Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1457 ggr
KattkoloninBotkyrka
9/4/12, 7:33 PM

Jag behöver råd...

Jag har just haft ett OTREVLIGT samtal med en ignorant kattägare som bor i grannhuset. Hon anser att hennes katt ska INTE behövas kastreras för han har normala sexuella behov som den måste få utföra. Denna stackars han-katt lever utomhus vinter som sommar och äter mat på min matplats uppe i skogen. Ägaren anser att jag är en idiot som försöker få henne att förstå vad som händer när katter föds titt som tätt till hemlösheten. Vad ska jag ta mig till?? Jag hör nästan varje natt hur denna katt skriker och bråkar här ute. Den är inte heller id märkt eller vaccinerad då ägaren tycker att det är bortkastade pengar.

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

Annons:
Katthemsmatten
9/4/12, 9:08 PM
#1

Som du vet är ju den sista idioten inte född, men det hjälper föga. För mig låter det som vanvård om den inte får tillräckligt med vare sig mat eller vård och tydligen inte heller får komma in i för att få skydd. Länstyrelsen i Stockholm är ju bättre än på andra håll, så en anmälan vore på sin plats. Du kan om du vill anmäla anonymt via nätet. Visserligen tar de allvarligare på anmälningar med namn, men eftersom jag vet var du bor kan jag förstå att det inte känns så tilltalande.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
9/4/12, 9:10 PM
#2

Fånga in och få katten kastrerad själv. Ägaren lär väl ändå inte märka något.

Katthemsmatten
9/4/12, 9:13 PM
#3

Det kan vara vanskligt. Om ägaren upptäcker att klockspelet är borta så lär TS ligga risigt till. Viss risk att de ser en sådan sak finns ju alltid. Och gör hon det är det egenmäktigt förfarande och därmed olagligt och straffbart. Tyvärr, suck.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
9/4/12, 9:55 PM
#4

Men då måste de kunna bevisa att det är TS som kastrerat katten. Tror dessutom inte att ägaren går och känner efter på katten om kulorna ligger kvar i påsen.

KattkoloninBotkyrka
9/5/12, 12:14 AM
#5

Tack för alla råd. Jag ska göra anmälan imorgon. Kvinnan bara skrek en massa omogna saker åt mig. Hon tycker också att katten får i sig tillräckligt mat när den äter möss och fåglar. Hon tycker att det inte är hennes problem ifall det föds en massa hemlösa kattungar. Det var fin kost för grävlingar, enligt henne.

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

pia-app
9/5/12, 8:15 AM
#6

Okastrerade hankatter kan ju "försvinna" !

Annons:
Alexej
9/5/12, 9:25 AM
#7

Jag har kastrerad katter som kom till mitt hus. En katt som inte är id-märkt har ingen ägare och att kastrera en ägarlös katt är knappast förbjudit. Men då var det katter från gårdar här omkring.

Skulle jag veta att katten inte har det bra skulle katten nog försvinner till ett bättre hem!

Men anmäl kärringen fast det kommer nog inte att hända något. Det är inte förbjudit att ha en okastrerad utekatt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
9/5/12, 9:28 AM
#8

#6 Det är bara det att TS redan sitter med stugan så full av kolonikatterna hon tagit in det senaste året att hennes egna pälsklingar är utlokaliserade till föräldrarna, så det är inte så lätt att låta katten 'försvinna' utan vidare. Gråter Men med hjälp av LST och polis kanske den kan försvinna in på ett katthem med en rejäl portion tur.

Medarbetare Hittekatter iFokus

KattkoloninBotkyrka
9/5/12, 10:26 AM
#9

Ja precis. Jag har möjlighet att låna fällor och kan fånga in stackars katterna. Men som Katthemsmatten skriver här, har jag fortfarande flera katter hemma som jag inte har lyckats placera i egna hem. Mina egna katter bor fortfarande hos mina föräldrar och väntar på att få flytta tillbaka hem till mig. Så här får det inte plats med nykomlingar, hur jag än skulle önska.

Jag har pratat med djurpolisen idag och hon såg allvarligt på saken och skulle ta kontakt med den här oansvariga familjen.

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

Imasy
9/5/12, 11:42 AM
#10

Kan man få grannen at tro att kastrerade hankatter har ett alldeles utmärkt aktivt sexliv endå, bara de att de sitter inte och skriker och stör grannar?

Hur stor är risken att hen skaffar sig en ny katt om den nuvarande skulle "försvinna"?

Sagolika
9/5/12, 11:52 AM
#11

#10 Det där är dessutom alldeles sant. I princip alla våra kastratpojkar föraöker definitivt att para en löphona, oavsett om det gått ett par månader eller åratal sedan de blivit kastrerade.

Sidentass
9/5/12, 12:43 PM
#12

Åhhh..herrejisses så trött man kan bli på folk!:-( Människan borde ju också ha i åtanke på att hennes katt riskerar att bli sönderbiten eller klöst av slagsmål som sker okastrerade hanar emellan, och då är det inte billigt att ta sig till veterinär….antar att det inte heller är möjligt att gå den vänliga vägen med en kopp kaffe för att diskutera det hela i lugn o ro…

Katthemsmatten
9/5/12, 12:51 PM
#13

Men attityden var ju tydligen att det går att skaffa fler så jag tror inte människan bryr sig! Skrikandes

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: