Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 4352 ggr
Lena
9/23/12, 2:19 PM

ID-märkning - söka efter ägare.

Hittade följande tips på SKK´s hemsida:

Ibland kan märkningen vara svår att tyda. Det underlättar självfallet om man avlägsnar hår och smuts som sitter över tatueringen men ibland hjälper inte detta. Ett tips på hur du lättare kan se vad som står är att fukta örat försiktigt, då syns ofta färgen bättre. Du kan även försöka lysa genom örat från "baksidan" med en ficklampa. Om du kan tyda större delen av numret men är osäker på någon enstaka siffra går det ofta att hitta rätt individ ändå. Läs mer om hur du söker efter ägare till katter där du inte kan tyda hela numret här.

Bland fråfor och svar hittade jag följande:

Finns det någon koppling mellan kattens id-nummer/nummerserien och veterinären i länet?

Nej. Nummerserierna för tatuering/tångmärkning trycks upp löpande och skickas efter beställning ut till respektive märkare.

(Så då stämmer det inte riktigt även fast jag hittade ett samband i #52)

Varför får jag information om att den katt jag hittat finns i registret på en ort som ligger långt bort?

Det kan bero på flera orsaker. Ägaren kan ha flyttat och inte meddelat oss detta, katten kan ha varit på semester med husse eller matte på annan ort eller så kan katten på egen hand ha tagit sig långt från hemtrakterna. Det förekommer relativt ofta att katter smyger in i lastbilar eller containrar eller till och med sätter sig i motorrummet på personbilar och på det viset av misstag hamnar långt hemifrån.

Det kan också vara så att du inte läst av rätt id-nummer på den upphittade katten. För att få reda på hur det ligger till, kontakta den person som står i registret och hör om de saknar sin katt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
eva-lina
5/8/13, 9:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

min katt kille vit kastrerad ock id märkt md numer p194 saknas fortfarande från Sundbyberg i hallonbergen sedan 20-11    2009😕

eva-lina
5/8/13, 9:58 AM
#2

vit kastrerad katt kille saknas sedan 4år tillbaka med idnumer p194 från Sundbyberg i hallonbergen.

Alexej
5/8/13, 2:50 PM
#3

Förr hade veterinärer egna nummer eller bokstäver. Nu kan det finnas flera katter med samma örontatuering.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
5/8/13, 2:57 PM
#4

#3 Men det stämmer väl ändå inte? De som märker katterna måste ju beställa numren som ska användas i märkningen.

carlas
5/8/13, 11:02 PM
#5

Angående id-märkning

#0 [citat] "Bland frågor och svar hittade jag följande: Finns det någon koppling mellan kattens id-nummer/nummerserien och veterinären i länet? Nej. Nummerserierna för tatuering/tångmärkning trycks upp löpande och skickas efter beställning ut till respektive märkare.

(Så då stämmer det inte riktigt även fast jag hittade ett samband i #52)"

Det står så men stämmer inte riktigt i praktiken lyckligtvis! Vi hade en till synes hemlös katt här med öronmärkning. Svårläst. Och ej registrerat på ngn av möjliga varianter. Kontaktade till sist SKK direkt, Djur-ID. Där tipsade man på en vetklinik i närheten (i Gbg) som hade BÖRJAN på den serien. Kontaktade dem, och det blev napp! Vetkliniken kontaktade själv ägaren (de fick ju inte lämna ut identitet till ngn), och efter svar därifrån löste det sig till sist, och katten kom hem. (Nyligen flyttat ngr kvarter och katten hade förirrat sig.) Detta är bara ngr månader sedan.

Så det kan visst finnas koppling. Och värt att försöka med direktkontakt med SKK. De är mkt hjälpsamma så vitt jag erfarit.

Om ägare som id-märker och INTE registrerar tycker jag f ö INTE. 😡Bättre att detta ingår i priset och sker direkt från vetkliniken som utför id-märkningen tycker jag. Annars drabbar det katterna.

Alexej
5/9/13, 10:51 AM
#6

Är rätt så säker att min veterinär sa att förr hade de egna nummer och bokstäver men det var kanske innan registreringskrav kom för hundar.

Centrala hundregistret startades 2001 och ansvaras för av Statens Jordbruksverk och administreras av Centrala Djurdatabasen (CDB-enheten) i Söderhamn.

_2001, när föreskriften om märkning och registrering av hundar kom, sköttes det statliga registret av Svenska Kennelklubben, men Jordbruksverket hade ansvaret för det. Svenska Kennelklubben sa upp avtalet vid årsskiftet 2003 till 2004 och gick tillbaka till att sköta sitt eget frivilliga ägarregister. Centrala Hundregistret sköttes då av Jordbruksverket, men Djurskyddsmyndigheten, som nyligen hade bildats, fick ansvaret för det.
_http://stud.epsilon.slu.se/86/1/blomberg_j_090514.pdf

Det var nog då man kunde söka efter liknande nummer för att hitta rätt katt. Nu får veterinären helt olika nummer för varje hund/katt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Lena
5/9/13, 11:22 AM
#7

Jag har också för mig att det var som Alexej skriver tidigare. Men det var typ i början av 90-talet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
5/12/13, 10:11 PM
#8

Jag vet att på 70-talet hade veterinärerna egna serier. Min dåvarande vet. hade X för 'det var så lätt att tatuera'. Innan de fina verktygens tid m a o.

Medarbetare Hittekatter iFokus

carlas
5/12/13, 11:13 PM
#9

Försöker inte skapa debatt kring detta intrikata problem! Berättar endast om mina egna faktiska erfarenheter i #5:

1. Katt upphittad i Gbg i feb 2013 - öronmärkt

2. Katten finns inte registrerad i SKK (el Sverak) - inte i ngn tänkbar variant av det svårlästa id-numret.

3. Ringer SKK - SKK tipsar att början av id-numret (säg ex K80) kan vara vid viss klinik i Gbg

4. Kontaktar sagda klinik. Efter mycket och tidsödande arbete från deras sida hittar de id-numret i sin databas - de kontaktar ägaren (får ej lämna ut till mig)

5. Ägaren kontaktar mig. Katten kommer hem.

Denna katt hade id-märktes i örat år 2009.

Det var kanske slump, flax, galen unik tur - vad vet jag. Men det hände! Så eftersom tråden handlar om tips vid id-märkning och sökande efter ägare, så är detta en sista utväg som det kan vara värt att tipsa om. Skada att utesluta, där inget annat fungerar. Det är allt.

Denna kommentar har tagits bort.
Lena
9/10/13, 6:53 PM
#11

Puttar upp!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: