Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 992 ggr
Nosen
2012-09-29 16:03

Ordförande?

Hejsan,

Finns det någon här som är ordförande i en katthemsförening eller någon som vet något om detta?

Vad har just ordföranden för uppgifter/ansvar? Bestämmer man själv i föreningen eller finns det vissa saker som redan är bestämda?

Jättetacksam om någon som vet något kan berätta mer om detta :)

Annons:
[Moa-]
2012-09-29 16:10
#1

I många föreningar fungerar ordföranden, ibland ensam, ibland i samråd med styrelsen eller vissa därur som firmatecknare. Det innebär att ordföranden kan teckna avtal som är juridiskt bindande för föreningens räkning. Ordföranden har ofta utslagsröst vid lika röster i en omröstning (framkommer i sådana fall av föreningsstadgarna). Ofta är det även ordföranden som står för sammankallning till möten.

I övrigt leder ordföranden sammanträden och är ofta ansiktet utåt.

Här är en bra länk om ordförandeskap i ideella föreningar.

Nosen
2012-09-29 17:27
#2

Tack!

[Moa-]
2012-09-29 17:37
#3

Lycka till! Någon kanske kan tala om mer praktiskt just gällande katter, där brister mina erfarenheter något…

Nosen
2012-09-29 17:43
#4

#3 Ja, jag hoppades mest på att någon som är just ordförande kan berätta lite om sina egna erfarenheter.

Men det var jättebra text du skickade, där fick jag lite mer förståelse för vad det innebär :)

Katthemsmatten
2012-09-30 00:22
#5

Varför inte kontakta några katthem, förslagsvis de som är medlemmar i Svekatt, för att få svar på frågorna. Ett personligt mail kommer säkert ge mer djupgående svar än du kan räkna med i ett öppet forum.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Nosen
2012-09-30 12:06
#6

#5 Jag tänkte bara att de hade massvis med annat att göra, vill inte vara i vägen med mina små frågor.

Men det var en bra ide, kan nog skicka iväg ett mejl och skriva att de får ta den tid de behöver att svara eller nått :)

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Katthemsmatten
2012-09-30 14:34
#8

Nosen, det tar inte mer tid för ordförande att beskriva sin roll direkt till dig än det gör att skriva här så maila runt du. Det tar litet mer tid för dig, men endast marginellt och du får säkert mer utförliga svar direkt än du får i en publik sajt. Håll på integriteten och använd de svar du får med förnuft. Det som skrivs mellan dig och ordförande ska vara mellan dig och ordförande.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[sakring]
2012-09-30 14:42
#9

Firmatecknare brukar var kassör och ordföranden antingen var för sig eller tillsammans.

Upp till toppen
Annons: