Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 9681 ggr
MSH
2012-08-23 20:33

*LÅST* Bortsprungen katt Kolmården Norrköping! 2.

Hej Kära kattvänner:-)!

Här kommer fortsättningen på historien om lilla Kocka. Hon har tagit sin plats i våra hjärtan och saknaden är stor….!! (Länk till tråd nr 1 Bortsprungen katt Kolmården Norrköping 1)

Tänk om katter kunde veta hur saknade och efterlängtade de är när de är borta: VARFÖR springer katter bort?!

Jag kämpar hur som helst vidare och tillsammans med er hjälp allihopa   (mycket uppskattade och mycket konkreta; HANDS-ON TIPS! för okunniga KATTLETARE) vidare och kommer i helgen att;

-Sätta upp de nya lapparna, fina blev de:-). Komma på några ställen till typ: Pizzerian i Krokek?!, Apoteket (de går de nog inte med på?!) Förskolan den nya fina?!) Kanske finns det något mer bra ställe?…..

-Bevaka matningsstället.!

-Rigga Lotin!

-Kolla BODAR så långt det är möjligt!

Ja snart är det en hel bok om hennes sökande…..

Själv så är jag bara lite trött, idag dock lycklig för två missar i Kolmården har kommit hem, har haft kontakt med båda! Trevlig kväll!

Annons:
Lena
2012-08-23 23:00
#1

Vi får fortsätta hålla tummarn att ditt sökande ger frukt! Att två andra kattägare återfått sina katter gör det hela lite mera förhoppningsfullt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sarasvati]
2012-08-23 23:29
#2

Hann tydligen lägga in ett inlägg i "gamla" tråden innan den låstes. Så undrar igen, inte värt att fundera över #252 el 265 där? Klura!? Och förstås en hel drös andra som också undrar över t ex instängd?

I just detta falla har vi ju lyckan att ha en kattägare som känner katten och som därför kan ge värdefulla tips vad gäller hur katten vanligen fungerar, vilka omgivningar den känner till mer eller mindre bra, var den brukar hålla till etc etc. Det underlättar sökande och uppfinnande, att få svar på sådant. Finns inte minsta skymt av negativitet i det.

Hoppas på det bästa.

MSH
2012-08-24 18:05
#3

Hoppet tryter och regnet fullkomligen vräker ner…. Stackars alla hemlösa katter…!! De nya lapparna kom upp på Konsum o Ica idag;-) vi fick även sätta upp en lapp hos Pizzerian:-). Kvinnan har varit uppe i natt för att spana, ingen katt som "pratade" eller åt mat… Är hon verkligen kvar där…?! Ska jag prova fällan hemma? Ja kära vänner på landet är det sig likt, dvs TOMT….:-(

Katthemsmatten
2012-08-24 18:32
#4

Vad du gör - ge inte upp!!! Fråga runt om du personligen kan få gå in och leta, och då menar jag leta på varje liten mm för mm. Minsta lilla tvekan, fram med mjölpåsen och be att få återkomma (för att städa om inte annat). Hon finns där någonstans.

Glöm inte att Uppkatten som verkligen visste var hennes lilla misse gömde sig inte lyckades se henne. Men till slut blev det ett lyckligt slut.

Att regnet vräker ned är mer problem än för Kocka. Hon blir nog våt och kall, men inte lika våt som du som inte kan ta skydd under minimala gömslen.

Du har en god allierad i kvinnan. Hoppas hon orkar lika länge som du. Mata hemma också. Har du möjlighet att få låna någon form av kamera så du kan få information på din dator om vem/vilka som rör sig på din altan eller som äter ur de skålar som finns utställda?

Alla tummar hålls hårt för dig och lilla Kocka!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[eskils]
2012-08-24 18:44
#5

Håller med de andra, ge inte upp! Någonstans är hon.

Har du ändrat nu så att en ev upphittare kan se i SKK:s register vem som äger kissen och kontakta dig?

annebeate
2012-08-24 18:53
#6

Instämmer med andra, håll hoppet uppe! Min grannkatt återfanns välbehållen efter 7 månader och var dessutom borta under en sträng vinter.Ägarna gav aldrig upp. En lapp gjorde till slut  att det en dag plötsligt kom ett telefonsamtal till ägaren som förändrade allt. Vi är så många som stödjer dig och med alla de goda råd du fått och inte minst din kämparglöd hoppas vi alla att du snart återfinner lilla Kocka välbehållen. Hon är som sagt där ute någonstans, det gäller nu att finna henne.

Annons:
MSH
2012-08-24 18:59
#7

Jag ger inte upp…. 49 dagar har gått,blev trött, ledsen och tappade lite hopp bara…..(kanske drömde jag om att hon skulle sitta på trappen när vi kom hit…?!) Men jag riggar Lotin, ber kvinnan om hon kanske kan hjälpa till att övervaka, bebis sover så dåligt, så trött är egentligen bara förnamnet:-(! MEN håller med, någonstans är hon lilla fina misse! Bakom kvinnans hus är det skog, grannen har många vedhögar/vedbodar av olika slag, fick liksom tidigare en känsla av att hon kanske gömmer sig där…? Här "hemma" känns det som om jag sökt mkt tidigare, fast man vet ju aldrig. Jag kan ju egentligen inte " förutsätta" att det verkligen var Kocka som kvinnan såg. OM det var en annan katt så står jag verkligen på ruta noll… Jag pratade med SKK när jag var i Stockholm; de skulle sända mig en blankett att skriva under, annars "finns" hon med chipnummer om man ringer plus anmäld saknad! Tack för ert stöd och support:-)!!

Lena
2012-08-24 19:08
#8

#7 Ställer några frågor som man vara till hjälp när du letar efter kissen:

  1. Hur pass van är hon vid att vara på lantstället?
  2. Är det första sommaren eller har hon varit där flera somrar?
  3. Har hon försvunnit tidigare?
  4. Hur brukar hon röra sig när hon är ute?
  5. Hur är hon mot främlingar när hon är utomhus?
  6. Hur reagerar hon på andra katter?
  7. Hur länge hade ni varit på lanet när hon försvann?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2012-08-24 19:22
#9

MSH, jag är övertygad om att du inte gett upp. Självfallet är det bara naturligt att du mellan varven känner dig trött och ledsen att Kocka ännu inte hittats. Därför hoppas jag att du ändå får kraft av det  psykologiska stöd och uppmuntran  som alla vi, som pga långa avstånd  inte har möjlighet att hjälpa dig på plats, vill ge dig.

Det skulle vara bra om området inom rimligt avstånd kunde genomletas och bodar m m kollas. Du har inga bekanta eller släktingar som skulle kunna komma till er och att ni gör en  gemensam drive över området?

MSH
2012-08-24 19:30
#10

1. Vi är här ofta under hela året, hon är nästa alltid med oss:-)! På vi term var hon inte så pigg på att vara ute… 2/3Detta är tredje sommaren, första fick hon bara vara i sele, hon sprang faktiskt bort då i tre dagar, ca 800 meter härifrån. Jag lappade och de ringde och berättade att hon var så trogen deras tomt..?! Hon gjorde några ENORMA rymningsförsök, de är värda en hel historia bara de. Hon klättrade ut på natten genom vår skorsten… Alltså jag och mannen bara fattade inte HUR hon kom ut….?! 4. Vi trodde att hon inte rörde sig så långt, hon gjorde alltid flera "lovar" på tomten som för att säga- här är jag ingen fara, jag är inte borta… Fast nu i sökandet så sa en kvinna ca 1 km härifrån att hon har sett henne tidigare… 5. Jag tror att hon är skygg mot främlingar, fast en dotterns lekkompis en bit bort hade visst lyft upp henne innan hon försvann, det trodde inte jag hon skulle gå med på…? 6. De gånger som jag har sett en annan katt nära henne så vill hon gå undan. 7 vi hade varit här i 13 dagar när hon försvann. Vi var ju här varje helg innan också.

Uppkatten
2012-08-24 20:18
#11

Jag tycker fortfarande att du ska ha fälla kvar där hon (?) sågs/matades senast, men gärna komplettera med ytterligare en fälla hemmavid, speciellt om du intuitivt känner väldigt starkt att hon nog finns hemmavid. En fälla hemmavid har du också större möjligheter att ha uppsikt över.

Du berättar om många vedhögar/vedbodar - sök igenom dessa noggrant så hon inte sitter instängd mellan vedstaplarna. Lättare sagt än gjort - jag vet, men kika så gott du kan. Kalla på henne och lyssna efter svar.

Det är först när man börjar leta efter sin katt som man inser hur enormt stor världen är för en liten katt och hur oändligt många gömställen det finns där…. Dessutom kan ju en misse försvinna av så otroligt många olika anledningar…

Jag förstår att det känns hopplöst stundtals, men många missar HAR kommit till rätta efter många veckor/månader/år "på rymmen".

Så håll ut!!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2012-08-24 20:26
#12

Kan du få någon annan att flytta vedtraven, vedträ för vedträ? Du behövs på andra håll, men hon skulle kunna ligga där eller i närheten. Bli riktigt besvärlig och be om hjälp från alla som verkar det minsta positivt intresserade av lilla Kocka.

Det är superjobbigt att vara babyförälder. Kan du få hjälp på något sätt? Amma är du ensam om att kunna göra, men kan någon annan ge dig avlösning under dagen så du får sova litet och kan vara alert på natten?

Jag är medveten om att det är lättare sagt än gjort, men frågar man inte får man inte ens 'nej' till svar.

Tummarna är stenhårt hållna för din lilla Kockas snara återkomst.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
2012-08-24 20:28
#13

Tack!! Ja, det är ngt som gör att jag känner ibland att hon känns nära, en gång "såg" jag ett kattöra, tyckte jag såg en kropp lik hennes i mörkret..? Har dock bara en fälla… Kan den riggas med matjessill? Kämpar kämpar….

Annons:
Katthemsmatten
2012-08-24 20:32
#14

Ska du fångas själv? I så fall har jag ett trevligt recept som du kan få via PM Flört

Du kan rigga med vad sjutton som helst som katten gillar. När vi är ute och fångar för oss okända kissar har vi noterat att makrill (i tomatsås, så ät lite du med *fniss*), tonfisk från burk och grillad kyckling, speciellt om man kan ha den en aning varm, funkar väldigt väl som lockbete.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2012-08-24 21:22
#15

Med risk för att det låter flummigt så tror jag att man ska gå på sin intuition i högre utsträckning än vad vi ofta gör…

När jag letade efter min misse visste jag under en period exakt var hon fanns (men kunde inte nå fram till henne och stundtals inte se henne). Sedan blev hon rädd och gav sig iväg… Jag fick flera telefonsamtal om "sedda svarta katter" och lappade allt större område. Men hela tiden när jag var ute o lappade o "åkte på tips" kände jag att jag var alldeles för långt borta, var på fel ställe etc. Jag var så säker på att min misse fanns antingen i snåret vid grannhuset eller i snåret bakom carporten (sedan hon "flytt"). Jag bara VISSTE att jag skulle leta hemmavid, att hon fanns kvar där. Det kändes i hela mig. Kattspanaren som jag tog hjälp av bekräftade att det var mkt troligt att hon befann sig precis där jag trodde. Och visst visade sig misse vara kvar hemmavid (vilket också är det vanligaste när katter hamnat ute av misstag)!!!

Skillnaden här är att din katt är van vid att röra sig fritt ute på lantstället och att man inte vill sluta bevaka stället där en snarlik katt har setts/matats.

Du är dock den enda som känner katten och den enda som kan fatta beslut om var fällan ska placeras. Här blir det någon slags "hjärnans kamp mot hjärtats" (hjärnan säger en sak och hjärtat en annan). Enklast vore förstås med fler fällor så behövde du inte välja!

Lycka till nu inför helgen! Hoppas lilla Kocka går i fällan snart snart snart!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-08-24 21:51
#16

Jag riggade Lotin hos kvinnan med tonfisk ; skulle nog behöva lite sånt fett själv snart… Kvinnan hjälper mig med bevakning, underbart ! Jag tänkte då, eftersom jag är hemma passa på att klura lite här, försöka spana, lägga ut mat på lite ställen och så sova lite:-).! I morgon blir det längre nattspan, ursch i skogen gillar jag inte att vara på natten själv…:-( Kvinnan berättade att en annan bortsprungen katt (för länge sedan) hade hittats i en "glänta" inte långt från hennes hus….?! Har läst någonstans om dräktiga katter och förstått att de kan bli helt personlighetsförändrade…? (finns den möjligheten här?) Vedhögarna gott folk, de kan inte travas om, är nog typ Sveriges största…-:( Något som är bra är att kvinnan också håller span, frågar folk etc: det känns liksom så bra med en till; dubbelt upp:-)!

MSH
2012-08-24 21:53
#17

Tack för allt positivt stöd, det värmer; !!

MSH
2012-08-25 09:25
#18

Ingen katt i fällan. Hemma så har jag sovit i natt; välbehövligt..! Det är tufft med katter och kattspaning, så mycket kvälls/nattjobb! En eloge till er alla som kämpar på med detta! Maten vid "hennes" hus är äten, dock vet jag inte av vem?!

MSH
2012-08-25 10:18
#19

Lena, har mina svar lett till att ni har blivit lite klokare..?! Själv är jag inte klokare; En sida av mig säger att hon är rädd, håller sig nära oss, äter när jag håller henne sällskap..etc Den andra sidan visar en: orädd katt, kanske lite övermodig, självständig-absolut! katt… Fortsättning följer….

MSH
2012-08-25 10:19
#20

Lena, har mina svar lett till att ni har blivit lite klokare..?! Själv är jag inte klokare; En sida av mig säger att hon är rädd, håller sig nära oss, äter när jag håller henne sällskap..etc Den andra sidan visar en: orädd katt, kanske lite övermodig, självständig-absolut! katt… Fortsättning följer….

Annons:
MSH
2012-08-25 10:26
#21

Maten var inte heller rörd, det känns kattvänner som om hon inte är kvar där….?! Ska vi fortsätta mata… där….?! Det var en torsdag natt för drygt två veckor sedan en mjau-skrikande katt matades där, sedan en gång till ca en vecka senare var maten äten, dock ej fastställt av vem. Nu lördag.

Lena
2012-08-25 10:36
#22

#19 Hon verkar ju van vid området som sådant i alla fall. Inte heller typen som helt plötsligt blir rädd och håller sig undan från er av den anledningen. Däremot verkar hon ju ha vandrat längre än vad ni har trott- Jag skulle därför gissa på följande två anlednigar:

Hon har gått iväg långt och irrat bort sig.

Hon har blivit inlåst eller liknande så att hon inte kan ta sig hem.

Någon kan även ha tagit hand om katten. Trott den varit hemlös.. Händer även att folk tar (stjäl) andras katter av olika anledningar. (Har själv varit utsatt för det när vi hade en katt när jag var barn,) Sedan har vi den hemska trafikdöden, vilda djur etc.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2012-08-25 10:36
#23

Jag har för lite erfarenhet för att råda dig om maten. Däremot  tror jag det är mycket angeläget att genomleta området och kolla utrymmen och då tror jag det vore bra om ni var flera som jag skrivit tidigare.

MSH
2012-08-25 10:40
#24

Vi får ta en letar runda jag och barnen… Vi har varit flera som har letat tidigare….!

pia-app
2012-08-25 11:09
#25

OM ni kan vara två som är uppe en natt eller i alla fall till sent och sen ute tidigt i gryningen så har ni ju sällskap,ser mer och det är inte lika otäckt. Vore ju skönt för er om ni ser vilken katt det kan vara som rör sig kring grannens hus så slipper ni fundera över det.

MSH
2012-08-25 11:29
#26

Pia, Menar du hos kvinnan vid skogen..? Att vara två är tyvärr inte möjligt, kan inte ta med bebis i den terrängen, plus två andra barn, så jag MÅSTE vara tuff och leta själv(man hemma) Behöver dock hjälp snart, då vi åker till Stockholm. Jag tror mest på att hon inte hittar hem eller inte kan komma hem, bygger på beskrivningen av kvinnan också, mycket skygg, tar nog inte kontakt med människor tror jag…?! Men vad vet man…. Hoppet gott folk…… Hoppet…

[eskils]
2012-08-25 11:55
#27

Med tanke på att Kocka är okastrerad och att grannens katt är en fertil utegående hane (om jag minns rätt från första tråden) så är det väl sannolikt att hon är dräktig eller har fått ungar. Du skrev att hon brukar följa med er till Kolmården på helgerna före semestern också, så hon har haft många chanser att bli uppvaktad.

Då kan hon ha dragit sig tillbaka med ungarna till t ex en husgrund eller en bod med hål i väggen där hon kan gå ut och in. Tänk att du är en liten katt som vill gömma sig, minsta "koja" är av intresse. Det kan vara ett hål i golvet som knappt syns utifrån. Och lyssna noga efter små ljud.

Annons:
MSH
2012-08-25 11:59
#28

Lena, räknas typ 2 km som långt, hon kan ju gått långt innan och så att säga sågs på väg hem eller på väg åt ngt annat håll..?! Hittar katter hem bra….?! Teorin om att hon inte vill komma till oss? Självständig-Dräktig hur ser du på den….?! Snart ligger det en hög hittelön på denna katt, barnen tycker att det här är så jobbigt…(självklart jag och mannen också) Idag 50 dagar sedan hon försvann, dagen hon försvann förresten, då sågs hon inte mer på hela dagen, hade varit inne på natten….

MSH
2012-08-25 12:05
#29

Tack för tips! Jag lyssnade jättenoga uppe i skogen vid Vedhögarna och jag tyckte mig höra ngt… ?! Kan ha blivit lite tokig också….. Kan ha varit något typ slickande? Hur låter små kattbebisar om det var det ljudet du syftade till… Hur långt ger sig katter av från sina bebisar? Varför äter hon då inte kvinnans mat…?! Hon kanske helt enkelt i så fall är nära oss….?!! Har lyst med ficklampa under grunderna, svårt att se hela dock…. Kämpar vidare…!!

[eskils]
2012-08-25 12:23
#30

Du kunde ju pröva att lägga doftande mat vid vedhögarna. Tänkte på små jamanden från ungarna medan Kocka är ute och letar mat, eller prasslande när de rör sig. Kan tyvärr inte svara på de andra frågorna.

MSH
2012-08-25 13:51
#31

Kvinnan bevakar Lotin även på dagen, har gått en sväng och finkammat en terräng som jag ska ge mig på i skymning… Ja lilla lilla katt du ska veta att det finns ett hem som längtar efter dig! Stora dottern sa idag; du ska alltid få sova i mitt rum (samvetet) över att hon ibland sa ifrån, ((hon väckte barnen så periodvis hemma fick jag lov att stänga deras sovrumd-dörrar på natten))….

MSH
2012-08-25 15:29
#32

Varit ute på tips; katten var tyvärr nu i te synlig. Den hade dock halsband enligt tipsaren, färgen stämde annars ….. den verkade hemlös enligt tipsaren… Ja gott folk, snart känner jag väl alla katter i Kolmården, Stockholmare jag är…..

Katthemsmatten
2012-08-25 16:16
#33

Om du är säker på att hon inte var dräktig ett par veckor innan hon försvann så har hon inte lagt ungar ännu. Dräktigheten varar 62-63 dygn vanligen. Skullel hon kastat ungarna så här prematurt (ca 50 dygn in i dräktigheten) lär de inte ha en chans att överleva.

Minns inte om du skrev att Kocka hade halsband när hon försvann. Om hon inte hade det kan det vara någon som hittat henne och försett henne med halsband med texten 'är det här din katt ring xxxx'. Jag hoppas att det är så.

Håller alla tummar jag kan för att du hittar henne. Du är i alla fall tillräckligt ihärdig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
2012-08-25 16:31
#34

Säker på dräktighet kan jag ju inte vara…. Känner mig inte säker på nått just nu… Jag hoppades att katten i fråga skulle ha ett sådant halsband, lilla Kocka hade inget när hon försvann…. Jag åker till den platsen i kväll och spanar, verkar vara ett bra ställe för hemlösa katter…?!

Annons:
Katthemsmatten
2012-08-25 16:35
#35

Där det går att gömma sig och det finns tillgång till mat är väldigt bra ställen för katter på rymmen eller allmänt hemlösa.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2012-08-25 16:52
#36
Uppkatten
2012-08-25 16:56
#37

Ta med dig väldoftande mat till misse och transportbur IFALL det skulle vara din misse! Åk dit strax innan det skymmer och spana och locka! Stanna länge…!

Passa också på att lappa alla hus i området (om det inte redan är gjort) och skriv att en misse som är snarlik din har setts i området nu i dagarna! Prata med alla du möter! Hoppas, hoppas, hoppas!!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-08-25 17:01
#38

Tack, jag vill hinna följa upp skogen vid kvinnan också….? Fast just nu kanske detta är hetare eftersom det är närmre i tiden…. Tack för alla råd, slutar väl med att jag har en hel drös hemlösa katter…,,;

majvi
2012-08-25 19:38
#39

Jag ska tänka på Kocka vid Major Love Prayer ikväll.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

MSH
2012-08-26 08:15
#40

Tyvärr ingen katt lik "katt-tipsarens"…?! De hade städat efter sig och "uppståndelsen" kanske gjorde att katterna höll sig undan. Ingen katt i fällan:-( Kvinnan är SÅ säker på att det var Kocka hon såg, fick se mina andra kort igår..?! Själv känns det tufft nu… God morgon kattfolk!

Uppkatten
2012-08-26 08:22
#41

Är det kvinnan i skogen/med makrillen som är säker på att det var Kocka hon såg? Eller var det ngn kvinna på det senaste tipset?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MSH
2012-08-26 09:18
#42

Kvinnan i skogen; (där fällan stått,) (lämnas åter idag)….:-(! Maten är dock orörd…. Ja det känns verkligen som en nål i en höstack……eller värre…..

Uppkatten
2012-08-26 10:10
#43

Lappa senaste tipsarens område och håll tummarna för att det är Kocka som någon klok person har satt halsband på… Har tipsaren fått se fler kort på Kocka - och hur säker är isåfall tipsaren på att det kan vara samma katt? Prata med fler människor i området - har fler sett katten? Finns det någon liknande katt som redan bor i området? Varför drog tipsaren slutsatsen att katten troligtvis var hemlös trots att den hade halsband? Tycker det verkar finnas en del att gå vidare med här. Hur långt ifrån er ligger det här området? Finns det någon affär i närområdet - har man satt halsband på en katt för att ta reda på om den har ett hem så kanske man även har lappat på affären (eller motsvarande)? Självklart känns det trött och uppgivet emellanåt - det är begripligt! Att leta efter katt är som att leta efter nålen i höstacken och uttrycket "som uppslukad av jorden" måste ha tillkommit sedan någon varit ute och letat katt…  Hoppas ändå att du ger dig ut och pratar med människor i nya "sökområdet" under dagen och att du får napp!!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2012-08-26 10:34
#44

Ps. Ring också tillbaka till polisen då och då och kolla om de fått in ngn anmälan om upphittad katt som skulle kunna överensstämma med din efterlysning! Det tipset fick jag både från van "Kattspanare" och från polisen när jag själv var på kattjakt för ett år sedan…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2012-08-26 11:07
#45

MSH, flera goda råd du fått av Uppkatten som du absolut bör följa. Kan bara instämma också i rådet att kolla regelbundet med polisen. Talar av egen erfarenhet. Tyvärr sker det  missar även inom polisen.

MSH
2012-08-26 11:36
#46

Tack för strålande tips som vanligt :-)! Har ringt till polisen som bad mig återkomma i morgon=vanlig kontorstid. Har skickat tipsaren en bild på Kocka så alla de som såg henne då får se bilden….. Håller med; lite märkligt är tipset med en katt på detta ställe, tydligen mkt folk och flera katter, då finns en katt där m halsband? som tipsaren tror är hemlös och kanske vår…. ?!. Jag väntar på svaret på bilden…. Det är ofta svårt att beskriva hennes färg: jag brukar säga svart/vit och brun. Det är mycket vitt under. Har fått lära mig att det heter Sköldpaddsfärgad och när jag använder det uttrycket så tänker folk mest på en spräcklig brun/svart upplever jag…?! Den här familjen plus andra där använde sköldpaddsfärgad….. Jag har hämtat fällan, kvinnan lovar att hålla uppsikt, hon ska tala med grannen och han ska få bilder på henne! Hon har också lovat att ge en annons lapp till Vårdcentralen som inte ligger så långt bort från henne; de matar tydligen katter på din uteplats…?! Själv har jag satt upp mina nya lappar i plastficka dessutom, de ser så fina ut! Måste fixa fler, mannen har skrivit ut men glömde de hemma, så nästa helg kommer fler lappar!

Uppkatten
2012-08-26 14:05
#47

"Sköldpaddor" är ofta svåra att beskriva och folk vet inte alltid vad som avses när man säger att en katt är "sköldpaddsfärgad". Därför extra viktigt med bra foton (både huvudbild och helkropps) i det här fallet. Finns det ngt speciellt kännetecken som du kan betona? T ex "fyra vita tassar", "svarta öron" - ngt som skiljer ut Kocka från många andra "sköldpaddor" och som är lätt för folk att "ha i bakhuvudet". Bra tips det där med Vårdcentralen, vet du om det finns fler "kattmatare" eller kanske rentutav "kattsamlare" i trakten? Fråga runt!!!

Just ställen där flera missar samlas och får mat kan vara attraktiva för vilsna missar. Fundera också på om det finns ställen i närheten som du kan lappa där många människor med stort djurintresse brukar vistas, t ex foderbutiker (även för lantbrukets djur), ridskolor, större stall, hunddagis o s v. Hur är det med skolor/förskolor (där når man väldigt många människor samtidigt med lapparna).

Har själv haft häst och det var en strid ström av vilsekomna/dumpade missar som dök upp i stallet och som sedan omplacerades varteftersom… En eller annan blev kvar där.

Försök ta hjälp med lappandet så du hinner och orkar med barnen också!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-08-26 15:17
#48

Tack! Skulle behöva hjälp med lappning, håller med! Tiden räcker inte till plus att vi är i Stockholm också!

Annons:
MSH
2012-08-26 15:23
#49

Har mailat ( nu 3:e gången) till Norrköpings Tidningar med vädjan till att de skriver om Kocka…. det verkar svårt…

Lena
2012-08-26 15:24
#50

När det gäller hur långt en katt kan vandra finns det inga absolut svar. Det har hänt att katter gått flera mil. T.ex. att de gått tillbaka till stället de bodde på tidigare på egen fot även fast de bara åkt sträckan i bil/fordon vid ett tillfälle tidigare. Katter har en fantastisk förmåga att orientera sig samtidigt som det inte är helt ovanligt att de går vilse.

Att Kocka inte var kastrerad när hon förvann ger ett annat scenerario än om om det hade varit en kastrat. Honkatter blir mycket lätt dräktiga. De kan ske innan de visar tecken på att löpa. Hankatter är nämligen mycket duktiga att känna lukten av löpande honkatter på långt håll. Lukten av fertila hankatter sätter även igång löpningen hos honkatten. Har hon varit ute på fri fot även innan hon försvann kan hon mycket väl ha kunnat blivit dräktig då och nu fött sina ungar. Många kattägare förstår inte hur det har gått till när deras honkatt blivit dräktig. Det har skett utan att de märkt något. Varken att katten löpt eller har träffat hankatter.

Om du tänker tillbaka på hur hon var precis innan hon försvann, var hon oroligare än normalt? Uppträdde hon annorlunda på annat sätt? Aptit och törst - var det annorlunda? Hur var vikten - några förändringar där? Tjockare över buken? Hur såg spenarna ut? (De blir hallonfärgade och som lite större hos en dräktig honkatt).

Om det bor kattsamlare i området skulle hon kunna vara omhändertagen av den/dem. Tipset om att hon skulle vara synlig med halsband skulle kunna tyda på något liknande. Det skulle även vara intressant att komma i kontakt med dem som matar katter. Var det vid vårdcentralen? Personalen på vårdcentralen kanske vet något?

Har du tidigare lappat i området runt vårdcentralen? Den som tipsade om katten i halsbandet hade den personen läst dina lappar eller på vilket sätt fick du kontakt med henne?

Tänker att om det redan varit lappat om Kocka i området så borde även ev. kattsamlare eller matare ha sett lappen. Det är dock inte alltid som de är så måna om att katterna kommer därifrån. Inte alltid som matningen har så ädla syften som det kan verka.

Åker ni tillbaka till Stockholm idag? När kommer ni att komma tillbaka till Kolmården nästa gång?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2012-08-26 15:49
#51

Finns det ngn annan lokaltidning? Någon nät-tidning? Någon journalist som du kan vända dig direkt till? Säg att du behöver hjälp att lokalisera var katten befinner sig, att den har setts än här och än där, möjligen är dräktig/fått ungar/möjligen är på väg "för egen tass" till Stockholm…?

Det var nyligen en artikel i vår lokaltidning om en skygg hund som förflyttade sig genom stan norrut, och som bara ägaren bedömdes kunna fånga in. Ägarna behövde få veta var hunden befann sig "just nu". Vet inte hur det gick. Men vilsna hundar kan man tydligen skriva om? Har varit flera sådana reportage här över åren…

Min fundering kring kattsamlare var just att någon kanske tycker sig vara bättre lämpad som ägare till katten… finns ju folk som samlar på sig massor av katter och som inte själva inser att de inte klarar av att ta hand om "all världens katter"… folk som "öppnar sitt hem" för katten men som inte har förmågan att inse att misse redan har ett gott hem dit den bör få återvända.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-08-26 15:50
#52

Jag tyckte att hon verkade stabil och nöjd innan hon försvann, märkte dock att maten inte hade ätits av näst sista dagen…?! Jag tänkte nog att det hade sitt samband med hennes fågeljakt, fast vad vet man..?! Det var en man som kom med tipset, gäller en fotbollsplan och fest kring den… Tipsaren hade läst min lapp i Konsum:-)! Han och hans familj plus några andra på matchen noterade denna katt. Den sökte mycket kontakt och de satte det i samband med en hemlös katt…. jag är dock inte lika säker på det…?! Men självklart så följer jag upp alla "halmstrån"… !!! Detta område är längre bort än kvinnan mot skogen… Så för att klargöra områdena så är vårdcentralen och kvinnan i skogen nära varann=område som jag lappat. Det känns så konstigt att kvinnan i skogen är SÅ tvärsäker på att det var Kocka hon såg….. så så typiskt att det var den natten jag inte var här…. OM hon nu fött ungar så kan ju det vara därför hon håller sig undan…. Frågan är bara var hon är då…….?? !! Ja idag lämnar vi Kolmården och det är med sorg…. Skulle behöva hjälp med lappning….

Katthemsmatten
2012-08-26 16:16
#53

Finns det någon i närheten som kan hjälpa MSH att lappa? Sitter själv i Stockholm så jag kan inte vara tilll någon hjälp, dessvärre.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2012-08-26 17:14
#54

#52 Du känner ingen annan i Kolmården/Norrköping som kan hjälpa dig sätta upp lappar? Ungdomar kanske kan göra det mot en liten betalning t.ex. Problemet med oss här o HiF är att vi sitter utspridda i hela landet. Det är inte alltid det finns någon på plats så satt säga där det händer.

Vi kan sprida det på facebook också om det är okey? HiF har en Facebook sida Hittekatter i Sverige samt en grupp Kattgruppen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
2012-08-26 17:23
#55

Lena-det vore toppen;-)! Tack!

Annons:
[eskils]
2012-08-26 18:24
#56

#52 Du kan också sätta ut en efterlysning av Kocka i Svenska katters diskussionsforum, Hittekattsakuten här

Lena
2012-08-26 18:54
#57

#55 Har nu skrivit inlägg i båda Facebook grupperna! (Ja den ena är en sida och det andra en grupp).

Kattgruppen.

Hittekatter i Sverige.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2012-08-26 19:26
#58

Klokt tänkt Lena!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Selma99
2012-08-26 19:41
#59

Jag finns i Norrköping, var behöver du hjälp att lappa?? Är det ut mot Kolmården/Krokek?

MSH
2012-08-26 21:10
#60

Tack snälla ni:-)! Nu finns efterlysning på lite fler ställen…. Nu vore det väl….(dags att bli upptäckt/komma hem/hittas) Snälla Kocka….?!

MSH
2012-08-26 21:26
#61

Selma99, men vilket snällt erbjudande, jag kan nästan inte ta emot sådan hjälp ….. Det är dock inte bara problem att hinna lappa, utan tyvärr så glömde mannen alla nya lappar han skrivit ut i lördags i Stockholm (jag åkte tidigare till landet för kattspaning) Området där kvinnan bor och runt i kring är i Krokek så det är rätt uppfattat; vi bor närme stan men det "tillhör" Kolmården (Porsgata) heter det för att vara exakt, har jag fått lära mig:-)!

Selma99
2012-08-26 22:34
#62

Du skulle kunna maila mig lappar så kan jag skriva ut på jobbet, har lite folk som jag känner kring Krokek som kanske kan hjälpa till att lappa. Jag skickar min mail adress i PM.

Annons:
Katthemsmatten
2012-08-27 09:38
#63

Toppen att du kan hjälpa till Selma99!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2012-08-27 17:02
#64

#62 Kanonbra! :)

#61 Helt OT: Porsgata där bodde min bästisar en gång i tiden. I ett stort gult trähus ganska nära vattnet. Det är enormt vackert där.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
2012-08-27 18:07
#65

Tack snälla!!!! Jag har mailat lapparna:-)! Idag har jag följt upp ett tips(med hjälp av annan o mms) det var väldigt likt men ändå inte… svårt…?! den hade i princip likadan teckning, men var större(dräktig?) väldigt social?, kraftigare benstomme..?! Vi har bestämt att jag får avgöra när jag kommer på fredag. Jag är dock tveksam… Tror att hon finns vid skogen, bygger på kvinnans iakttagelser… och på känslan att hon håller dig undan/kanske fått ungar..?! Igår var jag så ledsen, tänkte att hon verkligen lever och är ensam, vilsen, hungrig rädd och alldeles alldeles underbar…… Hennes fina sammets hus är så fint, hon drömmer nog om att ligga i det… Vad det gäller lappning så tror jag på gatorna som ligger mot/nära skogen, det hade varit perfekt med nya dagiset vid vårdcentralen?!

MSH
2012-08-27 18:16
#66

Hjälp hjärtat i halsgropen, letar på upphittat, blocket ,Fiahemmet och just Fiahemmet hade nu en katt som hade hennes färger, vid snabb anblick så trodde jag att det var hon…. Chippet ska väl fungera, trots mkt badande tex….?!!

Uppkatten
2012-08-27 18:54
#67

Det borde det göra!!!! Tänk på att missar kan förändras en del av att gå ute/vara dräktiga.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Selma99
2012-08-27 21:40
#68

#66 Om du tittat på hemsidan nu så antar jag att du sett den katt som heter Laila? Hon är sköldpaddsfärgad och kanske lite lik din katt men vad jag ser på korten du mailade så är din katt svart ner över ena ögat och som du ser är Laial inte det utan hon är endast röd och vit framtill. Chipp kollas alltid på fiahemmet……Förstår att du letar förtvivlat och jag hoppas att ni hittar er katt. Jag håller utkik på katter som kommer in på fiahemmet - jag lovar. I morgon skickar jag med dina efterlysningar med en kompis som bor i krokek och en som bor i Åby så de kan lappa vidare i området…håller alla tummar….

MSH
2012-08-27 22:00
#69

Tack snälla Selma99. Det stämmer med beskrivningen du gör om färgen, det är bara det att Fiahemmet har haft mest typ svarta,, bruna etc.. på hemsidan och så plötsligt dyker en Sköldpadda upp, ganska lik vår, fast förutom ansiktet som du säger…då blev jag bara så förskräckt, innan jag tog mig en noggrannare titt! ….. SÅ fin den är!!! Saknar katt riktigt mycket nu, 55 dagar utan, blir väl tokig på riktigt snart…… Återigen stort stort TACK och mängder med tacksamhet:-)! Hoppet hoppet, kära vänner……

Annons:
MSH
2012-08-28 09:28
#70

Polisen, inget nytt…

MSH
2012-08-29 10:38
#71

Kära kattvänner, hur håller man hoppet uppe? Jag som fd "hundmänniska", tycker att 60 dagar (på måndag) dvs TVÅ månader känns väldigt länge …….:-(! I kattvärlden så kanske det inte är så länge… problemet som jag "brottas" med är tänk om hon trots allt dyker upp och så är vi inte där….. Snacka om hemska tankar…….

MSH
2012-08-29 10:53
#72

Beställde en till tidningsannons till på lördag… Vad dyrt det är att annonsera!

MSH
2012-08-29 18:24
#73

Kvinnan som är den enda som sett henne? ?…hon är tyvärr inte hemma denna vecka, ngn katt har ju ätit två gånger hos henne på ca två veckor. Hur viktigt är det att fortsätta mata på det stället? Har ju ingen möjlighet själv förrens på fredag? Vad tror ni?

Uppkatten
2012-08-29 20:18
#74

Jag tror det vore väldigt bra att fortsätta mata där regelbundet om det finns någon som helst möjlighet att göra det. Mat är det som får en katt att hålla sig kvar i området och inte ge sig av än längre bort… och om kvinnan var SÅ säker som du formulerat det tidigare låter det svårt att släppa det spåret….? Fått något napp på vårdcentralen förresten?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-08-29 20:32
#75

Nej, tyvärr inget napp där… Ännu ska jag säga…! kvinnan skulle ev komma dit i mitten på veckan men så blir det lörd. så mitt alternativ är mycket MAT på fredag, jag parkerar mig i skogskanten och ROPAR som en galning(det fungerar bra när hon inte är där;)! Nästan lite märkligt att hennes iakttagelser var så träffsäkra….hmmm mitt hopp såhär dag 57…. Att ha eller inte ha katt är inte lätt alla gånger…

MSH
2012-08-31 09:42
#76

Rain Rain go away, come again another day; sjunger dottern… själv inser jag att kattjakt återigen är svårt när det regnar…..:-(!!!

Annons:
annebeate
2012-08-31 10:47
#77

Hoppas det blir lite bättre väder i morgon än man spår. Ska komma lite regn i morgon  men annars uppehållsväder och på söndag inget regn!:-)

Uppkatten
2012-08-31 17:14
#78

En fundering bara, jag har de senaste dagarna varit ute på jättemånga sidor med efterlysta katter (ffa hemsidor på olika katthem) i annat ärende. Har sett att du efterlyst Kocka på några olika ställen, men vad jag funderar på är om du kanske skulle ta och efterlysa henne på många fler katthems hemsidor? (Eller har jag bara tittat slarvigt, fokuserad på annan misse?). Men vad jag tänker på är OM hon skulle ha klivit ombord på ett släp, en lastbil eller liknande och faktiskt rest iväg på egen tass. Då kan hon ha åkt rätt ordentligt långt…

Läste t ex nyligen om en misse som reste till Gotland för egen tass… Vi kan ju inte utesluta någonting när det gäller Kocka, så även om vi kanske gissar att hon är ute o föder ungar, så skulle hon ju kunna vara så att säga "på resande tass".

Likaså om man skulle tänka sig att hon har börjat vandra hem mot Stockholm för egen maskin av någon anledning…? Då kan hon också ha hunnit en bit…

Så kanske bör du börja "lappa" ännu mer digitalt funderar jag…? Du kan väl grunna lite på det och se vad du tror. Jag tror att ju längre tiden går desto viktigare är det att börja leta i allt vidare cirklar. Och att "lappa digitalt" kan man ju passa på att göra just när det regnar!!!  :-) Då känns regnet kanske inte lika mycket som ett hinder för kattletande…?! Vad tror du?

Googla på "Alla katthem i Sverige" så hittar du en förteckning som du kan utgå ifrån!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-08-31 19:10
#79

Tack:-)! Det har du så rätt i, jag har bara kontaktat katthemmen i Östergötland…. En fråga; katthem kollar väl chip? Jag ska genast ta mig en digital "grottning" känns bra såhär i TOK regnet….. Det blir nog också en liten nattrunda…, tänk OM du vet….Längtar SÅ mycket efter henne nu…..!!!

Uppkatten
2012-08-31 19:32
#80

Ja, jag tror absolut att vartenda katthem kollar chip!!! Och jag tror t o m att man börjar där - för alla vill ju verkligen att misse ska få komma hem!!! Även katter som lämnas in på djursjukhus/kommer till veterinär (utan känd ägare) kollar man med all sannnolikhet om de är chippade!

Polisen BÖR också kolla ev. chippning om misse kommer dit.

Däremot tror jag inte att "folk i allmänhet" alltid har vetskap om att katter kan vara chippade.

Rätta mig någon om jag har fel?!

Självklart ska du ta en nattrunda - om inte annat så sover man bättre när man har rört på sig lite  :-)

Neej, sin misse fortsätter man nog att leta efter "hela livet" om så behövs - på ett eller annat sätt.

Jag förstår verkligen att du/ni längtar efter henne!!!!!! Lovar att fortsätta hålla tummarna för er och för lillmissen!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2012-08-31 19:42
#81

Hej! Läste precis om en misse som försvann hemifrån den första mars i år. I mitten av juni hittades han 10 mil bort och kunde återförenas med sin matte tack vare chippet! Håller tummarna för att ni och Kocka också ska kunna återförenas!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-08-31 20:06
#82

Tack! Vi håller också alla tummar …. Känns som om vi skulle få lite framgång nu…….!!

MSH
2012-08-31 22:06
#83

Har spanat på några katthem, ska väl vara från Kolmården mot Stockholm då, tänker att jag skickar min "söklapp" till dem när jag har min vanliga dator hemma. Har gått på spaningsrunda utan resultat…. är ledsen nu, lilla lilla misse VAR är du….????!!!!

Annons:
MSH
2012-08-31 22:32
#84

Det blev en kvällsrunda upp till kvinnans hus, där placerades lite makrill i tomatsås:-)! Ingen katt syntes till ( lätt lätt dugg..:-()) mat hos oss är utställt också. Hoppets lilla låga….

MSH
2012-09-01 14:40
#85

Nu har jag spikat upp nya lappar i färg samt lappat några nya brevlådor. Sett en katt ganska lik vår.., fin social och nyfiken. Kan kanske vara tipsarens tips, för den katten såg jag inte idag. Jag har också hittat ett "hemlös-ställe" tror jag…. ensligt, många uthus, många katter…?! ska se om jag kan hitta någon hemma där, mannen får lov att följa med då bara! Annons i tidningen idag. Ja gott folk nog kan katter konsten att vara spårlöst borta….

Lena
2012-09-01 15:02
#86

#85 Bra att du fortsättet att leta, lappa och hålla modet uppe. Förr eller senare bode det ge någon form av reslutat tycker jag. Om det finns "kattsamlare" i trakten är det värt att undesöka närmare. Men som du säger är det klokt att inte gå dit helt själv. Man vet ju aldrig vad man möter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
2012-09-01 21:12
#87

Lena-modet , jag vet inte om jag håller det så jättemkt uppe, men jag försöker….. Ovissheten är jobbigast! Lilla fina misse kan du inte komma tillbaka!! Du är så saknad!!!

[hattrick]
2012-09-01 23:05
#88

Hej MSH!

Jag läste att du anmält Kocka till polisen, men ring och påminn dom emellanåt. Min sambo omhändertog en katt förra måndagsmorgonen som var väldigt stressad och klättrade i panik på en port mitt i centrum. Vi anmälde katten upphittad hos det lokala katthemmet samt till polisen samma dag, men det dröjde en vecka innan ägaren hörde av sig. Det visar sig att ägarna hade anmält kissen saknad samma dag till polisen som vi anmält henne upphittad, men polisen hade ingen anmälan på det. Så jäkla dåligt.  Detta handlade om en kastrerad innekatt som smitit ut genom ett fönster i innerstan o ägarna blev jätteglada att få tillbaka sin katt, som tyvärr varken var öronmärkt eller chipmärkt. Så stöt på både polis o katthem och lässtyrelse att du saknar din katt. Lycka till.

MSH
2012-09-02 07:42
#89

Tack för tips! Fy vad dåligt! Jag har ringt till polisen ca 1 ggr/vecka, inget nytt tyvärr… Måste man ringa till polisen i andra län också….?! Länsstyrelsen, kan man ringa till dem också….? Katthemmen har min efterlysning, fast jag ska skicka till nya katthem också i fall misse är på väg till Sthlm….? På nått sett känns det som om hon inte omhändertagits…… Inga tips på tidningsannons kom….? och det är ingen som har sett henne (förutom kvinnan då ev?) Ja hoppet vänner, lilla lågan är inte stor nu….

[hattrick]
2012-09-02 10:52
#90

#89 du kan ringa länsstyrelsen för en del katthem hänvisar upphittade katter till länsstyrelsen. Här i Värmland annonserar lst på sin hemsida om upphittade katter, men kanske även andra län gör så…?

http://www.lansstyrelsen.se/varmland/Sv/djur-och-natur/djurskydd/upphittade-katter/Pages/default.aspx

Annons:
MSH
2012-09-02 12:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Hej vänner , här kommer en till bild på lilla Kocka om någon skulle "snubbla" på henne på nätet eller så….?

Tack på förhand!

MSH
2012-09-02 17:27
#92

Har nu annonserat på flera katthem plus på upphittat.se Nu så…..

Katthemsmatten
2012-09-02 23:10
#93

# 88 Dessvärre är det nog så att så länge polisen inte har ett ordentligt register för hittegods, eller inte tycker att det är mödan värt att registrera en katt där, så kommer det här att fortsätta. Det fungera sämre och bättre på olika håll.

Lilla Kocka har en så ovanlig teckning (calico heter den i USA) och den ses inte så väldigt ofta i Sverige. Åtminstone kan jag knappt komma ihåg när jag såg den här hemma, medan jag på mitt förra katthem i Florida såg den lika ofta som man ser sköldpaddor här.

Hoppas att folk i närheten och även längre bort, öppnar ögonen. Jag vet att du jobbar hårt för att hitta henne, men jag tror att det kan löna sig att lappa längre bort än du tror att hon kan vara. Om inte annat för att folk ska inse hur mycket du letar. Och hon kan ju ha råkat följa med en bil /släp.

Håller fortfarande tummarna!

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
2012-09-03 07:33
#94

Tack och tack för infon:-)! Jag får lappa nästa helg på nya ställen!

MSH
2012-09-03 08:33
#95

Idag har det gått två månader sedan hon försvann, lång tid, har nästan själv glömt bort hur hon ser ut och hur hon är…..

MSH
2012-09-03 15:24
#96

SKK medgivande inskickat idag, uppgifterna syns nu på webben;

Issa
2012-09-03 17:23
#97

Svartsköldpadda med vitt heter färgen. Solid är hon också. Alltså att färgerna sitter i rena fält. Vädigt många säger bara sköldpadda men då glömmer man bort att det finns blåsköldpadda också (blå och creme med eller utan vitt).

Annons:
MSH
2012-09-03 17:58
#98

Tack! Så mycket jag har lärt mig:-)! Hoppas att lilla KATTEN ii fråga får träffa sin "kunniga" matte snart…….!!!

annebeate
2012-09-03 20:34
#99

MSH, klokt råd från Katthemsmatten att lappa i större område än tidigare. Visst är det viktigt att människor vet att du fortfarande leter efter Kocka. Hittelön kan få dem att vara extra observanta.

Just  att lappar spreds över ett stort område och vara uppsatta i många månader gjorde att min grannkatt, som jag skrev om tidigare, kunde hittas välbehållen i Malmö efter 7 månader på rymmen.

MSH
2012-09-03 20:38
#100

Fantastiskt att höra sådana historier… Kämpar vidare!

[hattrick]
2012-09-03 22:47
#101

#93, polisen skyllde på sitt system när min sambo ringde och kritiserade varför det inte fanns någon anmälan på den upphittade innekatten eftersom han hade anmält. Antagligen hade det inte fungerat lika dåligt om vi hade hittat en guldring, en hund eller liknande.

#91 vad fin hon är Kocka, hoppas verkligen att ni hittar varandra igen. Jag har inte riktigt hängt med, hon var inte kastrerad, men chipmärkt, eller?

MSH
2012-09-04 07:13
#102

Det stämmer, chipmärkt. Jag hoppas verkligen att chippet fungerar bara…. vet att de kollades och var OK när det sattes in…. Hon är inte kastrerad.

MSH
2012-09-04 19:23
#103

Kvinnan är nu på plats, den enda som kanske har sett henne på två månader…? Känns konstigt, på nått vis…ibland så tänker jag att hon kanske avled samma dag som hon försvann…?! FAST-jag och äldsta dottern har ju sagt; tills motsatsen bevisats så; Vi kämpar vidare!! Katter som är borta länge, vet man om de så att säga "tagits om hand" under tiden eller klarar sig katter länge själva? Hoppet lilla vän hoppet……..

Uppkatten
2012-09-04 20:48
#104

Allt handlar nog om vilken tillgång till mat/vatten/skydd katten har. Vi vet att Kocka kan jaga - det är en bra början. Har hon dessutom kunnat äta foder som ställts fram av dig/kvinnan i skogen så är det ytterligare ett plus.

Jag har en fundering som hänger ihop lite med din fundering kring att lillmissen kanske avled samma dag som hon försvann. Vad händer med alla trafikdödade djur som ligger längs med vägarna? Jag har fått för mig att de samlas ihop, i alla fall de som ligger längs "större" vägar? Vem ansvarar i så fall för det? Registreras det någonstans om de då även hittar djur som hund och katt? Kollas isåfall efter chip sådana gånger? Finns det någon här som vet? Har för mig att jag läste en artikel ngn gång om ngn som hade det som en del i sitt jobb, men minns inte vilken befattning eller arbetsgivare han hade?

För isåfall kanske man skulle kontakta den personen också på orten där man bor när man söker efter sin misse???

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Katthemsmatten
2012-09-04 21:03
#105

Kanske kan man ringa kommunen eller polisen för att höra efter?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2012-09-04 21:15
#106

Jaa, det kan faktiskt ha varit på lokalradion de pratade om det!!! Det var något reportage om kommunjägaren (?) som bl a brukade vara ute och skjuta skrämselskott för att skrämma bort fåglar från åkrarna…!? Och som däremellan var ute o bl a plockade bort trafikdödade djur…? Det är fullt möjligt att det var så de sa, men jag är inte 100% säker. Värt att kolla kanske?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-04 21:24
#107

Polisen har jag kollat med, kommunen återstår då… Jag vill ju gärna inte tro att ngt så hemskt har hänt henne men ovissheten är värst! Så jag ringer till kommunen och kollar i morgon!

Uppkatten
2012-09-04 21:40
#108

Fråga vem som sköter ev. insamling av döda djur längs med vägarna och be att få prata med den personen (nöj dig inte med att få prata med någon telefonist eller annan som inte är ordentligt insatt!). Sedan berättar du hur länge och hur intensivt du har letat etc så att personen verkligen anstränger sig lite extra för att svara på dina frågor…! Det viktigaste här är ju: Har ngn katt med det här signalementet hittats? Och: kollas chip när man hittar trafikdödade katter? Självklart hoppas vi att Kocka är i livet och att ni hittar henne snart, men om hon trots allt har trafikdödats så är det ändå bättre för er att få veta det än att för alltid leva i ovisshet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-04 21:50
#109

Du har absolut rätt! Jag börjar bli en riktig PET-DETECTIVE, har ni sett den filmen med Jim Carrey?! brukar tänka på den för att muntra upp mig…:-) hoppas bara att jag är lite bättre…… eller… Fina fina katt kom till din familj nu!

Uppkatten
2012-09-04 22:37
#110

Kom att tänka på en händelse för en del år sedan. En fd granne till mig hade en katt som blev ihjälkörd. Polisen spårade ägaren genom kattens örontatuering och körde sedan hem misse till ägaren!!! Det gällde då en katt som blev ihjälkörd inom tätbebyggt område.

Registrerar polisen f ö upphittade missar och trafikdödade missar i samma register tror vi? Om de alls registreras….?

Ett problem här vore ju isåfall att Kocka inte var registrerad på sitt chip då när hon försvann (om jag minns rätt?). Hittades hon död i det skedet fanns således ingen ägare registrerad om chip kollades…? Eller????

Men det som jag hörde om i media var INTE polisen utan ngn annan som samlade ihop trafikdödade djur. Möjligen kommunjägaren/kommunens viltvårdare?

Men kanske är det idé att kolla de här frågorna både med kommunen och polisen trots allt?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-04 23:36
#111

6 dagar efter hennes försvinnande så gjorde ju jag en polisanmälan, jag blev tom uppringd av tjänstemannen:-)! Vi gick igenom upphittade/döda katter efter datumet som jag angav. Jag fick ett gott intryck, förklarade även detta med chip-nr och utlands född. Så jag tror faktiskt att de har gjort "rätt" för sig, tack polisen i Östergötland:-)!. Jag har ringt flera gånger för att stöta på ändå!. Däremot så kan ju kommunen själva, kommunjägaren etc ha en helt annan bild/scenario…Det tänker jag på nu PLUS att det finns ju privatpersoner som kanske kör ihjäl katter och helt sonika struntar i dem? OCH annat som kan ha hänt henne som jag kanske aldrig får veta; Räven som jag är så rädd för! (jag tror nämligen inte att hon var rädd för dem (baserat på orädd för hundar)…… MEN: tills motsatsen är bevisad så jobbar vi som TOKAR!!!! Håll alla tummar gott folk och sov gott:-)!

Annons:
Uppkatten
2012-09-05 07:33
#112

Att privatpersoner kör på katter och smiter är nog, tyvärr, inte helt ovanligt. Sökte själv i ca 4 timmar efter påkörd katt för något år sedan efter att bilist smitit + ringde in ett antal "kattmänniskor" som hjälpte till att söka (tyvärr hittade vi ändå inte misse) men vi spred ut i närområdet att det hänt + lappade digitalt + höll utkik i flera dgr efter.

Nyligen blev min kusins misse ihjälkörd på vägen hemmavid. Ingen hörde av sig…

Och när jag cyklade från jobbet härom dagen mötte jag två män som stod hos en ihjälkörd katt medans den som kört på katten försvunnit… Dessbättre var ägaren informerad i det skedet jag dök upp OCH någon SMART person hade lagt en lapp bredvid misse där det stod "Jag såg vad som hände, ring mig". Och så ett telefonnummer. (Ett mkt bra initiativ!!!)

Så visst smiter folk… och ihjälkörda missar kan därtill hamna en bit bort från vägen…

Självklart ska ni inte ge upp sökandet/hoppet - det finns så många fler tänkbara scenarion när det gäller er lillmisse! Det här ju är bara ett tänkbart scenario av MÅNGA!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-05 09:53
#113

Kommunen hänvisar alla skadade/döda katter till polisen, så död och omhändertagen är hon nog inte. Maten är äten hos kvinnan, ber henne ställa ut mer i natt.

Uppkatten
2012-09-05 16:46
#114

Bra, då vet vi det! Då finns all anledning att fortsätta söka!!!! :-)

Åh om vi visste vem som äter hos kvinnan!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-05 18:44
#115

Kvinnan, hon är en riktig djurvän; mailar mig info om när hon är där, observationer hon gör etc…. För att inte glömma det hon sa till mig om chokladen (som hon fick av mig) -den äter vi upp tillsammans när misse är åter…. Hoppas bara att det blir någon misse åter……,,

Bullemor
2012-09-08 15:03
#116

Enligt en bekant var det en annons i dagens upplaga av Norrköpings tidningar om en sköldpaddsfärgad katt som hittats i Ljura (Norrköping). Den beskrevs dock som väldigt kelig. Tyvärr har jag inte tidningen själv så jag har inte nr till annonsören, men det kanske går att få tag i via NT.

Lena
2012-09-08 15:08
#117

#116 Alltid värt att kolla!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

emjon
2012-09-08 15:14
#118

#116 Om det är samma annons som jag sett på Blocket så står det att den är mest svart lite röd och vit.

Håller med om att det är värt att kolla för det är inte alltid uppfattningen om färger stämmer.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Annons:
MSH
2012-09-08 15:32
#119

Tack alla ni, den finns även på Blocket och jag har varit i kontakt med upphittaren och det var tyvärr inte Kocka…

MSH
2012-09-08 15:41
#120

Så letandet fortsätter…… Nya lappar på ica och konsum idag.

MSH
2012-09-09 13:26
#121

Nu har jag varit på besök hos "kattsamlaren" för dagen tre katter synliga, de verkade i god kondition och hälsa. Pratade med mannen som uppgav att han hade just tre katter….? En lite lik vår, det är tipsarens tips är jag säker på. Så gott folk nu beger jag mig med kattmat till kvinnan som lovar att fortsätta ställa ut mat, frågan är till vem/vilka katter…….

Katthemsmatten
2012-09-09 13:30
#122

Vi håller fortsatt tummarna för att det är Kocka! Ge inte upp, det har hänt underverk förr.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2012-09-09 14:04
#123

#121 Bra att du har varit i kontakt med "kattsamlaren". 3 katter ger dock inte intrycket av att så är fallet. Vissa tycker man är kattsamlare om man har mer än 2 katter, så det där får man nog ta med en nypa salt. Som du skriver kan nog tipsaren har förväxlat hans katt mer er. Bra att veta även om det naturligtvis hade varit bättre om det hade varit Kocka. Nu vet även mannen att din katt är bortsprungen utifall han skulle se henne.

Bra att du inte ger upp! Som jag och många andra skrivit kan katter komma tillrätta efter mycket lång tid. Rekordet är katten jag känner till som återkom efter hela 9 år.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
2012-09-09 15:08
#124

Tack! Kämpar på! Det är väldigt tomt utan katt….det är ibland faktiskt svårt att se och klappa katter, blir ledsen då….. All er support och stöd är beundransvärt!

Uppkatten
2012-09-09 15:51
#125

#124 Vet precis vad du menar! Tror att alla vi som har förlorat en misse av en eller annan orsak kan känna igen sig i att det kan vara svårt att möta andra missar under en tid. Sorgen blir så oerhört nära och påtaglig. Men - dessbättre så kan möten med katter också läka lite av sorgen. Komplext!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MSH
2012-09-09 20:33
#126

I fall ni undrar; 66 dagar borta.

annebeate
2012-09-09 22:09
#127

MSH även om dagarna går så håll hoppet uppe. Många katter återfinns trots allt  efter lång tid. Vi får nu hoppas på kvinnan som matar och på de efterlysningslappar som finns uppe. Kolla bara så de inte tas ner eller blir förstörda för då upp med nya. Kolla också regelbundet med polisen. Ju fler kattsidor som har inne en efterlysning på lilla Kocka desto bättre.

MSH, fortsätt känn vårt stöd från oss på detta forum.

MSH
2012-09-10 10:17
#128

Tack!! Inatt så drömde jag att det mjauade.. högt..?! Hade svårt att somna om efter det! Funderar på om ngt medium kan vara till hjälp…? Erfarenhet någon?

emjon
2012-09-10 10:29
#129

Har varit i samma sits som du och min kisse var både örontatuerad och registrerad så jag hade gott hopp om att återfå henne.

Jag gjorde precis allt som du har gjort men inga tips kom in och som sista utväg valde jag att ta hjälp av ett medium men det gäller att välja noga. Jag valde ett som hjälpt många andra före mig. De finns seriösa som har gåvan men väldigt många oseriösa också.

Nu slutade det inte lyckligt för oss för vår kisse blev tagen av ett rovdjurGråterMed de bevis jag fick och i efterhand kunde kolla med folk som bodde där så vet jag att det stämde.

Hoppas du kommer ha bättre tur och återfinna din kisse för jag vet vad du går igenom.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

MSH
2012-09-10 14:46
#130

Tack emjon, kanske kommer jag att anlita någon..? I dag fick jag i alla fall uppdatering från kvinnan och någon har ätit av fatet efter 22.30 men före 06.30. Fatet var helt renslickat. I natt så skulle kvinnan försöka hålla lite "span" … Jag är hoppfull som ni vet…. HOPPET….?!!

MSH
2012-09-11 10:07
#131

Rapport från kvinnan, maten försvann mellan 01.15-04.00 spårlöst…. Vet inte om det ger mig ngt hopp, fast hopp är det som jag skulle behöva…

MSH
2012-09-11 16:15
#132

Ett tips kom in i dag, gällde återigen "kattsamlarens" hus….?! Har jag missat ngt, finns kanske ännu fler katter där eller annars är det tips på samma katt som tidigare… ?! Tipsaren menade att personen måste väl ändå veta HUR många katter han har…..och vilka…..

Annons:
Uppkatten
2012-09-11 17:25
#133

Har "kattsamlaren" grannar i närheten? Har du lagt lappar i deras brevlådor? Visst hade du sett "kattsamlarens" egen misse (den som liknar er)? Försök på nya lappar att betona kännetecken som Kocka har men som "kattsamlarens" misse saknar. T ex har Kocka svart ner över ena ögat vill jag minnas? Hade "kattsamlarens" misse också det? Annars är ju det något som skiljer missarna åt, och ett kännetecken som du kan be grannarna vara särskilt observanta på. Kommer det då in ytterligare samtal om en misse som ser ut som din börjar det bli dags för mer aktivitet i det området. Vad säger du? Grannarna kanske också kan berätta lite mer för dig om "kattsamlarens" katter och om katter som bor i området. Ta en tur dit när du får möjlighet och prata med folk. Ring på dörren och lämna lapp och säg att en katt som liknar din har setts i området. Känner de till något? Kan de höra av sig om de ser något? Be dem vara observanta på visst kännetecken. Ha flera och tydliga foton på lapparna. Prata med folk i trädgårdarna. På helger brukar det f ö vara lättast att "prata med folk". Jag håller alla tummar jag har - det vet du, eller hur?  :-) Kanske finns folk som känner till "kattsamlarens" misse väl, och som med säkerhet kan säga att det rör sig en liknande misse i området - som inte är "kattsamlarens"….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-11 17:52
#134

Tack, känner stödet! Jag ska bege mig dit i helgen, det känns som om de två tipsarna är väldigt "försiktiga och oroliga" när de tipsar…. ?! De kanske är rädda att jag ska åka dit själv i skogen etc….?! Jag har redan varit där och tittat, hittade en som var lite lik… Stället ligger ensligt i skogen, inga grannar… Tipsarna är inte heller några som bor nära.. Kolmården-bitvis svår terräng…. Vad tror ni om möjligheterna att få återse henne? Hoppets lilla låga….

Uppkatten
2012-09-11 18:30
#135

Vi har inte funnit något som gjort att möjligheten att få återse misse har minskat?! Eller hur?! Alltså letar vi vidare!

Det kan ju vara så att den här mannen är känd som "lite speciell" och att man därför är lite orolig för att du ska råka illa ut.

Kan kvinnan i skogen känna till honom, eller finns det någon annan som du kan fråga lite närmare (bra att veta vem man har att göra med)?

Du skriver att tipsarna inte bor i närheten: hur har de fått syn på den här missen - har de berättat något närmare om det?

Hur som helst - leta upp de grannar som bor närmast "kattsamlaren" och prata med dem tycker jag. Om inte annat så kanske de kan ge dig lite mer info om "kattsamlaren".

Berätta att du har fått tips om att din katt kan finnas i det här området. Fråga: har ni sett katten (ska vara fokus i samtalet). Sedan kan du säga att "vad jag förstått ska en snarlik misse ha setts vid huset längre bort här, men jag uppfattade det som att tipsaren tyckte att jag skulle vara lite försiktig med att åka upp dit, finns det anledning att vara försiktig eller missuppfattade jag det?".

Man SKA vara försiktig - alla människor är inte "vanliga" och vänliga, och det finns många som mår dåligt på olika sätt. Kan du få någon att följa med dig?

Hur gick det med vårdcentralen?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-11 19:09
#136

Tack igen; är lite låg bara idag, känslorna går upp och ner och mellandottern var också ledsen för Kocka idag …. Vi kämpar vidare! Jag ska fråga kvinnan mot skogen, det är dock ett helt annat område, men man vet ju aldrig….?! Vårdcentralen matar katter, dock ingen " trefärgad" skönhet;… kvinnan har bra kontakter där, de har också fått min efterlysningslapp. Då blir det en tur till, till "kattsamlaren" i helgen, mannen och jag:-)! reka terräng och se om det finns några grannar långt borta att få tag på?! Tipsaren ringde från min lapp på Konsum. Han hade kört bil igenom skogen igår då katten dök upp vid vägen.. Sedan hade han åkt till Konsum för att få tag i mitt nr, Konsum hade stängt för dagen så han fick åka dit idag istället, det var snällt! Flera lappar ska tillverkas och sättas upp i helgen också! Hoppet hoppet

Uppkatten
2012-09-11 19:28
#137

Fantastisk insats av tipsaren!!!

OM mannen i skogen är ett "original" eller "lite egen/lite speciell" så är det nog rätt många som känner till det. D v s stor sannolikhet att du kan få veta mer "på bygden" om huruvida du behöver vara lite extra försiktig eller inte.

Vet du mer exakt var katten sågs? Kan definitivt vara värt att åka dit och ropa lite i skogen och i närområdet?

Vem vet - ni kanske kan kombinera det med lite svampplockning eller nå´t, "vardagen" måste ju också gå vidare på något sätt och familjens röster i skogen skulle kanske i sig kunna locka fram en liten misse…? Du behöver ju inte berätta för barnen att ni är där och letar katt (om det kan göra barnen mer ledsna), utan åk på utflykt och ha lite extra span själv efter misse…? (Kan förstås vara svårt om barnen är små och benägna att knata iväg…)?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-11 19:36
#138

Visst var det snällt! Jag fick en exakt position; katten satt stilla igår och lekte med en orm… (det lät ju inte så kul!) vid vägen. Det är inte så långt från "kattsamlaren" så troligen var den på en "kvälls-utflykt"?! Svamplockning låter perfekt;-)! Det gillar hela familjen;-)!

Lena
2012-09-11 20:01
#139

Kolmården är ju känt som riktiga rövarskogar. Lätt att gå bort sig där kan jag tänka mig. Har gått där mycket när jag var yngre. Spännande och sägenomspunna trakter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Uppkatten
2012-09-11 20:13
#140

Vi får hoppas att det var en snäll orm, helst en som redan var överkörd… eller åtminstone en som inte var så giftig…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-11 20:30
#141

Hmm det var min tanke också…. Tipsaren sa; det var nog kanske en huggorm .. hua… Kolmårds skogarna….. du har så rätt Lena….

Uppkatten
2012-09-11 21:09
#142

Tror dessbättre att det är svårt att skilja huggormar och snokar åt från bilen, speciellt om det börjat skymma lite…! Kanske var det t o m en pinne, eller en gummislang eller något annat ofarligt missen lekte med! Man ska inte tro för mycket på allt man hör…!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-11 21:13
#143

Det har du så rätt i; jag är faktiskt inte orolig för orm vad det gäller lilla fröken K, men oron att faktiskt ngt har hänt henne har liksom "smygit" sig på mig….

MSH
2012-09-12 06:57
#144

Medium; Jag vet inte om ni tycker det är intressant? (om inte så sluta läs nu !) jag har varit i kontakt och får kanske lite mer svar idag. Först gick det inte att få kontakt alls, vilket jag tolkade som, avliden. Men sedan fick han en bra känsla i alla fall; fått några tips på speciell omgivning…. ska kollas upp! Livet som Kattletare går vidare….

Uppkatten
2012-09-12 07:42
#145

Det är både begripligt och naturligt att du känner oro när du funderar kring var hon finns och vad som har hänt henne. Självklart är det inte fel att testa medium om du vill prova alla vägar. Även polisen har samarbetat med medium i vissa fall, dock har väl resultatet inte varit helt övertygande som jag förstått det. Tror det var på Efterlyst man sa att "fungerade det så skulle massor av medium vara anställda inom polisen". Samtidigt har jag själv upplevt "märkliga" händelser ibland vilket gör att jag ändå känner ödmjukhet och öppenhet inför liknande "fenomen". Men det finns nog många - som av mindre seriösa anledningar - vill "skapa sig en identitet som medium".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-12 07:52
#146

Absolut! Detta är första gången som jag i alla fall har ställt frågan till ett medium. Det är en gratis mail tjänst, så ja-längre än så tar jag det inte….. Gissar att jag skulle vara en "dröm-patient" annars; känslig, mottaglig, förtvivlad- You name it!! Mitt LETANDE fortsätter! Hur finns chans att "upptäcka" skygga nattkatter i mörk omgivning…?! Katter känns som gjorda för att kunna gömma sig:-(!

Annons:
Katthemsmatten
2012-09-12 09:43
#147

Katter är fenomenala på att kamouflera sig oavsett färg och inte är de så smarta att de förstår när det är lämpligt att göra det och när de egentligen borde ge sig till känna heller. Glad

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2012-09-12 17:14
#148

Det enda tips jag kan ge är att ha ett vitt badlakan eller lakan under matkoppen man ställer ut. Då är det avsevärt lättare att se misse om misse kommer fram och äter. Men det förutsätter ju att man sitter i närheten och spanar… Jag hade en väldig hjälp just av ett stort vitt badlakan under matkoppen när min misse sprang bort! Hon är svart (med lite vitt) och det skulle ha varit omöjligt för mig att se henne i mörkret när hon kom fram och åt om jag inte haft det där badlakanet som hon klev upp på…!

Jag kan bara hålla med - det är svårt!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-14 10:21
#149

Bra tips, tack:-)! Kvinnan har matat någon/några två gånger i natt…?! I natt hade jag en "dröm" om var hon är, jag har funderat på mediumets " råd" och har helt plötsligt kommit på ett ställe som stämmer överens med många bitar…! I morgon natt måste jag åka dit..!

annebeate
2012-09-14 10:26
#150

MSH Så skönt att det nu är helg igen så du kan kolla platsen. Håller tummarna!

Katthemsmatten
2012-09-14 10:33
#151

MSH, jag håller tummarna för att du har haft en sanndröm!

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
2012-09-14 10:38
#152

Tack;-)! Skönt med helg:-). Trevlig helg kattfolk!!

MSH
2012-09-14 15:51
#153

Väl i Kolmården-pizzerian, Delfinens pizzeria! hade kvar efterlysningslappen; tack snälla ni! Konsum var utan lapp igen…, måste fixa nya…puh att se till att lappar FINNS är ett jobb …

Annons:
Uppkatten
2012-09-14 17:46
#154

Kör nu lite telepati med misse - det skadar aldrig att försöka! :-)

Du vet att vi håller tummarna!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

emjon
2012-09-14 17:53
#155

Men vem är det som tar bort lapparna i Konsum verkar väl skumt????

Kan det vara någon som tagit in kissen och inte vill att efterlysningen skall synas? Vad finns det annars för anledning till att lappen inte får sitta kvar?

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Uppkatten
2012-09-14 18:10
#156

Vissa affärer har som policy att alla lappar tas bort en gång i veckan/en gång i månaden eller liknande.

Men självklart kan man fråga på Konsum hur länge de låter lappar sitta!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-14 18:16
#157

Ja, det skulle kunna vara så… ?!! Hjälp kattstöld…. Fast de verkar ha som "regel" att lappar bara får sitta uppe ca 1 vecka… Jag måste prata med ngn ansvarig i personalen om detta!! Händer ofta på Ica butiken i Krokek också…. Lite jobbigt att sätta upp nya lappar varje helg:-(!! Andra lappar på stolpar som jag satt upp satt kvar (fina är de, inplastade och allt:-)) Kämpar vidare, längtar så mkt efter hennes mjuka fina päls! Har ibland också hemska tankar om vad som kan ha hänt? (försöker att inte tänka dem) bara en sån sak som fästingar,, hur många har inte hon nu på sig…?! Har inte räknat dagar på ett tag, kanske lika bra det…. MEN länge har hon varit borta lilla fina "katt I natt blir det höga skrik hemmavid och telepati!

Lena
2012-09-14 18:48
#158

Ja det kan vara näst intill ett helttidsjobb det där att lappa och se till att lappar sitter kvar. Nog ingen dum idé att prata med affärerna och be dem låta lapparna sitta kvar. Alternativt be dem sätta upp nya om de försvinner. Men om det är någon som inte gillar att katten efterslys borde de ävl även vara borttagna på andra ställen kan man tycka.

Hoppas platsen du fått upp i minnet kan ge några ledtrådar. Man kan aldrig veta - det har hänt mig några gånger att det kommit sådan "förnimelser" som sedan visat sig stämma.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
2012-09-15 09:56
#159

Detta hör inte riktigt till Kocka, men eftersom jag letar efter katt måste jag ändå ta upp det; -det finns oändligt många bortsprungna katter..på blocket, katthem etc. Funderar bara på HUR ska man komma till rätta med problemet? (fattar ju själv att jag skulle ha kastrerat henne!! vilket är ett sätt förstås!) Men ändå; att höja kattens status..? Ibland eller snarare ganska ofta säger folk till en-det är ju bara en KATT … hon kommer säkert tillbaka….?! Finns det något förslag på krav på id-märkning tex? Ledsen idag annars…..

Uppkatten
2012-09-15 11:07
#160

Vi är många som har reagerat på alla dessa annonser om försvunna resp. upphittade katter, och hur svårt det är att hittar rätt misse/misses ägare. Svekatt är en relativt nybildad organisation - gå ut på nätet och läs mer om Svekatt!!!! De kommer bl a att upprätta ett nationellt register där man kan söka efter försvunna missar genom en speciell sökfunktion. Som jag förstått det kommer man t ex kunna skriva in kattens signalement: "Svart kastrerad hankatt, vita tassar" och då får man upp alla katter med det signalementet som har anmälts som upphittade i landet. Helt fenomenalt förstås - det är precis det som verkligen behövs!!!! Kanske kan Svekatt ge dig lite hopp…? Förstår att det känns tungt för dig!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Katthemsmatten
2012-09-15 11:27
#161

I det lagda förslaget till ny djurskyddslag finns obligatorisk märkning med. Skulle önska att det fanns en om obligatorisk kastrering för alla utegående katter också. (Helst skulle jag se att man skulle vara tvungen att kastrera alla katter som inte skulle gå i avel, men nu riskerar jag att den här tråden spårar ur pga av alla som ilsknar till. Till er säger jag: starta i så fall en ny tråd så går jag i svaromål där. Det här är Kockas tråd.) Det första är bra, men det finns också en avigsida med det lagda förslaget och det är att man inte vill tillåta TNR. Om detta finns andra trådar här på HiF, så vi fortsätter diskussionen på dessa.

Håller tummarna för att MSH hittar Kocka på den plats hon drömde om härom natten!

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
2012-09-15 12:11
#162

Tack! Kvinnan har matat i vanlig ordning, hon säger att hon har noterat tid för ätande till efter midnatt men före 5. Hon vet bara en katt i området som går ute på nätterna och han är gammal och rör sig nog inte så långt…?! Vad ska man tro..? VEM äter kattmaten?

pia-app
2012-09-15 12:18
#163

Men ska du inte låna vår fälla då så att ni får klart vem det är som äter där om nätterna ? Vi är tyvärr överhopade med kattärenden och det samt att vi jobbar heltid med vanligt jobb gör att vi inte kan komma med fällan eller vakta den. Men vill ni låna den så går det jättebra

Pia

9Liv

MSH
2012-09-15 12:38
#164

Tack snälla Pia;-)! Tror ni att skygga skygga katter är möjliga att fånga i fällan (hade ju Lotin förut?) eller vad det helt enkelt så att ingen (ja förutom den tjocka katten jag fångade då) var just då i området?

Uppkatten
2012-09-15 15:41
#165

Det är absolut värt att prova igen! Jag vet att man ibland får prova MÅNGA gånger innan man får tag på den misse man söker! Och eftersom kvinnan sett o matat en snarlik katt finns det anledning att prova igen tycker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-16 07:10
#166

Var och lånade Lotin igår (Tack Pia)! ägaren hade fångat sin skygga katt med den. Hon hade också en social stor fin som jag klappade på:-) Tyvärr så var maten orörd i natt och ingen misse i fällan heller….

Uppkatten
2012-09-16 08:22
#167

Dumma missen som håller på så där… Kan man inte få in missar i fällan med hjälp av telepati eller nå´t….?

Du får prova igen och igen och igen med fälla…. eller nattvaka en hel natt i kvinnans trädgård….?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MSH
2012-09-16 09:00
#168

Ja, om det nu är Kocka så lär hon snart bli varse att matningen hos kvinnan snart upphör… (hon är inte kvar mer än några dagar till.) Jag hade bara fällan i natt, tyvärr….. Det ser inte så ljust ut…..;-(

Bullemor
2012-09-16 09:22
#169

Noterade att din efterlysningslapp på Konsum i Åby var bortplockad, så där skulle det behöva komma upp en ny.

MSH
2012-09-16 09:45
#170

Tack Bullemor! Jag måste köpa nya patroner till skrivaren, typiskt är slut igen… :-( Så nya lappar får sättas upp nästa helg:-)! Då jag också ska prata med butikerna om de inte kan hjälpa mig att försöka ha lapparna lite längre…..!!!

Uppkatten
2012-09-16 10:15
#171

Om kvinnan bara är kvar några dagar till så lär missen vara extra hungrig nästa helg…? Du har inte möjlighet att prova med fälla då igen…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2012-09-16 10:33
#172

MSH Det blir nu framöver oerhört viktigt att lapparna verkligen sitter uppe över ett stort område. Som du skriver tala med butiksägarna. Det har jag själv gjort och de har varit mycket tillmötesgående. Det faktum att du inte bor permanent i Kolmården och därför har svårare att ständigt sätta upp lappar är ytterligare ett skäl. Har du foto på Kocka på lapparna? Ha också lapparna försedda med  avrivningsremsor med ditt mobilnr. Det underlättar för allmänheten om man ser eller hör något.

Någon skrev i en tråd hos Kattpolisen att det kan vara bra att designa om lite sin lappar för att just väcka intresse hos dem som passerar förbi. Jag tror att det är ett bra förslag.Många ggr kastar jag själv bara ett förstrött öga på en lapp som man sett sitta där under mycket lång tid medan däremot en ny lapp studerar jag noga.

Har du kollat platsen du drömde om? Kanske dags för  en annons i Norrköpings Tidningar med bild på Kocka.

Håll modet uppe och tänk på min grannkatt som kom tillbaka välbehållen efter 7 månader just tack vare en uppsatt lapp. Han var dessutom borta under en sträng vinter.

pia-app
2012-09-16 10:59
#173

Men låna fällan de dagarna kvinnan är kvar om hon kan använda den så kanske det går in en kisse i den.

pia

MSH
2012-09-16 11:43
#174

Tack snälla:-)! Svårt att sköta kattjakt på distans…. PUH..!! Kvinnan är SÅ snäll! Hon sköter fällan tills hon åker:-)! Jag är alldeles rörd… alla är så snälla….!!

Annons:
MSH
2012-09-16 12:02
#175

Tack annebeata! Ska göra nya lappar igen; det har varit två fina bilder i färg på dem:-)! Det är stor skillnad på att sköta detta på distans, tyvärr…:-(! Men jag jobbar på !! Annons i tidningen kostar 498 kr utan bild…! Jag har annonserat fyra gånger…

MSH
2012-09-16 12:17
#176

Jag ska kolla platsen jag drömde om och även åka på tipset…

Katthemsmatten
2012-09-16 13:11
#177

MSH, gör definitivt det!! Allt som går att söka på ska du söka på. Tummarna är snart blå här. Glad

Medarbetare Hittekatter iFokus

annebeate
2012-09-16 13:36
#178

Håller tummarna! MSH, du kämpar så för att  Kocka ska komma hem så känn allas vårt stöd. Önskar så att jag bodde i trakterna och kunde hjälpa dig på plats.

MSH
2012-09-16 14:46
#179

Tack snälla ni;-)!! Har varit på tips dvs kattsamlaren, en till katt var där idag, sköldpaddsfärgad med mkt vitt…likt Kocka, dock ett annat större huvud med andra färger… Mellandottern "skrek" av förtjusning, -där är hon!-där är hon! Själv försökte jag förklara; titta på huvudet, det är inte samma… -dottern; okey, fast.., det var likt mamma, eller hur..? -ja, det var likt!

Uppkatten
2012-09-16 17:58
#180

Då vet du nu att det finns en misse som liknar Kocka i trakten. Extra viktigt alltså att du på dina lappar betonar särskilda kännetecken som skiljer de båda katterna åt. Kanske har Kocka t ex svarta öron och svart fläck kring vänster öga vilket den andra katten saknar…? Fundera på vad som BÄST kännetecknar Kocka och skiljer henne från den andra katten och betona det på dina lappar. Kanske kan du t o m beskära ngt foto så att de här särskilda kännetecknen syns särskilt tydligt på foto på lapparna? Kan det vara en idé?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-16 18:50
#181

Absolut! Jag har en bra ansiktsbild på henne i annonsen, det är nog så att folk har svårt att skilja katter åt (de är faktiskt lika!) så i texten får jag försöka skriva ut "ansiktet" och hennes lilla huvud:-)!

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
MSH
2012-09-17 22:06
#184

Nä du lilla Kocka, nu går du in i fällan OM du är hos kvinnan! Bara så du vet!!

MSH
2012-09-18 09:57
#185

Ingen katt i fällan:-( Om det var hon som var synlig hos kvinnan för ca 1månad sedan, kan hon då hitta hem tror ni, det är ca 2 km hemifrån? Vill hon inte komma hem? (vet att det innebär inne i lägenheten=tråkigt) Många tankar…..

Uppkatten
2012-09-18 19:07
#186

Ja, hon skulle kunna hitta hem om hon förflyttat sig 2 km, det finns okastrerade katthonor som har relativt stora revir, så avståndet i sig behöver inte vara ett hinder. Men det händer också att katter går vilse.

Jag tror inte att katter tänker "nu är jag på landet - om si och så många veckor måste jag tillbaka till Stockholm" och planerar utifrån det. Katter lever nog mer "här och nu".

Min gissning är att hon antingen är vilse eller också finns det något som håller henne hemifrån (t ex ungar, att hon råkat ut för en olycka, åkt med ngt fordon eller liknande).

Det händer ju också att katter (av någon anledning) flyttar in hos någon och håller sig kvar där trots att de har ett hem inte alltför långt bort där de är efterlängtade!).

Hur som helst så hoppas jag att du snart får in ett tips som leder dig till lillmissen!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-18 19:42
#187

Tack, det är tufft bara att hålla uppe allt… det är en lång tid som har gått och jag har inte ens sett henne….:-(! Känns som evigheter sen vi hade katt…..

Uppkatten
2012-09-18 20:32
#188

Jag förstår verkligen att det känns så!!! Det måste vara fruktansvärt för er just nu! Ändå kan man inte göra annat än leta på alla möjliga och omöjliga sätt, ha tålamod och sedan hoppas - hoppas - hoppas på det bästa, för trots allt så FINNS det ju missar som kommit tillbaka efter mkt lång tid. Man får försöka påminna sig själv om det. Själv tyckte jag att redan 3 dygn var outhärdligt lång tid när jag letade bortsprungen missekatt…. Så jag förstår att det är tufft!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MSH
2012-09-18 20:38
#189

Tack för support ;- !! Nya annonslappar håller på att tillverkas och "ny" blocket-annons är gjord. Ja, vi hoppas mycket, mest jag kanske…?!

Selma99
2012-09-18 22:50
#190

Om du vill så kan du maila mig nya lappar så kan jag tapetsera Norrköping. Hon kan ju trots allt ha hamnat in mot stan, man vet ju aldrig.

[eskils]
2012-09-18 22:58
#191

Här hålls också tummar och tassar för kissen.

Det kan ju vara så att någon tagit in Kocka till sig och fäst sig vid henne eftersom hon har en så ovanlig teckning. Du skriver väl att det finns en STOR HITTELÖN på lapparna?

MSH
2012-09-19 06:45
#192

Tack! Ska skiva stor hittelön:-)! Visst befarar man att ngn har "tagit" henne… Ursch så hemskt! Det är ju stöld!

MSH
2012-09-19 06:56
#193

Selma, du är för snäll! Tack!! Nya lappar med ny text är snart klara!

MSH
2012-09-19 08:52
#194

Ville tillägga för er som läser här att det gäller Krokek:-)! Det tillhör Kolmården så det var därför jag skrev Kolmården i rubriken. Som Selma skriver så kan hon ju visst ha kommit till Norrköping, det är ju inte så långt… Åby känns också som möjligt….?!

MSH
2012-09-19 12:36
#195

Kan inte hjälpa det; räknade dagarna 79 dagar…………

Annons:
Katthemsmatten
2012-09-19 12:56
#196

Tappa inte sugen! Det finns katter som varit försvunna i 7-8 månader över kalla vintrar och kommer tillbaka.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
2012-09-19 13:06
#197

Nej då… Kämpar…..

MSH
2012-09-19 17:22
#198

Selma 99, nu har jag mailat dig min nya lapp:-)

STORT TACK!!!!!!!

Selma99
2012-09-19 20:20
#199

Då lappar jag för glatta livet i morgon Skrattande

Katthemsmatten
2012-09-19 20:39
#200

Selma, toppen att du hjälper MSH med lappandet i veckorna. Det måste vara tufft att vara 20 mil ifrån området och inte kunna vara aktiv ute själv. Ditt stöd gör helt säkert underverk.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
2012-09-19 21:02
#201

Verkligen;-)! Supertack för superstöd och hjälp:-)!!

MSH
2012-09-19 21:07
#202

Ska prata allvar med "butiksägarna" i helgen. Lappa med mina nya lappar! Hoppas hoppas och åter hoppas…… Ska också vara med familjen:-) (även om en saknas i familjen)!

Annons:
annebeate
2012-09-19 21:12
#203

Så fint av dig Selma att hjälpa MSH  med att lappa. Din hjälp betyder säkert  väldigt mycket.

Funderat på "kattsamlaren" Kan han tänkas ha tagit hand om ytterligare katter som inte synts till? Finns där ingen som känner honom närmre som skulle kunna göra ett hembesök. Tänker på om Kocka trots allt skulle kunna finnas hos honom.

Selma99
2012-09-19 21:12
#204

Vi katt-folk ska väl hjälpa varann:-) Jag skulle själv lida så om mina katter försvann. Ovissheten måste vara väldigt jobbig. Jag ska runt mycket i stan i morgon så det är bara att lappa på där det finns möjlighet.

MSH
2012-09-19 21:26
#205

Ni är för gulliga:-)! Jag ska försöka få reda på något närmare där… jag kallar honom "kattsamlare"…. har ju faktiskt varit en del olika katter där på mina besök…. Jag tänker också ibland att hon skulle kunna finnas där… En bit hemifrån dock men ensligt mina vänner ensligt… Tipsarna har ju inte varit så i detalj om den mannen…

Katthemsmatten
2012-09-20 11:37
#206

Det är nog inte otroligt att hon finns i närheten av 'kattsamlaren'. Hon har varit borta i 80 dagar eller så, har alltså kunnat hinna bli dräktig och fött sina ungar. Då verkar det naturligt att hon söker sig till ett ställe där det kan finnas god tillgång på föda och där hon kan hålla bebisarna gömda.

Försök med nytt besök och prata med personen. Kanske kan h*n minnas sig ha sett en katt som inte är någon av de egna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
2012-09-20 11:55
#207

Tänkte just på det; hur brukar kattmammor göra? Om de nu så att säga "Föder sina ungar" ute? Lämnar de dem efter en viss tid? eller kan de komma hem allihopa? Ska jag snart "leta efter sköldpaddsfärgade ungar"? Vad är era erfarenheter?? Tänk om…

Katthemsmatten
2012-09-20 13:13
#208

En kattmamma brukar föda sina ungar på en plats och efter några dygn flyttar hon dem. Den flytten kan hon göra om när ungarna blir ltiet större och börjar försöka springa omkring.

När ungarna är tillräckligt stora tar mamma katt hem döda bytesdjur som ungarna ska lära sig jaga och därefter blir övningarna mer avancerade. Finns det något bra matställe så tar hon dem med sig dit. När de är 14-15 veckor, och mamma sannolikt är dräktig igen, kan det hända att hon stöter bort dem. Finns det gott om föda och trygg plats att sova sker det senare. Tillgången på föda och trygga platser är A och O för honorna som på sitt sätt är mer revirbevakande än hanar, men som också kan dela revir med andra honor. Allt beroende på hur mycket trygg plats och föda som finns.

Hanarna slåss mer för att se till att de har så många honor som möjligt för att kunna sprida sina gener vidare.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2012-09-20 13:24
#209

När det gäller katter så är de helt orienterade i "här och nu" och planerar inte eller tänker som vi människor på vad som varit eller på vad som händer imorgon. Däremot kan upplevelser som hänt påverka deras beteende så att de undviker vissa platser eller situationer som de förknippar med fara/obehag eller drar sig till andra platser som förknippas positivt t.ex med mat och likande. Katten är liksom de flesta andra djur helt inriktad på överlevnad. Det gäller i synnerhet okastrerade katter som styrs av sin könsdrift.

Katter har mycket mer utvecklad syn, lukt och hörsel än vad vi människor har. Därför kan de uppfatta sinnesintryck som vi varken ser, hör eller känner lukten av. Om vi varit ute och kommer hem kan våra katter lukta sig till en massa saker på våra skor, kläder och väskor som vi mött under vägen. De hör oss på långt håll och kan känna igen våra steg innan vi sätter nyckeln i dörren. Katten har även ett väl utvecklat mörkerseende som gör att de kan orientera sig på natten.

Det skulle ha varit till god hjälp om du kunde lånat en åtelkamera (viltkamera) och sätta upp vid matplatsen hos kvinnan. Då kunde ni få klarhet en gång för alla vem som äter av maten. Det kan ju även vara vilda sjur som igelkott, grävling eller räv som funnit denna matplats. Det hade varit guld värt att veta.

Att den så kallade kattsamlaren verkar ha flera sköldpaddsfärgade katter ökar risken till felkällor. Som många skrivit är det lätt att förväxla katter som är likartade i färgen. Hur långt ifrån kvinnan bor kattsamlaren?

Hur har kattsamlaren reagerat när ni varit där och frågat om Kocka? Har han verkat besvärad, hjälpsam, undvikande…?

Hur kattmammor med kattungar reagerar beror på hur situationen ser ut runt omkring dem. Normalt sett stöter de bort sina kattungar när de anses mogna att klara sig själva. Ibland kan det ske tidigare om de blivit dräktiga igen. Det händer även ibland att oerfarna kattmammor överger sina ungar. Det är ganska vanligt att de flyttar runt på kattungarna. Särskilt om de upplever boplatsen som osäker. Att de blir störda och/eller känner sig hotade av något. Oftast brukar mamman hålla ihop med kattungarna som sedan succesivt får lära sig att bli självständiga katter.

Om Kocka blivit dräktig och fött sin kattungar utomhus är det svårt att förutsee vad/ hur det hela förhåller sig. Om hon fött dem i närheten av där ni bor borde hon ha gått hem i sitt sökande efter mat eftersom ni är en säker matplats. Det är därför mera sannolikt att hon fött dem längre bort och inte hittar hem eller inte kan komma hem. (Någon har tagit in henne eller liknande).

Det är inte säkert att eventuella kattungar har Kockas färger eller på annat sätt liknar henne. Hankatter är t.ex. så gott som aldrig sköldpaddsfärgade ( i de få undantag från regeln sådant förekommer är en sköldpaddsfärgad hankatt steril). I övrigt är det där med genetik och färger mycket komplicerat. Man kan aldrig veta hur kattungarna kommer att se ut efter en huskatt eftersom man inte har kontroll över den genetiska uppsättningen. När katter parar sig i det fria brukar det ofta även vara flera hankatter som är pappor, vilket gör att kattungar i en kull kan ha olika pappor.

Långt inlägg detta!

Här kommer en viktig slutkläm:

  1. Bra att ni fått låna fälla av 9Liv!
  2. Försök även att få tag på en Åtelkamera!
  3. Be om hjälp i grannskapet med att sätta upp lappar.
  4. Kan det även finnas någon mera som kan mata? Då kan ni ha fällan ståendes origgad under veckorna med mat i och sedan rigga den när ni eller kvinnan är på plats och kan hålla koll på den.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
MSH
2012-09-21 13:48
#210

Tack Lena! Långt inlägg:-)! Många bra tips, tiden går och längtan består…. kan man säga…. Tror ni att Kocka är omhändertagen? eller hur länge brukar missar vara "själva"på "utflykt"..? Åh, kan inte denna NÅGON som kanske har tagit om hand om henne ringa nu…….?!

MSH
2012-09-21 14:00
#211

Tänker också på att rävarna som jag har sett kan ha skrämt henne ordentligt…..! ÅH så svårt……

MSH
2012-09-21 14:12
#212

Kollade avstånd och från kvinnan till oss endast 1,6 km…. Från kvinnan till kattsamlaren 4,5 km fast genom samhället och över E4:an….?!

Lena
2012-09-21 15:14
#213

#212 Kattsamlaren verkar ju mera långsökt såtillvida vederbörande inte aktivt plockar på sig katter. Men det verkar ju också lite långsökt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
2012-09-21 15:19
#214

Eller hur…?! Jag tänker nu att hon kanske hade en väg "hem" lite snett emot vår tomt, där har ägaren grävit upp typ hela tomten för att göra en väg… kan det vara så att hon inte vågar sig över där..?! Får kolla upp det närmre.. Fast vad vet man….

MSH
2012-09-21 16:41
#215

Har bokat en till sista annons i NT, tills nästa lördag. Trevlig helg mina vänner:-)

Uppkatten
2012-09-21 17:12
#216

Men om "Kattsamlaren" har en katt som är snarlik Kocka (för så var det väl?) så kanske han har fått syn på Kocka och plockat med henne hem i tron att det var hans egen katt? Och så har hon blivit kvar där…?

Lite osannolikt men kanske inte helt omöjligt…? Om man nu ska dra i varje halmstrå menar jag…

#214 En katt som inte vågar gå över en tomt, går helt säkert runt den för att ta sig dit hon vill. Det skulle åtminstone mina missar ha gjort…

Grannen lade inte ner en massa rör o sånt så hon kan ha blivit instängd där? Grävde han upp vid den tidpunkt hon försvann eller senare?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MSH
2012-09-21 17:15
#217

Hua, rör och levande begravd… Nä inte vad jag vet…?! Måste kolla där!!

MSH
2012-09-21 17:17
#218

Angående tidpunkten så minns jag inte det faktiskt.. Hoppet lever att kvinnan verkligen såg henne och då var det för ca fem veckor sedan, vad som kan ha hänt henne efter eller innan….??

Uppkatten
2012-09-21 17:45
#219

Att katter tar sig in i rör händer då och då, därav frågan. Men förmodligen skulle du ha sett och reagerat om sådan verksamhet pågick på granntomten i samma veva som Kocka försvann.

Tycker precis som du att spåret med kvinnan i skogen fortfarande är intressant. Tror knappast det var "kattsamlarens" katt som var där på långpromenad…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-21 18:07
#220

Nej "kattsamlarens" katt är social, Kocka är inte så framåt. Kvinnan berättade rätt nyligen att den dagen som hon såg ev Kocka på kvällen så hörde hon henne hela dagen. Hon hade mjau-skrikit högt, tydligen hade flera grannar hört det också. Synd synd att jag inte fick höra det direkt, fast det var ju till kvällen som kvinnan matade henne. Hon var så skygg att när utelampan tändes så hade hon "försvunnit". Det som jag verkligen "hänger" upp mig på är hennes beskrivning av henne-så detaljrik och det stämmer så väl. Så jag tror nog att hon kan ha sett henne? Fast som sagt det är ju ganska länge sedan det med…..! Ingen annan har sett henne….. SÅ visst känns det tufft….!!

Lena
2012-09-21 18:15
#221

#220 Det är det där med Åtelkamera som jag tycker ni ska försöka ordna. Jägare brukar ha sådana. Här är en länk till en sida med sådana. Med en sådan på kvinnans tomt fick ni svart på vitt vem som äter av maten. De tar foton på natten med och fungerar som en övervakningskamera.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2012-09-21 18:30
#222

Matas hon hos kvinnan nu? OM det är Kocka och matningen där upphör kommer hon förmodligen snart att tvingas vidare…

Viktigt med åtelkamera så snart som möjligt alltså, om det börjar bli ont om mat hos kvinnan…

Själv hade jag nog ställt en bil utanför kvinnans hus och tillbringat några span-nätter i den. Om det går att se matningsstället på det sättet?

Men jag förstår om det är svårt eftersom du har barn/bebis. Så för dig skulle åtelkamera kanske vara bästa alternativet?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-21 19:04
#223

Kvinnan har matat fram till tisdag. Sedan sker matning idag. Framåt så blir det väldigt svårt att hålla igång matningen… tyvärr!! Jag försöker men det blir svårt att vara där jämt…… Har ingen jag känner eller känner till som har en sådan kamera….. Kvinnan kommer i morgon, så jag ska fråga henne om närvaro/matning. Hon har verkligen varit jättesnäll:-)! Tänk vilken hjälp hon har ställt upp med! Nattvakning av Lotin, matning, nattspan etc. allt detta för att hon sett en katt en natt ….. Tufft mina vänner tufft….

Annons:
Lena
2012-09-21 21:02
#224

#223 De är ju lite dyra men annars hade ni kunnat köpa en och sedan ge bort till ett katthem eller så. Alternativet är att sitta nattvak för att se vem som äter. Lite jobbigt kanske men det skulle göra att ni fick veta hur det låg till.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2012-09-21 22:26
#225

Varför inte passa på att sitta nattvak nu när kvinnan är i stugan. Så känns det lite tryggare och mindre ensamt att vara där? Än så länge är det plusgrader nattetid, och det kan också vara en fördel om man vakar… för vaknätter känns ofta långa, mörka och kalla…

Eller behöver bebisen dig fortfarande nattetid?

Om inte är tipset att sitta på span i sovsäck i bilen, ha god matsäck med + mobiltelefon (för din egen säkerhet). Och spana vad som händer under en natt i kvinnans trädgård. Vilka djur/katter rör sig där? Någon som stämmer med kvinnans beskrivning? Din misse…?

Ett annat alternativ är förstås om det går att få sitta på nattvak inne i kvinnans stuga. Men det går förstås bara om hon känner sig bekväm med det, och om man kan se matningsstället därifrån.

Fundera kring vad som är praktiskt möjligt. Men det börjar kännas lite som "sista chansen" om det sedan blir svårt att mata missen vid stugan….?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Andina
2012-09-22 11:28
#226

Åh, vad jag önskar att din älskade Kocka kommer hem snart! Du är tapper!

Och så vacker hon är, din Kocka! Håller alla tummar för att det ska lösa sig bra och snabbt nu!

Det är också helt underbart att se vilket härligt stöd och pepp du får från med-medlemmarna här inne! Ni är toppen!

All lycka till i sökandet nu!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Selma99
2012-09-22 14:03
#227

Jag har lappat en del i Norrköping nu och fortätter nästa vecka. Även om hon inte befinner sig inne i Norrköping så är det många från Kolmården/Krokek som jobbar i stan och man hoppas att någon uppmärksammar lapparna. Det är ett problem att de i affärer och på olika anslagstavlor plockar ner lappar ganska snabbt men vi får väl försöka hjälpas åt att fortsätta att söka och klistra upp lappar.

Katthemsmatten
2012-09-22 14:06
#228

Toppen att du hjälper MSH, Selma! Allt stöd hon kan få är säkert mer än välkommet. Finns det någon här som bor nära Krokek som kan kontakta MSH för att hjälpa till att mata under veckorna när kvinnan inte längre bor där?

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
2012-09-22 14:13
#229

Tack snälla Selma! Jag blir alldeles rörd….! Tack tack så mycket !!! Har matat hos kvinnan idag, hon kommer först sent i morgon så vi kommer inte att träffas mer på ganska länge….:-( Matning och lappning i Krokek…..?

annebeate
2012-09-22 14:41
#230

Selma99,underbart av dig att hjälpa MSH. Prata med butiksägarna som jag gjorde och be att få ha uppe lapparna längre, detta med tanke på att MSH har sitt permanenta boende i Stockholm.

Annons:
Lena
2012-09-22 16:27
#231

#227 Kanon Selma!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2012-09-22 17:32
#232

Kan man annonsera: "Önskar få hyra åtelkamera två nätter"?

Har ni någon släkting/vän som kan ta hand om barnen 1-2 nätter så att du och sambon(?) kan nattvaka tillsammans i bilen utanför kvinnans hus? (berätta isåfall för närmaste grannarna och för kvinnan att ni kommer att parkera där så undviker ni att ngn blir orolig).

Kanske kan någon av de som stödmatar katterna vid vårdcentralen stödmata även vid kvinnans hus i någon vecka eller två ?

Jakten på den försvunna (s)katten går vidare…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-22 17:53
#233

Ja jakten går vidare….. Regn regn, inget vidare väder… La ut mat tidigare idag och några timmar senare var den borta…?! Får väl ta en sväng till kvällen med påfyllning…. Ska prata med kvinnan om hon kanske känner ngn som ev kan mata? Vi har ju svårt med detta när vi bor så långt bort…..

Uppkatten
2012-09-22 18:11
#234

Dra dig inte för att be om hjälp i närområdet! Du kan inte få mer än ett "nej" och därför har du allt att vinna! Folk brukar vara jättebra på att hjälpa till i sådana här "ömmande" fall, bara man frågar!!! Inte minst de som själva har katt!!! Men många tycker också att det känns bra att kunna "göra lite nytta".

Det är nog bra om du åker ut med påfyllning till kvällen, för kanske finns där en skock kattungar också numera som behöver mat…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-22 18:19
#235

Hur ofta innebär "stödmatning" och ger man torr blöt?

Uppkatten
2012-09-22 18:45
#236

Bäst är väl om man kan ställa ut mat iallafall någon gång per dygn (gärna kvällstid eftersom det är mindre risk att fåglarna tar maten då + att katter är som mest aktiva i skymning/mörker/gryning).

Men även om du "bara" kan få hjälp t ex varannan dag så måste ju det vara bättre än ingen matning alls…

Torrfoder eller blötfoder spelar nog ingen större roll. Fördelen med blötfoder är att då får katten i sig vätska också (vilket är viktigt!), och så är ju blötfoder lättare för ev. kattungar att äta :-)

Men blir det riktigt kallt kan ju ett blötfoder frysa och då borde torrfoder vara att föredra?

Säkert finns det andra här på sajten som är vanare än jag att mata missar utomhus…?!

Om du undrar varför jag "tjatar" så mycket om att sitta nattvak så beror det på att det var så jag fick tillbaka min egen kattflicka…!

Därför känns det som ett viktigt tillvägagångssätt att tipsa om!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2012-09-22 18:56
#237

Jag tror också mycket på det där med att sitta nattvak eller om det inte går försöka få låna en Åtelkamera. Det borde finnas många jägare i Krokek med omnejd som man skulle kunna fråga om man bara visste vem de var. Kanske via en lapp i affären?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
MSH
2012-09-22 19:01
#238

Du har rätt Lena, har dock inte möjlighet att sitta förrän om två veckor, så får överväga det då…?! Matning, ska försöka hitta ngn……? Åh svårt…..

Lena
2012-09-22 19:22
#239

#238 Hoppas det löser sig! Funderar på om man kunder efterlysa en åtelkamera någonstanns på iFokus eller Facebook?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2012-09-22 21:08
#240

Någon ungdom då som vill få ihop lite fickpengar skulle kanske kunna mata i två veckor mot ersättning?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
MSH
2012-09-22 21:17
#242

Vad tänker du med två veckor…? Skulle gärna betala ngn ungdom men känner ingen här…

Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
2012-09-22 21:33
#244

Förstod det i #238 som att du kunde sitta nattvak först om 2 veckor, men kanske missförstod jag dig?

Min tanke var att börja med att lösa dessa 2 veckor i första hand, så att en ev. misse finns kvar i området om 2 veckor och inte har tvingats ge sig av därifrån p g a hunger.

Inga grannar på bygden som har tonårsbarn?

Kanske kan du dörrknacka lite i området där kvinnan bor och fråga om någon där kan hjälpa till (vuxen eller tonåring)?

Tror att man måste våga vara "lite framfusig" i det här läget och fråga även folk som man inte känner…?

Själv hade jag inte alls tagit illa upp om någon kommit och frågat om jag kunde mata katt ute, och självklart hade jag hjälpt till. Speciellt som du bor på annan ort och omöjligen kan mata själv i veckorna!

Du hade förmodligen reagerat precis som jag - om någon vänt sig till dig och bett dig mata katt. Och säkert finns det fler där ute som - precis som du och jag - tycker att det är självklart att hjälpa till (ett par veckor) om man har möjlighet.

Och först som sist - man kan inte få mer än ett "nej", och det överlever man Glad. Då får man fråga någon annan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Lena
2012-09-23 12:02
#245

#242 Om du inte känner någon på orten skulle du ju kunna annonsera efter mathjälp i livsmedelsbutiken i Krokek. Det förutsätter givetvis att kvinnan på vars tomt det ska matas är med på noterna.

Du skulle även kunna fråga kvinnan om hon känner någon som skulle kunna hjälpa till. Ungdomar brukar vara intresserade av att få uppdrag där de kan tjäna en slant.

Om vi leker med tanken att det verkligen är Kocka som äter av maten är det viktigt att matningen fortsätter. Annars är risken stor att hon söker sig till andra matplatser.

Tjatar ytterligare en gång om det där med Åtelkamera. De kostar ca 1500:- i inköp om man inte kan få låna en av någon. Du kan även hitta billigare på Tradera. Se Här! Det skulle dock vara ett effektivt sätt att få veta vem som äter av maten och på sikt säkert billigare än andra lösningar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
2012-09-23 13:25
#246

Jag hade velat skriva ett "happy ending" och visst jag kan fortfarande ha den möjligheten, fast det känns som om den är mkt liten just, för jag har just pratat med en person som sett en likadan katt? blivit överkörd i somras på vägen….?! Vad ska man tro? Jag och äldsta dottern har ju sagt; tills motsatsen bevisats… fast nu mina vänner är det tungt tungt….:-(! OM det nu inte är hon… så har jag i alla fall ordnat med matning av någon på kvinnans tomt. Hoppet hoppet är inte stort…..

Lena
2012-09-23 13:31
#247

#246 Personen som säger sig sätt en sköldpaddsfärgad katt ligga överkörd på vägen kan han/hon ge dig lite mer detaljer. Exaktare datum, exakt plats etc. (var det efter den 3/7) Då skulle du kunna söka efter flera vittnen som kan ha sett den döda katten. Vem tog hand om den? Eller ligger den fortfarande kvar? Inte trevligt att rota i naturligtvis, men det hade varit bra för er att få visshet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2012-09-23 13:35
#248

Kocka har ju en litet ovanligare form av 'padda' teckning. Försök att få personen att minnas så mycket som möjligt utan att ställa ledande frågor. Och som Lena skriver, även mer exakt datum och plats. 'Sommar' är ju ett vitt begrepp och Kocka försvann väl i början av juli? Om du får en ungefärlig tidpunkt, fråga vad personen använder för referens för att komma ihåg tiden. (Just börjat semestern, midsommar eller vad som helst som gör att man har en tidsuppfattning.)

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
2012-09-23 13:38
#249

På Standvägen nära osts, "i somras" är den informationen man minns…. Kroppen ligger inte kvar. Vittnet sa; jag ville inte göra er lednsa så jag sa inget då…..?! FAST jag blir ju inte direkt gladare nu….?! Nåväl, det jag tänker själv och hoppas !!(ja hoppet har jag levt med länge) är att det kanske kan vara den ekorren som jag och mannen såg….?!

Andina
2012-09-23 13:42
#250

Fy sjutton, jag förstår att det känns TUNGT! Jag håller fortfarande tummarna för dig och din Vän!

Och sänder varma tankar till ägaren om det ändå var en katt! Oavsett vem ägaren är..

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lena
2012-09-23 13:46
#251

#249 Jag antar att ni hållit järnkoll på Strandvägen runt där ni bor sedan hon försvann. Därför är det inte så sannolikt att ni skulle ha missat henne om så varit fallet. Det som är viktigt är om vittnet slängde bort kroppen från vägkanten eller om han/hon såg att den försvann straxt efter. Det skulle i så fall förklara varför ni inte såg henne (om det nu var så olyckligt att det var Kocka som låg på platsen). För att matscha fyndet av ekorre med vittnets iaktagelse behöver du får veta lite mera exakt var på Strandvägen han/hon gjorde sin iaktagelse.

Dumt det där när folk håller igen med iaktagelser för att man inte ska bli ledsen. Det är trots allt värre att sväva helt i ovisshet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
2012-09-23 13:50
#252

Hoppas självfallet att det var ekorren han såg. Hur tänker man när man säger 'ville inte göra dig ledsen'? Förstår man inte att ovissheten är ännu värre än vissheten?? Och alla dessa timmar, dagar och veckor du ägnat åt att leta och vara kreativ för att få ett besked?

Hoppas fortfarande att det inte var Kocka!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
2012-09-23 13:52
#253

Ja jag tycker att i har haft "järnkoll" på den… Fast vad vet man. Vittnet säger bara i somras.. (jag försökte med tidpunkt..?) men vittnet minns nog inte själv……?! Ska fråga kvinnan om hon hört detta……. Är nöjd att den hemlösa katten i alla fall får mat hos en mkt snäll kvinna ett tag till….

emjon
2012-09-23 13:54
#254

Precis som de andra skriver så försök och få fram mer detaljer. Om du får reda på exakt var det hände så kan du ju också fråga folk som bor där om de sett katten.

Det var ju inte bra att de inte sade något för jag vet själv hur man vill veta vad som hänt bättre än ovisshet.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

MSH
2012-09-23 13:55
#255

Ja, tiden som är nerlagd tänker man inte så mkt på.. fast jag blir ju jätteledsen om det är så såklart… hade mkt hellre gått vidare… ovissheten är så jobbig….. MEN kämpar vidare!!

Katthemsmatten
2012-09-23 14:09
#256

Kan inte hjälpa att jag funderar över hur det går för katten som just nu blir matad, om det inte är Kocka. Hur ska den få mat och skydd i höst och vinter……… suck

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2012-09-23 14:13
#257

#256 Kan ju vara andra djur med som funnit ett födointag där. Om jag förstått det rätt har inte kvinnan sett vem som äter av maten. Igelkottar (kända för att gilla kattmat), grävlingar (allätare), rävar (allätare), råttor (allätare) mm är nattaktiva och äter t.ex också kattmat om de väl finner den. Därför viktigt att veta hur det förhåller sig.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
2012-09-23 14:26
#258

Det är riktigt Lena-ev Kocka åt där den 16:e augusti, på dagen då hon mjau-skrek samt på natten två gånger. Sedan har kvinnan inte sett något djur ätandes. Så det kan vara precis vad som helst som äter. OM jag vid nattspan upptäcker en stackars hemlösing får den väl ta skydd under mina vingar:-)!! Fick nyss ett samtal från Linköping om en upphittad katt med kattungar! Har man inte jobb så får man:-)! Lovade att lägga upp den på sidan, får göras hemma vid datorn. Men det är en siamesliknande katt med två ungar, saknar märkning… Det löser vi väl tillsammans tänker jag;-)??!!!

Annons:
Lena
2012-09-23 14:44
#259

#258 Raskattlika hittekatter brukar gå åt som smör i solsken. Det löser sig säkert. Tråkigt nog är de svarta huskatterna inte lika poppis.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2012-09-23 15:08
#260

Håller med andra, fråga ut "vittnet" mera. Ni borde ha sett om det var Kocka som låg där eftersom det var på Strandvägen. Personen vet kanske om katten legat där någon längre tid eller om vederbörande såg den mer än en dag om det nu var en katt och inte ekorre och vidare var på Strandvägen. Be personen peka ut platsen och kolla med de boende där om de sett eller hört något.

Märkligt beteende att hålla inne information samtidigt som du på olika sätt visat att du letar efter din katt.

MSH
2012-09-23 15:19
#261

Ja visst är det märkligt…. Jag som kämpar så… OM de visste…. Ekorren som var överkörd som min man hittade var väldigt lik en liten katt faktiskt… (min man var ju jättebekymrad när han kom efter löpar-rundan) Ska försöka mig på ett förhör till…. To be continue…….

Uppkatten
2012-09-23 15:46
#262

Jag kan bara hålla med: be vittnet följa med dig och peka ut platsen så noga som möjligt. Säg inget om ekorren som låg där men gör själv en bedömning av om det kan vara samma djurkropp ni pratar om!!! Prata sedan med de som bor i husen närmast. Fråga om de har sett ngt överkört djur ute på vägen under sommaren och fråga, när var det, var kroppen tog vägen, vad var det för djur o s v. Kanske är det värt att leta lite längre in i terrängen? Det vore också viktigt att veta om vittnet har sett den ihjälkörda "katten" före eller efter kvinnans iakktagelse av den missen som hon matade i sin trädgård.

Blev "katt-ekorren" överkörd före kvinnans första iaktagelse så tycker nog jag att hoppet lever kvar i högsta grad!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2012-09-23 16:02
#263

Kollade precis i din tidigare tråd. Vad jag förstår så träffade kvinnan på missen kring den 17/8 och "ekorren" låg död på vägen den 19/8. Stämmer det?

Och då hade Kocka varit borta ca 1 månad?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-23 16:09
#264

Bra att du kollar bakåt… För jag är alldeles förvirrad … Vet att jag skrivit upp i Sthlm det datum som kvinnan ringde till mig. Det var en torsdag, kan det vara den 16:e augusti?!

Uppkatten
2012-09-23 16:56
#265

Kan mkt väl ha varit torsdag den 16 augusti som kvinnan ser missen för den 17 augusti tidigt på morgonen skriver du att du fått ett hett tips under natten.

Sedan den 19/8 skriver du att det ligger något platt på vägen, men att ni kollar det noga och att det är en ekorre.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
2012-09-23 17:03
#266

Kanske kan vittnet bedöma om det var i början, mitten eller slutet av sommaren han såg den överkörda "katten"? Kanske kan han relatera det till sin semester eller nå´t?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-23 18:40
#267

Förhör sker i morgon, kvinnan har datumen uppskrivna, hon tror också att det är ekorren som han kan ha sett, men hon hjälper mig att "dubbelkolla". Hon är min "magiska" länk, känns lite sorgligt ibland att hon har förmodligen sett henne så långt efter oss, fast ändå, skulle någon se henne och verkligen "tänka till"-bortsprungen! Dvs -Jag kollar lappar och ringer! då skulle det vara hon! Ibland tänker jag att jag MÅSTE hitta Kocka också för hennes skull..! Vilket ju inte skadar direkt…. Glömde att berätta att idag återlämnade vi fällan till Pia, tack igen:-)! Mellandottern blev förstås alldeles uppslukad av katterna, så fina de var!! Även minstingen blev glad! Jag kunde också tillåta mig att bli förtjust, de är då fina djur och så coola;-)!

MSH
2012-09-24 20:59
#268

Har tänk mycket på lilla Kocka idag, egentligen inget nytt, brukar ju göra det, fast kanske blev jag lite extra känslosam när jag "flyttade på kattlådehuset"… Alla i familjen reagerade på det, jaha den "används" inte, mamma varför? och så vidare ….. Ja mina vänner, historien fortsätter och den fina lilla kattungen som hittades i lådan gjorde nog också sitt till för alla känslor! Underbart att den får komma under vård och få ett hem!

sagan
2012-09-24 21:41
#269

Vad gäller matning kan man göra en så kallad matbar. Du ser till att skaffa ett rör (plast) som du skär bort en halvmåne nedtill. Ställer röret i en bytta, plastskål eller annat där torrfodret kan rinna ner i. Förankrar röret mot ett träd, vägg eller liknande. Fyller sen på med så mycket torrfoder röret rymmer. Lägger sen på något på toppen så det inte regnar in. Även där torrfodret rinner ut kan man försöka se till att det inte regnar så det blir blött och geggigt. Kanske att du får använda dig av kvinnans farstukvist om den har tak? Så behöver du inte bekymra dig om vad som än ätit inte får mat.

Har försökt hitta något foto på annordningen jag beskriver utan större framgång tyvärr. Hoppas att du förstår i alla fall.

Tappert kämpat av dig!

[eskils]
2012-09-24 22:22
#270

#269 Eller en sån här foderautomat. Rymmer 1½ liter torrfoder, kostar 70 kr hos Foderbilen. Finns säkert liknande i en del zoo-butiker också. Maten kommer fram i den takt den äts.

sagan
2012-09-24 22:59
#271

#270 Lite för liten om man inte vet vad som äter och hur ofta man kan fylla på. Jag pratar om 15kg torrfoder som kan hällas i Flört

MSH
2012-09-25 09:43
#272

Hmm någon har i alla fall ätit både igår natt och i natt; kanske mycket välgödda igelkottar? eller så är det ngn katt…. Klurigt….

Annons:
Andina
2012-09-25 10:25
#273

Tänker på dig MSH och håller tummarna fortfarande.

Idén om stor "foderautomat" låter ju som en intressant idé - om den är möjlig att göra och får ställas upp i området. Fast risken finns kanske att det blir fuktigt i alla fall och att maten börjar mögla istället…

Och jag förstår det svåra i att ta bort lådan. Det är svårt även när man vet att ens Vän lämnat jordelivet, så det måste vara ännu svårare att göra när man inte vet var katten finns…
(Jag lät min gamla katts (som dött) saker ligga kvar länge, tills jag kände mig redo att ta undan dem. En sorgeprocess som måste få ta den tid det tar…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MSH
2012-09-25 11:03
#274

Tack:-)! Jag har inte tagit bort den (lådan) bara flyttat den lite åt sidan i badrummet….. Hoppet mina vänner….

sagan
2012-09-25 13:31
#275

#273 Står den under tak är det ingen fara med maten.

Oavsett vad som äter så är det bra om man ha tillräkligt så att det ska finnas till Kocka om hon nu kommer förbi för att leta mat på platsen.

pia-app
2012-09-25 14:26
#276

Jag vill inte på något sätt släcka ditt hopp men jag tänker på vad vi pratade om när du var här att det är bättre att veta i alla fall även om det innebär att katten inte finns mera.

Har du lyckats få ur personen som sett en överkörd katt något mer om var,när och hur den såg ut ?

Sen är det ju jättejobbigt att ni inte kan få klarhet i vem som äter av maten

Pia

9Liv

Katthemsmatten
2012-09-25 16:47
#277

Medarbetare Hittekatter iFokus

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: