Annons:
Etikettkattprat
Läst 1847 ggr
zorro2
2012-09-08 19:27

vatten fontän

Hej! idag fick jag hem vattenfontänen som jag beställt, men icke sa Tarzan Gråter han var och titta på den och nosa lita sen gick han därifrån. Jag hämtade honom tog med en liten ske vatten från fontänen och forsökte ge till kissen, men han bare smäkte sig mot min hand och åter gick därifrån….suck!…..han dricker inte vatten vad ska jag göra.

Han får blötmat med lite extra vatten i, våger inte ge så mkt torrfoder. men jag funderar på om jag ska byte strategi kanske ge honom mer torrfoder och lite midre blötmat dock hålla ett öga på honom så han dricker.

hur har ni introducerat vattenfontänen till eran katter, har nån av er en katt som inte dricker vatten.

har 2skålar med vatten + vattenfontänen nu då, inget står i närheten av maten. I ena skålen har jag testat med 2-4stk torrfoder bitar i, har lite ljummet vatten………….alltså har testat allt, och nu vet jag inte mitt armeråd Gråter

Annons:
emjon
2012-09-08 21:07
#1

Det är inte alls ovanligt att katten visar ointresse vid första anblicken av fontänen. Låt den stå där så Tarzan får bekanta sig med den när nyfikenheten tar över.

Jag har flera fontäner på olika ställen på bord diskbänken golvet och ute på inglasade balkongen. Katterna har valt sin favorit men ibland byter de och ibland dricker de från den vanliga vattenskålen.

Det är charmen men katter att de är så olika och om du väntar så kommer säkert Tarzan upptäcka hur gott det är med vatten från fontänen.

Vilken modell har du köpt?

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

zorro2
2012-09-08 22:15
#2

den heter fresh & clear, liten rund köpte på zooplus.se, köpte även en ny klättremöbel, men nej…så nu är klättremöbel ner monterad, han låg och sov medan jag monterade upp den.

Lite nyfiken var han när den stora kartongen kom men sen var det bra med det.

forstår mig inte på den här katten, men han är god och söt. så nu har jag 2klättremöbler och en vattenfontän+2vattenskålar också en katt.

hmmm, ska kanske ha en katt till som kan visa honom Skrattande

Vixxen
2012-09-09 00:46
#3

Prova att ställa ett litermått med vatten på diskbänken bredvid diskhon.

Har en tokmaja som envist "BARA" dricker vatten där! Glad Hon började med det när vi glömde ett litermått som vi skulle ställa in i kylskåpet framme! Och sen dess är det bara det vattnet som duger!

emjon
2012-09-09 08:50
#4

Jag handlar också från Zooplus och den har jag också köpt. Katterna var lite avvaktande först men sen gick det bra.

En kattkompis till honom är ingen dum idé och då används klättermöblerna säkert också.

Han har ju inte varit van vid sådan här omsorg tidigare så du får ge honom lite tid att förstå hur bra han fått det nu.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

zorro2
2012-09-09 11:08
#5

jag är bara orolig för att han ska bli sjuk.

Forresten idag åt han gräs såg jag från fönstret, så ja jag bör och ska ge det lite mera tid, han har bara varit här i snart 3veckor. Forsöka släppa litt på min oro, han går i lådan och jag ser att han inte har ont.

tackar för alla råd och tips

Sunset_luna
2012-09-11 21:58
#6

Har en jourkatt här som det tog 1-2 månader innan hon förstod va man skulle göra me klösträdet även om min katt visade henne en massa, å vattenfontänen tog det några dagar innan nån av dom drack ur men nu används den flitigt :) håll ut så löser det sig nog ska du se :)

Annons:
zorro2
2012-09-11 22:46
#7

hoppas det, vill jo gärna att han dricker vatten från skål eller fontänen eller handfatet.

jag forstår inte, han har liksom inget interesse för vatten. han slår inte ens med tassen på det rinnande vattnet från kranen.

Katthemsmatten
2012-09-12 09:52
#8

Det är inte alla katter som har så mycket intresse för vatten och/eller dricker när du ser det. Ett sätt att få någorlunda koll på hur mycket vatten katten dricker är att mäta vattnet du fyller upp i skålarna och sedan mäta hur mycket som är kvar när du gör rent skålarna. Visserligen blir det en viss diskrepans pga avdunstning, men det är relativt sett ganska litet som avdunstar. (Ju vidare skål, ju större avdunstning.)

Medarbetare Hittekatter iFokus

camilla69
2012-09-12 11:07
#9

Vi har en katt som helst dricker ur ett dricksglas ;-)

Och en annan som vill dricka ur rinnande vattenkran !

Upp till toppen
Annons: