Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 2411 ggr
sandstorm1
9/30/12, 10:17 PM

*LÖST* Hittad kattunge i trapphus, Linköping

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en liten kattunge i källarförrådet i mitt trapphus idag. Ingen öronmärkning, inget halsband, ingen chipmärkning (åkte till polisen nyss).

Det känns ganska sådär att ha tagit in kattungen (mina katter är inte så nöjda), även om jag inte vill släppa ut den mitt i natten. Den är vrålhungrig, väldigt kelen och fin i pälsen. Kanske 4-5 månader gammal. Har satt en lapp i trapphuset, men vill inte knacka dörr såhär dags.

Vad ska man göra? Kan man ha katten i badrummet över natten och ringa djurhemmet imorgon bitti? Eller ska jag bara släppa ut honom och hoppas att han hittar hem? Samtidigt som jag vill kattens bästa känns det nästan som jag har stulit någon annans katt såhär? Rynkar på näsan

Annons:
[fuzzygirl21]
9/30/12, 10:20 PM
#1

det kan vara så att katten kanske har rymt utan ägaren vet det  vänta och se om nån kanske knackar på

kattassen
9/30/12, 10:32 PM
#2

#0 Nej släpp inte ut honom! En bebis kan förirra sig ännu mer. Behåll katten inne, han kan allt bo på badrummet - inga problem. Sätt liten go sovkorg, mat och låda så mår han mycket bättre hos dig än i en kall trappuppgång. Lappa runt i morgon så märker du snart om någon saknar honom. Ring även och anmäl honom till polisen (kanske redan är gjort om ni varit där och kollat chip)

Det blir alltid lite fräs när det kommer in någon nykomling men det brukar lägga sig. Blir det långvarit (alltså om ingen ägare hör av sig) kan du köpa en Feliway-dosa och sätta i eluttaget. Katter brukar snabbt ordna upp rangordningen och lill-fisen lär säkert rätta in sig i ledet ganska fort. Dina andra katter kommer snart att märka att han inte utgör något hotFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Uppkatten
9/30/12, 10:35 PM
#3

Sätt lapp i trapphuset + granntrappuppgångar. Ha katten i badrummet över natten. Gissar att du anmält missen som upphittad hos polisen? Har du gjort det så kan du inte anklagas för stöld. Vore jag kattägaren så skulle jag vara otroligt tacksam över att misse får vara kvar inne hos dig! Är katten så ung som 4-5 månader känns det inte lämpligt alls att den går ute själv. Kan den ha smitit ut genom fönster, ramlat från balkong, slitit sig ur sele? Vore jag du skulle jag lugnt avvakta hemma tillsammans med missen, men lappa förstås och polisanmäla misse som upphittad.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

bymaruska
9/30/12, 10:36 PM
#4

Håller med släpp inte ut katten! badrummet är helt OK över natten. Ta tag i det hela i morgon och sök ägare osv.

Man vet aldrig vad för folk en sådan liten rackare träffar på.

Super gulligt du tog tag i problemet ialla fall för stunden.

Natti Natti

//M-H

sandstorm1
9/30/12, 10:52 PM
#5

Vi bad om att göra en anmälan hos polisen, men han sa att vi skulle ringa slaka djurhem imorgon istället eftersom de tydligen hänvisar dit direkt om någon ringer. Så egentligen har ingen anmälan gjorts, men vi försökte..Obestämd

Har lappat i trapphuset i alla fall, samt postat bild på facebook för delning och på kattforum. Är det någon fara för mina katter om de vistas med kattungen? De är fullvaccinerade mot kattpest och kattsnuva men kan de smittas av något annat? Har klippt lillens klor i fall det blir bråk så är alla lika avväpnade.

sandstorm1
9/30/12, 10:53 PM
#6

TACK för alla svar förresten! Guld värt!

Annons:
[sarasvati]
10/1/12, 12:57 AM
#7

Bra gjort att ta in missen sandstorm1 !!!  Håller med #2,3,4 till hundra procent!!

"Bara" ett tillägg. Nu ser vi igen hur polisen hanterar inringda ärenden. De tar (mestadels!) inte emot anmälan alls, vare sig om upphittad el försvunnen katt, och inte heller om uppenbart djurplågeri (som vi ser i tråden "Vad ska jag ta mig till …" till exempel). Det är de enligt bestämmelserna faktiskt skyldiga att göra. Vi får ta detta i annan tråd. Nu får det vara nog!

Förlåt tillägget sandstorm1. Är så riktigt glad och tacksam över att denna lilla katt är i trygghet över natten, tack vare dig. Om ansvarsfull ägare finns - hoppas! - så är h*n enbart tacksam över din insats.

MSH
10/1/12, 7:22 AM
#8

Underbart! Bra insats:-)!

Uppkatten
10/1/12, 7:29 AM
#9

Självklart ska du ringa Slaka, men jag tycker också att du ska hålla fast vid att du vill göra en polisanmälan om upphittad katt. Ibland fungerar det bättre att mejla sin anmälan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
10/1/12, 7:35 AM
#10

Instämmer, polisanmälan är viktigt! Jag fick göra en för Kocka, inga problem m ärendenummer o allt. Verkar skilja mycket mellan olika län? Om det är Slaka så är det väl också i Östergötland detta eller?

sandstorm1
10/1/12, 8:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ok, ska försöka få igenom anmälan idag. Ringde Slaka djurhem nyss, de hänvisade till hittegodsavdelningen hos polisen. Kommer inte fram där, men provar igen strax. Den polis som sa att anmälan inte behövs jobbade på nattreceptionen där chipmärkning kontrollerades, så han kanske inte hade så bra koll..

Kissen äter fortfarande jättehetsigt så jag vågar inte ge allt för stora portioner åt gången. Annars är han lite busig som kattungar är mest, men sover desto mer. När han väl sover är han som orubblig, är det normalt? När vi hittade honom i källaren trodde vi att han var döv för att reagerade inte på att vi kom eller ens när vi klappade händer över huvudet på honom. Men hans öron reagerade i alla fall. Vi kunde till och med ta i honom utan att han rörde sig. När han är vaken beter han sig dock som vanligt, så han kanske bara har väldigt djup sömn? Eller är väldigt utmattad kanske?

pia-app
10/1/12, 9:38 AM
#12

Hör av dig till oss om du vill ha hjälp om inte Slaka hjälper till. Lite konstigt att de inte kan ta in katten direkt när de kunde det med katthonan med ungar i en annan tråd.

Pia

9Liv

0730 202852

sandstorm1
10/1/12, 10:13 AM
#13

#12

Tack, jättesnällt!

Jag har äntligen kommit i kontakt med polisens hittegodsavdelning, hon skrev ner var jag hittat katten och hur den ser ut osv (antar att det är det som räknas som en anmälan?), och nu ska hon kontakta slaka som sen ska kontakta mig. Fick i alla fall direktnummer till polisen jag pratade med om det ifall slaka dröjer för länge. Gud så snurrigt det är!

Annons:
MSH
10/1/12, 10:36 AM
#14

Men jag förstår ändå inte? Du ska kunna göra en polisanmälan med ärende-nummer hos polisen?!! Vill de ändå inte ta emot ngn? Är det polisen i Östergötland? Det gick bra när jag ringde… Åh herregud vad "svårt" det ska vara för dem….! Suck!! Ett supertack till dig som tagit hand om lilla missen plus att du envist försöker polisanmäla och göra alla rätt..!!! OCH tack till Pia som ställer upp:-)!!

pia-app
10/1/12, 10:45 AM
#15

Det är väl så har jag hört från polisen i Linköping att om det går genom dom så får Slaka betalt för att ta katten. Alla är inte så knäppa som vi.

sandstorm1
10/1/12, 10:59 AM
#16

Tack alla! Man vill ju bara göra rätt och hjälpa till, synd att det är så krångligt.

#14 Ja jag förstår inte heller varför det ska vara så svårt att göra en anmälan! Det är polisen i Östergötland, ja.

#15 Aha, det förklarar ju en hel del. Flört

Men nu har jag kommit i kontakt med Slaka (igen) och de ska ta emot katten ikväll kl 21.30!

Tur att jag har möjlighet att vara hemma under dagen. Mina egna katter protesterar högljutt och matvägrar medan lillkillen inte bryr sig ett smack om dem och bara tar för sig.. Men han sover som en stock mest, riktigt trött misse.

Katthemsmatten
10/1/12, 11:05 AM
#17

Lillkillen har kanske varit ute ganska länge och inte kunnat sova. Har mycket att ta igen. Ingen granne som hört av sig? Strunta i 'etiketten' ring på alla dörrar och där ingen öppnar, lägg en lapp i lådan där du talar om att katten kommer att lämnas över till Slaka ikväll. Vill man sedan ha tillbaka sin katt får de nog betala 'pensionatsavgift'.

Medarbetare Hittekatter iFokus

pia-app
10/1/12, 11:18 AM
#18

Jag är självklart jätteglad att katten får komma in. Men nu är vi där igen att för några dagar sedan fanns det inte plats för två katter som en kvinna ville lämna det var flera månader i kö men sen går det bra med en annan katt. Kvinnan fick inte ens ställa sig i kö.Likadant var det ju med katten som såg ut som en raskatt.

Varken Fiahemmet eller Slaka tar emot katter som folk ringer om just nu utan det hamnar i vårt knä. De har bidrag från kommunen ,vi ingenting och vi hittar inte ens någon som vill prata med oss om det i kommunen. Kanske inte så underligt att man blir sur

Men för lilla kissens skull är jag som sagt glad.

Pia

9Liv

sandstorm1
10/1/12, 11:45 AM
#19

#18

Håller helt med dig! Tycker ni gör ett enormt bra jobb, det borde ni inte behöva göra gratis enligt mig!

kattassen
10/1/12, 12:48 PM
#20

Ingen av nämnda katthem avlivar väl när polisens ersättningstid har gått ut?? Obestämd

Har ju tyvärr lite taskig erfarenhet här från Götebort att det blir så om ingen gör anspråk på katten/och katthemmet kan hitta ett nytt hem inom några veckor.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Katthemsmatten
10/1/12, 1:00 PM
#21

Pia, kan ni inte försöka vara med i nästa upphandling polisen /LST gör? Det är nog dessvärre det enda sättet att få er 'på kartan'. Förstår mycket väl att du surnar till när det är så uppenbart vad som händer.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Selma99
10/1/12, 1:01 PM
#22

Fiahemmet tar emot katter när det finns plats. I tillståndet för att få driva katthem finns en gräns för hur många katter som får tas in.

Det finns hur många hemlösa katter som helst därute - det vet vi alla - men som förening har man också ett ansvar att inte ta på sig mer än vad man klarar av.

Selma99
10/1/12, 1:04 PM
#23

#20 Nej det gör inte fiahemmet. En del katter kan ju bli kvar väldigt länge på katthemmet, och då försöker fiahemmet hitta jourhem till de som suttit länge och väntat på rätt ägare.

Katthemsmatten
10/1/12, 2:43 PM
#24

Selma, jag tror att Pia reagerat på att det från Slaka varit så lätt att ta in katter som man får betalt för men i övrigt inte alls lika lätt. Vi är alla medvetna om att det finns en maxgräns för hur många man får ha inne på katthemmet, men man har ju jourhem att ta till om man vill. Även om det kan ta några dagar att få tag i ett som har plats och möjlighet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

pia-app
10/1/12, 4:17 PM
#25

Det är klart att man inte ska ta på sig mer än man klarar av . Men det känns lite konstigt när folk ska behöva vända sig till oss ,den av föreningarna med sämst ekonomi och ingen lokal för att man inte ens kan få sätta upp sig i kö på de andra ställena. Det gäller både Slaka och Fia.I stället blir man tillsagd att att kontakta oss. Precis som jourhemsmatte säger så kan ju även de katthemmen kanske lösa kattärenden ibland med att ta till jourhem.

Det blir tufft för oss som får samtalen från dom som fått nobben på båca ställena och då får vi i alla fall sätta upp dom i kö.

Jag bad t ex förra veckan en kvinna som hade ringt Slaka och fått höra att det var flera månaders kö att försöka med Fiahemmet i stället .Men där fick hon bara till svar att man tagit in katter klart den här veckan och att hon inte fick ställa sig i kö. Eftersom jag vet att vi har mycket olika åsikter om skygga katter så är det inte så att jag pådyvlar FIa skygga katter utan bara om det är någon som ringer om sociala katter.

Men ursäkta nu ska vi inte ta upp den här tråden med den här diskussionen. Katten har ju fått hjälp och vi fortsätter att leta efter rätt personer i kommunerna för att få hjälp

sandstorm1
10/1/12, 4:58 PM
#26

#25 Nej men det här är en viktig diskussion, tycker det är viktigt att det tas upp. :)

Tänkte fråga igen om någon vet vilka risker jag kan ha utsatt mina egna katter för genom att ta in kissen? Inte att jag inte är värt det eller så, men vill bara veta då jag gärna ställer ut mina katter. Vill att de är friska då.

kattassen
10/1/12, 5:46 PM
#27

#26 Antar att du har fullvaccinerat dina egna katter och i såna fall är det inte några farligare sjukdomar som kan drabbat dig. Du har väl också haft honom åtskild dina katter?

Antar också att den lille är såpass tam att du kan ta en koll i hans öron innan han åker så ser du om han har någon öronskabb. Det är väl det som är den största risken. Dock är det väldigt lätt åtgärdat om så skulle vara fallet.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Selma99
10/1/12, 5:55 PM
#28

#24 Jo man kunde önska att det fanns fler jourhem men ofta är det fullt även där tyvärr. Man önskar alltid att man kunde göra mer Rynkar på näsan. Matematiken går inte i hop, det finns fler katter än intresserade och seriösa kattägare tyvärr. Det är därför uppdraget i hittekattsvärlden är (förutom att ta hand om utkastade, hemlösa katter) KASTRERA MERA.

sandstorm1
10/1/12, 5:58 PM
#29

#27 Tack för svar! Han ser väldigt hel och ren ut, inga blinkhinnor som syns och så. Vi valde att bara ha honom i badrummet när vi inte var hemma en stund förut under dagen, annars har de varit "tillsammans" men ändå inte ihop så att säga. Under natten sov han i vardagsrummet och våra katter i sovrummet. De håller sitt avstånd, har nosat lite på honom och förstås delat kattlåda. Men ja, mina katter är fullvaccinerade mot kattpest och kattsnuva, dock inga andra specialvaccin mot t ex klamydia dock.

Lena
10/1/12, 7:09 PM
#30

Jag tror inte heller att du behöver vara så orolig för att dina katter ska ha blivit smittade av något. För att vara på säkra sidan brukar man rekomendera att ha en katt som kommer direkt utifrån skild från de andra katterna tills man hunnit vaccinera nykomlingen och behandlat ev öronskabb ca 2-4 veckor.

Den mest smittsamma sjukdomen är kattpest. Är dina katter fullvaccinerade har de skydd mot kattpest.

En smitta som är vanligare men inte riktigt lika farlig är kattsnuva som egentlligen består av flera olika virusinfektioner. Båda dessa sjukdomar kan vara latenta - dvs man ser inte om katten är bärare av viruset. Även här ger vaccinationen ett grundskydd. Skulle en vaccinerad katt få det blir den aldrig så svårt sjuk som en som inte är vaccinerad. Har man små kattungar som ännu inte vaccinerats bör man vara försiktig då de är ömtåliga och lätt smittas.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

sandstorm1
10/1/12, 9:55 PM
#31

#30 Ok, tack för svaret!

Nu har vi precis varit iväg och lämnat kissen på Slaka djurhem, där fick han heta Viktor. Hoppas att han hittar ett bra hem, men det tror jag för han är verkligen jättecharmig. Glad

Chr
10/2/12, 1:13 PM
#32

Fin insats av dig!

kattassen
10/2/12, 1:37 PM
#33

#31 Det var fint av dig att ordna det så bra för Victor!

Hoppas han får ett nytt hem snartGlad

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

sandstorm1
10/2/12, 3:54 PM
#34

#31, #32 TACK! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: