Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 5748 ggr
HML
2012-08-16 16:15

Kattbajs på tassarna

Jag har ett kattproblem man kanske kan diskutera o få tips på här :) Vår katt (på ca 4 månader) får bajs på tassarna efter han grävt i lådan. Vi tömmer lådan flera ggr per dag o det är den rekommenderade mängden grus däri. Vi testar oss fram till bästa kattsanden o för tillfället har vi Everclean med lavendel. Detta har dock hänt med alla tre sorter vi provat hittills. Vi försöker tvätta tassen i vanligt vatten, leda den till hans mun för att visa att han ska tvätta den (som han ju brukar göra annars). Är det ngn som haft samma problem? Vad vi kan förbättra? Eller kommer det växa bort när katten blir äldre? Detta är ju väldigt otrevligt både för hnm, oss o lägenheten. Väldigt tacksam för tips! Mvh HML

Annons:
Uppkatten
2012-08-16 16:27
#1

Är katten lös i magen eller har han normal avföring?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2012-08-16 16:59
#2

Att katten inte vill tvätta av en tass full av bajs är inte så konstigt egentligen. Man får hjälpa till med hjälp av vatten/trasa.

Som #1 frågade, är katten lös i magen? Om inte, försök med större låda eller ännu djupare sand.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2012-08-16 18:34
#3

Hur ofta får katten avföring på tassarna, varje gång den haft avföring eller mer sällan?

Mina katter genom åren har bara fått bajs på tassarna om/när de varit lösa i magen. Och då får man börja med att fundera över varför katten är lös i magen. Vad får den för foder? Kanske är den känslig för vissa ingredienser? Vad får katten att dricka? Många katter är t ex laktoskänsliga. Kan katten ha någon infektion?

Är katten tillfälligt lös i magen kan kokt fisk ofta hjälpa till att stoppa upp lite.

Min långhåriga skyggis fick som liten bajs i pälsen vid ett par tillfällen. Omöjligt att tvätta en skyggis förstås, och kunde knappast göra akut utryckning till veterinär mitt i natten för sanering. Hon och jämnåriga kompisen fick då stanna i köket över natten (då köket var lättast av rummen att skura rent), och vid båda tillfällena hade hon tvättat sig ren själv till nästa morgon (jag fick dock sanera köket en del :-)  ). Så nog tvättar de sig trots att de är nedbajsade (en del av dem i alla fall), men jag skulle ha all förståelse för om de inte ville göra det och självklart är det smidigast och bäst för alla parter om man kan hjälpa till att tvätta misse!

Everclean är en bra kattsand, har svårt att tro att byte av kattsand skulle lösa problemet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

HML
2012-08-19 13:18
#4

Tack snälla för svar!!

Katten har ungefär samma konsistens på avföringen varje gång tyvärr. Det är ju mjukare i början men får det ligga ett tag blir det hårt av sanden. Så jag tror inte att det är onormalt löst.

Han kladdar ner sig ca tre ggr i veckan och det känns svårt att låsa in hnm i ngt rum då vi bor i en tvåa. Ibland vaknar jag av att katten är uppe i sängen och luktar rejält äckligt… Det känns lite jobbigt att behöva tvätta kattbajs på nätterna, så vi får fortsätta klura på problemet.

Men vi får prova att hälla i ännu mera sand och bara blöta ner tassen så att han förstår att han måste tvätta av den efteråt, eller att han förstår att han sja akta sig för att få bajs på den framöver.

Jag har läst att man inte ska ge laktos så våra katter får faktiskt enbart vatten att dricka. Vi får se över fodren också kanske, men för tillfället kör vi framförallt med torrfoder för kattungar.

Vad brukar Ni använda för sand och foder? Tack så länge.

Lena
2012-08-19 13:24
#5

Vilket torrfoder ger ni?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2012-08-19 13:30
#6

Royal Canin fungerade bra för min misse som hade känslig mage. RC har flera olika sorters foder, men det var det foder han ALLTID tålde. Däremot reagerade han ofta på andra sorter och blev lös i magen. Men olika katter reagerar på olika ingredienser. Everclean tycker jag är en välfungerande kattsand.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: