Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1521 ggr
Lena
8/27/12, 6:48 PM

Felaktiga anmälningar till Lst?

"de flesta är obefogade och slukar länsstyrelsens resurser" säger bitr. länsveterinären vid Länsstyrelsen i Jämtland.

Lägre tolerans än djurskyddslagen samt osämja tros ligga bakom de obefogade anmälningarna. Läs hela artikeln här!

Vad tror du gäller för landet i stort - Hur vanligt är det att människor anmäler vanvård av djur till Länsstyrelsen utan tillräcklig grund? Utveckla gärna ditt svar i diskussionstråden nedan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Josefa
8/27/12, 7:27 PM
#1

Jag vet att det är en inte helt ovanlig företeelse bland vissa människor. Blev själv anmäld äv två medlemmar här inne förra hösten. Inte för att de trodde att mina djur missköttes, utan för att vi hamnat i bråk pga olika åsikter. En sak som jag fortfarande går och tänker på är att den ena av dessa personer frågade om jag kunde hjälpa till i ett ärende de höll på med, efter att hon anmält mig men innan Lst gjorde hembesök. Tänk om det hade visat sig att det sett för j*vligt ut hemma hos mig, när Lst kom. Vad hade då hänt med de katterna hon skickat till mig? Så mycket bryr sig vissa om djuren de är engagerade i.

Detta var alltså två personer som sa sig vara mycket engagerade i att hjälpa katter. Hur gör då inte människor som inte bryr sig ett dugg om vad som händer med katterna, utan bara vill knäppa sin ovän på näsan.

Alexej
8/27/12, 8:15 PM
#2

Jag tror inte att de flesta anmälningar är obefogade. "Normala" människor gör det när de verkligen se vanvård. Jag själv har anmält flera där jag visste att djuren mådde verkligen dåligt.

Tycker det är fruktansvärd med obefogade anmälningar genom folk som vill hämnas eller nåt. Det finns så många djur som verkligen behöver hjälp, vår hjälp.

Många anmäler inte för de vet inte att man kan anmäla anonymt eller litar inte på att deras namn inte ändå dyker upp. Då vill man inte anmäla grannen…

Jag kommenterade där nu för jag ser en annan negativ utveckling att folk drar sig för att anmäla för oftast blir djuren avlivad sedan. Polisen (staten) betalar dyra uppställningkostnader till ibland obskura pensionater osv där djuren blir avlivad ändå sedan.

Så egentligen ska man anmäla vanvård men samtidigt inte när man redan innan vet att LS kommer att besluta avlivning sedan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
8/28/12, 9:38 AM
#3

händer då och då, folk är ju tyvätt så funtade ibland att de anmäler folk för hämnd elr jävlas, inte bara till länstyrelsen utan överallt man kan anmäla.

fruktansvärt att folk anmäler obefogat. fattar inte heller varför folk inte kollar upp lite innan de anmäler som exemplet i artiklen, vet man på förhand att det inte strider mot lagen så är det bara dumt att anmäla. länstyrelsen behöver lägga sina resurser på de som vanvårdas på riktigt.

Överlag däremot tror jag att folk anmäler för sällan för de är rädda att stöta sig med ägarna elr är oroliga vad som ska hända med djuret. men det var ju inte det frågeställningen var …

att bli utsatt för en obefogad anmälning är en enorm kränkning och jag förstår inet varför folk vill göra andra så illa.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

martdat
8/28/12, 9:39 AM
#4

dubbelpost…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Katthemsmatten
8/28/12, 9:55 AM
#5

Tyvärr är jag övertygad om att det händer då och då. Ibland för att j-as med någon man har en dispyt med, ibland för att man inte gillar att katter beter sig som katter och sätter sig i sandlådor och rabatter, hoppar upp på bilen och liknande.

Dessa okynnesanmälningar gör att de riktigt allvarliga fallen blir fördröjda och de katter som verkligen skulle behöva hjälp inte får det medan tid är.

Sedan kan man ju ibland undra om det är hjälp LST ger, eller om det är en avlivningsdom per automatik. Där finns det säkert lika många olika bedömningar som vi har länsstyrelser.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
8/28/12, 10:00 AM
#6

Det är just det som är knepigt. Folk drar sig för att anmäla när det är befogat, för då är de rädda för att de själva ska råka illa ut. Men när det gäller okynnesanmälningar så är det precis som om de inte bryr sig. Speciellt att det sedan drabbar andra djur som verkligen skulle behövt den där kontrollen verkar de sk*ta i.

Annons:
Katthemsmatten
8/28/12, 10:04 AM
#7

Visst är det knepigt, Josefa. Litet mer civilkurage och litet mindre j-vulstyg står högt på önskelistan.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Solitaire
8/28/12, 3:57 PM
#8

Händer då och då, exempelvis när uppfödare hamnar i luven på varandra. Finns flera aktuella exempel just nu. Väldigt trist, då det stjäl resurser från Lst som behöver fokusera på de verkliga fallen av vanvård.

[sarasvati]
8/29/12, 12:26 AM
#9

Klickade #5 och blev häpen över röstresultaten här.

Det är nog ganska specifika erfarenheter då, som berättas om i #1 och #8 t ex. För landet i stort, som efterfrågas, är det sannolikt för få anmälningar. I artikeln låter det mer som LST:s ursäkter… Man brukar ju ha tid att jaga TNR-projekt t ex, utan anmälningar, iaf i Gbg. Istället för de verkliga fallen av vanvård, just det.

Sådana finns det gott om. Och de flesta människor drar sig nog för att anmäla. Eller bryr sig inte. Dessvärre är anmälningar till LST oftast kontraproduktiva, dessutom. Och resulterar i djurens död, snarare än ngn hjälp till djuren. Speciellt vad gäller katter.

Tja knepigt det här. TROR som sagt #5.

EDIT,TILLÄGG: Med andra ord, bra kommentar där Alexej + instämmer med #2.. "Egentligen ska man … men samtidigt inte…" Rävsax.

Alexej
8/29/12, 11:50 AM
#10

Det verkar ju verkligen vara så illa:

Länsstyrelsen Västra Götaland 2010

Länsstyrelsen har bedömt och kontrollerat alla inkomna djurskyddsanmälningar 2010. Antalet anmälningar har varit cirka 2 000 stycken. En tredjedel av dessa har varit befogade. Två tredjedelar av alla anmälningarna har rört sällskapsdjur och häst.

Antal inkomna ärenden:  6 556 (2010)    4 779 (2009)

Antalet under året meddelade djurförbud:  48 (2010)      20 (2009)

Antalet beslut om omhändertaganden av djur:  143 (2010)    
                                                                     68 (2009)

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[sarasvati]
8/30/12, 12:00 AM
#11

Men det där är ju LST:s egen statistik och bedöming av vad som är "befogade" anmälningar eller ej. Och antalet inkomna djurskyddsanmälningar borde kanske vara det mångdubbla - om folk inte drog sig, el om de brydde sig. Och då skulle andelen "befogade", även enl LST:s bedömningar (?), måhända öka. OK, är skeptisk och elak, som vanligt ;-) Kommer inte längre.

[sarasvati]
8/30/12, 11:31 PM
#13

#12 ja en massa konstigheter!!

Fast tror du behöver skriva ut mer i detalj här på forumet. Hur många går in och läser länkar?

Den sista länken är mkt talande. Å andra sidan, igen, OM LST gått in så hade det betytt döden för djuren. Är mkt tveksam till att anmäla till LST av dessa skäl, liksom till polisen. Och vet det är "fel". eller i alla fall tragiskt och till viss del kontraproduktivt :-( Men man kan ju inte bara låtsas som att förhållandena inte är sådana som de är? Hur göra för att förändra?

Annons:
Upp till toppen
Annons: