Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 3092 ggr
[sakring]
8/4/12, 10:44 PM

Katthemmet Kompis

Någon som är intresserad av att gå in och försvara katthemmet Kompis. Det pågår en diskussion som egentligen inte handlar om detta men som tagit sig väldiga dimensioner.

http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=214506

Annons:
Lena
8/6/12, 8:24 PM
#1

Oj vad är det nu på g inne på SKF! Är inte direkt så bekväm med att skriva där inne. Men om Katthemmet Kompis blivit angripet känns det ju som man borde hjälpa dem. Det är ju verkligen ett seriöst katthem på alla sätt och vis där ägarna brinner för katterna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sakring]
8/6/12, 9:20 PM
#2

Ja det är några som känner sig angripna av webmastern samt föreståndaren istället för tvärtom. Jag har gett upp och webmastern också och förståndaren ligger på sjukhus. Det var iofs planerat.

Thaeri
8/6/12, 9:44 PM
#3

Jag tycker inte att det blir så konstigt att folk blir upprörda när man inte bara lugnt kan bemöta saker, utan måste skicka PM där man ber folk dra åt skogen och lite annat.

Och även om de är seriösa är de inte perfekta, som det här med att rekommendera rutinmässig avmaskning även för innekatter, eller se 6-månadersrekommendationen för kastrering som en absolut lägstagräns när det ärligt talat borde vara tvärtom.

Jag säger inte att det inte är tråkigt när det blir så här, men man måste få kunna peka på saker som inte är så bra med katthem, även de få saker hos ett av de mer seriösa, utan att riskera fula PM.

På sitt sätt när man diskuerar katthem i stort är det faktiskt lättare att kolla på just de seriösa och var de brister, för det är saker som brister över hela hittekattsvärlden utom möjligtvis hos vissa privatpersoner. Som det här att många ser 6 månader som en absolut minimigräns för kastrering, att man inte skriver juridiskt hållbara kontrakt, utan kontrakt som innebär att man tar sig rättigheter som de flesta av våra myndigheter inte ens har osv. Eller råkar gå efter förlegade rekommendationer vad gäller avmaskning som i det här fallet.

Ett katthem som är seriöst på alla plan, inte bara vad gäller hur de tar hand om sina katter utan på precis alla plan, de gör inte så. De kan ta till sig sådana synpunkter och även om de inte ändrar sig kan de motivera varför utan att börja svära på folk.

Förutom kontrakten, där tycker jag ärligt talat att det enda som kan räknas som seriöst är att skriva ett som faktiskt håller, inte bortförklara det med att det är för katternas skull. Dessutom ger det faktiskt katthemmet en trygghet genom att det står svart på vitt exakt vilka befogenheter och skyldigheter de faktiskt har så de inte råkar göra något de inte har rätt till och råka illa ut på grund av det.

Kort sagt: det är inte Kompis verksamhet i sig som angrips, det är några få saker där de skulle kunna bättra sig som man haft synpunkter på från början, och sen är det som folk är mest besvikna på hur de har bemött speciellt en medlem, en medlem som verkligen brinner för katter och deras status.

[sakring]
8/6/12, 10:02 PM
#4

# 4 Har du sett kontrakten? De har gett den medlemmen rätt och givit en hänvisning till SVA när det gäller avmaskning. Så är det en viss skillnad på vad som behövs på en katt som kommer in på ett katthem och en som är ägd av någon som bryr sig. Jag avmaskar inte mina så ofta som tidigare trots att de tar möss då katterna ser ut att må bra.

Sedan har  du detta med att två av personerna knappast var intresserade av köpa en katt från något katthem i hela Sverige utan mer för att reta sig på något och det de hittade var just avmaskningen.

Att syna ett katthem som är seriöst istället för alla andra som inte är det är det sämsta jag hört på detta forum i synnerhet från dig. Vanligtvis så håller jag med om det du skriver.

Att få en veterinär ute i smålandskogarna att kastrera en katt innan 6 månaders ålder är inte lätt. De kan gå på vikt men oftast så är katthemskatterna inte speciellt tunga med tanke på deras bakgrund. Om det är en dräkitg hon som tagits in så behöver både hon och kattungarna tid på att äta upp sig och komma i form.

Har du varit på katthemmet ifråga och sett hur det ser ut? Har du talat med föreståndaren? Både om placeringar och hur katterna tas omhand när de tas in. Har du inte det så tycker jag att du ska göra det.

brutt
8/6/12, 10:06 PM
#5

Läste lite men avvek eftersom jag inte såg det stora problemet i att katthemmet hade några rader om avmaskning så började det iaf. Sedan blev det ett nagelfarande om två okastrerade katter. Ska kolla in igen för att se hur de löste konflikten som uppstod.

[sakring]
8/6/12, 10:20 PM
#6

Katthemmet kommer inte att kommentera det hela mer. Det är utagerat från deras sida.

Annons:
Thaeri
8/6/12, 10:49 PM
#7

Det jag skrev om kontrakten var mer allmänt hållet, jag har inte sett just deras kontrakt, men jag vet att det inte är ovanligt med sådana där oanmälda hembesök och rätt att ta tillbaks katten ingår.

Jag sa inte att man inte måste kastrera tidigt heller, att det inte finns någon veterinär i närheten är ju en fullgod anledning, och jag förstår även att man inte gör det för att det helt enkelt kostar för mycket, även om det är än något sämre anledning då det alltid går att höja priset till samma nivå som för en vuxen katt.

Att motsätta sig tidig kastrering av princip däremot bara för att de nuvarande svenska rekommendationerna råkar vara det de är, det är vad jag har svårt för bland stora delar av hittekattvärlden. Som det har diskuterats i en tidigare tråd är det raskattuppfödarna som propsar på en förändring, inte katthemmen. Det känns lite bakvänt.

Att de har gett dem rätt om avmaskningen är jättebra, men de kunde ju gjort det utan att skicka fula PM eller hur?

Och jo, man måste kunna få peka på de mindre bra sakerna även hos bra organisationer. För ska man inte få göra det, då går det inte att kritisera någon i slutändan, inte ens de mest oseriösa.

Då blir det nämligen den här kedjan: "VI avmaskar, ger hela grundvaccinationen och veterinärbesiktigar, men det gör inte alla" - "Ja, men VI avmaskar och ger hela grundvaccinationen, det gör inte alla heller" -"Ja, men VI avmaskar och ger en spruta, det är det inte heller alla som gör" och så vidare, och till slut återstår bara kattsamlare som tror sig hjälpa men istället blir det misär och fullt med okastrerade och sjuka katter. Var drar man gränsen? Varenda led i den kedjan anser sig ha ryggen fri för de är ju åtminstone bättre än nästa.

Och inte bara det, en bra organisation borde vara intresserad av att förättra de smådetaljer som kan förbättras, och det brukar innebära att fler att följer efter. De oseriösa är svåra att påverka, de bryr sig helt enkelt inte.

Jag tror säkert Kompis är ett jättebra katthem, men om det finns små grejer som brister, varför inte bara fixa dem, och när det gäller vissa andra synpunkter motivera varför man inte håller med, eller att man kanske håller med men inte har möjlighet? Och då menar jag utan att bete sig illa däremellan.

För skulle det vara en nackdel att bli sedda som Sveriges enda katthem, eller åtminstone ett av väldigt få, som har tagit tag i de här sakerna? Nej, snarare inger det förtroende, och ett ännu bättre rykte.

brutt
8/6/12, 10:53 PM
#8

6 Ja de har ju redan svarat och ändrat lite på hemsidan angående avmaskning också genom att länka istället.

Nu verkar det vara nästas tur för nu ska någon in i stugorna och kanske i  garderoberna och snoka. Ähhuum lägger de inte upp det här lite fel och skapar ilska i stället.

[Skyggis]
8/6/12, 11:14 PM
#9

Man kan ha 6 mån som lägsta och högsta gräns. Alltså att katten ska kastreras vid 6 mån. Inte för alldeles länge sedan valde många som skulle kastrera att vänta tills katten var 1 år, enligt då gällande rek. Det är enligt mitt tycke oerhört förlegat om man som "hittekattsarbetare" skulle hålla sig till det än idag med tanke på alla de kattungar som hinner bli mammor - med även förhöjd risk att de blir hemlösa kattungemammor - under den tiden.

Här kastrerar "min" vet vid 6 mån. 6 mån är lägsta gräns där men för mina katter också vald som övre gräns.

Kanske samma för Katth Kompis och andra katthjälpare Glad

Om det inte är så att katten blir tidigare könsmogen, vilket också händer skrämmande nog, då kastreras den också tidigare - här.

Fastnar en intressent för en katt mellan 3 och 6 mån får de tinga och vänta till den blivit kastrerad och läkt. Det är inte perfekt enligt vissa andra men det är på det sätt som det här fungerar idag. Litar inte på okänt folk och vad de lovar angående den biten för att våga placera ut katter innan de blivit kastrerade. Man har också läst mycket tråkigheter kring detta med kontrakt som bryts och där man tagit kullar på katter.

Thaeri
8/6/12, 11:16 PM
#10

På tal om det… man tar tydligen mer betalt för långhåriga katter och raskatter utan stamtavla.

Förstå mig rätt nu, katthållningen är det många som vittnar om att den är jättebra,

Däremot släpar statusarbetet lite, det är tillräckligt svårt att övertyga folk om att det är omsorgerna man betalar för när man köper en renrasig katt från en seriös uppfödare eller en hittekatt som kostar mer än första bästa blocket-kisse i vanliga fall, men när ett katthem tar mer betalt för "fina gener" blir det långt värre.

Har katten en stamtavla kan man motivera ett högre pris med att man kan kolla upp inavel, kanske även vilka sjukdomar föräldrarna är testade mot osv. Utan stamtavla blir det omöjligt och man har inte bättre koll än hos första bästa bondkatt.

Så tyvärr ni som gillar dem, men där sjönk de rejält i anseende för mig.

Jag tycker också att det är tråkigt att de släpper iväg kattungar utan att hela grundvaccinationen är fixad, men det är inte alltför ovanligt som synd är.

----------

#8, den biten handlar ju mer om att regler inte följs och tillstånd inte finns och att det inte går att bedöma utifrån en hemsida om så är fallet eller inte.

När det gäller "snoka i stugor" så kan man ju alltid anmäla om man vet att sådana överträdelser sker så kollar Länsstyrelsen upp det. Precis som katthem kan använda sig av samma myndighet om de misstänker att en katt de har förmedlat far illa istället för att skriva in saker i kontraktet som är direkt olagliga om de skulle göra verklighet av det.

Som jag förstår det på personen så är problemet att det är så accepterat i vissa föreningar att det inte anmäls. Det vill säga inget snokande alls, inte ens från dem som faktiskt har den behörigheten, trots att det skulle behövas.

Lena
8/6/12, 11:57 PM
#11

Var inne i den angivna tråden och blev inte vidare glad måste jag säga. Här soppas hela katthemsverksamheten under mattan som oseriös och man ifrågasätter till och med om man har karantän på katthemmen.Obestämd

Nu var tråden extremt lång och jag hade varken tid eller ork att lusläsa varenda inlägg. Det känndes dock inte som en särskilt konstruktiv och nyanserad diskussion.

Det finns alltid saker som behöver utvecklas, förbättras och förändras. Det gör det inom alla slags verksamhet, katthemmen är inget undantag. Till området förbättringar hör det här med tidig kastrering. Men det gäller ju inte enbart katthemmen. Det är ju faktiskt inte alla raskattuppfödare som gör det heller än. Som vi diskuterat i en annan tråd har svenska veterinärförbundet ett stort ansvar. De borde gå i täten och ändra sina rekommendationer.

När det gäller prisbilden på katter på katthemmen är det olika hur den ser ut. Vissa tar mer betalt för långhåriga katter andra har samma pris för alla katter som förmedlas. Vi har haft diskussioner flera gånger om det här på sajten. Om det är rätt eller fel. Som med allt annat här i världen är det olika åsikter om den saken.

Katthemsverksamheten är ju stadd under ganska hård kontroll från myndigheterna. För att få bedriva katthemsverksamhet måste du söka tillstånd innan du startar. Sedan följs verksamheten upp med jämna mellanrum. Därför behöver man inte oroa sig så mycket över den biten som utomstående.

När det gäller Kompis känner jag till deras verksamhet ganska väl. Jag har själv varit i deras lokaler och vet vilket glödande engagemang som ligger bakom. Det är inte många som gör så mycket för katter i nöd som den familjen gjort. Jag vet inte hur kritiken har framförts, men om man ligger på sjukhus är man väl kanske inte helt i form för att diskutera kritik som kommer från Svenska Katter. Tillfället verkar sällsynt illa valt om man så säger. Föreståndaren på katthemmet brukar annars inte vara den som inte är intresserad av förbättring och utveckling. Det är ju det hon lever för.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

helen
8/7/12, 12:03 AM
#12

#8 och 10

Vet inte om det var min kommentar i tråden på SKS som avses? Jag menade på att regler och lagar är bra på alla sätt och vis men att det inte alltid är så att kontroller sker såvida ingen anmäler. Återigen vill jag poängtera att det inte är Kompis jag talar om.

"Snoka i stugorna" var bara ett uttryck och inte menat som någon sorts uppvigling. Thaeri uttrycker det hela mycket bra i sitt sista stycke: "Som jag förstår det på personen så är problemet att det är så accepterat i vissa föreningar att det inte anmäls". Precis så. För övrigt tycker jag att Thaeris inlägg är klokt och jag instämmer.

Jag återgår till tråden på SKS nu, ville bara förklara så att ingen tror att jag är ute efter att skapa ilska. Glad

Niiinah92
8/7/12, 12:04 AM
#13

#10 Det är flera katthem som tar mer betalt för långhåriga då adoptörer är villiga att betala mer för en långhårig katt och det är ju då ett sätt att få in lite mer pengar till katthemmet (jag skriver inte min personliga åsikt om den saken utan påpekar bara att det är vanligt).

……………..

Läste tråden och tyckte det sker "fel" från båda håll, onödigt att gå på ett enskilt katthem och om avmaskning och katter som adopterades för länge sedan men det var oxå ytterst ogenomtänkt att skriva elakt PM.

Oavsett om responsen från personen som företrädde katthemmet var under all kritik så kan ett rykte starta väldigt snabbt genom att någon ogenomtänkt skriver något negativt utan riktigt bakgrund och sedan sprids detta. Negativa rykten har en tendens att sitta i väldigt länge oavsett om det är är en uns av sanning eller ej.

Trots vissa fel kan ett katthem fortfarande vara bra och bättre tyckte jag det var att de tog till sig och ändrade samt erkände att de haft fel i vissa frågor. Synd bara att resten i tråden inte kunde släppa det…..

Annons:
helen
8/7/12, 12:18 AM
#14

#13 Vi pratar ju inte bara om Katthemmet Kompis utan även om andra verksamheter. I alla fall jag och flera andra. Jag tycker det är viktigt att svårigheter, problem, misstag, förbättringar, regler osv kommer fram för att man ska kunna utvecklas framåt!

//Helen

annzoo
8/7/12, 12:21 AM
#15

Varför måste man hetsa varandra till och försvara ett katthem som då man synar i sömmarna har många fel?

För mig ska ett katthem vilja kattens bästa och försöka få ner antalet hemlösa katter mm. Men på katthemmet kompis hemsida skriver de först en sak men sedan en annan. Dubbelmoral?

tex

**De katter man köper av Kompis är alla redan kastrerade, vaccinerade, avmaskade och _ID-märkta. Undantag kan vara nyanlända katter eller kattungar som ännu inte uppnått rätt ålder för detta.

_**På samma sida står de:

"Kattungar vaccineras först vid 12 veckors ålder. Vid köpet av katten får ni information av Maritha om när det är dags för nästa vaccinationstillfälle."En vaccinering ger inte tillräckligt skydd och nya ägarna kan strunta i nästa spruta för att de kostar pengar. Då är det lika bra att inte vaccinera dem alls eller att katthemmet tar sitt ansvar fullt ut.
Sedan att de släppt iväg 2 st okastrerade honor på 1år som de haft i några månader räknas visst också som undantag i deras värld fast de skriver att katter bör kastreras vid 6 månader :S

**Vi vill också öka kattens status i samhället och att ta betalt för katten är ett sätt att göra detta på.

**ökar man verkligen statusen för att särskilja på hårlag och om katten har med eller utan stamtavla. En katt utan stamtavla ÄR en huskatt!

Sedan skriver de att de aldrig kommer kastrera kattungar, så nu vet jag flera katthem som är mot tidig kastrering. Varför kan man ju undra? Sedan skyflar de över ansvaret att alla andra ska påverka veterinärer, djursjukhus mm för att kastreringar ska bli billigare. Fattar de inte att de inte är priset som avgör om folk kastrerar sina utespringande katter utom synen på katten. Höjs statusen så löser sig resten av sig själv!

kan säkert hitta fler konstigheter som katthemmet kompis har skrivit på sin hemsida.

Lena
8/7/12, 12:25 AM
#16

#14 Du får ursäkta mig men jag tycker dock den tråden hade mycket kvar att önska för att anses som konstruktiv och framåtdanande. Jag blev mest på dåligt humör när jag läste den.

Annars gillar jag det skarpt med diskussioner som kan föra utvecklingen framåt. Den typen av diskussioner brukar dock bli bäst om de förs på ett allmänt plan istället för att fokusera på vad enskilda katthem har för brister och fel.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
8/7/12, 12:35 AM
#17

#15 Här är väl ingen som hetsar någon till något? I så fall kan man lika gärna vända på steken - varför hetsa någon till att leta fel på ett specifikt katthem?

Jag tänker nu gå och lägga mig då timmen är sen. Som jag skrev tidigare vet jag hur Katthemmet Kompis arbetar i praktiken. Därför köper jag inte att det skulle vara ett oseriöst katthem. Sedan om de har olämpliga/otydliga formuleringar på sin hemsida låter jag vara osagt. Har inte funnit något sådant tidigare. Får titta på det imorgon.

Felfria är väl ingen! Varken du, jag, medlemmarna på SKF eller på Hif, katthemmet Kompis, Sverak eller vem du vill. Den som letar fel kommer att hitta det hos alla!

Natti Natti!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Thaeri
8/7/12, 12:45 AM
#18

Långhår må vara hänt, men "raskatter utan stamtavla"? Hur vet man att det är en raskatt överhuvudtaget?

Det blir ju lite samma lurendrejeri som BYB:sen kör med, betala extra för "fina gener", men inte extra omsorger eller den extra koll på härstamningen en stamtavla ger. Plus då att katten mycket väl kan bara påstås vara en raskatt, utan papper går det inte att kolla upp.

annzoo
8/7/12, 1:05 AM
#19

#17 ts uppmanar folk att försvara katthemmet kompis och länkar till tråden. Varför måste fler hjälpa att försvara katthemmet då  Tråden inte handlade om katthemmet kompis från början? De råkade nämnas vid namn och en person var snabb att tipsa om detta kanske var det TS i denna tråd som ville ha medhåll var h*n skrev i den tråden?.

[sarasvati]
8/7/12, 1:22 AM
#20

#15 Citat: "Höj statusen så löser sig resten av sig själv!" Säg det till de katter som lider och far illa NU.

#16 + 17 Kunde inte instämma mer.

Med det sagt, heders till de som kämpar just för de utsatta katterna i den aktuella s k diskussionstråden på SKS. Övrigt är mest bara okunnigt och (ja faktiskt) elakt - gnäll. Inte värt tid el energi. Natti igen.

Annons:
Lena
8/7/12, 8:58 AM
#21

#19 Ja du med det underläge som råder i den angivna tråden kan jag faktiskt förstå TS vädjan. Det behövdes lite motvikt kan jag tycka. Isses! Det verkar som ni hatar allt vad katthem heter på det aktuella forumet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Backarödbo
8/7/12, 9:34 AM
#22

Föreslår att gnällspikarna därinne själv startar ett katthem. Behövs ju hur många som helst.

annzoo
8/7/12, 10:05 AM
#23

#21 ja hatar inte katthem, de gör ett hästjobb. Men de katthemmet kompis skrev förstorade ju upp allt. En person sa att de sålt 2 vuxna okastrerade katter före ens katthemmet skrev första inlägget(katthemmet började skriva ca 3 dar efter de inlägget) Innan katthemmet började skriva fanns inget som pekade negativt mot katthemmet eg.. De var katthemmet själva som nämde katterna vid namn och var de bode inte den som sa att de sålt okastrerade vuxna.

Katthemmet gjorde en höna av en fjäder i den tråden.

helen
8/7/12, 10:19 AM
#24

#16 Återigen- Det var inte bara enskilda katthem som det pratades om utan om kattverksamhet i stort. Sen att några katthem fick vara exempel på vissa problem kanske man får ta? Om man inte ens får ge exempel från verkligheten, dvs från olika typer av verksamhet, hur ska man då kunna diskutera något konkret?

#17 …och återigen tar du upp Kompis…som sagt: inte bara dem som diskuteras.

#20 Rätt många av de som diskuterar är såna som själva jobbar/jobbat med hemlösa katter samt kattstatus så okunniga skulle jag inte kalla dem. Bara för att man inte håller med betyder det inte att man är okunnig eller elak.

#22 Hur vet du vem eller vilka som gör vad för de hemlösa katterna?

Tycker minsann att det gnälls rätt duktigt på den här sidan också. Alla vi som har mage att kritisera katthem och andra kattverksamheter ska alltid få på nöten och tystas ner helst. Skamligt är det.

Lena
8/7/12, 10:22 AM
#25

#23 Fick inte det intrycket när jag läste tråden. Uppfattade det som att ni kritiserade sönder hela katthemsrörelsen inpå nakna fotknölarna. Riktigt letade efter fel som hade begåtts.

Och som sagt letar man så finner man. Precis på samma sätt som om jag skulle få för mig att lägga min tid på att hitta fel och brister med raskattuppfödningen.

"Alla säger att katthemmet X är så bra. Men är de verkligen så bra?"

Nu vet jag att de flesta katthem inte hinner med att hänga på diskussionsforum. Varken här på HiF eller SKF. De har fullt upp och mer därtill med att ta hand om katter i nöd. Det pratiska arbetet tar all vaken tid. Därför blir det slagsida när man börjar diskutera ett katthem på ett forum. Det bästa är istället att man tar sådana har diskussionerpå ett allmänt plan. Ibland uppstår dock den här typen av kritik mot specifika katthem. Jag brukar då som Sajtvärd informera katthemmet och ge dem möjlighet att bemöta kritiken.

När det gäller de två okastrerade katterna hade det ju som jag förstod sin förklaring. (Det handlade inte om att det var så rutinen såg ut på Kompis). Istället handlade det om en överenskomelse med aktuella hemmet. Katthemmet ifråga jobbar mycket nära dem de adopterar katterna till och gör minutiösa uppföljningar. De sociala kontakmönstren ser helt annorlunda ut i dessa trakter än i storstadsmiljöer.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
8/7/12, 10:38 AM
#26

#24 Skamligt? Konstruktiv kritik är välkommen! Tråden inne på det nämnda forumet uppfattade jag låg långt ifrån detta. Skamligt ja det kan jag tycka stämmer väl in där med i så fall.

Det är inte sant att jag som Sajtvärd tystar ned kritik mot katthem. Det har förekommit en hel del av den varan under årens lopp. Tvärtom har jag fått en hel del kritik från vissa katthem för att jag tillåter kritiska diskussioner om deras verksamhet på HiF.

Citerar dig: "och återigen tar du upp Kompis…som sagt: inte bara dem som diskuteras".

Jag svarade på inlägg #15 som i sin tur tog upp nämnda katthem.

Jo jag vet vilka ni är som diskuterar på forumet och som tidigare var engagerade i katthemmen. Vet inte vad som fått er att vända katthemsverksamheten ryggen? Du var ju själv med och startade en verksamhet en gång i tiden. Kattstatus arbetet känner jag mycket väl till eftersom jag själv var med en del i uppstarten. Både i den gamla verisionen och i den nya. Hjälpte intiativtagaren till den nya en hel del i början. Meningen var att arbetet även skulle ha sin bas här på Hittekatter. Av okänd anledning slutade det samarbetet sedan. Det tycker jag var tråkigt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annzoo
8/7/12, 10:47 AM
#27

#25 anledningen att de ej kastrerade var att de var skygga. Men att släppa iväg 2st 1åriga okastrerade honor som katthemmet haft i flera månader tycker jag inte är skäl nog. Speciellt om de själv skriver på hemsidan om att vuxna katter som säljs eller har uppnått 6 månader ska vara kastrerade.

Annons:
Lena
8/7/12, 11:27 AM
#28

#27 Ja fast det som är viktigt i sammanhanget är att de hade en överenskommelse med paret ifråga om att kastrering skulle göras när katterna socialiserats. De släpptes inte vind för våg utan följdes noga upp. Annars jobbar de ju alltid efter det de skriver på hemsidan. Det är inte på det sättet som det brukar vara. Det tycker jag är viktigt att ha med i beaktandet. Katterna blev sedan kastrerade helt enligt vad som var överenskommet. Inga "barn" blev gjorda.

"Alla säger att katthemmet X är så bra. Men är de verkligen så bra?"

"Alla säger att uppfödare X är så bra. Men är han verkligen så bra?"

"Alla säger att XX är så bra kattägare. Men är hon verkligen så bra?"

"Alla säger att XX är en så bra person. Men är han verkligen så bra?"

Vad tycker du? Ska vi koncentrera oss på att fortsätta leta fel? Eller vore det kanske bättre att tänka mer positivt. Problemlösning kan ju te sig olika. Man kan sänka eller höja sin omvärld.

"Kul att höra att katthemmet X har så gott rykte. Tror de kunde bli ändå bättre som de även tänkte på detta."

"Har hört mycket positivt om uppfödare X. Om han även tog med detta i beaktande skulle det bli helt perfekt."

……

Vi har i Sverige en tråkig tendens att tänka antingen eller. Det blir ofta mycket svart-vita dimensioner. Antingen är man bra eller dålig, god eller ond. Ena dagen en hjälte som höjs till skyarna, nästa dag en syndbock som rullas i tjära.

Katthemsverksamheten är inte felfri. Det finns saker som behöver utvecklas. Verksamheten behöver även vårt stöd. Det är tufft, eländigt och oglamoröst där på katternas bakgårdar. Uppmuntran, konstruktiv kritik och olika typer av stödinsatser är vad som behövs.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
8/7/12, 11:36 AM
#29

Katthemmet Kompis har svarat i tråden. Pga av sjukdom i familjen har vi ingen energi att lägga mer tid och kraft åt tråden.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Katthemsmatten
8/7/12, 11:42 AM
#30

Jag har läst stora delar av tråden, men tyckte att tonen reda från början var låg och att det enda syftet med den var att det i Kompis fall finns 2 katter som de facto sålts okastrerade och att man tillsammans med dem som köpte dem hade en plan och en förklaring till att så skedde.

Det är helt OK att kritisera katthem, men när det görs på grundval av 2 katter i ett enskilt fel tycker jag man verkligen har bemödat sig om att hitta något att gnälla över. Varför inte hellre se till helheten?

Hur många katthem har egentligen tid att göra oanmälda besök? Min erfarenhet är att den punkten i ett kontrakt står där för att man vill ha möjlighet att besöka katten om man får en propå om att allt inte riktigt är som det borde. Kastrering tidigt eller senare än 6 månader - ja, det måste vara varje katthems sak. Huvudsaken är att det sker.

Att ta olika betalt för olika katter ser jag personligen inte som statushöjande, men kan ha en viss förståelse för att man försöker få in så mycket pengar som möjligt. Speciellt om man som Kompis faktiskt låter katter stanna i många år istället för att avliva dem, om de inte får egna hem.

Min känsla var att den som startade diskussionen hade en dold agenda och att det inte primärt handlade om de 2 okastrerade katterna. Men som sagt, det är bara min känsla.

Medarbetare Hittekatter iFokus

vilda-hilda
8/7/12, 12:01 PM
#31

Som stolt ägare av en Kompiskatt och som ofta besöker Katthemmet kan jag bara uttrycka mitt medlidande för den stackare som inte känner Sonny, Maritha  och Volontärerna och vet deras jobb för alla missarna dom tar hand om.

Tycker det är skamligt att sitta och leta fel hos olika organisationer.

Är du så perfekt själv?

Vi som åker runt i Halva Sverige och träffar massor av Kattfolk får höra massor av skit om olika Kattorganisationer. Skulle vi vidareberätta allt detta på IF så skulle vissa dregla och smaska för att få kasta skit på dessa.

Tro inte på allt du hör, gör din egen uppfattning först. Varför inte ett besök på Kompis kanske. Det är ett helt underbart Katthem.

Nalle

[sakring]
8/7/12, 12:15 PM
#32

# 31 Tack för de orden, de värmde.

vilda-hilda
8/7/12, 12:28 PM
#33

Sakring.

Vi har träffat Sonny o Maritha så många gånger i både sorg o glädje och dessa 2 är bara de underbaraste kattmänniskor vi känner.

Vi har sett Maritha gråta över små Kattbebisar som inte överlevt och Sonny läsa godnattsagor för sina skyddslingar.

Hoppas att Gisele tar en tripp ner dit och träffar dom IRL.

Nalle

Katthemsmatten
8/7/12, 12:51 PM
#34

#33 Varför då? Hon vill ju hitta fel. OBS! Ironiskt!!

Jag håller med dig, Nalle. Har samma uppfattning som du om Kompis och dess Medarbetare. Jag har träffat dem och sett hur de slet dygnen efter branden. Katterna fick fantastisk omvårdnad trots att i princip allt var försvunnet. Och inte får de sämre vård nu.

Tänk om alla katthem som tog in katter verkligen såg till att även de som är minst intresserade av oss människor fick lika mycket omtanke och tid som de får hos Kompis istället för att tämligen omgående ses som omöjliga att omplacera och därför dödas.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Hesat
8/7/12, 1:02 PM
#35

Jag läste genom tråden imorse och jag tycker det är tråkigt när det spårar ur så pass mycket.

Det var inte mycket konstruktiv kritik i tråden utan mest gnäll hit och dit i mitt tycke, men det hjälper inte att svara sådan kritik utan att ha fakta på hand samt att skicka mindre eleganta pm därefter. Att dessutom skriva något rätt så nedlåtande tillbaka på sin egen blogg är inte ett bra sätt för en förening att möta kritik, vare sig kritiken är klankande eller konstruktiv. Det är ett infantilt sätt att bemöta påhopp.

Att arbeta inom föreningslivet är tungt men man måste ha skinn på näsan mot påhopp både irl och (speciellt) på nätet. Det finns alltid människor som inte gillar det sättet man arbetar på och då måste det behandlas professionellt och sansat. Att svara med samma mynt är inte bra utan endast matar elden och föder fler motståndare.

Möter man en "uppretad nätmobb" lugnt, sansat och ödmjukt och förklarar situationen utan motangrepp så är det lättare att "vinna över" människor till "sin" sida.

Jag tycker att det är på tok för lite ödmjukhet kattvänner emellan. Det är inget bakslag eller att ge upp på något sätt när man visar lite ödmjukhet. Det är en styrka att kunna styra en diskussion till en lugnare nivå.

Ett förslag är ex. att läsa några svar från olika hotell på Tripadvisor. De flesta hotell som svarar är mycket "service-minded" och förstår att människor klagar på allt möjligt. Vare sig det är riktig kritik eller orättfärdiga klagomål så besvarar hotellen kritiken sakligt och lugnt utan att kalla kunden för det ena eller andra. Ansiktet utåt betyder mycket och jag tror att det även gäller katthem. För att vinna "kunder" från bybs och oseriösa månskensuppfödare krävs det utöver tungt arbete även finess och god pr. Det handlar inte att lägga sig platt och gå alla klagomål till mötes utan att uppmärksamma kritiken och visa att man bryr sig om den.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Alexej
8/7/12, 1:08 PM
#36

Det är väldigt viktigt att kritisera men då ska det vara en konstruktiv kritik. Utan kritik ingen förändring…

Alla katthem gör inte allt perfekt men att dra upp 2 okastrerade katter som var skygga och det fanns ett internt avtal med de nya ägare är under all nivå. Just katthemmet Kompis är ett av de mest seriösa katthem vi har i landet.

Det finns väldigt många katthem som verkligen brister i sin uppgift att vara ETT HEM FÖR KATTER. Där det avlivas allt som vågar visa vara rädd för oss människor, där det avlivas gamla, behandlingsbara och katter med fel färg som är svåra att förmedla. Hur många katthem avlivar inte för att katten redan har suttit på katthemmet i 3 månader och då ska katten göra plats till en ny katt som har kanske finare färger. Det är de katthem som ska kritiseras…

Det finns otroligt mycket skit både bland raskattägare och olika katthem men ger er på de som verkligen brister i sin katthållning. Men att anklaga Katthemmet Kompis för ett avtal mellan de och de nya ägare har ingen av oss med att göra. 

Kattungekastrering är ett problem för alla katthem, de flesta är medveten om problemet. Men som alltid är en kostnadsfråga. Man kan inte hålla kattungar tills de är 6 månader. Alltså försöker man med olika metoder att den nya kattägare verkligen kastrerar katten sedan. Vi har tex börjad med att ta en dispositionsavgift och kattköparen får med ett blankett där veterinären ska intyga kastreringen senast när katten är 6 månader. Och ja, vi har det i kontraktet att vi tar tillbaka katten om kastreringen inte blir gjort trots påminnelser. Funkar inte det får den nya ägare inte skriva under köpekontrakt innan katten är kastrerad, alla katter är ändå skrivna på katthemmet.

Att katthem tar olika betald för kort-/långhåriga gillar jag inte alls. För det stöder allmänhetens uppfattningar att lånhåriga/nästan raskatter är något finare för de är dyrare. Och därmed stöder de all BYB-avel.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
8/7/12, 1:16 PM
#37

#35 Det bästa är naturligtvis alltid om man som förening kan bemöta kritiken lungt och sansat. Det hade man dock försökt göra, men det hjälpte inte i det här fallet. Det var väl då det brast.

Nu får vi dock ha överseende med att man i rådande läge - förståndaren ligger inlagd på sjukhus - har annat att tänka på än vett och ettikett på nätet. Det borde vi alla respektera och var ödmjuka inför.

Lägger in länken till Katthemmet Kompis hemsida där de själva via webbmaster kommenterar händelsen.

När det gäller bedömningar av Katthemsföreningar såväl som allt annat i livet försöker jag alltid se till helheten istället för till de enskilda detaljerna. Det ger en rättvisare bild för inget kommer ändå att var 100% perfekt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
8/7/12, 2:29 PM
#38

Tänkte att vi skulle lyfta den här frågan till ett allmänt plan och har försökt mig på en omröstningsfråga i ämnet katthemmens utveckling. Risa eller Stödja det är frågan?

Välkomna dit!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

helen
8/7/12, 2:35 PM
#39

#26 Vänt katthemsverksamheten ryggen vet jag väl inte om jag håller med om till fullo. Kan ju bara svara för mig själv när jag säger att jag arbetar för hemlösa katter på andra sätt än att vara med i en förening. Vet dock att många blivit redigt besvikna på en del katthem/verksamheter de stöttat då riktigt fula historier uppdagats om hur verksamheten skötts. Man blir så trött, less och besviken.

***

Jag har upprepat ett antal gånger att tråden inte bara handlade om Kompis men det är som förgjort. Jag har försökt förklara att det inte handlar om hetsjakt på katthemmen, utan snarare att det handlar om att belysa, diskutera och få fram oegentligheter i ljuset. Dåliga katthem gör att alla får dåligt rykte i slutänden. Hela "kattbranschen" betraktas med skeptiska ögon och vi får aldrig bukt med det om vi inte är kritiska, ifrågasättande och undersökande.

Jag är medveten om att det är ett tungt och slitigt jobb att hjälpa hemlösa katter. Men varken katterna eller volontärarbetarna får det bättre om inte regler och lagar följs, eller för den delen de egna stadgarna där sådana finns.

Med detta sagt så hyser jag den största respekt för de verksamheter där allt går rätt till. De ska ha all heder för sitt jobb.

Hesat
8/7/12, 2:40 PM
#40

#37 Jag menar inget ont med mitt inlägg utan att föreningar i allmänhet inte får låta sig luras ner till samma nivå som en upphetsad nätmobb.

Jag håller fullt med dig om att ingen, vare sig person eller förening, är perfekt och att mycket kritik mot katthem är ogrundad.

Personligen tycker jag att Katthemmet Kompis verkar vara ett mycket seriöst katthem. Jag förstår att det inte är lätt att hålla huvudet kallt under rådande omständigheter och att behöva möta i mitt tycke ogrundad kritik är långt ifrån roligt men ack så viktigt. Jag hoppas innerligt att föreståndaren kryar på sig och att det går bra framöver för Katthemmet Kompis.

Edit: Detta är editerat av mig, Hesat, för att mitt inlägg mycket väl kunde tolkas som personlig kritik vilket inte var meningen.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Lena
8/7/12, 2:43 PM
#41

#39 Vi kommer inte längre vad gäller diskussionen om den nämnda tråden på det andra kattforumet. Vi ser helt enkelt olika på huruvida den var ett konstruktivt bidrag till utvecklingen av katthemmen eller inte. Vad jag tycker har jag redan nämt och tänker inte tjata om det mera nu.

Synd bara som egna frustrationer gör att hela Sveriges katthemsverksamhet dras över samma kam.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
8/7/12, 2:50 PM
#42

#40 Läste du mitt inlägg #37?

Katthemmets förståndare ligger på sjukhus och har just nu annat att tänka på än att möte en hetsig nätmobb på ett föredömligt sätt!

Jag tänker inte gå in på några detaljer om detta men vill att ni tar det här till er nu!!!!

Jag föreslår därför att vi avslutar den här diskussionen med att visa en smula respekt och ödmjukhet inför detta faktum.

Välkommen att fortsätta diskussionen på ett allmänt plan i denna tråd.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

helen
8/7/12, 3:09 PM
#43

#41 Det är just det du tolkar fel. ALLA dras inte över samma kam och det är inte personliga frustrationer som gör att ämnet diskuteras. Det var bara en förklaring till VARFÖR man börjar tvivla. Om man 20 gånger på raken lyckats få mögliga äpplen när man handlar så börjar man ju onekligen fundera över äpplen.

Nå. Nog om detta då.

Hesat
8/7/12, 3:09 PM
#44

#42 Jag läste ditt inlägg #37 men trodde att hela saken var delegerad till en annan medlem än föreståndaren redan från början. Jag ber om ursäkt om någon tagit illa vid sig av mina inlägg och jag menade inte att spe på problematiken utan att visa på sätt att möta näthat. Jag tar och redigerar mina inlägg genast eftersom de verkar tas som hård kritik men låter detta stå kvar orört för att det inte ska bli konstig trådföljd.

Om någon personligen tagit illa vid sig av mina inlägg så säg gärna till så ska jag framföra en personlig ursäkt.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Lena
8/7/12, 3:23 PM
#45

#44 När det gäller just varför inte det nämnda katthemmet lägger mer tid att svara på kritik på det bästa sättet som tänkas kan så finns det som jag skrivit en solklar anledning. Den anledningen präglar hela katthemmets verksamhet just nu.

Sedan kan man föra diskussionen på ett allmänt plan istället. Det tycker jag vi fortsätter att göra i denna tråd.

#43 Tyvärr uppfattade jag (och många andra) den som en tråd full av hat. Energin tog slut när man läste den. Tror inte du ser det eftersom det är på din egen hemmaplan. Vissa trådar blir mer destruktiva än andra. I min mening var detta en sådan. (Det kan även hända här på HiF att den typen av trissta diskussioner uppstår, det är alltid lika tråkigt när så sker, Jag avskyr det! Skrikandes).

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vilda-hilda
8/7/12, 3:55 PM
#46

Kan inte annat än att hålla med Lena.

Energin tar fort slut slut av att läsa sån´t här.

Och stöter man en dolk i någons hjärta blir man väldigt ledsen och sårad. Det tror jag nog alla kan hålla med om.

Nalle

Backarödbo
8/7/12, 7:40 PM
#47

# 39 vad gör ni som diskuterar katthemmen i tråden på kattforum.se mer än att "belysa, diskutera och få fram oegentligheter i ljuset"? Hjälper de som skriver i tråden katthemmen på något praktiskt sätt? Någon av er som hjälper just Katthemmet Kompis eller ett annat katthem?

Katthemsmatten
8/7/12, 8:04 PM
#48

Jag stödjer varje månad 2 katthem + ytterligare några fristående hittekattshjälpare monetärt. Är dessutom volontär på ett katthem sedan ett antal år.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[sakring]
8/7/12, 8:32 PM
#49

Ja, jag som började denna tråd stödjer Katthemmet Kompis på olika sätt precis som Vilda Hilda gör. Och jag har skrivit inne på SKS forum och försökt att få dem att ta reson men givit upp. Det var också jag som sände en länk till webmaster på Kompis att det hade börjat med skitsnack om Kompis och frågade om de ville kommentera. Innan så visste de inte om att de diskuterades där. Jag anser att namnger man ett katthem med namn och talar om ett specifikt fall så ska de ha rätt att försvara sig.

helen
8/7/12, 8:38 PM
#50

#47 Jag har i åratal skänkt pengar, mat och användbara saker till de som jobbar med hemlösa katter. Jag har bakat, sytt och stickat saker till försäljning. Jag har krälat i diken, vaktat fällor i spöregn och allt annat som hör till räddningsaktioner.

Pga av bland annat min hälsa så kan jag inte längre agera så aktivt.

Just nu stöder jag inget katthem då vi inget lokalt har. Dock vet jag många på SKS som stöder olika katthem och organisationer.

indra-bus
8/7/12, 9:01 PM
#51

# 49 Jag försökte skriva där men mina inlägg togs bort. Då de är min tråd de började reta upp sig på.

Att börja kasta paj de talar för sig själv.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Alexej
8/7/12, 9:17 PM
#52

#51 De är kända för att ta bort trådar som de inte gillar. Därför går jag aldrig in där. Otroligt fördomsfulla personer där och så tjejen från xxx som säljer okastrerade raskatter för hon orkar inte åka kommunalt med en nykastrerad katt i xxx som också finns på iFokus. Hon skrev nu också i den tråden att hon sålde en huskatt av samma anledning. Tråkigt att hon inte har några vänner som kan köra henne. Men gapar mot katthem det kan hon…

Redigerat : tagit bort bostadsort

Brutt medarbtare Hittekatter I Fokus.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Puma77
8/7/12, 9:26 PM
#53

Även jag har gett mitt stöd till kompis och gör fortfaraden. Har gett dem kattleksaker, kläder och allt möjligt som jag fått tag i. Även frigolitlådor som jag gjorde iordning som de har i den stora rstgården.

Var med och målade brädor när kompid byggdes upp och var även där på invigningen och sålde saker.

 

//Pia

indra-bus
8/7/12, 9:54 PM
#54

# 52 De fövånar mig inte ett dugg. Taxi kanske inte häller går att fåtag i där hon bor.

Ett till altenativ är ju att fråga något katt hem om hjälp kanske de ställt upp för sakens skull.

Oj efter som jag inte ställde mig i ledet o höll med så ja jag fattar..

Men de läser ju här oxå efter som de länkar trådar. O här får man ju ha en åsikt.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

helen
8/7/12, 10:01 PM
#55

#52 Kända för att ta bort trådar de inte gillar? Vad är det för svammel? Är du moderator där och kan alla regler och vet varför trådar eller inlägg tas bort? Du säger själv att du aldrig är in där så du kanske inte vet hur reglerna är?

Trådar tas bort när de når 50 sidor, bryter mot forumets regler (läs dem gärna någon gång) eller bryter mot PUL och liknande.

Annons:
Marad
8/7/12, 11:58 PM
#56

#52, 54 Varför ska ni hoppa på en person som inte ens är med i diskussionen. Rena rama mobbningen!

helen
8/8/12, 12:36 AM
#57

#56 Medhålles. Snacka om dubbelmoral! Man klankar ner på att någon har nämnt ett katthems misstag och sen gör man likadant själv men utan att backa upp det med fakta ens, bara skvaller! Alexej och Indra-bus, ni borde kanske ta en titt i spegeln innan ni hoppar på andra. Eller varför inte bjuda in personen det gäller till tråden så hen får försvara sig? Det gjorde ni ju för Kompis så det borde väl gälla alla?

Fantastiskt.

Jina
8/8/12, 12:51 AM
#58

Återigen Alexej, det handlar inte om att orka. Det handlar om att jag inte anser att nykastrerade kattungar ska ut och och flänga på t-bana och tåg. Inte önskar jag utnyttja mina vänner heller. Men den här diskussionen har vi haft förr. Hädanefter kör jag samma mantra som vissa katthem: jag tror inte på tidig kastrering.

Oavsett vad du och andra tycker, kommer jag ta in hittekattungar igen om de behöver en mamma och jag kan erbjuda detta. Jag har fullt gott samvete över att ha sålt lillstumpan fullvaccinerad, testad för mask, besiktigad, chippad och försäkrad.

Skrämmande att raskattuppfödare "ska" kastrera för att undvika fler hemlösa huskatter, medan BYBs, katthem och andra "katträdare" inte har det kravet.

Tjingeling.

brutt
8/8/12, 1:55 AM
#59

Sluta nu med utpekanden och något som liknar rättegång men aldrig kan bli det på något forum.

Alexej
8/8/12, 8:06 AM
#60

Hej Jina, säg (skriv) som det är. Du är inte bara mot tidig kastrering, du är mot kastrering för du tycker inte om att köra rund med en nykastrerad katt. Bättre att sälja okastrerade sällskapskatter.

#57 Bjuda in? Behövs inte, vissa dyker upp av sig själva som svampar på hösten.

Och ja, SKS raderar trådar när de inte passar och skyller på sina regler? Regel 1, allt som har mot raskattavel att göra raderas.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

annzoo
8/8/12, 8:45 AM
#61

#60 Skulle du själv köra runt med en nykastrerad/nyopererad katt i onödan i lokaltrafiken/tågtrafiken?

Alexej
8/8/12, 8:48 AM
#62

#61 Nej, för jag har vänner som skulle ställa upp då. Alternativet är att ta taxi. Det finns många människor utan bil men som kastrerar sina katter ändå…

Och jag skulle inte kalla en kastrering för en onöda.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
MonicaLagerquist
8/8/12, 8:58 AM
#63

#62 Ja visst kör man omkring med nykastrerade katter .Men om man som X bor långt ifrån någon veterinär som utför tidig kastrering blir det lite ogörligt at ta Taxi i ett par timmar för att resa.

Stolt ägare till fem La permer

annzoo
8/8/12, 9:30 AM
#64

#62 skulle du ändå åka med en nyopererad/nykastrerad katt om det tog över 6 timmar tur/retur i bil? Alla bor ju inte i närheten av veterinärer som vill kastrera tidigt. Om du ska vara ärlig hur många timmar är du beredd att åka med en katt i sommarvärmen?

helen
8/8/12, 9:44 AM
#65

#60, 62 Alexej, nu får du ta och ge dig tycker jag. Jina är INTE emot kastrering på en enda fläck och om du hade minsta koll på FAKTA och inte bara ägnade dig åt illasinnat skvaller så skulle du inte gapa så vitt och brett om saker du faktiskt inte vet så mycket om. Du verkar inte så lite dömande du.

Klart som korvspad att Jina dyker upp här, hon måste ju få försvara sig emot absurda "teorier", likväl som alla andra.

Angående SKS…Du vet att det finns en speciell del som BARA handlar om avel och uppfödning va? Så att allt skulle raderas för att det handlar om raskattsavel är ju bara löjligt.

Alexej
8/8/12, 9:47 AM
#66

Nu vet jag att hon bor mitt i stan. I en större stad mitt i Sverige, så några timmar med taxin blir det nog inte…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
8/8/12, 9:50 AM
#67

#65 Vad vet du om gamla diskussioner som vi har haft här??

"Så att allt skulle raderas för att det handlar om raskattsavel är ju bara löjligt." Jag skrev: Mot raskattavel. Lite skillnad?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
8/8/12, 9:52 AM
#68

Ser att den här tråden har urartat fullständigt och tar därför beslutet att låsa den.

Frågan runt Katthemmet Kompis anser jag utagerad. Övriga frågor om deras verksamhet hänvisas direkt till Katthemmet Kompis. Hemsida med kontaktuppgifter.

Den som vill fortsätta diskutera katthem och hur man bäst stödjer dem i utvecklingsarbetet kan göra det i tråden Risa eller Stödja.

Den som vill fortsätta diskutera kastrering kan gör det i denna omröstningstråd: Kastrering - Lämplig Ålder.

Den som vill fortsätta reda ut meningsskiljaktigheter/trätomål med enskilda medlemmar hänvisas till PM-funktionen.

Vill även be alla läsa artikeln med våra regler: Ditt ansvar som medlem på Hittekatter iFokus. Reglerna - ansvaret gäller alla iFokus medlemmar som skriver på sajten.

---

Slutsatser

Ingen är prefekt varken katthem, raskattuppfödare eller vanliga kattägare.

Med ett positivt och ödmjukt förhållningssätt vinner vi mera än genom ett destruktivt och sänkande.

Tänk på att vi alla har ett gemensamt intresse!  Att katterna i Sverige ska ha det så bra som möjligt. Om vi kan enas i detta skulle katters liv kunna bli så mycket bättre.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Silvestris
8/8/12, 10:04 AM
#69

Det blir ju tydligt att alla är lika goda kålsupare… Det finns ju inte en uns vilja att vilja förstå vad andra skriver.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: