Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1800 ggr
Lena
2012-08-01 09:37

Oansvarig kattägare.....

Kommentar från en kattägare någonstanns i Sverige:

"Att min katt inte är id-märkt beror på att jag tidigare bodde på landet och där var det aldrig aktuellt. Att han inte är kastrerad beror på att jag inte vill ändra honom, ta bort hans stolthet".

Ja vad sägar man?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Alexej
2012-08-01 09:50
#1

Skrämmande att det var en kvinna som sa det om katten. Annars är det just en typisk kommentar från män som själva har problem med sin manlighet och livrädd för allt som har med kastrering att göra.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2012-08-01 10:07
#2

Har dessvärre hört samma sak betr. kastration från en annan kvinna "det är ju den finaste upplevelse man kan ha och det kan jag inte ta ifrån honom2 SIC!! Frågade om hon tyckte det var OK om han våldtog den kastrerade hona hon var intresserad av att köpa och hon stirrade helt oförstående på mig. Behöver jag tillägga att hon inte fick köpa katt av mig i alla fall.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2012-08-01 10:20
#3

#2 Skrämmande att det fortfarande år 2012 finns så mycket okunskap och felaktiga uppfattningar om katter. Ibland känns det tröstlöst! Vad ska man göra med folk?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-08-14 16:50
#4

Puttar upp för fler synpunkter på detta!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

UlrikaD
2012-08-14 16:58
#5

Det finns folk som tänker så konstigt.

Var en person som lagt ut sin okastrerade hankatt på till salu för att han bråkade med husets andra katt. Utekatt var han tvunget att vara också.

Jag tipsade om att kastrera katten så kunde katterna troligtvis samsas igen och hon behövde inte sälja sin katt.

Jag tänkte väl i min enfald att hon tyckte om sin katt och helst ville behålla den.

Men jisses, vilket tredje världskrig som bröt ut. Jag skulle inte komma och tro att jag visste nåt och han skulle minsann vara okastrerad och gå ute som katter "ska".

Ja, precis, som katter ska…gå ute och bli överkörda osv.

Hon var tydligen inte så intresserad av att behålla sin katt. Vare sig hemma hos sig eller vid liv.

kattassen
2012-08-14 18:55
#6

Fick åse ett kärleksmöte mellan en hona som bor nära oss och en hane som patrullerat området i sommar. Vi har för avsikt att ta in honom och se till att han blir kastrerad, men hann inte förrän saken "var biff" för ett par veckor sedan. Jag gick då direkt hem till honans ägare och meddelade att om 8 veckor har de minst 3-4 katter till om det vill sig…

Långa i ansiktet? Hm ja det kan man ju säga. Honan hade gått på p-piller fram tills för ett tag sedan kröp det fram. Att de inte kastrerat berodde på att hon inte kunde sövas pga ett blåsljud på hjärtat. Lät dem förstå att i sådana fall skulle jag inte låta kattan föda heller. Och några kattungar hade de ju naturligtvis inte tänkt sig. Undrar fortfarande hur det tänkte där? Först p-piller sedan lägga av med det för att det är ohälsosamt i längden, men fortsätta släppa ut OSKYDDAD/OKASTRERADSkrikandes

Mitt råd var att konsulta veterinären bums och se till att hon blev kastrerad. I detta fallet rådde ingen tvekan - kattan blev väl påsatt i busken kan jag säga… (Generade tittade de på mig som två nyss påkomna tonåringarFlört). Insåg också att det inte var lönt att schasa iväg dem åt varsitt håll för de skulle sannolikt sitta i busken igen när jag vänt ryggen till…

Hanen är nu under luppen och honom kommer vi att knipsa så fort möjlighet ges.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Lena
2012-08-14 19:08
#7

Knepigt det där att många kattägare verkar helt ovetandes om det där med "blommor och bin" i katternas värld! precis som om det inte gällde just katter…

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

zorro2
2012-08-15 12:45
#8

hei! när jag skaffade min katt, hon var min förste katt så fick jag veta att eller jag minns inte om det var någon som sa detta eller om jag läste det nånstans att det vori bra om katthonan fick en kull. Jag ifågasatta inte detta. Så jag tänkte ok hon skal få en kull. Men jag ville inte ha några kattungar för tillfället så hon fick p-piller dock endast i typ 2veckor då läste jag om p-pillerns biverkningar så då var det ingen tvekan. Bokade tid hos vet för kastrering.

Och hon ble en underbar katthona även om hon inte fick några ungar

Vad jag menar är om det där om att katthonan måste ha åtmistonen en kull att det skulle vara bra för henne, om det är många som tänker så, och tror att det skulle göra hoan till en bätre katt….och inte kastrerar katten också glöms p-pillern osv osv också tänker man inte mer på detta.

Jjag vet inte, ville bare skrive vad jag fick höra eller om jag läste det nånstans förste gången jag skaffade mig katt. Nu läste jag på och fick tag i den info jag behövde. Många kanskje inte gör det, eller har inte tid…

Katthemsmatten
2012-08-15 13:05
#9

#8 För många år sedan ansågs det vara rätt att honan skulle ha en kull, men det är som sagt många år sedan och forskning och utveckling går framåt. Tidigare skulle katter också vara ca 1 år innan de kastrerades och om jag minns rätt (jag kan ha helt fel) så steriliserades bara honorna.

Dessbättre har vi lärt oss mer om katter och kan använda oss av den nya kunskaper. Åtminstone många av oss Flört

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2012-08-15 14:20
#10

Tyvärr hänger den där vanföreställningen om att honkatter bör få en kull innan de kastreras envist kvar. Den plus många andra myter om katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

zorro2
2012-08-15 17:50
#11

men det är kanskje detta man skal forsöka lära folk att det bare är en myt.

men endå jag forstår mig inte på människor, tänk en liten kattkropp som skal föda ungar gång efter gång, vilket belastning på denna lilla kropp, en kvinnokropp skulle inte klara det så varför tror och tycker endel människor att en annan art skal fiksa, en som dom har tagit till sig som familjemedlem dessutom.

Forstår mig inte på människor

MewTwo
2012-08-15 21:11
#12

Det dystra är också att folk inbillar sig att kattens kärleksakt ska vara något "fint" modell med mänsklig romantik a la Aristocats… Tyvärr är det en ganska våldsam historia ibland där både honkatt och hankatt kan gå rätt hårt åt varandra och fertiliteten hos kattan är helt beroende på hur hanens faktiskt TAGGIGA penis river henne i vagina för att ägglossning ska ske! Lite utav våldtäkt alltså, men trots det är driften så stark att hon låter sig betäckas om och om igen under löpet.

Uppfödare klipper ned klorna på sina avelspar, men katter som parar sig ute kan råka ut för både bit- och rivskador under parningen. För att inte tala om alla skador som uppstår i rivalslagsmålen mellan alla de hanar som en löpsk hona drar till sig.

Och ovanpå det finns felina virus som kan spridas genom parningen! Alltså fullständigt onödigt att utsätta älskade katter för!

Upp till toppen
Annons: