Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 1037 ggr
Mitchika
2012-09-06 17:45

Akut hjälp, övergivna kattungar

Kopierar mitt inlägg från Katter iFokus

Jag sitter med min syster i telefon som är helt förstörd. Hennes man hittade två kattungar utomhus. Den som dom misstänker är mamma till kattungarna är en aggressiv, skygg katt som bor i området. Det går inte att få tag i henne alls.

Dom har försökt knacka på hos kattens ägare, men han vägrar öppna och enligt min syster är han i stort sett omöjlig att få tag i. En av kattungarna har bara tre ben, inte medfött utan verkar ha förlorat benet på något sätt. Dom vet inte hur, då dom precis hittat kattungarna.

Den ena kattungen väger 200 gram. Den utan ben väger 192 gram. Bägge två står handfallna och vet inte vad dom ska göra. Deras egen katthona har accepterat dom, tvättar dom och håller ögonen på dom.

Men som sagt, dom vet inte alls vad dom ska göra. Dom har redan sina egna katter, hundar och så en liten baby på 9 månader, men dom kan inte överge kattungarna heller. Polisen säger att dom inte kan göra något.

Min syster bor i närheten av Uddevalla. Vad i hela friden ska dom ta sig till!? Gråter

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Uppkatten
2012-09-06 18:11
#1

Har den skygga kattmamman fler ungar? Om man vet säkert att hon bara har de här två (och att det är hennes) måste hon fångas in snarast med fälla och återförenas med sina ungar! Fälla kan lånas/hyras på katthem eller hos kommunen.

Kommer kattmamman in till sin ägare? Kan ägaren övertalas att hjälpa till?

Det finns mjölkersättning för kattungar på t ex många apotek att köpa, be om råd där om hur ofta ni ska mata och vilken mängd kattungarna behöver få i sig. Be också om lämplig "nappflaska"/doseringsspruta att mata dem med. Håll noggrann koll på kattungarnas vikt så att de inte går ner i vikt!!!

Ännu bättre är det om ni kan hitta en amma så länge, d v s en kattmamma som har egna ungar i ungefär samma ålder och som kan ta de här ungarna "på köpet" en tid. Ammor kan man efterlysa på nätet! Kolla också med t ex närmaste katthem!!!

Det går inte att släppa ut kattungarna eftersom en har en allvarlig skada!!! Denna kattunge måste till veterinär omgående för undersökning!!!!

Bra att det finns en katthona som hjälper till men hon kan inte mata ungarna själv.

Polisen är nog egentligen skyldig att ta emot katterna då katter är att betrakta som hittegods.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2012-09-06 18:19
#2

Ps. Googla på "alla katthem i sverige" så hittar du en lista med alla svenska katthem!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mitchika
2012-09-06 18:19
#3

#1 Det finns två ungar till som inte går att hitta. Min syster är övertygad om att dom är döda och har tyvärr inte tiden att gå ut och leta efter dom.

Ägaren tyckte att min syster kunde lägga kattungarna utanför hans dörr, så jag tror inte alls han är sugen på att hjälpa till… Skrikandes Enligt ägaren så är hans katter inte särskilt sociala, gillar inte att bli klappade och är nästan aldrig hemma…

Men min syster fick tag i Djurens Vänner, som gick på polisen där också och fick dom att agera. Så nu inväntar jag nästa samtal från min syster efter att polisen har varit där. Det lutar åt att polisen kommer att omhänderta kattungarna…

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Uppkatten
2012-09-06 18:23
#4

Fråga polisen vad som kommer att hända med kattungarna!!! Vet inte vad polisen har för befogenheter - men det vore ju olyckligt om kattungarna t ex avlivades.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mitchika
2012-09-06 18:25
#5

#4 Det är det vi alla fruktar… Syrran kom i kontakt med polisen via Djurens Vänner i Bohuslän, tror jag det var? Så kanske dom kommer att ta hand om kattungarna. Jag vet inte säkert förrän min syster ringer upp igen efter att polisen varit där.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Uppkatten
2012-09-06 18:29
#6

Själv skulle jag inte lämna ut kattungarna med mindre än att jag fick veta vad som kommer att hända dem + att det verkar OK. Båda behöver stödmatas/få en amma och åtminstone den ena behöver få komma till veterinär omgående för bedömning!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Mitchika
2012-09-06 18:33
#7

#6 Jag är helt och hållet med dig på den punkten, men min systers familj kan inte ha kvar dom. Tiden finns helt enkelt inte..

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Uppkatten
2012-09-06 18:41
#8

Får hoppas att polisen är skyldig att hjälpa missarna och hittar en bra amma åt dem!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[helenal]
2012-09-08 14:03
#9

usch.. stackars missar:(:( hänt ngt nytt???ingen som har en anamma??

Uppkatten
2012-09-08 15:21
#10

Enligt tråd på "Katter i fokus" är kattmamma + 3 ungar av 4 nu placerade hos Djurensvänner. Oklart om den fjärde ungen har kunnat hittas o fångas in. Kattägaren har fått djurförbud.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2012-09-08 15:31
#11

#10 Bara att hoppas allt går bra i fortsättningen för den lilla kattfamiljen. Det finns ju inte så många katthem i Uddevalla området med omnejd. Vet inte hur Djurens Vänner i Uddevalla arbetar. Om de avlivar katterna efter en viss tid eller ej så som vissa DV dessvärre gör.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: