Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1457 ggr
[Amazona]
9/23/12, 7:35 PM

Nybliven "hittegods"ägare behöver råd

Jag omhändertog en utmärglad katt för två veckor sedan. Hon har bott i ett av våra rum med en nätdörr mellan hennes rum och resten av huset.

Jag anmälde till polisen 114 14 att jag tagit hem henne.

Jag tog henne till veterinär där de hittade en chipmärkning.

Ägaren kontaktades - och för att göra en lång historia kort - så är jag numera ägare till katten. Får beslutet hemskickat nästa vecka.

Katten är 6 år gammal och okastrerad. Hon är antagligen inte vaccinerad heller.

Jag avmaskade henne efter att vi varit hos veterinären - jag vågade inte innan för hon var så mager och jag ville kolla om jag fick med tanke på att jag inte var ägare till katten. Det var ok men vaccinera/kastrera fick jag inte göra.

Nu till mina frågor!

Ska jag först kastrera nykomlingen innan jag presenterar henne för mina två kastrerade honor, 2 år gamla (med tanke på rangordningen) Det är mycket fräs och väs vid dörren.

Hur lång tid brukar det ta innan kroppen blir lugnare av kastreringen? Eller kan det vara så att hon är så pass gammal att det inte ger någon effekt på löp och oro?

Jag är väldigt orolig för att det inte ska fungera för denna underbara katt vill jag ska stanna här resten av livet. Men då måste ju även mina andra må bra. Jag har läst så mycket om att det inte går att introducera en äldre katt med yngre vuxna men jag tänker inte ge upp.

Så jag vore jätteglad om ni kom med tips och tankar om hur jag ska fixa det här på bästa sätt.

Tack på förhand

Susanne

Annons:
Lena
9/23/12, 7:46 PM
#1

Så bra att du tagit hand om denna nödställda kisse och att hon nu får stanna hos dig!

Om kattens tillstånd tillåter det skulle jag kastrera henne så snart som möjligt. En honkatt som inte är kastrerad är högre i rang än de som är det. Något som brukar ställa till med bråk i onödan. Min erfarenhet är att hormonerna hos en honkatt inte brukar sitta i lika länge som hos hankatter efter kastreringen. (På hankatter brukar det ta några veckor innan det mattas av om de varit könsmogna vid kastreringen).

Det finns en metod som brukar kallas titthålskastrering eller flanksnitt. Den är mycket lindrigare för katten då det bara blir ett sår som är 2 cm stort och sys med ett stygn. Det är dock inte alla veterinärer som behärskar metoden. Ring gärna runt och hör hur det är på din hemort och välj en klinik där detta görs om det finns någon sådan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Amazona]
9/23/12, 7:59 PM
#2

Tack för tipset Lena!

Vi har en tid för kastraktion och vaccinering! Om de gör flanksnitt vet jag inte men våra honor fick ett snitt som bara var ca 1,5 cm i buken. Syddes med stygn som inte behövdes tas bort. Det var två år sedan så de kanske gör titthål eller flank idag. Jag ska fråga dem.

Thaeri
9/23/12, 8:30 PM
#3

1,5 cm buksnitt läker ungefär lika fort som flanksnitt, däremot är det lite vanligare att det behövs body eller tratt. Bra att du vet redan innan att den veterinären gör fina små snitt ändå, har man otur är de inte så skickliga utan sprättar upp halva magen på den stackars katten.

Jag skulle även tipsa om att ID-märka med en örontatuering när kissen ändå är sövd, då får man en märkning som syns, för tyvärr vet inte alla om att katter kan vara chipmärkta. Har man båda sortens märkningar får man då dels en som syns och dels en som inte blir suddig Glad

Se också till så kissen blir registrerad i båda ID-registren om hon inte redan är det, och att om hon redan är reggad i SKK:s (DjurID) att gamla ägaren skickar en underskriven adressändringsblankett. Om du tatuerar henne så är det bara att fylla i det numret på den blanketten så lägger de till det samtidigt som de ändrar adressen, och det är gratis då det bara är att nyregistrera en katt som kostar, inte att komplettera uppgifter även om dessa är en extra märkning Glad

[Amazona]
9/23/12, 8:44 PM
#4

Thaeri!

Hon ska öronmärkas samtidigt med kastreringen. Jag tycker att det är bra att man kan se på katten direkt att den är märkt. Alla springer inte till veterinär eller polisen för att kolla chip - tyvärr. Hon har ljusa öron så det kommer att synas bra! Skrattande

Öronmärkningen gör också att jag snabbt kan försäkra henne. Det är nämligen så att registreringen som finns på Sverak och SKK kanske  kommer att ta tid att ändra. Ägaren var inte ett dugg intresserad att skriva på någon blankett om ägarbyte.

Jag ska så snart som möjligt - med hjälp av beslutet från polisen försöka ändra uppgifterna där. Men om detta tar tid så har jag i alla fall öronmärkningen så länge.

Katthemsmatten
9/23/12, 8:48 PM
#5

Vilken hopplös f.d. ägare. Inte mycket omsorg om kisse där. Vilken tur att det är du som fr o m nu kommer att se till att hon får det liv hon så väl förtjänar!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Amazona]
9/23/12, 8:56 PM
#6

Tack Katthemsmatten! Det värmde!

Ägaren sålde visst katten för 6 år sedan så hon tyckte inte att det var hennes ansvar (enligt polisen) jag har inte pratat med henne själv. Bara sms:at henne och ringt 100 gånger…. utan resultat.

Annons:
Katthemsmatten
9/23/12, 9:27 PM
#7

Nu förstår jag inte hur 'ägaren' tänker?? Sålde för 6 år sedan till vem??? Och varför inte hjälpa dig att få kontakt med den personen???? Hur som helst, för kattens del är det bättre att det är du som nu är ägare och vårdgivare.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
9/23/12, 11:00 PM
#8

Vad knepigt det kan vara med vissa kattägare. Även om hon sålt katten till någon borde hon väl vara intresserad av kattens väl och ve kan man tycka. Tyvärr fungerar det ju inte så med alla. Skönt att katten hamnat hos någon med hjärtat på rätta stället nu!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
9/24/12, 8:06 AM
#9

Honor brukar vara bitchigare än hanar men är katterna kastrerade och har tillräklig plats brukar det ordnar sig. Ha henne kvar några dagar i sitt rum efter kastreringen då kan såret läcka bättre.

Finns många med många katter och på katthuset har man också blandad katter som ska komma överens.

Lycka till!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Amazona]
9/24/12, 12:50 PM
#10

Jag tror vad jag vill om denna ägare men lägger nu energin på lilla Wilda istället. Tack för era snälla ord Katthemsmatten och Lena.

Alexej! Plats har vi - 222 kvm - så det räcker nog. Gott om gömställen i olika höjder. Jag har tänkt på det - att det fungerar med många katter på andra ställen… och som sagt - jag ger inte upp i första taget.

Vi får skynda långsamt helt enkelt. Jag kan känna lite dåligt samvete för att hon inte har hela huset att springa i men samtidigt så hade hon det mycket värre förut. Ute i ur och skur på en asfaltsklädd gård i tätbebyggt område… och ingen mat

På fredag är det dags för kastrering, vaccinering och öronmärkning. Håll tummarna för att hon är så pass "gödd" att hon klarar sövningen nu. Glad

Katthemsmatten
9/24/12, 2:18 PM
#11

Även ett alldeles litet utrymme där det är varmt, tryggt, finns mat, vatten, ren låda och något mjukt att sova på är bättre än ett liv utomhus där allt detta saknas. Och jag har en känsla av att hon heller inte kommer att ligga ensam 24/7 Flört  I sinom tid kan du introducera henne till resten av huset och dess innevånare.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Amazona]
9/24/12, 2:30 PM
#12

Nej hon ligger inte där ensam Kyss Det är ett redigt spring i den där nätdörren. Hon verkar tycka det är skönt när jag går ut ibland - helst när maten är framdukad.

[Amazona]
9/29/12, 4:12 PM
#13

Ville bara berätta att kastraktionen gjordes i rättan tid! Annars hade vi haft nio katter snart. Förvånad Hon var dräktig med 6 foster. De är i katthimlen nu Gråter stackars bebbar!

Fy fy fy för oansvariga kattägare! Det här var ju så onödigt!

Annons:
Katthemsmatten
9/30/12, 12:27 AM
#14

Visst känns det tragiskt att 6 små bebisar är i himlen, men samtidigt slapp hon ju föda ungar som ni kanske inte hade lyckats fixa bra hem till.

Din kommentar beträffande oansvariga kattägare - du har mitt fulla medhåll i den kommentaren. Fast jag hade nog inte uttryckt saken fullt så diplomatiskt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Amazona]
9/30/12, 8:02 AM
#15

#14  Ha ha - jag höll emot att skriva vad jag egentligen tänkte - det hade inte varit "rumsrent" här. Tyst

Förresten så har jag pratat med Sverak och SKK och det var inga problem att ändra ägare i deras register nu när jag har ett polisbeslut.

Ringa Agria och teckna försäkring samt skicka in blanketterna om ägarbyte står på agendan imorgon. Sen kan jag pusta ut!

Slutet gott - allting gott! Skrattande

MSH
9/30/12, 9:36 AM
#16

Åh vad fint att läsa om allt du gjort för henne:-)! Vilken lycka!

kattassen
9/30/12, 10:37 AM
#17

Ett skolexempel på hur det skall se ut! Skrattande

Tack Amazona för det du gjort för fina kissen. Om alla ändå gjorde som du.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

emjon
9/30/12, 10:49 AM
#18

Härlig läsning och sååå seriöst från början och hela vägen. Vill också tacka dig för att du hjälp kissen.

Förstår att det kändes lite tungt med att hon var dräktig men hon hade minst av allt behövt ungar nu. Med det liv hon haft hos oseriös ägare så har hon säkert fått kull på kull tidigare.

Toppen att hon hittade till dig och nu äntligen får leva ett underbart kattliv och bli älskad för den hon är.

Rosor till dig AmazonaGlad

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

[Amazona]
9/30/12, 12:37 PM
#19

Oj vad beröm jag får! Skäms blir alldeles rörd! Tack snälla ni!

Katthemsmatten
9/30/12, 12:54 PM
#20

Du är värd vartenda ord för det du gjort för kissen. Och som det står högre upp - seriöst från första stund. Sånt uppskattas högt här.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Calico
9/30/12, 5:32 PM
#21

Så härligt att läsa! Massa rosor till dig för att du ger katten ett kärleksfullt hem.

/Matilda

Upp till toppen
Annons: