Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 8192 ggr
Elleis77
2012-08-24 11:04

Behöver råd, avlivningshotad katt

Hej!

Jag hoppas att jag kan få råd och stöd på den här sidan. Jag är stödhem till en kille på ca 3 år och har haft honom sen han var kattunge. För några månader sen så började han få svårt att kissa. Vi tog honom till veterinären där han blev spolad och fick antibiotika. Han verkade aldrig bli bra efter den behandlingen och började snabbt uppvisa symptom igen. Efter två månader fick vi åka in med honom igen. Han blev behandlad för akut urinstopp, blev spolad och inlagd över natten med dropp. Jag hoppades att han skulle bli bra men till min stora sorg började han visa symptom igen efter bara två veckor:-(   Han har fått specialmat sen senaste spolningen, både blöt och torrfoder. Den senaste behandlingen gick på ca 8000 inklusive mat och medicin. Jag har lagt ut dom pengarna så länge för att underlätta för föreningen.

Är jätterädd nu att avlivning är det enda som återstår för min älskling. Föreningen är troligtvis inte beredda att lägga ut mer pengar på honom, vilket jag kan förstå, vi har jätteont om pengar. Har hört att en penisamputation kan hjälpa. Är det någon som har en katt som blivit bättre med den behandlingen? Vill veta så mycket som möjligt. Är tacksam för alla råd jag kan få, att avliva en katt på bara tre år hade varit hemskt. Samtidigt vill jag inte utsätta honom för för mycket. Men det är ju trots allt hans liv det handlar om.

                Danielle-stödhem till mycket älskad Maxi

Annons:
martdat
2012-08-24 11:37
#1

Jag har en han katt som fick problem att kissa i våras. det var inte helt stopp men han försökte hela tiden stackarn o fick bara ut nåra droppar. åkte till veterinären o han blev med spolad o fick sprutor,o prover togs på urinen , minns inte vad de gav han. men han fick inte  antibiotika hemma eftersom urinodlingarna inte visade något. Han fick återijen problem efter en vecka o jag ringde o ifrågasatte varför han inte fått smärtstillande o inflamationshämmande. Metacam skrevs ut och jag tror det  var tre dagar så försvann besvären helt och det har inte återkommit. han fick även cystiase som är receptfritt fodertillskott för att motverka mer försträngningar. proteinklumpar i urinen hadde han när de spolade.

men som sagt han blev symtomfri väldigt fort när han väl fick rätt medicin, och nu har hela sommaren gått utan återfall.

ok att din katt hadde akut urinstopp men det hadde min med fått om jag inte åkt in så tidigt som jag gjorde.

ring vetten o fråga om ni inte kan tessta dessa mediciner. o fråga om urinodlingar gjordes???

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

martdat
2012-08-24 12:16
#2

antibiotika har ju ingen verkan om det inte är det han behöver menar jag. de måsste väll ändå tatt urinodlingar annars kan de ju inet veta vad för medicin han behöver?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Josefa
2012-08-24 13:17
#3

Och inget torrfoder alls till katter med urinbesvär. Bara vettigt blötfoder (inte Whiskas), uppblandat med extra vatten.

Lena
2012-08-24 17:19
#4

Det finns bra foder som har urinstenslösande effekt. Det kan man ge under några månader. Mjukfoder är det allra bästa som Josefa skriver. Vilket foder äter kissen idag? Vår veterinär säger att alla slags mjukfoder egentligen är bättre än torrfoder. Både vad gäller uringrus, njurar, vikt mm och i största allmänhet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Elleis77
2012-08-24 22:37
#5

Urinodling vet jag inte men urinprov togs givetvis (vet inte vad skillnaden är). Dom visade på kraftig inflammation i urinvägarna och struvitkristaller. Vad skönt att din katt blev bra, Martdat. Ska kolla upp det där fodertillskottet om det kan vara något för Maxi.

Pratade åter med djursjukhuset idag som också rådde mig att ge mer blötmat så nu får han även på kvällen. Han får Hills s/d som ska lösa upp kristaller. Har också gett honom Royal Canins Urinary High Dilution (torrfoder), som också ska lösa upp stenar, sen han kom hem från veterinären senast.

Metacam har han fått i perioder sen han blev dålig. Ger honom det nu också eftersom han verkade få ont igen för några dagar sen. Veterinären sa att jag kunde ge det i upp till en vecka. Fasar dock för att sluta ge honom det eftersom det finns risk för att att han blir sämre snabbt då:-(  Detta är så jobbigt…

pia-app
2012-08-24 22:51
#6

En av våra hanar har opererat bort penisen då vi inte fick styr på hans problem och det har fungerat jättebra efte det. Han har inte haft några som helst problelm efteråt ,det enda som var lite jobbigt var att han fick ha krage ganska länge efteråt så att såret skulle läla ordentiligt.

Annons:
martdat
2012-08-24 22:51
#7

hoppas på det bässta..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2012-08-24 23:26
#8

Att det blir inflammerade urinvägar beror på att uringruset (kristallerna) river upp och irriterar urinvägarna, som sedan drabbas av bakterier. De svullarna upp och gör att det blir svårt att kissa. Hankatter har mycket längre urinvägar än honkatter och drabbas därför hårdare när de får uringrus.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Elleis77
2012-08-25 09:44
#9

Pia-app, vill gärna veta mer om operationen. Hur mycket kostade den och hur funkade det precis efteråt. Fick han äta medicin och hur funkar det med specialfoder?

Det verkar som att åsikterna är delade i två läger. Dom som är för operation och tycker det är helt ok så länge katten blir bra och så dom som tycker att man ska låta bli att utsätta katten för det och låta den somna in istället.

martdat
2012-08-25 09:58
#10

med tanke på hans låga ålder skulle jag klart överväga det . förutsatt att veterinären verkligen tror att problemen försvinner då.men jag skulle inte utsätta en äldre katt för det . tampades med den frågan i våras om det inte skull efunka på min med mediciner, då kom jag fram till att jag inte skulle göra det , han är dock 15 år.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2012-08-25 10:06
#11

Att det blir återfall är mycket vanligt. Jag skulle gå över helt till mjukfoder med stenlösande effekt, Det finns fler olika varianter från olika fodertillverkare, Specific FSW Struvit är absolut bäst. Om du ger det i 1 månad och sedan går över till ett mjukfoder med förebyggande effekt finns det stor chans att det fungerar utan operation. Du bör skippa torrfodret helt i det här läget. Även de dietfoder du ger nu. Om det trots foder inte hjälper kan en operation vara att rekondera. Avliva - nej absolut inte. Det tar man bara till om det inte finns någon bot alls.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
2012-08-25 13:50
#12

Vår Berlioz var riktigt illa däran i den åkomman för några år sedan. Vi började med att åka till vår standars-vet som tömde honom på kiss. Men nästa dag var han tillbaks igen med samma symptom, vi åkte runt till veterinärer som alla gav dålig prognos. SEdan blev han inlagd med kateter på djursjukhuset, och sen dess har han varit symptomfri - så det finns hopp…men Berlioz får nu inte äta vanligt torrfoder, han ska äta blötmat eller ett specielfoder från veterinär. När de gäller penis-operationer har jag hört om andra katter som tillfrisknat efter det.

Besvärlig åkomma detta..förstår att ni har det kämpigt, och jag önskar er allt lycka till nu!

TAss- och tumhållning!

Elleis77
2012-08-28 23:16
#13

*suck* Läget är så här: Maxi får ont om jag ger honom mindre smärtstillande. Igår fick han i sig mindre än han fått den senaste veckan och blev jätteorolig och irriterad framåt kvällen. Mår så dåligt av att se honom så..Gråter  Mer blötmat verkar inte göra någon skillnad.

Har hittat en veterinär som verkar bra, föreningen använder dom ibland, som kan utföra operationen på honom till reducerat pris. Problemet är att vi inte har några pengar kvar och eftersom Maxi redan kostat föreningen så pass mycket så hänger hans liv på en skör tråd nu:-( Är så frustrerad när det nu finns hjälp att tillgå. Även om jag söker fonder så jag blir gul och blå så tar det ju tid att få pengar. Kan man starta nån insamling här inne?

Annons:
Katthemsmatten
2012-08-28 23:47
#14

#13 Dessvärre tillåter vi inte nya insamligar här inne.

Medarbetare Hittekatter iFokus

martdat
2012-08-29 09:27
#15

men om föreningen redan lagt ut så mycker pengar  på honom så förstår jag inte att de ger upp när en lösning finns i sikte???

Kissar han nu?????

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ankie
2012-08-30 18:00
#16

starta en insamling på facebook, vilken förening är det?

Annso_
2012-08-30 21:48
#17

Hade problem med min honkatt som kissade inne (under ganska lång tid ) en vet sa att det bara var könsmognad så han skrev ut p-piller till henne, fast jag envisade med att vilja ta prov på urinet..

4 månader senare så tröttnade jag på detta och åkte till en annan veterinär, och jovisst så hade hon blod i urinet, dock inte synligt för blotta ögat om man inte kan sådant.:
Fick metacam utskrivet som hon åt i 7 dagar och hon blev helt bra dirket..

Kan inte metacam vara en idé att prova, kanske ihop med någon annan medicin om det behövs för något..

Kan inget alls om sånt här, det var bara en tanke Skäms

Lena
2012-09-01 20:00
#18

#13 Chickas minnesfond brukar vara fruktsamt att söka hjälp ifrån i sådana här situationer. Kan inte katthemmet starta en insamling för kissen ifråga? Det vet jag många katthem som gjort när de fått en katt som behöver mer omfattande veterinärvård. Många katthem har ju sina egna Facebooksidor.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Elleis77
2012-09-02 10:32
#19

Vi finns med på facebook men det har inte kommit in mycket pengar till honom. Tror kanske att det finns för många insamlingar överallt. Maxi mår hyfsat, försöker undvika Metacam i det längsta. Veterinären berättade häromdagen att det påverkar levern och njurarna, det hade jag ingen aning om! Han som har ätit Metacam i massor dom senaste månaderna… Håller på i nuläget att ta reda på så mycket om operationen som möjligt så vi kan vara säkra på att det är ett alternativ. Vill ju inte att han ska drabbas av biverkningar. Han kissar hyfsat och är rätt lugn men visst är det uppenbart att han är irriterad/har ont av någonting i urinröret. Kan vara dom ökade doserna av blötmaten utblandat med vatten som gjort att det verkar lite bättre. Vi ska ha möte i föreningen imorgonkväll och diskutera bland annat hur vi ska göra med Maxi. Håll tummarna för att det här slutar bra.

Katthemsmatten
2012-09-02 23:19
#20

#19 Det är korrekt att katter är känsliga när det handlar om hur lever och njurar påverkas, men man måste också göra en nytta/risk bedömning. Om han mår bättre med smärtlindring så får han ett bättre liv. Din kosthållning med blötfoder med extra vatten hjälper till och efter en tid kan man sätta ut Metacam gradvis för att se hur han reagerar. Diskutera med din veterinär. Och om möjligt, sök gärna ytterligare en veterinär för en 'second opinion'.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Elleis77
2012-09-05 18:59
#21

Hej!

Rätt goda nyheter..Maxi har varit utan smärtstillande sen i fredags och är mycket lugnare. Den där blötmaten har uppenbarligen fungerat:-) Det tråkiga är att han börjar tröttna på den…Från att ha slurpat i sig glatt runt 3 gånger om dan så äter han det knappt till frukost ens. Ibland vill jag mörda honom, Kan han inte begripa att är det så lätt att må bättre så borde han äta så det sprutar genom öronen..!

Han gör inte det lätt för stödmatte direkt…Skrikandes Är rädd för att stenarna börjar hopa sig igen om han inte får i sig rätt mat:-(

sagan
2012-09-05 19:59
#22

Om han äter blötmat så kan du faktiskt ge honon annan med extra mycket vätska. Även kanske blanda i det som han börjar rata. För det är eg vätskan i sig som är väldigt hjälpsam. Då dem kissar och tömmer blåsan oftare än annars. Och då spolas ev stenar/kristaller ur och samlas inte därinne och blir större. Så om du givit ett foder som ska göra att stenarna/kristallerna slås sönder så kan det som sagt ha hjälpt och räcker den tiden du givit.

martdat
2012-09-08 18:13
#23

Hur går det?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2012-09-08 19:33
#24

När jag haft katter som haft problem med uringrus har veterinären ordinerat stenlösande foder i kombination med antibiotika. Det brukar nämligen bli inflammation i urinvägarna som rispas av det vassa gruset där det sedan samlas bakterier. Det är det som gör att det svullnar och blir svårt att kissa. Sedan får man fortsätta med stenlösande foder ett bra tag. Mjukfoder är alltid att föredra. Det finns flera olika fabrikat av stenlösande foder. R/C är bättre än Hills tycker jag. Specific FSW Struvit är dock det allra bästa. Dock lite svårt att få tag på. Här går det att beställa fodret. Det smakar kanon också.

Fick din katt aldrig någon antibiotika behandling?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
2012-09-08 20:44
#25

metacam är ju mot imflamation . o han fick antibiotika enligt inlägg 0..Flört

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2012-09-09 15:53
#26

#25 Ja jagt vet, Metacam är som voltaren eller iprem ungefär. Det är inflammationshämmande och smärtlindrande. Men om du har en urinvägsinfektion - är det i första hand antibiotika som gäller. Det gäller att få bort bakterierna. Får du inte bort dem forsätter problemen. Såg nu att det stod att han även fick antibiotika - hade missat det. Läste sedan nämligen bara om metacam i tråden. (Ibland missar man iformation när trådarna blir långa)Flört

Att antibiotikan inte hjälper beror oftast på att det är fel sort. Att bakterierna är resistenta mot den sorts som givits.

När det gäller urinsten finns det två olika sorter. Struvit och Oxalat. De uppkommer av olika orsaker och ska behandlas helt olika. Därför kan man behöva ta prov för att veta vilken sort det rör sig om. Särskilt om inte behandlingen med diet foder ger någon effekt alls.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Elleis77
2012-09-09 19:39
#27

Det går ok…Får väl jämföra med när det var värreGlad Både katten o jag var så stressade..

Tycker väl att han är halvbra. Maten du tipsade om som skulle vara bäst, Lena, ratade Maxi fullständigt, tyvärr, han är rätt kräsen. Det var den jag testade som nr 2. Först ratade han Royal Canins blötmat. Sen fick han Hills och det äter han nåt sånär. Det har nog hjälpt till viss del. Han kissar hyfsat bra. Men det tar lite tid för honom och han slickar sig alltid efteråt så han är nog irriterad. Vill ju gärna att han ska bli helt bra men hur det ska gå till vet jag inte riktigt. Eftersom inget torrfoder verkar ha hjälpt i särskilt stor utsträckning, har testat tre olika märken varav han ratade två, så har jag köpt den sista sorten som jag inte testat. Det är Purinas. Dom på djursjukhuset har knappt nämnt den maten alls när jag frågat om råd där innan. Maxi gillar den åtminstone, det var länge sen han glufsade i sig torrfoder så…Hade den kunnat hjälpa honom så hade det varit underbart. Vet inte hur lång tid man kan tänka sig att det kan ta innan man bör märka nåt resultat, glömde fråga det sist jag köpte maten. Funkar inte det så vet jag inte riktigt vad nästa steg blir. Får väl försöka tänka på det positiva att han inte behöver smärtstillande, att han verkar må bra och har blivit så mycket bättre på bara två veckor. Vi fortsätter att kämpa på här. Är tacksam för alla råd jag fårGlad

Annons:
emjon
2012-09-10 09:46
#28

Förstår din frustration och det är kämpigt när kissarna inte förstår sitt eget bästa.

Det typiska är ju också att flera foder som är bra ratas av kissen. Jag har en kisse som är opererad för oxalat sten och har också provat flera med samma resultat som du.

Specific går absolut inte och royal var inte heller populärt. Hill's c/d är helt nobben på påsar men ok på burk så den köper jag. Min kisse föredrar också torrfoder så jag köper c/d chicken low calori och den duger. Däremot c/d ocean fish gillar hon väldigt mycket.

Har valt en lite större matskål och lägger upp en klick blötmat och lite torrfoder runt om. På något sätt så gillar Sussie det bättre och äter då bättre och med vattenfontän så dricker hon också bra.

Hoppas din kisse lär sig uppskatta maten så det går åt rätt håll.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Tiffany01
2012-09-13 22:33
#29

När jag hade en katt med upprepade urinvägsproblem, så ordinerade min veterinär ett kosttillskott som heter Cosequin, och menade att katten kan äta det livet ut, för att förebygga återfall. Läs mer om hur det fungerar på nedanstående länk. Man ger inledningsvis en kapsel per dag, och minskar sedan till underhållsdos 1 kapsel varannan dag.

Föutom detta fick han urinfoder, i detta fall RC:s Urinary, och denna kombination höll honom frisk.

http://www.vetnutra.com/default.asp?pid=35

Hoppas att din kisse blir bra!

Elleis77
2012-09-15 04:58
#30

Tiffany01, läste om kosttillskottet och det verkar bra. Det finns en annan sort som heter cystease som också verkar värt att testa.

Maxi har blivit sämre dom senaste dagarna, kissar inte mycket och verkar ha fått mer ont. Troligtvis får jag ge honom smärtstillande i helgen och åka in med honom till veterinären i början av nästa vecka:-(

Ska det här ordna sig så krävs det nog ett mirakel nu. Dom andra i föreningen tycker att han ska få somna in. Det är väl värst för mig som har honom hemma och har fått förmånen att lära känna honom. Jag vill inte gå och känna att jag kunde ha gjort mer utan ska han avlivas så vill jag känna att det inte fanns andra möjligheter. Uppenbarligen är det inte "bara "kristaller han har för då borde maten ha löst dom eller åtminstone gjort honom bättre. Måste åtminstone åka in med honom nästa vecka om han inte mirakulöst blir bättre, det tär så på mig att se honom bli sämre…Gråter

Katthemsmatten
2012-09-15 11:34
#31

Jag förstår din förtvivlan och jag håller med, så länge något går att laga så ska det lagas. Har ingen förståelse för att man lagt ned så mycket pengar på katten och sedan inte tänker fullfölja.

MEN om han har blivit sämre nu borde du inte vänta med att ge honom veterinärhjälp till början av veckan. Risken är att han är på väg mot ett totalstopp och då kommer blåsan att spricka med följd att han får urin i buken och avlider under stora plågor.

Vill inte göra dig ledsen, men urinvägsproblem är inte 'små problem', de är oerhört allvarliga eftersom de även påverkar njurarna som är kattens verkliga akilleshäl. De flesta av oss har nog haft katter som förr eller senare får njursvikt.

Håller tummarna för Maxi och dig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Anna77
2012-09-15 12:46
#32

Måste fråga lite saker. Har han ingen försäkring? Har du haft katten i tre år som jourkatt? Varför har katten ingen ägare? Håller tummarna för katten!!!!

Elleis77
2012-09-16 12:36
#33

Anna77, vi har inte råd att försäkra katterna i föreningen, tyvärr. Försäkringsbolagen lämnar ingen mängdrabatt, vi har försökt. Vi ser ju gärna att dom som adopterar från oss försäkrar katterna. Maxi har bott hos mig så pass länge eftersom han inte är helt tam. Kommer nån och tittar på katterna så springer han och gömmer sig. Han har dessutom en bästis som han vill bli adopterad tillsammans med och som är hans trygghet och att adoptera ut två katter tillsammans kan vara lite svårare. Bästisen är dessutom inte så glad för folk han inte känner han heller. Jag tar ofta in skygga katter som är lite svårare och det kan ta tid att få ut dom. Det ska vara ett hem som kan ta hand om dom på bästa sätt och som förstår att det kan ta lite tid för katterna. Annars är risken stor att jag får tillbaka dom igen för att det nya hemmet tröttnar.

Maxi har fått Metacam och kissar hyfsat, har också varit och köpt Cystease till honom som förhoppningsvis fungerar på längre sikt. Händer inget mirakel så ska han definitivt till veterinären i början av veckan. Hur det blir där är tyvärr inte enbart upp till mig, det är ju föreningens katt. Det är ju viktigt att höra vad veterinären säger också. Förhoppningsvis tycker han inte att det är dags att ge upp än.

Katthemsmatten
2012-09-16 13:10
#34

Har ni försökt diskutera någon form av uppfödarförsäkring med försäkringsbolagen? Jag vet att en del katthem har lyckats få sådana.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
martdat
2012-09-16 15:10
#35

folksam har ju flockförsäkring elr vad det heter  med. upp till 7 katter på samma försäkriing har jag för mig,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Elleis77
2012-09-16 16:43
#36

Jag kommer absolut ta upp det med dom andra i föreningen efter det här med Maxi. Det vore jättebra om dom nya hemmen bara kunde ta över försäkringen.

Katthemsmatten
2012-09-16 18:29
#37

Det finns möjlighet att 'ta över' försäkringar i  så måtto att man slipper karenstiden om 20 dagar som alla försäkringar har. Däremot tar man inte över villkoren för försäkringen. Köper du en katt kan du knappast ha en flockförsäkring…..

Medarbetare Hittekatter iFokus

Elleis77
2012-09-19 23:34
#38

Har varit med Maxi hos veterinären idag, besök nr 3. Idag var det inte akut som dom två andra gångerna då han hade helt stopp i urinröret men för att veta hur vi kan hjälpa honom i fortsättningen så kände jag att det var nödvändigt att åka in med honom. Veterinären trodde att det kunde röra sig om en infektion av nåt slag som tidigare antibiotika inte rått på. Hon tog ett urinprov som dom ska göra en odling på. Glädjande nog så kunde hon se direkt på urinprovet att alla struvitstenar var borta vilket innebär att mina envisa försök att få i katten specialmat har gett resultat, trots allt. Det gör att jag kan andas ut lite och åtminstone inte oroa mig för att jag ger honom fel mat:-).

Har också blivit lugnad angående Metacamen som jag är rädd har gett honom skador på njurar och lever. Veterinären sa att det krävs mer frekvent användning för att han ska ha blivit skadad.

Är glad att vi åkte in med honom idag, nu vet vi åtminstone att det inte bara är struvitstenar. Återstår att se vad odlingen ger för resultat. Duktigare katt får man leta efter. Han är såklart stressad vid det här laget efter allt ståhej under dom senaste månaderna men verkar vara vid gott mod.Kyss

emjon
2012-09-20 09:02
#39

Vad fint att det blivit bättre för lilla Maxi och glädjande för dig som kämpar för honom.

Även om vetbesöken inte är så roliga så är det alltid mycket bättre att få veta hur kissen svarar på behandlingen och precis som du säger vet hur ni går vidare.

Nu håller vi tummar och tassar för Maxi att det bara blir bättre och bättre.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Katthemsmatten
2012-09-20 11:32
#40

Elleis, bra kämpat för Maxi!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2012-09-20 11:48
#41

#38 Då var det nog som jag gissade ovan (#26] att det var fel antibiotika han fått tidigare. (Inte alls ovanligt - händer oss människor hela tiden och blir tyvärr mer och mer vanligt eftersom bakteriestammarna blir mer och mer resistenta). Jättebra att de nu tagit en odling!

Synd att din kisse inte gillade Specific FSW Struvit. Det brukar vara mycket smakligt för de flesta katter, men katter är ju individer även när det kommer till aptit.

Blötfoder är alltid att föredra när det gäller katter med urinstensbesvär. Gäller även torrfoder med urinstenslösande effekt. Det är det här med vätskan som är så viktig.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Elleis77
2012-09-24 22:27
#42

Inget är som väntans tider…Resultatet av odlingen kunde ta upp till 10 dagar. Är rätt förbryllad när det gäller Maxis problem. Han kissar väldigt lite vilket stressar mig. Innan hjälpte det med Metacam när han kissade lite, det tog bort en del av irritationen/smärtan så han kunde kissa lättare. Nu upplever jag inte att han har ont men varför i helsike kissar han inte mer då???!! Har gett honom Metacam i två dagar nu för att se om det gör nån skillnad med kissandet men märker ingen…*suck*

Lena
2012-09-24 23:04
#43

#42 Jobbigt när det inte vill bli riktigt bra! Verkar han besvärad när han kissar? Typ att han krystar och det bara kommer små. små mängder eller inget alls?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

sagan
2012-09-24 23:05
#44

En katt med urinrelaterade problem bör äta blötmat. Torrfoder är inte alls bra.

Jag tycker att det låter som att din kisse kan ha något som heter Ideopatisk Cystit. Stressblåsa, vilket kort och gott är att dem får en inflammation som gör ont. Men antibiotika biter inte på detta.

Så jag skulle ge honom blötmat med extra vätska och metacam. Vätskan för att han blir tvungen att tömma blåsan oftare och den blir så att säga ursköljd sen metacam för att det inte ska göra ont när han väl kissar.

Elleis77
2012-09-25 19:24
#45

Veterinären ringde innan. Hon kunde inte hitta nånting som tyder på infektion av nåt slag. Hennes teori är att han ev lider av kronisk inflammation så nu har jag fått kortison utskrivet. Jaha..vet inte om det är positivt eller negativt att hon inte hittade nåt annat i urinet…

Sagan, har gett honom mestadels blötmat och Metacam under rätt lång tid utan att det blivit nån direkt förbättring. Tror att kosttillskottet jag börjat ge honom är anledningen till att han inte behöver Metacam längre.

Lena, han sitter länge på lådan och kissar mycket lite. Däremot verkar han som sagt inte ha ont som han hade innan och inte så stressad heller att han springer i lådan i ett. Jag håller noga koll på honom så det hela tiden kommer kiss, kommer det inget alls så är det ju veterinär direkt.

En sak som gjorde mig lite frågande var att kortisonet jag hämtade ut idag även kan ätas av människor. Trodde kanske att det fanns nån särskilt variant för djur…

Lena
2012-09-25 19:39
#46

#45 Det är samma kortisontabletter man ger både till människor och djur.

Jobbigt att de inte direkt hittar någon anledning till besvären. Kan nog vara stressblåsa som #44 skriver. Vet andra kattägare som haft katter med liknande besvär. Om jag inte minns fel blev deras katter ordinerade kosttillskottet som beskriva ovan i #29.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
2012-10-24 12:21
#47

Hur går det här??? det är inte Dexter det handlar om??

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

martdat
2012-10-25 11:46
#48

puttar. låter ju som dexter som kks nödropar om o då är dte ju en ägd katt.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Elleis77
2012-10-26 14:51
#49

Det står tydligt i det första inlägget att det handlar om en stödhemskatt som heter Maxi. Han är fortfarande dålig. Kortisonet hade ingen direkt verkan under dom två veckor han fick det. Han har dock varit lite bättre de senaste veckorna trots att han fortfarande har svårt att kissa. Veterinärerna som är inblandade vet inte vad det här beror på och en rådde mig att skaffa Feliway vilket jag har gjort, om det nu skulle ha psykiska orsaker. Jag är 98% säker på att det inte är psykiskt utan fysiskt, dock. Så nu avvaktar vi för att se hur det utvecklar sig. Jag håller noga koll, som innan, så att han kissar och att han inte verkar ha ont.

martdat
2012-10-26 17:07
#50

tack för uppdatering. ja jag vet vad det står men tyckte det lät så himla likt  när jag läste på kks sida.  hoppas ni hittar felet, inte lätt att ha svårt att kissa..

vilken förening e det? vart hoss nån  vette för en second opinion??

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Elleis77
2012-11-03 11:05
#51

Jag hoppades innerligt att den här historien skulle sluta bra men det gjorde den inte. Fick åka in akut med Maxi igår eftersom han fått stora problem med att kissa igen. Trodde att det höll på att bli bättre men tydligen inte. Eftersom senaste urinprovet visade att stenarna var borta så trodde både jag och veterinären att det ev kunde finnas kvar nån enstaka sten som satt i vägen. Lämnade in honom och trodde att jag skulle få tillbaka en förhoppningsvis bättre katt på kvällen. Veterinären ringde några timmar senare och sa att det samlats en massa kristaller igen och att det inte gick att spola utan att dom var tvungna att göra en operation på honom för att kunna få bort dom inifrån och dom kunde inte garantera att det inte skulle komma tillbaka igen och att det kunde bli komplikationer. Fick ta beslutet att han skulle få somna in. Efter att ha fått världens sammanbrott så lyckades jag ta mig till Haga och var med om avlivningen. Det jobbigaste är att jag har så många frågor. Vad hade hänt om jag tagit honom till en annan veterinär? Jag har förtroende för den här veterinären men tankarna maler ändå konstant. Hade han levt idag då? Hur kan några jävla stenar göra så att min älskade kille var tvungen att avlivas? Är så oerhört ledsen och har sånna skuldkänslor. Går och tänker på om jag kunde ha gjort mer för honom. Har kämpat för honom i över ett halvår och det känns helt för jävligt att jag inte kunde få honom frisk trots alla ansträngningar.

Jag var så fäst vid honom och undrar hur jag ska komma över det.

martdat
2012-11-03 11:29
#52

Haga har bara bra rykte om sig. jag har bara hört gott om dom, så jag skulle nog lite på dem, Beglagar verkligen. men han fick den vård som gick att ge honom, mer kan ingen göra.

Tröstekramar.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2012-11-03 14:53
#53

Tyvärr kan det sluta så här illa när en katt har problem med urinsten/uringrus. Det är ett allvarligt tillstånd. Både veterinär och du har ju kämpat på både länge och väl med Maxi. En operation kan hjälpa i det akuta tillståndet, men risken för återfall kommer alltid att finns. Det finns alltid en gräns för när det inte längre är försvarbart med fortsatt behandling. T.ex när det innebär mycket smärta och lidande för djuret ifråga.

Beklagar verkligen! Hoppas du känner att du gjort allt du kunnat och kan vila i det även om sorgen är hemsk och svår.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

emjon
2012-11-03 15:22
#54

Vad ledsen jag blir för din skull och beklagar verkligen att lilla Maxi inte klarade detta.

Förstår absolut din frustration och alla dina obesvarade frågor och det är så svårt att veta om det hjälpt att byta veterinär. En av frågorna är väl om du fick vetskap om vilken typ av stenar Maxi hela tiden fick. Det blir ju också en balansgång med hur mycket man vill utsätta kisen för behandlingsmässigt och hur oddsen är.

Har ju själv en kisse som är opererad för oxalatsten och hon har en sten kvar som sitter inkapslad i urinledaren som inte gick att ta bort. Den går inte heller att lösa upp så här gäller det att den inte blir större och hoppas på att specialmaten hjälper.

Tröstekramar till dig i sorgen som känns svår och nu får du försöka hitta tröst i att Maxi inte längre har ont.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
2012-11-03 15:37
#55

#54 Om jag minns rätt brukar inte oxalstenar ge upphov till uringrus så som struvitstenar kan göra. oxalsternarna växer istället och blir större och större. Viktigt att veta vilken sort det är då det är olika bahandlingar för dem. Har dock för mig att det står i tråden någonstans att veterinären konstaterat att det var struvit sten som var boven i dramat.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
emjon
2012-11-03 18:28
#56

#Ja precis oxalatstenar blir inte grus och går inte att lösa upp utan måste opereras bort.

Vi hade en kisse som fick struvitsten och blev bra med antibiotika och specialfoder och det gick bra  så länge han åt det. Problemen återkommer ju ofta när de sedan vägra äta specialfoder.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Denna kommentar har tagits bort.
Lena
2012-11-04 10:46
#58

#56 Ja oftast fungerar det med specialdieten och man kan vara tvungen att ge det livet ut. Man kan själv träna upp sin förmåga att se om det börjar bli symtom på att besvären tilltar och då förebygga med mer effektivt stenlösande foder. Fick en bra behandlingsstrategi av vår veterinär som fungerade väldigt bra. Men det var som sagt struvit. Oxalat har jag ingen personlig erfarenhet av själv.

Mjukfoder är alltid bättre egentligen då mycket vätska i sig förbygger. Att skaffa vattenfontän för katter kan också vara bra.

Men sedan finns det tillstånd som är svårare - det ska man inte glömma. Som inte svarar på behandllingen. Maxi verkar ju onekligen varit en av dem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

sagan
2012-11-04 22:24
#59

Beklagar att ni fick ta bort Maxi. Det är aldrig lättRynkar på näsan

Katthemsmatten
2012-11-05 10:37
#60

Beklagar att det inte gick att rädda Maxi, men tyvärr är det ganska vanligt när de får urinvägsproblem. Att döma av den här tråden har du gjort allt som är möjligt och litet till för att Maxi skulle få det bra. Du ska inte ha dåligt samvete!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Elleis77
2012-11-05 18:00
#61

Tack för stödet, känns lite bättre i sorgen. Ja, har gjort en hel del för att hjälpa honom. Förhoppningsvis kan jag finna tröst i det när den värsta saknaden lagt sig. Det är kusligt tomt trots att jag har fem andra katter kvar inklusive Maxis bästis som verkar undra vart hans ystra lilla kompis tagit vägen.

Sidentass
2012-11-07 18:20
#62

Men så sorgligt att det skulle behöva gå på detta vis för Maxi…men du har ju kämpat så innerligt för honom….nu har han fått ro bortom regnbågsbron..där han ha sällskap av Måns och Sotis som också fick gå till Skaparkatten på grund av liknande sjukdom som kan vara så svår at få bukt med….övesänder den varmaste tröst- och styrkekram till dej …vet hur det känns när den dagen kommer då man måste ta farväl av en familjemedlem som är så högt älskad….

R.I:P Maximissen…

Annons:
MSH
2012-11-07 20:44
#63

Verkligen sorgligt! Har följt tråden och hoppats på ett annat slut! Det är som flera skriver tydligt att du verkligen kämpat hårt med Maxis problem! Du får inte känna dåligt samvete! Hoppas de andra missarna kan ge dig tröst ändå…… Tröstekramar och hoppas de andra missarna kan ge dig lite tröst också!

Hennum
2012-11-08 04:25
#64

Jag läste hela tråden nu och var totalt gripen. Först verkade det som att det kunde bli bra, och så visade det sig att det gick åt helt fel håll. Jag är så fruktansvärt ledsen för din och Maxis skull. Allt lidande han har behövt genomgå och din sorg. 

Ibland önskar jag att man kunde se in i framtiden. Om man visste från början att han inte skulle svara på behandlingen så hade han kunnat avlivas direkt och slippa allt krångel och stök. Men man kan ju inte se in i framtiden… Och då blir det att man gör sitt yttersta för att få behandling som funkar, och det är precis vad du gjort, Danielle! 

Att sörja bör du göra, men du bör absolut inte tänka att du har gjort fel. Du gjorde ditt yttersta, det mer än bara att ha försökt.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Upp till toppen
Annons: