Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 3485 ggr
Allicas
2012-09-18 20:42

Zakk i Borås är borta!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oroar ihjäl mig, är ute och letar men inget spår av min älskade katt Zakk.
Det är definitivt inte likt honom att vara borta så här länge.
Han är ganska skygg för främmande människor och jag vet att han kan gå ute ensam och prata och låta allmänt miserabel med sitt lilla pipande jam.

Han har inget halsband eller märke i örat utan är endast chippad.

Om någon sett till honom så ring eller PMa mig!
Tacksam för all hjälp!
MVH
Angelica 0739-834387

Kan ju tillägga att jag skulle behöva lite pepp just nu!
Solskenshistorier, tips mm skulle inte vara fel.
Jag går sönder av det här, han är mitt hjärta!

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

Annons:
MSH
2012-09-18 20:52
#1

Jag letar också efter liten katt som är borta…. vet hur det känns…! Det är så hemskt jobbigt ! Det finns många duktiga Kattletare på denna sidan, har själv fått mycket stöd! Du kan läsa om "bortsprungen katt i Kolmården". Ge inte upp är mitt enda råd… även om det känns tufft…!

Uppkatten
2012-09-18 20:56
#2

Bra att han är chippad och kastrerad!!!! Lappa nu högt och lågt!!! Det är mycket möjligt att misse har blivit instängd/inlåst någonstans. Be folk kolla sina uthus mm! Också möjligt att han har klivit ombord på släp, lastbil eller liknande och åkt i väg på egen tass. Därför är det viktigt att du också börjar "lappa" digitalt, t ex på katthemmens hemsidor, på Blocket mm. Tänk på att misse kan ha tagit sig mkt längre än du tror (t ex om han hoppat ombord på ett släp), leta/lappa därför i allt vidare cirklar. Hör också av dig till chip-registret och anmäl honom som försvunnen där + till polisen. Har någon flyttat i området? Haft hantverkare hemma? Andra släp/lastbilar som kan ha varit spännande att utforska? Håller tummarna för att det går bra!!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Allicas
2012-09-18 21:04
#3

Tack för svar!
Jag har bett grannar kolla garage osv.
Har anmält till Polisen och imorron ska jag ringa SKK + Blå Stjärnan.
Jag har spritt postern i alla möjliga grupper och delat på FB.
Varit ute och letat/lockat varje dag.

Det är faktiskt några som flyttat så jag tänkte först att han kanske blivit inlåst i den tomma lghten efter hantverkare varit där o grejat men nej där var han inte.
Deras flyttlass gick innan Zakk försvann.

Jag kommer gå alla möjliga vägar och tar tacksamt emot tips!

Jag lider så med er som sitter i samma sits som jag, det är en mardröm alltihop, han är det mest värdefulla jag har.

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

annebeate
2012-09-18 21:18
#4

Var i Borås är Zakk försvunnen? Där kan finnas medlemmar här på forumet som kan bo i Borås och som skulle kunna hålla utkik. Glöm inte att förse dina efterlysningslappar med avrivningsremsor med ditt mobilnr så allmänheten lätt kan ringa om man ser eller hör något. Locka med hittelön. Glöm inte att lägga lappar i brevlådor. Flera katter har återfunnits just via en sådan lapp. Kolla regelbundet att lapparna sitter kvar uppe annars nya. Vissa affärer låter en bara ha uppe lapp  en vecka i taget. Tala med butikens chef och be att få ha uppe lappan längre. Jag har bett om detta och man var mycket tillmötesgående. Du har väl anmält honom försvunnen hos polisen. Ring annars 114 14.

En solskenshistoria efterlyste du. Min grannkatt återfanns välbehållen efter 7 månader och då var han dessutom  borta under en sträng vinter. Just en lapp som satt uppe många månader efter det att han försvunnit gjorde att det en dag kom ett telefonsamtal till ägaren och med ens var allt som förändrat.

Uppkatten
2012-09-18 21:20
#5

Om du googlar på "Alla katthem i Sverige" så hittar du en lista som du kan utgå från om du vill "lappa" mer digitalt (vilket jag tycker du ska göra). Kolla också på katthemmens sidor för upphittade katter och se om din misse kan finnas med där. Tyvärr kan det ta ett tag innan folk börjar reagera på och förstå att missen de möter nu och då är vilsen. Håller alla tummar för att han snart är tillbaka!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Allicas
2012-09-18 21:27
#6

@ #4 Han bor på Nedre Norrmalm mot Knalleland.
Om han nu skulle hoppat in i hantverkares bil som Uppkatten tipsade om skulle han kunna befinna sig vid gamla B&W (kommer inte ihåg vad den delen heter)

Han har varit borta 2ggr innan men kommit tillbaka på 3dje dagen så även om jag var orolig redan från början så har jag mest koncentrerat mig på att vandra runt och leta.
Nu börjar det kännas väldigt aktuellt att annonsera med papperslappar också!
Tack för tipsen och solskenshistorian!

@Uppkatten; Det var en bra idé!
Skall sätta mig i arbete med det, har varit väldigt rörigt här för jag får hjärnsläpp av oro.

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

Annons:
Allicas
2012-09-18 21:35
#7

Anledningen till att jag bara skrivit Norrmalm Borås på den digitala lappen är för att jag är säker på att om han var i närheten (jag har gått långa rundor också) så skulle han komma när jag kallat på honom.
Om han inte är instängd då.

Skriver jag Nedre Norrmalm mot Knalleland så känns det som att om någon ser honom på Sjöbo så tänker de kanske att nää det kan inte vara han.
Jag vet inte riktigt hur folk tänker och alla vet ju inte hur katter fungerar heller.

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

Uppkatten
2012-09-18 21:57
#8

#6 Problemet sådana här gånger är ju att man sover dåligt p g a oro, äter dåligt, är ihjälstressad och då fungerar man inte "normalt". Därför är det jättebra med sådana här sajter där man kan diskutera med andra och få stöd och tips! Att man hjälps åt att tänka och fundera helt enkelt! Tyvärr är vi ju många som har haft eller har borttappad misse… Min ena missa slet sig förra sommaren och var borta 3 dygn. Definitivt bland de värsta dygnen i mitt liv! Så jag förstår rätt bra hur jobbigt du har det…!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-18 22:11
#9

Jag tänker såhär, bra även med lappar i "närområdet" de människorna kan ju ev. ha tagit om hand om honom eller annars får det ju också "upp ögonen" för att du letar efter honom….. Så mitt tips är lappar "överallt"….:-)!

Allicas
2012-09-18 22:20
#10

Jag ska tapetsera hela borås!

Skönt arr ni förstår hur jobbigt detta är, det finns på tok för många som tycker att det kan ju inte va så farligt det är ju bara en katt!

Han är som en högt älskad familjemedlem för mig.

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

Ambrose
2012-09-18 22:34
#11

#10 Trotts att katten vanligtvis alltid kommer när man ropar så kan något ha skrämmt upp katten så att den inte inser att det faktiskt är du som ropar. Min lille katt smet ut hos mina föräldrar och trotts att jag var ute och letade efter honom tillsammans med deras äldre katt som hittade honom så vågade han inte komma fram utan sprang så fort han såg mig. Att vara ute mellan 12 fram till gryningen och leta kan vara en idé även om det är väldigt uttröttande.

Att bara sitta utanför dörren och vänta med en rolig leksak eller t.ex. laserpekare som kan fnga kattens uppmärksamhet är också en idé. Katter blir lite modigare fram mot småtimmarna :)

Håller tummarna och hoppas verkligen att du hittar honom!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[eskils]
2012-09-18 22:36
#12

Förstår verkligen att det är jobbigt! Bra att du är beredd att jobba för att få tillbaka honom. Om du skriver HITTELÖN! med eller utan exakt belopp på efterlysningslapparna tror jag du har mycket större chans att få napp.

Allicas
2012-09-18 23:01
#13

Tack Ambrose, detta är min första utekatt så jag är lite av en rookie.
Är sjuk samt har en massa nya möten etc att gå på i veckan men jag har inga problem att försöka mig på en "all-nighter" om jag får sova dagen efter.

Jag har fibro och orkar inte pga smärtan gå så långa svängar och måste ta paus men jag skall göra det!!

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

Annons:
Ambrose
2012-09-18 23:18
#14

Slit inte ut dig själv bara! :) Se till att klä dig varmt, ha något mjukt att sitta på och ta med något varmt att dricka/äta. Om du har någon som kan hålla dig sällskap hade det såklart varit det ultimata. Lättare att hålla humöret uppe och säkrare i vissa områden.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Vinterdag
2012-09-19 23:05
Lena
2012-09-20 14:52
#16

Lägger in några länkar till artiklar med tips om vad du bör göra. Många av dem är redan omnämnda i denna tråd. Det finns även två artklar om katter som kommit tillrätta efter mycket lång tid. Texten kommer från avdelningen FAQ.

Tips & Råd: Läs om det här, och genomför råden så kommer din pälskling säkert snart tillbaka till dig och hemmet. Här finns ytterligare en artikel med tips och råd när katten sprungit bort.  När din katt är bortsprungen.

Men en sak som är otroligt viktigt för att förhindra det hela är att kastrera, id-märka, registrera. Kastrering för att de ofta hamnar i slagmål och jagas bort, samt att hormonerna säger till att de måste finna en partner. Egentligen ska ingen katt ut innan den blivit kastrerad.

Lycka till med letandet.

Ge aldrig upp! Det händer att katter kommer tillbaka efter mycket lång tid. Läs om två sådana fall:

Artikel om Muffin som kom hem efter 9 år.

Artikel om Mamma Grå som var på rymmen i 3 år.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Allicas
2012-10-13 11:05
#17

Tack för alla fina råd!
Har varit sjuk här så det har inte blivit så mycket lappande på sistonde.
Fick två olika tips från BT-annonsen, det var båda från Villastaden.
Den som ringde senast sa även att katten hade vita framtassar och vita strumpor på bakbenen som min Zakk har, det kändes som att nu jäklar är han funnen!
Åkte dit direkt och betade av området men ingen kisse Gråter

Jag undrar en sak, den katten ,han som ringde sist, hade bråkat lite med uppringarens katt men sedan gett sig av.
Om det nu är så att Zakk är i någon slags chock/rädsla som gör att han inte svarar eller kommer när jag lockar på honom, kan den ha brutits nu när han iaf interagerar med andra katter eller kan han fortf. vara i det tillståndet?

Tacksam för svar.

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

Lena
2012-10-13 11:22
#18

Svårt att veta hur en specifik katt som varit på rymmen ett tag reagerar. Det är så mycket som kan spela in där kattens egen bakgrund har stor betydelse.

Om en katt varit skygg av sig redan innan försvinnande brukar skygghetsgraden tillta när de är ute på egen hand utan regelbunden kontakt med sin ägare. Även en katt som inte alls varit skygg kan uppvisa ett sådant beteende om den springer bort och tiden går. När katten sedan väl blir återfunnen går skyggheten tillbaka igen efter ett tag och de blir snart sociala igen.

Hur katter reagerar i kontakt med andra katter är något helt annat än hur de är i kontakten med människor. En skygg eller förvildad katt har i regel inga problem i kontakten med andra katter. De brukar interagera fint med andra katter, medan de skyr människor.

Med andra ord skulle Zakk mycket väl kunna fungera fint med andra katter medan han håller sig undan för dig och inte kommer på tillrop. Han kan även har blivit skrämd av människor och därför blivit mer skygg än tidigare. Tyvärr är inte utemiljöer i städer helt ultimata för utegående katter.

Om katten är reggad på Svenska Kennelklubben kan du anmäla honom försvunnen där. Då syns det när man söker på hans chippnummer.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

emjon
2012-10-13 12:07
#19

#17 Förstår att du är orolig för din kisse men bra att han är chippad.

Om du är intresserad så kolla i tråden Bortsprungen katt i Kolmården inlägg #141. Där finns en pdf-fil om hur den kvinnan gick tillväga när hon letade efter sin försvunna kisse.

Efter att hon fått tips åkte hon ut flera gånger och gav inte upp utan knackade dörr också med väldigt lyckat resultat.

Hoppas du återfinner din kisse välbehållen och ge inte upp.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Allicas
2012-10-13 12:46
#20

Kan inte beskriva hur tacksam jag är för era svar, ja jag känner mig dum som F'N nu i efterhand när jag trodde att det var jag som offrade all min oro för att han skulle ha ett bra liv ute om han så ville.
Jag visste ju innan att det givetvis fanns faror ute det förnekar jag inte men jag kände i mitt hjärta och på honom att han var en utekatt.
Har bara haft en innekatt innan som jag hade i 17 år, trodde jag var "bra på katter" haha feeel, har märkt att när det gäller en utekatt och dess psyket är jag total idiot.

Men alla som engagerat sig har lärt mig mycket! <3

Jag har anmält till Polis, Blå Stjärnan samt SKKs register.
Det var någon som fått tips från polisen att man skall kontakta Länsstyrelsen för att det är de som har hand om katter, någon som vet mer om detta??
Har även annonserat i BT & Borås Xtra, satt upp lappar och i olika grupper på FB.

Håller just nu på att beta igenom olika katthem och föreningssidor där jag lägger in efterlysning.
Kollar även regelbundet upp upphittade katter.

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

Annons:
Allicas
2012-10-13 12:56
#21

@ #18
Han kom till Svenljunga via en lastbil från Gbg när han var jätteliten, gick inte ens se kön på honom, inte ens vet. kunde tyda i början.
han är i princip uppväxt på mitt bröst, bar honom i sele gjord av filt eftersom han bara ville sova på mitt bröst.
Jag har inte så mycket besök av andra så han är mest van vid mig.

Innan han var stor nog och kastrerad gick jag ut med honom i sele så han kunde utforska och vänja sig vid omgivningen.
Vi har kattlucka i vårt hyreshus så han kunde komma in i huset även om jag inte var hemma, så han har ju haft direkt möte med andra hyresgäster.
Däremot är han avvaktande mot alla utom mig och jag har sett det som positivt eftersom han är utekatt, han är inte superskygg men ändå avvaktande och jag tror inte han kan bli "tagen".
Han är inte en katt som klöser när han blir rädd utan han biter.

Han har också "egenheten" att ibland när jag möter honom i trapphuset reser han ragg o visar sig stor innan han fattar att det är jag.
Han har aldrig varit aggresiv mot mig utan har ett stort tålamod och jag kan sköta om sår, klippa klor, rensa öron o allt vad man kan behöva utan att han stretar emot.

Ååååh min underbara lilla skatt, kom hem!!!

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

Andina
2012-10-13 13:31
#22

Följer tråden och hoppas att du hittar din vackra Zakk snart!

Han påminner en hel del om den katt jag hittade smygande omkring här hemma - och som jag hittade ägaren till så småningom, för bara några veckor se'n. Efter att ha varit försvunnen i 7 månader fick han äntligen återförenas med sin familj! En liten underbar solskenshistoria.

Så ge inte upp hoppet än!

Min förra katt försvann bara i ett par dagar (inlåst i grannens skjul) men det räcker gott för att oron ska stegra sig till oanade höjder… så jag kan bara ana hur det är för er vars katter varit borta längre än så…

Håller tummarna för dig och Zakk!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[silkesnosen]
2012-10-13 19:02
#23

Jag bor i närheten av coop, så jag håller ögonen öppna:)

Allicas
2012-11-15 18:14
#24

Tack alla som engagerar sig!
Har haft ute annons igen med nytt foto, fått tips från Boda, Kristineberg, Bergsäter, Östermalm & Villastan hittills.

Åker på tipsen och gör så gott jag kan men depressionen jag hade innan Zakk försvann har blivit värre, även ångesten som äter mig innifrån.

Vet inte vad jag skall ta mig till längre, helt hjälplös och ensam.

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

MSH
2012-11-15 18:45
#25

Stackars dig! Det är inte lätt när man är ensam…. Tänk på oss alla här på sidan så kan du känna att du har "många med dig"!!! Känner du att lapparna sitter kvar uppe? Kanske idé att designa om dem och skriva att Zakk fortfarande saknas?! Hur "försvann" han? Under dagen? Minns du om något hände den dagen? Någon som flyttade? Ring till polisen och kolla, man kan tyvärr tydligen inte lita på att de ringer upp… Några ideer bara….. Håller alla tummar!!! Fina Zakk kom hem nu!!!!!!

Uppkatten
2012-11-15 21:17
#26

Det är begripligt att du mår dåligt i den här situationen! Jag kan lova dig att de flesta av oss skulle ha gjort det om vi varit i samma situation!

Som jag minns det är din misse både kastrerad och chippad. Det ökar dina chanser att få tillbaka honom väsentligt! Jag vill minnas att du också har varit noga med att lappa både "till fots" och digitalt. Det är bra!

Du har också fått in en del tips som dock inte lett vidare. Jag kan inte Borås alls, men tänker så här: vissa tips låter säkert mer troliga för dig än andra. Får du in sådana tips (kanske t om flera i samma område) så åk ut dit och lägg efterlysningslappar i folks brevlådor (i det aktuella området). Ha foto på Zakk på lapparna. Skriv att en katt som liknar din har setts i området den senaste tiden. Utlova hittelön för nytaget foto på "rätt" katt. Som jag minns det är Zakk skygg för främmande, men kanske kommer man ändå tillräckligt nära för att kunna fota med t ex mobiltelefonen?

Ett foto skulle kunna hjälpa dig mkt i ditt letande eftersom du då kan "avskriva" vissa tips och fokusera ditt letande till "rätt" område.

Får du in riktigt "heta" tips så börjar du lägga ut mat kvällstid där katten har setts. Återkom dit varje kväll vid ungefär samma tid med mat, och hör av dig här så hjälps vi åt vidare! Det är viktigt att börja mata om du "får korn" på honom!

Kanske finns det fler ställen på nätet där du kan annonsera? Efterlysta djur på Facebook? Andra facebook-sidor?

TÅLAMOD är dessvärre En Del i sökandet efter bortsprungna missar… Ibland tar det tid! Det viktiga är att du inte ger upp nu!

Ring också till polisen lite då och då och hör om de har "fått in något", det är inte alltid som allt "fungerar av sig själv" där, utan man får ringa o höra lite då och då. Fortsätt också att spana på Blocket, på katthemmens "upphittat-sidor" etc.

Håller tummarna för att han snart-snart-snart ska vara hemma hos dig igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Zlarviig]
2012-11-15 21:24
#27

Kan berätta att min kompis katt, som aldrig varit ute själv utan sele, rymde i somras.

Vi letade i flera timmar men hittade henne inte. Vi såg en grävling (har jag för mig) i närheten där hon försvann, så vi var oroliga att hon skulle råka träffa på den där grävlingen. (har hört att de är ganska aggressiva) Hon var inte heller kastrerad så de var oroliga att hon skulle bli dräktig.

Hon var borta i flera veckor innan min kompis mamma såg henne utanför deras hus. Hon gick mot porten, men det var en tjock gul katt som hindrade henne från att komma fram.

Sen gick det några dagar till innan de äntligen kunde skrämma bort den stora kissen och fånga in henne. 

Hon var varken underviktig eller gravid. Hon hade dock gått ner några kilon såklart.

Hon blev bara glad att få komma hem och nu vill hon aldrig mer gå utanför dörren!

Annons:
Andina
2012-11-21 13:44
#28

Håller tummarna fortfarande! Inga fler tips?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Zlarviig]
2012-11-21 18:58
#29

Du, du ska nog inte tappa hoppet riktigt ännu!

Jag har precis precis fått reda på att en katt som jag hjälpte och tog till polisen har fått komma hem igen till sina ägare.

Vet du hur länge hon har varit borta? I 3 år!

Tyvärr så bor jag inte i närheten så jag kan nog inte hjälpa dig så mycket. Men jag håller tummar och tår!!

polgara
2012-11-21 20:36
#30

Tappa inte hoppet, jag fick hem min Pussi efter 4 månader ute på vift, en kväll när jag var ute med hunden, så såg jag honom korsa vägen utanför vårt hus, snabbt in med hunden o ut o ropa hans namn o då kom han fram till mig. Vilken glädje det var

Håller tummarna för Zakk, o ska hålla utkik. jobbar i ditt område nattetid o kör där i ca 110 timmar 4-6 nätter i veckan

Andina
2012-11-21 21:16
#31

#30 - Jaa, jag kan tro det var härligt att se sin vän igen efter fyra månader! Grattis!

Och vad bra, då finns det ett par öppna ögon till som håller utkik efter Zakk! Toppen!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

polgara
2012-11-21 21:50
#32

Ska även be mina kollegor hålla utkik

polgara
2012-11-22 19:31
#33

Bor på Kristineberg om du vill ha hjälp med att hålla koll. skrev det på FB oxå

MSH
2012-11-22 20:20
#34

Hur har det gått med tips som du fått? Försök "gräva" lite i dem… Så som jag tänker i alla fall är att kanske kan det vara något av tipsen som är rätt..?! Kanske kan någon tipsare mata på platsen eller hjälpa dig med "spaning" eller lappa kring "sitt hus"… Försök att be dem fota misse också! Det gäller att försöka hålla tipsarna "varma" och få dem att hjälpa dig! Sedan tror jag att vi som har missar på vift, många gånger lever med önskan att de skulle komma när vi ropar på dem;-, vilket jag har förstått inte alltid gäller bortsprungna missar…. Dra i alla halmstrån !!

Annons:
Sidentass
2012-11-22 22:21
#35

Förstår att detta är fruktansvärt jobbigt, bara vi som varit med om liknande situationer kan nog riktigt förstå vad det handlar om…

Ser att du fått flera tips på vad du kan göra…vill bara här påtrycka att katter k a n vara borta en längre tid för att sedan ligga i soffan hemma igen, Som om ingenting hade hänt!…Funderar på om han kan blivit iväg skrämd av någon annan katt? Någon som anser sig ha ensamrätt om reviret i området…? Finns någon skola i närheten där du bor…varför inte isåfall sätta skolbarnen i lite arbete genom att hålla ögon o öron öppna, utlovar man hittelön brukar det sätta sprätt på letandet hos folk. Unga som gamla..Minns för flera år sedan när vår Bamse var borta..det dröjde inte länge efter att lappen kom upp innan telefonen ringde och det blev napp! Ge inte upp även om det känns svårt, vi är många som håller tummarna här!

Allicas
2012-11-25 23:47
#36

Min enda idè och hopp är att det skall vara den katten på Kristineberg som en tant matar.
Han är oerhört skygg så hon har inte fått någon ordentlig till men hittills verkar uteseendet stämma.
Håller just nu på att bo in mig i en tröja som jag skall åka dit med och lägga där.
Sedan får det väl bli tidiga mornar som jag får ta bussen dit och hoppas att han är där.
Verkar som att han inte är där kvällstid eftersom kvällsmaten inte äts upp och det är bara på morgonen kvinnan har sett honom.
Jag är så jäkla LIVRÄDD att det inte ska vara han.

Måste fixa nya lappar också med ny "design" så att folk förstår att han fortf är borta.Hade även tänkt göra lappar att dela ut, orkar inte bry mig om att min mamma vägrar köra mig om jag skulle dela ut för hon tror att folk blir arga om de hittar en sån lapp i sina brevlådor *suck*

Jag har problem med depression och ångest, ångesten har tagit över mitt liv här och nu så är jag påväg in i nytt värkskov med fibron.
Halleluljah!

Tack alla härinne för ert stöd, jag känner mig mindre ensam och får lite extra ork guldstjärna till er!
Zakk SKA hem!
<3

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

polgara
2012-11-26 07:15
#37

Håller fortfarande utkik

Uppkatten
2012-11-26 07:37
#38

Vet du, jag delade ut lappar i folks brevlådor när min 10 månaders kattflicka var borta förra sommaren, och folk blev inte ett dugg arga. Tvärtom. Min erfarenhet är att folk generellt är jättebussiga och engagerade när man letar efter sin katt! Ett helt år efteråt kom det fram folk till mig (som jag inte alls kände igen!) och frågade om det var jag som hade letat efter katten och undrade hur det hade gått! Folk t om ringde bara för att ge mig generella råd om hur man letar katt, och flera erbjöd sig att hålla extra span eftersom de rörde sig i området vid "udda" tider (t ex en kille som jobbar som tidningsbud). Så dra dig inte för att lappa i brevlådor/sätta upp lappar/prata med människor etc.

Spännande med tipset du fått! Se till att det matas regelbundet på den platsen om du tror att det kan vara din katt. Ställ gärna ut mat till kvällen (så fåglarna inte tar den). Försök sitta på span där (om du har möjlighet). Be kvinnan fotografera misse om hon ser den.

Är misse väldigt skygg just nu så är det inte säkert att han kommer när du ropar på honom eller att du får lyfta upp honom. Han kan t om bli osäker när han ser dig "på fel ställe" och reagera lite mysko… I så fall får du försöka låna en fälla t ex från ett katthem (de kan visa hur den används!). Man kan också prova att sitta kvar länge, länge och locka på misse, ha med ngn favoritleksak och försöka locka till lek, ha med extra gott godis att muta med etc. Det kan fungera! Med min misse (som "bara" varit borta 3 dygn men som är en fd skyggis) tog det ca 1 timme innan hon vågade sig fram till mig. Har hört om en person som satt så här i 10 timmar innan hennes misse vågade sig fram till henne!

Håller tummarna för att Zakk snart är hemma igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Andina
2012-11-26 11:20
#39

#36 - Om du vill kan jag försöka hjälpa till med nya lappar?

PM:a mig i så fall en eller två bilder och vilken text du vill ha med. Jag kan använda mig av de lappar jag gjort till Kocka och Lucifer som förlaga. Jag tror de 'drar till sig uppmärksamheten' ganska bra.

PM:a mig i så fall också din e-postadress ifall filerna blir så tunga (megabyte) att de blir förvrängda genom att postas här på iFokus.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MSH
2012-11-26 12:26
#40

Vad snällt av dig Andina! Lapparna är mycket bra:-)!!! Flera har kommenterat mina lappar, jag säger bara att jag inte kan ta åt mig äran för dem:-) ! Zakk nu kommer du hem!!!!!

Andina
2012-11-26 13:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Förslag till A4-lapp. La' in om 500 kr Hittelön också i förslaget - ifall det är något som du också vill använda dig av?

I övrigt har jag bara kopierat text från tråden och din lapp i #0. Men det är lätt gjort om du vill lägga till nå't eller ta bort nå't!

En A4 med 4 st mindre lappar kan jag göra också, om du vill (modell den som jag gjorde för Lucifer). Som kan läggas i brevlådor eller fästas på mindre ytor.
(Säg till du också MSH om du vill ha en så'n.)

#40 - Tack MSH. Vad bra att du tycker lapparna är bra - då fyller de förhoppningsvis sin funktion, d v s syns bra och signalerar budskapet snabbt vid en hastig titt.

(Äran kan vi skippa! Flört Det är inte viktigt i sammanhanget.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Andina
2012-11-26 13:18
#42

P.S. Skrev bruntigrerad med vitt (på avrivningsremsorna) - men känner mig osäker på den beskrivningen. Kan någon som är bra på färger och mönster rätta mig om jag har fel?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Allicas
2012-11-26 14:52
#43

Men gud va gullig du är!!
Jag är också osäker på färg eftersom jag brukar säga svart/grå-randig men grejen är att i vissa ljus slår det mot brunt :/

Jag kan bara skriva ut i svartvitt här men har funderat om man kan gå någonstans och få det uppkopierat i större mängder, man skulle ju kunna göra två, lappar på ett A4 tex.

Efterlysningslappar med nummer och så har jag redan, jag jobbar i photoshop eller paintshop och tycker det är kul med grafik.
Enda anledningen till att jag inte tryckt upp lappar att dela ut är mammas ovilja (därmed blir det buss runt borås för min del) samt att jag inte "orkat" jobba med fler bilder på Zakk, sorgen och ångesten har varit för stor.
Men nu måste jag ta tag i det!!

Någon som vet nåt ställe där man kan kopiera upp stora mängder och isf hur mycket det kan kosta?
Jag hade tänkt en hittelön på 1000kr beroende på hur mycket jobb som lagts ner, tex hon på Kristineberg som matar varje dag är ju verkligen värd det!
Men jag vill bara skriva hittelön inte summa tror jag.

Problemet är att jag är arbetslös och sjukskriven så har inte bästa ekonomin, dessutom måste jag räkna med att det kommer bli veterinärkostnader om/när Zakk hittas.

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

Allicas
2012-11-26 15:02
#44

Alltså Andina, jag blev så rörd av ditt arbete att jag sitter här och gråter.
Jag var tvungen att posta detta på min FB för det betyder oerhört mycket för mig!
Har inte skrivit vem du är eller i vilket forum detta kommer ifrån om du vill vara anonym men jag var tvungen att visa vilket jobb du lagt ner och hur underbara människor kan vara!
Detta värmde mitt hjärta skall du veta.
<3<3<3

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

[J96H]
2012-11-26 15:07
#45

Hej!

Annika från Hittekatter i Borås på FB här.

Jag bor uppe på Sjöbo. Jag är ute och går nästintill dagligen i området. Vill du ha hjälp med att dela/sätta upp lappar runt Sjöbo/Alideberg t.ex. så kan jag hjälpa dig med det!?

Har du bara ett original att skicka till mig kan jag fixa kopior och sätta upp på Sjöbo/Alideberg.

Hör av dig till mig så fixar jag det…Har dock inte möjlighet att fixa nån mängd med lappar utan ca 100 st…men det är ju alltid nått. :)

MSH
2012-11-26 15:26
#46

Men så bra, nu gäller det att trycka upp och sätta upp:-)! Försök att beta av affärer, skolor, allmänna platser, informationstavlor, tågstationer, apotek, djuraffärer, vetrinärer etc etc. Alltid en början, sedan tycker jag i alla fall att du kan vänta lite med "alla"brevlådor…. Jag har lappat brevlådor i olika omgångar och då går det åt lappar……. Typ 5000 eller nått i Kolmården=ej möjligt…, Lycka till! Har tyvärr inga tips på bra tryck-möjligheter……. Lappen är SÅ bra!!!!!!!!!!

Andina
2012-11-26 16:44
#47

Det var så lite så, Allicas! Det är inte så mycket mer jag kan göra för att hjälpa bortsprungna eller hitte-katter. De katter som sökt sig hit har jag lyckats göra nå't för i alla fall. :)

Ja, men vad roligt att du också tycker det är kul att leka med grafisk form! Kanske kan dessa lappar inspirera dig åtminstone.

Om du har lagt upp detta på facebook, kanske du har vänner som kan hjälpa dig att printa ut lite lappar?

Och varför inte höra dig för med nå't print-företag om de kan bidra gratis eller till låg kostnad? Ibland hittar man någon med stort hjärta även bland så'na företag. ;)

Lägger in de lappar jag gjort, ifall de kommer till användning tills du tagit fram egna eller om de kan inspirera.

#44Kyss Det är bra, låt dina tårar komma! De bär med sig så många känslor som du får ut då. Och det är bra att du känner dig redo att "ta tag i det" mer nu! Det är det bästa sättet att bearbeta sorg och oro!! Att låta oro, ångest och rädslor ta över gör att de känslorna bara växer sig större - när du "möter" dem och 'tar tag i' så får du styrka och mod och känner att du gör vad du kan.

Och det gör inte mig något om du berättar varifrån lappförslagen kommer, med det gör du precis som du vill.

Som sagt - det är inte mycket jag kan göra, men kanske kan jag bidra till lite inspiration och hjälpa någon som själv inte känner att de kan göra lappar eller annat.

#45 - Toppen! Ännu en god själ som vill hjälpa Zakk att komma hem! Jag blir lika glad varje gång jag ser människor med stora varma hjärtan!

Nu håller vi tummarna för att Zakk kommer hem snart!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2012-11-26 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

A4

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Andina
2012-11-26 16:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

A5

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2012-11-26 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

A6

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2012-11-26 16:53
#51

När det gäller färgbeteckningen så påminner Zakk jättemycket om den vilsna katten som kom hit i våras och jag frågade på Katter.ifokus om hans färg.

Svaret jag fick var just bruntigrerad (bruntigré) med vitt...

Kolla om du också tycker att de liknar varandra?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2012-11-26 16:54
#52

#46KyssGlad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Allicas
2013-08-13 16:39
#53

Det var ett tag sedan jag tittade in här men jag kan meddela att Zakk fortfarande är försvunnen 😕
Nu gör jag ett ryck till med lappar och annonser, har en känsla av att han befinner sig i Markområdet hos en äldre dam, fråga mig inte varför.
Har iaf mailat Markbladet 2ggr men de svarar aldrig så skall ringa dem men det får bli den 27nde när jag har pengar på kontot igen.
Blir nog annons i BT eller liknande också.
När jag är klar med mina nya flyers lägger jag upp dem här.
Tack alla som peppar mig, det betyder mer än jag kan säga!!❤️

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

Lena
2013-08-13 18:25
#54

#53 Så jobbigt att din kisse fortfarande är på rymmen! Hoppas spåret till damen visar sig stämma och att det ger utdelning om du kan få med en efterlysning i Markbladet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: