Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 2416 ggr
gickan87
10/5/12, 12:45 AM

Frasse borta

Frasse gick som vanligt ut vid 05 tiden men kom inte hem igen. Vad hände på morgonkvisten? Han har inte setts till sedan han lämnade hemmet. Ägarna har ropat och letat men utan resultat, hur vanligt är det att ett rovdjur tar katter? Lo/räv t.ex? Enormt saknad och ovissheten värst. Frasse är svartvit och något skygg. Försvann 3/10 i Söderfors. Bakom vattentornet.

MVH Erika :)

Annons:
Uppkatten
10/5/12, 7:32 AM
#1

Det händer att rovdjur tar katter, men jag tror inte det är särskilt vanligt. Är din misse kastrerad och id-märkt? Van att gå ute? Ålder?

Börja med att sätta upp lappar i området + lägg lappar i folks brevlådor. Ha ett bra foto av katten med på lappen, där man ser tydligt hur han är tecknad etc. Be att folk kontrollerar så att han inte har blivit instängd någonstans t ex i ett uthus/garage eller liknande. Sätt upp lappar ca 400 meter i varje riktning till att börja med.

Finns också risk att han hoppat ombord på släp eller liknande, och åkt iväg för egen tass, därför bra att annonsera digitalt t ex på Blocket + katthemmens efterlystsidor.

Ring också och anmäl till polisen att misse är försvunnen, och är misse chippad tar du kontakt med chip-registret och meddelar dem att han är försvunnen.

Hos polisen kan du förmodligen också få veta om någon misse blivit trafikdödad i ditt område under de senaste dygnen.

Det är viktigt att du letar aktivt redan från början!

Jag håller tummarna för att han snart är hemma igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

gickan87
10/5/12, 8:15 AM
#2

Kastrerad är han, 9 år gamnal vän utekatt. Tyvärr inte märkt. Inte min katt utan grannens. Ska ut och leta i skogen nu, hoppas han svara även fast det inte är ägaren som ropar. Ska fråga om dem har foto på kissen så jag Kan hjälpa dem med lappar.

MVH Erika :)

Katthemsmatten
10/5/12, 10:09 AM
#3

Bra att du kan hjälpa dem, Erika. Lappa, lappa och lappa. Glöm inte heller att anmäla försvinnandet till polis och de katthem som kan finnas i kommunen eller angränsande kommuner.

Medarbetare Hittekatter iFokus

gickan87
10/5/12, 5:22 PM
#4

Jag kommer ringa polis och katthem på måndag då mannen i huset inte vill ringa någonstanns, inga lappar ska sättas upp heller då "katten är tagen av lodjur. Kan han så kommer han hem"

Jag kommer lägga lappar i de närmaste brevlådorna.

MVH Erika :)

Marga
10/5/12, 5:56 PM
#5

Gå ut i gryningen och lyssna på skator o andra fåglar, dom kan leda dig till katten.

Uppkatten
10/5/12, 7:01 PM
#6

Bra att han är kastrerad och van att vara ute, men "kan han så kommer han hem" är en inställning som gör mig ledsen…!

För har misse t ex blivit instängd någonstans så innebär det ett stort lidande för katten att inte bli hittad fort…

Och har han åkt iväg med ett släp eller motsvarande och hamnat på främmande ort så kommer han sannolikt också snart att fara ordentligt illa, speciellt som vintern är på väg…

Eftersom han inte är id-märkt kommer det att vara svårt att återförena honom med hans familj om någon hittar honom… t ex om han blivit skadad och förs till djursjukhus eller om han hittas på annan ort…

Katter klarar sig inte på egen hand, och har man skaffat katt så har man ansvar för den. I det ansvaret ingår att leta aktivt efter misse när misse inte kommer hem.

I många situationer är missar helt utlämnade till oss två-beningar och det är bara vi som kan hjälpa dem att hitta hem igen…

Så, det är bra att du försöker Erika! Jag hoppas att du hittar honom och att allt är OK med honom!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
gickan87
10/5/12, 7:06 PM
#7

#5 Tack för tipset! Men kisse är hemma igen! Tanten satt vid bordet och kände en kisse stryka sig runt benen. Han luktar tvättmedel/bensin så troligen har han varit instängd i ett garage. Skönt att han är hemma i vilket fall!

MVH Erika :)

Uppkatten
10/5/12, 7:11 PM
#8

Härligt!!!!!

Tur att någon kom och öppnade åt honom så han slapp bli sittandes!!!! Läskigt med uthus/garage som används mer sällan….! Det är just för att katter har en "tendens" att bli instängda som det är så viktigt att lappa!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Andina
10/5/12, 7:22 PM
#9

Åh, vad härligt Gickan! Vad gott det är när ens goa kattvän kommer hem efter att ha varit försvunnen!

Jag, håller med Uppkatten, det är så viktigt att lappa! Och efterlysa på många sätt. Jag hittade ju ägaren till en katt alldeles nyligen, efter 7 månader! Han hade aldrig klarat sig om ingen tagit hand om honom.
Gissa om familjen är lyckliga! Och alldeles säkert katten också!

Min katt som dog förra sommaren, försvann också i ett par dagar en sensommar. Regn, storm och rusk. Jag vandrar omkring som en tossa här på skogsvägarna och ropar och letar.

På kvällen, andra dagen, går jag ut igen. Då har vädret lugnat sig och det är tyst. Och när jag kommer ner till infarten här hemma hör jag hur han svarar på mina rop. Då är han inlåst i grannens bod på tomten mitt emot. Grannen är inte hemma, men tack och lov hade de inte låst dörren, så jag kunde öppna för honom. Han flög ut!
Han var väldigt kommunikativ och pratade och svarade alltid när man pratade med honom - men stormens tjut hade överröstat hans rop…

Så - de kommer tillbaks om de kan… men det är inte alltid de kan utan hjälp av oss människor!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Katthemsmatten
10/5/12, 8:57 PM
#10

Skönt att kisse är hemma, men jag har svårt att acceptera husses passiva för att inte säga slappa inställning. Spott o fräs för folk som inte ids lappa! Alla katter ska behandlas som familjemedlemmar. (Kanske gjorde han det :(~

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: