Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 5099 ggr
Lena
8/14/12, 12:10 PM

ID-märkning + Registrering

Att ID-märka sin katt är enormt viktigt. Det ökar möjligheterna att du får tillbaka din kisse om den skulle springa bort. Men det hjälper inte att bara ID-märkan kissen, du måste även låta registrera den via SKK´s (Svenska Kennelförbundet) ägarregister och/eller SVERAK´s ägarregister.

När du ID-märker din katt får du med en förifylld blankett för registrering hos SKK. Om du kryssar för att dina uppgifter får visas på webben blir dina kontaktuppgifter synliga vid sökningen och den som hittat katten kan ringa dig direkt. Efter några veckor kommer sedan registreringsbeviset med ett inbetalningskort (f.n. 130:-). Det är en engångskostnad som gäller livet ut för kissen. Skulle blanketten ha kommit bort kan du registrera katten via telefon 08-795 30 50.

Länk till SKK´s ägarregister. Där kan du även söka efter ID-märkta katter och vem de är registrerade på. Det är även en god idé för dig som redan registrerat dina katter att kontrollera att kontaktuppgifterna fortfarande stämmer.

SKK ÄGARREGISTER

2012-v32

Antal hundar

1 134 583

Antal katter

664 965

SVERAK:s ägarregister omfattar i dag runt 70 000 katter varav två tredjedelar är raskatter och cirka en tredjedel huskatter. Mer om SVERAK och ägarregistret hittar du på förbundets hemsida under adress:www.sverak.se

Det är helt gratis för alla att registrera sin katt hos SVERAK. Det är förbundets sätt att höja statusen på huskatter. Du behöver inte vara medlem i SVERAK för att kunna utnyttja förmånen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Issa
8/14/12, 12:23 PM
#1

Tilläggas kan även att det kan vara bra att kryssa i rutan att ägare får visas på webben. Då kan man söka där och få upp telnr till ägare direkt utan att ringa registret.

Lena
8/14/12, 12:29 PM
#2

#1 Bra att du nämnde detta! Ska lägga till det i texten ovan! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Slampen
8/14/12, 4:55 PM
#3

En kisse ligger just nu på Strömsholm med brutet ben. Han kördes dit genom ett katthem. Han är id-märkt men det var inte registrerat. Tack vare ett annat id-nummer som var i närheten av hans fick man fram vilken veterinärklinik som märkt och kastrerat honom. Det ledde vidare till ägaren som hade letat efter honom i en hel vecka. Registreringen var inskickad men ännu inte "bokförd".

Ägarna var jätteglada att katthemmet kört katten till Strömsholm och det var självklart att man skulle göra allt för sin katt.

Jag undrar om man inte vid sådana här tillfällen kan ringa direkt upp till registret och få den gjord snabbt….

[eskils]
9/2/12, 5:34 PM
#4

Puttar upp på Hittekattens dag!

Alexej
9/2/12, 8:52 PM
#5

Vi registrerar alla katthemskatter hos Sverak. Det är gratis och då är katten iaf registrerad. Kattköparen får en blankett för ägarbyte.

En katt som inte är registrerad har ingen ägare. Vi kan inte leta och söker någon ev ägare till en upphittad katt, så är katten inte id-märkt får den en ny ägare.

Nuförtiden borde alla veta att också innekatter kan smita ut, är trött på förklaringen att katten är innekatt och behöver ingen märkning.

Men jag ogillar stark att det finns 2 sökregister. Inte många vet om det, risken är stor att katten kanske är registrerad hos Sverak men upphittaren/veterinären/polisen söker bara i SKK´s register.

SKK har register för när det kom upp med id-märkning för katter ville ingen vara ansvarig för registern. SKK hade redan en fungerande hundregister och tog därför ansvaret. Samtidigt klagade de över all arbete och kostnader. När Sverak startade med id-register då ville SKK inte lämna över längre utan ändrade namn till Djur-ID, gjorde en massa reklam och ger 10 kr (tror jag) till Djurhemsföreningen för varje registrering. Men jag bojkotera Djurhemsföreningen för det var de som rekommenderade avlivning av katthemskatter efter 3 månader:(

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Andina
9/17/12, 9:12 AM
#6

Jag har två hemlösa katter som själva valt att flytta in hos mig nu under sommaren (så gjorde min förra katt också). Varav den ena är otydligt öronmärkt.

Min fråga är: Söker veterinärer i både SKK:s och Sveraks register? Någon som vet?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
MSH
9/17/12, 9:39 AM
#7

#6 Försök att hitta ägaren! Det är ju inte din katt. Den är ju märkt.

Andina
9/17/12, 9:41 AM
#8

#7 - MSH - det är precis det jag gör! Tack för din vänliga ton…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MSH
9/17/12, 9:44 AM
#9

Vad jag menar är katterna kanske inte alls är hemlösa ?! Det kanske finns ett hem som letar "som tokar" efter dem; jag är i den situationen själv och hoppas att "upphittare" gör allt de kan för att hitta ägarna….. Du har kanske gjort allt som går? i så fall så är det toppen om två hemlösa katter har fått ett hem.

MSH
9/17/12, 9:45 AM
#10

Förlåt för tonen, det blev skickat innan det var klar skrivet, inte alls meningen att vara så kort..(otrevlig

Andina
9/17/12, 9:57 AM
#11

#9 - Denna katt som är öronmärkt har hållt sig kring huset sedan mars-april (minst). Jag bor i ett litet torp ute "i skogen".

Han (är ganska säker på att det är en hane) är oerhört skygg och rädd! Under fösta tiden sedan han börjat visa sig, krälade han formligen på marken för att våga sig fram till maten som jag lagt ut.
Han beter sig som att ha varit misshandlad eller dylikt. Först nu efter ett halvår har han vågat ge mig så mycket förtroende att jag får klappa honom och vara i närheten lite då och då.

Han är fortfarande så skygg att jag inte fått rota för mycket i hans öra. Dessutom är tatueringen otydlig. Jag har letat på några bokstavs- & sifferkombinationer som jag har tyckt att det kan stå. Den som jag mest tror på - är en ägare med vanligt namn och med ett telefonnr som inte längre existerar. SKK har inte fler uppgifter. Har anmält katten som upphittad hos polisen, sökt på alla sajter jag kunnat. Jag hoppas kunna få denna Skyggis att känna sig såpass trygg att jag dels kan ta mig en ordentlig titt på tatueringen och sedan kunna få med honom till veterinär.

Tyvärr är det så, att den andra katten (som också flyttat in nu i sommar) anser att huset är hennes. Hon är inte alls skygg längre. Jag bor pyttelitet, men jag har delat in huset i två halvor - en halva var. Gjort provisoriska nätdörrar mellan dörröppningar. Det verkar som att det kan ta tid innan de accepterar varandra. De har ju levt "sida vid sida" utomhus under åtminstone ett halvår… De har kommit närmre och närmre "i skift". När den ena katten är ute på vift, kommer den andra.

Som sagt, jag tror Skyggisen är "misshandlad" och möjligen har ägaren flyttat och katten blivit kvar… Så var det med min förra katt som flyttade in på samma sätt 2004 (dog förra sommaren).

Jag förbereder mig, i alla fall, på att jag kanske aldrig får fatt i ägaren till Skyggisen. Och i så fall vill jag gärna att han får bo kvar här.

Frågade Polisen hur man gör i så fall, med ägarregistreringen, eftersom han är märkt. Hon skulle kolla med någon som visste mer och höra av sig - men jag tror inte att upphittade katter är i 1:a prioritet hos polisen… … så hon hörde aldrig av sig igen. Får kanske ställa frågan här…?

Så jag tror att jag gjort och gör vad jag kan - för både katt och för att hitta ägaren… ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
9/17/12, 9:58 AM
#12

#10Kyss

Hoppas att du hittar din vän snart!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[sakring]
9/17/12, 7:17 PM
#13

Idag fick jag ägarhandlingarna för min senaste katt från SKK . Jag har väntat på att sända in id-nummer som är chippat då katten skulle kastreras och då märkas i örat. När det var gjort så sände jag in både numren till SVERAK samt till SKK.

Med inbetalningskortet fanns också lite information om försäkring och om kattmat och lite annat smått och gott samt en CD. Det har jag inte fått innan.

Den var välgjord och lättförstålig och handlade om kattens behov. Allt ifrån mat till kastering, försärking och id-märkning. Inget jag inte kände till sedan tidigare men som säkerligen många kanske inte gör. Ösnkar att den kunde spridas i större upplaga och inte enbart till dem som registerar sina katter.

Är det någon här som sett den?

Annons:
Rafflan
9/17/12, 11:24 PM
#14

Det jag stör mig på är att folk gärna tror katten är hemlös bara för den inte är öronmärkt!
Ibland kollar folk inte en chip vilket gör mig riktigt ledsen :(
Dem ser en mager, tovig katt som är i jätte dåligt skick och inte öronmärkt å då är den självklart utkastad eller hemlös?

Båda mina katter är öronmärkta av den anledningen att förvinner dem ska det synas att dem har en ägare som älskar och saknar dem (innekatter), den ena är även chipad, den andra ska chipas nästa gång vi vaccinerar så att ifall öronmärknignen är otydlig har dem ett chip också :D

Tycker man ska bli tydligare med det, såfort man hittar en misstänkt hemlös katt åka DIREKT samma dag till veterinären och kolla chip, det e gratis, på så viss slipper förhoppningsvis många ägare springa runt å oroa sig i 2-3 dagar extra för att man är för otydlig med hur viktgt det är att man gör detta snabbt.

[sarasvati]
9/18/12, 1:10 AM
#15

#5 Lurigt det där med att SKK sponsrar Djurhemsföreningen via id-registrering. Visste inte. Ska registrera hos Sverak också nu då iaf.

Kunskapen om både chipning och öronmärkning är nog fortfarande ganska låg, speciellt chipning troligen. Bara att fortsätta propagera på alla vis! Öronmärkningen är nästan omöjligt otydlig på vissa typer av öron, och chipning är numera krav för resor inom EU t ex. Så tror det är chipning som behöver läggas största kruten på i längden.

Men jag förstår synpunkten att folk, hur än ovetandes, kan se att ngt skumt i örat … med öronmärkning alltså. Så bäst tills vidare är både-ock.

#14 Borde inte störa oss det allra minsta om folk som ser "en mager, tovig katt som är i jättedåligt skick" antar att det gäller en utkastad eller hemlös katt. Det är den naturliga slutsatsen. Öronmärkt eller inte. Och DIREKT samma dag till veterinär kan vara en mkt dålig idé, beroende på kattens skick. Där får den eventuelle ägaren hellre ge sig till tåls en stund, och vara väldigt tacksam för omhändertagandet av katten istället.

#13 Instämmer. Informationen i CD:n från SKK i smb med id-registrering är välgjord. (Nämner detta i tråden "Människobarn och katter".) Skulle gärna sett mera eftertryck på kastrering, inklusive vådan med havandeskap och förlossningar, oönskade kattungar, revirslagsmål och hemlöshet. Men ok, det är reklam - för Agria och Whiskas bl a. En god början i vilket fall, för en god sak! Bör spridas!!

Rafflan
9/18/12, 7:55 PM
#16

#15 så du skulle inte du blir sur om du letat som en tok, sovit dålig och oroat dig i 3 dagar i onödan pga att en person inte orkat ta katten till veterinären å kolla märkningen?

Och är den i dåligt skick är det ju ännu större anledning att ta den till veterinären!

Denna kommentar har tagits bort.
[sarasvati]
9/19/12, 12:33 AM
#18

#16 Svar: nej, inte det minsta sur, bara tacksam. Och skulle aldrig tänka att sökt och oroat mig "i onödan".

#17 Steg 1 är att ta in en nödställd katt så att det inte blir än värre.

Vet nu inte längre riktigt vad detta halvgräl gäller? Vi är ju överens om nödvändigheten av att id-märka sin katt. Och att registrera id-märkningen. Vilket är vad tråden handlar om. Och att fortsätta kämpa för att polisen tar en anmälan om försvunnen/upphittad katt på allvar och faktiskt registrerar anmälningen. Id-märkt el inte. Det är alltför sällan i dagsläget.

I övrigt anser jag att katters väl och ve går först. Underbart med människor som letar tappert efter sina försvunna familjemedlemmar, och underbart med människor som hjälper till att ta hand om samma försvunna familjemedlemmar - varigenom ett eventuellt återförenande möjliggörs.

Inte så mycket att orda om. Vi kan väl sekundera varandra här! Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Katthemsmatten
9/19/12, 10:29 AM
#20

Om inte katten är id-märkt och registrerad får ägaren skylla sig själv om katten omplaceras. Så är man mån om sin katt utför man detta mycket enkla ingrepp.

Att göra det olagligt att inte id-märka sin katt kommer att bidra till att höja kattens status och därmed på lång sikt att bidra till ett minskat antal hemlösa katter. Än bättre blir det om man gör det obligatoriskt att kastrera utegående katter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[sakring]
9/19/12, 11:25 AM
#22

Moa- Har bonden 10 katter måste hen ha tillstånd för detta. Du får endast ha  9 katter utan tillstånd. Det går dessutom bra att märka dem. Kan man märka några hundra kor så kan man märka 10 katter. Det säger en del om det värde man lägger på dem.

[eskils]
9/19/12, 11:51 AM
#23

# 21 Inte heller mina getter, kaniner, marsvin, leguan, sköldpadda, hönor, grisar eller andra djur har varit märkta.

De andra djuren håller sig inom sina inhägnader, vilket inte katter alltid gör. Katter är rovdjur av naturen och kan klättra och hoppa över staket t ex, vilket inte gärna grisar och sköldpaddor försöker sig på. Därför måste katter märkas.

En bonde som har tio katter kan inte märka alla,

Klart h*n kan och många bönder gör det också!!! Det är bara att låta veterinären vid nästa besök på gården injicera ett chip i nacken på varje katt. Tar ca ett par minuter per katt. Fast, det är klart, det kostar ju ett par hundralappar förstås, är det kanske där som skon klämmer?

Denna kommentar har tagits bort.
[sakring]
9/19/12, 12:22 PM
#25

"(Visserligen vill jag hellre förbjuda innekatter, något som enligt mig är jämställt med djurplågeri.) Skrev Moa-"

Och du har härmed förklarat krig till alla som har innekatter. Förstår du vad du säger egentligen?

[Emma--]
9/19/12, 12:58 PM
#26

Men av vilken anledning ska man inte id-märka? Det underlättar om katten försvinner. Om katten dessutom är skadad eller död underlättar det att fort få tag i ägaren. Tänker fortfarande på den stackars katten som blev ihjälkörd förra hösten/vintern där ägaren antagligen aldrig fått veta vad som hände. Eller katten som min kompis hittade som behövde operation och lång vård pga svält, sönderfrysta öron och att den blev påkörd av en bil. Nu var den ägaren inte mycket att hänga i julgranen men det tog ett par veckor innan de hittade ägaren enbart för att det var ett väldigt litet samhälle och någon visste vems katt det var. Känns som bara tur att veterinären blev kär i katten och behöll den. Har man inte råd med idmärkning och väljer bort det pga den kostnaden. Hur har man då råd med veterinärskostnader? Kastrering? Innekatter smiter ibland så självklart ska även dom ha idmärkning. #19 Vid vilka "syften" bör man idmärka? Eller inte? Och det där med var man bor?

Katthemsmatten
9/19/12, 1:01 PM
#27

#25 Nej, Moa har nog inte särskilt stor förståelse för att alla inte bor helt ensligt på landet vilket tydligen hon gör eftersom katten kan vara borta i flera dygn innan den påträffas av granne. Hon har heller inte särskilt stor kunskap om hur man hanterar bortkomna katter och vad som händer när de påträffas. Hennes, till synes enda, syfte med att skriva i trådar på HiF är att skapa gräl. Låte henne inte lyckas. I en annan tråd lovade hon att inte skriva mer här men det löftet var det inte mycket substans i eftersom hon fortsätter i den här tråden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
vinteralvan
9/19/12, 2:04 PM
#28

#24 Jaha, så alla som bor i stan eller nära stora vägar ska inte få ha katt då eftersom den måste vara innekatt? Och vi som har en sphynx, ska den få gå ut hur som helst på vintern tycker du?

Jag tycker att det är självklart att märka och reg sina katter oavsett om det är en inne- eller utekatt.

Alexej
9/20/12, 7:49 AM
#29

Moa, dina inlägg är otroligt omogna och oigenomtänkta. Vad gör du på Hittekatter när du inte ens fattar meningen med sajten? Vi vill minska antalet hemlösa katter, höja deras status osv. Du gör tvärtom. Kanske är du väldigt ung men dina inlägg börjar bli tröttsamma! Lyssna och lär dig istället för att skriva dumheter. Det börjar bli pinsamt med dig!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
[Emma--]
9/20/12, 10:14 AM
#31

#30 men av alla djur du nämnde innan så borde du veta att deras naturliga miljö inte är ett måste för att de ska få utlopp för sina behov. Samma gäller katter. (Sverige är inte ens rätt miljö) Svara gärna på #26 :)

vinteralvan
9/20/12, 10:23 AM
#32

Märklig jämförelse: Tamkatt och lejon.

En katt som är född i fångenskap, har under sin uppväxt levt i en lägenhet och som tas om hand ordentligt och har lekmöjligheter och klätterträd får sina behov tillgodosedda och mår då bra.

En katt behöver inte ströva vida omkring i skogar för att må bra men om man har den möjligheten att erbjuda sin katt så ska naturligtvis katten vara ID-märkt och reg, ifall något skulle hända. Jag kan inte förstå hur du kan vara emot det. Katten känner ju inte av chippet.

Denna kommentar har tagits bort.
[Emma--]
9/20/12, 10:47 AM
#34

#33 och hur vet du att leguanen är tillfredsställd och hur vet du att det begränsade inte räcker för en katt? Förutom din personliga åsikt om hur det ska vara. Eller getternas stora inhägnad med en anpassad miljö, samma går att göra för katterna. Id-märkning är väl ett sätt till att visa vem som äger katten. Nu vet jag inte alls hur ni bor men det händer att katter går långt och går vilse. Och okända människor kan passera.

Annons:
Lena
9/20/12, 11:32 AM
#35

Citerar dig här Moa:

"nej, ta inte in andras katter om det ej är 100 % säkerställt att den är borttappade/hemlös"

"Visserligen vill jag hellre förbjuda innekatter, något som enligt mig är jämställt med djurplågeri."

"det går dock att tillfredställa deras* behov på ett rimligt sätt, det kan du ej med en katt"

*Leganer.

"Katter med tydliga kännemärken går att identifiera utan märkning".

Jaha vad svarar man dig på detta??? ObestämdMisstänker att du är ute efter att provocera oss riktigt rejält här.  Flera av dina synpunkter har inte så mycket med ID-märkning & registrering att göra. De ligger helt enkelt i fel tråd. Vill du diskutera inne-utekatt ber jag dig göra det i en särskilt tråd. Starta en ny eller anslut till en redan existerande i det ämnet. Lejon, getter, leganer och andra djur passar bäst i avdelningen OT eller Andra utsatta djur.

När det gäller hemlösa katter får vi vara glada över att alla inte resonerar som du gör. Tänk så många katter som skulle duka under om man först skulle vara 100% säker på att katten ifråga var hemlös innan den fick hjälp. Det skulle även minska möjligheten för katter med ägare att överleva så att ägarna kunde få dem tillbaka. Däremot är det naturligtvis viktigt att anmäla till polisen att katten är upphittad, samt göra vad man kan för att hitta ägaren. Utan ID-märkning och registrering minskar möjligheterna till ett återfinnande dramatiskt. Även om katter har, som du skriver "tydliga kännetäcken", kan det aldrig ersätta en ID-märkning.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Denna kommentar har tagits bort.
[Emma--]
9/20/12, 11:48 AM
#37

Du får gärna pm:a mig svar på det jag undrade i #34. :)

Lena
9/20/12, 11:56 AM
#38

#36 "Jag anser att ert sätt att tänka och resonera på detta forum är skrämmande och troligen olagligt".

Du det där får du gärna utveckla vidare! Det är ju faktiskt en ganska allvarlig anklagelse du kommer med här.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Denna kommentar har tagits bort.
Andina
9/20/12, 12:11 PM
#40

Med tanke på den vändning tråden har tagit så vill jag bara säga: Att enligt mig är det KATTENS bästa som måste vara första prioritet. Akut såväl som långsiktigt - och Akut i första hand och därefter Långsiktigt.

(Hoppas att tonen i tråden återgår till en lite mer 'vänligt sinnad'…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

martdat
9/20/12, 12:22 PM
#41

är  inget brott att ta in en katt man misstänker kan va hemlös. för att bli dömd för brott ska syftet vara att behålla den som sin egen trotts att man vet den har ägare. du som tjatar så in i  nordens om din juridik., finns fler här som läst juridik men de aldra flessta har inte det behovet att försöka göra rättssak av allting.

dina komentarer tyder på att du inet är ett dugg insatt i hittekatternas värd. rekomenderar dig att läsa på lite innan du börjar argumenterar.

kor föresten. tror du på fullaste allvar att de skulle vilja leva sina liv uppbundna på rad om de fick välja???

att inte en bonde med tio katter (som den  måste söka tillstånd för dessutom) inet skulle kunna id märka var ett märkligt uttalande, och om ALLA katter id märktes så skulle man lättare komma tillrätta med hemlösheten. då riskerar inte ägda katter att bli inplockade av "galna kattfolk" i samma utsräckning. så om du tycker att katter ska vara ute i denna olämpliga miljö det faktiskt är i detta landet så borde du vara FÖR ID märkning,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Lena
9/20/12, 12:37 PM
#43

#39 Läs den här artikeln så ser du vad vi rekomenderar våra medlemmar att göra när de hittar en katt som verkar vara bortsprungen!

Sedan är det väl ganska självklart att vi vill att du förklarar dig när du anklagar sajtens medlemmar för att ägna sig åt olagliga aktiviteter. Om du nu skriver något efter min uppmaning i #35 om att hålla dig till trådens ämne utgår jag från att det har med ID-märkning och Registrering att göra det du anklagar oss för i #36.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sakring]
9/20/12, 12:53 PM
#44

Moa- Du är bara helt sanslös, ja jag säger det igen. Du har ingen aning om hur hittekattsvärlden ser ut. Du känner inte till alla dessa människor som viger sina liv åt att hjälpa hemlösa katter. Som sitter och väntar vid fällor för att få in katter och kunna kastrera dessa och förhoppningvis ge dem ett eget hem.

De lägger tid och pengar på detta. För att minska antalet oönkade katter och du läser lagen för dem! Tror du inte att de  kan den bättre än vad du kan? Du hotar t.o.m en här att om de omhändetar din katt så kommer de att anmälas och betala för det de har kostat på den kommer du inte att göra. Ända till någon talar om att du är skyldig att göra det då du är ägare. Då håller du tyst.

Man får inte ha lejon som sällskapsdjur i Sverige då det inte är LAGLIGT! Förstår du att din jämförelse haltar? Hur är det med andra djur som inte acklimatiserat sig i Sverige men ändå hålls som husdjur. Burfåglar, ödlor, ormar m.m. Jag föreställer mig att fler av dessa har betydligt större revir än vad en katt har. I synnerhet fåglar som kan flytta.

Moa- Kan du peka ut vem som uppmanat till något brott här på denna sajt?

I egenskap av Sajtvärd på brott i fokus så ska du nog akta dig för att peka ut någon.

Kattens57
9/20/12, 5:50 PM
#45

#14 "Dem ser en mager, tovig katt som är i jätte dåligt skick och inte öronmärkt å då är den självklart utkastad eller hemlös?"Så du menar på fullt allvar att en katt i sådant skick du beskriver skulle ha ett hem och ägare när den ser ut så??I så fall kan man undra om ägaren har tillsyn enl lagen av katten?Skulle du vända en sån katt ryggen och i sådant skick? Tänka att den har en ägare? En väl skött katt ser inte ut på det viset!Självklart kan man inte lämna en sådan katt åt sitt öde,och gå och tro och hoppas att den har en ägare! Här handlar det om att rädda denna katt undan faror,svält m.m,ta reda på ev ägare m.m!

martdat
9/20/12, 7:29 PM
#46

#45 katten kan ju klart ha en ägare om den tex rymt elr kommit bort på annat sätt. men vi är nog eniga i att den behöver tas in o få hjälp:)

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MSH
9/20/12, 8:52 PM
#47

SNÄLLA fina kattmänniskor! All heder till er! OM ngn skulle få fatt i vår "magra" "utsvultna" "otvättade" "full av fästingar" etc. KATT??!! så skulle jag bli så glad så glad! All heder som sagt…..!!! Det finns inget annat!!!!

MSH
9/20/12, 8:53 PM
#48

OCH även fast hon är chippad, har en mkt speciell teckning så önskar jag så innerligt att hon vore tatuerad också!

Annons:
Lena
7/12/13, 9:37 AM
#49

Puttar upp denna viktiga tråd!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: