaland, inkl länkar till vad som visat sig vara brottslig verksamhet i full gång.

Kalla fötter verkar vederbörande ändå inte ha fått, ty delar nu på facebook en liknande historia om dumpad kattunge. Samtidigt uppdagades bluffen tydligen.

Eftersom det är brottslig verksamhet kan personen spåras via ip-adress, med hjälp av polisen. Och kontot på Swedbank fanns ju. Så fast åker h*n.

Är glad att just denna kattfamilj faktiskt inte dött en kvalfull död. Det mest tragiska är att det finns verkliga katter därute som behöver all vår hjälp. Och nu har människor, ofta under knappa omständigheter verkar det, satsat på att bidra ekonomiskt - och så går det inte till katter alls. (Den anonyme bidragsgivaren antar jag är bluff dock.) När vågar dessa satsa igen, om alls?

Andina
2012-10-12 20:16
#6

#5 - Ja, men det måste anmälas till polisen.. denna gång… Och "förhoppningsvis" finns någon som betalat in pengar som vill gör det!!! ???

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
M.H.Sanna
2012-10-12 20:16
#7

Kan man spåra bedragaren?? IP-adress, bankkontonumret..

Jag är så rasande att jag skriker högt!  Skrikandes

Puma77
2012-10-12 20:25
#8

Media är tipsade, folk har skrivit på swedbanks fb sida och det finns dem som tagit skärmdumpar ifall det skulle försvinna för sidorna på fb är anmälda också och folk fortsätter att anmäla.

 

//Pia

Andina
2012-10-12 20:26
#9

#8 - Bra!!!! Tack Pia!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Nosen
2012-10-12 20:35
#10

Båda sidorna, Truls och Topaz blev raderade samtidigt, jag är ganska säker på att det är samma person som höll i båda.

Fy fan för att sno pengar från folk! Jag hann skänka till båda katterna :( Jag skänkte till Truls när sidan bara hade varit uppe i 12 minuter. Snacka om att man är blåögd. ALDRIG MER SÄGER JAG BARA!

Lena
2012-10-12 20:37
#11

Topaz Facebook sida är nu borttagen. Jag hann kopiera båda bankkontonumren från Topaz och Truls insamlingsidor. Swedbank båda två och även samma cleraingnummer 8313-9.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Andina
2012-10-12 20:39
#12

Jag hoppas att du anmäler detta till polisen, Nosen! Ni är många som blivit bedragna och skärmdumpar finns tydligen på fb-sidorna… Ju fler ni är som anmäler desto bättre!

Samtidigt beklagar jag att du blev bedragen! Men för din egen skull, tänk som så, att du gjorde det för att du hade Hjärtat på rätta stället!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Puma77
2012-10-12 20:42
#13

Härligt Lena;)

 

//Pia

Annons:
kattassen
2012-10-12 20:42
#14

Ja detta är tyvärr (förutom en frukansvärt ful gärning) ett tungt slag mot oss som har seriösa insamlingar och kämpar som galningar för att få hemlösa katter att få ett drägligt liv. Hur kan folk känna sig trygga efter sånt i att skänka pengar. Hoppas innerligt att katterna som verkligen behöver hjälp nu i vinter inte skall bli lidande för detta djävulskap.

Jag är bekymrad…Gråter

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Nosen
2012-10-12 20:51
#15

Det mest ironiska är att när jag såg hur bra det gick för Topaz så blev jag mer sugen att hjälpa Truls. Innan så var jag skeptisk och gick inte på vad som helst. Men Topaz sida verkade så verklig med alla historier och bilder. Så när Truls sida bara hade varit ute i 12 minuter så struntade jag i allt sunt förnuft och satte över pengar direkt.

Vadå dubbel lurad?!

Det var någon som sa att man aldrig ska skänka till en privatpersons konto utan direkt till veterinären om man vill hjälpa. Kan det vara något som kan fungera för de som är seriösa? Att hänvisa till veterinären för att folk ska känna sig säkra på att det är seriöst?

Puma77
2012-10-12 20:55
#16

jag kommer aldrig skänka till okända personers privatkonto utan i så fall får de skaffa ett hos veternären men jag vet en del seriösa som jag däremot känner och som jag vet att pengarna går till katterna.

 

//Pia

kattassen
2012-10-12 21:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här är visst den amerikanska sajten om "Truls" också:

http://kittenassociates.org/?page=2

(Bläddra ner lite så finner ni bilden från Facebookgruppen också)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
2012-10-12 21:10
#18

Själv skänker jag aldrig till folk jag inte vet vem de är. Här på sajten har vi numera bara insamlingar till våra stammisar och deras arbete med hemlösa katter.

Ett sätt att hjälpa den här typen av fall skulle kunna vara att ha ett insamlingskonto där man bara betalar ut när de visar upp kvitto på den veterinär behandling de sökt pengar för. Då har man koll på läget så satt säga. Om nu inte någon kommer in med förfalskade kvitton vill säga…

Yes- Kontonummer kan spåras av polisen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2012-10-12 21:13
#19

Lena. be ifokuskillarna att spara ip-adressen till den som la ut tråden här på sajten. Kan vara bra för polisanmälan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2012-10-12 21:16
#20

#19 ja det ska jag göra!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Selma99
2012-10-12 21:41
#21

Ja vad ska man säga, man slutar helt enkelt inte att förvånas över vad människor kan göra för att få pengar. Bedrövligt minst sagt.

Själv skänker jag några slantar ibland till olika katthjälpare/organisationer när det finns möjlighet. Här har jag dock inte betalat in något vilket jag är glad för nu. Tror att detta kan få personer som skulle vilja hjälpa till att vara mer skeptiska…

Usch å fy för människor som utnyttjar andra personers välvilja att hjälpa till. Dessa pengar hade behövts på andra håll för behövande missar Rynkar på näsan

MissInAction
2012-10-12 22:41
#22

Mm det här är mycket tråkiga nyheter. Som jag skrev i topaz-tråden, jag hade heller lagt pengarna på mat! Eller gett dem till katter som behöver dem. Nu känns det bara jäkligt bittert och jag vet inte ens om det finns någon katt i sammanhanget, som mår bra - det hade ju skänkt lite tröst åtminstone.

Hädan efter blir det försiktighet!!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Lena
2012-10-13 00:59
#23

Ja det är ett viktigt råd att ta efter det här med försiktighet i allt som har med insamlingar och pengar att göra. Tyvärr finns det så mycket knepigit folk som inte drar sig för något. Väldligt tråkigt att denna figur lyckats lura till sig pengar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gullimat
2012-10-13 08:45
#24

Hoppas någon polisanmäler detta som har kontonummren, det måste gå. Konstigt också att det skrevs att överskottet skulle gå till Kattjouren. Någon som är inne på både Kattjouren och här på hittis.

Vi blev ju också lurade på bidrag till våra katter, vet inte hur mycket, men vi vet vilka som gjort det. Tyvärr finns inte tillräckliga bevis för oss att anmäla, men tror att andra som skänkt har gjort det.

kattassen
2012-10-13 09:40
#25

Ett polisärende måste det bli om banksekretessen skall kunna brytas och personen bakom kontot skall bli röjd. Allt annat är dömt att misslyckas.

Sedan är det ju frågan om polisen anser att det finns bevis nog att lyfta det öht. Bedrägeri är det ju men sedan är det ju det där om "ringa värde" osv. Det rör ju sig förmodligen om ganska små summor för var och en (varje sk. vilseledd person). Själva nätstölden av bilder osv är ju en annan del i det hela.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

emjon
2012-10-13 09:46
#26

Det är upprörande hur en del människor utnyttjar djur och goda människor för egen vinning. Just det som handlar om utsatta och skadade djur är något som länge varit lukrativt .

Däremot trodde jag inte att historien om lilla Topaz var iscensatt för sådant händer ju titt som tätt.

När det skrevs om nästa kattunge Truls så tyckte jag det var väldigt konstigt med kostnad  10,000:- med svävande uppgifter om behandling det lät inte trovärdigt.

Det är längesedan jag slutade ge bidrag här och där men stöttar absolut de som jag vet är seriösa. En tråkig erfarenhet att bli besviken gång på gång och när man minst anar det.

Hoppas att detta blir polisanmält och att de får tag i dem så det inte upprepas.

Blir väldigt ledsen för alla hemlösa kissars skull som behöver all hjälp de kan få.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

evamojje
2012-10-13 10:43
#27

Oerhört ledsamt och man borde väl inte bli överaskad att det finns folk som gör så här. Men jag tror gott om folk även om jag är försiktig så lutar jag mer åt att folk är goda än onda men ibland undrar man ju helt klart. Hoppas personen/personerna ifråga åker dit för detta!

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

 

 

 

Annons:
KattkoloninBotkyrka
2012-10-13 11:18
#28

Helt ofattbart hur man kan vara så falsk!! Skrikandes Hur många som helst blev ju involverade i denna sk tragiska historia. Hoppas det går att anmäla idioten… Grrr vad förbannad man blir

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

felixfelis
2012-10-13 11:56
#29

Blir så himla arg, hade gärna spenderat mina 400 kronor på en riktig katt i nöd :(

<3 C.K. <3

Lena
2012-10-13 12:05
#30

#29 Du kan väl höra av dig till mig om att du blivit lurad!

Jag ska göra en polisanmälan utifrån vad som hänt här på Hittekatter iFokus. Tror dock att var och en som skänkt pengar bör göra en egen polisanmälan. Det brukar behövas eftersom polisen vill ha personuppgifter på den som blivit utsatt. Sedan väger det tyngre om det kommer in anmälningar från många i samma ärende.

Den eller de här personerna har lagt ned mycket jobb på att få ihop sina snyfthistorier. Det är nog inte första gången som de gjort något sådant är jag rädd.

Historien om Topaz har dessutom varit ute även på Zoonen.se samt på olika bloggar. Till och med på Blondinbellas blogg. Den har även delats friskt över Facebook.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Slampen
2012-10-13 12:34
#31

Det finns en sida som heter: http://www.tineye.com. På den kan man gå in och kolla upp bilder och se var de kommer ifrån. Instruktioner hur man gör finns där!

JohannaEkroth
2012-10-13 12:41
#32

Här ska ni få en FB-länk:

Att kräva pengar om hittekattens vererinärkostnad kan vara bluff.

Länk till FB-sida:

Göteborgs Katthjälp Bild med text

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

MissInAction
2012-10-13 12:46
#33

Jag borde ha tittat på TS's (i hittekatt-tråden) sida, något jag gjorde igår, och där stod att personen loggat in på iFokus en gång, och var registrerad i slutet på september, favoritsajt endast Hittekatter. Det om något bör man ju reagera på om man hade tittat! 

Även om det handlar om "småsummor" för var och en, så kan det nog i många fall röra sig om pengar som är värdefulla för personen, och om så många har läst om det så borde det rimligtvis ha kommit in en rätt stor summa på den här brottslingens konto.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

JohannaEkroth
2012-10-13 12:48
#34

MissInActon - Självklart känner man sig kränkt och överkörd och inte värd mer än en skit. Obestämd

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
MissInAction
2012-10-13 13:11
#35

Tack Höstlegenden. Jag har delat den där länken på min FB också nu Obestämd


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Lena
2012-10-13 13:28
#36

Det är alltid lätt att vara efterklok. Ni som skänkt pengar har gjort det utifrån att ni har hjärtat på rätta stället. Tyvärr hade inte den det som iscensatte allt detta. Vi får alla lära oss av det som hänt. Just nu vill man sätta dit den/de skyldiga.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mitzerl
2012-10-13 13:47
#37

#33 Det var just det som var en av sakerna som gjorde mig misstänksam från början. Att personen var fullständigt ny här och inte skrivit några andra inlägg. Att då komma och tigga stora pengar är lite udda. Pga det samt att hon/han genomgående var ovillig att berätta detaljer och dessutom använt ett privatkonto och inte veterinärmottagningens (det var ju till veterinären pengarna skulle gå) gjorde att magkänslan sade nej, dit skall inga pengar gå.

Jag håller precis med vad du sen skriver också, att även om det handlar om små summor så är det ju jättemånga som skänkt dessa. Och då borde detta ge en större tyngd hos polisen. Så därför är det nog viktigt att ALLA SOM SKÄNKT polisanmäler detta.

Om polisen bara får in någon enstaka anmälan på förlust av någon hundring så räknas det väl som "ringa" och kanske inte gör något. Men om alla som skänkt polisanmäler så måste de nog ta upp det. Skicka med en kopia av din inbetalning till polisen, så ser de svart på vitt hur mycket du fört över till det aktuella kontot. Sådana bevis tror jag är viktiga.

(P.S. Jag vet vem du är, men jag vet inte om du vet vem jag är. Vi har en gemensam vän i Kvarngärdet. Glad )

MissInAction
2012-10-13 14:17
#38

#37
Jag var precis inne på min banksida och skrev ner kontonumret som jag förde över till, och alla uppgifter kring det. Smart att skriva ut det också!

Meh, nu blir jag ju nyfiken! Förvånad Undrar om Helen är den gemensamma vännen. Du får ett pm Flört


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Lena
2012-10-13 15:05
#39

Ja det är viktigt att alla som blivit lurade gör polisanmälan. Bra idé att skicka med urdrag av inbetalningen som bevis.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
2012-10-13 15:51
#40

Här ger DN tips om hur man kan hitta bilder på nätet. Kan ju vara användbart om någon igen försöker lura till sig pengar av kattvänner med hjälp av falska bilder.

Lena
2012-10-13 16:25
#41

Jag har nu gjort en polisanmälan på tfn 11414 (fel nummer med en 1:a för mycket har gått ut av misstag) utifrån det som skrivits på iFokus. Jag lämnade länkar och bankontonummer. Polisen uppmanar nu alla som drabbats att göra egna polisanmälningar. Det är mycket viktigt att det blir gjort!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
MissInAction
2012-10-13 17:16
#42

114 14 är telefonnumret till Polisen! Jag ska ringa strax också.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Jina
2012-10-13 19:23
#43

Har någon kontaktat de som äger bilderna?

kattassen
2012-10-13 19:35
#44

#43 Såg att någon kommenterat på hemsidan i #0 att deras bilder finns stulna till en svensk sajt

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

MissInAction
2012-10-13 19:43
#45

Frågan är väl om de som driver den sidan har rättigheterna till bilderna? Förvånad Tittade in där ikväll i samband med att jag gjorde min polisanmälan, och såg att de har en bild med statistik över hur mycket pengar de har fått in. Jag har visserligen inte tagit mig tid att se om den sidan verkar seriös. Men om den har funnits uppe sedan juli så bör de ju ha fått in en och annan peng.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

kattassen
2012-10-13 19:47
#46

#45 Nej det slog mig också att även den historian kan vara uppdiktad.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

bymaruska
2012-10-13 19:53
#47

Oj vilken historia! har varit borta några dagar och halkade in nu. Ska jag var riktigt ärlig så fick jag dåliga vibbar redan från början. Jag erbjöd mig att fixa med en insamling HÄR på hittis då jag precis som alla kände så för den hemska historen. Om ni minns så fick jag ingen respons alls från trådskaparen utan det hela fick ett snabbt slut på FB och insamlingen avslutades ganska kvickt.

Vi vet ju alla att de akuta tillfällen som faktikst ibland dyker upp här och på andra platser kräver snabba insatser. Så hade det varit tjyst då hade nog den som startade tråden även nappat på mitt erbjudande.

Jag är en av dem som ofta skänker en slant till sådana här projekt men jag backade faktiskt den här gången varför vet jag inte så här i efterhand men något fanns i bakhuvudet kanske!!

Det som jag funderar på nu är att den eller de som iscensatt hela bedrägeriet visste exakt villka knappar som skulle tryckas på och i vilka forum. Det är ruskigt….. en fiende bland oss!!

Hoppas Hoppas att vi kan fortsätta hjälpa våra missar som tidigare för det är det viktigaste av allt. Men tyvärr så kommer den här historien förstöra för lång tid.

Marie-Helene

Lena
2012-10-13 20:03
#48

#45 Nej man kan aldrig veta! Det kanske är en lång serie av uppdiktade historier.

#47 Spontant uppkomna insamlingar till helt nya medlemmar kan vi inte ha här på sajten. Men det är redan regel sedan lång tid tillbaka. Det som skulle kunna vara en metod i framtiden är ett konto som bara betalar ut mot uppvisande av kvitto i orginal.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Icna
2012-10-13 20:06
#49

jag brukar alltid säga…

Heller att jag blir beviken på andra när jag tror gott om dem som inte förtjänar det, än att jag bli besviken på mig själv för att dömt ut nån på förhand.

Heder till er som vågar tro på andra även om de inte lever upp vad de lovat. Det är de som ska skämmas och inte ni som gett dem erat förtroende och stöd!

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

[RMSLiners]
2012-10-13 20:08
#50

Kan man inte kontakta den som äger orginalbilderna? De går ju också under copyrightlagen men vet inte hur det funkar när det är från ett annat land.

Ofattbart att någon kan göra detta, det var ju en rejäl summa personen fick ihop. Jag var inte en av de som skänkte pengar och tacka gudarna för det men lider med de som gjorde. Hoppas personen får stå till svars.

MissInAction
2012-10-13 20:09
#51

Det var ju enormt skickligt gjort, att berätta denna snyftarhistoria och vädja till våra känslor, och få oss själva att föreslå att vi samlar in pengar! Oerhört fult gjort. Allt vi ville var att hjälpa en liten ensam kattunge. Och det fina i allt det eländiga och sorgliga är väl just det - att vi är många som bryr oss om och vill väl - även de som inte har möjlighet att ge pengar - och det finns därmed medkänsla och mänsklighet i världen ♥


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Lena
2012-10-13 20:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Skrev så här i Veckans Ris:

Det var ett hårt slag vi fick alla hittekattsvänner av att den tårdrypande historien bakom kattungen Topaz inte visade sig var något annat än en iskallt iscensatt blåsning från en eller flera giriga människor.

Händelsen är polisanmäld. Polisen vill nu komma i kontakt med alla som drabbats genom att ha skänkt pengar till en uppdiktad katt. Förr ansågs girighet tillhöra de 7 dödssynderna. Även om vi inte längre tror på dödsstraff borde de skyldiga straffas på ett kännbart sätt.

Om så inte skulle bli fallet rent juridiskt, tror jag på det där med karma. Det slår tillbaka på något sätt när man ondsint och beräknande spelar på andras godhet. Om inte idag så kommer det en morgondag när stegen blir allt tyngre.. Det är nämligen tungt, mycket tungt att bära på onda gärningar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
2012-10-13 20:20
#53

#47 Fick samma känsla som du - det här är iscensatt av någon som känner till vårt forum och liknande sajter. Alltså lite insatt i "branschen" kan man säga och det skrämde mig mer än att det hänt… Låter onekligen som vederbörande har läst en hel del om våra och liknande ärenden på sajter som denna innan. Olustigt.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

bymaruska
2012-10-13 20:33
#54

#53 så är det nog. Startade här på hittis hos oss som är extra känsliga för just sådana här historier…. hela grejen är så tillrättalagd och varenda rad gick oss rakt i hjärtat. Efter ett antal inlägg så kommer FB sidan och inom ett bar timmar över 200 gillare….. och vilka gillade jo vi hela bundet!!!

Sagolika
2012-10-13 20:45
#55

Jag tycker det låter som en bra idé att skänka pengar till ett konto hos veterinären och där pengarna "öronmärkts" till en speciell katt som behöver hjälp. På så vis ska det väl förhoppningsvis gå rätt till.

Annons:
Lena
2012-10-13 20:53
#56

Bedragaren skrev först inne på Katter, men blev rådd att skriva även här på Hittekatter. Vet inte i vilken ordning tråden på djurpolisen startade. Det kan vara någon som brukar besöka katter?

Inne i trådarna på Facebooksidan skrev bedragaren ett eventuellt överskott skulle gå till Kattjouren.

Hela tiden nämner personen ifråga att hon/han aldrig brukar vara på nätet, inte har facebook konto etc. men skapar det enkom för Topaz skull.

Jenifer som bedragaren kallar sig menar att kontot Andrea86 är lånat av en person som heter Andrea. Saken är bara den att kontot skapdes i samma stund som trådarna om Topaz lades upp - den 23/9.

Den nya facebooksidan med det nya fejkade fallet samlade in pengar på ett konto som börjar med samma clearingnummer som det som användes till Topaz insamling.

Båda fallen har stulit bilder från amerikanska hemsidor.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
2012-10-13 21:04
#57

#56 Bara bluff och båg alltsammans. Praktiskt att nämna att man aldrig besöker nätet… Det var åtminstone raskt marscherat att fixa en facebook-grupp för en person som aldrig har haft ett konto där tidigare. Tror jag inte en sekund på. Likaså namnen och nicken är så fejk det kan bli. Finns väl ingen som lägger ut några verkliga namn öht om man ont uppsåt.

Nej - tyvärr det här kan lika gärna vara "bosse" eller "lasse" som sitter vid tangentbordet.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Andina
2012-10-13 21:05
#58

Skriver det i denna tråd också:

För de som vill göra en anmälan till polisen, finns det färdiga formulär eller dylikt som vi/nikan länka till? Jag kan tänka mig att det kanske finns de som tycker att man ska anmäla/vill anmäla ändå inte gör det, låter det liksom rinna ut i sanden… kanske för att man måste ringa… Jag vet många som låter bli att agera om de måste ringa… (förhoppningsvis är det inte så många nu dock).

Då vore det bra om det fanns ett lämpligt formulär - eller om någon kan bidra med en förlaga man kan kopiera/skriva av, men med sina egna uppgifter förstås, och skicka in till polismyndigheten…

Bara en tanke…?

(Själv hann jag inte bli lurad på pengar - men lurad på avsikten blev jag, även fast jag tyckte det fanns lite märkligheter i kommunikationen…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lena
2012-10-13 21:10
#59

Gjorde "för skojs skull" ett lite tidsschema:

23/9 Andrea86 blir medlem på iFokus. Favoritsajt Katter.

23/9 kl. 22:20 första tråden om Topaz startar på Katter.

23/9 kl. 22:53 får tips om att skriva även på Hittekatter och Djurpolisen.

23/9 kl. 23:03 tråden på Hittekatter startas.

23/9 kl. 23:05 tråden på Djurpolisen startas.

24/9 startar Facebook sidan om Topaz insamling.

24/9 kl 13:48 blåser hon av insamlingen och meddelar att en anonym välgörare gått in och betalt hela operationen (15.000:-)

8/10 kommer nästa inlägg - de sista där hon inte vill att vi gräver i polisanmälan etc. Sedan har det varit tyst….

På Katter kallar hon sig Andrea. Här på Hif kallar hon sig istället för Jennifer och menar att hon lånat Andreas konto. Obestämd

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
2012-10-13 21:11
#60

#58 Nej det finns nog inga sådana "forumlär". Titta på polisens hemsida så ser du där vilka brott man kan anmäla via Internet. Inte bedrägeri vad jag kan se. Anmälan tycks göras antingen via telefon eller besök på polisstation. Man får ta sig det omaket ser det ut som.

http://www.polisen.se/Vastra_Gotaland/Utsatt-for-brott/Gor-en-anmalan/

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Andina
2012-10-13 21:16
#61

Tack, Kattassen! Ja, det borde jag väl ha räknat ut… ;)

Hittade denna text också på polisen.se:

"

Bedrägeri - Utsatt

Bedrägeri kan innebära att du blir lurad av en gärningsperson som leder till ekonomisk skada för dig.

En telefon med luren avlagd.

Hjälp och stöd

Du kan kontakta Polisen för att få hjälp och stöd när du blivit utsatt för ett bedrägeri. Uppsök närmaste polisstation eller ring 114 14.

Viktigt att anmäla

Du kan polisanmäla bedrägeri via telefon 114 14 eller genom att besöka en polisstation. Är det akut eller pågående ring 112.

Tänk även på

Kontakta ditt försäkringsbolag för att kontrollera om din försäkring täcker bedrägerier.

Definition av brottet

Bedrägeri innebär att en gärningsperson vilseleder (lurar) någon att göra något, eller att inte göra något som denne annars skulle ha gjort. Vilseledandet måste medföra att gärningspersonen tjänar ekonomiskt på det och att det leder till ekonomisk skada för den som blir vilseledd.

Exempel på bedrägeri är när en gärningsperson skickar falska fakturor eller lurar någon att göra en dålig investering. Det är också bedrägeri när en gärningsperson kopierar uppgifter från någons kontokort (skimning) för att kunna ta ut pengar från dennes bankkonto eller handla saker på kredit.

Mer information

Annan fakta om brottet

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Katthemsmatten
2012-10-13 21:42
#62

Hoppas nu att alla som skänkt pengar gör en anmälan. Ju fler som anmäler, ju större dignitet får fallet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Lena
2012-10-13 21:43
#63

Den här typen av brott var man tvungen att anmäla via tfn eller besök på polisstation.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

brutt
2012-10-13 22:49
#64

Skänkte aldrig några pengar men skulle inte tveka en sekund att ringa polisen och anmäla bedrägeriet.

Anmäl!

Jina
2012-10-13 23:37
#65

Jag var på väg att skänka, lurades verkligen (pucko!), men hann inte.

annebeate
2012-10-14 00:01
#66

Så viktigt att alla som skänkt pengar gör en polisanmälan. Ange då att människor från olika platser i landet skänkt pengar till aktuellt konto eftersom polisanmälningarna hamnar i olika polisdistrikt beroende på var man är bosatt och samordning behöver ske. Via kontonr kan polisen via aktuell  bank få fram vem som är kontoinnehavare och det är mycket värt rent utredningsmässigt.

[sarasvati]
2012-10-14 00:48
#67

#59 Menar du kattpolisen.ifokus med "djurpolisen"? Där publicerades det ju också (men hittar ingen sajt kallad "djurpolisen"). Kan inte ordningsföljden men det hela postades ju även på kattforum.se, alltså Svenska katters sida. Möjligen först? Det var också där jag först råkade läsa om bluffen. Nu är hela tråden borttagen där. Utan vidare kommentarer. Ganska vanlig typ av mörkläggning där. ("Kattstatus" har skapat en artikel dock. Där djuplågeribrott inte heller nämns.)

Heders Lena att du polisanmäler från HiF:s sida, och låter diskussionen gå vidare här på forumet!

Hade förstås gärna sett ett liknande engagemang vad gäller polisanmälan av det HÖGST förmodade djurplågeribrottet. På samtliga kattsajter. Tycker inte att ngn skulle tveka en sekund om detta heller (förutom alla de/ni som inte trodde på hela historien - och höll tyst om detta, av hänsyn … till vem/vad?)

mitzerl
2012-10-14 02:43
#68

#67 skrev "(förutom alla de/ni som inte trodde på hela historien - och höll tyst om detta, av hänsyn … till vem/vad?)"

Jag hade en magkänsla från början att detta var skumt pga diverse olika konstigheter i historien. Men alla här prisade och lovordade TS, skulle jag då komma in och säga "Jag tror inte på det här, för att min magkänsla säger så" ??? Jag skulle uppfattats som en som bara vill förstöra. Det kändes liksom inte rätt att förstöra hela lovprisstämningen här med en magkänsla. Jag var ju inte säker heller, så det kändes fel att öppet misstänkliggöra då. Jag hade ju inte så mycket att gå på.

När TS sent omsider skrev att katten låg på Blå Stjärnan hade jag tankar på att söka upp detta djursjukhus för att kolla upp saken, men det blev aldrig av. Och det grämer jag mig något enormt för nu.

När diskussionerna här inne gick på om polisanmälan och plakatttillverkning och allt vad det var, helt utan att TS sagt ett ord, då var jag nära att skriva något i tråden, men det blev aldrig av. Och jag kände väl på något sätt att vad skulle det spela för roll i det läget. Men jag borde kanske ha skrivit något då, för då var mina misstankar väldigt kraftigt förstärkta.

Alexej
2012-10-14 06:54
#69

Skit samma om eller när någon hade magkänslor.

Jag gick på det och kommer att göra det hundra gånger till. För jag träffar mest folk som vill hjälpa och bara genom att stöda och hjälpa varandra kan vi också hjälpa utsatta katter.

Här var det någon idiot som trodde att kunna bli rik på människor som redan gör hur mycket som helst för dessa katter. Vi har iaf lärd oss att aldrig mer skicka pengar direkt till en person utan bara till ett veterinärkonto som borde kollas upp innan.

Och jag hoppas att den person som la ut trådar åker fast reellt för det och gärna med namn och adress….

Typiskt för SKS (katter,nu) att bara ta bort en tråd, en anledning till att bojkotera sidan. Det här får inte tystas ner utan ska vara en varning till alla. Bra Lena att du anmälde.

Tappade tyvärr bort namnet på tjejen som hittade sanningen och skrev om det på FB. Vore bra att samköra en anmälan för hon skärmdumpade allting på FB. Hon är fotograf i Eskilstuna? med ett utländskt namn? Någon som vet?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Lena
2012-10-14 11:34
#70

#67 Ja Kattpolisen skulle det vara!

#69 Nej det är ingen idé att gräma sig över något i nuläget. Bättre att vi lär oss av misstaget eller vad man nu ska kalla det.

Man bör alltid vara försiktig när någon helt okänd dyker upp och vill samla in pengar. Det har hänt förut och de har fått nobben. På HiF beviljar vi inte insamlingar för okända personer. Vi är ytterst restriktiva med insamlingar överhuvud taget. Det har varit suspekta försök till insamlingar tidigare. Vi har dock inte varit med om att det varit helt uppdiktat så som detta var. Men nu vet vi att det finns folk som helt saknar skrupler även i det avseendet.

#69 Jasså Katter.nu har också varit drabbad av denna falska insamling! Men jag antar att även de polisanmält och att tråden finns att tillgå för polisen. Såg att det fanns en artikel om bedrägeriet på Kattstatussidan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Isatis
2012-10-14 13:13
#71

Så nedstämd jag känner mig. Sådana här händelser gör stor skada. Risken är ju att man inte vågar hjälpa någon alls.

Katthemsmatten
2012-10-14 14:13
#72

# 71 Jag är mest f-bannad över folks girighet, antingen det handlar om hemlösa katter eller människor som är beroende av Rädda Barnen/Röda Korset eller vilken organisation det vara månde där någon skor sig själv på folks lust att försöka hjälpa.

Självklart ska vi hjälpa till även i framtiden, men jag tror att vi alla kommer vara mer medvetna och kräva mer information innan vi skickar iväg pengar.

Internet är underbart, men man måste hela tiden bli mer och mer vaksam. Precis som IRL.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Sidentass
2012-10-14 14:50
#73

Alltså…kan bara inte förstå hur man ens kan komma på tankarna att utnyttja den bista verklighet som många katter lever i…en verklighet som berör oss djurvänner så djupt…fruktansvärt otäckt detta…Att man blir förtvivlad är bara förnamnet..Dessutom minskar man ju chanserna att hjälpen kommer fortsättningsvis till dom som verkligen behöver den..

Fy för den lede säger ja bara..:-(

Katthemsmatten
2012-10-14 14:53
#74

Som sagt - Röda Korset är väl en förebild i det sammanhanget (tjäna pengar på folks välvilja). Där slutade det med fängelsedom.

Tips: Kolla inlägg nr 130 i ursprungstråden. Om ni inte trodde det här var så knepigt det kunde så kan ni ändra uppfattning nu. Tungan ute

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2012-10-14 16:37
#75

Nu har Andrea86 gått in och försökt rentvå sig som helt oskyldig i den här tråden.

Jag har även haft en lång PM diskussion med henne. Mitt svar till henne är följande:

Det är polisen hon ska kontakta eftersom allt sammans är ett polisärende nu.

Det är fortfarande lika viktigt att dem som blivit drabbade anmäler detta till polisen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kattens57
2012-10-14 19:16
#76

Lite märkligt att inte Andrea skrev att det inte var hon som "hittat"katterna i någon av alla inlägg hon sedan svarade på,,eller hur?Obestämd

Annons:
[eskils]
2012-10-14 22:07
#77

Det är inte bara pengar som den här personen har lurat till sig, det är ju också en massa av vår energi och tid. Om man kunde räkna ihop all tid som seriösa kattvänner och katthjälpare har ägnat sedan den 23 september åt den här bluffaffären, så skulle det bli åtskilliga timmar. Timmar som kunde ha kommit riktiga nödlidande katter tillgodo istället.

Om det dyker upp någon mer "konstig" historia här i sajten från någon okänd person som behöver pengar till en katt, så kommer åtminstone jag att säga ifrån och ställa tydliga frågor på ett tidigt skede. Hoppas fler gör sammalunda, så vi inte behöver slösa bort så här mycket tid på idioter och bedragare igen.

brutt
2012-10-14 22:36
#78

77. Håller med om det. Klokt skrivet!

Och själv är jag inte ett dugg intresserad av påhittade söndagsdeckare verkligheten räcker gott och väl.Vi får hoppas att det här reds ut snarast.

Lena
2012-10-14 23:15
#79

#77 Ja usch det här har tagit mycker tid och energi helt i onödan. Särskilt nu sedan det uppdagades vara en uppdiktad historia och allt. Nej bättre kan vi alla använda vår tid till.

Vi har nog alla lärt oss ett och annat på den här historian. Vad man brukar kalla dyrköpta erfarenheter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sarasvati]
2012-10-14 23:22
#80

Borta hela dagen fr datorn och så denna utveckling…

#77 Bra eskils! Massor av tid och energi, och känslomässig utmattning därtill, som sagt. Klokt talat av dig! - tydliga frågor på ett tidig skede. Det tummar vi alla på. Och sov gott (nästan) alla till nya krafter imorgon. Glad

Denna kommentar har tagits bort.
[eskils]
2012-10-15 10:19
#82

#68  Men alla här prisade och lovordade TS,

Det är kanske inte alltid som alla menar exakt vad vi skriver tror jag. Man får nog läsa lite mellan raderna ibland och fundera över vad skribenten vill uppnå.

T ex om man starkt misstänker att en okänd person som ber om hjälp till en katt är oärlig, så kan man erbjuda sig att ta hand om katten. Då kan det visa sig att katten faktiskt inte existerar.

I tråden Vill ta hand om hemlös katt… erbjöd sig någon, uppriktigt eller ej vet jag inte, att ta hand om den avlivningshotade katten (eller "katten") och vips så behövdes inte det längre. Förvånad

Jag själv skrev i samma tråd att TS och kompisen verkar vara stora djurvänner, men det kan man nog ta med en nypa salt… Vad jag ville uppnå där var att få dem att själva ta ansvar för katten (eller "katten").

Katthemsmatten
2012-10-15 10:22
#83

#82 Så är det. Med hjälp av våra kommentarer kan man få folk att börja tänka själva. Eller avslöja sig……….

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
kattassen
2012-10-15 10:27
#84

#81 Du får gärna PMa mig eller Sajtvärd Lena om detaljer kring din forskning.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
2012-10-15 21:24
#86

Hej!

Jag hörde av mig till den kommissarie som svarade på min förfrågan om "vad som hände med de döda katterna i lådan". Jag tyckte att han skulle få ngn form av uppföljning, baserat på hur ärendet utvecklats. Han svarar bl a följande på mitt mejl:

Hej Tack för informationen. Sett ur mitt perspektiv så ser jag prov på ytterligare ett sätt att lura människor på pengar. Får hoppas att bankkontot är Svenskt - då blir det lättare att få uppgift om innehavaren - problemet är bara att det är inte säkert att den som försöker luras är innehavare av bankkontot vi har sett ett flertal människor med dubbla identiteter. Mina mejl har diarieförts av polisen berättar han, positivt tycker jag! Ger en bild av att de har tagit min förfrågan på allvar. Håller med #82. Ibland har man ett syfte med det man skriver, t ex att få TS att känna sig trygg i att berätta lite mer. Lite "manipulativt" kanske, men börjar man "ana oråd" kan det ändå vara vettigt att göra så, förutsatt att det hela håller sig inom "rimliga gränser".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2012-10-15 22:42
#87

#86 Precis som kommisarien skriver vet man aldrig riktigt hur saker och ting hänger ihop. Jag är t.ex. inte alls säker på att de personuppgiftenar jag fick av TS i Topaz-nödropen verkligen stämmer. Att de tillhör TS. Men det får polisen undersöka..

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sarasvati]
2012-10-15 23:22
#88

#85 OberonsMatte, skulle nog inte heller råda till att ge ut sådan information via pm ;-) Men ge den till polisen! (SKS kattforum har tydligen vaknat till också, där är sajten bitvis nedstängd och det rensas vilt i relevanta trådar. Så TS i Topaz-nödropen verkar ha sitt ursprung just där. Kan väl matchas med Lenas uppgifter också då.) Som sagt, ett polisärende nu. Fridens.

martdat
2012-10-22 10:43
#89

Har någon av er som är målsägande hört någonting från polisen hur det går?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: