Annons:
Etikettutsatta-djur
Läst 6770 ggr
Alexej
10/8/12, 11:10 AM

Dödlig felbehandling av en hund i Jönköping

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Katthemsmatten
10/8/12, 11:41 AM
#1

Man blir mörkrädd! Att inte minnas vad man läst efter att ha gått en sträcka på 3 meter är ett varningstecken. Är han dement? Haft stroke? Att inte heller väga djuret är ett kardinalfel. På så små kroppar är det livsviktigt att man vet den exakta vikten och att man inte gör några räknefel när man beräknar dosen.

Hoppas han får sin legitimation indragen!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Hesat
10/8/12, 1:25 PM
#2

En länk till en av tidningsartiklarna tycker jag är helt ok. Länken direkt till hennes blogg är tveksam i mitt tycke eftersom det verkar vara en ren hämndaktion hon satt igång (döma någon på förhand, hänga ut personuppgifter, inte ta bort "extrema" kommentarer osv.).

Jag tycker att det är en otroligt hemsk händelse och även jag hoppas att veterinären får legitimationen indragen om det som är skrivet stämmer. Hur mycket jag än håller med bloggaren så är det dock inte rätt att hänga ut en person med namn, ort osv utan att en utredning knappt hunnit sättas igång. Gå till tidningen är helt ok, att anmäla till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård är helt ok, att hänga ut en person på sin blogg är inte ok.

Det fanns ett inlägg på Hundar.ifokus om detta men det togs bort. Jag vet inte om det var pga. att bloggaren varken följer svensk lagstiftning (PuL) eller blogg.se's regelverk men det vore en logisk anledning.

Om ni läser hennes första blogginlägg om hundens död så innehåller kommentarerna till den saker som "jag skulle ha skjutit huvudet av dem…" osv. vilket bloggaren inte ens tagit bort. Då handlar det inte längre om att varna andra utan om att aktivt skapa en häxjakt samt att åsamka så mycket skada som möjligt tillbaka.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Katthemsmatten
10/8/12, 3:25 PM
#3

Hon följer inte PUL, vilket hon kan få problem med. Det hon skriver i början uppfattade jag som skrivet i affekt och i den första chocken. Hon förefaller väldigt ung (eller så är det bara ur mitt medelålders + perspektiv) och har kanske inte så många traumatiska händelser att referera till. Då blir det gärna så här. Chocken har jag ingen som helst svårighet att förstå, men det är en god regel att skriver man i affekt ska man vänta ett dygn med publiceringen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
10/8/12, 6:30 PM
#4

Fungerar veterinära ansvarsnämnden i allmänhet OK? Ibland blir jag så skeptisk till olika myndigheter…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Alexej
10/8/12, 6:53 PM
#5

Som jag har förstådd det har det kommit ut flera tidningsartiklar om det. Det gör ingen tidning om det inte är bekräftad.

Annars hade jag inte lagd ut länken.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hesat
10/8/12, 10:25 PM
#6

Tidningsartiklarna nämner inte namn och tillåter inte någon att skriva kommentarer som går ut på att de skulle ha dödat veterinären i fråga. Däri ligger skillnaden. Den ena (tidningsartikeln) är en laglig publicering om vad en person upplever har inträffat under ett besök hos en veterinär. Ingen skuld, hets eller uthängning utan endast rapportering. Den andra (bloggen) berättar en upplevd händelse där personer hängs ut med namn innan en utredning ens har genomförts, där folk uppmanas att sprida uthängningen vidare samt där extrema kommentarer tillåts.

Det som hänt är horribelt, jag ifrågasätter inget i sakfrågan eller trovärdigheten i det hon upplevt. Dock tycker jag inte att förtal och häxjakt är något att sträva efter i ett civiliserat samhälle, hur mycket eller lite sanning som än ligger bakom.

Jag kanske är lite skum när jag tycker att alla människor oberoende av skuld eller oskuld ska betraktas oskyldiga till motsatsen bevisats och att varje person har rätt att bestrida anklagelser inför en rättslig instans och inte inför en lynchmob.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Annons:
Alexej
10/9/12, 8:20 AM
#7

#6 Och jag är trött att hålla stilen, vara tyst och inte störa någon annan. Genom att vara tyst har vi möjliggjort att det finns katthem som har (och gör det delvis fortfarande) avlivat katter utan att allmänheten eller deras medlemmar visste om det.

Det är dags att höja rösten, vara kritisk, göra skillnad. Vi vill inte ha veterinärer som är olämpliga och vi vill inte ha myndigheter och katthem som avlivar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
10/9/12, 10:01 AM
#8

#6 Det är det som ett civiliserat och demokratiskt samhälle har som hörnpelare: Du är oskyldig till dess motsatsen är bevisad. Ett samhälle där du ska bevisa din oskuld skulle inte jag vilja leva i.

#7 Vi ska inte bedriva några parallella rättegångar. Mobbar leder bara till våld. Att höja sin röst och vara kritisk är en sak. Att hänga ut någon innan dom fallit är en helt annan sak.

Vill bara påminna om våra sajtregler i frågan.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
10/9/12, 4:04 PM
#9

#8 Vi ska inte bedriva några parallella rättegångar. Mobbar leder bara till våld.

Jag bedriver inte "parallella rättegånger". Jag la ut länken till en blogg som skriver om en veterinär där en hund dog under behandlingen. Sedan är det upp till var och en att se det som en varning eller inte. jag blir hellre varnad för en veterinär innan jag förlora ett djur där. Och tyvärr finns det veterinärer som borde varbas för. Senast i fredags blev en veterinär av med sin ligitimation. Hur många liv hade han då på sitt samvete? Skulle djurägaren hållit tysta?

Jag vet flera dåliga veterinärer som också har blivit anmälda men det är otroligt svårt att bevisa felbehandlingar. Läkare, veterinärer och poliser håller ihop när det gäller.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
10/9/12, 4:17 PM
#10

Fullt enig med dig om att det ska varnas. Det jag menar är sättet man gör det på.

Bloggen om hunden riskerar att driva upp en mobb och ingen ska dömas ohörd. En grundläggande rättsprincip. Att vi sedan varnar/avråder från att besöka en viss klinik är en annan sak. Då försöker vi inte driva häxprocess vilket det lätt blir när man utgår från att allt skrivet i affekt i en blogg är objektivt och korrekt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
10/9/12, 4:46 PM
#11

#11 Det finns aldrig en sann sanning. Men vi är vuxna och kan bestämma själva hur mycket vi vill tro på en blogg eller inte. Och jag ser ingen häxjagd utan en berättelse med mycket fakta från en tjej som förlorade sin hund. Att hon blanda in sina känslor är väl klart.

Så varnar får vi men inte för mycket?? Vem bestämmer gränsen? Och hur varnar man då på rätt sätt och rätt ställe? En veterinär nånstans i Sverige….kanske i sitt egen dagbok där ingen annan kan läsa? 

Tjejen skrev på sin blogg om hur hon upplevde situationen och det är knappast förbjudet och att länka till en blogg är inte heller förbjudet. Veterinären diskuteras på flera FB-sajter och jag hoppas att folk blir åtminstone lite mer försiktigare med vilken veterinär de anlitar.

Men jag släpper det här nu. Det var inte min hund och inte min veterinär. Men jag ska vara ännu mer försiktig än innan vilken veterinär jag åker till.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
10/10/12, 12:47 AM
#12

Det här skrevs idag på vår Facebooksida: Skaras hemlösa katter.

Detta är Saga. En väldigt älskad liten vovve som igår var på Vara Veterinärstation och veterinär Tore Olsson för att bli vaccinerad och få tandsten bortagen. Just när Saga fått en lugnande spruta får Tore Olsson ett annat uppdrag och Saga och hennes ägare får vänta en hel timma innan Tore återkommer. När så tandstenen ska tas bort så början Saga sparka så Olsson ger henne ytterligare en spruta. Sagas ägare påtalar när de hämtar henne att de tycker att hon är slö och okontaktbar. Det går över svarar Olsson. Saga blir dock sämre och ägarna äker återigen in till Veterinärstationen och Saga får en spruta av Tore Olsson för att hon ska vakna till. Hon gör inte detta och blir ytterligare sämre på kvällen, hon kräks och blöder ur rumpan. Veterinär Olsson säger att hon behöver dropp och hennes ägare åker genast till veterinärstationen. När de kör in på parkeringen tar Saga sina sista andetag… Detta är så oerhört tragiskt och hennes ägare är helt förtvivlade av sorg. Åker man till veterinären med en frisk och pigg hund för att ta bort tandsten så ska man väl inte komma hem med en död hund?! Jag vet att det skrivits om Vara veterinärstation här tidigare och just veterinär Olssons nonchalans. Jag vill verkligen varna för detta!!! Jag åkte själv dit tidigare men har dåliga erfarenheter så jag åker aldrig dit mer! De må ha bra priser men man ska inte behöva riskera livet på sitt djur. Något gick väldigt snett på Vara veterinärstation igår och det ledde till Sagas bortgång och har lämnat hennes ägare i stor sorg :(

Av samma veterinär fick jag en död katt tillbaka för några år sedan som hade urinsten och spolades. Allt var okay men katten fick ingen uppvakningsspruta men då tänkte jag att det var normalt. Tog lång tid hemma för mig att inse att inse att katten inte skulle vakna utan var död. Jag hade också köpt dyr veterinärfoder som de först inte ville ta tillbaka.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sagolika
10/10/12, 9:41 AM
#13

Så otroligt ledsamt Gråter Bra att det kommer ut så att folk kan välja andra veterinärer.

Annons:
Katthemsmatten
10/10/12, 9:55 AM
#14

Hoppas också att man i alla fall där felbehandling görs också sker en formell anmälan. Det är enda sättet att få odugliga veterinärer att missta sin legitimation och därmed rädda djur från fortsatt behandling till döds.

Det är bra att skriva om egna upplevelser kortsiktigt, men det är fortfarande ineffektivt eftersom man kan räkna med att ett enormt antal djurägare aldrig kommer att nå våra trådar på djursajter och därmed heller inte få del av varningen. Försök i så fall hellre, som tillägg till din anmälan, att få en journalist att skriva om saken. Tidningar, såväl i pappersformat som på nätet, har väsentligt större spridning än våra sajter.

A och O måste vara att få dåliga veterinärer att förlora sin legitimation!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
10/10/12, 1:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag gjorde aldrig en anmälan. Var så chockad men trodde också att det var normalt att inte väcka en katt. Tror han sa tom: Låt katten sova och vakna i egen takt.

Har ofta funderad när katten dog egentligen. Redan under spolningen? Gav veterinären mig en bur med en redan död katt? Inte lätt att se skillnaden mellan en död och en nedsövd katt. Men han var väldigt otrevligt och ointresserad att prata med mig när jag ringde upp nästa dag.

Bild av Benzo när jag fortfarande trodde att han sov. Nu ser jag att han ser ut död ut men då fattade jag det inte.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
10/10/12, 2:02 PM
#16

Förstår din chock, Alexej. Nu vet jag inte hur länge sedan det är det du beskriver inträffade, men det är inte nödvändigt att man omgående gör en anmälan. Det finns rådrum så man kan hämta sig från chocken, samla in bevis och liknande.

Stackars lilla missen. Något säger mig att han var om inte död så i det närmaste död när du fick honom.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[RMSLiners]
10/10/12, 2:55 PM
#17

Blir så ledsen när jag läser sånt här. Riktigt skär i hjärtat och tårarna rinner, speciellt när jag ser #15s bild.Gråter

Jag är alltid oroad när jag är hos veterinär med ett djur, men som tur är sä är våran veterinär väldigt kunnig, lyssnar bra och mycket trevlig att prata med. Däremot har vi en i stan som är ruggigt kall i sin attityd och tvär när han pratar samt hårdhänt mot djur, varit hos han en gång för märkning och kastrering och aldrig mer.

Katthemsmatten
10/10/12, 3:52 PM
#18

#17 Hoppas du refererar till din erfarenhet när du får frågor om vilken veterinär man ska använda. Det brukar löna sig att prata om dåliga erfarenheter för ryktet färdas snabbt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Icna
10/10/12, 4:32 PM
#19

Nu blev jag förbryllad ska inte katten vara vaken när man tar hem dem fått narkos, lite omtumlade eller trötta är de alltid, men de ska har stått på sina ben åtminstonde…?

Har alltid hämtat hem vakna katter efter kastering/rakning(när narkos vart inblandad)

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Katthemsmatten
10/10/12, 4:57 PM
#20

Jag har heller aldrig fått hämta hem en katt som fortfarande var under narkos. Slöa och ostadiga, ja, men inte under narkos. Och de har heller inte fått vara hur slöa som helst för att veterinären ska skriva ut dem från kliniken.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[RMSLiners]
10/10/12, 5:18 PM
#21

#18 Sällan jag får sådana frågor men kommer det någon och frågar så har jag i alla fall gjort det hittills men de flesta i stan är redan medvetna om den veterinären. En del tycker dock han är bra oavsett hur trevlig eller hårdhänt han är medan andra avstår fån han, smaken är som baken - delad.

Alexej
10/10/12, 7:01 PM
#22

#16 Det är flera år sedan och jag tänkte som alla andra då, katten är död, inte mycket att göra åt. Men åkte aldrig mer dit. Jag hade bara fått buren i handen med typ: låt honom sova färdig.

Katten var ju varm och rörlig länge och jag vet fortfarande inte hur länge det tar innan en narkos släpper. Vetrinärenen sa ju att hålla honom varm. Försökte flera gånger kolla andningen eller hjärtat men det gick ju inte. Tog flera timmar innan jag insåg att katten faktiskt är död.

Problemet är ju att många veterinärer är kanske duktiga på kossor men det är inte samma sak som med en katt eller en hamster.

Ingen kan vara bra på allt och det vore bra om också veterinärer kunde inse det.

Jag har hörd hemska saker om andra veterinärer som tex slutade operationen fast hunden var levande. Ägaren fick åka då med en hund med öppen blodig buk till en annan stad för att få operationen avslutad. Men som jag kom ihåg överlevde hunden inte.

Sånt får inte hända.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[sarasvati]
10/12/12, 12:08 AM
#23

Det här är helt fasansfullt. Utmärkt att Cathleen gått vidar med anmälan, och fullast möjliga publicering - på nät och varhelst. Vi måste sluta huka i buskarna.

Alexej, gör mig ont om Benzo! Förstår hur du tänkte, då.

Har ni läst om "journalistiska ändamål"? På datainspektionen (kan inte klistra in länk nu för använder fel browser men återkommer gärna, imorgon isf - annars lätt att googla på texten) konstateras:

"I personuppgiftslagen, som reglerar hur personuppgifter får publiceras på Internet, finns nämligen ett undantag som gör att uppgiften som kan kännas kränkande för den utpekade ändå kan publiceras utan att det bryter mot lagen. Det här undantaget gäller om publiceringen sker för journalistiska ändamål.

Om webbplatsen eller personen som skrivit något kränkande gör det för att informera eller väcka debatt i en viss fråga så kan Datainspektionen bedöma att publiceringen sker för journalistiska ändamål.

Den som skrivit texten behöver inte vara journalist utan även privatpersoner kan skriva saker för ett journalistiskt syfte."

Kan inte se annat än att allt detta är för att informera och väcka debatt. Det tycker jag gäller flera fall av djurplågeri och liknande, här på hittekatter.ifokus, och andra platser.

Hesat
10/12/12, 9:21 AM
#24

#23 Bloggen har städats upp otroligt mycket sedan denna tråd skapades. Jag vet inte om du syftar till hur bloggen såg ut för ett par dagar sedan eller i dagsläget. Den var nerstängd en tid under gårdagen (torsdag).

Frågan är om det går att påvisa att personuppgifterna omfattas av jounalistiska ändamål eller ej. Om du läste hur bloggaren själv initiellt skrivit inlägget samt svarat på div. kommentarer innan städningen så framgick det tydligt i mitt tycke att namngivningen var allt annat än av jounalistiskt ändamål, speciellt eftersom det hade räckt med att nämna veterinärpraktiken för att skapa debatt. Om kommentarerna är modererade är bloggaren även ansvarig för dem.

Som bloggen ser ut nu (dvs städad) har jag inte något att invända mot. Jag tycker att det från början hade räckt med att nämna vilken veterinärpraktik det var (precis som tidningen valt att publicera och så som bloggen ser ut nu).

Nu lämnar jag denna debatt helt eftersom bloggen har städats upp.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Upp till toppen
Annons: