Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 7818 ggr
Schniigel
9/19/12, 9:17 PM

*LÖST* Upphittade katt - tips?

Hejsan!

Igår hittade jag en väldigt kelsjuk katt i Haga (Norrköping) och nu tänkte jag påbörja letandet efter kisens ägare, Har ni några tips för hur jag ska gå till väga? :)

(Klockan är mycket och jag måste gå och lägga mig så berättar mer detaljerat imorgon)

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
CorneliaAndersson
9/19/12, 9:27 PM
#2

Kan du ej ringa polisens ''tips-linje''?? :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Moa-]
9/19/12, 9:31 PM
#3

Polisen nås på nummer 114 14, dygnet runt, året om.

Uppkatten
9/19/12, 9:41 PM
#4

I vilket skick är katten?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
9/19/12, 9:52 PM
#5

Märkning? OCH som sagt skick? Vet ju flera med mig som saknar katt i Norrköping!

Selma99
9/19/12, 10:16 PM
#6

Ring fiahemmet i Norrköping. De får många samtal och mail om saknade katter. Kolla deras hemsida för kontaktuppgifter:

www.fiahemmet.se

Annons:
Uppkatten
9/20/12, 7:37 AM
#7

#1 Moa, att rätt upp och ner uppmana upphittaren att katten ska vara kvar ute är mycket vanskligt. Först måste man veta i vilket skick katten är och i vilken miljö katten befinner sig. På den här sajten förekommer upphittade katter som är svårt sjuka och kraftigt utmärglade, katter som folk tagit in och som på så sätt fått tillbringa sitt sista dygn i livet varma och torra och bland människor som gett dem mat, vatten och kärlek. Det dyker upp desperat hungriga och keliga katter som varit på rymmen länge - och varit saknade!, här berättas om magra katter som på alla sätt försöker få kontakt med människor och ta sig in hos dem sedan de dumpats av sin ägare o s v. Och här finns exempel på katter som lever i/rör sig i miljöer som kan bli livshotande för dem inom timmar/dagar.

Så här ser det ut i Sverige i dag. Och då kan man inte som första råd hävda att "katten ska vara kvar ute".

Varje situation är unik och måste hanteras därefter.

Sedan hoppas jag förstås att det här bara var en glad kelgris på kvällspromenad…!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Alexej
9/20/12, 7:38 AM
#8

För det första: Moa, tror det är dags att flytta tillbaka till dina sajter innan du gör någon skada här.

En upphittad katt tar man med hem om man kan. För annars är katten borta nästa dag!!

Men kolla med polisen, olika kattsajter och katthem. Tar katten med till en veterinär för att kolla om katten är chipmärkt, vilket kön och ev kastrerad.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

bymaruska
9/20/12, 7:42 AM
#9

Jag såg igår att det saknas en misse i Haga området. Finns lapp i min affär på Värmlandsgatan.

//M-H

Denna kommentar har tagits bort.
vinteralvan
9/20/12, 10:27 AM
#11

#10 Men nu har vi ju inte fått reda på hur katten verkar må, den kanske är kraftigt avmagrad och sjuk och då behöver den komma in i värmen och naturligtvis ska upphittaren anmäla och leta efter ägaren. Har vi tur så är katten chipmärkt och då hittas ägaren snabbt.

Denna kommentar har tagits bort.
Ambrose
9/20/12, 11:00 AM
#13

#12 Om en katt inte har en tydlig ägarmärkning, t.ex. öronmärkning eller halsband som visar på att katten har en ägare så är det faktiskt lovligt för en jägare att skjuta katten eftersom den då kan antas vara övergiven eller förvildad.

"

Övergivna eller förvildade katter (21 §)

Den enda bestämmelsen utöver 1 § som gäller katter återfinns i 21 §. Bestämmelsen kommer ursprungligen från jaktlagstiftningen men överfördes 1988 till 7 § gamla tillsynslagen, och är oförändrad sedan dess. Den innebär att en jakträttshavare eller någon som företräder denne får avliva en katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad. "

Detta är något som de flesta kattägare borde vara medvetna om ifall de bryr sig om sina djur. Att då ta in en katt som inte är märkt är bra! I de flesta fallen är det en hemlösing eller en innekatt som smitit ut.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Katthemsmatten
9/20/12, 11:24 AM
#14

Eftersom det finns en skribent som hoppar in på HiF med mycket okunniga kommentarer tar jag mig friheten att klippa in ett inlägg från Wikki-bloggen här. Hela inlägget kan ni läsa på: http://metrobloggen.se/wikipedia/ Jag hoppas att Matte och Stora Matte inte tar illa upp att jag kopierat er text.

Anmäl försvunna, stulna eller upphittade katter till Polisen på telefon 114 14.  

Berätta så mycket du kan vid anmälan, som:
• Vilken slags katt det gäller
• Kön och cirka ålder
• Utseende och tecken (t ex storlek, pälstyp, mönster)
• ID-nr om det finns läsbar öronmärkning
• Var katten hittats
• Fakta om katten, t ex om den funnits länge i området, är skadad etc
Och lägg då till information som i fall du kan hjälpa till med att ta hand om katten själv i fortsättningen också, liksom om du eventuellt vill behålla den.

Så här står det på polisens hemsida om upphittade djur om hur man får rätt till ”hittegodset”:
När det gäller andra husdjur än hundar kan du som upphittare få behålla djuret efter en viss tid, om du vill det. Djuret tillfaller upphittaren:  
1. Om ägaren inte är känd inom tre månader från det fyndet anmäldes hos polismyndigheten.  
2. Om inte ägaren hämtar djuret inom en månad från det han eller hon av polismyndigheten underrättats om fyndet.  
3. Om ägaren till djuret inte vill ha tillbaka djuret.
Om du som upphittare vill ha djuret är du skyldig att ersätta Polisen vad det kostat att hantera djuret under tiden. Betalar du inte inom en månad tillfaller djuret staten.

Vad gäller det sista stycket så kostar det ju inget om du haft katten hos dig under tiden.
Kom ihåg att du dock ska kontakta polisen efter angiven tid och se till att få ett kvitto på att katten tillfaller dig. Därefter är katten ”hittegodset” lagligt ditt!

Meddela också gärna på lokala katthems annonssidor (De flesta katthem har en sådan!) om du hittat och tagit vara på en katt! Du är inte tvungen att göra det, men det är den moraliskt riktiga handlingen – för även om du kan komma att tycka mycket om din hittekatt, så kan det ju finnas andra som saknar och letar förtvivlat efter sina bortsprungna husdjur!

Eller kontakta katthemmet direkt och få råd! Men förutsätt inte att katthem kan komma omedelbart och ta hand om ditt kattfynd – ofta står många katter redan i kö för intag, åtminstone så här års! Öppna ditt eget hem och din famn om du förmår! ♥

(*Men att INTE anmäla att man tagit hand om en upphittad katt är egenmäktigt förfarande och skulle det uppdagas bedöms det även som stöld.)

Medarbetare Hittekatter iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Lena
9/20/12, 12:15 PM
#16

Moa! Att ta hand om en katt som misstänks vara bortsprungen är inte att betrakta som stöld. Det viktiga är att anmäla till Polisen att man funnit den och tagit in den. Svårare än så är det inte! Du ska inte göra det till ett problem som inte existerar! Motsatsen är däremot ett stort problem - hemlösa katter som ingen bryr sig om och som därför far mycket illa innan de till sist dukar under.

#14 Bra information! Här finns allt man behöver veta.

Vi har även en artikel på HiF om vad man bör göra när man hittar en katt. Lägger in länken till den här!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ambrose
9/20/12, 12:17 PM
#17

#15 Om det kommer en kommunjägare till ett område med många hemlösa katter så är det väldigt lätt hänt att en omärkt ägd katt stryker med.

Det är ingen här som önskar stjäla någon annans djur. Det är endast stöld om någon tar in en katt utan att anmälla den till polisen, men om någon tar in en omärkt/antagen hemlös katt och anmäller denne så har den personen hela ryggen fri!

Hittekatter i fokus är en sida för alla de hundratusentals hemlösa katter som finns i Sverige samt de människor som försöker hjälpa dessa katter. Att du kommer hit och påstår att människor försöker stjäla katter är helt absurt och du underminerar något som har tagit år att bygga upp!
Snälla låt de som tar hand om eventuella hemlösa och bortsprungna katter göra sitt jobb. Det finns så få som gör det och de behöver helt klart inte bli färre för att du kommer hit och skrämmer iväg dem!
Om någon råkar ta in en av grannens katter, vilket du verkar tycka är stöld och vanligare än att katten faktiskt saknar ett hem, så är inte det hela världen! Ägaren efterlyser sin katt eller ser eventuella lappar från upphittaren och katt och ägare är återförenade igen! Självklart har man kanske saknat sin katt och varit orolig i de dagarna katten var omhändertagen, men om katten en gång skulle försvinna på riktigt så tror jag att ägaren skulle bli otroligt tacksam och glad över att någon tog in katten och brydde sig om den!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

MSH
9/20/12, 12:31 PM
#18

Sorry! Jag skrev i fel tråd; Jag är NYFIKEN och intresserad av katten som hittades; hälsa, teckning, märkning, halsband med telenr? etc….??!! Hur går det med sökandet av ägaren ?! Kan vi hjälpa till där…?!

vinteralvan
9/20/12, 12:38 PM
#19

Ett foto vore bra. Har du möjlighet att ta ett kort på den?

Katthemsmatten
9/20/12, 1:08 PM
#20

Moa, ta och läs på litet och kolla också vad du själv skriver innan du skriver här igen. För det första så har ingen talat om att stjäla någon katt här. Man omhändertar djur som förefaller herrelösa, anmäler till polisen som i sin tur senast efter 3 månader kommer att skriva över katten på den som hittat den eller till den institution där katten hålls uppstallad. I det sistnämnda fallet inträffar detta regelmässigt efter 10 dagar eftersom en uppstallad katt belastar polisens budget. Har ingen ägare hört av sig till polis eller uppstallningsplats så är den att betrakta som ägarlöst hittegods. Sedan kan du komma när du vill och hävda att det är din katt. Har du tur och katten fortfarande finns på katthem så kan du återfå den, men inte med mindre än att du betalar en avgift för den eftersom katten är överlåten på katthemmet och som i sin tur haft utgifter för den. Seriösa katthem säljer inte okastrerade, ovaccinerade och omärkta katter. Utegångar har dessutom oftast mask och skabb och behandlas för detta vilket definitivt inte är gratis det heller.

En klok och ansvarstagande djurägare märker och registrerar sitt djur. Det gör att den ovan beskrivna situationen inte behöver uppkomma!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Katthemsmatten
9/20/12, 1:22 PM
#22

Hur kommer det sig då att polisen överlåter katter efter 10 dagar? Är alla poliser sämre pålästa än du?? De kostnader man har för en katt som polisen har överlåtit har man all rätt i världen att ta ut. Det är ju katthemmets/pensionatets katt och för en katt man äger tar man ut vilket pris man vill.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Alexej
9/20/12, 1:50 PM
#24

Vi förmedlar alla upphittade ej id-märkta katter efter karantänstiden! och då är alla katter id-märkta (registrerade på katthemmet), kastrerade och vaccinerade.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

MewTwo
9/20/12, 2:08 PM
#25

Moa, du får vara hur påläst du vill men du har fel för följande gäller hos polisen:
- Är förvaringen förenad med stora kostnader eller om det finns särskilda skäl bör polismyndighet låta sälja djuret tidigare än de tre månader som stadgas i 4 § hittegodslagen.

Detta står i RPSFS 2010:7

MewTwo
9/20/12, 2:12 PM
#26

Du hittar hela FAP 650-1 - RPSFS 2010:7 Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om hantering av hittegods RPS FS 2010:7 HÄR (pdf).

Lena
9/20/12, 2:16 PM
#27

#23 Oavsett din utbildningsnivå i juridik är detta vad som oftast tillämpas i praktiken när det kommer till upphittade katter. Det är ingen uppfattning vi har här på HiF utan så som den skrala verkligheten gestaltar sig.

Om en hemlös katt går under vad som lagstadgas under hittegodslagen eller inte beror på vilken bedömning den enskilda polisenheten gör. Här saknas det nämligen nationella riktlinjer.

Om polisen bedömer att katten är hemlös kan de fatta beslut om att den ska avlivas omdelbart. Bedömmer de den som borttappad är det lagen om Hittegods som träder in. Det vanliga är då att de stallar upp katten i 10 dagar och sedan låter avliva den om ingen ägare infinner sig eller någon annan tar hand om den. In facto har din upphittade cykel ett betydligt större skydd än vad din bortsprungna katt har.

En katt har tur om den blir uppstallad på ett katthem eller hos en privatperson. Det kunde lika gärna har varit på ett kattpensionat. I det sistnämnda fallet brukar nämligen katten avlivas efter dessa 10 dagar. Detta då det inte finns pengar för uppstallning under längre tid. Se inlägg #25 & #26

På tal om utbildningar. När jag läste juridik var det tillämpningen av lagarna som var det allra viktigaste. Prejudicerande domar t.ex. Det är först när en lag blir prövad i praktiken som det blir klart hur den fungerar.

Länk till lagen om Hittegods.

Länk till artikel om förändringar av Hittegodslagen när det gäller katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Uppkatten
9/20/12, 5:31 PM
#28

Hur har det gått för katten???

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Schniigel
9/20/12, 7:35 PM
#29

Hej igen!

Tack för alla tips, Katten är i relativt bra skick men man märker att hon börjar magra av och pälsen känns lite ovårdad och glanslös.

Hon är korthårig och svart med vita strumpor och vitt under hakan som fortsätter ner längst magen.
Hon har en tatuering i örat som inte går att tyda :-/
Hon är väldigt kelen och pratglad men gillar inte hundar….inte min i alla fall!

Jag har ringt till polisen så hon skulle kolla igenom alla deras anmälningar och återkomma i fall någon stämde in på beskrivningen. Imorgon ska jag ringa till Fiahemmet och höra vad dom säger samt sätta upp lappar som vi skrivit ut.

Jag håller på att ladda batteriet till kameran (men det tar lite tid) men bild kommer :)

9# Ja jag har sett annonsen och ägarna till den katten har varit och tittat på "min" hittekatt men det var inte rätt :-/

p.s Jag har katten hemma hos mig för jag kände att det fanns en risk att något hemskt kunde hända henne annars då jag sett henne springa ut i gatan och nästan blivit påkörd några gånger plus att hon verkade väldigt hungrig!

Uppkatten
9/20/12, 7:54 PM
#30

Hej!

Bra att du har tagit in henne! Kan du uttyda någon siffra eller bokstav i örat? Prova att fukta tatueringen eller lys med en ficklampa genom örat från baksidan - då kan tatueringen bli lättare att se. Berätta sedan här på sajten om du kan tyda någon siffra eller bokstav så kan vi berätta hur du går vidare.

En del katter är både öronmärkta och chippade, inte minst om öronmärkningen börjar bli svårtydd. Bra därför om du tar misse till polis eller veterinär för koll av huruvida misse har ett chip. Det ska vara gratis.

Håller tummarna för att du hittar matte eller husse!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Alexej
9/20/12, 8:33 PM
#31

Kolla både Sverak och SKK. Kan du inte läsa ett nummer eller bokstav skriv* istället.

Sedan kan du också ringa upp Sverak och SKK. De har ett annat söksystem som utesluter fel kön, fel färg osv. De kan letar direkt efter stan och färgen på katten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[eskils]
9/20/12, 9:04 PM
#32

Man kan också själv i SKK:s register sortera katterna som är anmälda saknade genom att klicka på en kolumnrubrik.

Klickar man på rubriken Ort och sedan tar sig fram i alfabetet till Norrköping, så ser man att 9 st katter är anmälda saknade där just nu. Av dem är en svart och vit, namn Ganya, id-nr V5117. En är gråbrunsvart med vita tecken, namn James, id-nr 1642E. Du kan ju kolla om något av dessa nummer kan stämma.

(Edit: ser nu att James är tigrerad tyvärr. Hade lite för bråttom när jag skrev. I Haga är ingen katt anmäld saknad vad jag kan se.)

MSH
9/20/12, 9:58 PM
#33

Kan man verkligen se alla saknade i ett område så? Funderade på det tidigare för eftersom jag är skriven i Sthlm så står tex vår katt under Sthlm, fast om man ringer till SKK så skulle man visst få fram den informationen. Det vill säga informationen om var hon är bortsprungen? meddelade de mig per telefon….. i alla fall.

[eskils]
9/20/12, 10:09 PM
#34

Klicka på Sök katter - Endast saknade - Sök - Ort. Då visas ort för ort vilka katter som är anmälda saknade, dvs utifrån deras bostadsadress. Det framgår inte om de sprungit bort någon annanstans än där de bor, tyvärr.

Det hindrar ju inte att SKK har sådan ytterligare information om man kontaktar dem.

Annons:
[sarasvati]
9/20/12, 11:32 PM
#35

Schniigel #29, så bra att du tagit hand om katten! Och att "hon" verkar vara i hyfsat skick, trots avmagrad etc. Du skriver "hon", och att väldigt kelig samt hungrig vid upphittandet - och att du sett henne en tid i trafikfarlig miljö. Ja, mkt hemskt kan hända på kort tid! Kelsjukan kan hänga samman med att hon börjar/börjat löpa. Desto värdefullare att du tagit hand om henne.

Du ville ha tips om att finna ägare (#0) och finns artikel här, bl a (fast glömdes kanske lite bort i diskussionens hetta ;-) - sök "Har du hittat en katt?" (kan tyvärr inte länka - ngn annan!).

Polisanmälan är ju redan gjord. Glad att polisen tagit emot och tänker kolla upp. Det är ovanligt. Fortfarande.

Ett elände med otydliga öronmärkningar men stor glädje att faktiskt id-märkt. Då bör det finnas en ägare som saknar. Följ anvisningarna ovan så går det kanske att lösa. Möjligt att även chipmärkt så kolla hos veterinär - eller polis (?) - för avläsning. Då kan även allmänt hälsotillstånd kollas, samt eventuell dräktighet spåras.

Du hämtade ju in henne först igår kväll så allt kan inte hinnas med med en gång. Huvudsaken att katten mår bra och är omhändertagen tills vidare. Lycka till. Och eloge!!

Alexej
9/21/12, 7:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#32 Men inte många som vet att man kan anmäla katten som bortsprungen till SKK och Sverak har inte den funktion.

Jag fick in en svart-vit örontatuerad katt med skadad öra så jag kunde bara se 49. Omöjligt att hitta rätt ägare.

SKK kunde söka på bara svart-vita honor med 49 och i närheten här.

Tyvärr var ägaren inte intresserad av katten längre…

Och hon var inte anmält som saknad.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

MSH
9/21/12, 8:52 AM
#37

Men av rent OT intresse, vad säger ägaren då?-nä jag är inte intresserad av min katt längre…..??!! Händer den problematiken ofta? Det är ju inte klokt egentligen-katten får lägre status än ett marsvin el hamster som ägarna i alla fall måste OMPLACERA…!!

Alexej
9/21/12, 9:19 AM
#38

#37 Vi fick inte ägaren genom örontatuering, kanske aldrig registrerad? Men dottern såg våra efterlysningar och ringde. Hon skulle be pappan åka till mig efter jobbet men ingen kom. När jag ringde upp svarade mamman och sa att det kan inte vara deras katt för den försvann redan för 2 år sedan och den här katten hade bara gått hemlös i 1-1,5 år (så länge hade mataren sett henne). Sedan låtsades mamman att leta efter id-papper men sa efter 2 minuter att nej, de hade dem kastad för deras katt var säkert död. Att katten hade samma teckning, rätt ålder (ca 5 år) och hittades bara några gator därifrån spelade ingen roll. Deras katt kunde bara vara död. Och de hade ändå inte tid att komma för att titta på katten.

Katten ska få ett bättre hem nu men jag tycker det är hemskt för dottern. Hon hade varit väldigt ledsen och saknade sin katt.

Men lika hemskt att mataren bara matade och aldrig kollade katten närmare. Visste inte könet, hade aldrig rörd katten, aldrig sett örontatuering. Och ingen annan brydde sig och det mitt i ett finare bostadsområde. Katten är hel tam och väldigt kelig.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
9/21/12, 9:41 AM
#39

#37 Kan bara tillägga till #38: Det händer lika ofta i fina områden som i de s.k. miljonprojekten att man i bästa fall matar. Har själv en katt som gått hemlös i 8 år (!) och blivit matad då och då. Inte förrän han var uppenbart skadad fick han hjälp att komma till regiondjursjukhuset som sedan hjälpte honom att kommat till Stockholms Katthem. De som hjälpte honom till sjukhus tyckte att när han var färdigbehandlad/frisk kunde han väl släppas ut i området igen för 'det är så mysigt att han går här' (sic!)

Dessvärre är det bara allt för vanligt att när man hittar en ägare så har de ändrat sitt liv, skaffat ny katt eller tusen andra anledningar för att inte ta tillbaka sin katt. Och inte bara efter flera år, utan kanske bara någon månad! Jag har slutat bli besviken på människan - för jag skulle få vara besviken 24/7.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Schniigel
9/21/12, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

UPPDATERING

Idag har jag även ringt till Fiahemmet men dom hade inte heller fått in någon anmälan om en saknad katt som stämde in på beskrivningen men hon fick mina uppgifter som sattes in i en pärm för upphittade katter så nu hoppas jag på att någon ska höra av sig på lapparna som vi gjort!
Jag TROR att tatueringen slutar på 27 men det är väldigt svårt att se och hon tycker inte att det är jättekul när jag drar i hennes öra :-/

Hennes ena öga verkar ha varit lite rinnigt för det satt en del torkat skit runt men det har jag tvättat rent nu :-)

bymaruska
9/21/12, 8:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Hej igen!

Är det de här ägarna som tittat på missen. Tänkte mellan Röda Stan och Haga är det 200 meter. Om Du inte kontaktat den här ägaren så har jag skickat ett PM med namn och telefon till Dig.

Lycka till

M-H

Annons:
Schniigel
9/21/12, 8:23 PM
#42

Hejsan!

Nej det är inte dessa jag kontaktade, tack för att du visade detta.
Hoppas att det är deras katt så att lilla tjejen får komma hem till sin familj!
Har du redan skickat ett PM? har inte fått nått :/

Schniigel
9/21/12, 8:24 PM
#43

Nu fick jag ett PM! ;D

Schniigel
9/21/12, 8:27 PM
#44

Ringde precis, hon hade fått hem sin katt igen sp detta var inte rätt katt! :/

bymaruska
9/21/12, 8:35 PM
#45

Gud vad tråkigt! jag hade hoppas på att det var rätt misse allt stämde så väl.

Hoppas de plockar bort lappen nu när missen är tillrätta.

Jag är glad att hon myser o Din säng nu i det är skit vädret. Jätte gulligt av Dig att hjälpa lilla katt fröken.

//M-H

Lena
9/21/12, 8:56 PM
#46

#45 Ja det hade ju varit kanon om det varit rätt katt!

Så bra ändå att ni samarbetar så bra i Norrköpingsområdet! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
9/21/12, 10:38 PM
#47

Vore bra att ta misse till polis/veterinär för att kolla om h*n har ett chip. Veterinären kan också hjälpa till att försöka tyda öronmärkningen, kolla kön + skatta kattens ålder.

Försök också att söka via SKKs register. Där skriver du in de bokstäver/siffror du är hyfsat säker på. Övriga tecken i örontatueringen skriver du in som *, då kommer det upp en massa förslag på tänkbara missar. Vill du ha "proffshjälp" ringer du SKK istället, de verkar ha flera olika sökvägar…?

Annars är det lappar-lappar-lappar både "live" och digitalt som gäller.

Söt misse!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
9/22/12, 2:14 AM
#48

Jättefin!! Vilken tur att du finns för h*n! Prova som sagt att ringa till SKK, så får du hjälp, det kan ju vara så att misse kommer långt ifrån, vad vet man….?

Annons:
Magi-cat
9/22/12, 7:34 AM
#49

Vilken bra tråd! Många fina tips!

Hoppas det går bra för den upphittade kissen!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Schniigel
9/23/12, 3:31 PM
#50

I eftermiddag kommer någon och tittar på katten, det är väldigt troligt att det är deras katt så nu är det bara att hålla tummarna!

Magi-cat
9/23/12, 3:44 PM
#51

Håller tummarna!!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lena
9/23/12, 4:06 PM
#52

#50 Spännande att följa utvecklingen! Håller också tummarna hårt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Schniigel
9/23/12, 4:48 PM
#53

Nu har lilla katten åkt hem till sig, jätte skönt att allt slutade bra!
Tack för alla tips :-D

Magi-cat
9/23/12, 4:49 PM
#54

Men oh vad roligt!!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Katthemsmatten
9/23/12, 4:52 PM
#55

Grattis lilla kissen! Och dagens rosbukett till dig som gjorde det möjligt för katt och familj att återförenas!!

Vet du hur länge katten hade varit ute på fri tass?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[eskils]
9/23/12, 4:58 PM
#56

Härligt att kissen fick komma hem till sig igen!

Berätta gärna hur ägaren fick veta att du hade den, alltid roligt att höra.

bymaruska
9/23/12, 5:56 PM
#57

Ja va roligt. Men du måste bara berätta hur du hittade ägaren.

//M-H

Lena
9/23/12, 6:17 PM
#58

Det var underbara nyheter att höra! Det är ju det bästa av allt när en bortsprungen katt får hjälp att hitta tillbaka till sitt hem!

Bra jobbat!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Andina
9/23/12, 6:21 PM
#59

Men vad skönt! Härliga nyheter! Kyss Bra jobbat, säger jag också!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MSH
9/23/12, 6:28 PM
#60

Underbart!!! Berätta!!

Schniigel
9/25/12, 7:51 PM
#61

Ägaren hade sett en av lapparna som jag satt upp och ringde mig :D

Upp till toppen
Annons: