Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 9801 ggr
Lena
2012-09-26 19:52

Djurambulans - Bra eller Dåligt?

Det börjar dyka upp Djurambulans på allt fler orter i Sverige. Det har även kommit larmrapporter om att Djuramulansen inte alltid är en lika ädel verksamhet som namnet antyder.

Vilken erfarenhet har du?

Finns det någon Djurambulans där du bor?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Mooniq
2012-09-26 19:53
#1

Jag har bara hört talas om djuramb. om det inte är en bra verksamhet, vad har du läst eller hört då? Finns det något läsvärt som du kan länka in här?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Josefa
2012-09-26 20:12
#2

Ja enligt Skånekatten så så brukar de ta emot små kattungar från Djurambulansen här i Skåne. I utbyte lämnar Skånekatten sina oattraktiva vuxna katter till dem för avlivning.

Lena
2012-09-26 20:22
#3

#1 När man läser på deras hemsida får man en mycket god bild av verksamheten. Att de företräder de svaga och utsatta djuren.

Sedan kommer det berättelser om att de avlivar hemlösa katter på beställning. Har framkommit både vad gäller Djurambulansen i Skåne och den som finns i Göteborg.

Enligt hemsidan utför de förutom akuta insatser även: djurtransporter åt polis och länsstyrelse. (Det är säkert här som det där med avlivningar kommer in i bilden).

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2012-09-26 20:29
#4

Vet inte om de är bra eller dåliga, men de är svåra att få information av.

Den 27 februari hade jag mailkontakt med deras VD eftersom jag ville få ta del av stadgar, senaste årsredovisning samt namn på styrelsemedlemmar. Till svar har jag fått veta att de är sponsrade av några djursjukhus, kommer att köra djur efter avtal med djurägarna och om det är förvildade katter kommer de 'bara vara transportör för LST och polis. Förarna kommer inte att göra några bedömningar utan det är ett rent myndighetsbeslut.'

Jag fick namn på styrelseledamöterna, men VD bad att få återkomma betr. stadgarna 'så fort vi fått dem genom styrelseprocessen. Vi har reviderat våra stadgar och de måste därmed godkännas. Den primära ändringen består i att vi utökar arbetsområdet från Västra Götaland till Rikstäckande. Årsredovinseng för 20122 ligger hos revisorn och borde vara oss thillhanda inom kort.'

När jag tackar för svar och ser fram emot att få ta del av årsredovisning och stadgar svarar VD 'Årserdovinsingen torde vara klar i dagarna och som sagt så blir stadgar godkända vid nästa möte (som nu är framflyttat till slutet av mars).

Det sista meddelandet kom den 27 februari kl. 18.30 och ännu har jag inte sett röken av de dokument jag bett om.  Ni kan också notera att det inte framgår vad för möte det är som ska godkänna stadgarna.

Det känns som om det inte är någon demokratisk förening, snarare en affärsdrivande verksamhet som inte vill dela med sig allt för mycket av vad deras kärnvärden är. Om det är för att dölja något eller om man bara är oerhört dåliga på kommunikation är väl inte helt klart, men jag får litet dålig känsla.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2012-09-26 20:32
#5

#4 Låter märkligt måste jag säga! Sådant som gör att man blir misstänksam helt enkelt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vinterdag
2012-09-26 20:35
#6

Jag har åkt med Djurambulansen några gånger och har bara goda erfarenheter av dem. Det är helt underbara människor som kör den. Ambulansen i Skåne och i Göteborg har intenting med varandra att göra.

Tyvärr kör de i Göteborg katter till Djurskyddet, vilket inte är bra, de avlivar ju katter. Djurskyddet är en av deras sponsorer.

Annons:
Katthemsmatten
2012-09-26 20:39
#7

Jag har träffat ett par av dem som kör här i Stockholm. Inget ont i dem, det är organisationen som sådan jag är misstänksam mot. Den i Göteborg har med den i Stockholm att göra och jag har litet svårt för organisationer som 'bara lyder order' och kör katter till döden snarare än räddning.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Sidentass
2012-09-26 21:16
#8

Har själv inga erfarenheter av djurambulansen, men när jag sett lappar om den så har jag varit positiv till det hela. Men som sagt..erfarenhet har jag inte alls..

[sarasvati]
2012-09-26 22:03
#9

Som sagt i annan tråd. Finns flera tidigare trådar här på hittekatter.ifokus som diskuterar och granskar Djurambulansens intentioner och aktiviteter. Använd sökfunktionen i hittekatter.ifokus - sökord "djurambulansen". En av de tidigaste (tror jag) är denna, fr juni 2010:…

nähä, det funkade inte med inklistring - men finns i tråden "Vad ska jag ta mig till …"

(Finns en fr sep 2010 också, där jag själv undrar, kallad "Djurambulans?" - kan fortfarande inte klistra, igen Obestämd)

Menar bara att det kan vara bra med lite tillbakablick också.

Marga
2012-09-26 22:40
#10

Jag är medlem och har upprepade gånger efterfrågat stadgarna och uppgifter om årsmöte och årsredovisning. 26 februari i år fick jag detta svar:

"De nya stadgarna kommer godkännas på nästa styrelsemöte och därefter publiceras på hemsidan.
För mer information se Facebook."

Jag är övertygad om att dom hjälper många djur i nöd, det var därför jag blev medlem. Problemet är att dom säger på sin hemsida att dom är en ideell förening. I en ideell förening tas stadgarna knappast på ett styrelsemöte utan på ett årsmöte. Jag gillar inte när man utger sig för att vara något man inte är oavsett om man också gör bra saker i sin verksamhet. Som medlem vill jag ha insyn i föreningen och ha möjlighet att komma på ett årsmöte och välja styrelse. Det går alltså inte.

Alexej
2012-09-27 08:12
#11

Vi jobbar inte ihop med Djuramulansen Skaraborg av olika anledningar. De har en jättefin och säkert dyr ambulansbil här men saknade chipläsaren. Deras kunskaper om förvildade katter är noll.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Backarödbo
2012-09-27 09:28
#12

Djurambulansen i Skåne:

11 % av katterna överlever ett omhändertagande
genomsnittlig kostnad per katt 3 098 kr

Katthemsmatten
2012-09-27 09:56
#13

11%!!!Skrikandes De har för bövelen minst lika stor chans att överleva på egen tass. SKANDALÖST!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
kattassen
2012-09-27 14:08
#14

Det finns en Facebook-grupp som heter Djurambulansen.

http://www.facebook.com/Djurambulansen#!/Djurambulansen

Funderar på om man skulle ställa upp ett scenario och höra hur de hade agerat.

Ex. Jag har ett tag observerat en till synes hemlös katt i ett industriområde. Katten syns varje gång jag kommer förbi på kvällen men jag kan inte komma nära den. En kväll haltar katten lite. Jag har ingen tillgång till fälla, är inte engagerad i någon katthjälpsorganisation och jag vet inte vem jag skall få hjälp av. Jag ringer Djurambulansen…

Vad tror ni man får för assistans här? Och tror ni katten hade överlevt? (Vi förutsätter att katten fått en tämligen enkel kloskada eller liknande som hade gått att läka över några dagar. Vi förutsätter också att katten är skygg och inte hanterbar)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Katthemsmatten
2012-09-27 14:57
#15

Intressant tanke, Tassen. Testa!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tyrisen
2012-10-21 00:31
#16

#13 Men de flesta körningar gäller antagligen påkörda katter? Kan det inte vara 11% av alla omhändertaganden helt enkelt, inkl. de som dör på plats eller på sjukhus pga bilolyckor osv? De får väl ofta samtal som rör upphittade djur i mycket dåligt skick.

Bara en tanke.

Däremot tråkigt att de inte har stadgar med mera tillgängligt. Man vill ju veta om de verkligen är ideella.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
2012-10-21 01:10
#17

Just det, läste ett nyhetsbrev häromdagen där jag hittade till denna artikel: http://www.foretagande.se/ideell-forening-driver-djurambulans-i-stockholm/

I artikeln berättar Sebastian Tranberg (en av initiativtagarna till http://www.djurambulansen-stockholm.se i Sthlm) om hur de tänker kring sin verksamhet. De jobbar på samma vis som med vinstdrivande bolag, fast det är ideellt. Varför då? Såhär står det jag reagerade lite på:

Vår grundstomme i detta är att vi ska tänka som om det ore ett vinstdrivande bolag. Det gör att strukturen på hela kedjan kan sammanlänkas i varandra samt att vi lever ju på bidrag och sponsring så vi måste vara ekonomiska och då kan vi lättare spåra läckage eller oekonomiska satsningar. Vi kan inte förlora pengar på saker som vi inte får något tillbaka på.

Visst, om det är ett bra arbetssätt även som ideell så fine. Många organisationer skulle må bra av att vara mer uppstyrda. Men jag förstår inte sista meningen - vad avser man där? Jag försöker tänka objektivt men fattar inte. Deras pengar ska ju bara gå till transporter och ev. veterinärkostnader eller? Även en ideell förening sparar väl kvitton och har en kassör som bokför allt.

Jag vill verkligen inte döma ut någon förening men känslan här blir ju konstig. Blir att ana ugglor… när man inte hittar någo info om stadgar med mera på hemsidan. Detta gäller även djurhjalp.se/den som heter enbart Djurambulansen.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Marga
2012-10-21 10:41
#18

#17 Vad intressant! Det här vekar ju vara en helt annan Djurambulansverksamhet i Stockholm. Dom har en annan logga, annan hemsida etc. Den här Djurambulansen skriver åtminstone vilka som sitter i styrelsen. Det blir bara mer och mer förvirrande!

Lena
2012-10-21 10:53
#19

#17 "Vår grundstomme i detta är att vi ska tänka som om det ore ett vinstdrivande bolag. Det gör att strukturen på hela kedjan kan sammanlänkas i varandra samt att vi lever ju på bidrag och sponsring så vi måste vara ekonomiska och då kan vi lättare spåra läckage eller oekonomiska satsningar. Vi kan inte förlora pengar på saker som vi inte får något tillbaka på".

Det här mycket lite att göra med tanken bakom ideel verksamhet.

Enligt Wikipedia:

"Ideell är en verksamhet som bedrivs på ett organiserat sätt utan vinstintresse för ett gott allmännyttigt syfte".

Att använda sina resurser så effektivt som möjligt är en sak - att tänka som vinstdrivande bolag något helt annat.

#18 Ja du det här var minst sagt knepigt. Ingen enhetlig tanke bakom djurambulansernas verksamhet i landet. Verkar mera vara utformat på personlig grund från dem/den som driver verksamheten på respektiva ort. Finns det tom flera djurambulansverksamheter i Stockholm.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tyrisen
2012-10-21 12:02
#20

#19 Precis Lena, det var den sista meningen jag verkligen reagerade på. Men så försökte jag vara objektiv och tänka att de kanske menade på annat sätt. T ex att de ska försöka hålla nere kostnader för bilarna för att inte bränna pengar på det i "onödan". Men nej det känns fel ändå.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Annons:
Katthemsmatten
2012-10-22 11:05
#21

Jag fick ett ryck och påminde om de frågor jag ställde i februari och fick då följande svar från Will Wright:

"Vi håller på att genomgå en förändring och stadgar håller på att omarbetas för att reflektera det större arbetet vi nu gör. DA startades som en förening i 07 och har genomgått en enorm utveckling de sista året.

Förändringarna görs enligt årsmöten som vi har varje October. Nu har vi förändringar i styrelsen och allt arbete som görs med dessa förändringar kommer att presenteras tillsammans med en del nya tjänster vid årsskiftet.

Då vi har haft en jobbig uppstart i Stockholm orsakat av ett svek och dålig lojalitet av chaufförer i Stockholm så har vi valt att redovisa allt när vi har arbetet klart. Detta i samråd med vår revisor och jurist.

Jag kan bara beklaga att det blivit så här men vi hade aldrig kunnat drömma om hur oärliga personer varit som vi givit ett förtroende att utveckla förening för att göra det vi gör bäst, att hjälpa djur.

Jag föreslår att ni avvaktar och återkommer strax innan My Dog mässan då vi presenterar de förändringar vi genomgår nu.

//Will "

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2012-10-22 11:15
#22

#21 ja, det var nåt att insamlade pengar försvann.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2012-10-22 11:17
#23

OK, det hade jag inte hört något om. Hur som helst har jag en del funderingar över vad det är för typ av organisation…….

Medarbetare Hittekatter iFokus

Backarödbo
2012-10-23 09:59
#24

Will Wright har bara ett enda intresse: pengar. T ex så äger han Torslanda Djurklinik, där man tidigare avlivade katter från Backa Röd, och där aven hans Djurambulans har varit inblandat för transport av katterna från Backa till kliniken. Han har tidigare uttalat att han har medverkat till avlivning av hundratals katter därifrån.

Katthemsmatten
2012-10-23 10:08
#25

#24 Tråkigt att min bild blev bekräftad. Hade ju hoppats att jag hade fel.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Anen27
2012-10-23 18:28
#26

hmmm… intressant!  Har träffat Djurambulansen i Stockholm (inte behövt anlita dem)

Mailade via deras hemsida … och vips fick jag svar från ordförande i vändande post… Glad

Marga
2012-10-23 21:19
#27

#26 När jag mailade via deras hemsida och bad om stadgar och årsredovisning som villkor för att förnya medlemsskap kom det inget svar alls.

Annons:
Lena
2012-10-23 23:19
#28

#27 Knepigt! Gör ju att man blir som lite misstänksam!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2012-10-24 10:50
#29

#27 Det var när jag i februari mailade deras hemsida som jag fick mina första svar. I veckan mailade jag igen, som framgår högre upp i tråden, och fick efter en kort stund svar. Även om det var ett 'icke-svar'. Möjligen känner sig W Wright litet trängd nu och vill inte svara.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gatukorsning
2012-12-05 14:16
#30

Jag vet att det finns två djurambulanser i Stockholm som är oberoende av varandra. Det verkar som att den ena mer nystartade ambulansen har brutit sig ut från den tidigare eftersom de inte kommit överrens.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Backarödbo
2012-12-05 18:44
#31

Förra veckan så tog Djurambulansen emot en upphittad katt som dagen innan hade sprungit bort från en veterinärlokal i Göteborg. Katten var chippat. Djurambulansen kollade inget chip men körde katten till en veterinär i Gråbo (?). Där fick matte lösa ut katten och betala 550 kronor. Djurambulansen fakturerar sedan vidare deras kostnader för denna katt till polisen (hittegodslag).

Liz-arden
2012-12-05 21:08
#32

Djurambulansen kan nog vara både döden och räddningen för katter. Som just ambulans är det en god idé. En bekant till mig körde på en katt och ringde djurambulansen. I det fallet fungerade det idealiskt. Katten kördes snabbt till veterinär och eftersom den var märkt återförenades den med sin ägare och överlevde dramat. Utgången hade väl blivit tråkigare om katten inte varit märkt kan jag tänka. Vet att djurambulansen utför hemavlivningar åt sina medlemmar vilket ju är bra. En gammal katt mår ju bättre av att få somna hemma än på djurklinik, förutsatt att det går proffsigt och värdigt till.

[eskils]
2012-12-20 13:03
#33

Här är en artikel om Djurambulansen i Stockholm.

Katthemsmatten
2012-12-20 13:15
#34

Visst kan det vara bra med en djurambulans när man inte har tillgång till bil, men hur sköts resten av verksamheten? De säger sig vara en ideell förening men ingenting i de svar jag fått från den som företräder föreningen pekar på att så är fallet. I en förening fattas de stora besluten på en årsstämma. Någon sådan har jag inte hört talas om har ägt rum, alla beslut fattas av styrelsen.

Det är någonting som inte känns helt OK med djurambulansen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
majvi
2014-02-01 19:11
#35

Finns det några nya erfarenheter av djurambulansen?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
2014-02-01 19:26
#36

#35 Det pratas om att den som finns i Skåne har vuxit i omfattning och nu finns på flera hålla i landet. Det är ett vinstdrivande aktiebolag som tjänar ganska mycket på att ha avtal med polisen. 

Sedan ska det även finnas ideellt drivna djurambulanser i bland annat Stockholm.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
2014-02-01 19:33
#37

#36 Det låter som det inte är bra för våra hemlösa katter

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

silversol35
2014-02-02 06:50
#38

De som startade Djurambulansen i Skåne (Höganäs) drev tidigare en westernridskola på samma adress. Red där ett tag, det var väl sådär. Lite hafsigt kan man säga. Kändes som om de var mer intresserade av sin egen westerneridning (tävling) än att driva skolan. Den drog inte heller in tillräckligt med pengar och det var då de startade durambulansen. Sa de iaf. Kollade lite på deras hemsida nu, av nyfikenhet. Värst vilkenutfötöig beskrivning av vilka bilar de har (i jämförelse med vad som annars står där). Verkar vara ett stort intresse.

Lena
2014-02-02 11:31
#39

#38 Om jag förstått det rätt driver samma ägare ett djurpensionat och ett krematorium för djur. Krematorium ligger på samma mark som djurpensionatet. Läste detta i en artikel någonstans på nätet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

silversol35
2014-02-02 11:39
#40

Ja, mycket möjligt. Vilken blandning i så fall… Utförlig skulle det förresten stå i förra inlägget.

Annons:
majvi
2014-02-02 12:05
#42

På bukefalosforumet är det en som lämnade den upphittade katten till djurambulansen-skåne förmodar jag-och fick upplysningen att de samarbetar med KKS. KKS har haft intagningsstopp för nya ärenden under januari …

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
2014-02-02 14:35
#43

#42 Kan inte svara på det om KKS tar emot katter därifrån? Kan tänka mig att katthemsföreningarna försöker rädda katter från avlivning ibland när de har möjlighet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: