Annons:
Etikettkattmat
Läst 2761 ggr
zorro2
9/3/12, 8:08 PM

vatten

hej, undrar om det kan vara så att tarzan inte drickar så mkt vatten eller inget alls pga av att jag sen han kom till mig har fått blötmat, vill att han ska lägga på sig lite, känner inte mkt av revbenen nu men höftbenen känns fortfaranda. torrfoder lägger jag på lite på morgonen, royalcanin både blöt och torrfoder. Också sheba från ica ibland.

han äter fortfarande inget godsaker typ räkor, skinka, ost….vet ej han kanske inte tycker om det eller så fatter han inte vad det är for nåt….jag vet ej.

Annons:
Alexej
9/3/12, 9:47 PM
#1

Alla katter har olika smak. Vatten är väldigt viktig, erbjud många olika sätt att dricka. Mina katter dricker gärna i disken som står i blött tex. En del vill ha kall, andra varm, en del gammal vatten eller färsk. Jag blandar alltid blötfoder med vatten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Marga
9/4/12, 10:02 AM
#2

Vissa katter dricker helst rinnande vatten. Prova med kranen i badkaret eller handfatet. I så fall finns det "fontäner" att köpa i zoo-affärer, mina katter dricker aldrig ur skålar, bara sin "fontän".

På katthemmet har jag också träffat på ett par katter som inte ville dricka vattnet rent, men la man i 4-5 bitar torrfoder drack dom vattnet. Man får testa lite olika varianter helt enkelt.

zorro2
9/4/12, 10:25 AM
#3

ok, ska prova, fontänen får jag hem imorgen. rinnande från kranen funkar inte

Thaeri
9/4/12, 9:28 PM
#4

Beroende på hur mycket blötmat han får är det inte säkert att han behöver dricka något alls. En katt behöver få i sig ca 50 g vatten per kilo kroppsvikt om dagen, räkna ut hur det ser ut med den saken med den mängd blötmat han får Glad

Josefa
9/4/12, 10:26 PM
#5

Men det kan inte stämma att en normalstor katt behöver 2 dl vatten per dygn. Det skulle ju innebära att de behöver mer vatten per kg kroppsvikt än vad en människa behöver.

Alexej
9/5/12, 9:30 AM
#6

Men det stämmer nog med 50 ml/kilo. Googlade lite och såg ett svar från en veterinär som rekommenderade 60 ml/kilo och ett annat svar: En katt behöver få i sig mycket dubbelt så mycket vätska som den äter torrfoder

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Bullemor
9/5/12, 6:26 PM
#7

40ml /kg/dygn är det jag lärt mig angående vätskebehovet. Det exakta behovet kan dock variera lite från katt till katt

Tänk på att även torrfoder innehåller ca 10%vatten, och blötmat ända upp emot 80-90%.

zorro2
9/5/12, 8:30 PM
#8

alltså han äter bra av blötmaten, jag tillsätter lite vatten iden, typ 1-2tsk varmt vatten som jag har kokat. Jag vågar inte ge så mkt torrfoder, så han får flere portioner blötmat än torrfoder.

han har varit hos mig nu i 2veckor tycker inte han har lagt på sig nåt märkbart detta samt att han inte drickar vatten ororar mig lite. Men han verkar må bra annars, lekar och är väldig aktiv och kelig. har kollat honom noggrant när han är i lådan och det går bra inget täcken på att han har ont.

vi ska till vet för hans 2´a vaccination jag kanske kan få vägt honom samt be om en undersökning.

han blir snart 2år, hur mkt  ska en katt med normal storlek väga, tror han väger något under 3kg…bare en gissning.

men han är väldig aktiv, känns som den mängd kcal han får i sig, så forsvinner den dubbla mängden kcal.

då jag var hos min kompis och tarzan bodde där så såg jag att han endast fick torrfoder också iblandt blötmat, hadde ingen vattenskål och drack inget från kranen heller.

Alexej
9/6/12, 9:20 AM
#9

Om du vill väga honom och har en bra digitalvåg själv. Tar honom i famnen och väg dig med och utan katt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

zorro2
9/6/12, 9:47 AM
#10

hadde jag haft en våg så absolut.

Thaeri
9/6/12, 10:10 PM
#11

Jag vill tipsa om bagagevåg, man stoppar helt enkelt katten i transportburen och väger den, sen väger man bara transportburen och tar totalvikten minus bara buren.

Den sortens våg har en noggrannhet som funkar bra för katt och är billig, min kostade 99 kr på Jula Glad Plus att man dels kan hålla koll på kattens vikt med den och dels väga resväskan + handbagage innan man åker iväg på semester Glad

http://www.jula.se/digital-bagagevag-821018

Finns liknande på fler ställen, Clas Ohlson bland annat.

Alexej
9/6/12, 10:18 PM
#12

Bra idé!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Thaeri
9/6/12, 10:29 PM
#13

#12, ja det är den bästa "kattvåg" jag har sett för ungkatter och vuxna katter, då glappet mellan hushållsvåg och personvåg är så stort. Och bagagevåg räcker upp i vuxen ålder dessutom, med större noggrannhet än personvåg Glad

Jag lärde dessutom mammas och pappas katter att transportburen var OK med hjälp av vägningarna, de fick godis, blev instängda en minut eller så och blev sen lössläppta. Tog man fram buren rusade de till en för de räknade med att det var vägning, inte veterinären Tungan ute

De vägdes en gång i veckan, vilket jag anser att man bör göra med heltama katter, för att hålla koll. Veterinären besökte de av naturliga skäl mer sällan.

Annons:
Katthemsmatten
9/7/12, 10:29 AM
#14

Kul idé för att få dem att bli bekväma med transportburen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Thaeri
9/9/12, 1:58 AM
#15

#14, japp, perfekt ärligt talat. Gör dem både vana vid att den åker fram och att luckan stängs Glad

Upp till toppen
Annons: