Annons:
Etikettkattens-status
Läst 1223 ggr
Alexej
2012-08-30 17:58

Skulle du anmäla vanvård?

Du vet att några djur inte har det bra men samtidigt vet du att LS kommer att avliva djuren efter ett omhändertagandet.

Hur gör du?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
OberonsMatte
2012-08-30 18:35
#1

Jag anmäler ändå. Är bristerna i djurhållningen så stora att djuren omhändertas omedelbart är det inte ett liv bättre än döden att vara kvar där.

Sajtvärd Katter iFokus

Lena
2012-08-30 19:19
#2

Det var en svår fråga att svara på det här. Tycker det är synd och skam att en anmälan till myndigheten oftast är synonym med att det stackars vanvårdade djuren avlivas. Det gör att man skulle försöka hitta andra lösningar i första hand som gör att djuren kan leva vidare och få ett bra liv. Samtidigt behöver ju djurägare av den här arten få sitt straff plus djurförbud.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
2012-08-30 19:37
#3

Jag hade anmält och försökt att sätta alla klutar till att ordna en lösning för djuren..men som sagt..det är en svår sak att ta ställning till..

Josefa
2012-08-30 20:16
#4

Jag skulle inte anmäla i första hand, utan i först hand försöka prata med ägaren och försöka hjälpa till. Är ägaren ointresserad av att rätta till felen eller ta emot hjälp så blir det anmälan.

Det borde finnas fler alternativ än bara anmäla eller inte anmäla.

[hattrick]
2012-08-30 21:11
#5

Det borde finnas ett tredje alternativ att välja på. Jag kommer ALDRIG att anmäla ett djurärende till LST, de bevisar bara om och om igen att de inte kan bedöma katternas tillstånd utan verkar njuta av att sin makt att döma ut försvarslösa varelser.

Jag skulle inte heller vilja att de var kvar i ett boende där de far illa, men då skulle jag i första hand ta kontakt med katthemmen runt om i Sverige och erbjuda ekonomisk och eventuell praktisk hjälp om de kan hjälpa. Oftast går mycket att lösa med pengar, tyvärr.

Det finns så många katthem som hellre tar in privata katter pga. allergi, barnafödande och flytt, som katthemmen oftast får betalt för att ta in, medan de hemlösa samt vanvårdskatternas får fortsätta att lida. Katthemmen kan, om de bara vill.

[sarasvati]
2012-08-30 23:42
#6

Röstade #2 och ljög vitt och brett !!, bara för att få komma in och skriva en kommentar. Struptag du tar Alexej!, lika bra det, men klart att du menar att andra alternativ existerar. Men endast #2 erbjuder detta … precis som #5 hattrick säger: tredje alternativ :-)

Som kan innebära: förutom kontakter med katthem, så … snacka med folk, erbjuda hjälp, hota, gräla, stjäla … nej det är inte ALLS lätt. Men LST direkt, icke. Då är jag lika medskyldig. Förutom att de sannolikt inte skulle göra någonting alls (tänk på allt arbete de har med att jaga TNR-projekt). Ja nu pratar jag katter. Har föga kunskap om LST:s hantering av andra vanvårdade djur, men förmodar det är likartat dåligt.

Annons:
Alexej
2012-08-31 08:37
#7

Jag valde medveten bara 2 alternativ.

Det självklara valet borde ha varit att anmäla vanvård. Men LS har själv sett till att folk har blivit tveksamma till anmälningar genom deras avlivningar.

Ibland skjuts katterna på plats-som tex de 4 katterna i en bur i Orrefors eller över 50 katter i Sundsvall där polisen spelade Rambo på LS begär.

Jag själv har anmält flera genom åren men jag måste också säga att jag har blivit försiktigt. Här i Skaraborg hamnar de flesta katter på katthemmet (hoppas jag) men jag skulle definitiv inte anmäla om det vore tex Göteborg där LS anser att bara en död katt är en bra katt iaf när det gäller hemlösa katter. Jag själv har hämtat en hemlös kattfamilj där som skulle skjutas för de störde en person och hade anmält det till LS.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Selma99
2012-08-31 12:36
#8

Röstade på #1 men det är naturligtvis inte en självklarhet om alternativen endast var dessa två, jag accepterar nämligen inte någon av ovanstående alternativ.

Delfinen
2012-08-31 20:40
#9

Jag röstade alternativ 1 men beror helt på HUR dåligt djuret/djuren har det. Ett djur som mår ordentligt dåligt och blir allvarligt misskött kanske mår bättre av att få somna in än fortsätta leva i missären.

Men det beror som sagt alldeles på HUR dåligt djuret har det och att inga andra utvägar finns mer än att anmäla.

[ollesbodega]
2012-08-31 22:15
#10

Lider djuret så är 1. det enda alternativet. Om inte djuret ifråga kan räddas så kanske det förhindrar andra djur att fastna  hos en djurplågare.Önskar att världen inte var lika svart o vit som dessa alternativ

[sarasvati]
2012-09-01 02:11
#11

Men i frågeställningen förutsätts det ju att LST kommer att avliva djuret, enligt alternativ 1 = "samtidigt vet du att LST kommer att avliva djuren".

Det är utgångsläget.

Vi vet att LST kan anse att djur "lider" och därför ska avlivas, när andra med mer kunskap om djur (här katter) vet att "djur som inte har det bra" (enligt frågeställning i #0) kan få det bra, med hjälp annat än avlivning. Så förstår fortfarande inte varför 1 skulle vara enda - el bästa - alternativet, givet förutsättningarna. Som bl a #7 också påvisar.

Många röstar på alternativ 1 här. Men få kommentarer  [45 röster och 10 kommentarer i skrivande stund] - och de få som kommenterar är alla tveksamma och accepterar egentligen inte. Alla övriga håller helt enkelt med om att Lst:s avlivningslösning är enklaste och bästa lösningen då?

Alexej
2012-09-01 07:09
#12

Jag tycker det är intressant med svaren.

Tyvärr blir nog de flesta anmälda katter avlivade, en del pga av platsbrist, andra pga av de anses att de är sjuka.

Men LS har ofta avlivad katter pga skabb och andra behandlingbara åkommer.

Tycker hela situationen är skrämmande. Jag har också rekommenderad andra att inte anmäla till LS och så borde det inte vara. LS borde överlåta alla omhändertagna djur till nya platser där de blir undersökta och behandlade av en oberoende veterinär.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
2012-09-01 08:39
#13

Har varit i valsituationen. Valde alternativ 2.

Låter konstigt - hm… ja det kan man tycka. Men bor man i VG-region och har att göra med lst i Göteborg så är valet enkelt. I princip alla ärenden man anmäler dit innebär "omhändertagande" som i praktiken betyder att man ringer Skyddsjakt Väst. En glad skytt som får en slant för sin insats.

DOCK - vill jag poängtera att katterna skall inte bo kvar i en dålig miljö. Där kommer vi medmänniskor in i bilden för att på annat sätt försöka hjälpa katterna att överleva och att få ägaren tar sitt ansvar.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Lena
2012-09-01 15:51
#14

#13 Jag svarade på samma sätt av precis samma orsaker. Som du skriver får man lösa problemen på andra sätt när myndigheten är så skjutglad av sig.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Issa
2012-09-01 17:13
#15

Fattas ett tredje alternativ: Börja med att göra något själv först.

Beror ju givetvis på vad det gäller.

anebit
2012-09-01 23:37
#16

Jättesvår fråga då det inte fanns fler alternativ…..  men jag skulle nog försöka hitta ett hem till den eller dom  och övertala ägarna att släppa katten och hota med Lst om dom inte gör det.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Debbiecat
2012-09-02 13:09
#17

Väldigt svår fråga. Beror också på hur akut det är med katterna och hur illa de är vanvårdade. I vissa lägen tror jag tyvärr att kanske döden är att föredra hellere än att de stannar kvar. Speciellt om det inte finns någon annan lösning att erbjuda eller att en sådan skulle ta för lång tid och de skulle lida för mycket under tiden

Slampen
2012-09-03 10:27
#18

Det behövs definieras vad som är vanvård! Massmedia har en viss förmåga att kalla allt vanvård och det baserat på vad lst säger. Tittar man sedan på bilder från vanvårdsfall, så ser man en hel del gånger fina och välmående katter, även om miljön är i underkant.

Jag anser att man först skall försöka kommunicera med ägaren och se vad som har gått snett. För det har ju det. Jag skulle inte anmäla till lst. Och det är pga det län jag bor i som finns med i en annan tråd.

Alexej
2012-09-03 10:55
#19

Svaret på undersökningen borde vara 100% anmäler till Länsstyrelsen. Nu är det inte så. Det är dags för LS att tänka igenom var de står och om de verkligen är "djurskyddare".

Skulle jag jobba som djurskyddinspektör och läser att folk är försiktiga med att anmäla pga av att LS gärna avlivar drabbade djur skulle jag nog fundera om inte något är reell fel.

De missköter sitt jobb och sina uppgifter, de borde vara djurvänner och inte bödlar. Man ska hjälpa ett utsatt djur till ett bättre liv och inte till döden. Nånting är fel.

Och när LS ignorerar minkfarmer, massdjurhållning, djurtransporter och slakthus och istället går in på ett katthem och kräver avlivning av deras intagna katter, ja då borde man verkligen byta jobb!

LS ska inte trakassera katthem/jourhem/katthjälpare utan istället hjälpa oss mot dåliga kattägare, mot okastrerade utekatter och vanvård och misskötsel.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Emma--]
2012-09-03 11:39
#20

En död katt lider inte så jag skulle anmäla ändå. Bättre få somna in än att bo kvar och bli vanvårdad. Finns det andra vägar att gå innan det vore det ju bra, men då ska det gå fort.

Annons:
Josefa
2012-09-03 14:01
#21

#20 En död människa lider inte heller. Sätt ett skott i pannan på alla som inte mår 100% bra eller är missanpassade i samhället.

[Emma--]
2012-09-03 14:21
#22

#21 tänker inte jämföra med människor för det funkar inte. Tycker bara det är bättre att katten får somna in än att bo kvar i ett hem där den vanvårdas och lider. Och som jag skrev, om det finns andra vägar att ta innan vore det bra. Men jag valde utifrån de alternativen som fanns och jag tycker inte ett dåligt hem är bättre än döden.

Josefa
2012-09-03 14:29
#23

Även en katt som har det dåligt vill leva.

[Emma--]
2012-09-03 14:58
#24

Har jag sagt annat? Tycker bara att ett djur ska inte behöva leva i vanvård. Och det var dom alternativen. Anmäla, eller tycka att ett dåligt hem är bättre än döden. Jag hoppas t.o.m att mina älskade råttor jag inte fick hem igen inte lever även om dom också antagligen precis som alla levande varelser vill leva. Hellre att dom sover för evigt än att bo sitt liv i ett hemskt hem. För då lider dom trots allt inte. Döden är inte det värsta som finns. Notera att jag sa aldrig skjut alla sjuka katter. (inte missanpassade heller för den delen)

Josefa
2012-09-03 15:22
#25

Men nu är det så att lst kan tycka att katter med öronskabb är sjuka. Eller att katter som inte kommer fram till dem när de kommer indundrande är missanpassade. Och det är skäl nog att avliva dem. Och hur gör ofta lst om det handlar om flera katter? Jo de kontaktar kommunjägaren eller polisen som får sätta ett (förhoppningsvis) skott i skallen på dem. De gör inga försök att omplacera dessa katter. Iaf inte om det inte är fiina raskatter, som de anser kan ha lite värde.

[Emma--]
2012-09-03 15:32
#26

#25 men när jag svarade på frågan utgår jag inte från vad lst kommer tycka. Jag utgick från ett fall jag skulle anmäla trots att risken finns att katterna kommer avlivas. Innan jag skulle göra det valet skulle det vara illa. Alltså katter som verkligen vanvårdas. Inte t.ex ett fall där det enligt lag finns för få kattlådor. Och jag skulle inte anmäla lika fort om andra alternativ skulle finnas. Jag utgår helt från de enda alternativen som fanns i frågeställningen. Och alltså där det inte finns det glada slutet där man lyckats påverka så att katten får leva lyckligt i ett nytt hem. Och då väljer jag inte att låta katten leva i ett dåligt hem. Om det inte finns andra alternativ alls, är döden fortfarande värre än att bo i ett dåligt hem?

Josefa
2012-09-03 18:05
#27

Det finns oftast andra alternativ. Tex att man själv engagerar sig i djuren. Det står ingenstans i frågan i #0 att alla andra vägar har provats. Utan bara att djuren inte har det bra och att lst kommer att avliva om de kontaktas.

Annons:
[Emma--]
2012-09-03 18:19
#28

Ja oftast finns det självklart det. Men jag utgick enbart från alternativen som fanns. Men jag verkar tolkas som att jag tycker alla djur som mår dåligt eller är missanpassade inte får finnas. Eller är i alla fall känslan jag får när du reagerade så över att jag sa att en död katt lider inte. Men jag menade såklart att jag väljer det alternativet framför att en katt ska fortsätta lida. :)

Upp till toppen
Annons: