Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 2970 ggr
[Rhodugune]
2012-08-29 15:27

Vaccinera kattungar

Hej jag fick ett svar jag undrar över när jag ringde min veterinärklinink, att de rekommenderar numera att vaccinera kattungar först när de är 12 veckor.

Att de gör det pga de antikroppar de kan ha i sig och att vaccinationen riskerar att inte ta lika bra om man gör det innan 12 veckor.

Vad har ni hört om det?

Annons:
Katthemsmatten
2012-08-29 16:07
#1

Försökte googla litet och hittar att man vaccinerar vid 8-9 veckors ålder, nästa vaccination efter 3 veckor och sedan vid 1 år. Men jag har inte kollat alla träffar jag fick, det kan finnas nyare forskning som säger högre ålder.

Medarbetare Hittekatter iFokus

martdat
2012-08-29 17:04
#2

har läst nånstanns att om man vaxinerar efter 12 veckor så behövs bara en spruta pga de där antikropparna, men vet ingen länk jag kan ge dig… däremot är de ju oskyddade då veckorna .

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Silvestris
2012-08-29 17:54
#3

Färsk forskning visar att majoriteten av kattungarna fortfarande har kvar maternella antikroppar vid 12 veckors ålder och vaccinerar man kattungar som fortfarande har de maternella antikropparna kvar är det mammans antikroppar som kommer aktiveras av vaccinet, inte kattungens immunförsvar dvs. vaccinet ger inte önskad effekt.

Maternella antikroppar kan finnas kvar upp till 16 veckors ålder.

Det är alltså klok att vaccinera tidigast vid 12 veckors ålder om det är möjligt. Sedan kan katthem eller flerkatthushåll behöva andra vaccinationsrekommendationer baserat på ett högre smittryck. Moderlösa kattungar utan amma har inga maternella antikroppar (de överförs med modersmjölken) och kan därför vaccineras från 6 veckors ålder, vilket kan vara önskvärt i tex. katthem.

Nya rekommendationer säger att även om man ger en spruta vid tex. 9 veckors ålder och den andra vid 12 veckors ålder bör man ge en spruta till vid ungefär 16 veckors ålder.

Annso_
2012-08-29 17:58
#4

Min mamma vaccinera sin katt som vuxen och behövde då bara ge henne en spruta..Dock är ju inte det samma som kattunge :P men iaf

Katthemsmatten
2012-08-29 22:28
#5

#3 Tack för klargörande. Låter logiskt tycker jag.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Eine
2012-10-20 13:29
#6

I Norge vaccineras de små före 10 veckor sedan efter 16 veckor. Bara 2ggr och fullt tillräckligt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
Lena
2012-10-20 13:38
#7

#3 Intressant med nya rön. Forskningen går ju framåt även på det här området.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2012-10-20 13:51
#8

#4 Man omvaccinerar sin vuxna katt varje år för att den ska ha ett fortsatt skydd mot kattpest och kattsnuva, så din mamma gjorde helt rätt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Eine
2012-10-20 14:18
#9

Kattpestvaccin räcker 2-3 år så det ska man inte ge i onödan. Inre organ blir påverkade av kattpestvaccin. Däremot separat kattsnuvevaccin kan ges varje år.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Katthemsmatten
2012-10-20 14:31
#10

De flesta veterinärer väljer idag att använda ett duplovaccin, dvs både pest och snuva i samma. Vinsten är väl att man får kattägaren att komma varje år för att verkligen vaccinera och inte behöva hålla reda på vad som är gjort eller intel.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Eine
2012-10-20 14:57
#11

# 10 vilker gör att man riskerar att förkorta livlängden för katterna.Obestämd

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Katthemsmatten
2012-10-20 15:06
#12

Verkar finnas olika syn på det bland veterinärerna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Eine
2012-10-20 16:02
#13

Jag lutar mig på en amerikansk undersökning,inte på vad enstaka veterinärer säger. Så gör jag enligt den med mina egna katter.Övervaccinerar inte längre,man kan be veterinär skriva intyg på hur länge en kattpestspruta räcker.Har själv gjort det med katt som skulle ställas ut. Nu måste inte alla göra på detta viset,man gör ju som man vill.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
M.H.Sanna
2012-10-20 18:01
#14

Kollade våra vaccinationsintyg.

Katterna har fått duplovaccin 2010 och endast vaccin mot snuva 2011 och 2012. Vad skönt!  Då slapp jag oroa mig för det. Skrattande

Lena
2012-10-20 18:20
#15

#13 Många veterinärer fortsätter att vaccinera mot båda smittorna varje åt trots de nya rönen.

Vet du vad det är som kan förkorta livslängden på katten vid dos varje år? Hemskt om man som djurägare tror man gör något bra och det istället kan slå tillbaka på det viset.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Eine
2012-10-20 19:30
#16

#15 vet bara att just kattpestvaccinet inte är vänligt mot de inre organen(lever njurar etc) Och alla veterinärer tar inte del av nya rön ,eller bryr sig om det(kanske) ObestämdMina veterinärer är helt införstådda och så även de klubbar jag ställer på med intyg! det är aldrig några problem.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Katthemsmatten
2012-10-22 11:26
#17

#16 Om det börjar bli så att man med intyg kan ställa katt som inte är vaccinerad varje år så kanske det här blir en kunskap som börjar sprida sig även hos veterinärer som inte följer ny forskning. Vore väldigt välkommet i så fall.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: