Annons:
Etikettkattprat
Läst 2073 ggr
zorro2
2012-08-20 20:20

klippa klorna på katten

klipper ni klorna på eran katter eller har ni många klösbrädor och klätreställ och att katten är dyktig så den klöser inte på möblerna….

funderar på att ta hem en kompis katt, för att rädda den, från den misär han lever i just nu. han har inte haft det så bra, istället för lek har han fått slag, istället för en godbit har han fått slag. Och mellan slagen har han tvungets till gos och kel.

Han har ett hem men är som en vildkatt, så nu vill dom inte ha ham längre och vill avlive den, en frisk 2åring.

jag tänkte att jeg skulle hämta honom hem till mig men är rädd att han skal börja klösa i möblerna, tapeten osv osv. tror ni han kommer att ändra sig

tack på forhand

Annons:
Lena
2012-08-20 20:38
#1

Att katter klöser på möbler, väggar etc. kan man aldrig garatera sig helt fri ifrån. För att undvika att så sker är det viktigt att erbjuda andra alternativ som klösmöbler och sysselsättning. Överdrivet klösande kan vara ett tecken på stress. Då kan Feliway hjälpa.

Kissen du beskriver behandlas riktigt dåligt av sina nuvarande ägare. Det är fruktansvärt tråkigt när kattägare slår sina djur. Det leder aldrig till något positivt, istället förvärras problemen. De är inte värdiga att ha katt helt enkelt. Kissen är värd något bättre än detta.

Om jag hade varit i dina kläder hade jag tagit kissen från den dåliga miljön så snart som möjligt. Ge den sedan mycket kärlek och tålamod. Om den får komma till ett bättre hem kommer den garanterat att bli bättre även vad gäller klösandet som med stor sannolikhet är en produkt av den stress som den utsätts för.

Man kan klippa klorna på sina katter för att undvika att de skadar så mycket när de klöser. Om katten är utekatt bör man dock inte klippa klorna. Utegående katter är beroende av sina klor för att klättra bra och undkomma faror.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

zorro2
2012-08-20 20:56
#2

ok, tacker så mkt för svaren.

hur skulle en sådan katt hantera en kattkompis, om det skulle finnas en. Skal jag låta kissen vara själv så den får all den uppmerksomhet och kärlek den fortjänar.

Då kommar frågan om han skulle bli än mer tokig av att vara själv, för nu har han jo sina ägare vid sin sida typ dygnet rundt.

[Skyggis]
2012-08-20 21:07
#3

Att ännu ett stackars värnlöst djur med det renaste av hjärtan har blivit utsatt för slag av grymma djurplågare gör mig förbannad! Att plåga någon och sedan avsluta sitt redan usla ägarskap med att fegt vilja avliva sitt djur. Sjuka jävlar. "Tur" jag inte fick fatt på de som slår honom. Om du vill får du pm:a mig namn och adress så anmäler jag ägarna för djurplågeri. Efter att de lämnat katten ifrån sig till dig. De ska inte ha katt, de ska ha fängelsestraff..

Ju snarare katten kommer därifrån desto bättre.

Tack för att du finns för katten och vill rädda den!

Klorna brukar kunna hållas nere med hjälp av klöspelare, finns många varianter av klös. Man kan t ex ha en på golvet och en som står upprätt där katten kan sträcka ut sig i full längd och klänga upp på en avsats. Du kan även komplettera med att klippa klorna om det går och om det behövs. Inte alla katter går med på det, beroende på hur skygga de är förstås. Och vilket humör de är på.. Man kan försöka förknippa kloklippandet och klosaxen med något positivt, som att ge en bit av favoritmaten mellan varje färdigklippt tass.

Börjar katten gilla laserpekare kan man leka med den uppåt en klöspelare och ner igen, sedan upp igen osv.

Det ordnar sig med tiden, just nu behöver den komma därifrån och få lugn hos dig. Och kanske en trygg kattkompis så småningom.

[Skyggis]
2012-08-20 21:08
#4

dubbelt

Uppkatten
2012-08-20 21:11
#5

Det viktigaste här är att omedelbart få bort kisse från stället han är på nu!!!! Stackars liten!

Ha bra s k klösmöbler. Du kan ev. spraya lite kattmynta-spray på dem i början om kisse inte spontant är intresserad av att använda dem.

När mina katter var små klöste de ibland på "fel" ställe. Då sprayade jag Feliway-spray där. Dock risk för fläckar av sprayet, men klöser katten t ex på en fotölj kan man kanske lägga ett badlakan eller liknande över som man sprayar på? (katten ska inte vara i samma rum när du sprayar, se bipacksedeln).

Jag skulle även satsa på en Feliway doftavgivare som sätts i vägguttaget för att "tala om" för misse att han/hon har hamnat i ett tryggt hem nu. Några trygga gömställen och spännande leksaker att utforska behöver han också. Gärna en ordentligt in-nätad balkong (mkt stimulerande för katten!).

Fortsätt hålla kontakt här om du behöver råd ang. missen framöver!!! Det finns många här som säkert vill hjälpa till med råd och stöd om det blir problem. Men att så fort som möjligt komma till en trygg miljö där misse får kärlek, omtanke och stimulans måste vara prio 1 just nu!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

zorro2
2012-08-20 21:39
#6

ni gör mig tårögda….tack för all råd och tack för att ni är så snälla

han kissar och bajsar också men det beror helt och hållet på att lådan inte görs rent, så jag hoppas att han slutar med det när han kommer hit.

skal ringe ikväll och säga att jag kommer och hämtar katten imorgen.

Annons:
Jourhemmet
2012-08-20 21:47
#7

Är katten kastrerad? Annars gör det snabbt så slipper du felkissande och bajsande. Jag klipper mina katters klor varje till varannan vecka och dom har flera klösträd som svar på din fråga.

zorro2
2012-08-20 21:58
#8

varför klippar du dom? undrar bara

Jourhemmet
2012-08-21 13:21
#9

Därför att det inte hjälper med klösträden för att få klorna korta. Det gör ej heller lika ont när man busar med dom och det blir inte lika mycket repor i golvet när dom rejsar runt här hemma Skrattande En av mina egna katter har även ett par klor som böjer sig mycket innåt och det finns då risk för att de växer in i trampdynan.

Lena
2012-08-21 19:20
#10

Hur har det gått? Har du hunnit hämta den stackars kissen!

Har tänkt på honom hela dagen och hade igår svårt att somna. Det är helt enkelt för dj'vligt att någon kan hantera ett oskyldigt djur på det här sättet. Det måste bli ett stopp på det med en gång!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

emjon
2012-08-21 20:35
#11

Stackars kisse som skall behöva bo och ha det så eländigtGråter.

Blir så upprörd varför skaffar de katt när ingen förståelse finns utan det blir misshandel iställetSkrikandes

Hoppas du har kunnat hämta katten nu så han får komma till ett hem där han får bli ompysslad och älskad.

Tack för att du bryr dig om kissen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Katthemsmatten
2012-08-21 20:36
#12

Hoppas katten nu finns i trygghet hos dig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Debattia
2012-08-22 00:39
#13

Du har fått så många kloka råd om klorklippningen. Vill bara tillägga om d ska ha kissen som innekatt kan du också låta veterinär klippa klorna.

Hoppas du har kissen hemma hos dig nu så den har kommit bort från det där stället…

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: