Annons:
Etiketthuskatten
Läst 7790 ggr
siberlina
9/23/12, 5:10 PM

rävar

hur farliga  är rävar  ,brukar dom  ta  katter ,en  räv  stryker omkring utanför mitt  hus,vågar  jag släppa ut min katt

Annons:
Katthemsmatten
9/23/12, 5:18 PM
#1

Jag bor i en stad så jag har inte så mycket erfarenhet. Spontant så tror jag att en räv i likhet med en hund har möjlighet att fånga en katt. I alla fall om katten har litet otur och blir överrumplad av räven. Rävar som kommer nära människor är kanske inte heller helt friska, så viss vaksamhet skulle jag nog ha.

I slutet av vintern upptäckte jag en räv sittande nedanför trappan på katthemmet som ligger ett par hundra meter från E4 i en tättbebyggd förort straxt söder om Stockholms innerstad. Jag skulle köra en katt till akuthem, så det kändes inte helt tryggt att gå med transporten till bilen. Jag chansade på att räven mest var intresserad maten som också skulle med, så jag lät den stå kvar på trappen medan jag gick till bilen med katten. Dessbättre gissade jag rätt. Jag var som närmast under en meter ifrån den. Den kom tillbaka vid ytterligare ett par tillfällen samma vecka men sedan dess har vi aldrig sett den.

Medarbetare Hittekatter iFokus

catfoot
9/23/12, 5:19 PM
#2

Det är nog svårt att avgöra, det beror på hur sina katter är.. Här jagas ev, rävar bort av Troja :)  Oftast tar inte rävar friska å pigga katter.. Är nog värre med kattungar å gamlingarna :(

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Magi-cat
9/23/12, 5:21 PM
#3

vet ej generellt, men vi har alltid haft räv där vi bor, även alldeles nära huset. Det har aldrig hänt något, inte för grannarna heller.

Ett tag var det en riktigt orädd räv här. De låg och glodde på varandra, katterna och räven, men utan aggression eller annat än viss nyfikenhet.

Skulle tro att rävrisken är överdriven. Vi hade kaniner, ute, ibland lösa, många år och räven tog inte dem heller, men de var väldigt stora förstås.

Antar att stora, vuxna, coola katter är ett för svårt byte för räven, medan risken är större för oerfarna kattungar?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Katthemsmatten
9/23/12, 5:25 PM
#4

#3 Du har nog helt rätt i att det är en fråga om katten är ung och oerfaren eller äldre och erfaren. Plus självfallet om den är frisk eller sjuk.

Skulle gärna sett när de låg och glodde på varandra. Det måste varit en härlig syn. Skrattande

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
9/23/12, 5:31 PM
#5

Vi har siktat räv i stan - här bland kvibergskissarna. En rävlya fanns under vintern där man funnit kvarlevor av kattungar (eller mindre katter i alla fall) Erfarenheten är dock att är räven mätt av annan mat tar den inga katter. Därför får även räven hos oss lite mat när han visar sig. Så synd att de vilda djuren dras längre mot storstan där maten är begränsad och "svårfåtagpåbar" :-(

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Uppkatten
9/23/12, 5:36 PM
#6

Att rävar tar djur i den storleken är i alla fall något som är säkert. Kom ridande mellan några fält en gång, och där var det som en liten träddunge. Där fanns det ett rävgryt med glada rävungar i och runt hela grytet låg det fullt av skelett efter djur i "katt-"/"kanin"-storlek. Både markabert och fascinerande förstås, och härligt med alla rävungarna som var där.

Jag tror också att kattens hälsa spelar roll, men kanske också om katten utsöndrar signaler på stress/oro (blir då lättare "ett byte"?) eller om det är ett lugnt och kaxigt djur (klarar sig bättre?). Men det är en gissning från min sida.

(Vi hade f ö en katt när jag var barn som fångade vildkaniner ute men som lugnt umgicks med och lät sig tvättas i öronen av våra tama kaniner…).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Katthemsmatten
9/23/12, 5:54 PM
#7

Kattassen, jag tror att även rävarna blir bekvämare av sig och glatt förser sig ur soptunnor och papperskorgar. I konkurrens med de allt mer frekventa råttorna……. Såg häromdagen ett par råttor som begagnade sig av övergångsstället i mitt kvarter. Obestämd

Medarbetare Hittekatter iFokus

siberlina
9/23/12, 6:41 PM
#8

tack för alla svar,min katt är  liten men  tuff  klättrar både upp  och ner  i träd och  bits  när det inte passar henne

Vinterdag
9/23/12, 8:08 PM
#9

Jag skulle aldrig släppa ut en katt om det fanns räv i närheten. Vet flera fall där räven skadat katter. En bekants katt låg på djursjukhuset över en vecka efter att en räv försökte döda den. Det var en frisk, stor katt. Man kan nog aldrig vara säker.

Katthemsmatten
9/23/12, 8:20 PM
#10

När det handlar om mina katter skulle jag nog vara överbeskyddande och hålla dem inne om jag sett en rävrumpa i grannskapet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
9/23/12, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ja här hemma hos mig har vi vid något tillfälle också skymtat räv men mina katter är innekatter. Oron är dock större borta hos Kvibergskolonin där katter går ute (i TNR) och rävarna tassar runt. Det är inte kul

Så här ser fina Mickel ut (fotad när han minst anade detFlört)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Katthemsmatten
9/23/12, 8:45 PM
#12

Fint foto! Förstår din oro för Kvibergskatterna. Hoppas de har blivit 'wood smart' och förstår att utnyttja små hålor och höga träd.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
9/23/12, 8:47 PM
#13

#12 Jadå de har krypin dit inte räven nårFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
MSH
9/23/12, 9:46 PM
#14

URSCH jag är jätteorolig att räven tog vår lilla skrutta…..visste inte att vi hade så mycket räv, samma vecka som hon försvann såg jag räv fyra gånger…..

Fast jag har också förstått att räven går hos oss för att komma åt alla canadagäss som kommer nere vid vattnet…? Fast om en liten misse kommer i vägen….då är det inte kul….

En granne har två katter och de jagar tydligen iväg räven direkt när den kommer till dem, det hade jag velat sett:-)!

Katthemsmatten
9/24/12, 9:50 AM
#15

Tror att räven tar det den kommer över lättast. Håll modet uppe angående Kocka!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Magi-cat
9/24/12, 9:57 AM
#16

Jag tror att trafiken är en oerhört mycket större fara än rävar. Rävar tar lättare byten än en cool vuxen katt som dessutom kan något räven inte kan: klättra i träd. Vassa klor har den också….vanligen ett för motsträvigt byte för att det ska stå högt upp på menyn.

Som någon ovan sade så är det nog kattens attityd det kommer an på. En katt som inte är rädd för räven uppför sig inte som ett byte som triggar igång jaktinstinkten. Katterna verkar fatta det här och i allmänhet kunna samexistera med räven.

Vi har som sagt alltid räv här omkring, Man ser dem inte ofta, men alltid på vintern när det är snö kan man se färska fotspår av Mickel Räv som slagit sina lovar runt huset.

Kaninerna klarade sig också, feta och kaxiga var de inget rävbyte. De regerade katterna också förresten. Katterna lade sig platt för dem. :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Selma99
9/24/12, 1:09 PM
#17

Vi har räv där vi bor på landet. Har aldrig varit med om att någon räv skadat våra katter. Däremot har räven varit väldigt intresserad när vi hade kaniner men deras burar var "räv-säkra". Vi hade en halvtam räv för några år sedan här, den lekte med vår skogskatt. Ibland kom katten springande efter räven och ibland tvärtom. Tror att rävar helst ej går på friska vuxna katter.

Uppkatten
9/24/12, 7:13 PM
#18

Och Kocka är en misse som vi ska hjälpas åt att få hem!!!! Eller hur?! Ingen rävmat där inte!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Alexej
9/24/12, 7:14 PM
#19

Jag har sett en katt med hemska sår på ryggen efter en räv men hon överlevde.

Rävar jagar allt när de är hungriga eller har ungar. Såklart de tar även katter om de lyckas.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

MSH
9/24/12, 7:33 PM
#20

Ursch ja bävar för detta….. FAST till motsatsen är bevisad…eller nått…

Annons:
Magi-cat
9/24/12, 8:32 PM
#21

Man har ju aldrig några garantier, inte för någonting egentligen…..

Men risken för rävattacker är förmodligen inte lika stor som man tror…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kattens57
9/27/12, 9:16 PM
#22

Min väninna kom hem efter jobbet en dag,hon såg att en räv hade något i munnen,gick försiktigt närmare för att se vad det var,det var hennes katt,hon skrek och kastade i ren desperation sten på räven,men han stack in i skogen,,med katten Gråter

annebeate
9/27/12, 9:29 PM
#23

#22 Gråter

siberlina
9/30/12, 9:17 AM
#24

#22  nu vågar jag  verkligen inte  släppa ut min  lilla prinsessa

emjon
9/30/12, 10:57 AM
#25

Sedan vår älskade Sessan blev mat till rovdjuren har tankarna på utekatter omvärderats. Det har gått 11 år sedan vi förlorade henne men saknaden finns fortfarande kvar.Gråter

Numera är det endast innekatter som gäller och på sommaren innätade altaner och rastgård.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

MSH
9/30/12, 11:18 AM
#26

Ursch vad hemskt, förstår att saknaden finns kvar, känner med dig!

Katthemsmatten
9/30/12, 1:26 PM
#27

Emjon, det finns verkligen fördelar för såväl katt som människa med att katterna bor inne med möjlighet till innätad altan/rastgård/balkong eller t o m nätfönster. Förstår saknaden. Känslan är säkert förstärkt pga sättet hon dog.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
annebeate
9/30/12, 1:54 PM
#28

Lilla Sessan.Gråter Inte svårt att förstå den förtvivlan man måste känna och den saknad som följer. Själv är jag så tacksam över att jag  har lyckats ordna för mina katter  på samma sätt som du Emjon har det idag för dina katter.

MSH
9/30/12, 1:59 PM
#29

Hmm måste fundera där, om det någonsin blir en (till) katt…. Så svårt med landet bara, att inte låta dem vara ute..? Vår lilla skrutta blev fullständigt "galen" av att vara inne… I en annan tråd en annan dag ska jag berätta mer om hennes "rymningsförsök".

Katthemsmatten
9/30/12, 2:29 PM
#30

MSH, jag har kompisar som lärt sina katter att vara ute i löplina. Det funkar med katt och landställe. Glad

Medarbetare Hittekatter iFokus

emjon
9/30/12, 2:34 PM
#31

#27 +#28 Absolut överväger fördelarna. Då kissarna fick vara ute så bodde jag på landet och de var ute på dagarna men alltid inne på nätterna.

När jag sedan flyttade till stan var jag lite orolig hur katterna skulle fixa innelivet men de gick över förväntan. De två äldsta katterna blev otroligt mycket keligare med innelivet nu när de inte ständigt behövde vara på sin vakt.

De katter som levt ute hemlösa och senare kom till oss blev nöjda de med och de små som aldrig varit ute visste inte vad de skulle sakna.

I stan har vi inglasad balkong som de uppskattar mycket och med mycket aktivering med diverse olika leksaker "da birden" är favorit så de är tillfreds. De leker också mycket med varandra.

Jag har förlorat många katter under åren som gått och det har alltid varit smärtsamt. Värst har alltid varit de gånger när jag inte mentalt varit förberedd och även kunnat undvikas.

#29 Även om de är på landet kan en rastgård fungera bra. Mina kissar lyckas ibland ta möss där som de kommer in och presentar mig med. Inte så kul kanske för jag tycker synd om mössen men kissarna får spänningen av jakt.

Vi måste ändå hoppas på att du får tillbaka din lilla skrutta välbehållen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

kattassen
9/30/12, 2:44 PM
#32

#30 Så funkar våra katters utevistelse. Vana och tränade både sedan kattungestadie och som inflyttade vuxna katter.Skrattande

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Thaeri
9/30/12, 5:35 PM
#33

#29, lite beroende på hur tomten ser ut kan man ju hägna in hela trädgården, det finns ju många som gör det för sin hund liksom. Sen behöver väl kattstaket oftast vara snäppet högre och emd en kant högst upp, plus att man får ta lite större hänsyn till träd och så, men det brukar inte vara omöjligt att ge den en helt ok yta att röra sig på utomhus Glad

Upp till toppen
Annons: