Annons:
Etiketttips-råd
Läst 2086 ggr
Debbiecat
2012-08-24 21:58

Hjälp! En katt till...

Jag är ny medlem men har ibland varit här och läst. Hoppas jag kan få lite råd och tips. Jag har 4 katter sedan innan, två skogisar och två fd hittekatter. En kille (Dinki) och tre tjejer (Debby, Fanny och Emmy). Dinki och Debby är kullsyskon och kom till mig när de var 13 v gamla och Fanny och Emmy var ca 4 månader när jag tog in dem 6 respektive 10 månader senare. Katterna har växt upp tillsammans och fungerar bra ihop. "Chefen", alltså äldsta honan Debby fräser lite på Fanny och lappar till henne ibland för att visa vem som bestämmer. Hon verkar ibland tycka det är jobbigt med så många, men jag har försökt lösa det genom att hon har en egen matplats i ett annat rum och gott om sovplatser i flra av rummen. Jag bor i ett litet hus på ca 70 m2 -snart 80 m2 när jag får färdigt ett nytt rum på vinden. Jag har också byggt en liten katthage på ca 15 m2 utanför ett av fönsterna Lång inledning… Hoppas ni orkar läsa. Nu kommer problemet. En bekant som är ensam med två bar skaffade efter mycket tjat en katt till dottern efter löften att hon skulle ta full ansvar. Tjejen är 15 så hon bör vara gammal nog att göra det. Min bekant reste bort i 4 dagar, dottern bodde då hos sin mamma. Tanken var att hon skulle gå hem varje dag och se till katten ( som hon inte kunde ta med till mamman av olika anledningar). När min bekant kom hem visade det sig att katten varit ensam i 4 dagar. Lyckligtvis med tillräckligt med vatten och torrfoder framme, men ändå… Detta var tydligen droppen efter flera andra incidenter och min bekant bestämde då att katten skulle bort. Ingen kunde ta den och den skulle avlivas. Som sista utväg frågade han mig. Jag tycker egenligen att 4 katter är mer än nog. Men mitt samvete tillåter inte att en 10 månader gammal, fullt frisk katt avlivas… Samtidig är jag rädd för att jag nte kan få min hopsvetsade kattmaffia här hemma att acceptera en nykomling. Speciellt Debby som redan visat att hon är lite stressad av att de är så många. Vad ska jag göra? Tips, råd och uppmuntrande tillrop tas gärna emot

Annons:
Marga
2012-08-24 22:09
#1

Om inga andra lösningar finns kan du kanske prova. Fungerar det inte kan du ju försöka omplacera katten, då får den ändå en tidsfrist. En så ung katt borde väl gå att omplacera om man ger det lite tid, och skulle den fungera i din grupp har du ju räddat den. Jag tycker inte att 5 katter på 80 m2 låter omöjligt om dom har många möjligheter till egna krypin, hyllor etc. Men självklart måste man också sätta gränser. Det kommer alltid att dyka upp nya katter som behöver hjälp.Om du tar den här katten kanske du måste lova dig själv att det blir den sista oavsett hur ömmande nästa fall blir.

Debbiecat
2012-08-24 22:18
#2

Jag har också funderat i samma banor, alltså att försöka omplacera henne. Men jag vet samtidigt hur svårt det kan vara att hitta bra hem, speciellt till honkatter. Hon är fortfarande ung men inte en kattunge längre och det verkar som de flesta vill ha ungar..

[eskils]
2012-08-24 22:24
#3

Vilken idiotisk bekant! Törs inte skriva vad jag skulle ha sagt till honom.

Om man skaffar djur i en barnfamilj och barnen inte är mogna ansvaret så får förstås föräldrarna ta på sig ansvaret för att vårda djuret. Han får ta hand om katten eller omplacera den själv till någon som verkligen vill ha den. Tipsa om att det är lättare att hitta nytt hem om katten är vaccinerad, id-märkt och kastrerad.

En usel förebild för barnen att hota med att avliva deras katt och att utöva utpressning mot dig att lösa hans problem!

Skrikandes

Debbiecat
2012-08-24 22:49
#4

Jovisst jag håller med att det är idiotiskt men känner personen ifråga tillräckligt väl för att veta att katten kommer att avlivas. Tyvärr har inte alla samma upfattning om hur mycket ett kattliv är värt. Han har gjort försök att hitta hem men har inte tålamod att vara ihärdig. Problemet är att han precis fått ett nytt jobb som betyder en hel del resande och han vill inte riskera att detta händer igen. Så tyvärr så tror jag inte att jag har något val annat än att ta katten, åtminstone tillfälligt. Det är världens goaste katt och jag kan inte med att hon blir avlivad . Så problemet kvarstår att försöka undvika tredje världskriget här hemma Katten är för övrigt kastrerad och vaccinerad, saknar bara id märkning

Jourhemmet
2012-08-24 23:27
#5

Lägg annons på Blocket och förnya en gång i veckan så att den hamnar överst. Jag har på det viset lyckats sälja flera vuxna katter. Bra text och bra bild är A och O.

Alexej
2012-08-25 01:03
#6

Tycker det är helt okay med 5 katter. Det är inte ytan som räknas utan möjligheter. Debby kommer nog alltid vara rangöverst. Det blir nog inga problem genom att den nya är yngre och kastrerad.

Jag har också en katt som får maten på en egen plats. Han vill ha det så fast han är inte rangöverst bara en surgubbe.

Lycka till och gränsen går vid 9 katter:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
MSH
2012-08-25 08:04
#7

Åh ta hand om den, så hemskt att avliva en så ung katt!!!!! I min okunskap så trodde jag nästan det var omöjligt, boka tid för avlivning för att man "tröttnat" …,,,säger vet ok till sånt??? Vad har vi för människor här, du MÅSTE ta hand om den!!!!

MSH
2012-08-25 08:06
#8

Sen förstår jag problemet för dig med antalet katter… men som sagt tillsvidare om inte annat. Har tänkt på det där med omplacering, blocket annons är nog smart! Lycka till!!

martdat
2012-08-25 08:57
#9

jag  hadde tatt katten hem o brutit kontakten med den vännen. o jag har gjort dte förr. har en sån katt här, meningen var att omplacera henne men hon blev kvar för jag blev kär :)vuxna har alltid huvudansvaret för barnens djur kan du hälsa.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Debbiecat
2012-08-25 09:16
#10

Tack för alla svar! Vad som än händer så kommer katten inte att bli avlivad. Jag får prova och se hur det går. Är det någon som har lite bra tips på hur man introducerar en ny katt till de gamla? De andra två var ungar när de om så så de gjorde jag inget speciellt med. Hankatten som var halvvuxen tog hand om dem bägge två. Men det är nog svårare nu när de är 6-7 år gamla hela gänget. Jag vill ju inte att de ska må dåligt och inte att den nya ska bli mobbad. Ett problem jag har är att jag bara kan stänga igen in till sovrummet och till badrummet, resten är öppet ( skånelänga där det saknas dörrar mellan rummen)

Alexej
2012-08-25 11:45
#11

Visst kan det bli fräs och morr men det är normalt och låter värre för oss än vad det är. Så länge det inte bli slagsmål bör du inte göra något. Sedan går katter efter lukter. Kanske bra att få den nya snabbt få samma lukt som de nadra. Lägg en handduk i deras sovplats och torkar sedan den nya katten med handduken när hon kommer. Skäm bort den gamla lite mer så att hon märker att hennes position hos dig inte är hotad.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
2012-08-25 13:54
#12

Så skönt att du finns för kissen….prova gärna också att servera lite godis när alla katter är framme…så att det förknippas med positiva känslor när gänget är samlat….håller tummarna för att det ska gå fint!

Katthemsmatten
2012-08-25 16:25
#13

Tycker du ska försöka få din bekant att betala för id-märkning, vaccination och kastrering av henne. Blir inte mycket dyrare än att låta avliva henne. Och det blir lättare att omplacera en icke-fertil hona om det skulle behövas.

Du har fått bra råd i den här tråden ang. hur du ska introducera katterna för varandra, följ dem och ditt eget sunda förnuft så kommer det att gå bra.

Lycka till och ett stort fång rosor till dig som tar hand om katten. Ett stort lass tistlar till karln som inte tar ansvar.

En 15-åring tror att hon är vuxen och kan ta ansvar, men de är bara stora barn. Skaffa aldrig katt åt barnen - skaffa katt åt dig själv och låt barnen få klappa om de vill.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Marga
2012-08-25 21:06
#14

#13 Det står tidigare i tråden att katten är kastrerad och vaccinerad men jag håller med om ID-märkning. Visst borde ägaren kunna hjälpa till med den kostnaden!

Lycka till! Om du räddar katten gör du verkligen en god gärning, jag håller tummarna för att resten av gänget accepterar henne!

Debbiecat
2012-08-26 00:37
#15

Jodå Id märkning har han lovat att betala. Jag reser bort på onsdag, en jobbresa som jag inte kan ställa in men har fått löfte att han behåller katten tills jag kommer tillbaka. Jag har en suverän granne som kattvaktar åt mig men vill inte ta hem katten innan jag reser. Han har också lovat att fortsätta under tiden att leta efter ett hem och om han inte hittat något tills jag är tillbaka igen om en vecka så flyttar Smulan hem till mig och min kattmaffia.

Hennum
2012-08-26 12:22
#16

Härligt! Låter som att ni fått till ett acceptabelt samarbete där!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Katthemsmatten
2012-08-26 16:18
#17

#14 missade att katten var kastrerad. Skönt det.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: