Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2104 ggr
Lena
10/7/12, 1:02 PM

Nytta eller ej - ta hand om hemlös katt?

I Sverige uppskattas det finnas mellan 100.000 - 150.000 hemlösa katter vilket gör det till landets största enskilda djurskyddsproblem. Vi har runt 100 katthem i landet som i regel är överfulla och har hemlösa katter på väntelista. För att ge landets hemlösa katter tak över huvudet skulle vi behöva minst 2000 nya katthem.

Tycker du att det fyller någon funktion att ta hand om en hemlös katt? Motivera gärna ditt svar i diskussionstråden nedan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[Emma--]
10/7/12, 1:12 PM
#1

Ja, men det behövs även andra insatser. Och dom insatserna tror jag är avgörande för att problemet någonsin ska lösas. 
Annars kommer det bara fyllas på med hemlösa igen och man har bara kunnat hjälpa de individer som fått hem.

M.H.Sanna
10/7/12, 1:26 PM
#2

Jag svarade alternativ 2

Jag tycker det fyller en funktion att hjälpa en eller flera hemlösa katter.

För varje katt jag tar hem får en annan chansen att komma in i värmen.

Om jag kan inspirera min omgivning om hur underbart det är att hjälpa en hemlös så kanske några gör likadant. (Det har hänt  Glad)

De kanske också pratar med sin omgivning…. många bäckar små.

MEN tyvärr räcker det inte. Vi behöver även lagstiftning som höjer kattens status

Lena
10/7/12, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1 Svarade själv alternativ 2.

Flera samverkande faktorer behövs för att komma vidare i problematiken - för att bromsa nytillförseln av hemlösa katter. Förutom att ta hand om de hemlösa som redan finns ser jag följande punkter som mycket centrala:

  • Informationskampanjer som når ut till den breda allmänheten om vikten av kastrering och ID-märkning. Samt om vad som krävs av en kattägare.
  • Hårdare lagstiftning med krav om kastrering och ID-märkning av utegående katter.
  • Kasteringskampanjer och kasteringsprojekt.
  • TNR-metoden blir allmänt accepterad och praktiserad i kattkolonier.
  • Höja huskattens status - inte skänka bort eller slumpa bort kattungar.
  • Förbud mot avlivning av friska katter.
  • Förbättrad hantering av bortsprungna och upphittade katter (polisen).
  • Bättre samarbete mellan myndigheterna (Länsstyrelsen & Polisen) och ideella sektorn (Katthemsföreningar och privatpersoner som på frivillig väg arbetar med målgruppen hemlösa katter).

När man tar hand om en hemlös katt bör man tänka att insatsen är större än att man tagit hand om 1 individ. Tas katten från ett katthem lämnar katten plats för en annan katt på väntelistan. Varje hemlös katt som tas in och kastreras gör att det inte kommer att födas flera kattungar efter just den katten. (Kan handla om stora antal om man betänker att en honkatt föder 120 kattungar under en livstid). Bifogar en affisch från Djurskyddet Sverige som belyser problemet på ett tydligt sätt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

emjon
10/7/12, 1:30 PM
#4

För min del är det både 1 och 2. Även om insatsen känns som en droppe i havet så hjälper man just den kissen som man tar hand om.

Under de 22 år jag  varit medveten om problemet har ett flertal hemlösa katter flyttat in hos oss och jag har inte ångrat det en sekund. Kissarna har fått ett bra liv och de har givit mig enorm glädje.

Katter är för mig den bästa terapi man kan tänka sig. Är också medveten om att det behövs rejäla insatser men så länge de uteblir så hjälper jag de kissar jag kan.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Andina
10/7/12, 1:33 PM
#5

Att ta hand om en hittekatt räcker långt "bara" det!
"Funktion": Du räddar ju liv!

Svarade Ja, men fler åtgärder behövs.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

UlrikaD
10/7/12, 2:16 PM
#6

Jag frågade en utav mina hittekatter här hemma. En hona som blev utslängd mitt i vintern, högdräktig.

Gjorde det nån skillnad att jag tog in dig i värmen så du fick föda dina bebisar inomhus?

Hon tittade på mig som om jag var dum i huvudet och stoppade ner huvudet i matskålen igen.

Jag tolkar det som om hon iallafall ansåg att det gjorde en väldig skillnad. Både för henne och hennes ungar.

Sen kan jag väl förstå de som tycker att det är en droppe i havet också. Men det är väl samma som med miljön. Ska man börja kasta sopor på gatorna för att några gör det eller ska man plocka upp och försöka göra så gott man kan personligen och hoppas att det är fler som gör så.

Annons:
Lena
10/7/12, 2:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6

"En droppe i havet verkar inte mycket alls, men vad vore havet om där inga droppar fanns?"

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
10/7/12, 2:44 PM
#8

både ett o två. ett för att det absolut hjälper . och två för att det klart behövs till annat oxå. men frågan var ju    Tycker du att det fyller någon funktion att ta hand om en hemlös katt? '

absolut. de räddar ett liv elr två, du förgår med gott exempel och andra i den omgivning tar förhoppningsvis efter.  i min omgivning har adopterandet från katthem ökat i allafall sedan jag började engagera mig. även kastreringar har ökat i min omgivning då folk fått upp ögonen. det har blivit lite dominoeffekt över det hela.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Uppkatten
10/7/12, 2:56 PM
#9

En okastrerad missa föder 120 kattungar under sitt liv, som i sin tur ger upphov till massor av egna ungar… det blir ett nästan ofattbart lidande för nästan ofattbart många individer! Bara mina egna två små hemlösingar hade alltså kunnat få 240 kattungar, som skulle ha farit illa där ute… Självklart gör det skillnad att ge dessa två missar husrum, trygghet, kärlek, mat etc, + att man förhindrat 240 oönskade kattungar genom kastration.

Men vi behöver jobba från många håll, och det är vi också medvetna om.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

majvi
10/7/12, 5:18 PM
#10

Jag svarade 2, det är klart att det gör skillnad för katten som kommer in, men det behövs annat också.

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4fd23ec9d4ebea1d48005332-no-kill-hur-da?discussions-1

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

mitzerl
10/7/12, 5:58 PM
#11

Jag svarade också nr 2. Visst gör det en skillnad, men det löser inte problemet med de hemlösa katterna. Om alla skulle ta en katthemskatt istället för en raskatt skulle det inte dröja länge innan katthemmen blev fulla igen.

Katthemsmatten
10/7/12, 6:49 PM
#12

mitzerl, du har nog inte alldeles fått kläm på vitsen med katthem. Det är inte frågan om att de blir fulla igen. Det handlar om att för varje hemlösing som köps via katthem får vi ytterligare en ambassadör som pratar om KASTRERING!!! Det är det som kommer att göra skillnaden.

Och för att sticka ut min haka rejält: Jag anser att om en katt inte är extremt rastypisk och därför viktig för avel så ska den kastreras. Det tråkiga är att världen inte har behov av en enda katt till f.n. Fram till dess att vi inte har ett problem med att folk inte kastrerar sina katter utan släpper ut dem, så kommer vi inte runt problemet med lidande hemlösingar och inställningen att man inte kan lösa problemet genom att köpa en f.d hemlösing gör inte ett f-ade dugg för att förbättra situationen.

Vi behöver en debatt som höjer kattens status i samhället. Det är den slutliga lösningen. Den dag katten ses på samma sätt som hunden kommer vi ha ett väsentligt minskat antal hemlösa.

Medarbetare Hittekatter iFokus

majvi
10/7/12, 8:04 PM
#13

Om fler katter med ägare kastrerar sina katter kommer antalet katter som överges att minska.

Katterna på katthemmen som adopteras ersätts med andra hemlösa katter,vilket medför att antalet hemlös katter ute minskar ……

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
M.H.Sanna
10/7/12, 8:14 PM
#14

#12 Håller med din "hakutstickning" till fullo

MonicaLagerquist
10/7/12, 9:02 PM
#15

#12 Jag tycker inte alls att det är att sticka ut hakan att anse att alla katter som inte ska gå i planerad registerad avel ska kastreras.Det är för mig en självklarhet.

Stolt ägare till fem La permer

mitzerl
10/7/12, 9:17 PM
#16

#12 Jag tror inte att det är så enkelt att alla som köper katt från katthem kommer att propagera för kastrering. Jag har hört om många katthemsköpare som planerat att ta kull på dessa katter och vissa redan gjort detsamma.

[Emma--]
10/7/12, 9:37 PM
#17

#16 tyvärr har man ju hört talas om dom som avlat på en katt dom köpt från katthem. Som dessutom går fertil ute. Och behandlats som skit i jämförelse med andra katten som är en påhittad raskatt för att den är vit. True story.

Sen förstår jag ibland inte hur man ska nå fram till vissa. En släkting till mig har haft massor av kattungar trots att jag hållt en vänlig dialog sen jag fick veta att hennes hane kissade och bajsade utanför lådan och jag fick höra att han inte var kastrerad.
Länkat till kattstatus osv. Men enda skillnaden är att hon inte längre skriver öppet om det på FB. Funnits 3 fertila honor som mest, som bor tillsammans med en fertil hane samt är utekatter allihop. Hur det ser ut nu vet jag inte.

men men. Nu blev det OT från min sida.

Mantissa
10/7/12, 10:16 PM
#18

tog alternativ nr 2. Kanske inte mycket på problemet i stort. Men för den katten så betyder ju verkligen beslutet liv eller död! Sedan så tror jag att ju fler som tar hand om de oönskade, desto fler kommer i kontakt med dessa individer och får upp ögonen för att problemet finns och kanske även att det finns en slumrande huskatt även bakom de vildaste räddögonen.Tyvärr är ju den allmänna uppfattningen att det inte går att göra "katt" av en utefödd individ som inte fått vänja sig vid människor från början.

Lena
10/7/12, 11:40 PM
#19

Vad vi är många som hoppas på är att tidig kastrering ska bli mera vanlig och att det inte ska säljas några okastrerade katter alls från katthemmen i framtiden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sarasvati]
10/8/12, 12:39 AM
#20

Både 1 och 2 för min del också. Alternativ 1 för att det absolut hjälper, på många sätt - och det var frågan. Och alternativ 2 för att det så klart ska till mer för att lösa hela problematiken med hemlösa katter.

Röstade 1, eftersom alternativ 2 alltför lätt blir till att göra inget alls, ungefär så som inlägg #11 verkar luta åt.

Och tänk, UlrikaD i #6, suveränt! - våra lilltjejer "svarar" likadant, varav en inte ens hann bli dräktig, men det var rackarns nära. Goa droppar i havet. Kyss

Instämmer i övrigt till fullo med samtliga punkter i #3.

Annons:
Katthemsmatten
10/8/12, 9:51 AM
#21

Alla blir inte frälsta på kastrering, men fler och fler inser vitsen med det. Ett litet steg framåt, m a o. #15, dessvärre finns det s.k. uppfödare som inte håller med oss och ger upphov till katter som inte bidrar till att främja rasen utan bara bidrar till att fylla världen med fler katter som behöver hem. Och sådana finns det tillräckligt många av redan.

Dessvärre finns det oseriösa katthem eller lösa organisationer som inte kastrerar sina djur före försäljning. Att tidig kastration inte är legio är ett annat problem, men det finns oftast möjlighet att komma åt just den detaljen även om det kräver tid.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[ollesbodega]
10/10/12, 11:15 PM
#22

Valde 2. För oss som vill lösa detta långsiktigt handlar det om göra beslutsfattarna medvetna om problemet o hjälpa dem med förslag till lösningar. Har ingen Quixkfix. Ny lagstiftning på g som för det framåt men lämnar mycket att önska. Men hoppas att varje katt som adopteras via ett seriöst Katthem skapar en person till som kan propagera för kattens status och påverka sin lokala politiker att angagera sig. O när ni ser behandling av katter som inte känns ok. Polisanmäl o kopia till lokalpress verka funka bäst, brukar fixa bra engagemang.

Katthemsmatten
10/11/12, 11:49 AM
#23

Puttar för fler röster.

Medarbetare Hittekatter iFokus

andiegirl
10/11/12, 6:32 PM
#24

Röstade "Absolut, på många sätt!". Att ta hand om en hemlös katt var det bästa jag någonsin gjort och jag ångrar mig inte en sekund! :) Min hemlösa lilla misse visade sig dessutom vara dräktig och jag fick ytterligare tre katter på köpet som också annars skulle vara dömda till ett liv i hemlöshet och bli dräktiga själva/ge upphov till andra dräktiga katter såsmåningom.

Innan var jag en hardcore raskattförespråkare och trodde på allvar att huskatter var lite mindre personliga, lite dummare och sämre lämpade som innekatter än raskatter. Herregud, vad dum jag var! Tack vare min hemlösa katt anser jag mig nu vara konverterad och har bestämt mig för att aldrig mer köpa raskatt, även om jag givetvis fortfarande tycker att det finns många fina raser och anser att de också har ett existensberättigande. Eftersom jag är så otroligt nöjd med mina fd hemlösa huskatter och dessutom har hjälpt både dem och deras avkommor från ett plågsamt liv ute i kylan ser jag ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept, men självklart finns det andra saker man kan göra för att förbättra situationen för hemlösa katter om man inte vill eller har möjlighet till att ta hand om en egen liten hus(s)katt.

[sarasvati]
10/11/12, 11:49 PM
#25

#24 Tack andiegirl!! Självklart finns ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept som du skriver, och självklart (igen) finns även andra, och ytterligare och mera, saker man kan göra för att förbättra situationen för hemlösa katter - inte minst om man nu inte vill el kan ta hand om en egen. Problemet är väl ofta att allt det där "andra" uppfattas som så mycket "besvär" så att inget alls görs. Mer civilcurage. Det är katterna (djuren) som blir lidande annars. Blir riktigt glad över ditt inlägg!

#22 Polisanmälan och lokalpress tror jag också är väldigt viktigt. Tyvärr är många rädda (om än inte oengagerade). Det kan du läsa om t ex i tråden "Vad ska jag ta mig till…". Bara som exempel. Finns många många flera. Ängslan för grannar, bekanta, släktingar, hästgårdar - you name it. Man vågar inte. Mera civilcurage behövs. Det är katterna (djuren) som blir lidande annars.

Upp till toppen
Annons: