Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 2381 ggr
Lena
8/12/12, 10:13 AM

Åtel kameror (Viltkamera)

Hittade en länk om så kallade Åtel kameror. Kallas även Viltkameror. Dessa används av jägare för att spåra vilt, men har även visat sig användbara när det gäller att kontrollera beståndet i en kattkoloni när man arbetar med TNR eller med att fånga och ta in kattern från en koloni.

Länk till sida om Åtelkameror.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
8/14/12, 4:54 PM
#1

Puttar upp denna information som man vara bra att ha! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
8/14/12, 7:43 PM
#2

Jättebra info. Dock kan det vara bra att veta att kameror inte får sättas upp hur som helst i stadsplanerat område eftersom de kan vara integritetskränkande. Var alltså mycket försiktig med hur du använder kameran. Det krävs tillstånd inom stadsplanerade områden. Har förstått att det kan ta tid att få och inte ens säkert att man får OK för att lokalisera bortsprungna katter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Puma77
8/14/12, 8:42 PM
#3

Min bror har sån vid åteln för vildsvinen på jaktmarken. Han bygger även åtelbelysningar till sån.
Just den kameran kom väl till pass när de hade vandaler ute på jaktmarken. Vandalen försökte stjäla kameran men hamnade dock på bild. en bild som vi satte upp på utfodringsstället efter det och kameran togs ner för ett tag. Kan påpeka att vandalen inte kom tillbaka efter det;)

 

//Pia

Katthemsmatten
8/15/12, 9:35 AM
#4

#3 Det är väl det som kallas att falla på eget grepp? Snyggt jobbat av er!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
8/15/12, 10:08 AM
#5

#2 Nej det är sant - det gäller ett inte sätta upp den så den kränker några personers integritet. Det är alltid mycket att tänka på.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
8/15/12, 10:31 AM
#6

Fast em åtelkamera sätter man ju inte så den spanar på folk;-) Vi skall ha den i trånga skrymslen o vid tnr-kolonin (dessutom väldigt bra dold) och där kommer den aldrig att upptäckas av folk. Det gäller att hitta fiffigt gömställe för kameran;-)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Katthemsmatten
8/15/12, 1:07 PM
#7

# 6 Precis. Det gäller att inte väcka uppmärksamhet. (Skulle någon myndighetsperson få syn på kameran räcker dock inte vare sig syftet eller hur man satt upp den för att tillståndskravet inte ska gälla.)

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
8/15/12, 2:07 PM
#8

#7 Ja en äkta paragrafryttare skulle säkert finna stort nöjje i att sätta tänderna i en sådan sak. :(

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
8/16/12, 10:49 AM
#9

#8 Eller någon inte gillar katter - och det finns det allt för många :-( För att inte nämna avarten: de som tycker det är så trevligt med en liten katt som man kan mata när man har tid och kommer ihåg. Lika hopplösa de.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
1/26/13, 11:18 AM
#10

Puttar upp en tråd om Åtelkameror.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MSH
1/26/13, 8:47 PM
#11

Lena, tack! Vi har fått våran att fungera nu i alla fall. Tror det kan ha varit kylan?!

Lena
1/26/13, 11:51 PM
#12

#11 Så bra att den fungerar igen! Den där kylan ställer till det på många sätt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

seve_ina
5/13/13, 10:38 PM
#13

Om det finns de som har erfarenhet av åtelkameror i samband med fångst så ge mig gärna några råd om låt mig veta vilken kamera just du/ni använder. Å vad kostar/kostade den?
Vad är fördelarna med den resp nackdelarna. Funderar på att köpa en men vet inte riktigt vilken jag ska välja, finns ju så många på marknaden. Jag måste skaffa en som fungerar ute när det är mycket mörkt ute. Vad ska jag tänka på? 

Hur länge batteriet räcker.
Storleken på SDkortet (minneskortet),
IR för bruk i mörker, 
Räckvidden för IR-ljuset
Känsligheten i rörelsedetektorn/detektorerna? (ska man ha en med olika inställningar av känsligheten)
Plats för ett simkort (eller är det lyx att få sms med bilder skickat till mobilen---*ler*…….)
Något mer?

Puma77, du nämner åtelbelysning? Men de flesta kamerorna har väl IR så att det går att ta bilder i mörkret? Eller räcker inte det? Vilken räckvidd kan IR-ljus ha, olika antar jag beroende på kamera och annat?

Så lite funderingar hur åtelkamerorna egentligen fungerar. Jag arbetar ju med skygga katter och tänkte rigga en åtelkamera på de olika matnings-och infångningsställena jag byggt upp under längre tid. De skygga katterna, men även tamisarna i det här området är otroligt rädda av sig, de rör sig bara när boende där i området sover. De sticker på en gång av minsta ljud, eller om de ser dig eller känner lukten av dig. Så det gäller att vara mycket försiktig och diskret vid matning och infångning, annars lägger de benen på ryggen på en gång. Min fasa skulle vara om dessa mycket rädda och skygga katterna på något vis kunde skrämmas bort av att kameran finns där nära dem när de kommer dit för att äta och dricka. 

Låter kameran mycket när bilderna tas?
Angående IR ljuset, hur starkt är det och kan katterna skrämmas av IR-ljus som de kan få riktat mot sig helt plötsligt? Jag vill absolut inte skrämma iväg dem och riskera att de aldrig mer vågar komma tillbaka, att stället blir övergivet efter att jag byggt upp platserna under så lång tid. Katterna behöver vattnet och maten så väl. 

Hur fäster man kameran bäst i de små krypin som katterna går till och i vad? Oftast är deras tillhåll under hus i själva torpargrunden och under balkonger, dvs det är bara betong runtomkring. Att bara lägga ner en kamera på marken löst verkar riskabelt då katterna kan råka dra den med sig in och ner in i husgrunderna. Kan ju vara ont med plats i små krypin att kunna rigga en kamera bra, när det är under balkonger med ca 15 cm höjd över marken. Hur gör ni andra?

Tacksam för svar, goda råd o tips från er som har stor erfarenhet av kattfångst och användandet av åtelkamera eller annan digitalkamera med röreslesensorer!

Mvh Ina
Luffarkatten
info@luffarkatten.se
www.luffarkatten.se

Annons:
seve_ina
5/13/13, 10:45 PM
#14

Förresten, jag antar åtelkameror fungerar som vilken annan mindre digitalkamera som helst, men vet inte om ljudet kan vara värre än för vanlig digitalkamera eller att IR.ljuset är 'på' längre tid vid rörelse och är mer störande än tex en blixt som går av på en vanlig kamera? Eller är IR-ljuset på en period när en rörelse detekterats, tex 5 sekunder eller så?

Upp till toppen
Annons: