Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4279 ggr
Roslyn
2012-08-15 00:14

Foderallergi

Min stödis Sofia har tyvärr fått en foderallergi troligen mot fisk och skaldjur. Maten hon ätit  är RC Exigent torrfoder , RC veterinärfoder för magproblem samt Pussi blötmat.

Som godis har hon fått kokt skinka och "köttsticks".

När jag läser innehållet  på Exigent så finns ingen fisk deklarerad. Det gör det däremot i Pussi. Hur kan man vara säker på att ett foder inte innehåller fiskprodukter om det t.ex står animaliskt protein eller fiskolja?

JJust nu äter hon ett allergifoder, men jag vill att hon ska gå över på ett annat foder så snart som möjligt. Jag eftersöker både ett bra torrfoder och blötfoder. Lilla Sofia är mycket kräsen kisse. Önskar även tips på säkert godis. Skinka måste väl gå bra?

Annons:
Lena
2012-08-15 00:28
#1

Om man misstänker att det är allergi ska man ge behandling mot eksemet och samtidigt gå till ett foder som är så lågallergent som möjligt. Katten får äta det fodret några veckor tills eksemet klingat av. Man prövar sig sedan fram genom att lägga till ett foderämne i taget för att se om det blir några reaktioner.

Det är vanligt med allergi mot fisk och skaldjur. Det är knivigt då mycket foder innehåller fiskmjöl och omega 3 olja. Någon jag pratade med på en Zoobutik sa att det även är andra tillsatser som kan skapa allergier - att det bästa var ett foder med så lite tillsatser som möjligt. James Bellowed skulle tydligen vara bra på det området.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Roslyn
2012-08-15 00:47
#2

Vi har varit hos två veterinärer. Först Majorna sedan Glimåker. Den sistnämde blev vår räddning. Glad  Kändes som en mardröm innan av riv, kli och blodiga sår. Sofia äter redan det lågallergena fodret, men jag tänker inte lägga till mer en ett foder som hon tål. Kommer inte att utsätta henne för fler  tester av ämnen om det inte blir absolut nödvändigt. . Hittar jag ett bra foder som hon tycker om och inte reagerar på så  stannar jag vid det. Hon är en liten skyggis och har så klart backat lite nu. Ett sådant fruktansvärt lidande det är. Hela kroppen rister och allt kretsar kring kliandet. Olidligt.. Nu är det lite bättre efter behandlin i går.

Ska kolla J B: s foder.

kattassen
2012-08-15 07:31
#3

Vi har alltid haft James Wellbeloved foder och våra har mått bra på det. Verkar också som de har tänkt till med ingridienserna så att allergier skall undvikas. Det innehåller omega3 men inte baserat på fisk utan linolja exempelvis

http://wellbeloved.se/ingredienser.html

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Thaeri
2012-08-15 07:54
#4

Mjau och Bozita blötmat ska vara fritt från fisk och skaldjur så länge man håller sig till kött- och fågelsmakerna. De hör dessutom till bland det absolut bästa en katt kan äta rent näringsmässigt Glad

emjon
2012-08-15 09:21
#5

#2 Precis som du beskriver reagerade vår Mimmi också på allt med fisk och skaldjur. Vi hade då vi den tiden James Wellbeloved fodret till våra katter och det gick inte med Mimmi.

Först provade vi RC hypoallergenic med det blev inte bra och gick då över till Hill's d/d som innehåller hjort och gröna ärter. Det blev Mimmis räddning med ett helt nytt protein under flera år.

Mimmi har också problem med Forl och opererades för ett par månader sedan och behövde både smärtlindring och antibiotika. Eftersom jag måste ge det i maten gav jag det i Sheba och Bozita blötmat och det fungerade bra.

Nu kan hon få RC Hypoallergenic som godis och det har även fungerat med Sheba och Bozita blötmat även att Mimmi helst föredrar torrfoder.

När kissarna får kokt skinka brukar jag bjuda Mimmi också och det har också fungerat.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
2012-08-15 10:13
#6

#4 Bra att veta! En djungel med kattmat tycker jag. Våra katter blev dåliga i magen av Mjau. Men vi skulle ju kunna pröva med Bozita.

#2 Ska till Glimåker med våra två äldsta katter på fredag för kontroll och behandling. Går alltid dit när det är lite mer komplicerat. Tessie har fått en irritation runt munnen. Den lokala veterinären trodde det berodde på en tand. Men det skulle även kunna vara foderallergi. Vi får se vad Glimåker säger.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
kattassen
2012-08-15 10:28
#7

#3 Tilläggas bör att JW har olika sorter men vi har alltid haft Kalkon o där finns ingen fisk eller skaldjur i den.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
2012-08-15 10:37
#8

#7 Vi köpte de som skulle vara lågallergena.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Skyggis]
2012-08-15 19:02
#9

Jag har en katt som visar på allergi och tycker det är svårt det där med foder ibland.. här står det nog mellan Hills z/d och JWB:s foder Lamm och grönsaker:

"Ett komplett torrfoder som är hypoallergent. Med utvalt protein från lamm, samt kolhydrater från ärtor och potatis är det ett utmärkt dietfoder. Ingredienser kända för att orsaka foderintolerans har undvikits. Vi rekommenderar att ge fodret under en period på 3-8 veckor. Om symptomen på intolerans försvinner så fortsätt att ge fodret."

[Skyggis]
2012-08-15 21:57
#10

Är ingen foderexpert, överlåter andra till det som är duktiga, men tycker JWB´s allergifoder (finns både kalkon och lamm) verkar lovande. Synd det bara fanns en liten minisäck på 1,5 kg Rynkar på näsan

Lite för fett också, hade önskat en mer lättviktig variant där i alla fall. Men spannmålsfritt är välkommet.

Nedan text från jameswellbeloved.se:

Fördelarna för din katt

  • Naturliga råvaror med vitaminer och mineraler tillsatta.
  • Hypoallergent - Idealiskt för katter med hudproblem och foderintoleranser.
  • En proteinkälla
  • Recept utan spannmål.
  • Inga tillsatta färgämnen, smakförstärkare eller konserveringsmedel.
  • De vanligaste orsakerna till foderintolerans är uteslutna.

Idealiskt underhållsfoder för vuxna katter

  • En mix av omega-3 och omega-6 fettsyror ger en frisk och glansig pälskvalitè.
  • Yuccaextrakt reducerar avföringslukt.
  • Stimulerar de goda bakterierna i tarmen. Prebiotiska fibrer – naturligt i cikoria, rikt på inulin.
  • Tranbärsextrakt - Traditionellt erkänt välgörande för urinvägarna.

**Sammansättning:
**Lammköttmjöl, potatis ingor, olivolja, ärtprotein, lammfett, ärtstärkelse, potatisprotein, lammsås, tomatpure, hela linfrön, grönsaksbuljong, kaliumklorid, omega olja, cikoriaextrakt, kalciumkarbonat, morot, natriumklorid, tranbärsextrakt, yucca extrakt.

**Miniminivåer:
**Lamm (33%), potatis ingor (26%), lammsås (3%), tomatpurè (3%), yucca extrakt (0.02%), cikoria extrakt (0.25%), tranbärs extrakt (0.05%)

**Tillsatser per kg:
**Antioxidanter: E306/Naturlig antioxidant, 200mg, Vitaminer: E672/Vitamin A, 30,000 ie, E671/Vitamin D3, 2,250 ie, Aminosyror: taurin, 1000mg. Spårelement: E1/järn, 40mg, E2/jod, 2mg, E4/koppar, 5mg, E5/mangan, 25mg, E6/zink, 100mg, E8/selen, 0.2mg.

**Analytiska beståndsdelar:
**Protein 30.5%, rå ber 2.2%, fetthalt 21%, råaska 10.9%, Vitamin E 600mg/kg, omega-3 fettsyra 0.6%, omega-6 fettsyra 2.0%

sagan
2012-08-15 23:05
#11

#0 Har du pratat med Kattföreningen som har ansvar för henne?

Många gånger bör man göra en utredning och det kan ta tid innan man vet vad katter är allergiska emot. För du skriver att du tror att det är fisk och skaldjur. Första är att man ger lågallergent foder i 8 veckor tills all klåda och sår är borta (om kissen nu har sår efter att ha kliat sig) Sen ger man vilken mat som helst, olika för att verligen se att det är foderallergi och inte omgivningen. Reagerar kissen då så får man börja om igen. Man väntar tills sår/klåda är borta. När det är helt borta börjar man provocera med ren protein i 14 dagar. Reagerar kissen inte så går man vidare. Reagerar kissen på proteinet så slutar man ge det och väntar ut sår/klåda. Och så fortsätter man att provocera med protein. Även spannmål och annat som finns i maten. Då katter kan reagerar på både spannmål, protein och annat som finns.

Säkert godis och mat som hon kan äta kan du bara ge om du vet vad hon är allergisk emot!

Roslyn
2012-08-16 00:06
#12

Tack för alla tipsKyss

Ja det är skitdåligt att det är så dåligt deklarerat . Vad är t.ex animalisk bipridukt? Säkert fisk många gånger. Ska ringa runt imorgon till bla RC och höra vad de menar med det.

#11 Det är inte jag som tror fiskallergi det var veterinär. Jag kommer att låta Sofia gå på ett foder som hon tål i första hand. Som jag skrivit så är det fruktansvärt plågsamt för katten och vill inte utsätta henne för ett flertal gånger av ev klåda och sår om det inte blir nödvändigt.

Sofia tar jag ekonomiskt ansvar för så länge hon bor hos mig. Tar också ansvar för alla veterinärbesök. Hon är försäkrad så jag tror det går på denna. Så det är inte den biten som gör att jag inte gör den utredningen i första hand.

Ett lite mer lightfoder skulle inte vara dumt heller för att slippa bli mer rund.

Thaeri
2012-08-16 05:13
#13

Lightfoder är det sista man ska ge om katten börjar bli tjock, det innehåller mer spannmål än vanliga foder, och alldeles för lite fett. Vilket gör att du dels har en hög halt smältbara kolhydrater som betyder hög insulininsöndring vilket i sin tur betyder att mer fett bildas, och det mättar sämre.

Att lightfoder ens finns beror på att människan någonstans gjorde den felaktiga slutsatsen att fett i maten = fett på kroppen, och det sedan har blivit en väldigt spridd uppfattning, plus att man även överför det man tror är bra för människor på katter. Och foderföretag pysslar inte med välgörenhet, utan vinstmaximering.

Har man en allergisk katt kan man inte gå på vad som är bäst näringsmässigt, åtminstone inte rakt av, utan man måste i första hand hitta något som katten tål, och sedan därifrån prova sig fram vilka av de bättre fodren som fungerar.

Är det bara fisk som är problemet blir det lätt att hitta bra foder då det finns flera blötmatssorter utan. Handlar det även om landlevande djur blir det lite värre, då kanske du är fast med ett inte alltförbra torrofder om du inte kan tänka dig att BARF:a.

Annons:
[Skyggis]
2012-08-16 15:22
#15

Någon kattmatte/husse med erfarenhet av Hills z/d?

emjon
2012-08-16 15:33
#16

Nej tyvärr inte däremot har jag god erfarenhet av Hill's d/d. Verkar som den smakar gott för flera av mina kissar vill ha den. Glad

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Roslyn
2012-09-03 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Köpte också Hills d/d och även om hon inte älskar den så äter hon och päsen börjar växa ut Gladigen. Och vilken päls sedan….

Sofia fick kortison (långtidsverkande och var trött ett tag. Nu är hon sitt eget monsterjag igen. Det som är svårast är att hålla koll på de andra katternas mat som de spiller här och där. Till slut måste jag hitta ett foder som funkar för alla katterna. Än så länge är jag glad att ha fått tillbaka en sådan här vilding.

Roslyn
2012-09-03 13:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Och nu är man redo att döda mattor igen = )

kattassen
2012-09-03 13:24
#19

Så fint att Sofia har hittat "formen" igen:-) Lycka till med fortsättningen!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

emjon
2012-09-03 14:31
#20

Roligt att Sofia blivit mycket bättre från sin allergiGlad

Förstår ditt problem med foder och flera katter men ibland går det inta att unvika när vissa kissar måste ha specialmat.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Annons:
Upp till toppen
Annons: