Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 3764 ggr
catfoot
2012-09-09 17:17

Vandrarkatt ??

Har ni hört det uttrycket ??  Vi fick en skopa ovett, efter vi hjälpt en katt som kommit på villovägar å uppehållit sig vid ett hus en tid… När vi annonserade på FB, hittades ägaren, som inte alls var trevlig när katten hämtades Skrikandes Dom tyckte det var onödigt att vi tagit in katten, för den var en vandrarkatt?????????

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Annons:
[Moa-]
2012-09-09 17:20
#1

Jag hade blivit arg om någon tagit in min katt baserat på att den setts vid ett hus flera dagar… Mina grannar ser säkert våra katter dagligen, det gör det ej rätt att ta in katten.

Lamina
2012-09-09 17:23
#2

Låt mig gissa, katten var okastrerad och omärkt? Annars hade det väl varit betydligt lättare att hitta ägaren, och katten hade inte vandrat så långt bort till att börja med…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[hattrick]
2012-09-09 17:29
#3

Jag tycker hellre att man sak ta det säkra före det osäkra. Reagera hellre en gång för mycket än en gång för lite. Tänk vad det skulle svida om man inte reagerat och sedan får reda på attt katten är saknad.
Folk borde vara tacksamma i stället. Skrikandes

#2 antagligen var det så….

kattassen
2012-09-09 17:54
#4

#1 Grannarnas katter ser man ju dagligen varpå man givetvis inte plockar in dem…

Förmodar att detta var en katt som var en bra bit hemifrån. Tycker det var fint av personen i fråga att ta sig an katten och fundera på om den möjligtvis hade förirrat sig. Folk borde vara tacksamma istället för att bli förbannade.

Att en katt vandrar kan väl hända - men detta beteende minskas om katten är kastrerad. En ID-märkning gör att man lätt spårar ägaren och inte behöver plocka in katten en längre tid för identifering och letande av ägare.

#3 Precis - tänk om man inte gjort det och katten verkligen var bortsprungen.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[Moa-]
2012-09-09 17:59
#5

Mina katter har varit kastrerade men ändå i perioder tagit längre promenader, hade någon då tagit in katten hade jag blivit mycket upprörd och inte ett dugg tacksam. Varför ta in en katt som du ej äger om den ej är uppenbart hemlös? Utekatter är sällan bortsprungna och hittar hem när den önskar att återvända, oftast när den är hungrig och vill ha mat utan arbete.

[eskils]
2012-09-09 18:09
#6

Jag anser att om man ska släppa ut sin katt så ska den vara vuxen, van vid området, vaccinerad, kastrerad, id-märkt och registrerad samt försäkrad. Dessutom ska den ha ett halsband med namn, adress och telefonnummer.

Den ska endast släppas ut i mycket biltrafikfattiga områden, och bara kortare stunder, aldrig en hel natt.

Annons:
Uppkatten
2012-09-09 18:11
#7

Katter kan dessvärre gå vilse… Det är inte heller ovanligt att missar hoppar ombord på släp, lastbilar etc och hamnar långt hemifrån. Även då kan de ha mkt svårt att ta sig hem för egen tass. Läste nyligen om en misse som åkt till Gotland för egen tass och om en annan som hittades 10 mil hemifrån. Då är det inte lätt för misse att återvända hem för egen maskin, även om misse önskar att ta sig hem… Självklart ska man inte plocka in "varenda katt man ser" och tro att den är hemlös, men om misse inte verkar lugn o tillfreds med tillvaron eller uppehåller sig flera dagar på plats där misse inte hör hemma så bör man nog reagera på ett eller annat sätt. Och självklart måste man ingripa om katt verkar sjuk, är skadad, är extremt mager eller liknande.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

catfoot
2012-09-09 18:11
#8

Ja, jag skulle bli super tacksam om nån hjälpte min katt som varit hemifrån en tid i varje fall…

Den var kastrerad ej märkt..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Lamina
2012-09-09 18:13
#9

Men hur ska man veta att katten faktiskt inte är vilsen? Det är ju bättre att ta det säkra före det osäkra. Så mycket skada kan det väl liksom ändå inte göra..? Och om det senare visar sig att katten inte alls var vilsen så vet man ju det till nästa gång.

Nej, jag tycker bara det är otacksamt av folk att bli arg på en när man faktiskt bara vill katten väl. Vad skulle man annars gjort liksom, väntat tills katten börjat magra? Så man med säkerhet vet att den inte hittar hem till mat och värme? Hur skulle du känna dig om din katt faktiskt var borta, och det senare visade sig att den hade uppehållit sig i ett område med människor som inte brydde sig så att den fick sitta ute alldeles ensam och frysa och svälta..? Skulle du vara glad på dom människorna då, eller..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Moa-]
2012-09-09 18:14
#10

Aldrig att jag skulle sätta ett halsband på min katt! Det var det dummaste förslaget jag hört. Tänk om katten fastnar i en gren när den klättrar i ett träd, snor in sig i ett snår eller något annat? Nej, halsband och allt annat som man kan fastna i, särskilt runt halsen är farligt. Det är därför barn aldrig får leka på lekplatser/klättra i träd med cykelhjälm, det är livsfarligt om de skulle råka fastna.

Varför skulle inte en katt kunna vara ute en natt? Är inte det tryggare med mindre trafik i de flesta fall i sådana fall?

Uppkatten
2012-09-09 18:17
#11

Och om du tror att utekatter sällan är bortsprungna så tycker jag att du ska kolla på t ex katthemmens hemsidor under efterlysning så kommer du att hitta sida upp och sida ner med bortsprungna katter av alla de slag…. Just bortsprungna okastrerade tamkatter är därtill en starkt bidragande orsak till att det idag finns ca 100 000 hemlösa katter i Sverige som utsätts för ett mkt stort lidande!!!! Det är ett av Sveriges absolut största djurskyddsproblem för närvarande!!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[eskils]
2012-09-09 18:22
#12

#10 Det finns halsband med resår och andra som går upp av sig själva när de blir belastade.

Jag älskar mina katter och skulle inte sova en blund om någon av dem var ute ensam på natten! Det är kallare på natten än på dagen de flesta tider på året, risk att katten förfryser sig eller fryser ihjäl.

Om du är intresserad av trygghet som du skriver är det kanske bäst att ha katterna inne?

Uppkatten
2012-09-09 18:23
#13

#10 Det finns bättre och sämre halsband för katt. Välj ett halsband som katten kan ta sig ur om den fastnar i. Själv är jag också lite tveksam till halsband MEN däremot kan man ha misse chippad - det är till stor hjälp för upphittare/ägare om misse är ute på vift och har hjälpt många missar att kunna återförenas med sina ägare, vilket - i vissa fall - inte skulle ha varit möjligt annars.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[Moa-]
2012-09-09 18:26
#14

eskils; katter har päls? De är djur ej människor… Mina katter mår helt klart bättre av att få komma och gå som de vill, skulle jag säga att de ej fick gå ut skulle de förlora livsglädjen totalt.

Resår är inte ett dugg mer tryggt än de utan resår, de andra har jag ej hört talas om. Jag ser en anledning att sätta halsband på mina katter och de skulle inte heller acceptera det.

Katthemsmatten
2012-09-09 18:33
#15

#14 Hur många katter med förfrysta, trasiga öron tror du inte vi som jobbar med hemlösingar ser? Det räcker med en enda natt med ett par minusgrader för att toppen på öronen ska förfrysa och sedan faller de av under fruktansvärd smärta för katten. Var du glad om någon bryr sig om en ensam katt som man inte kan identifiera som hemmahörande i närområdet.

Hoppas du åtminstone har kastrerat och id-märkt din katt. Och inte att förglömma registrerat märkningen. Då kan du slippa att katten blir omhändertagen och du kan få reda på var den befinner sig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
2012-09-09 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här är en som folk trodde hade ett hem…

Han var ute i flera år innan vi nu fått nys om hans situation. Av hans hälsotillstånd att döma hade han inte klarat en vinter till. Mager och förfrysta öron. Fy f-n vilket liv. Hade någon reagerat och kanske gjort en "research" för några år sedan redan så hade Slokis fått behållit sina öron och dessutom inte varit hemlös och mager när han togs in.

För mig gäller - alltid kolla en gång extra än ingen alls. Det KAN röra sig om en hemlös eller bortsprungen katt. Alltför många gånger gör det faktiskt det. Verkligenheten är tyvärr inte särskilt gullig och romantisk med katter som knallar runt i det fria och mår bra av det.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[hattrick]
2012-09-09 19:37
#17

Jag hittar ofta katter som ingen ägare har hittats till, trots idoget letande. Ibland har man haft bättre tur, tack vare att katten varit id-märkt och registrerad.

Ett exempel: Förra hösten hörde jag och min sambo en katt jama mitt i stan. På en trapp till en delikatessaffär satt en liten, jättemager kisse och försökte komma in i affären. Hon blev motad av fötter från kunder som gick in och ut. Folk som stod utanför och gick förbi affären reagerade inte ens.
Jag lyft upp kissen som bara var skinn och ben. Folk började peka att jag skulle släppa katten på andra sidan affärscentret eftersom den troligtvis bodde där. Jag tog naturligtvis med katten till bilen och skyndade mig så fort jag kunde eftersom jag trodde att kissen somnat in i min famn, för hon blev helt lealös efter en stund. Jag såg att hon var id-märkt och tack vare det kunde ägaren hittas. Det var en skygg fd. katthemskatt som blivit utplacerad som innekatt, men hade sprängt buren på väg till veterinären sju månader tidigare.

När vi fått tag på ägarna åkte de i ilfart till djursjukhuset där katten låg på dropp i tre dagar. Hon hade inte överlevt många timmar till.

Så det var tur att vi brydde oss för det gjorde ingen annan. Det var ägarna jäkligt tacksamma för, så även katten förståss. Glad

Chr
2012-09-09 19:55
#18

Om man helt plötsligt ser en katt i sitt område, som man inte tidigare sett, hur ska man säkert kunna veta att just den katten inte har villat bort sig?  Att försöka var hjälpsam kan väl aldrig vara fel ??  Möts man av en negetiv reaktion kanske man inte vågar göra något nästa gång när det verkligen är befogat att rycka in.

MSH
2012-09-09 20:19
#19

Jag tycker inte att diskussionen om innekatt-utekatt är det intressanta, utan ATT vi agerar! Allt för många gånger i samhället så agerar inte människor! Så mitt svar är; Självklart att ta hand om en katt som verkar hemlös! Bättre EN gång för mycket!!

Debbiecat
2012-09-09 20:33
#20

Min äldsta hona Debby, även känd som Houdini, ar lyckats smita ut ur kattinhägnaden två gånger. Bägge gångera kom hon när jag gick ut och kallade på henne. Men om hon hade gått för långt och gått vilse så hade jag varit vansinnigt tacksam om någon hade tagit in henne tills de hade hittat mig.

Annons:
Katthemsmatten
2012-09-09 21:18
#21

Kissen i inlägg 17 hade kunnat vara min skyddsling som i 8 år vandrade i en Stockholms förort. Först när han blev allvarligt skadad fick han adekvat hjälp. Fast man tyckte att efter tillfrisknandet kunde han väl återplaceras "för det är ju så mysigt att ha honom gående i området"!:*) Katthemmet hade inte riktigt samma uppfattning om saken, så nu bor han hos mig, 16 år gammal kärlek på 4 tassar. Stöder min lilla skyggis och uppfostrar slyngelynglet. Underbara, fina Knorre:-*

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2012-09-10 08:22
#22

Så många ägda katter som är försvunnen och var ska en ägare söka? många katthemskatter har haft ett hem och en ägare en gång…

 En av mina katter försvann, hittades av en uppmärksam bonde 3 mil härifrån. Min granne hade flyttat dit, antagligen med min katt i lastbilen.

Jag hittade en katt mitt i stan en mörk regnig kväll på senhösten. Satt övergiven på trottoarn och alla gick förbi. Tog med den, 2 dagar senare fick den ungar. Inte märkt, polisen visste inget. Fick en artikel i tidningen över oansvariga kattägare, då hörde kvinnan av sig. Katten hade rymt för kattvakten i samma småstad men hittade inte hem. Och katten var anmält till polisen…

Har en katt här som satt 1-1,5 år i ett finare bostadsområde. En kvinna matade men inget mer. Vågade inte röra katten. Katten är kastrerad och id-märkt, otroligt kelig, kanske 5 år. Tyvärr är örat skadat så id-märkningen går inte att läsa.

#5 Och du tycker fortfarande inte att man ska ta in en vilsen katt?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
2012-09-10 09:01
#23

Ja…Kattfot…det är beklagligt när man ha empati för djuren och får ett sådant bemötande…vandrarkatt  - ja..vandrar den för långt kan det ju innebärat att katten också inom snar framtid tagit sin sista vandring med alla faror som lurar där ute..räv..trafik…onda människor, ja, listan kan göras lång…Tacksamhet från ägarens sida är det minsta man kan begära…och..att man också tar varning efter detta, och har koll på katten i fortsättningen…

[Moa-]
2012-09-10 09:26
#24

Alexj;  ja, din granne bör ju ha känt igen sin grannes katt och att "råka packa med någon annans katt" lär ju tillhöra undantagen. Om katten inte uppenbarligen mår dåligt så låt den vara. Jag skulle som sagt bli mycket upprörd om någon stjäl min katt. Detta skulle troligen resultera i en polisanmälan, det är ej lagligt att ta andras saker (djur ses i lagens mening som ting).

Sedan hela kattkolonier med klart herrelösa katter är en annan fråga, ej en enskild katt.

Alexej
2012-09-10 09:43
#25

#24 Min fd granne hade inte ens märkt att katten var med utan katten sprang nog ut där och kom sedan till en bonde där i närheten som tog katten till en vet för koll av id-märkning. Hade han inte gjort något hade jag aldrig fått min katt tillbaka. En öppen flyttbil lockar många katter att hoppa in, knappast att den behöver packas in.

En katt som inte är id-märkt har ingen ägare. Är dina katter id-märkta?? Och du skulle polisanmäla? Löjligt, ingen polis bryr sig om en upphittad, ej id-märkt katt. Jag blev anmält en gång för jag vägrade lämna tillbaka en kattunge som ägaren hade ute. Polisen kom och bad mig att lämna tillbaka katten för lugnets skull. Jag vägrade och polisen gjorde inget mer. Jag behöll katten.

"det är ej lagligt att ta andras saker (djur ses i lagens mening som ting)." Men katter har inget värde…lika lite som om du tar en upphittad tidning.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2012-09-10 10:10
#26

Helt rätt beskrivning, Alexej. Och tvärt emot vad Moa- tycks tro så är det inte ovanligt att katter osedda hoppar in i bilar och hamnar på mycket avlägsna platser. Så var du glad att någon bryr sig och för att du inte ska få din katt klassad som borttappad så hoppas jag verkligen att den är såväl märkt som registrerad och att det går att spåra dig via internetsökningen i registren så att man lätt får kontakt med dig. I annat fall får du faktiskt skylla dig själv om katten en vacker dag ses som hemlös, placeras på katthem och omplaceras hos nya ägare.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Moa-]
2012-09-10 14:36
#27

Katter har en ägare oavsett vad som är registrerat. Det finns endast ett fall i Sverige där registrering är krav för ägande och det är fastighetsregistret. Alla andra register saknar laglig verkan för äganderätten, i vissa fall kan de användas för bevisning, men detta är då endast en fråga om bevisvärdering, ett undertecknat kontrakt har ett högre bevisvärde i de fallen. Så där har du utan tvekan fel.

Skulle alla katter sakna värde? Hmm, ja, det talar väl mer om hur du ser på katten då. Värdet spelar ej in på äganderätten, du kan ej ta något baserat på att det saknar offentligt värde.

I övrig diskussion lämnar jag då jag anser att ni har fel och vi kommer ej att se saker på samma sätt.

Dock hoppas jag att du blir rejält anmäld och helst dömd Alexej, otroligt dåligt beteende och skrämmande att det är något du är stolt över! Varför skulle du få stjäla andras katter?

Annons:
Katthemsmatten
2012-09-10 15:37
#28

En omärkt katt ser myndigheten om icke ägd eftersom det inte finns något sätt att spåra ägaren. Har du tur så blir katten omhändertagen via ett katthem som har en no-kill policy, men har du otur så hamnar det på ett av polisens ställen som kan hantera hittegods som katten räknas som och då är den död efter 10 dagar om inte någon ägare har börjat söka efter katten. De 10 dagarna anses nämligen vara den tid det anses rimligt att man hittar en ägare på. En katt som är på rymmen löper alltså en hög risk att aldrig komma hem, speciellt om den har börjat se litet skamfilad ut under tiden på vandringsstråt.

Är det inte en raskatt sätts värdet av hittegodset till 0.-. Det är den bittra verkligheten och säger absolut ingenting om vad någon här på Hittekatter anser. Snarare har vi nog blivit beskyllda för att värdera våra skygga hemlösingar för högt och kritiserats för att vi lägger ned pengar på veterinärvård för dem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[sakring]
2012-09-10 16:47
#29

# 5 Vad menar du med längre promenader? Att katten är borta i flera dagar?

[Moa-]
2012-09-10 16:54
#30

sakring; familjens ena katt ser vi ej dagligen, just nu bor jag ju själv i lägenhet så här har jag inga katter, men de där hemma gör som de vill. Kommer hem när de är hungriga eller vill bli kliade en stund…

Hesat
2012-09-10 18:46
#31

TS gjorde helt rätt och förtjänar beröm, inte utskällning. All heder för att du förbarmat dig över en potentiell hemlösing eller kanske en bortsprungen chippad katt som mycket väl kan se ut som omärkt och vilse. Att du dessutom bemödat dig att utöver lagligt krav lagt upp annons osv gör det än mer än rätt. Om min katt rymmer hoppas jag att han möter en person som du.

Lösspringande omärkt katt = hittegods enligt lagen (i bästa fall).

Omärkta katter kan även (i vissa polisdistrikt) tolkas vara skräp och/eller ohyra utan ägare och värde eftersom de inte finns specifikt inskrivna i hittegodslagen.

Det spelar inte någon roll att det inte finns något krav på registrering. Det är upp till ägaren att kunna bevisa besittningsrätt för hittegodset. Hittegods anmäls till polisen. Tre månader efter katten anmälts upphittad tillfaller besittningsrätten upphittaren om ägaren inte givit sig till känna och om upphittaren vill ha katten, mot ev. omkostnader. Är man rädd om besittningsrätten för sitt husdjur idmärker man och registrerar det.

Endast när en katt tagits om hand och personen inte anmäler katten som upphittad till polisen kan det vara tal om olovligt förfogande av annans egendom. Andra exempel på olovligt förfogande är när en person lånar ut en häst och hästen inte lämnas tillbaka till ägaren, eller att en kattuppfödare själv hämtar tillbaka en såld katt som vanvårdas.

Många människor märker allt från datorer till sina barns vantar och regnjackor, men uppenbarligen är många katter mindre värda än så. Det finns inget krav på märkning eller registrering av vantar och regnjackor men det verkar vara viktigare för en del att få tillbaka en vante än katten sin.

Medarbetare - Halloween.ifokus

[sakring]
2012-09-10 19:33
#32

# 30 Katt ska ha tillsyn 2 gånger dagligen enligt lag!

[Moa-]
2012-09-10 19:36
#33

hesat; och att ta en annan personskatt räknas då som antingen fyndförseelse, stöld, olovligt förfogande eller egenmäktigtförvarande, vad beror på omständigheterna.

Bevisa att det är din katt? Ja, kalla in vänkretsen som vittnen, svårare är det ej? Visa familjealbumet?

Låt välmående katter vara ifred!

[sakring]
2012-09-10 19:41
#34

# 33 Och alla inte välmående katter då? Är inte katten id-märkt så vet du säkert inte att den är din. Ännu har mig veterligen ingen blivit åtalad för att ha tagit hand om en katt som går utomhus. Denna katt hade uppenbarligen inte fått någon tillsyn 2 gånger per dag.

Annons:
[Moa-]
2012-09-10 19:48
#35

sakring; tro mig, jag känner igen min katt oavsett om den är märkt eller ej. Känner du ej igen din häst eller ditt barn utan märkning heller? Tillsyn två gånger per dag? Få friska katter som har detta behov, den ena katten hemma kommer ofta när man ropar och sover gärna inne i sängen, den andra dyker upp när han så önskar, skulle vi låsa in honom skulle han få panik, han är långt mer välmående när han får komma och gå som han vill. Skulle någon stjäla honom endast för att han inte är hemma dagligen skulle jag utan tvekan bli mycket upprörd.

Lamina
2012-09-10 20:01
#36

#5 Stjäla? Det handlar inte om att någon vill stjäla någon katt. Vad TS gjorde var att ta sig ann en katt som hon trodde möjligen kunde vara hemlös och letade reda på ägaren till den. Ingenting annat.

Det är nog ingen som vill stjäla din katt. Men det är en grym värld där ute, och katten kan faktiskt råka ut för såna saker. Som ägare är det upp till dig att skydda katten från sådant, för den känner inte själv till dom farorna. Hur ska din katt kunna veta att vissa människor faktiskt inte alls vill den så väl..? Nej, vill man att människor ska ge *** i ens husdjur får man lov att skydda dom

Detta ansvar var tydligen inte ägaren till katten som tråden handlar om intresserad av att ta. H*n hade inte ens märkt katten, men tyckte ändå det var TS fel att den misstogs för att vara vilsen. Jag hartagit mig ann ett antal katter under mina ynka 25 år, men endast en enda har vi kunnat hitta ägaren till. And guess what? Den var märkt! Alla andra har antingen blivit kvar hos oss eller flyttat till nya hem där dom fick det bra. Och tro inte att vi inte försökte hitta ägarna till dom, för där har vi verkligen gjort allt i våran makt. Lappar, annonsering på nätet, i tidningar and what not. Hade ägarna bott i denhär stan eller ens varit det minsta intresserade av att hitta sin katt hade dom gjort det. Trots detta var alla desaa katter vägödda, fullt friska och såg inte ut att vara ett dugg hemlösa. Konstigt va?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

MSH
2012-09-10 20:07
#37

Men det handlar inte om att stjäla honom! Frågan är hur lätt är det att bedömma om han är hemlös eller ej?…..men tex. om han skulle komma vilse så undrar jag om du skulle uppskatta om någon människa var vänlig och tog rätt på honom, så att du fick honom åter?!

Vad det gäller märkning så tycker jag att du resonerar märkligt, det handlar inte om, om DU känner igen din katt utan att om andra kan HJÄLPA DIG om det skulle behövas……?!

Uppkatten
2012-09-10 20:26
#38

#35 du skriver att du känner igen din katt oavsett om den är märkt eller inte.

Men vad som framgår väldigt tydligt när man läser i inlägg t ex här eller på Kattpolisen i fokus, är att kattägare vars katter försvunnit ställer frågor som: "kan det här vara min katt? Tycker den här har tjockare päls? Tycker den går lite annorlunda? Den ser tjockare ut - borde den inte vara smalare om den har varit ute i sex veckor?".

Det finns även exempel på folk som har tagit hem en infångad katt i tron att det varit deras katt som hittats, tyckt att katten betett sig "precis som den brukar" hemma men där chip-kontroll hos veterinären senare visat att det trots allt inte varit "rätt" katt.

Katter kan vara mycket mycket lika varandra, och katter som varit ute en tid kan ha förändrats en hel del utseendemässigt och beteendemässigt. Katten kan ha gått ner kraftigt i vikt, pälsen kan vara blekt och ruggig, kattens blick kan se annorlunda ut, misse kan uppträda annorlunda: vara skygg, rädd, t o m rusa iväg när matte/husse dyker upp. Eller vara mkt sjuk och i dålig kondition.

Katten kan röra sig annorlunda p g a sämre muskelmassa, skador som dykt upp och så vidare. Man läser också om förtvivlade mattar/hussar som efter en tid skriver att: "jag är inte säker på att jag minns hur misse ser ut längre, tänk om jag inte längre känner igen misse".

Ihjälkörda djur kan också vara mkt svåra att identifiera i en del fall. Det händer att djur i det närmaste får skrapas loss från vägen…

Självklart känner man igen sin lilla glada misse som man såg igår när man träffar misse under normala omständigheter. Men en katt som är ute en tid kan förändras både utseendemässigt och till sitt sätt.

Jag tror du skulle kunna få en bättre inblick i situationen genom att studera katthemmens sidor om efterlysta, upphittade och återförenade missar. Följ även trådar här på Hittekatter i fokus samt på Kattpolisen i fokus och fundera lite kring de olika "fall" som man berättar om där.

Du skrev också att det är ovanligt att katter ger sig ut och liftar på egen hand, men tyvärr är det vanligt. Katter är nyfikna och hoppar gärna ombord på släp, lastbilar o s v utan att någon märker det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
[Moa-]
2012-09-10 20:42
#40

Ja, vi står nog på olika sidor i den frågan. Katter har rätt till rörelsefrihet, få katter mår bra instängda i en lägenhet, katter är djur och inte människor.

Chr
2012-09-10 21:00
#41

#38  Jag var helt säker på att känna igen min katt, kunde inte förstå folk som påstod nåt annat var möjligt. Men nu vet jag det är möjligt…..

Annons:
MSH
2012-09-10 21:13
#42

#41 Har ni hittat honom??

Chr
2012-09-10 21:21
#43

Vi trodde ju det, men det var en identisk katt som rymt från samma gata.

[sakring]
2012-09-10 22:38
#44

# 39 En av de få gånger då vi har  samma åsiktSkrattande

Och som sagt Moa- tillsyn två gånger per dygn enligt lag.

Lamina
2012-09-10 23:07
#45

#39 Sist jag kollade så var personliga påhopp inte OK på denhär sajten… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Hesat
2012-09-10 23:18
#46

#33 Att ta hand om och anmäla en omärkt katt upphittad till polisen är inte olagligt så länge den befaras vara bortsprungen eller ägarlös, vilket den kan uppfattas vara som omärkt. Bedömningen är naturligtvis subjektiv. En katt som vandrat en bit bort och kanske tillfälligt ser lite ruggig ut, virrig och är omärkt kan lätt tas för att vara ägarlös, oönksad, bortsprungen osv. Det är som sagt inte olagligt att göra en sådan bedömning speciellt när ägaren inte ens bemödat sig att märka sin ägodel.

Det är en rimlighetsbedömning, på samma sätt som en upphittad cykel som ligger i ett dike befaras rimligen vara borttappad.

Det är helt upp till dig att förlita dig på att svensk rätt godkänner dina foton på en katt och subjektiva vittnen som bevis för besittningsrätt för en unik katt. Jag föredrar att märka min katt eftersom jag vill ha största möjliga chans att få tillbaka min katt intakt om den skulle rymma.

Visa gärna i lagtext, brottsfall och rättspraxis att en upphittare gör sig skyldig till brott när denne tar hand om en till synes ägarlös eller bortsprungen katt som upphittaren anmält upphittad till polisen. Annars kan jag inte se att dina påståenden har någon som helst förankring i svensk lagstiftning.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Alexej
2012-09-11 07:57
#47

#27

Dock hoppas jag att du blir rejält anmäld och helst dömd Alexej, otroligt dåligt beteende och skrämmande att det är något du är stolt över! Varför skulle du få stjäla andras katter?

Det är du som borde skämmas, det är du som har ej id-märkta katter och ingen koll var de är. Hoppas de hamnar på ett katthem och kommer till ett bättre hem. Och du kommer att ha svårt att bevisa att det är dina katter….;) Hela katthemmet är fullt av "stulna" katter som hade korkade ägare som inte hade vett att id-märka sina katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

mjlee
2012-09-17 02:46
#48

Jag har en högt älskad burma som, likt de flesta burmor, har noll självbevarelsedrift vad gäller faror. Hon skulle absolut kunna hoppa in i närmsta bil/buss och eftersom hon är både kelig, älskar människor och otroligt bra på att lura i tvåbeningar att hon inte ätit på en vecka kan jag tänka mig att hon lätt skulle kunna gälla för upphittad. Hon är innekatt eftersom jag aldrig skulle släppa ut en katt i ett område med trafik men är (suck!) otroligt rymlingsbenägen. Att få upp dörren med matkasse i ena handen, nycklarna i den andra och ena foten upp för att hindra älsklingen att smita ut är ibland en omöjlighet Obestämd

Nu är min katt både chippad, kastrerad och vaccinerad, men OM hon skulle rymma skulle jag personligen bara bli så, så, så glad om någon vänlig själ trodde att hon var en upphittad katt och öppnade sitt hem för henne. Mina känslor (och ja, jag skulle vara absolut hysterisk) spelar mindre roll i sammanhanget. Vad är viktigast, att jag (människa) ska hålla på mina 'rättigheter' om min egendom eller att min katt har det tryggt och säkert och får mat och omvårdnad och inte riskerar att bli överkörd eller är sjuk, hungrig och fryser? Det finns ett skäl till att vi har djurskydd men inte klock eller cykelskydd. En katt är inte en ägodel utan en levande varelse som vi människor har ansvar för, och vars bästa vi alltid borde/ska sätta främst. För att vara ärlig, att låta okastrerade ochippade katter springa ute fritt är för mig som att låta sin bil stå ute på gatan med nycklarna i och dörren öpen eller lämna sitt kort i bankomaten med koden uppskriven. Och sedan bli upprörd när bilen/kortet försvinner.

Dessutom, för att kunna dömas för stöld ska det finnas ett uppsåt, och ett vinningsyfte. De som tar hand om upphittade katter, går till vet för att kolla hälsotillstånd, chippning mm, matar, sätter upp lappar och annonserar efter ägare ger av tid och pengar. Stöld är det om jag bryter mig in i ett hem och tar en Rolex därifrån, inte om jag hittar en Rolex på gatan och tar med den hem.

PS. Någon på en annan MB som också har rymingsglada burmor satte på sina katter halsband där hon skrivit JAG HAR RYMT + mobilnummer. Så om någon hittade dem, visste de direkt var de skulle vända sig Skrattande

Annons:
Alexej
2012-09-17 07:01
#49

#48 Jättebra inlägg och bra idé med halsbandet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

MSH
2012-09-17 09:49
#50

Smart, önskar att jag hade gjort det på vår misse också…!

ilb
2012-09-17 10:20
#51

#48 Jättebra inlägg.

Uppkatten
2012-09-17 10:22
#52

Det bästa vore väl om det fanns "elektroniska halsband" som man kunde programmera in text på oavsett var katten befann sig. Till vardags kunde det stå t ex "Jag bor …….. och har tfn. nr". Men om misse försvann skulle man kunna lägga in ny text t ex "Jag är på rymmen. Träffar du mig ring…..".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fagddu
2012-09-17 11:40
#53

#52 Det var en av de bästa idéerna på länge. Gärna med en gps när man ändå håller på att önskar sig. :D

Choklad
2012-09-17 11:42
#54

Vandrarkatter fanns det många av då jag var liten, för då (iallafall där jag bodde) var det ingen som ens tänkte tanken att kastrera sina katter..så det var (iallafall hos oss) hankatter som under parningstiden sökte efter honor.

(och katter har ju parningstid lite då och då, men mest i mars som de brukar slåss om honorna)

Men nu kan ju alla kastrera sina katter och undvika att katten "försvinner" och dessutom att oönskade "hjälpaktioner" sker..

klart man vill hjälpa en katt som ser så sliten och övergiven ut, jag tycker att TS bode få tack och  att kattägaren borde visa tacksamhet och vara glad att T:S  bryyde sig om deras katt.

U R us

Uppkatten
2012-09-17 11:56
#55

Dessutom borde halsbandet lysa grönt när allt var OK, men bli rött när man aktiverar texten "Jag är på rymmen… var god ring…."  …!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MSH
2012-09-17 12:06
#56

Oj vilket drömscenario;-)!! Perfekt, dags att uppfinna?:-) Har tänkt att chippet borde innehålla gps, det vore inte heller dumt:-)!

Alexej
2012-09-17 13:32
#57

I Tyskland finns det chip med både id-märkning och temperaturmätning. Fattar inte heller varför det inte finns billiga chip med gps.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
2012-09-18 07:13
#58

Nu fick vi samma problem. Vi har förmedlad en mager, ögonskadad infångad katt som "ägaren" hittade nu på vår hemsida med bilder på flyttade katter -efter 3 månader. Men katten var varken id-märkt eller kastrerad. Mannen är emot kastrering. Nu hotar idioten med polisanmälan och trakassera, han är SD-politiker och paragrafryttare… Men en katt som inte är id-märkt har ingen ägare så han kan inte göra nånting.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

MSH
2012-09-18 08:09
#59

Åh, inte kul med "paragrafryttare"! Hur ser "juridiken" ut egentligen, är det så, att en katt som inte är märkt inte har ngn ägare?

Katthemsmatten
2012-09-18 09:33
#60

Hur ska han bevisa att det är hans katt? Har den väldigt speciell teckning eller andra kännetecken som han visa upp foton på? I så fall, svara med en anmälan om vanvård. Kan han inte visa att han mycket aktivt har eftersökt katten så lär han inte kunna få tillbaka katten. Hoppas f ö att den nu är kastrerad Flört

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Moa-]
2012-09-18 09:50
#61

Självklart har en katt en ägare oavsett om den är ID-märket eller ej. Det är endast bevisfrågan som blir svårare. Som sagt ovan, det enda fall en registrering är obligatoriskt för äganderätten är gällande fastigheter.

Ni får inte tro att ni kan stjäla andras katter. Att hjälpa uppenbart hemlösa katter är jättebra, men alla katter som rör sig fritt är ej hemlösa eller på rymmen.

Om min katt försvann hade inte jag heller tänkt på att sitta och kolla på diverse olika organisationers hemsidor, eller jo, nu… Troligen även jag med en anmälan nära till hands, om ni skulle ha stulit min katt.

vinteralvan
2012-09-18 10:05
#62

#61 Det är INTE stöld om man tar hand om en katt som man tror är hemlös och anmäler att man hittat den och försöker hitta ägaren. Om den dessutom inte är ID-märkt räknas den som utan ägare.

Annons:
martdat
2012-09-18 10:22
#63

bara man polisanmäler som upphittad så har man ryggen fri. men så länge det inte finns lag på id märkning så klart att katter kan ha ägare ändå.

åter till vandrarkatt. man kan ju inte gå i taket om någon  tar in ens katt om den är borta flera dagar i sträck. det görs ju i all välmening. och tillsyn två ggr dagligen gäller ALLA katter , det däremot är det lag på. Om mina kissar rymmer så hoppas jag innerligen att någon hjälper dem in och anmäler de upphittade i stället för att låta de vara pga att man går runt o TROR att de har ett hem,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Moa-]
2012-09-18 10:30
#64

vinteralvan; du skall ha god tro att den är hemlös, det skall dessutom precis som du säger anmälas till polisen. ID-märkning spelar EJ in på äganderätten.

martdat; tar du in min katt som du sett två dagar i rad skulle jag utan tvekan gå i taket. Du vet ej om den varit hemma emellan, eller om den är på väg hem eller hur det ser ut. Om katten inte kommer hem två gånger om dagen är det svårt att ge den tillsyn två gånger om dagen, däremot har de möjlighet till detta.

martdat
2012-09-18 10:49
#65

jag vet hur mina grannars katter ser ut. jag tar inte in dem, o mer än två dar skulle jag avvakta. jag skulle börja med att fråga runt bland grannar om nån vet först.

sen är det skillnad på om en katt passerar min tomt elr helt plötligt börjar uppehålla sig här, ser jag att den sover i mitt garage o inte går hem, ja då är det risk att det kommit bort elr är hemlös.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[sakring]
2012-09-18 12:34
#66

Moa- Det är din skyldighet att se til din katt 2 gånger pe dygn oavsett om den kommer hem eller inte. Ny lag. Läs på då det gäller djur, det behöver du.

Varför ska då hundar vara id-märkta enligt jordbruksverket och varför har alla kor en bricka i örat om de inte behöver id-märkas.

Katthemsmatten
2012-09-18 13:08
#67

#66 Av någon outgrundlig anledning kräver lagen att man märkt sina hundar och kor, men inte katter. Säger det något om hur man ser på kattens status??Skrikandes

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2012-09-18 13:19
#68

# 61 Brott och privatekonomi, vilken blanding. Lite skrämmande med en Sajtvärd som kan så lite. Inte råd eller förnunft att id-märka sin katt och lycka till att anmäla "stölden" till polisen då. Från mig skulle du få en motanmälan. Det finns ca 100 000-150 000 hemlösa katter där ute och är din katt vanvårdad (utan uppsikt 2 gånger om dagen), mager, ej id-märkt och vilse är nog chansen väldigt lite att du har kvar din katt i längden…

"Om min katt försvann hade inte jag heller tänkt på att sitta och kolla på diverse olika organisationers hemsidor, eller jo, nu"

Bra, då har du lärd dig lite iaf, kanske dags att id-märka också!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Moa-]
2012-09-18 16:05
#69

Alexej; jasså? Vad är det nu som du anser att jag ej kan? Har du varit inne på respektive sajt?

Jag har återigen inte sagt om "mina" katter är ID-märkta eller ej. Magra kan de dock ej anklagas för att vara och minst en av dem är en skicklig jägare som skulle klara sig väldigt länge på egen hand.

Nej, jag har inte "lärt mig" jag har accepterat en tragisk sanning. Hade något av mina djur försvunnit hade jag kontaktat polisen för att anmäla djuret saknat och höra om anmälningar i andra hand blocket och lokala anslagstavlor.

Annons:
[sakring]
2012-09-18 16:30
#70

Moa- Men du var inte medveten om att katter ska ha tillsyn minst 2 gånger per dygn innan du började att skriva i denna tråden? Och uppenbarligen inte heller att hundar och kor måste vara id-märkta? Det är flera djur som måste vara id-märkta.

[Moa-]
2012-09-18 16:46
#71

sakring; kor och hundar har jag ej diskuterat. Bilar skall vara registrerade, men den registreringen ger inget juridiskt ägande, med andra ord kan en bil ha en annan ägare än den som står i registret, vilket ej är fallet med fastigheter.

Jag har ej funderat på regler kring tillsyn av katter, de enda regler vi känt att vi haft direkt nytta av att gå noggrant igenom är reglerna kring skydd i hästhagar.

Däremot handlar juridisk kunskap snarare om att kunna finna svaret än att kunna hela lagboken in huvudet, vilket är en omöjlighet.

martdat
2012-09-18 18:14
#72

#71 Den som står registrerad som ägare  i bilregistret ÄR ägare.  det är de till denna parkeringsböter tex skickas. när du köper en bil får du ett viktigt papper om ägarbyte som ska förvaras tryggt då det enbart är det pappret som kan användas vid ägarbyte. har du någon gång ägt en bil så borde du upptäckt det.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Moa-]
2012-09-18 18:49
#73

martdat; ja, det stämmer, däremot är det ej säkert att den personen faktiskt är ägaren. Ett köpekontrakt är giltigt som ägandebevis.

Jag har sålt en bil, helt utan att fylla i pappren om ägarebyte. Jag fick sedan i efterhand skicka in kopia på köpekontraktet och nya ägaren fick löptid på sig att bestrida namnbytet i registret. Detta gjorde dock ej att de nya ägarna hade mindre rätt till bilen under tiden, bilar säljs även med återtagandeförebehåll, vilket även det inskränker den registrerade ägarens rätt.

Alexej
2012-09-18 18:52
#74

Köpekontrakter är väl hur lätt som helst att förfalska. Det är ägarebevis som gäller.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Moa-]
2012-09-18 18:58
#75

Alexej; varför skulle det vara lättare att förfalska en underskrift på ett köpekontrakt än på en ansökan om ägarebyte? Du får tro vad du vill, men du har fel i vilket fall.

Tillägg: Bevis på att jag har rätt, kan ni snabbt få om ni läser NJA 1998 s. 29, ett rättsfall som handlar om godtrosförvärvs (som ej längre är möjliga).

Alexej
2012-09-18 19:56
#76

Vem äger bilen?

Vid privatköp ska du alltid ta reda på vem som äger bilen och vem den är registrerad på. Kontakta Transportstyrelsen, till exempel via talsvarstjänsten (tel 0771-14 15 16). Där kan du få besked om både nuvarande och tidigare ägare.
Det är särskilt viktigt att du kontrollerar att den du köper av verkligen äger bilen.

Begär att få se kvitto! Från och med den 1 juli 2003 kan man inte längre köpa saker som visar sig vara stulna "i god tro". Det innebär att den som köpt en stulen vara riskerar att få lämna den ifrån sig till den rättmätige ägaren utan ersättning.
Om det framgår av Trafikregistret att bilen bytt ägare ofta bör du vara extra noggrann i kontrollen. Kontakta då så många som möjligt av de tidigare ägarna.

http://www.konsumentverket.se/bilar/Kopa-av-privatperson/Infor-kopet/Var-noga-med-vem-du-koper-av/

Men kanske konsumentverket har fel?? Foten i munnen

Men tråden handlar inte om bilar utan om ej id-märkta katter. Och där gäller att en katt som inte är id-märkt har ingen ägare. Eller hur ska du bevisa att en svart katt utan märkning är just din??

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[Moa-]
2012-09-18 20:06
#77

Alexej; vart i din text står det att samtliga ägare är registrerade? Ja, de bör vara det, men det är ej grund för äganderätten. Just på grund av risken med flera ägarebyten skall du kontakta samtliga för att dels höra om återtagandeförbehåll, men även vem de köpt bilden av.

Nej, jag litar mer på lagmän och på HD;s domslut än på konsumentverkets generella texter som inte överhuvudtaget berör den aktuella frågan. HD;s domslut blir praxis och därmed gällande för kommande rättsfall, den ställningen har ej Konsumentverket (som återigen ej sagt emot det jag skriver).

Återigen så bevisar du det genom vittnen, foton, det faktum att katten kommer när du ropar/kan sitt namn och diverse andra faktorer, kännetecken så som ärr och liknande. Du har fel i att omärkta katter saknar ägare, och att påstå något sådant visar endast på din okunnighet och visar på att du är helt insnöad i ditt tänk och vägrar att se det hela ur en objektiv synvinkel. Du vill försöka försvara ditt handlande och synsätt, och jag kan till viss del förstå detta, detta gör det dock ej rätt.

Uppkatten
2012-09-18 20:47
#78

Ett problem är väl att misse kan vara i mkt dåligt skick och vara mkt olik sig… Svår att känna igen både för matte och vittnen… Mkt olik sig när man jämför med foton… Kanske reagerar misse inte längre på sitt namn… Kanske har misse fått nya ärr, tappat flera kilo i vikt, tappat örontopparna p g a förfrysning, rör sig annorlunda p g a skador/minskad muskelmassa, har en annorlunda blick efter ett hårt liv ute, har en matt, solblekt, päls i dålig kondition…. Kanske tror du att det kan vara din misse men hur kan du - och andra - veta om misse inte är id-märkt?  Tar du med missen hem då "för säkerhets skull" eller lämnar du missen åt sitt öde eftersom du inte vet säkert om den är din?

Vi har 100 000 -150 000 hemlösa missar i det här landet. Bland dem finns troligen många som matte/husse inte längre känner igen…

Missar som vandrat i månader och kanske år - och som på många sätt är annorlunda nu än missen matte/husse minns och hade där hemma…

Dessa missar behöver få bli igenkända, få komma hem, få vara varma och trygga och mätta och älskade. Tillbaka hos sina människor.

Därför märker vi våra missar. För att vi älskar dem och vill dem allt gott i världen - vad som än händer.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[sakring]
2012-09-18 20:56
#79

Moa- Jag har köpt många bilar och sålt ungefär lika många privat. Det sista jag gör innan jag sätter mitt namn på kontraktet och för över pengar är att kolla ägare. Då har jag gjort vad som anses vara rimligt av mig.

En katt kommer inte alltid när du ropar på den. I synnerhet om den inte varit hemma på några månader och bott in sig på ett bättre ställe än det den kom ifrån.

Du sa att det endast är fastigheter som behöver registeras men du har fel. Även lös egendom kräver märkning och registering såväl djur som fordon. Tror du att polisen går med på att du visar upp ett foto på din bil och säger att du är ägare? Varför skulle samma polis göra det då det gäller din katt?

Om du har en cykel, har du stöldmärkt den ifall någon annan känner begärelse till den så att du kan bevisa att den är din? Det finns många likadana cyklar vet du?Flört

Moa- Det finns ingen lagbok, inte officell i alla fall. Det heter Svensk författningssamling det vet du väl?

[Moa-]
2012-09-18 21:11
#80

sakring; du kollar ägarregistret och detta ansågs nog för godtrosförvärv tidigare, denna möjlighet är nu borttagen. Detta innebär att samtliga ägare har rätt till sin egendom om de kan bevisa att de är ägare, eller har ett återtagande förbehåll, genom avtal eller på annat vis. Läs ovanstående rättsfall.

Du kan visa köpkvitto till exempel, kompletterat med övriga bevis, vi har återfått både cyklar och gräsklippare från polisen, så nej, registrering är ej ett krav för lösa ting, vilket djur ses som i lagens mening.

Jag får dock erkänna att jag hade fel, det är ej endast fastigheter som skall registreras, även luftskepp och bostadsrätter skall registreras.

Uppkatten
2012-09-18 21:16
#81

Men Moa, HUR känner du igen t ex en svart misse som är i mkt dåligt skick när den hittas? Tycker det är mycket i #78 som du överhuvudtaget inte verkar reflektera över?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[sakring]
2012-09-18 21:22
#82

Moa- Så det är hekt OK att köra omkring med oregistrerad bil. Skulle inte tro det. Nej naturligtvis så kan du ha en oregisterad bil utan att köra omkring med en. Men till vilken glädje?

Varför kräver då att Jordbruksverket att hundar ska vara märkta? Och varför ska kor ha brickor i sina öron?

Uppenbarligen har ni en del stöldbegärlig egendom som skulle må bra av märkas.

Senast jag köpte en bil privat var 2008 och då kontrollerade jag vem som var ägare innan jag förde över pengar och skrev på handlingarna. Självklart så kollar jag om fordonet är  satt i pant på något sätt eller har några skulder knutet till sig.

[Moa-]
2012-09-18 21:26
#83

Uppkatten; om du känner igen din katt, är den din. Du skall på förhand kunna påtala vilka kännetecken som du kommer att leta efter, till exempel om katten saknar en bit av svansen, eller har ett kluvet öra och tre vita tassar och en svart…

Jag har inte reflekterat över ditt inlägg då jag tröttnat på denna debatt och ditt inlägg ej var direkt riktat till mig, och du ej är nämnd i mitt svar, jag för en diskussion med bland annat sakring. Alla fall är inte värsta scenariot. Jag har aldrig skrivet att det i 100 % av fallen går att identifiera ett ting, katt, annat djur, bil, cykel eller något annat. Detta handlar dock om bevisfrågan snarare än om äganderätten. Det är äganderätten som jag säger är absolut även utan registrering, ej något annat.

Vi har olika synsätt på detta, ingen part kommer att ändra åsikt, så tyckande frågan kan vi lämna.

Annons:
Kattens57
2012-09-18 21:31
#84

Min katt Lillen gick en dag in i grannens bil och la sej,bildörren stod lite på glänt,när grannen skulle köra iväg,så hör han ett rasslande ljud bak i bilen,det var Lillen som förskräckt försökte ta sej ut i bakrutan,han stannade och Lillen stack iväg som en pil,så att tro att katter inte kan ge sej iväg "på en ej planerad resa"tror fel,är jätte vanligt,katter är nyfikna djur!Tur att grannen såg han,annars hade han förmodligen följt med till en annan stad,då är det en himla tur att han är id/märkt och kastrerad!FlörtMina katter är alla chippade/id-märkta,går ute när jag är hemma endast,jag går som en höns mamma och tittar efter dom emellanåt,för att kolla att de är ok,till natten tar jag in dom,Jag bor på landet,långt från stora vägar,men de ska ändå ha sin tillsyn emellanåt när de är ute,de kan ha blivit skadade av något bl a! Jag följer djurskyddslagen,om det blir lag på id-märkning och registrering,,vilket är på förslag,vad gör du då Moa??

Uppkatten
2012-09-18 21:40
#85

"Om du känner igen din katt är den din"  ????!!!!!!!!!!!!!!

Men Moa - problemet är ju just att det ofta är SVÅRT att känna igen katter som varit ute på egen hand en (längre) tid.

Och om du inte känner igen din katt - är den då inte längre din????? Vem ska då ta hand om missen?????????

Helsvarta katter har t ex ofta inga speciella kännetecken.

En eller annan katt HAR mkt specifika kännetecken men det är inte det vanligaste.

Om jag TROR att jag känner igen en katt som min - är den min då alltså?

Var nyligen ett fall här på sajten/närliggande sajt där man plockade hem en svart katt - övertygade om att man hittat rätt katt. Var den då - per automatik upphittarens? De var ju "säkra" på att den var deras.

De var klokare än så och åkte för säkerhets skull med misse för att kolla ev. chip. Det var inte deras katt (fast de känt igen den så väl!). Dessbättre hade misses rätta ägare chippat misse så misse fick komma hem igen (efter en tid på rymmen).

Jag tycker att du resonerar naivt.

Börja kolla lite på efterlyst/upphittat sidorna. Det är näst intill omöjligt att veta om missen på upphittatsidan kan vara samma som den snarlika katten på efterlystsidan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kattens57
2012-09-18 21:45
#86

Som bevis har du ägar registreringen på katten Moa,inget annat!!Skrattande

[Moa-]
2012-09-18 21:49
#87

Du får ha din åsikt, jag har min. Katten har en ägare oavsett om den ändrar utseende, som sagt vissa katter/saker är svåra att känna igen, andra lätta. Allt bör anpassas efter situationen. Sedan vore det bra om människor läste vad jag skrev. Jag har inte skrivet att det är fel att ID-märka katter, det jag skrivit är att ägande rätten ej beror på detta, vilket de flesta nu faktiskt verkar ha insett att jag har rätt i. Bevisfrågan är en annan.

martdat
2012-09-18 21:51
#88

hahah ja när ja var barn så försvann min svarta katt maja..när en bonde rinde o hadde hittat en svart katt så tyckte ju ja klart att det var min lilla maja,,, kan ju tala om att det var det då rakt inte märktes väldans fort när vi kom hem,, utseendemässit var de lika men sen fanns ina mer likheter,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Uppkatten
2012-09-18 22:05
#89

Moa, om alla katter som är - eller som kan komma att bli - svåra att känna igen ID-märktes skulle vi ha kommit mycket långt………………….. Det skulle förmodligen omfatta de flesta missar….!

"Katten har en ägare oavsett om den ändrar utseende" - ja visst - men vem hjälper misse tillbaka hem om misse inte är märkt och matte/husse inte längre känner igen sin misse?

Vi pratar om mer än 100 000 hemlösa missar, Moa, varav många en gång har haft ett hem… och är saknade….

De här missarna utsätts för ett fasansfullt lidande.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Alexej
2012-09-19 08:19
#90

Moa, jag kan lova dig, vi skulle aldrig lämna ut en katt bara för att du tror att det är din. Då skulle kunna komma vem som helst, kanske för att spara förmedlingsavgiften som vi tar.

Det är ofta att folk ringer/mailar och tror att det är deras katt och nästan lika ofta hör de inte av sig mer när vi vill ha tillbaka kostnader för kastrering, id-märkning, vaccinering och avmaskning.

En kompis saknar sin helvita katt. Inte långt därifrån hittades en helvit katt som hade gått där länge. Kompisen blev jätteglad och tog med katten. Men var inte 100% om det verkligen var hennes. En del stämde annat kändes konstigt. Men katten hade varit borta så länge. Nästa dag åkte hon till vet och då var det fel kön, kastrerad hane istället för hona. Tänk om könet hade stämt men hon var jätteosäker om det var hennes katt eller inte.

Hanen fick ett nytt hem, hennes katt är fortfarande borta.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[Moa-]
2012-09-19 09:55
#91

Alexej; och jag lovar dig att du kommer att få det jobbigt om du ej gör det. Jag skulle aldrig tolerera att ni stal min katt. Det hade blivit anmälningar åt alla håll och kanter och troligen tidningsartiklar för att måla ut er som rena kattjuvar. Tidigare har jag trott att katthem kunnat ha en bra verksamhet, det tror jag inte längre. Eller så är det endast du och ditt som är under all kritik.

Jag skulle inte heller betala för att ni utfört ingrepp på min katt utan att fråga. Ni vet ej om de redan är utförda eller när. Det är ej ert beslut vad jag vill göra med min katt, och jag har mycket svårt att se att ni skulle kunna vinna en rättsligprocess gällande detta. Kattmat kan ni kräva ersättning för, men ungefär där tar det stopp.

Om ni läser mina inlägg så handlar det inte om att säga svart katt/vitt katt, utan ha tecken som med mycket liten sannolikhet finns hos två likfärgade katter. (JA, sedan kan skador ha tillkommit, men detta är ej relevant om ursprungsskadorna/kännetecken finns där.)

Därmed har jag förlorat allt förtroende för människor som sysslar med denna verksamhet och lämnar diskussionen. Att ni tror, tycker och anser, ändrar ej de lagliga aspekterna.

vinteralvan
2012-09-19 10:23
#92

#91 Varför fortsätter du att kalla det för stöld när man bara försöker hjälpa en katt som man tror är vilse eller hemlös?

Katthemsmatten
2012-09-19 10:23
#93

Moa, att inte ta hand om en katt som under lång tid rör sig i ett område där den söker kontakt, mat och börjar se allt mer ovårdad ut skulle jag se som medverkan till vanvård. Trampdynornas och pälsens status brukar tydligt visa om katten har möjlighet till ordentlig vila eller ej.

Har du märkt din katt och registrerat den hos SKK/Sverak så lär du inte råka ut för att den blir såld via ett katthem. Däremot kommer du att bli kontaktad för att hämta katten. Gör du inte det inom rimlig tid kan du räkna med att anmälas för vanvård. ALLA katthem kollar ev. märkning innan en katt först sätts i karantän, kastreras (om den inte redan är det), vaccineras och id-märks. Om du inte har id-märkt och registrerat din katt är det helt omöjligt att fråga en eventuell ägare.

Jag är mycket tveksam till att du skulle komma någon vart om din katt inte är märkt med mindre än att din katt har en väl dokumenterad identitet som du kan styrka via fotografier.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[sakring]
2012-09-19 11:31
#94

Moa- Du är helt sanslös. Har du en aning om vilket arbete dessa människor lägger ned? Vet du att det finns över 100.000 hemlösa katter som går útomhus och fryser? Vet du om att det är Sverigei  särsklass största djurskyddsproblem? Vet du om att man håller på med en ny djurskyddslag som föreslår att katter ska id-märkas? Om du inte känner till detta så ge dig inte in i diskussionen.

Hesat
2012-09-19 14:35
#95

Så länge som hittegodset hanteras korrekt och anmäls till polis enligt lag så finns inte ens fyndförseelse på kartan för att ta hand om en omärkt och tillsynes borttappad/övergiven katt. Polisen kan begära in hittegodset om de så vill för närmare granskning och uppstallning.

Det är något som inte går att beskylla för stöld, egenmäktigt förfarande, olovligt förfogande eller fyndförseelse. Det är inte som att det gäller en låst, nypolerad cykel i ett cykelställ.

Det många kattägare inte vet är att ägaren till hittegodset är skyldig att stå för de omkostnader som hittegodset orsakat, ex. uppstallning, veterinärkostnader osv. Enbart uppstallningen får en ägare räkna med 100kr/dag och uppåt vid uppstallning på katthem/pensionat.

Däremot så vill jag framföra ett varningens ord. Om en upphittad katt inte anmäls till polisen kan det vara en brottslig handling. Det beror på vad huskatten klassas som (hittegods eller "skräp"). Det är bra att först ta reda på vad som gäller i aktuellt distrikt/län. Enligt polisens föreskrifter från 2010 så ska polisen hantera upphittade huskatter som borttappat hittegods men det är ju inte alla polisdistrikt som gör det. Om katten klassas som hittegods så måste den anmälas upphittad till polis för att vara ett lagligt fynd som kan säljas vidare om ägaren inte ger sig till känna inom rimlig tid.

Eftersom så få anmälningar ens leder till åtal gällande upphittade huskatter (lågt värde ex.) så är det svårt att ge en generell kategori för lösspringande katter. Det närmsta jag kan hitta i rättsfallsväg i hovrätt är ang. jourhemsavtal.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Alexej
2012-09-19 17:54
#96

#91 Vi kollade med en polischef idag och det finns ingen chans i världen att mannen kan kräva "sin" katt tillbaka.

Och alla katter som kommer in blir kastrerade, vaccinerade och id-märkta och vi jobbar inte gratis. Så vill du köpa din katt tillbaka (om vi nu anser dig som lämplig kattägare) får du så klart betala för våra kostnader.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Uppkatten
2012-09-19 18:15
#97

Moa, jag funderade lite grann kring mina egna katter (som jag har eller har haft). Om de missarna har (haft) kännetecken som gör att jag skulle ha känt igen dem efter månader/år ute. Jag kom fram till att 2 av katterna skulle jag inte ha haft en chans att känna igen baserat på "speciella kännetecken". En tredje misse KANSKE jag skulle ha känt igen om jag fotograferat hans trampdynor mkt noga, men månader/år utomhus sliter på trampdynorna så även där får jag nog säga att det är mkt osäkert om jag skulle ha känt igen honom baserat på "speciella kännetecken". Den fjärde katten skulle jag däremot med ganska stor sannolikhet ha känt igen baserat på "särskilda kännetecken", då hon har en mkt speciell och unik teckning. 1 katt av 4 skulle jag alltså ha kunnat identifiera någorlunda säkert baserat på särskilda kännetecken. Och det här är då innekatter som jag lever/levt mkt nära under många år.

Dock skulle jag troligen INTE ha känt igen ens den fjärde katten om hon t ex - som min bekants katt - hittades utmosad på landsvägen efter att ha blivit överkörd av flera bilar. Missen fick skrapas ihop med spade och skyfflas ner i en svart platssäck. Att katter blir ihjälkörda är vanligt, och blir det så här illa hjälper inga "särskilda kännetecken". Däremot går ett chip i bästa fall fortfarande att läsa av…

Kan f ö inte tänka mig att ngn seriös journalist skulle skriva ngt reportage om kattstöld om katten varit polisanmäld som upphittad, överlämnad av polisen till ett katthem, som i sin tur tagit hand om och försökt omplacera misse. Däremot måste man säga att den missen skulle ha haft tur - polisen kunde lika gärna avlivat misse efter 10 dagar…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MSH
2012-09-19 18:43
#98

Och mannen ville såklart inte betala en krona för att få tillbaka "sin" ka??!! Det finns ett problem här, tycker jag; tänk om man "förälskat" sig i en katt från ett katthem och så köper man den. Därefter så dyker det en ägare upp…?! Hur hanteras sånt? Nä krav på id-märkning tycker jag! Underlättar!!

Uppkatten
2012-09-19 19:05
#99

#98 Har du köpt en katt från ett katthem så är den din!

På ett av våra största katthem går det till så här har jag fått berättat för mig: Katter som upphittas anses vara hittegods. Efter 10-14 dagar överlåts äganderätten för katterna (av polisen) till katthemmet. Om en ägare dyker upp under den här perioden så får ägaren naturligtvis tillbaka sin katt.

Har det gått lite längre tid och katten hunnit bli bokad, avbokas den och ägaren får tillbaka sin katt.

Har katten redan hunnit flytta till sitt nya hem har ägaren förlorat rätten till katten och kan inte ställa några krav. (Det har f ö aldrig hänt vid det här katthemmet att ngn ägare dykt upp i sent skede!).

Förmodligen kan gången se lite olika ut på olika katthem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-19 19:10
#100

Okey;-)! Bra att veta!

Upp till toppen
Annons: