Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 3477 ggr
Tissetassarna
8/6/12, 12:45 AM

AKUT! Kattfamiljer i Tynnered (gbg)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick information om 2 honor som fött ungar ute, informationen jag fick var:

första samtalet:

Ungarna är så små att dom inte kan tas från sin mamma, dom diar fortfarande.
Alla är jätte skygga, jag vill ha hjälp att kastrera honorna så kan dom få bo kvar då jag matar dom.

Jag ringde igen då jag hade velat se katterna själv och bedömma situationen då fick jag denna infon:

Andra samtalet:
ne dom är inte här på dag tid, dom bor någon annan stans men jag vet inte vart. Ungarna är så stora att dom äter vanlig mat.

Då detta va info från samma person, samma dag så åkte jag dit.

Hittade snabbt 4 ungar varav en syntes vara sjuk på lång väg. Då jag inte tänkt att prioritera detta ärendet så vi har mycket annat att göra så blev det helt plötsligt möjligt att inte fånga in dem direkt.

Ungarna är alla över 12v och halv tama. att fånga in i bur blev inga problem.
Fick in en kisse och tog mej sedan hem för att hämta fler burar.

Dock var det mörkt när vi kom dit igen. ingen lycka men fick se båda honorna.

Honoran behöver fälla för å fångas in.

kattungarna kan tas med bur.

Vi behöver omgående hem till dessa kissar!!

ven hjälp med vaccinationer för dessa små uppskattas!

Att lämna dessa katter åt sitt öde när jag vet att minst en är sjuk är för mej det samma som djurplägeri, hade dom inte farit illa så hade vi kunnat avvakta iallfall 1-2 veckor. då vi inte haft lika mycket på fatet.

Annons:
Tissetassarna
8/6/12, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lilla Topaz, en lugn kille på ca 12v gammal

Lena
8/6/12, 9:56 AM
#2

Stackars kissar! Så enormt många katter det finns som lever i nöd i Göteborgsområdet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tissetassarna
8/6/12, 10:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så här såg det ut igårkväll, dock ingen lycka, de små missarna låg nog och sov. Menigelkottar fanns det gott om!

Tissetassarna
8/6/12, 9:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Lilla Citrin, min inspiration för att fånga in dessa omgående. Hon är ca 12v och har en kraftig ögon infektion och utvecklat snuva, infektionen har pågått i ca 5veckor. idag har hon fått första dosen av ögonsalva, vi hoppas hon återhämtar sej snabbt

Josefa
8/6/12, 9:22 PM
#5

#3FörvånadGlad

kattassen
8/6/12, 9:41 PM
#6

Tittar in som hastigast via "3g-pinnen". Har svårt med uppkopplingen här i Halmstad. Iphonen är inget vidare att skriva viaFlört

Bra jobbat Thereze! Vilken tur att du fick in den lilla sjuka tösen.

Nu får vi hålla tummarna att du lyckas med de andra småttingarna som är kvar också.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Tissetassarna
8/6/12, 10:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Emeralda, en liten flicka på ca 12v hon är en tuff tjej som både fräser och bits men med tålamod och ligna ord samt kliande bakom örat så slappnade h0n av fort!

Tissetassarna
8/7/12, 1:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här har ni Opal, han är väldigt lik sin lillasyster, han är något större än det andra och är ca 14v.

Emeralda, Citrin och Topaz är ungar till Mamma Safira.

Opal och kvarvarande Diamond är ungar till Pärla som ärven är mamma till Safira.

Pärla har gått i området som kattunge och är ca 3 år gammal, hon har fått 2 kullar under sin tid ute och blivit matad av samma människa under dessa åren, hon är kelig och tam mot sin matare, men vi har inte sett henne, utan vi har bara sett Safira.
Dom är båda välgitd lika, Safira ser ut som Opal och Emeralda men med ett tydligare streck i pannan.
Pärla är likadan men utan strecket i pannan.

Pappan till dessa bor i området, har en ägare och är en brun/vit tigrerad katt. han bär inget halsband men min tanke är att fånga in honom (då han är en typisk okastrerad hane som inte går fram till främmande människor) sätta på han ett halsband och be familjen som äger honom kontakta mej så skall jag överlägga om kastrering med dom.

Katthemsmatten
8/7/12, 2:44 PM
#9

Det är så sorgligt när folk inte gör annat än matar en hemlösing. Visst, det är bättre än att totalt ignorera katten men varför inte se till att verkligen hjälpa den genom att kastrera och ställa den i kö till ett katthem om man inte själv har möjlighet att skaffa den ett permanent hem.

Bra idé med halsbandet, Thereze. Dessvärre är jag nog för luttrad för att tro att du kommer att nå något resultat, men du kan ju inte göra mer än försöka. Det är ju förbjudet att kastrera någon annans katt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tissetassarna
8/7/12, 2:54 PM
#10

under dessa 3 åren så har flera döda kattungar hittats av barn och lilla Emeralda som varit oroligast har på grund av sitt fräsande blivit slagen av barnen och fått stenar mm kastat på sej, även Opal har råkat ut för samma behandling då dom är så lika.

Några barn berättade för mej hur dom hittat 3 döda kattungar med mosade huvuden i buskarna i sommras, troligtvis syskon till dessa.
Någon har altså gått in och trampat ihjäl oskyldiga ungar….

Om inte halsbandet ger resultat så kommer jag iallafall sätta upp lappar eller dela ut lappar i brevlådorna i området, då har jag iallfall informerat om vikten av kastrering och gjort det JAG kan .

Katthemsmatten
8/7/12, 3:50 PM
#11

Förfärligt!!!!!!!! Hur i hela friden kan man göra så? Skrikandes

Tanken på att lappa området låter väldigt bra tycker jag.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tissetassarna
8/8/12, 12:04 PM
#12

Såg en av mammorna igår men ingen lycka att få in,

Har fått nya uppgifter från ett markläggar företag att dom om 1 vecka ska fylla igen hålet som katterna bor i, detta på dag tid och det är då dom är där, detta känns väldigt brådskande nu!

Lena
8/8/12, 12:12 PM
#13

Vilken hemsk historia det är det här! Så bra att du lyckats få in flera av kattungarna nu! Hur många katter räknar du med finns kvar? Vad läskigt att de ska fylla igen hålen! De måtte väl kontrollera att det inte blir katter kvar därnere!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Tissetassarna
8/8/12, 12:38 PM
#14

Kattungen Diamond en vit kisse med söta kofläckar på ca 14v finns kvar med sin troligtvis dräktiga mamma ca 3år gammal och dräktiga stora syster ca 2 år gammal.

Ska dit idag med fälla då jag troligt vis skrämt de andra genom burinfångandet.
Men känns otroligt att jag faktiskt fick in 4 kattungar med hjälp av bur och snöre =)

Citrin är på bättringsvägen, hon rinner långt ifrån liga mycket i ögonen och har en piggare blick med öppna istället för kisande ögon. Men hon ser forstfarande sjuk ut när pälsen saknars runt ögonen stackarn!

Tissetassarna
8/8/12, 4:33 PM
#15

Nu har Emeralda, Citrin, Opal och Topaz varit hos veterinären, alla har fått vaccination och chip. om 3 veckor är det dags igen, finns det inga permanenta hem då så kommer dom få komma till jourhem.

Tissetassarna
8/9/12, 9:31 AM
#16

Idag är det nytt infångningsförsök på gång och Emeralda skall få flytta till Jourhem med Thunder så att han inte blir ensamkattunge där, eftersom hans syster Rain har lunginflammation så får hon stanna här tills hon är frisk!

[Skyggis]
8/9/12, 4:26 PM
#17

Nej de får inte göra så, täppa igen om katter lider ihjäl på kuppen. Hör redan idag med förslagsvis Djurambulansens grundare - för där har jag och en förening för ett par år sedan fått hjälp/råd tidigare.

Såg att ett par av de ungar som fångats i fälla ev fördes över utomhus (?) till bur, vill bara nämna att det lätt kan hända en smitolycka vid överförandet och att det är bäst att vänta med överföringar tills man är inomhus. Så ni är medvetna om det. Bara ett råd i all välmening (OM nu överföringen skedde utomhus. Bäst vara tydlig med det!)

Tissetassarna
8/9/12, 8:26 PM
#18

ingen av dessa katter fångades i fälla, alla fångades med bur.

Emeralda har idag kommit till ett jourhem och Citrin r mycket bättre, hon är ävenen väldigt kelen katt så hopas att när hon är frisk samt lagt å sej lite att hon snabbt kan få ett fint hem!

[Skyggis]
8/9/12, 8:43 PM
#19

Tänkte på kattungarna från Opal. Fanns någon bild på dem i fällan när de var infångade och sedan när de satt i burar - när de var utomhus (där de fångades in vad det såg ut som). Därför jag skrev om det, som sagt i all välmening, ifall ni för in skygga katter från fälla till bur utomhus, med riskerna det medför. De andra har jag förstått varit såpass tama att det gått att få in direkt i burar. Smidigt så Glad

Ge gärna djurambulansen och kontakten med dem ett försök, de har en fördel med att deras namn väger rätt tungt och de vet en del om hur man bör gå tillväga, förhoppningsvis även i detta fall, så inga hål fylls igen innan ni fått hjälpt katterna därifrån. Glad Citrin mår bättre.

Nu ska jag iväg till er katt Lucifers "matställe" och spana m.m.

Lena
8/10/12, 8:37 AM
#20

Ja gud jag det är superviktigt att katterna kommer därifrån innan de fyller igen hålen! Det får bara inte ske!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[Skyggis]
8/10/12, 3:54 PM
#21

Precis, det får bara inte hända!

Därför viktigt att de som jobbar med katterna där, att de direkt tar kontakt med de som kan hjälpa/råda i detta för att kunna stoppa ifyllningen ifall räddningen av katterna drar ut på tiden. Tid måste också finnas därefter för att kunna säkerställa att det verkligen var de sista katterna.

Vilken markägare är det? Vilket företag är det som fyller igen hålen?

Har kontakt tagits med dessa och vad har det gett?

Tissetassarna
8/10/12, 10:19 PM
#22

Jag är nära vän med en av arbetarna det va han som berättade det för mej, han har pratats vid med chefen och dom skall ringa mej i nästa vecka

Tissetassarna
8/11/12, 11:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Citrin letar efter ett hem! Hon beöver ett PERMANENT HEM senast den 31 Augusti.
Citrin är en riktig dunboll på 12½v. Hon är lekfull och social, nyfiken och tillgiven, lite blyg med nya mnniskor men det släper snabbt.
Citrin är väldigt van vid barn och andra katter!

Hon har vackra kofläckar och tjock silkeslen päls, en riktig pärla som charmat hela familjen.
Hon hade en krafit ögoninfektion när hon kom in till oss, vilket hon svarat bra på behandlingen,hon är färdigbehandlad den 14:e Augusti, hon är även vaccinerad (första vaccinationen) och chippad.

Vid intresse kontakta Thereze
Thereze@vasterkatten.com

Tissetassarna
8/11/12, 12:50 PM
#24

företaget som skall fylla igen kommer föra ner en kamera och kontrollera att hålet r tomt innan fyllning!

Lena
8/12/12, 10:39 AM
#25

#24 Det låter betryggande! Vilken mardröm det hade varit annars.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
8/12/12, 4:31 PM
#26

Putt för de kvarvarande kissarna i Tynnered. Måtte de hinna räddas!

Tissetassarna
8/12/12, 8:51 PM
#27

ar varit där idag, såg Pärla för första gången! Hon låg och spanade vid matarens altan, fällan satt dock vid hålet där Diamond lekte med löv och pinnar runt om och mamma safira låg i hålet.

Är lite orolig för att on föder då on varit vldigt tjock senaste veckorna enligt omgivningen.

Hade ingen tur idag, det är svårt att fånga in mätta kissar då hela området går dit med sina matrester trotts att jag pratat med många och bett dom att inte mata katterna.

Bra nyheter för de katter vi har inne, Opal och Topaz får flytta ihop till ett underbart hem med en kvinna som är van vid den skyggare typen av kissar då hon har en fd skyggis hemma, dessa blir lätta att socialicera då dom båda är völigt nyfikna!

Citrin är snart helt färdig behandlad, hon påvisar inga symptom alls längre och har en som är intresserad av henne.

Emeralda trivs toppen på sitt jourhem och har vågat sej u i sängen på nätterna, vi hoppas hon ger bra inflytande å Thunder som är på samma jourhem

Annons:
Upp till toppen
Annons: