Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 5718 ggr
Andina
2012-09-20 11:42

*LÖST* Värmdö/Ingarö - Upphittad Skyggis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna katt har strukit omkring här i minst ett halvår - eventuellt längre (spår i snön i vintras kan ha varit denna katts).

Under det halvår jag sett honom har han inte förrän nu i dagarna vågat sig nära och har äntligen kommit in i värmen. Han (jag tror det är en kastrerad hane) var oerhört skygg, d v s livrädd (!) och vi har en "kattprinsessa" här som inte välkomnat honom ännu.

Han har särskilda kännetecken som ägaren ska kunna ange, för att vi ska veta att det är rätt katt om någon ägare till saknad katt hör av sig.

Katten är anmäld som upphittad hos polis. Lappar uppsatta. Jag har letat på alla upptänkliga kattsajter efter saknade katter.

Försöker just nu att få katten mer trygg, så att jag kan titta närmare på hans id i örat (otydligt). Och för att eventuellt, om det behövs, kunna ta honom till veterinär, för att se om de kan reda ut vem ägaren är.

Katten beter sig som att den blivit misshandlad (av ägare eller andra människor?), så jag måste ta det varligt med honom.

Hittas ingen ägare så får han gärna bo kvar här!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Katthemsmatten
2012-09-20 13:19
#1

Ingarö är dessvärre ett ökänt ställe när det gäller övergivna katter. Han behöver inte nödvändigtvis ha blivit misshandlad, men han har lärt sig att 2-beningar inte är så trevliga alltid.

När du kan komma tillräckligt nära missen, försök lysa med en ficklampa bakom örat. Då kan tatueringen framträda tydligare. Man kan också försöka se om några tecken är möjliga att tyda och så med hjälp av registret söka på **tecken du kan tyda* för att få upp olika möjliga varianter. Sedan är det 'bara' att ringa runt.

Skönt att du kan erbjuda katten ett permanent boende om det visar sig att det inte går att få tag i en ägare.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Andina
2012-09-20 13:32
#2

Tack, Katthemsmatten!

Nej, jag vet att han inte behöver ha blivit misshandlad - men han agerar definitivt som så. Men, som sagt, vi vet inte - än. Att han inte litar på 2-beningar - det är ett som är säkert! ;)

Jag har sökt på SKK och Sverak på de siffer- och bokstavskombinationer jag har tyckt att tatueringen består utav. Ett möjligt napp fick jag, men den personen går inte att få tag i (och han fanns registrerad på en annan ort, men visst, en katt kan hamna långt hemifrån också), personen finns inte kvar på telnr'et.

Har försökt att lysa med ficklampa och blöta ner örat lite för att se tatueringen tydligare - men ännu så länge är han inte särskilt medgörlig när det gäller att 'rota i öronen'. Men det kommer nog. Och en vacker dag (kanske snart?) kan jag få titta lite noggrannare och kan hitta en ägare.

Ja, han har ju hållit till här utanför huset så länge nu, så han är "hemma" här redan - så självklart får han stanna. Han är go' mjuk och fin när han vågar lita en liten stund på 'en'!

Nu ska jag försöka med Feliway, för att se om de båda katterna kan åtminstone acceptera varandra - och helst lära sig att tycka om varandra också! Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2012-09-20 13:40
#3

Jag har också läst lite om "misärhemmet" på Ingarö. Men jag vet inte när det var de hjälpte katterna därifrån… Någon som vet?

Det skulle också vara bra att veta var på Ingarö detta "misärhem" funnits… För vem vet, kanske kommer han därifrån…

Trots att Ingarö är en ö, så är det stort! Så det finns många härliga kattmänniskor här också! :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lena
2012-09-20 13:45
#4

#2 Så bra att du har tagit hand om kissen ifråga! Vid sådana här tillfällen önskar man att katterna kunde tala och berätta för oss om vad de har varit utsatta för. Med tid och tålamod brukar man dock kunna bygga upp tryggheten igen hos dem. På det sättet är katter fantastiska. (Ja givetvis på många andra sätt med).

De båda katterna kommer säkert att bli goda vänner sedan de gjort om om rangordningen där hemma. Det brukar kunna ta några veckor. Feliway kan vara till god hjälp här.

Kissen är jättefin!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2012-09-20 14:04
#5

Andina, det är inte bara ett misärhem. Det finns dumpade katter på flera håll dessvärre. (Den katt som du hittat liknar inte dem som kommer från misärhemmet.)

För att vara på den säkra sidan, sätt upp lappar i området. Gärna några i Gustavsberg Centrum också. Man vet ju aldrig var ifrån han kan ha kommit och till centrum kommer ju folk från många delar av Värmdö.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2012-09-20 14:12
#6

Om han är örontatuerad är han säkert också kastrerad. Han kan också vara en förrymd TNR-katt som jag tror jag har en från Malmö. Otydligt tatuerad och kastrerad med extrem skygg så jag tror inte att han hade ett hem nångång.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Andina
2012-09-21 10:44
#7

#5 Katthemsmatten - Ja, tyvärr så har du rätt, dumpade katter finns 'överallt'! För d-igt, rent ut sagt! Min förra katt var också en dumpad katt som den tidigare ägaren dessutom hade försökt ta livet av själv.

Han var något magrare när han började visa sig här, men ändå inte helt utsvulten. Under halvåret han strukit omkring här har han fått mat av mig också, så han har "ätit upp sig" en del.

Antingen har han rymt från ett boende som han inte mådde bra i, eller så har han blivit övergiven - kanske någon som flyttat…

Jag har inte satt upp lappar i Gustavsberg och Värmdö C än. Har tänkt att göra det i Gustis men Värdmö har jag inte tänkt på alls. Men det får bli lappar där också. Tack för tipset!

#6 Alexej - Ja, jag tror att det är en kastrerad hane. Och jag tror att han kan vara ganska gammal också - det är ingen ungdom i alla fall. 
Och jag har också tänkt tanken att han kan vara en TNR som rymt…

Få se om jag får visshet i frågan snart…

*

Han är trött och vilar sig inomhus mycket nu. Det är inte många gånger han vill gå ut till den "farliga världen" för tillfället. (Fast just nu har han faktiskt tagit sig ut i solen igen! Det känns gott!)
Men efter att ha kämpat ensam i minst ett halvår - så är han värd all vila och ro han kan få! Kyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Katthemsmatten
2012-09-21 13:39
#8

Jag har mailat en person som har god kunskap om situationen på Ingarö och som kanske känner till om det finns ett TNR.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Andina
2012-09-21 14:11
#9

#8 - Tack, Katthemsmatten! Det ska bli intressant att höra vad du får veta från personen!

*

Idag har jag i alla fall lyckats se att det är som jag trodde, det är en fin kille! :)

Jag har också fått börja massera hans öron lite korta stunder - vilket han tycker om (det har alla mina katter älskat hittills). Men ännu så länge så får jag inte stöka så pass mycket att jag kan granska öronmärkningen så ingående som jag vill;) ! Men det kommer!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lena
2012-09-22 11:30
#10

#9 Han gör stora framsteg tycker jag. Det tyder på att han är van vid människor i alla fall. Mer troligt att han varit ägd av någon än varit en TNR katt.

TNR katter brukar stanna i sitt revir (koloni) eftersom de har sin trygghet och får sitt foderbehov tillgodosett där. Sedan är ju TNR till för katter som är förvildade och inte särskilt intresserade av mänsklig kontakt. Ibland söker sig dock bortsprungna katter till en TNR-koloni. Det brukar dock volontärerna upptäcka snart = att det bortsprunga fångas in och kan återförenas med sin ägare eller komma in på katthem.

Kan du se om det är som du tror en kastrerad hane?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

johnnys girl
2012-09-22 11:31
#11

Den personen som känner till situationen på Ingarö är jag.

Fört vill jag bara säga att det är toppen att du tar dig an kissen. Han är verkligen jättefin. Eftersom du kan klappa honom och massera öronen redan nu så är det absolut ingen skyggis du fått. Däremot en familjekatt som kommit vilse/övergvits och  blivit lite förvildad. Katter kan bli det relativt snabbt när de lever ute, men minnet av att haft en familj kommer tillbaks lika snabbt och din kille verkar vara på god väg.

Det är två år sedan vi hämtade katter från misärhenmet som låg ganska nära  Brunn. Alla katterna därifrån var röda och cremefärgade, så jag tror inte att han kan ha hört dit. Dessutom var ingen av dem varken id-märkt eller kastrerad.

Vad jag vet finns det två små TNR-projekt där Sth Kattkastreringsgrupp varit inblandade och även Akutgruppen. Ett i Björkvik och ett någonstans vid Lillängsdal. Men jag gissar att det här här en familjekatt som kommit vilse alt. övergivits.

Bor själv på Ingarö och har haft tre kompisar under min altan som alla hittat hem igen till sina överlyckliga ägare. Sommargäster som släpper ut en katt som aldrig varit ute tidigare, så blir kissen skrämd av något ocg vips så hittar den inte hem igen. Så enkelt kan det vara även för din kisse.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Lena
2012-09-22 11:49
#12

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Andina
2012-09-22 11:55
#13

Tack så jättemycket Lena och Johnnys girl!

Nej, det är nog som ni säger, han är nog inte någon TNR-katt. Han är definitivt van vid människor, han är väldigt kärlekshungrig så han blir mer och mer trygg nu för varje dag.

Jag bor inte så långt ifrån Brunn - och jag tycker det är så otäckt det lilla jag har läst om misärhemmet. Det strök ju en övergiven röd katt i Brunn under några år - som alla kände till. Då hade jag ingen möjlighet att ta till mig katten - men jag förstod att det fanns någon som till slut gjorde det. Kanske (kanske… ) härrörde han också från misärhemmet.

Intressant att veta om grupperna i Björkvik och Lillängsdal! Bra att veta lite vad som finns i närheten.

Jag har fått tillåtelse att ligga bredvid honom i sängen emellanåt nu så det går med raska steg. Vill dock inte svika hans förtroende ännu, nu när han vågar ge mer och mer tillit.

Men jag har i alla fall lyckats bli klar över att det är en (goo') kille! Och ja, han är kastrerad.

Och jag har öppnat upp den provisoriska grinden jag gjort för att dela av huset i två delar - en för varje katt - och låtit den stå öppen nu under dagarna, i ett par da'r. Så nu är första 'kattfajten' inomhus avklarad också - igår em! 
Jag upplever att Skyggisen blivit såpass trygg nu att han är redo för rangordningstesten inomhus. (Utomhus har de ju fixat det i ett halvårs tid minst.) Tidigare var han så fruktansvärt rädd, så att bara den rädslan skulle kunna göra att det går illa. Men fajten gick som 'förväntat', ingen dramatik egentligen. Den lilla kaxiga tjejen (hon är verkligen liten) - gjorde en attack mot den stooora skyggisen - som kastar sig ner i ryggläge. Se'n spatserade "prinsessan" iväg med krumbuktad och yvigt tjock svans ut! Flört

Till natten fick grinden va' stängd igen, men nu under dagen får den stå öppen. Gissar att det blir ett antal 'markeringar' igen den närmaste tiden - och LillPrinsessan är som skapt för att vara högst upp i rangordningen! Kaxig, lite egotrippad men oerhört vänlig och kärleksfull!

Något har hänt skyggisen, ja, kanske någon som flyttat eller om någon flyttat in som inte godkänt honom. Jag får inte känslan av att han är en sommarkatt i alla fall - jag tror inte han är purung. Och så har jag hela tiden denna känsla av att han är "misshandlad" på något sätt… När han är rädd att bli tillsagd reagerar han som en riktigt kuvad katt.

Därför vill jag helst inte avslöja kännetecknen eller id-märkningen - utan det får ägaren avslöja. Och jag kommer att försöka försäkra mig om att det inte är ägaren som kuvat eller skrämt katten på något sätt. Det är inte min katt, men om jag förstår att ägaren är olämplig eller dylikt - ja, då får de med mig att göra! Då är jag inte nådig!

Jag har tagit hand om, eller ordnat andra hem åt katter som varit felbehandlade, kuvade och livrädda för människor - och ägarna har fått veta var jag står! Papegojor har jag också "konfiskerat" från vanvård eller vantrivsel…

Sorry för långt skriveri… fingrarna bara flyger iväg över tangentbordet… jag har en tendens att inte kunna skriva kort…

Men stort och varmt tack till er! Och till er alla! Kyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Andina
2012-09-22 11:57
#14

Tack, Lena, för länken! Jag ska genast gå in och läsa tråden!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MSH
2012-09-22 12:38
#15

Jag tror att Kocka en mkt älskad och omskött katt skulle kunna reagera som din hittekatt. Så jag hoppas att du kan hitta ägaren snabbt!

Andina
2012-09-22 12:45
#16

Jaa, MSH! Jag hoppas verkligen det också! Samtidigt så vill jag vara mån om att han inte känner sig lurad/sviken igen, så jag får låta honom bestämma hur snabbt det får gå!

Jag vet hur svårt det kan vara när ens vän försvunnit helt plötsligt. Jag har vid några tillfällen gått "dygnet runt" i skogen, sommar som vinter, och ropat och letat. Det är fruktansvärt jobbigt - och framför allt alla tänkbara scenarior som hjärnan spelar upp och ökar på rädslan. 
Prio 1, för mig, är att katten inte far illa - och jag letar och söker samtidigt som jag försöker få kattens förtroende i den takt han medger.

Förhoppningsvis finns Kocka också omhändertagen av någon som försöker få förtroendet och kan söka ägaren!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MSH
2012-09-22 12:54
#17

Ja kanske..? Fast jag hade hellre tagit om hand om henne själv direkt! Vi resonerar nog olika där!

Andina
2012-09-22 13:01
#18

#17 - Jo, jag vet att vi gör det. Vi har ju dessutom olika 'utgångs-situationer'. Det är svårt att göra en katt som mår så dåligt psykiskt ännu mer illa (fysiskt ser han ut att må bra nu). Så snart jag kan 'tvinga mig' på honom lite mer kommer jag absolut att göra det. Om det blir nödvändigt ska jag naturligtvis också komma dit att jag kan mota in honom i en fraktbur för att åka till veterinären.

Samtidigt så har katten funnits i krokarna så väldigt länge och jag har suttit i hur många timmar som helst under dessa månader, för att söka på efterlysningar, på nätet, tittat efter lappar, talat med grannar - men ingen som tycks ha sökt honom såpass mycket i alla fall. I ärlighetens namn tvivlar jag på att han är efterlyst över huvud taget… Jag tror däremot, att du har gjort allt du kan för att efterlysa och leta efter din Vän.

Som sagt, framstegen är stora och går snabbt nu, så jag tror att det inte ska ta så lång tid till.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Uppkatten
2012-09-22 18:04
#19

En misse som är öronmärkt, kastrerad, gosig (+chippad?) bör ju ha haft en ägare som brytt sig om honom en gång i tiden.

Skulle kunna vara en vilsen misse som försökt uppmärksamma människor på sin situation/försökt få mat men som då har blivit ordentligt illa behandlad.

De kännetecken du beskriver - är det sådana som en ägare absolut känner till/känner igen, eller är det kännetecken som kan ha tillkommit under en lång tids utevistelse (t ex ärr, sviter efter gamla skador etc)?

Kanske har misse gått ute ett bra tag (flera år?) och förflyttat sig långt (t ex hoppat ombord på ett släp), då har nog många mattar/hussar trappat ner sitt letande och lappande… även om de gärna vill få hem sin misse igen…

Hoppas du kan tyda id eller få hjälp hos veterinären med detta (+chipkoll) så att du kan kontakta ägarna för att höra hur allt ligger till.

Det bästa som finns är ju trots allt när små missar får komma hem igen, till mattar och hussar som saknat dem.

Men annars låter det som att misse hittat en ny fantastisk matte! Och det är förstås inte dumt det heller!!!! Glad

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Andina
2012-09-22 18:58
#20

#19 - Tittar in helt snabbt bara… Ja, jag ser klart att han är van vid människor som brytt sig om, idag har han släppt på väldigt mycket spänningar så jag börjar få komma honom mer och mer nära.

Kännetecknen är ju då, förutom öronmärkningen, tecken i päls och hud som ägarna bör veta om. Jag har fått peta mer i hans öra nu på kvällen - men inte utan motstånd - så jag har tagit lite bilder på örat för att se om jag den vägen kan få klart för mig över vad där står i örat. Men att bli fotad var ju inte så kul heller… ;) Och tyvärr har jag bara ett teleobjektiv så svårt att komma helt nära med kameran.

Men ska kolla in vad jag kan få fram av bilderna nu i alla fall - under kvällen.

Självklart vill jag att en ägare som saknar sin kattvän ska få återförenas med honom! Är det en kärleksfull familj han kommer ifrån så finns det ju inget bättre för honom. Även om jag vet att jag (redan) kommer att sakna honom.

Ska leka lite med kameran under helgen och se'n kontakta SKK för att prova med id-beteckningarna. (Ägaruppgifter finns inte ute på nätet av de siffror/bokstäver jag testat att söka på nu.)

Jag har förstås inte sett lappar från lång tid tillbaka, men jag har sökt på försvunna katter sedan flera år tillbaks… än så länge har jag inte hittat någon som jag kan få att stämma. Men trägen vinner - jag har suttit i några timmar nu på em-kvällen och sökt igen.

Jag hoppas att kunna få in honom i en bur i nästa vecka - få se hur det, kanske måste jag vänta till slutet av veckan då jag får besök här hemma som kan hjälpa mig, om han "kärvar".

Helt kort blev det inte - men snabbt… så kanske är jag rörig i detta inlägg… ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Andina
2012-09-22 19:10
#21

Var lite otydlig - tecknena är inte från skador eller dylikt. Utan det rör sig om hud- resp pälsfärg/-tecken.

Tack också, Uppkatten! Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

martdat
2012-09-23 10:09
#22

kolla sweraks id  register med.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Andina
2012-09-23 11:39
#23

Tack, Martdat! Glad Jag letar i båda registrena. ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2012-09-23 12:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Lägger in ett par av bilderna jag tog igår på id-märkningen. Tänkte att många av er är säkert mer vana vid att läsa av tatueringar. Vad anser ni att det står här?

*

I mina ögon står det precis det jag upplevde första gången jag fick titta in i kattens öra som hastigast. Denne person har jag ännu inte lyckats få tag i, telnr jag då fick från SKK existerar inte längre.
Jag ska höra med SKK om de kan förmedla personnr till polisen - för då kan de hjälpa till att ta reda på var personen bor nu. Utan personnr kunde de inte hjälpa mig, berättade polisen för mig, för ett någon vecka sedan. Och som privatperson får jag ju inte veta personnr fr SKK.
(Då gick jag inte vidare med detta, eftersom jag bara fått ta någon snabbtitt i örat och kände mig väldigt osäker, för det såg ut att vara olika siffror/bokstäver nästan varje gång jag lyckades vinkla örat mot mig när han tillät mig att röra vid honom helt kort…)

Det finns några personer i länet med samma namn, så i veckan som kommer ska jag ringa runt till dem för att lyssna om de saknar en katt.

*

På någon bild ser första siffran ut som en annan bokstav, så jag blir lite osäker på mig själv - kan bero på att jag vinklar örat underifrån lite med fingret. Men på de allra flesta bilder jag tog ser det ut som som detta. Och jag tycker att tatueringen på dessa bilder åtminstone, verkar vara tydliga och bra.

Så, det skulle va' skönt om någon van vid id-tatueringar säger sin åsikt om vad där står?

Tack på förhand!

Bilderna med blå tatuering är originalbilderna, de andra har jag färg- och skärpejusterat för att föraöka göra dem tydligare.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lena
2012-09-23 12:37
#25

7906 eller 7905 tycker jag det verkar som det står. Första två 79 är ganska säkra men de två sista är lite svårare att säga säkert. Det brukar dock vara en bokstav efter de fyra siffrorna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Andina
2012-09-23 12:45
#26

#25 - Tack Lena! De siffrorna har jag också sökt på - men ingen av de stämmer. Få se om fler kommer med förslag på vad där står.

Det finns id-märkningar med och utan bokstäver har jag sett när jag letat bland registrena. En hel del med bara fyra siffror eller siffror + bokstäver. Och åtminstone vad jag kan se finns endast 4 tecken i denna tatuering…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lena
2012-09-23 12:55
#27

Sökte på 7905 och 7906. Får upp ett antal katter då. Ingen är anmäld saknad.

Om man tittar på hane och färg finns det följande katter som stämmer någorlunda (dock inte ortsmässigt):

7905:

7905B Staffanstorp (Hane född 2008) tigrerad m vitt

7905N Tumpa (Hane född 2011) brunspräcklig

7905L Strängnäs (Hane född 2005) svart-brun tabby

7906:

7906A Ransta (Hane född 2008) bruntigré

7906L Strängnäs (Hanse född 2009)  brun o svart tigre

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Hesat
2012-09-23 12:57
#28

Inte 7P då? Ex. 7P05 är en gråtabby med vitt från Ekerö. Står ej som saknad dock.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Lena
2012-09-23 12:58
#29

Det kan ju även vara en av alla dessa katter som blivit ID-märkt men inte registrerad.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hesat
2012-09-23 13:04
#30

Tycker def. att det ser ut som ett P som andra tecken. En nia brukar "ligga till höger". P vs 9

Medarbetare - Halloween.ifokus

Lena
2012-09-23 13:06
#31

Sökte även på 7905/7906 på Sveraks register.

Hittade där en 7906T i Norrtälje. Hankatt Bruntigré hane född 2010.

#28 Ja det skulle kunna vara ett P istället för 9 med! Stämmer väl bättre ortsmässigt. Färgen är inte korrekt men ibland är folk dåliga på att beskriva färger rätt. Det är inte många som tänker på att anmäla katten som saknad till ägarregistret, så det behöver inte betyda något.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Andina
2012-09-23 13:07
#32

#28 - Hesat - så har jag uppfattat siffrorna också, redan från början, och av de bilder jag tog igår, ser de flesta ut att vara den kombinationen - i mina ögon… Jag har sökt personen på Ekerö, telnr fungerar inte. Det finns en person på Ekerö som jag ännu inte fått tag i. Ska ringa igen i veckan.

Det finns fler med samma namn, bl a här ute på Värmdö, så jag ska söka dem nu också.

Att de inte är anmälda som saknade i registrena kan ju bero på att man inte vet att man kan anmäla dem saknade där (hos SKK / Sverak).

Att de inte finns saknade på nätet heller, kan ju faktiskt bero på att det är lite äldre människor som inte har datorvana eller ens vet om att man kan anmäla en katt saknad ute på nätet.

Polisen hade inte heller nå'n anmälan… så kanske är det så, att han är saknad men inte anmäld som saknad… …

Jag hoppas någon av dem med samma namn är ägaren i alla fall - och förhoppningsvis blir glada av ett återseende i så fall! Och i så fall är ju 'fallet löst' snabbt!

Det har i alla fall tagit ett halvår till att få komma honom så här pass nära, men de senaste 1-2 veckorna har gått med stormsteg! Underbart! Kyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Katthemsmatten
2012-09-23 13:08
#33

Mitt första intryck var definitivt 7P sedan är jag osäker på om det är 0 eller O (alltså nolla eller ett O), och den sista skulle kunna vara 5 eller 8.

Inser mer och mer att chip är fantastiskt. Den dag det är allmänt känt att katter chipas kommer vi slippa en del av den här problematiken. När sedan alla ägare kommer ihåg att anmäla märkningen till register kommer vi veta att en katt man inte hittar har en oseriös/slarvig ägare och sannolikt är hemlös på riktigt. Så tänker jag. Flört

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2012-09-23 13:08
#34

#30 Absolut när man tänker närmare på saken har du helt rätt. Var så låst vid siffror att jag inte tänkte i bokstäver och att dessa även kan finnas mitt i en sifferkombination.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Andina
2012-09-23 13:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Här är ett par bilder till - kanske visar de två sista siffrorna tydligare…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Katthemsmatten
2012-09-23 13:11
#36

Sista är nog 05 (nolla, femma), men jag tror på 7P fortfarande.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Andina
2012-09-23 13:11
#37

(Jag är tacksam för att ha en kamera nu i alla fall - så behöver jag inte 'bråka' lika mycket med Kattkillen! ;) )

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lena
2012-09-23 13:17
#38

Prövade 7P65 = hane född 2000 Bruntigré, vit haka Björnlunda. (vart nu det ligger)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hesat
2012-09-23 13:17
#39

#31 Jo, jag tänkte att alla kanske inte är så noga med exakt färg vid registreringen.

#32 Då har du säkert redan kollat 7P65, bruntigre vit haka Björnlunda? En bra bit bort dock.

Tokbra jobbat dock. Så skönt när folk tar så god hand om upphittade katter.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Andina
2012-09-23 13:19
#40

#38 - Tack Lena och Hesat, jag skrev ner uppgifterna från den kombinationen också igår - och Björnlundaägaren kommer att kontaktas i veckan om det går! ;)

Kollade, Björnlunda ligger utanför Gnesta (utanför Södertälje).

Jag har flera kombinationer som jag ska ringa runt på i veckan.

Tack Hesat för dina ord - det värmer! Kyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2012-09-23 13:20
#41

Och orterna som finns i registren - behöver inte vara aktuella längre. Människor flyttar på sig - men tänker inte alltid på att göra en adressändring hos SKK eller Sverak. Tyvärr.

Ekerö-bon t ex har ju inte anmält ny adress eller tel nr. Så vem vet, ägaren skulle kunna bo i en helt annan del av Svea Rike nu…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Andina
2012-09-23 13:22
#42

Och jag måste få säga; Jag får TOKBRA HJÄLP här inne av er alla! Ros och Tack till er! Ni är Guld!

Kyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lena
2012-09-23 13:24
#43

Jag är ju inte så bra på geografi i Stockholms utkanter. Var ligger Värmdö i förhållande till de olika "hiten" vi fick fram vid sökningen?

#33 Kollade 7PO5 men fick ingen träff alls. Inte på 7PO6 heller. Satte även en * efter 7PO men ingen träff då heller.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-09-23 13:26
#44

Sedan kan väl folk ha sommarstuga på Värmdö men bo permanent på annan ort? Är det inte ganska många sommargäster där? Någon kan även varit tillfälligt på semester och förlorat sin katt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Andina
2012-09-23 13:27
#45

#43 - 7P05 - är registrerad på Ekerö (SKK-registret - och de talade jag med då tidigare… och fick telnr och adress som inte längre stämmer).

i #27 ligger Tumba i samma län - men övriga ligger bra långt borta härifrån.

Ekerö - ligger i samma län.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[eskils]
2012-09-23 13:27
#46

Tror på 7P0 i början. Söker man hos SKK på dessa tre plus en * så kommer det fram 11 katter, samtliga i stockholmsområdet, 3-4 stycken äldre hankatter med färger som kan stämma.

De kanske är märkta av samma veterinär. Kan man gå den vägen?

Som sagt ägaren kan ju flyttat och glömt att anmäla detta till SKK, eller så kan katten ha rymt från en kattvakt på Ingarö.

Andina
2012-09-23 13:29
#47

#44 - Exakt, så är det. Så har jag också tänkt - sommarstugeägare eller besökare.

Det är ett gammalt sommarstuge-område så det är mycket troligt. Därför anser jag inte att den registrerade orten får styra. Den kan ju, som sagt, vara inaktuell eller en permanentadress som en sommarstugeägare bor på.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Katthemsmatten
2012-09-23 13:31
#48

Ingarö ligger ca 2 mil öster om Stockholm (mot Östersjön). Det borde vara 6-8 mil till Björnlunda som ligger sydväst om Södertälje (3 mil söder om Stockholm i sin tur).

Ekerö ligger väster om Stockholm, så kanske 4 mil mellan orterna. Beror litet på hur långt på respektive ö katten befinner sig/kommer ifrån. Det är båda stora öar med fast förbindelse. Katten kan mycket väl ha varit med som sommargäst eller ha hoppat in i en bil och hamnat på Ingarö. (Det är hopplöst med utegående katter som gillar att vara med överallt. Man får vaka som en hök för att de inte ska smita in i en bil när någon ska åka iväg. Glad)

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Andina
2012-09-23 13:31
#49

#46 - Jag ska börja med de kombinationer som jag (och med er hjälp) tror vara de mest troliga. Se'n kommer jag att beta av listan med ännu fler alternativa möjligheter.

Kattvakt - det har jag inte ens tänkt på, men det kan ju också vara en möjlighet.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2012-09-23 13:33
#50

¤48 - Ja, Min förra katt älskade att hoppa in i bilen också - för att inspektera och kloa in den. Men hoppade snabbt ur igen… Så, visst gäller det att vara uppmärksam på om en katt följer med i bilen. Och det är ju inte helt lätt, särskilt om man inte ens har katt själv och får med sig en fripassagerare.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MSH
2012-09-23 13:47
#51

Glad att läsa att det går framåt i sökandet! Hoppas att det går att finna en ägare. Du gör ett fantastiskt fint jobb:-)!

Lena
2012-09-23 13:55
#52

Roade mig med att söka på 7P** och fann då att 7P0* - 7P1 var orter i Stockholm med omnejd. Högre nummer på 3:e siffran var andra orter. Därför är det nog sannolikt att 3:e siffran är en nolla. (Om nu kattens ägare bor i eller i närheten av Stockholm).

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-09-23 14:01
#53

Hittade följande tips på SKK´s hemsida:

Ibland kan märkningen vara svår att tyda. Det underlättar självfallet om man avlägsnar hår och smuts som sitter över tatueringen men ibland hjälper inte detta. Ett tips på hur du lättare kan se vad som står är att fukta örat försiktigt, då syns ofta färgen bättre. Du kan även försöka lysa genom örat från "baksidan" med en ficklampa. Om du kan tyda större delen av numret men är osäker på någon enstaka siffra går det ofta att hitta rätt individ ändå. Läs mer om hur du söker efter ägare till katter där du inte kan tyda hela numret här.

Bland fråfor och svar hittade jag följande:

Finns det någon koppling mellan kattens id-nummer/nummerserien och veterinären i länet?

Nej. Nummerserierna för tatuering/tångmärkning trycks upp löpande och skickas efter beställning ut till respektive märkare.

(Så då stämmer det inte riktigt även fast jag hittade ett samband i #52)

Varför får jag information om att den katt jag hittat finns i registret på en ort som ligger långt bort?

Det kan bero på flera orsaker. Ägaren kan ha flyttat och inte meddelat oss detta, katten kan ha varit på semester med husse eller matte på annan ort eller så kan katten på egen hand ha tagit sig långt från hemtrakterna. Det förekommer relativt ofta att katter smyger in i lastbilar eller containrar eller till och med sätter sig i motorrummet på personbilar och på det viset av misstag hamnar långt hemifrån.

Det kan också vara så att du inte läst av rätt id-nummer på den upphittade katten. För att få reda på hur det ligger till, kontakta den person som står i registret och hör om de saknar sin katt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Andina
2012-09-23 14:13
#54

#51 - Tack MSH! Det ska gå att hitta ägaren! Det är jag övertygad om! Jag ger mig i alla fall inte förrän alla möjligheter är testade. Och nu när Kattkillen känner sig tryggare och tryggare för varje dag så kan det nog gå snabbt också. Fast idag åkte jag på en snyting… så det gäller att vara lyhörd i ivern… ;)

Det enda som jag kan tänka mig som ett hinder är att ägaren själv kanske inte längre finns kvar här i jordelivet. Jag upplever som sagt, att detta är en äldre katt, och vem vet om ägaren varit en äldre person också, och som "gått vidare". Men det kan inte vara omöjligt att få fram det heller i så fall.

Tack för dina varma ord också! Kyss Särskilt när jag vet hur du har det med ditt sökande nu!

#52 - Tack, Lena! Det var observant av dig! Jag har ju läst att veterinärer har en "serie" sifferkombinationer och att man kan hitta var de är märkta på det sättet också. Men det har fallit i glömska helt under sökandet. Tack för den påminnelsen!

#53 - Tack igen Lena! Bra information som många av oss borde få ta del av. Kanske finns det nå'n tråd om detta separat här på Hittekatter? Om inte, så kanske det vore nå't?

Jo, jag har provat lampa (så gott det gick, med tanke på att han inte var särskilt samarbetsvillig)… och örat har jag fuktat… inte heller uppskattat… ;) Men jag tror att bilderna är ganska tydliga, åtminstone såpass att jag ska kunna få napp när jag betat av alla möjliga och omöjliga kombinationer.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lena
2012-09-23 14:25
#55

#54 Har lagt in en länk till informationen under FAQ avdelingen. (Tack för tipset)

Att jag hittade ett samband med märkningskoden och Sthlms området beror nog på att koderna i den serien var skickade till en klinik i det området. Kanske ett större djursjukhus.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Andina
2012-09-23 14:58
#56

#55 - Vad bra att infon kom med i FAQ!

Hur ser du att serierna är skickade till en och samma klinik?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lena
2012-09-23 15:19
#57

#56 Det var ett antagande utifrån vad de skrev på SKK´s hemsida:

"Nummerserierna för tatuering/tångmärkning trycks upp löpande och skickas efter beställning ut till respektive märkare".

När en märkare = veterinärklinik beställer nummer får de antagligen en hel serie skickat till sig. I der här fallet 7P0 - 7P1 vilket visade sig vara katter reggade på adresser runt Sthlm. Serie 7P3 var i Örebro området. (såg det sambandet när jag sökte tidigare)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Andina
2012-09-23 15:41
#58

#57 - Tack, igen! Det låter som en bra och logisk slutsats! ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Uppkatten
2012-09-23 16:43
#59

7P05 tror jag på! Möjligen 7P65…? Inte helt lätt!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Andina
2012-09-23 19:09
#60

Jag sitter som på nålar just nu. Har ringt en massa människor med samma namn som ägaren till 7P05.

Det låter som att det är ägaren till kattkillen som jag till slut hittat!!! I så fall har han varit försvunnen sedan januari!!! (Vilket jag misstänkte - d v s att han strök omkring här redan i vintras när snön låg kvar.)
I så fall bor han på Värmdö - men inte på Ingarö. Och har bott på Ekerö!! Kanske har han följt med bilen någonstans och inte hittat hem. Eller så har han försökt att hitta hem tillbaks till Ekerö…

Jag väntar på e-post med uppgift om id-märkning och foto, just nu. Beskrivningen lät rätt. (Fast just de detaljerna som jag noterat på katten, som särskilda kännetecken, nämnde han inte, men en del annat.)

Jag är hungrig, måste laga mat, har suttit hela da'n igen och sökt ägare o försvunna katter. Men jag kan inte göra nå't annat än att vänta på eposten!

Håll tummarna!?

Jiddrar vad jag kommer att sakna denna kattherre! Han har gjort ett djupt intryck på mig under detta halvår!… GråterKyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

emjon
2012-09-23 19:18
#61

Vilket bra jobb du gjort för att få kissens förtroende. Härligt också om du lyckats spåra ägaren.

Förstår att du kommer sakna honom men visst skall vi hålla tummar och tassar för att det är rätt så de får återförenas.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
2012-09-23 19:49
#62

#60 Så spännande det här blev nu! Då håller vi tummarna och väntar på eposten!

Som #61 skriver har du gjort ett kanonbra jobb för att spåra ägaren! Tänk om alla gjorde det när en hemlösing visar sig - då skulle många flera vilsna katter hitta hem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Uppkatten
2012-09-23 20:05
#63

Underbart! Hoppas det är rätt!!! Hade precis tänkt föreslå dig att knacka dörr på Ekerö (på gamla adressen) + hos grannarna där. Antingen själv eller om ngn annan här på sajten bodde närmare o kunde göra det.

Väntar med spänning på att få höra mer!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2012-09-23 20:22
#64

#60 Vilket detektivarbete du gjort!! Hoppas, hoppas att det verkligen är ägaren (som vill ha hem sin katt). Håll oss uppdaterade.

Smaklig spis! Flört

Medarbetare Hittekatter iFokus

Andina
2012-09-23 20:23
#65

Nu har jag fått bilder o id-nr från ägaren. Och visst är det den go'a Kattherren det rör sig om.

Katten har bott på Ekerö, men den registrerade ägaren och dottern har flyttat. Ägaren till Värmdö. Dottern till en lägenhet ute på Ekerö. 
Ägaren hade katten hemma hos sig ute på Värmdö, temporärt, medan dottern var på utlandsresa. Och därifrån rymde han. Den 28 februari i år!!! Troligtvis började han vandra hemåt Ekerö igen. Och hamnade här.

Förmodligen hämtas han av ägaren imorgon em-kväll. Jag har redan gråtit floder - av glädje för dem och katten och för att jag redan saknar den go'a kattherren!

Men Kattprinsessan, som ju också valt att flytta in här i sommar, hon kommer bara bli glad att han är borta! För hon har inte uppskattat att behöva dela revir med honom! Dessutom inomhus nu de senaste veckorna.
Hon är nog inte så sugen på en Prins just nu…

Ägaren och hans dotter - är naturligtvis överrumplade och längtar bara efter att få hem sin Vän igen! Jag gissar att de är i "små-chock" just nu! Det skulle jag också vara. Man vågar inte hoppas efter såpass lång tid… även om hoppet aldrig överger en.

Jag vågade knappt tro det själv - men faktiskt:

Solskenshistorier finns!!!

Jag är nog i småchock jag också - för hur jag än letat och sökt och rotat, så har jag ju ställt in mig på att den lilla Herren kommer att bo kvar här. :))

Tack alla go'a fina människor här inne, för pepp, stöttning, tips och råd!

Ni är helt ljuvliga och så viktiga!!!

KyssKyssKyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2012-09-23 20:23
#66

Har glömt att jag var hungrig --- men nu måste jag nog fixa nå't till mig också att äta… ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Uppkatten
2012-09-23 20:29
#67

Och du är fantastisk!!!!

Om du inte har gjort det redan så "förvarna" ägarna om att missar blir lite "förvildade" av att gå ute så här länge, och att det kan ta ett tag innan han "blir sig själv" igen. Så de är beredda på att misse kanske är lite försiktig i sin kontakt med dem till att börja med.

Gissar att de är världens lyckligaste just nu!!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Andina
2012-09-23 20:34
#68

#67 - Tack Uppkatten!Kyss

Jag bad dem att hämta katten när han kan vara hemma med dottern (som jag antar är vuxen), d v s när hon kan vara hemma med honom, eftersom hon inte bor i den bostad som katten bott i (ute på Ekerö).
Och jag bad dem att inte låta honom gå fritt ute den första tiden, utan låta honom acklimatisera sig först.

Jag ville inte heller att han som står som ägare ska hämta honom till Värmdö först, eftersom katten inte ska bo där. (För att se'n köra honom till Dottern, där han ska bo. Utan jag bad honom att hämta honom när han kan köra honom till sitt nya hem direkt.)

Och, ja, jag berättade att katten varit väldigt rädd och skygg så man måste ta det försiktigt med honom i början. Jag förklarade precis hur skygg han varit. Eftersom han varit med om många tuffa månader nu.

Ägaren låter väldigt bra och jag tror att KattHerren kommer att få en underbar framtid nu. 
Jag tycker det är ännu mer underbart med tanke på att katten faktiskt är en äldre Herre! Han är född 2000! Så vilken lycka för honom att få komma till sina Kära familjemedlemmar igen!!!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Katthemsmatten
2012-09-23 20:44
#69

Andina, utan allt ditt arbete - många, många timmar vid datorn - så hade miraklet inte inträffat. FANTASTISKT!!!!!

Tjata på dem att 'en tid' inte är liktydigt med en vecka eller två, utan helst 4-5 månader. Katten måste verkligen känna sig hemma innan han blir utsläppt och första tiden ute bör man absolut vara med. Med tanke på hans ålder och att han nu har en lång vinter i minne kanske han inte ens känner sig sugen på mer uteliv.

Än en gång, grattis till ditt fantastiska arbete för att rädda den här gamle gossen!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Marga
2012-09-23 20:48
#70

Men en sån härlig historia, jag gillar lyckliga slut! En stor eloge till dig Andina som har lagt så mycket möda på att hitta kattens ägare! Skrattande

soso
2012-09-23 20:57
#71

Andina, vilket fantastiskt jobb du har gjort! Massor med rosor till dig!

[eskils]
2012-09-23 21:01
#72

Underbart - slutet gott allting gott!! Tack Andina för allt ditt idoga arbete med att hjälpa katten och tack för att vi fick följa med på resan och få veta förklaringen till mysteriet.

Hoppas Findus får vara innekatt i fortsättningen!

Andina
2012-09-23 21:02
#73

Tack alla go'a! Kyss

Jag är själv alldeles överväldigad! Och det känns väldigt kluvet - men allra mest är jag så lycklig över att KattHerren äntligen får återförenas med sina Kära och få ett fortsatt tryggt liv! Han är värd det många gånger om - med tanke på vad han har gått igenom!

Äh - säg till mig nu! Jag har huvudvärk av hunger…! :)) Skärpning, du (=jag) måste äta nå't idag!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[eskils]
2012-09-23 21:06
#74

Skärpning, du måste äta nå't idag!! Skrattande

MSH
2012-09-23 21:15
#75

Underbart solskenshistorier finns! Tänk att många "Hittekatter" faktiskt har en ägare, gäller bara att hitta de/ dem…:-)!! Snyggt jobbat, supergrattis!!!

Lena
2012-09-23 21:16
#76

Nu får du äte en brakmiddag Andina för det är du värd! Kanonbra jobbat!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Uppkatten
2012-09-23 22:09
#77

Tipsa ägaren om Feliway för vägguttag också, så nya lägenheten känns trygg för misse att komma till. Kan underlätta för honom nu när så mycket händer på en och samma gång! :-)

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Andina
2012-09-23 22:15
#78

Tack igen alla härliga katt- och djursjälar! Kyss

Nu har jag ätit frukostlunchmiddag, äntligen. Och vips, så är huvudvärken borta! ;) (Bra att du sa till mig på skarpen, Eskils!)

#77 - Bra idé! Tack för det! Det ska jag försöka komma ihåg imorgon! Han kan få med sig det jag har kvar av sprayen (som jag köpte för att testa om det skulle hjälpa KattPrinsessan och KattHerren att acceptera varandra).

Känner mig lite som att luften har gått ur 'en nu. Men på ett väääääldigt skönt sätt! Ett 'jobb' som har gett det allra bästa resultatet det bara går!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Uppkatten
2012-09-23 22:23
#79

Bra idé att skicka med en flaska att börja med!

Berätta att man ska vänta i 15 minuter innan missen tas in i rummet där man har sprayat (så alkoholen hinner avdunsta först). Verkar vara många som missar det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Roslyn
2012-09-23 23:48
#80

Underbart bra jobbat allihop i tråden främst naturligtvis till Andina. KyssVilken lycka att få tillbaka sin katt efter så lång tid. Och innan kylan kom igen. gamle gubben

emjon
2012-09-24 07:33
#81

Underbar läsning och så härligt att ägaren nu får sin katt åter efter så många månader.

Vilken tur att kissen sökte sig till dig en ängel som inte gav upp om honom. Väldigt bra jobbat hela vägen och massor av rosor till dig för det.Glad

Misstänker att han nu kommer uppskatta innelivet efter alla strapatser och bara kommer njuta av livets bekvämligheter.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Andina
2012-09-24 10:16
#82

Ja, jag tror det blir en känslosam dag för ägarna idag! I eftermiddag ringer de för att bestämma tid när de ska hämta honom (i em eller ikväll). Det blir nog en väldigt känslosam stund för mig också - på flera vis.

Jag har nyss pratat med polisen och "avanmält" den upphittade katten. Så de har kunnat stryka det på listan åtminstone.

Ja, jag tror också att Findus kommer att uppskatta att vara innekatt! Han har varit ute några få minuter idag, men stannade på verandan och gick sedan in igen. Världen där ute är för läskig tror jag - så det är lugnare att stanna inomhus.

#79 - Jag ska nämna det om 15 minuter. Jag kan tro att det finns de som missar det. Om de använder Feliway i vägguttag så behöver de ju inte tänka på det, så det är en bra rekommendation (jag fått av er).

Pratade med en vän om Findus igår. Han reflekterade över namnet och tyckte det var så passande; Findus:

FIND US

… och visst det har jag äntligen lyckats göra Find the Owners! Flört

Tack igen, allihop - för stöd, råd, peppning o goa ord o tankar!

_Kyss
_

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Uppkatten
2012-09-24 19:16
#83

Jaaa, han kunde inte ha haft ett bättre namn!!!!!!!!!!!!!  :-)

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: