Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3478 ggr
Isatis
2012-09-06 15:50

Mösse mår inte bra.

I morgon skall Mösse till veterinären igen. Han nyser i ett, blinkhinnan täcker halva ögonen, han äter och dricker inte, vill helst ligga och sova. Att leka kommer inte på tal. Han fick sin vaccination (1:a sprutan) den 18/8 och vi antog att han blev sjuk av den. Nu har det gått så lång tid så det borde ha gått över, eller? Tycker faktiskt att han är sämre nu, därför har jag beställt tid hos vet. Är jag fjantig, klemar jag med honom? Han var i mycket dåligt skick när han kom till oss.

Annons:
Uppkatten
2012-09-06 16:07
#1

Tycker inte alls du är fjantig eller klemar med honom. Hade det varit min misse hade jag åkt in akut!!! NU!!! Om en katt inte äter och dricker så är det mkt mkt ALLVARLIGT, katter har ofta väldigt små marginaler när de är sjuka - d v s de behöver hjälp omgående!!! Dricker inte misse blir han mycket snabbt uttorkad och behöver hjälp med uppvätskning akut!!! Och jag vill minnas att Mösse är en kattunge? Isåfall skulle jag åka in ögonaböj - inte avvakta en sekund till!!!! En uttorkad katt behöver därtill ofta "starthjälp" för att komma igång att äta/dricka för egen maskin igen. Det är iallafall min erfarenhet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2012-09-06 16:52
#2

Jag håller fullständigt med Uppkatten. Åk in akut. En liten misse klarar inte mycket innan det kan vara för sent. Tummarna hålls för en positiv uppdatering om några dygn.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2012-09-06 17:04
#3

Som #1 & #2 skriver är det ett akut veterinärbesök som gäller i det här läget. Om en kattunge visar sådana symtom är det i regel bråttom. Han behöver sannolikt vätskas upp och ha antibiotika behandling. En kattunge blir mycket snabbt uttorkad när den inte äter eller dricker, vilket kan bli livshotande inom loppet av ett dygn. Om du väntar till imorgon kan det vara för sent.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

emjon
2012-09-06 18:10
#4

Håller helt med vad som tidigare skrivits om att åka in direkt.

Lilla Mösse har ju dessutom haft en väldigt dålig start i livet som du tidigare skrivit så då blir det ännu mera angeläget.

Hoppas lille Mösse får den hjälp han behöver och snart är pigg igen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

MSH
2012-09-06 18:43
#5

Känner igen det som hände oss och vår lilla Misse, den blev dessurmtom inlagd flera dagar, de är bräckliga de små…… Lycka till!!!

annebeate
2012-09-06 20:29
#6

Hoppas lille Mösse kom tiill veterinär under dagen.

Annons:
Katthemsmatten
2012-09-07 10:26
#7

Hoppas på uppföljning av TS. Vi har nog alla en bit av våra hjärtan hos lille Mösse.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2012-09-07 17:56
#8

Tänkte på lillkatten under kvällen i går, och gång på gång under dagen idag. Hur har det gått?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2012-09-07 18:18
#9

Ja hur har det gått för lilla Mösse?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Isatis
2012-09-08 12:04
#10

Lille Mösse har fått extra tillförsel av vätska sedan torsdag eftermiddag. Hos veterinären fick han vätskan insprutad under huden så han har haft en puckel, sedan har jag gett honom med spruta i munnen. Han har inflammation i luftvägarna samt urinvägsinfektion. Ögonen rinner och klibbar ihop och varje gång han nyser (ofta) så rinner det gult och illaluktande ur nosen. Han får regelrätta attacker med 15-20 nysningar i följd. Det tröttar ju den lilla varelsen. Han medicinerar med Vetrimoxin 0,5 ml 2ggr/dag. Jag matar i honom 1 tsk A/D (kände inte till vad det var för mat) utrört med vatten varannan timme. Jag försöker locka honom med den godaste maten utöver det, dock utan framgång. I dag har Mösse försökt att spinna en liten stund.

På kliniken sa man att Mösse var svag och nergången och hade ett dåligt immunförsvar då han kom till oss. Det räckte med en vaccination för att trigga igång en kraftig reaktion. Vet. sa att det är ovanligt med så starka verkningar. Nu skall han vila och på måndag skall vi tillbaka till kliniken.

Hur mycket vätska bör han ha per dygn? Kan man ge för mycket?

Lena
2012-09-08 14:27
#11

#10 För mycket vätska behöver du inte vara rädd att han får. Det är bara bra att han får i sig så mycket vätska som möjligt. Dietfoder ger men bäst i små protioner ganska tätt. A/D är ett jättebra foder som är till för sjuka katter som behöver återhämta sig.

När du vaccinerade honom skulle veterinären ha undersökt honom noga först. (Vet inte om det gjordes) Det är alltid en risk att vaccinera sjuka och nedgågna katter. Det gäller även människor. Om du vaccinera dig mot influensa t.ex. ställer man alltid frågan om du är förkyld. Vaccinationen bör istället ske när kissen ifråga har återhämtat sig.

Håller tummarna och tänker på dig och Mösse. Det är jobbigt när det blir såhär. Men med rätt behandling och envishet hos dig som matte brukar det kunna gå vägen. Bra att ni har återbesök på måndag.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2012-09-08 14:39
#12

Tror att det kan vara svårt att vätska för mycket, MEN så sent som under sommaren hade vi en tonårsflicka på besök i Sverige som dog av att ha druckit för mycket vatten. Det rubbar saltbalansen i kroppen, så extrema vattenmängder är inte bra. Om jag var du skulle jag ringa till närmaste djursjukhus nu under helgen och fråga vilken mängd du ska försöka få i honom (speciellt som du även blandar a/d:n med vatten). Har själv aldrig vätskat en så ung katt, bara vuxna katter därför vågar jag inte uttala mig om vätskemängden han bör få i sig. A/D är ett jättebra foder till missar som man måste stödmata för hand. Lätt att röra ut i vatten och tydligtvis välsmakande. Hoppas att han snart piggar på sig lite!!!!! Veterinären borde nog ha avrått från vaccinering… det blev nog för stor utmaning för den här lilla krabatens immunförsvar. Tänker på er och håller tummarna!!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2012-09-08 14:47
#13

Ps. För en vuxen katt gäller att den bör få i sig ca 60 ml vätska per kilo kroppsvikt per dygn (enl. min veterinär). Mer om den är uttorkad. Viktigt att du har koll så att Mösse kissar!!! (En uttorkad katt har mkt små urinmängder).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Josefa
2012-09-08 14:52
#14

Jag är tveksam till att en katt verkligen behöver 60ml/kg. Det är 2,5 dl för en normalstor katt. Om man räknar om det till en människa så skulle det innebära 2,5 liter/dygn för en människa på 40-50 kg. En katt är ju ett ökenlevande djur från början och borde då klara sig på mindre vatten.

Uppkatten
2012-09-08 14:55
#15

I den mängden medräknas det vatten som finns i kattens foder. Äter katten blötmat t ex minskar mängden vatten misse behöver dricka.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

emjon
2012-09-08 14:56
#16

Vad bra att du åkte så snabbt till vetten med Mösse och att han nu får behandling.

Har själv haft en kisse med samma dåliga start och inget immunförsvar så det blev många vetbesök för honom under åren. Trots det blev min kisse 15,5 år så det finns absolut hopp.

Om Mösse har samma livsvilja som min Knodden hade så klarar han upp det här med din kärleksfulla omvårdnad.

Vi håller tassar och tummar för er att detta går bra.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Isatis
2012-09-08 15:13
#17

Tack snälla ni för allt stöd och alla råd. Jag känner mig inte så ensam och hjälplös då jag vet att jag kan få svar på mina frågor.

Lena
2012-09-08 15:20
#18

Det är svårt att få i katten för mycket vatten när man ger den vatten via munnen. Det brukar istället vara det motsatta förhållandet som gäller. Det allra bästa är att ge vätskeersättning för då får den i sig alla salter, mineralet etc som den behöver.

Vätskeersättning som är lika bra som dropp finns att köpa hos veterinärkliniker/djurapotek etc. Semper vätskeersättning på Apoteket fungerar också. Man kan även blanda själv.

Så här blandar du din egen vätskeersättning:

1 liter ljummet vatten

2 matsked druvocker eller honung

1 struken tesked bordssalt

½ tesked bikarbonat

Ge vätskeersättning i små portioner flera gånger per dygn.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2012-09-08 15:28
#19

Jag har lärt mig att man ska vara extremt försiktig med att blanda ihop egen vätskeersättning till små barn, borde inte det gälla små missar också? (T ex så avråder vårdguiden i Stockholms län från att man blandar ihop egen vätskeersättning till barn - risken är stor att salthalten blir för hög).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Isatis
2012-09-08 15:30
#20

Så bra att du tipsar om hur man tillverkar vätskeersättning, varmt tack. Skall genast blanda den för det är snart dags att mata lille Mösse igen.

Känns bra med alla hållna tassar och tummar säger både matte och Mösse.

Annons:
Uppkatten
2012-09-08 15:31
#21

Min tanke är: ju mindre kroppsvolym desto större risk.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2012-09-08 15:38
#22

#19 Receptet på vätskeersättningen är hämtat från Hälsoråd för katt som säljs på Apoteket bland annat. Författaren är mycket erfaren och driver bland annat djurapoteket i Trollhättan. Har svårt att tro att hon skulle lämna ut något som vore hälsovådligt. Men det gäller naturligtvis att vara noga med de angivna doserna. Bättre ta för lite än för mycket om man är osäker. 1 tesked salt till 1 liter vatten är dock en mycket liten dos.

Det som är störst risk i Mösses fall är uttorkning. Att inte våga ge vätska kan vara oerhört ödesdigert nu!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2012-09-08 15:47
#23

Självklart ska Mösse ha ordentligt med vätska + koll så att han kissar!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Isatis
2012-09-08 19:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Mösse vill ha sällskap även om matte sitter vid datorn. Finns det hjärterum, finns det stjärterum….Trots en snorig liten nos så är han ljuvlig, eller hur? Han har just tagit sin medicin, det gick riktigt bra.

Isatis
2012-09-08 19:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Ännu en bild

MSH
2012-09-08 19:56
#26

Håller alla tummar och känner som sagt så igen mig i det som vi gjorde för lilla misse, (funderar nu såhär i efterhand att det var kanske fel av vet att vaccinera henne? (immunförsvaret) fast vad är alternativet..?! hon blev dålig efter sprutan och blev uttorkad…;/( Men sen blev det bra:-)! Så de är tuffa de små!!! Lycka till! Jättefina bilder!!

Lena
2012-09-08 20:14
#27

#25 Han är helt underbar! Fint att han tar sin medicin! Vi hoppas den gör susen snart!

#26 Som jag skrev i #11 ska veterinären göra en undersökning först så att allt är OK innan katten vaccineras. Om kissen inte är riktigt kry kan det bli olika typer av biverkningar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
MSH
2012-09-08 20:35
#28

Lena, det gjordes en undersökning, tror bara att det kan kanske vara svårt att upptäcka allt. Nu gick ju det bra då, men hon behövde intensiv vård….lilla stackarn….. Känns länge sen, speciellt nu med tanke på allt annat som hänt eller inte hänt kring henne!

Isatis
2012-09-08 20:38
#29

Det var aldrig någon på kliniken som nämnde att det fanns någon risk med vaccinationen. Ändå tyckte vet. att Mösse var i så dåligt skick. Jag fasar för spruta nr 2.

MSH
2012-09-08 20:56
#30

Vi får hoppas att han bygger upp sitt immunförsvar nu (som bebisar också behöver göra;-)! Lycka till han är så söt och fin!!!

Uppkatten
2012-09-08 22:52
#31

Ena kattpojken jag hade tidigare reagerade genom att kräkas massor av ggr när han vaccinerats mot kattpest. Det blev värre för varje vaccination + att han fick utslag, svullnad o klåda kring vaccinationsstället och betedde sig avvikande, till slut vågade jag inte låta vaccinera honom längre, trots att flera veterinärer som jag pratade med (även vid djursjukhuset) sa att "rekommendationen är att vaccinera…". Jag hade dock en känsla av att han inte skulle överleva fler vaccinationer…. Jag pratade då med en veterinär på Agria för att höra vad som skulle hända med försäkringen om jag inte vaccinerade och misse blev sjuk. Vill minnas att veterinären hade ett finskt namn (med initialerna P. O) och att han forskade kring just kattpest. Eftersom min katt var grundvaccinerad mot kattpest vid det laget och reagerade så här på vaccinet avrådde han från fortsatta vaccinationer. Sista 12-13 åren av misses liv vaccinerades han därför inte. Samma veterinär avrådde också från vidare vaccinationer av min andra kattpojke (som kräktes ett par ggr efter varje vaccination). Det här är länge sedan nu (15-20 år sedan), kanske hade jag fått andra råd i dag?

Mösse är inte grundvaccinerad som mina missar var, men mitt råd är att du tar reda på ordentligt OM och NÄR ni vågar ge nästa spruta. Just nu behöver Mösse få återhämta sig ordentligt!!!

Har hört från flera håll att katter kan bli sjuka av vaccinet om de är i nedsatt kondition eller stressade (långvarig stress sänker immunförsvaret). Mina missar hade dock inga kända sjukdomar och led inte av långvarig stress - ändå reagerade de så här.

De kattflickor jag har nu har inte reagerat på vaccinet (vad jag har märkt). Och självklart vill man ha sin misse vaccinerad! Men ta noga reda på OM och NÄR ni vågar ge vaccinet.

Han är underbart söt din lillkille!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2012-09-08 23:19
#32

Ibland kan det naturligtvis finnas latenta infektioner som inte märks vid den rutinundersökning som veterinären ska göra före vaccinationen. Men i Mösses fall tycker man ju att veteriären borde varit lite mer försiktig eftersom han inte var så pigg. Det är sannolikt vaccinationen mot kattsnuva som han reagerat på.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-09-08 23:28
#33

Hittade en sammanfattninga av en forskningsrapport om vaccination av hund och katt. Här står bl.a. om biverkningar.

En biverkan är:

"snuva och påverkat allmäntillstånd hos kattungar som fått levande vaccin".

Läs mera här!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2012-09-09 10:01
#34

När det är en känd biverkan borde veterinären ha avrått från att vaccinera, men gjort är gjort. Var väldigt tydlig med att han har reagerat på vaccinationen och att han har ett dåligt allmäntillstånd f.n. när ni diskuterar nästa vaccination. Han bör nog ha varit helt frisk ett antal veckor innan man gör om det. Men prata ingående med veterinären och se till att det verkligen framgår allt som hänt sedan spruta 1.

Josefa, en vuxen människa bör få i sig ca 2,5 liter vätska per dygn Det inbegriper den vätska vi får i oss via maten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
emjon
2012-09-10 10:52
#35

Lilla Mösse ser ju för go ut och verkar ändå tillfreds med tillvaron. Hur har det gått med honom har han piggat på sig?

Lilla Mösse är också en kisse som berör direkt in i hjärtat tum och tasshållning för lilla kissen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Josefa
2012-09-10 12:03
#36

#34 Jag vet att en vuxen bör få i sig 2,5 l vatten/dygn. Men en vuxen människa väger oftast mer än 40-50kg. Och dessutom är katter ett ökendjur, vilket borde innebära att de inte behöver lika mycket vatten som ett icke ökenlevande djur behöver. Det är liksom därför de oftast är svåra att få i vatten.

Katthemsmatten
2012-09-10 12:41
#37

Rekkommendationen om ca 2,5 liter är oavsett kroppsvikt för en vuxen. Glad

Medarbetare Hittekatter iFokus

Isatis
2012-09-10 14:02
#38

I dag drack lille Mösse vatten och åt lite tonfisk, han sökte själv upp sin mat- och vattenskål efter han medicinerats. Veterinären tyckte att han verkar lite piggare men han fortsätter att nysa och blinkhinnan syns ännu. Besöken i lådan är fortfarande täta, han småskvätter titt som tätt.

Jag tog upp frågan om vaccinationssprutan nr 2. Veterinären vill avvakta och se till att Mösse blir friskare innan det är aktuellt med nästa spruta. Hon förstod min oro och föreslog ny kontakt senare i veckan, då via telefonsamtal. Verkar lille Mösse bli sämre måste jag komma till kliniken. Kan jag göra något mer, tror ni?

Josefa
2012-09-10 14:48
#39

#37 Jäkligt konstigt att att det är samma mängd oavsett kroppsvikt på människor, men olika mängd beroende på kroppsvikt på katter. Tror att de angivna rekommendationerna är omräknade från det som är rekommenderat för människor. Kattkroppen ransonerar mer med vattnet än vad människokroppen gör. Människan svettas tex över hela kroppen, vilket inte katten gör.

Uppkatten
2012-09-10 19:10
#40

Josefa, googla så kommer du att se att den rekommendation som återkommer när det gäller katter är 50-70 ml per kilo kroppsvikt och dygn (inkl. det som ingår i maten). Möjligen har alla fel, och jag håller med om att det är mkt vätska, men jag har inte hittat ngn annan rekommendation än den jag fick på min veterinärmottagning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Josefa
2012-09-10 20:13
#41

Vad baseras de rekommendationerna på? Har du kollat om dina katter verkligen dricker den mängden? Mina katter borde varit döda för länge sedan, för de dricker inte 3 dl vatten/dygn och katt. Inte ens de som bara äter torrfoder.

Annons:
Uppkatten
2012-09-10 21:05
#42

Vet inte vad veterinärerna baserar sina rekommendationer på, gissar att djurs fysiologi, vätskebehov etc studerats - precis som människans. Ring SVA och fråga om du är nyfiken, de borde kunna svara dig. Har själv bara utbildning när det gäller fysiologi hos människor.

Mina katter dricker inte den mängden, de äter en del blötfoder som innehåller stora mängder vatten, alltså ska de inte dricka den angivna mängden vatten (de är f ö mindre än den katt du beräknat ditt värde efter).

Vi vet att gamla människor sällan känner törst i en grad som motsvarar deras vätskebehov: gamla människor behöver därför dricka trots att de inte är törstiga.

En spekulation är att katter som äter torrfoder kanske inte dricker den mängd vatten som de skulle må bäst av att dricka (med tanke på njurar, urinvägar etc), men tillräckligt för att överleva i skapligt skick.

Katter som fångar föda i naturen får ju i sig väldigt stora mängder vätska just genom sin föda. Bytesdjur består av ca 65-75% vatten, därför har katten "som ökendjur" fått i sig ordentligt med vatten den vägen.

Studier har också visat att katter som äter blötmat kissar mer än katter som äter torrfoder.

Men jag håller som sagt med dig om att vätskemängden känns "stor", har vätskat sjuk katt många ggr och tyckt att det varit svårt att få i misse den mängd vätska som veterinären rekommenderat. Tack o lov kan man komplettera med vatten subcutant etc.

Återkom gärna om du får fram andra uppgifter. Jag har som sagt googlat runt en del och finner att bl a Västerort djursjukhus, Din veterinär smådjurspraktik i Enköping, Veterinären.nu, Vikdalens hemveterinär, Läckeby djursjukhus, Djurkliniken i Farsta centrum mfl hänvisar till ca ½ dl vatten per kg kroppsvikt och dygn.

Hittar ingen som hävdar något annat, men har naturligtvis inte hunnit screena allt på nätet….  :-)

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Josefa
2012-09-10 21:21
#43

Men även om katterna får i sig det mesta av vattnet via maten, så kan jag inte förstå hur de ska kunna få i sig den mängden vatten. För en portion med 2,5 dl blötfoder är en jätteportion för en katt. Och då består ändå inte allt i den portionen av vatten utan även av själva maten så att säga.

Uppkatten
2012-09-10 22:01
#44

Mejla SVA och fråga hur man räknat! :-) De är nog duktigast på att svara!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Thaeri
2012-09-12 05:47
#45

#43, Vega åt 200 g Mjau burkmat om dagen och höll vikten bra på 3,5 kg, vilket betydde att hennes vätskebehov utöver maten bara var ungefär 10 gram.

Nu vet jag inte vad det blir i deciliter, men 50-66 g blötmat per portion (beroende om de fick 3 eller 4 ggr om dagen) tycker inte jag är särskilt extremt.

Josefa
2012-09-12 09:34
#46

#45 Om hon vägde 3,5 kg så skulle hon behövt ca 2 dl vatten om dagen. Och 200g blötmat innehåller inte 2 dl vatten. 2 dl vatten = 200g eftersom 1 liter vatten väger 1 kg.

Katthemsmatten
2012-09-12 09:41
#47

Kan vi hålla oss till ämnet för den här tråden, nämligen hur Mösse mår? Om ni vill diskutera hur mycket vätska en katt i olika åldrar behöver/borde få i sig, starta gärna en ny tråd. Den här är just nu helt OT.

Hur mår lille Mösse idag, Isatis? Väntar med spänning på uppföljning.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Isatis
2012-09-12 15:33
#48

Tack för frågan, Katthemsmatten! Lille Mösse verkar piggare. Han äter och dricker bättre och tar sitt penicillin utan protester. Nysningarna har minskat och han snorar inte lika mycket. Blinkhinnan syns dock ännu i båda ögonen, mest i höger öga. Kan han ha fått en bestående skada i ögonen så blinkhinnan alltid kommer att vara synlig?

Tidigare i dag spankulerade Mösse omkring i vardagsrummet och råkade stöta på en skalbagge som hade förirrat sig in. Baggen var spännande värre och Mösse försökte leka en stund. Han blev fort trött och ville vila men jag tog leken som ett gott tecken. I natt har vi fått sova lite mer ostört så allt känns bättre.

Tycker att lille Mösses päls ser friskare ut, den har varit torr, lite sträv och glanslös. Pälsen, som fattades på hans ryggslut, har vuxit riktigt bra.

Annons:
Katthemsmatten
2012-09-12 16:18
#49

Vad skönt att höra att han är på väg åt rätt håll. Det kan säkert ta tid innan blinkhinnan är OK igen. I värsta fall kan det bli en bestående skada, men det kan bara veterinären bedömma. Jag utgår bara ifrån den erfarenhet jag har som lekman.

Härligt att den lille jägaren i honom har vaknat. Definitivt ett gott tecken även om han fortfarande lider av sin infektion och blir trött. Glöm inte uppdatera oss någon gång per vecka så vi får veta hur lillkillen (och du) har det. Hoppas så klart att det är en riktig solskenshistoria. Skrattande

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
2012-09-12 16:29
#50

Vad bra att han mår bättre:-)! Härligt! Njut av kattbus!

emjon
2012-09-12 17:19
#51

Blir också glad att han är lite piggareGlad.

Fortsätter här med tum och tasshållning för er.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Isatis
2012-09-12 17:39
#52

Så rara ni är, tack för alla uppmuntrande ord, ni är guld värda!

Lena
2012-09-12 18:48
#53

Det ser ut som riktigt goda tecken tycker jag! Att han äter, dricker och leker. Även det där med pälsen är fina fisken! Gör som ni andra fortsätter att hålla tummarna!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: