Annons:
Etikettkattprat
Läst 3353 ggr
indra-bus
2012-07-27 10:12

Raskatts avel

Vad annser ni om ras katts avel.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
AgnetaB
2012-07-27 10:20
#1

Ok men tycker Sverak som sätter reglerna borde se till att varje katteri endast får ta typ en kull/år el så. Nu har ju de flesta flera honor o tar flera kullar/år o blir helt äversvämmat där också o priserna går ner.

I tyskland hitade jag en uppfödare som hade 7 kullar samtidigt helt lagligt!

Hesat
2012-07-27 11:01
#2

Helt ok att avla på friska katter i min mening. Om raskattsaveln skulle ta 5-10års uppehåll så är mycket arbete förverkat (linjer är utdöda eller svåra att starta upp igen). Jag kommer inte ihåg procenttalet men raskatter står inte för en extremt stor del av det totala antalet katter. Istället skulle vi då se en extrem ökning av importering av raskatter från våra nordiska grannar om aveln i Sverige blev begränsad. Pengar är oftast inte ett problem när köpare är ute efter raskatter.

Dessutom hindras då allergiker från att skaffa katt i Sverige. Hur kan det möjligtvis gagna hittekatter? Innan vi (sambon och jag) skaffade katt visste vi inget om hittekatters situation. Tack vare att det finns Rex-katter och Sibirisk katt så kunde vi skaffa katt och däregenom påbörja vårt "uppvaknande" för katters situation i Sverige. Vi är nu hittekattsfaddrar, gör våra online-köp via sponsorhuset, stödjer det lokala katthemmet, sprider information om hittekatters situation i Sverige osv.

Jag tror mer på att genom lag tvinga oseriösa uppfödare av blandraskatter och huskatter att idmärka, vaccinera samt veterinärsbesikta samtliga kattungar innan försäljning. Då blir det helt plöstligt betydligt dyrare att låta sina katter gå okastrerade. Sedan tycker jag att det inte ska vara tillåtet att ha okastrerade katter som utekatter.

Det är i min mening "25kr tassen" som är det egentliga problemet, inte raskattsuppfödningen.

Tillägg: Givetvis förutsätter jag att det inte finns ett överskott på rasen. Tillgång och efterfrågan bör styra så länge aveln är sund och rasen inte sönderavlas.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Thaeri
2012-07-27 11:51
#3

Det finns dessutom redan en beränsning på antal kullar, nu kan man ju ha många samtidigt om man har flera honor, men inom SVERAK i alla fall är det högst tre kullar inom 24 månader på samma hona och jag tror nog att de andra förbunden har liknande regler.

Får man bara ta en kull om året totalt kan det bli problem, framförallt kan honor tvingas gå fertila längre och vi vet ju alla vad tomma löp och p-piller kan ställa till med.

Sen kan inte de allra flesta raskattuppfödare sänka priserna hur mycket som helst, eller fortsätta ta kullar när större delarna av den förra kullen och förrförra inte är sålda än, det kostar för mycket och till slut får det inte plats fler katter. Nu finns det ju vissa som lyckas fortsätta ändå, men för de allra flesta är det praktiskt omöjligt.

Däremot skulle jag önska att alla sålde ungar som ska vara till sälskap kastrerade, är det någon som kanske vill avla, ja då får man sälja kissen formellt till avel så det går att skriva in vite om den sedan används i BYB.

Men ta bort raskattaveln helt, nej då finns ju inga seriöst uppfödda katter kvar, och det är ganska många som faktiskt inte vill köpa från katthem utan det är BYB och de som inte ids kastrera sina huskatthonor som kommer vinna på det i första hand. Och det är väl inte något vi vill?

Dessutom om vi trollade bort alla raskatter imorgon och alla som har raskatt idag kan och vil ta emot exakt lika många hemlösingar ja då kanske alla katter skulle ha ett hem. I ett par månader, för det föds ju fortfarande lika många huskatter, och det är långt fler än vad som finns hem till plus att samma honor får gå ut okastrerade och lägga sina ungar ute, samma okastrerade hanar får ränna runt och para dessa honor, samma katter kommer smita eller bli övergivna oavsett om det finns raskatter kvar eller inte.

OK, en och annan av dessa okastrerade katter är i dagsläget raskatter, men de är relativt få och samma ägare hade låtit en huskatt springa ute okastrerad. Dessutom är det så att vissa som inte låter sin raskatt göra det inte vil kosta på en huskatt en kastrering, så troligen föds det än fler ungar i så fall.

Jag ger det fem år högst innan vi är tillbaks där vi är idag. För problemet är inte raskatterna, det är antalet födda huskattungar varje år jämfört med hur många hem det finns till dem.

Dessutom kan inte alla som har raskatt idag ta emot hittekatter istället, en katt av en aktiv ras kanske bara tycker att det är stimulerande med barn som vill leka och gosa med den till exempel, medan samma hem hade varit en katastrof för en skyggis. Och skyggisarna är såpass många att vissa hade behövt hamna där de inte passar om man ska ge hemlösingarna raskatternas plats, plus att de som bara tål en eller några få raser inte kan ta emot någon hemlösing oavsett.

Lena
2012-07-27 13:32
#4

Svarade annat. Om raskattaveln sker på ett seriöst sätt, med bra avelmaterial och med katternas bästa i fokus kan jag inte se något fel i det. Det jag ibland har reagerat på är när aveln sker på ett osunt sätt. Typ att man avlar så att avkomman får problem med hälsan.

Vet att många inte tycker att det ska avlas alls pga att det finns så många hemlösa huskatter. Huskattavel är jag strängt emot. Huskatter finns det i överflöd. Det skulle inte heller vara bra om det avlades så mycket på vissa raser att "marknaden" blev övermättad. Däremot tror jag inte vi löser problemet med hemlösa katter genom att förbjuda avel på raskatter. Det skulle bara fungera om dem som köpte raskatter var samma målgrupp som dem som ville ha huskatt. Och det är det oftast inte.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2012-07-27 21:09
#5

Jag personligen tycker inte om raskatter. Jag gillar Maine Coon och skogisar men som vackra katter inte som raskatter eller nåt speciellt. För mig kan alla bli huskatter men det har inget med hemlösa katter att göra utan med all hysteri ibland rund raskatter.

Men vi får inte glömma att genom raskattavel har vi fått mycket fördelar:

Bättre utbildade veterinärer, mer kunskap om katter och sjukdomar, mycket större utbud på alla kattgrejer och foder osv osv. Katthållning har blivit en stor marknad tack vare raskatter. Kanske hade det inte ens funnit försäkringar utan raskatter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2012-07-30 09:32
#6

Puttar upp den undersökning så att flera kan säga sitt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[sakring]
2012-07-30 13:27
#7

Det är mindre än 15% av kattpopulationen som är raskatter. Ingen av dem är hemlös så vitt jag vet. Så om man vill reta sig på något så gör det på alla dessa huskatter som folk sätter till världen både medvetet och omedvetet. Där finns 100.000 hemlösa.

En lag på kastrering av utekatter skulle åtminstone få bort det senare.BYB blir det svårare att komma åt.

Alexej
2012-07-30 13:42
#8

#BYB kommer genom raskatter för alldeles för många raskattuppfödare säljer sina katter okastreradesom sällskapskatter. Och alla blandisar är ett stort problem och bidrar så klart till överskottet av katter och antalet hemlösa katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[sakring]
2012-07-30 13:53
#9

# 8 Nej skyll inte på uppfödarna, så fort de sålt katten så kan köparen göra precis vad de vill med den och det vet du mycket väl. Dessutom så är det inte alltid raskatter det är frågan om. Det är påstådda raskatter utan stamtavla.

Vad vill du egetnligen att uppfödaren ska göra. Behålla katten tills den är 6 månader eller ändra på svensk veterinärvård som säger att man inte ska kastrera innan 6 månader.

Araneas
2012-07-30 15:05
#10

Att skylla de enorma problemen som finns med hemlösa huskatter på raskattsuppfödare är verkligen att rikta sin ilska åt helt fel håll. Självklart är det helt OK att föda upp katter på ett planerat, ansvarsfullt och seriöst sätt. Något annat vore helt befängt och skulle bara ha motsatt effekt.

Lena
2012-07-30 15:47
#11

#10 Problemet kommer naturligtvis i stora merparten av fallen från helt andra håll än raskattuppfödningen. Men som Alexej skriver här ovan förekommer det dock en inte obetydande blandrasavel nu för tiden som knappast kan betäcknas som seriös. Dessa katter kommer ju någon stans ifrån från början. Frågan är vad man kan göra för att få stopp på detta? Det är ju som jag ser det ett problem både för både dem som jobbar med hittekatter och dem som föder upp raskatter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

AgnetaB
2012-07-30 16:20
#12

Jag är iaf inne på att det skulle ej finnas sk blandraskorsningar om raskattsuppfödarna kastrerade innan försäljning. Vart skulle en  75%ragdoll komma ifrån annars.

Blandrasaveln verkar vara en stor bransch tyvärr.

fvanilla
2012-07-30 16:21
#13

Fast många av dessa "blandraser" som BYBare säljs är oftast påstådda. T.ex "X kattras utan stamtavla" och är absolut inte rastypiska (har t.om sett blå-och-vita fläckiga 'siameser utan stamtavla' med en helt 'vanlig' typisk kattkroppsform, och korthåriga 'maine coons utan stamtavla', pappor som har varit 'norsk skog(s)katt' eller "sibirisk katt" etc. men såg inget ut som en.), och kattraser som påstådds finnas i katten som inte ens finns/fanns i Sverige än eller är extremt ovanliga/sällsynta, och färger/mönster som är genetiskt omöjliga från de påstådda föräldrarna! Det handlar gott som alltid om lurendrejeri. Sen tror köparna på detta, och kanske ev. avlar på katten de har köpt de med, och så är "mamman var halvt maine coon och halvt bombay och pappan är russian blue, perser och birma" igång. De tjänar en massa pengar på att lura folk, helt enkelt. Sen finns det nog genuina blandraskorsningar men jag tror nog de är väldigt färre än vad folk gärna påstår. Ska man tro på Blocket så hade alla katter i sig 10 år sedan "angora", "perser", "norsk skog(s!)katt" och "chinchilla". Nu så är det väl helt plötsligt "maine coon", "birma", "ragdoll", "bengal" och "rex". Vart tog de andra katterna vägen, försvann de?

Jag tror helt enkelt på en lag där först och främst, utekatter måste vara kastrerade och ID-chipmärkas. Bäst vore om det var krav på att kattungar måste vaccineras och ID-chipmärkas före försäljning. Ja, då skulle få nog lätt ta en kull på sin "söta Missan" eller köra en BYB-marknad med en massa lurendrejeri där de tjänar stora slantar, för då skulle det ju kosta och då lägger de hellre nog ned pengar på kastrering eller inte ser någon större vinning i att sälja påstådda katter utan stamtavla/kattraskorsningar en massa.

Annons:
Eine
2012-07-30 16:25
#14

Buskavel är oönskat av noggranna uppfödare. Om en okastrerad unge säljs till en mindre nogräknad person som *avlar*fram ungar utan stamtavlor och tester etc.,så kan inte uppfödare av raskatter klandras för detta. Mer än att då ha sålt en okastrerad raskattunge..När jag läser i många trådar och inlägg som handlar om raskatt kontra huskatt,så beskylls vi rätt ofta för att vara skurken i dramat. Tycker inte att det läggs lika mycket energi på att huskatter ska sluta avlas på,eller att huskatter ska hållas inne när de är okastrerade eller att huskattungar ska kastreras före flytt..Är det bara jag som uppfattar det så?Det finns faktiskt veterinärer som är moderna och kunniga och kastrerar vid 3-4 månader! Finns ingen på orten där just du bor så åk dit där de finns.I stället för att sälja huskattungar okastrerade.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[sakring]
2012-07-30 16:36
#15

Med tanke på att raskatter är mindre än 15%  så finns det väldigt många rasinblandningar på blocket.

moggle
2012-07-30 18:03
#16

Jag tycker helt klart att raskattavel ska fortsätta bedrivas, under förutsättning att det görs ansvarsfullt och med katternas bästa i tanke. raskatter tror jag inte "stjäl hemmen" från hemlösa katter.

om man stoppar den seriösa aveln så kommer raskatterna försvinna och allt vi har kvar är blocketkattungar och katthemskatter. är det inte bättre att göra mer reklam för vikten av att kastrera sina katter istället för att klaga på ansvarsfulla uppfödare?

Silvestris
2012-07-30 18:08
#17

#16

Eller lobbya för obligatorisk ID-märkning och kastrering av utekatter. Man kommer inte åt alla ByB på det sättet, men det vore ett bra steg på vägen. Lobbya för tidig kastrering vore för den delen också gynnsamt för alla.

Kyo
2012-07-30 18:27
#18

Annat: Jag tycker att raskattsaveln är viktig! Såväl i arbetet med att höja kattens status som att sprida kunskap och det självklara: Bevarandet av raser.

Givetvis skall all avel ske med eftertanke och enbart friska individer.

MVH Lina

Alexej
2012-07-30 19:57
#19

Självklart är det okastrerade raskatter som säjls okastrerade som bidrar till överskottet av katter.

Snabba pengar….

http://goteborgskatthjalp.blogspot.se/2011/06/skilda-marknader.html

Skulle inte gråta om raskattavel försvinner!

Annat vore det med kastreringskrav för alla sällskapskatter. Tyvärr finns det många uppfödare som avlar vild på att hitta en "vinnare" och de oönskade ungar dumpas bort okastrerade. Har också hört om uppfödare som avlivar "fel" ungar för att hålla linjen rent.

Vem som helst kan bli uppfödare, det är ju inte så att det krävs speciella kunskaper bara lite pengar…

Men om alla sällskapskatter säjls kastrerade eller med kastreringskrav, okay.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Thaeri
2012-07-30 20:11
#20

#19, men jag tror att du skulle gråta över effekterna det skulle bära med sig när all avel som är kvar är oseriös där många av katterna far illa.

Fortfarande är det trots allt så att de allra flesta kattungar som föds i Sverige hade fötts oavsett om det funnits en enda raskatt här eller inte. Det är helt enkelt de som inte orkar kastrera sina katter, eller de som vill ta en kull för barnens skull och liknande personer de kommer ifrån, och även om BYB:sen finns och inte är så få är det fortfarande väldigt väldigt många som tycker att även deras priser är för höga.

Sen säljs iofs ibland de katterna som blandraser, om de råkar vara blå eller om de är långhåriga, till och med helt vanliga "spigré" bruntabby klassiska bondkatter kan säljas som bengalkorsningar ju, särskilt om de råkar vara lite varma i tonen.

Och det lär inte upphöra oavsett, som många redan har sagt har det funnits påstådda blandningar av raser som inte ens funnits i landet vid tillfället.

Många faktiska blandrasungar föds dessutom inte pga någon som utstuderat vill tjäna pengar, utan hamnar också i "söta Missan förtjänar en kull, och det är så sött med kattungar"-facket. Hade dessa människor ägt en bondkatt hade det ändå blivit ungar därifrån.

Annons:
Alexej
2012-07-30 20:31
#21

#20 Många faktiska blandrasungar föds dessutom inte pga någon som utstuderat vill tjäna pengar, utan hamnar också i "söta Missan förtjänar en kull, och det är så sött med kattungar"-facket.

Vanliga katter går knappt att sälja längre på Blocket men fina blandisar går alltid.

Min dotter hade en granntjej med en gammal vit utekatt som fick kull efter kull med någon herre ute. Hon annonserade ungarna som siamesblandingar för några tusenlappar för varje ovaccinerad kattunge och sålde alltid. Helt klart skrämmande också att inte kattköpare ställde krav.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Eine
2012-07-30 20:56
#22

#21 Tycker mig kunna läsa att du verkar vara mycket fördomsfull gentemot oss raskattuppfödare.Det är tråkigt tycker jag,och väldigt orättvist. Och att skriva att det inte behövs några speciella kunskaper,bara lite pengar är väl grovt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Alexej
2012-07-30 22:18
#23

#22 Uppfödare kan vem som helst bli. Det finns många oseriösa raskattuppfödare.

Och det finns många oseriösa och oansvariga huskattägare. Men helt klart också många bra kattägare och bra uppfödare som är seriösa, som bara säljer kastrerade katter och är allmän kunniga.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2012-07-30 23:34
#24

#14 Här inne på HiF är vi väldigt emot huskattavel. Det är helt enkelt inte accepterat. De flesta av oss är även för tidig kastrering. Det är bara synd att inte alla veterinärer utför det. Finns ju tyvärr ett motstånd från Veterinärförbundet. Kastrering är det viktigaste av allt. Och kunde det alltid göras före flytt, så vore mycket vunnet. Både vad gäller huskatter och raskatter som inte ska gå i avel.

M.ao. det stämmer inte att vi inte lägger mycket energi på att motarbeta huskattuppfödning. Det är nog allmänt känt att vi är emot det, för det händer nästan aldrig att någon ens tar upp en sådan idé här inne. Däremot ser jag det ofta på vissa andra kattsajter.

Däremot vet jag att vi diskuterat raskattuppfödningen och huruvida den påverkar beståndet av hemlösa katter. Även om det inte är det som en den stora bakomliggande orsaken till hemlösa katter, kan man inte säga att det inte förekommer alls. Det händer ibland att uppfödare låter sina fertila hankatter går fritt ute med de konsekvenser som det medför. Och sedan har vi de där som köper raskatter för att avla fram blandraser som de kallar det.

Precis som när det gäller huskatter finns det många kattägare som sakner kunskaper om katter. Svårt att förstå att de inte läser på lite mera innan de skaffar katt. Okunskapen är nog den största boven.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sakring]
2012-07-31 01:04
#25

Nej Lena det finns inga uppfödare som låter sina fertila hankatter gå utomhus. De kan få könssjukdomar och andra sjukdomar. Däremot så kan det finnas vissa som låter sina okastreade raskatter gå utomhus med det är få det kan jag garantera.

Att påstå att det inte krävs någon kunskap om avel är grovt, utan endast lite pengar. Rätt så mycket pengar skulle jag vilja påstå. Dessutom så är det uppfödare som kan något om uppfödnig som vet vad de vill ha när det gäller katter. Vilka färger det blir osv.

Så kommer vi till hälsotesterna som respektive förbund rekommnederar. Hur många BYB och uppfödare av huskatter gör dessa? HCM är vanligt även bland huskatter det är inget specifikt för just raskatter.

Varför ska just raskattsuppfödare kastrera sina katter? De utgör mindre än 15% av kattpopupulationen. Att det sedan finns mängder av påstådd rasinblandningar på blocket har inget med saken att göra. Det är för att det inte är tillräckligt fint med en huskatt.

Hesat
2012-07-31 08:23
#26

#25 Tanken, om jag förstått det hela rätt, är väl att det blir svårare att påstå att kattungarna är en viss % raskatt på Blocket om sällskapskatterna säljs kastrerade och uppfödarna är noga med till vilka de säljer de fertila katterna.

För vår del var kastrering inskrivet i kontraktet när vi köpte vår sibbe. Få veterinärer om ens någon i vårt område kastrerar katter tidigare än 6 månader tyvärr så inskrivning i kontraktet är enda sättet att göra det så bindande som möjligt. Katten såldes till ett lägre pris som sällskapskatt med ett kastreringskrav istället.

Jag tror att mer information om oseriösa uppfödare måste ut i media för att det ska ge någon effekt hos medel-Svensson. Som det är nu så litar många kattungeköpare blint på oseriösa uppfödare och sväljer allt de säger med hull och hår. De flesta människor gillar inte att bli lurade, men fortfarande går folk ex. på nigeriabrev så vad vet jag, det kanske är en omöjlighet att banka vett i folk.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Silvestris
2012-07-31 08:53
#27

#25

Jag önskar att du hade rätt, men det finns raskattuppfödare som låter sina avelskatter gå lösa ute. Det är inte vanligt, men det förekommer. När jag satt med som förtroendevald i "min" rasklubb hade vi en medlem som fick huskattkullar eftersom hon "unnade" sina honor att välja hane själv ute med jämna mellanrum. Hon förstod inte alls varför vi avslutade hennes medlemsskap och kontakde hennes kattklubb. Hon såg inget fel alls i vad hon gjorde. Hon har numera löst situationen med kattklubbar så att hon inte är medlem i någon klubb förrän hon har en renrasig kull. Då går hon med i en SVERAK-klubb och registrerar. När hon inte har renrasiga kullar är hon inte medlem och således kan hon inte få några reprimander från SVERAK.

Annons:
Alexej
2012-07-31 09:13
#28

#26/27 Precis

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

AgnetaB
2012-07-31 11:21
#29

Jag vet också en som blivit avstängd i min ena ras o har sin raskatts hane ute.Tycker det är bedrövligt .Förstår ej varför man vill bidra till huskattsaveln o  riskera att få smitta på alla sina andra katter/kattungar.Jag skulle tex aldrig köpa en katt av henne el para med hennes hanar.

Thaeri
2012-07-31 12:54
#30

#26, problemet med att skriva in det i kontraktet på en katt såld till sällskap är att det inte är bindande någonstans. Det räknas nämligen som en begränsning av varans användning, och i fallet uppfödare kontra sällskapsköpare är det konsumentköpslagen som går in och enligt den får man inte avtala sådana saker då det är till nackdel för köparen.

Om någon uttryckligen köper till avel är det en annan sak, även om det egentligen handlar om en sällskapsköpare som bara funderar på att ta en kull och man därför inte lämnar några garantier. Då räknas båda som näringsidkare och köplagen blir den som träder in, vilket gör att man kan avtala om i princip vad som helst, bland annat skriva in vite om katten används till oregistrerad avel.

Därför är egentligen enda sättet att gardera sig att sälja sällskapskatter kastrerade. Vilket jag tycker man bör göra om det är möjligt.

Men det gäller även huskattungar, hur många här som propsar på detta för raskatter även om det betyder att åka 20 mil gör det på sina egna hittekattungar även om det finns veterinärer som utför det på betydligt närmare håll? För med tanke på att det händer att folk tar kullar på adopterade hemlösingar som de har köpt okastrerade är det minst lika viktigt.

Det allra bästa skulle iofs vara om det blev lagkrav på att all alla katter och uppfödning måste vara registrerade på något sätt – även för huskatter – alla ungar ska säljas vaccinerade, ID-märkta och besiktigade, att alla katter som inte ingår i den måste kastreras, och att man inte under några som helst omständigheter får ha fertila utekatter.

Hesat
2012-07-31 13:57
#31

#30 Jup, jag är väl medveten om att det endast är etiskt/moraliskt bindande. Tyvärr är det så bindande det kan bli. Jag själv ser kastrering som en förbättring av "varan". En revirstrilande hankatt är något jag skulle kalla begränsning av en sällskapskatt ;)

Synd att konsumentköplagen inte kan tolkas så istället….

Jag håller med om att det i dagsläget är svårt att hålla oseriösa kattuppfödare borta vare sig det är huskatter eller raskatter det gäller (om katterna inte kastreras innan köp dvs).

Medarbetare - Halloween.ifokus

Kyo
2012-07-31 18:38
#32

Om man springer på en uppfödare som låter sina fertila djur gå ute lösa så tycker jag inte att man ska sitta på rumpan och beklaga sig över hur hemska uppfödare är utan kontakta uppfödarens klubb eller förbund, sådant är oftast inte alls svårt att ta reda på om man vet vem uppfödaren är (Vilket jag tar för givet att man gör, om man "vet att denne har fertila katter ute").

Är man osäker på om en uppfödare håller sig till reglerna så finns det oftast andra hjälpsamma människor att fråga, och om man inte vill aggera på egen hand emot oshysst avel så kan man alltid få hjälp från någon annan.

Jag tror ingen seriös och engagerad uppfödare vill samarbeta med någon som inte tar sitt avelsarbete på allra största allvar.

Men i övrigt tror jag inte ens att hälften av alla påstådda rasblandingar på t.ex blocket har något rasinslag. Det skulle innebära att så gott som alla raskatter pruttar ur sig kattungar minst en gång.

Det är naturligt för människor att vilja hitta en felande länk eller en syndabock i situationer som är kämpiga. Men jag tycker ändå att det är synd att man ska rikta pistolen mot raskattsuppfödarna, det finns inga belägg alls för att de skulle vara mer ansvariga för antalet hemlösa katter än t.ex de många katthem som omplacerar okastrerade katter.

Okunskap är "synden" i katternas situation, och det är den man måste jobba mot, och ärligt, tror jag aldrig det kommer fungera så länge man inte förstår att båda sidor på ett mynt är lika värda och väljer att jobba tillsammans, betala med hela myntet, istället för att försöka vända sidorna emot varandra.

Det är iaf min övertygelse.

MVH Lina

Alexej
2012-07-31 19:21
#33

#32 Väldigt många uppfödare säljer "fel" kattungar och färdigavlade katter okastrerade. Så är det bara. Sett många annononser av uppfödare.

Kastreringskrav är inte så lätt att genomföra för kattungar men man kan tex ta en dispositionsavgift som betalas tillbaka när katten är kastrerad.

Så länge inte alla uppfödare säljer sina sällskapskatter kastrerade kan jag inte ta de som seriösa.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

MonicaLagerquist
2012-07-31 19:31
#34

#33 Så länge som Katthemmen säljer sina katter okastrerade kan jag inte se dem som seriösa.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Alexej
2012-07-31 19:46
#35

#34 Fruktansvärd fel när ett katthem säljer katter okastrerade. Men det tar inte ansvaret från andra kattägare- oavsett raskatter eller huskatter.

Inga okastrerade katter mer!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sagolika
2012-07-31 19:56
#36

#34. Just precis. Inte en enda katthemskatt skulle få säljas okastrerad. Inte kattungarna heller. Då får man använda sig av en veterinär som faktiskt kastrerar tidigt vid 12 v. ålder eller vänta tills de blivit 4-5 månader och sen sälja dem då de blivit kastrerade så fort veterinären är beredd att göra det. Inga undanflykter som att den veterinär ni använder inte kastrerar tidigt! Utan då får man byta veterinär eller vänta att sälja dem.

Det är huskatterna som det är viktigast att kastrera och katthem bör verkligen föregå med gott exempel.

Raskatterna är så få i jämförelse med huskatterna. Det är som tidigare sagts dessutom nästan alltid så att de raskattskorsningar som säljs på Blocket inte alls är resultatet av parningar med renrasiga katter utan det är bara "hittepå".

Lena
2012-07-31 23:30
#37

Fast ni kan inte säga att alla så kallade "blandraser" bara är påhitt och att det inte finns någon form av rasinblandning alls. I så fall skulle inte huskatterna har ändrat utseende på det sätt de gjort under årens lopp. Förr såg nästan alla ut som Europeer och var korthåriga, idag har de alla möjliga färger och former. Det blir även allt vanligare med långhåriga huskatter. När jag var barn så du nästan aldrig en långhårig huskatt. Något har hänt den saken är klar.

Vad som däremot är nys är det där snacket om 25% perser, 50% ditten och datten.

Precis som #27 & #29 skriver förekommer det tyvärr raskattuppfödare som låter sitt avelsmaterial gå på fri fot även om det inte hör till vanligheterna.

När det kommer till tidig kastrering har vi ett stort problem. Svenska Veterinärförbundet är starkt emot det och vill till och med förbjuda det före 6 månader. I vissa delar av landet finns det inte ens en veterinär som gör det. Bedrövligt! (Här möter vi samma motstånd som med TNR-metoden).

Därför är det inte så himla enkelt varken för katthem eller uppfödare att få det gjort. Det beror på vart i landet man bor helt enkelt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Silvestris
2012-07-31 23:44
#38

#37

Nej, alla blandraser är inte påstådda blandraser men en hel del är det. Det är lättare att sälja blåa korthåriga bondkatter om man kallar del för russian blue (eller 50% russian blue). Det är lättare att få bondkatterna sålda om man kallar dem 50% siames (jamen, kattungarna har ju lite slank kroppsform). Båda delarna existerar. Kalla de svarta korthåriga bondkatterna för bombay så får du dem inte bara sålda, du får ett par tusen per kattunge också. Jag har sett alla varianterna. En del folk är ju tom. ärligt så korkade att de tror att en katt är en ras bara för att de liknar den. De har inte förstått det här med ursprung och stambokföring utan tror att en ras bara är ett slags utseende.

Angående veterinärförbundet så vill de väl inte förbjuda tidig kastrering? Vart kommer det ifrån? De anser "bara" inte att det finns någon bra anledning att sänka den generella åldersrekommendationen. SVERAK däremot har (via FIFé) försökt förbjuda sina medlemmar att kastrera tidigt, men där åkte de på en näsbränna.

Thaeri
2012-07-31 23:47
#39

Det är klart att blandraser finns, men likaså finns kattungar vars mammor eller pappor är adopterade hittekatter, plus hittepåblandraser och katungar som annonseras som rena bondkatter.

Jag skulle säga att alla raskattuppfödare på Svenska Katters Diskussionsforum, de flesta huskattägare där och alla här på Hittekatter iFokus strävar mot samma mål faktsiskt.

Och så länge inte ALLA kastrerar innan leverans går det inte att peka finger någonstans, och ärligt talat leder raskattuppfödarna över katthemmen där.

brutt
2012-08-01 00:58
#40

Det var ju inte allt för länge sedan som 50 chinchllaperser plötsligt stod utan ägare heller Måste man verkligen låta avla fram 50 chinchillaperser och i så fall varför?

Visst de är vackra. Men de ska  ha ett bra liv också.

Alexej
2012-08-01 09:02
#41

#40 Och 40 skogisar reades ut okastrerade på FB från en oseriös uppfödare som fick djurförbud.

Vet inte om det finns katthem som säljer okastrerade vuxna katter men en del kattförmedlingar gör det- tex KKS och Kattjouren som måste bli mycket bättre på den biten.

De flesta katthem försöker också ha kastreringskrav för kattungar. Vi tar tex en avgift som fås tillbaka när vi har fått intyget från veterinären att katten är kastrerad.

I Tyskland har de börjat med tidig kastrering för katthemskattungar just för att säkerställa blir katten är kastrerad.

Men största andelen "bovar" är så klart alla privatpersoner som säljer okastrerade katter.

Men det tar inte från oss som jobbar med hemlösa katter eller har raskatter ansvaret att aldrig säljer okastrerade katter (eller har kastreringskrav).

Vi försöker påverka andra (katthem, kattförmedlingar och privatpersoner) att bara säljer kastrerade katter men så fort man säger raskatt skriker alla uppfödare: Påhopp. Men uppfödare är inte en genuin grupp utan det finns många seriösa och oseriösa människor som äger en raskatt. Så det vore skönt om uppfödare skulle se sig själva mer som individier och inte bara som en sluten grupp. Då skulle de själva kunna bidra mycket mer att det bara säljs kastrerade sällskapskatter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Lena
2012-08-01 09:58
#42

#38 Det har funnits sådana diskussioner inom veterinärförbundet. Många är rejält emot det. Man kan bara hoppas att det kommer att ändra sig. (Eller kanske redan har gjort det). Sedan fodrar det utbildning för att kunna utföra det, som veterinären får skaffa sig utomlands. Som med titthålskastrering. Det gör även att inte alla kan utföra det.

Som många säger är det okunskapen som är det värsta. Det som får folk att tro att de köper sig en raskatt när de köper en huskatt som liknar en annan ras.

#39 När du skriver att katthemmen inte kastrerar innan adoption menar du kattungar då? Vad jag vet är det inget katthem som låter vuxna katter lämna katthemmet utan att vara kastrerade.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Silvestris
2012-08-01 11:52
#43

#42

Det krävs ingen särskilt utbildning för att kastrera kattungar. Från 12 veckors ålder kan man använda sig av samma förfarande som vid all annan kastrering. En veterinär jag hade tidigare (ibland är det dumt att flytta) gjorde helt enkelt så att hon vande sig vid att kastrera allt mindre katter genom att successivt sänka ålders- och viktgränsen. Hon började med hankatter eftersom det är ett relativt enkelt ingrepp, inte så mycket som kan gå fel. Först sänkte hon till 5 månaders ålder. När det kändes tryggt för henne sänkte hon till 4 månaders ålder. Mina kattungar tog hon när de var 14 veckor gamla.

Det är väl krasst så veterinärer får göra om de är osäkra på storlek och ålder.

Sedan borde SLU kunna utbilda sina studenter till att kastrera kattungar. I Nordamerika kastrerar veterinärstudenter hemlösa kattungar (i extremfall) från 6 veckors ålder (oftast från 12 veckors ålder).

Lena
2012-08-01 12:00
#44

#43 "Sedan borde SLU kunna utbilda sina studenter till att kastrera kattungar".

Så gör man även i Nederländerna. Har en släkting som är utbildad veterinär. Det är kanonbra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Thaeri
2012-08-01 20:47
#45

#42 ja jag menar kattungar.

Och tyvärr är det inte så att alla katthem alltid kastrerar de vixna katterna innan de säljs heller, det var ju på tapeten här på hittekatter för inte alls länge sedan, Kattjouren har jag för mig att det var, och tittar man på KKS hemsida ser man svart på vitt att de gör det, dessutom tar de nästan lika mycket betalt för en okastrerad och ovaccinerad långhårskatt som en kastrerad och vaccinerad korthårskatt.

Visserligen är det väl när katten placeras akut någonstans det händer, men en ordentligt seriös organisation hade inte lämnat över ägandet innan det varit gjort.

Alexej
2012-08-02 07:56
#46

#45 Men det tar inte raskattuppfödare ifrån ansvaret att de inte borde sälja okastrerade sällskapskatter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mona22
2012-08-02 08:26
#47

#46 självklart har vi uppfödare samma skyldighet att se till att det inte blir huskatter från våra katter men det känns som det alltid är vårat fel att det är massa hemlösa.

Alexej
2012-08-02 09:16
#48

#47 Nejdå:)

Men lite borde uppfödare vara mer medveten om alla hemlösa katter och överskott av katter än vad "vanliga" huskattägare är. Det borde ju vara i allas intresse att bara säljer kastrerade sällskapskatter.

Och det är tröttsamt med alla som vill komma över en billig raskatt, oavsett om den har papper eller inte. Det räcker att det står"raskattliknande" då finns hur många som helst som vill ha.

Kommer ihåg en lång tråd på SKS sidan där en förtvivlad tjej skrev om sin sålda raskatt med hjärtfel och avelsförbud och där den nya ägare avlade för fullt på katten. Och hon kunde inte göra något åt det.

Det finns otroligt många raskattägare som har okastrerade katter och tom som utekatter. Såna som inte ställer ut och som bara är intresserad av snabba pengar och prestigen att äger en raskatt. Fritidsuppfödare…

Om alla seriösa raskattuppfödare kunde sälja bara kastrerade sällskapskatter kunde vi gemensamt jobba för mer kastrering på vanliga huskatter och mot all blandrasavel.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Lena
2012-08-02 09:28
#49

#47 Nej det är väl ingen som säger att allt är raskattuppfödarnas fel. Däremot vet jag att det varit en del heta diskussioner om att även raskattuppfödningen har en viss del i problemet. Det är skillnad eller hur? Och det skriver ju även uppfödare i den här tråden att de vet kan vara fallet. Även om det inte tillhör vanligheten.

#45 Kattjouren är inget katthem. Det är ett nätverk. KKS har inte heller så mycket katthemsverksamhet utan är en förening som mestadels jobbar med ett stort nätverk med jourhem och förmedlare. Fast de borde naturligtvis också sörja för att katterna blir kastrerade innan adoption eftersom det är det viktigaste av allt när det kommer till hittekatter.

Problemet med tidig kastrering är att det inte finns att tillgå över hela landet. De katthem som finns i Stockholmsområdet har inga problem att hitta kliniker som utför det. Men uppåt landet kan det vara svårt, till och till och med omöjligt att hitta någon.

Det finns dock andra system som jag vet vissa katthem praktiserar med stor framgång. Det är att de ger tillbaka en viss del av köpesumman när kattungen blivit kastrerad. De har även mycket uppföljning för att det som står på kontraktet blir uppfyllt. På samma sätt som många raskattuppfödare har.

Det största problemet är dock blocketannonserna och liknande där Svenssons säljer katter för 100 spänn. Där varken säljare eller köpare inser vikten av kastrering och inte ens för det på tal.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-08-02 09:54
#50

#38 & #43

Fick hjälp att hitta länk till SLU´s uttalande om tidig kastrering: Här är den!

Så här skriver man bland annat:

Normgruppen rekommenderar även fortsättningsvis sex månader som lägsta ålder för kastration av katt generellt, oavsett ras och kön.

De veterinärer som har adekvat kompetens avseende kirurgi, anestesi och perioperativ vård och som utför ingreppet vid klinik som har lämplig utrustning för tidig kastration av katt kan fortfarande välja att, när särskilda skäl föreligger, kastrera katter tidigare än vid sex månaders ålder.

----

Det var innan detta uttalande gjordes som jag vet det förekom diskussioner att helt förbjuda tidig kastrering. Som tur var blev det inte på det sättet.

Här står även det där om kompetensen. (Fast det står inte ordagrant att man måste ha en specialutbildning för just tidig kastrering.)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Bullemor
2012-08-02 10:09
#51

Det enda som försvårar en tidigare kastrering är att allt är mindre till fysisk storlek. Det är svårare att lokalisera och ligera en livmoder och äggstockar på en katt som inte är könsmogen ännu, men absolut inte omöjligt.    Hankatter är inget större problem då även riskerna med ingreppet är mindre. Dagnes narkosmetoder är så pass skonsamma att inte heller det ses som någon större risk.

Det är alltså ett mer "pille-göra" att kastrera små/unga katter, men det är absolut genomförbart förutsatt att veterinären har koll på läget.

Om man som säljare/uppfödare av kattungar erbjuder köparen att man står för kastreringen vid 6mån ålder så tror jag det är få köpare som inte antar det erbjudandet när det är dags. Tror att de flesta katter som springer ute okastrerade gör det pga ägarna inte tar sig råd och tid till att se till att ingreppet blir gjort.

Sagolika
2012-08-02 10:12
#52

I de fall där uppfödare förlorat kontrollen och missköter sina (alldeles för många) katter, ska de självfallet fråntas sina djur. Den som då får som sitt uppdrag att sälja/omplacera dessa djur (för då är ju uppfödaren ute ur bilden) får då självfallet ta sitt ansvar och inte sälja dem vidare okastrerade. Men det verkar inte alltid efterlevas.

Silvestris
2012-08-02 11:18
#53

#51 Jag har dock hört veterinärer berätta att det är lättare att kastrera honkatter när de är ungar. Detta för att de har mindre underhudsfett som skymmer samt blöder mindre.

Sagolika
2012-08-02 12:18
#54

#53. Ja och dessutom har många som kastrerar tidigt (det är t.ex. väldigt vanligt i Danmark) berättat om hur de återhämtat sig mycket snabbare än äldre katter som kastreras.

Silvestris
2012-08-02 12:22
#55

#54

Det gör de absolut. Det har jag sett med egna ögon eftersom jag kastrerar sällskapskattungar. Även om vuxna katter inte behöver bli särskilt medtagna alla gånger så ser jag en mycket tydlig skillnad i beteende. Honkatter har jag ännu inte kastrerat tidigt så jag har inte sett sårläkning själv, men känner ett flertal som intygar att sårläkningen går snabbare på honkattungar än på vuxna vilket inte alls är särskilt konstigt.

Annons:
Lena
2012-08-02 12:23
#56

#53 & #54 Det borde bli standard med tidig kastrering. Såg i motiveringen att det tydligen endast är raskattuppfödare som hört av sig till SLU och velat förändra gränsen nedåt i ålder. Här borde ju även vi som jobbar med hittekatter agera. Den dimensionen kom ju inte alls med när de gjorde sin bedömning.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

helen
2012-08-02 17:47
#57

Alla katter som inte ska gå i seriös avel ska kastreras, oavsett om det är en raskatt eller en huskatt. Mina huskatter (Milou och älskade avlidne Milton) kastrerades vid 15 veckor och det var inga problem alls.

Vet att en del katthem/organisationer/föreningar säljer okastrerade vuxna katter för "de har inte hunnit", "den äter medicin nu så de får kastrera den sen", "den är inte tam nog än så de får ta det sen" osv…

Vet ingen seriös uppfödare som låter sina avelsdjur gå ute. Det är lite absurt som tanke då en seriös uppfödare knappast vill ha BYB- parningar i uppfödningen. Det är inte billigt att vara uppfödare och det kräver mängder av kunskap.

Eine
2012-08-02 18:48
#58

#57 Älskar denna typen av genomtänkta och kattälskande inlägg!Kyss 

En eloge.Glad

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

helen
2012-08-03 23:21
#59

#58 Tack Eine! Glad

Lena
2012-08-03 23:30
#60

Kastrering är som sagt det allra viktigaste för att vi ska komma åt hittekattsproblemen! Därför inget som man ska slarva undan med. Katthemmen behöver där föregå med gott exempel. De flesta gör det trots allt. Men det borde vara självklart för alla.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annzoo
2012-08-04 09:45
#61

då tråden gått mer och mer in på tidig kastrering och de verkar enbart vara typ raskattauppfödarnas fel att BYB får tag på sitt avelsmaterial och att raskattsuppfödarna ska sluta avla för att fler hemlösa ska få hem. Katthemmen borde även ta ansvar inte bara raskattsuppfödarna. De katthem som jag varit i kontakt med som säljer bla kattungar okastrerade gav mig svaret "vi tror inte på tidig kastrering" detta trots närhet av minst en veterinär som iaf kastrerar hanar tidigt. Vissa katthem ger till och med rådet att katterna inte ska kastreras före 1 års ålder då de inte är mogna före de. Hur många ojhoppsankullar tror ni de hinner få innan dess? Jag har själv en hona som börja löpa 5 månader gammal och 2 uppfödda hanar som började para vid 15v ålders.

Är inte katthemmens mål att minska ant hemlösa katter? Ändå verkar flera vilja att de föds flera katter som tar de hemlösas plats.

Varför måste de alltid var 2 läger raskatt VS huskatt. Hjälp istället varandra och påverka åldern på kastrering av katter

[sakring]
2012-08-04 10:46
#62

Som Lena säger i # 56 så var det enbart raskattuppfödare som hört av sig till SLU för att ändra på rekommnedationen 6 månader för kastrering. Kanske dags för katthemmen att göra samma sak.

Annons:
indra-bus
2012-08-04 17:58
#63

Oj, denna diskutionen fortsätter på annat forum oxå. En ömtålig tå tydligen. Varför annars denna paj kastning på de som jobbar för dessa stackars hemlösa katter. Enligt mig gör de ett otroligt jobb o borde få bragd midalj för varje katt de hjälper.

Är de ok att sitta o rulla tummarna o föda upp raskatter med gott samvete bara för att de inte är deras fel att de finns hemlösa katter ??

De finns de är många de behöver hjälp.

Som jag sagt förut tror jag inte katter har något behov av att sitta i en pyntad bur o vinna rosetter.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

MonicaLagerquist
2012-08-04 18:06
#64

#63 Tror nog att du missat en del angående raskattsavel.Det är ytterst få raskatter som ställs ut.

Vad får dig att tro att vi uppfödare inte också jobbar med katters situation?

Stolt ägare till fem La permer

Mona22
2012-08-04 18:21
#65
#63 håller med #64.det är väldigt få utställda katter.  Våran skogis vi hade älskade utställningar. Han hoppade direkt in i buren när vi plockade fram utställningssakerna. Han älskade uppmärksamheten han fick.

Det GÅR oftast inte ställa ut en katt som verkligen inte vill. Den kommer säga ifrån och är man då seriös så låter man den inte gå på fler utställningar.

Min åsikt i frågan är att det är okej att avla på raskatter om man använder friska individer som man gjort tester på.

Vet inte varför det blev stor text längst upp Obestämd

indra-bus
2012-08-04 18:35
#66

# 65 De är djur vi pratar om. Snälla sluta att förmänskliga dem.

#64 Som ni ofta påpekar kostar de en massa pengar o tid att föda upp ras katter. Man skulle kuna lägga de på hemlösingar. Även om de inte är ERAT FEL att de finns.

FÖR DE FINNS..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Silvestris
2012-08-04 18:40
#67

#66

Ja, vi skulle ju kunna utrota allt vad seriös avel innebär. Det skulle ju verkligen gynna katten… Lämna fältet fritt till ByB-uppfödarna bara.

Mona22
2012-08-04 18:43
#68

#66 försmänskligar inte katten men det är ju väldigt konstigt att han inte sprang iväg då när allt åkte fram och att han alltid var framme och ville kolla på allt när man var på utställningen. Vet att en katt är en katt och inget annat men det är ju lite samma sak när jag tar fram kopplet till våran katt vi har nu, hon kommer rusandes då hon vet att hon ska få gå ut.

indra-bus
2012-08-04 18:49
#69

# 67 De sa jag inte. Men man skulle kunna lägga mer energi på de katter som redan finns. Eller vad tycker du att vi skall göra strunta i de ??

Skjuta allihopp??

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Mona22
2012-08-04 18:56
#70

#69 och man kan likagärna lägga de pengarna på hemlösa människor eller svältande barn, vart vill du komma? Tror du att allt blir bättre om all raskattsavel läggs ner. Det är pga uppfödarna som vi har vettiga kattveterinärer och vaccin osv. De visar att katter är mer värda.

Oavsett om man föder upp eller inte så kan man väl hjälpa till på olika sätt.

Nej jag tycker inte att alla katter ska skjutas ihjäl. Jag tål inte huskatter och kan därför inte ta hem någon från katthemmet men jag ger pengar endå och berättar för vänner och bekanta hur viktigt det är med kastrering och vaccinering.

Jag gör det jag kan och många uppfödare har även huskatter hemma.

indra-bus
2012-08-04 19:14
#71

# 70 Ja de skulle man. Man väljer ju vad man lägger sina pengar på.  Men nu diskuterade vi katter i sverige. O jag antar att de som skriver här brinner för dem o kallar sig katt vänner.

Sen finns de mycke orättvisa i världen o jag önskar jag hade ett trollspö men de har jag inte. Så jag väljer att lägga energin på djuren.

O jag vet att många uppfödare har huskatter oxå. Men har även sett baksidan..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Lena
2012-08-04 20:05
#72

Pajkastning är inte någon särskilt konstruktiv metod när det gäller att få ned antalet hemlösa katter. Har aldrig varit och kommer inte att bli heller. Därför tycker jag vi slutar med det! FlörtKyssFoten i munnen

Trisst naturligtvis om vissa katthem är emot tidig kastrering. Lika tråkigt som när de är emot TNR. För det är båda två mycket bra metoder när det gäller att minska de hemlösas skara. Oftast är man motståndare för att man inte förstått fördelarna med de hela. Många tror t.ex att det är större risker att kastrera tidigt än vid mer vuxen ålder. Men det är det ju faktiskt inte om katten väl väger minst 1000 g (är runt 12 veckor).

Annars är det fel att säga att katthemmen vill att det ska födas fler hemlösa katter. Det tror jag mig kunna tala för alla när jag säger att ingen inom hittekattsbranschen vill att det ska bli mera elände där ute. Det räcker och blir över med det som redan är. Man ser på tok för mycket när man är verksam med hemlösa katter. Det är långt ifrån någon glamorös verklighet man möter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

helen
2012-08-05 12:23
#73

#63, 66, 69

Du verkar ha inställningen att ingen borde avla alls så länge det finns hemlösa katter och att alla pengar och den tid man lägger på seriös avel borde man lägga på hemlösa katter istället. Stämmer det?

Jag vet hur många uppfödare som helst som har f.d hemlösa katter också. Uppfödare som aktivt arbetar med information, skänker pengar mm. Om den seriösa aveln skulle läggas ner så tror jag att det ofelbart skulle bädda för BYB- folkets omedelbara ökning. Skjuta sig i foten någon?

Sen är det ju faktiskt så att inte alla varken kan eller vill ha en f.d hemlös katt med okänd genpool. Man har ingen aning om ev sjukdomar som ligger och gror i katten för inte tas det några tester på dem innan de säljs. Min älskade Mussetuss bar FiV vilket tog hans liv.

Jag kommer aldrig mer att köpa en hemlös katt just för att jag inte vet vad jag får. Därför behövs den seriösa aveln! För att jag tryggt ska kunna köpa en katt där jag VET vilka föräldrarna är, jag VET vilka tester som är tagna, jag VET att min kattunge har fått bästa möjliga start i livet.

Inget av ovanstående betyder att jag inte bryr mig om de hemlösa. Jag arbetar med att informera, arbetar för att försöka höja kattens status i samhället, arbetar med att försöka få regler vad gäller utekatter i bostadsområden mm.

Däremot är jag inte stöd- eller jourhem längre sen en hemlös katt smittade mina med streptokocker och en av mina höll på att dö. Den hemlösa katten sades vara frisk.

Oavsett om man är uppfödare eller om man ägnar sig åt att rädda hemlösa katter så är väl ordet SERIÖS något man bör ta fasta på?

indra-bus
2012-08-05 13:35
#74

#73 Vad tycker du att vi skall göra då med de hemlösa??

SERIÖS JA. Men i mina ögon viktigare DJUR VÄNN..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
2012-08-05 13:41
#75

O föresten stepreptokocker får mäniskor oxå. De kan gå o bära på de smitta andra utan att själv vara sjuka de är mycke vanligt vilket innebär att du kan ha  varit smitt källan

O får man behandling med penicelin i tid så är de ingen fara.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

helen
2012-08-05 14:25
#76

#75 Du tror inte att vi kollade det? Det konstaterades av veterinär efter provtagning. Även jag tog prover och bar inte streptokocker. Penicillin hjälpte inte trots TVÅ kurer så ingen fara vet jag inte om jag håller med om. Den hemlösa katten var uppenbart sjuk när jag tog in den men det nonchalerades och reducerades till att den "hade lite dålig mage bara" vilket jag sen fick ringa akut mitt i natten till veterinär med då den lilla kattens liv bokstavligen rann ur henne. Jag litade på informationen jag fått och det slutade med katastrof för min del. Aldrig mer.

Sen så anser jag att det finns många s.k djurvänner som är ack så oseriösa. Man kan INTE gå enbart på känslor (därmed inte sagt att man ska vara känslokall heller) när det gäller problematiken med hemlösa katter. Lagar och regler och långsiktigt tänk behövs också.

Att plocka in katt efter katt med små resurser och för lite lokaler håller inte i längden. Det blir mer som damage control och inte en långsiktig lösning. Lag om kastrering av katter som ej ska gå i avel är ack så viktigt. Lag om tillsyn av katt på samma sätt som av hund är ett bra steg men det följs inte då det inte är någon straffpåföljd. Kastrering av katter yngre än 6 månader är i mitt tycke en viktig del.

Och ja, jag har själv jobbat med hemlösa och sett både bra och mycket dåliga saker inom den verksamheten. Så du vet att jag inte är helt oerfaren.

Annons:
Lena
2012-08-05 14:42
#77

#76 Ja det är naturligtvis upp till var och en om den vill ta emot en hemlös katt eller köpa raskatt istället. Inte så mycket som vi kan påverkar här på Hittekatter iFokus. Vi lever i ett demokratiskt land där var och en har rätt att göra som den själv vill. Dock kan man inte helgardera sig mot sjukdomar och smittor. Det får ju faktiskt även raskatter.

Kan hålla med dig om att en lag om kastrering vore guld värd. Den har vi väntat på länge…. Men att vända ryggen åt de hemlösa tills så blir fallet och lagen hinner påverka beståndet därute kommer i alla fall aldrig jag göra. Synd att du själv slutat med det! Du var ju engagerad en gång i tiden. Hoppas dock att du fortfarande uppskatter oss andra som fortfarande gör det.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

indra-bus
2012-08-05 14:58
#78

Jag tror ingen ting. Men mig vetligen görs ingen streptiokocker odling vid en vetrinärbesiktning. O om man tar hen en uppenbart sjuk har man väl lite annsvar själv.

Hur gick de med hitte katten dog den??

Streptokocker är ingen arvarlig infektion om man inte har redan nersatt imunförsvar. Jag fattar att du tog hem katten den blev sjuk på natten din katt blev dödligt sjuk av streptockocker ??

Låter osanolikt. Hur togs provet på dig då o av vem??

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

UlrikaD
2012-08-05 15:02
#79

Om raskattaveln skulle sluta så skulle det ju komma massor med oseriösa folk som avlar på katter som "ser ut" som skogisar, som "ser ut" som birmor osv. Det är ju inte bättre.

Seriös raskattsavel, men seriösa uppfödare som gör sina tester och som tar ett fåtal kullar behövs tycker jag.

Dessutom finns det ju allergiker som gärna vill ha sin älskade katt men bara tål vissa raser som typ sibirisk katt.

Men däremot att fortsätta avla på raser som har en mättad marknad och dumpa priserna mer och mer tycker jag är otroligt onödigt. Då kan man låta bli att ta de kullarna tills marknaden ser bättre ut igen. Det går ju i vågor som allt annat.

Lena
2012-08-05 15:09
#80

#79 Klokt och bra skrivet! Kunde inte uttryckt det bättre själv! Flört

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

helen
2012-08-05 16:14
#81

#78 Informationen jag fick om katten innan den kom till mig var att den var frisk förutom diarré. Alltså litade jag på det och tog in katten. Efter 2 dygn med diarré och uttorkning på det började jag ana oråd så jag ringde veterinären och katten fick komma in på undersökning. En grundlig undersökning gjordes och katten fick stanna på djursjukhuset över natten. Hittekatten fick komma till ett annat stödhem efter det då jag inte vågade ha på mitt ansvar att ha en såpass sjuk katt hos mig. Var inte lika erfaren då som nu. Jag tycker att jag agerade ansvarsfullt i detta. Möjligen skulle jag inte ha litat på den info jag fick.

Efter ca en vecka blev 2 av mina katter sjuka varav en med mycket hög feber. Jag gick till veterinären och efter att ha fått tips och råd av kattkunniga så bad jag om streptokockprover på dem. Även hittekatten togs det prover på och dessa var positiva. **Veterinären bedömde att hittekatten var smittkällan då mina katter var friska innan den kom samt att symptomen var liknande hittekattens.
**

Dessutom kollade jag mina katter rätt så regelbundet hos veterinär i och med att jag var involverad med hemlösa katter och den veterinären var mycket kunnig och hade direkt märkt om mina katter uppvisade några symptom. Då jag inte kunde ha karantän i min lilla lägenhet var jag mycket noga med förebyggande åtgärder.

Jag gick själv till läkare för att se så att det inte var jag som var smittbärare. Minns inte om det var via blodprov eller om man tog provet via svabbning i halsen. Hur som helst så var jag frisk. I alla fall så blev mina katter friska efter många och men och det var touch and go med en av dem men med vård och omsorg klarade han sig. Hittekatten har såvitt jag vet aldrig fått en normalt fungerande mage och lever som ensamkatt.

helen
2012-08-05 16:18
#82

Lena: I mitt inlägg nr 73 kan du se hur jag jobbar med hemlösa fortfarande. Information kan vi inte få för mycket av som kattägare. Just nu har jag en pågående diskussion med min hyresvärd om vad som kan göras med de lösspringande katterna i bostadsområdet. Både ägda och hemlösa. Man kan jobba för katter på mer än ett sätt! Glad

De som arbetar för hemlösa katter på ett seriöst, genomtänkt och långsiktigt sätt ska ha all heder.

Lena
2012-08-05 17:34
#83

#82 Känndes nästan som att du hade gett oss fullständigt på båten! ObestämdDock bra om den känslan visade sig vara helt fel! Glad

Och naturligtvis är det målsättningen hela tiden att det vi gör ska vara seriöst. Det se du nog om du läser runt i inläggen att de flesta också är. Däremot är den verklighet vi jobbar i långt ifrån på det viset.

Är du kvar i föreningen Kattakuten i Norr föresten?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
helen
2012-08-05 17:58
#84

#83 Nej då Lena! Jag har inte slängt årorna! Glad Däremot är jag inte med i föreningen längre pga olika skäl.

Jag försöker bidra på andra sätt helt enkelt. Det är som du säger en hård verklighet. Jag är övertygad om att många, många är seriösa och har de bästa av avsikter, ingen tvekan om det. Glad

indra-bus
2012-08-05 18:44
#85

#78 Nu är de ju på detta viset att varken blodpro eller ett hals pro är tillförlitliga en odling måste tas för att man säkert skall veta. Sen är smittan luft buren. Dessutom är inkubationstiden 3 dagar o inte 2 veckor vilket en kunnig vetrinär borde veta.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[sakring]
2012-08-05 19:00
#86

Förstår inte att man kan vara emot rasavel på friska katter när man försöker rädda vad som kan räddas av huskatter som är i ett miserabelt skick.

Tack vare rasaveln så har utvecklingen kommit väldig myket längre än vad den hade för bara 30 år sedan. 1979 försökte jag försäkra en huskatt men det gick inte. Numera finns det åtskilliga bolag som mer än gärna försäkrar dina huskatter.

Själv har jag 5 katter, två huskatter och 3 raskatter och det är inte så att huskatterna är äldst. Ja den ena är äldst, hon är 12 år men de två britterna är 7 och 5 år medan den andra huskatten är 4 år och den yngsta britten, numer kastrerad, är 5 månader.

Jag har tidigare varit jourhem men slutat med detta pga av många omständigheter men jag stöder ett katthem som jag anser arbetar serpöst med allting från rena pengar till mat och klöspelare mm.

Huskatterna är sådana som är verliga hittkekatter. Jag vet vare sig vem som är mamma eller pappa till dem och det är katter som jag räddat.

cosmonita
2012-08-05 19:25
#87

Försvinner raskattsaveln så försvinner även kattens status. Det är helt ofrånkomligt.

Så länge som katten är ett sk "fritt" djur som strövar överallt, där den kissar i utemöbler, hårar på dynor, och gräver i rabatter och klår upp andra katter, samt reproducerar sig som den vill kommer kattens status att vara lika med ohyra i allmänhetens ögon.

Vad händer om den kontrollerade seriösa raskattsaveln upphör? Kommer alla hemlösa huskatter få hem då? Skulle inte tro det.

Seriös raskattsavel har ingenting med det eskalerande problemet med hemlösa oönskade katter att göra!

Och man bör nog inte ställa raskatter mot huskatter. Många med mig har både och och har dessutom jobbat som volontärer på katthem eller bidragit ekonomiskt.

All form av hjälp för hemlösa huskatter är bara en kontgjord andning. Det hjälper symtomen men tar inte bort problemet.

Det finns två jätteviktiga saker som kan hjälpa till med oönskade huskatter:

1: Att man som köpare ställer krav på säljaren dvs kräver att få en dubbelvaccinerad, veterinärbesiktigad och id-märkt kattunge och är beredd att betala för vad det kostar.

2: Att det införs en lag på att alla katter som får vistas ute ska vara kastrerade och id-märkta. Med böter som vite.

Lena
2012-08-05 19:39
#88

Nej jag tror inte heller att vi vunnit någo på att raskattaveln upphörde. Och det tycker inte heller merparten av dem som röstat i den här tråden.

Som #87 skriver är det de misskötta huskatterna som ger katten låg status. Det är där det måste bli en ändring och stor skärpning. Håller även med i de två punkterna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hesat
2012-08-05 21:11
#89

Jag tycker att det är synd när någon försöker göra något gott och blir förd bakom ljuset som "helen" verkar ha blivit. Det kvittar om det är en oansvarig raskattsuppfödare, byb, katthem eller kattförmedling. En frisk katt ska vara frisk om inget annat är överenskommet. Jag förstår att människor blir restriktiva med att låta sitt hem bli jourhem när sjuka katter bedyras vara friska men visar sig bära på farliga sjukdomar/tillstånd. Det gagnar ingen hemlösing att gömma sjukdomstillstånd för jourhem. Lägg korten på bordet så kan jourhem införa ett karantänsrum om inte annat.

Så vitt jag vet så är det olika inkubationstid för olika slags steptokocker men jag kan ha fel på denna punkt eftersom jag inte är så bevandrad i kattens immunsystem.

Jag håller fullt med #87 att skärpning måste ske i själva köpstadiet. Det måste gå att lagstadga idmärkning, vaccination och veterinärskontroll innan köp.

Jag är i grund och botten "hundmänniska" (växt upp med gosiga njoffar) och hade ingen aning om hur rutten kattmarknaden var innan jag själv blev kattägare. Vi har inte samma problem med hemlösa hundar som i ex. Spanien och anledningen till detta är den status som hunden har i vårt samhälle, blandras eller renrasig, de har fortfarande ett gediget värde. Att katten inte har samma status har jag svårt att ta till mig när jag har världens gostroll purrandes och stångandes på tangentbordet just nu.

Jag hoppas på att vi kan nå en gemensam front som kattfolk generellt för att öka kattens status. Att dividera vem och vilken grupp som har rätt/fel löser inte problemet utan endast fördröjer framgången.

Enad front kanske?

Medarbetare - Halloween.ifokus

helen
2012-08-05 22:00
#90

#85 När man svabbar är det ju för att man ska göra en odling. Alla strep är inte luftburna. A-strep vid bihåleinflammation smittar vid sekretkontakt t ex rinnsnuva som man råkar nysa på någon. Vad övrigt gäller så litar jag på en kunnig veterinärs ord.

Sakfrågan i det hela är att jag trodde jag tog emot en frisk katt med lite risig mage, som ju hittekatter kan ha. Katten var betydligt sjukare än så och jag har ingen aning om varför man valde att inte informera mig om det.

Som #89 säger så är det väl bäst för alla parter om all info kommer fram.

Annons:
brutt
2012-08-05 22:55
#91

Synd att vi inte har en veterinär med här som kan ge svar både angående smittor ,tester och vaccin i förebyggande syften.

Kommer ihåg när jag till varje pris ville ge mina nyintagna allt tänkbart skydd genom vaccin utöver det vanliga. Veterinären sa då att det var onödigt för de smittorna förekom mest bland raskatter och på katterier.Det var ju några år sedan nu så vet inte i dagsläget om svaret skulle ha blivit detsamma.Ska väl tillägga att det vaccin de fick räckte bra ingen har smittat någon av mina första katter eller varandra med något.

MonicaLagerquist
2012-08-05 23:04
#92

#91 Låter som en lätt okunnig veterinär.

Stolt ägare till fem La permer

Silvestris
2012-08-05 23:14
#93

#91

Så många "extravacciner" som behövs finns egentligen inte. Det är rabies, FeLV, chlamydios och FIV som finns. Rabies behöver vi ju inte. FeLV-vaccinet ger inte ett fullgott skydd och är inget som bör ges på rutin, men skulle man få in FeLV i tex. ett katteri eller i ett katthem är det såklart bättre att vaccinera de friska katter och ge dem 60-70% skydd istället för inget. FIV-vaccinet vet jag inte om det är godkänt i Europa än. Chlamydios (ger inte heller ett fullgott skydd)… ja, det kan behövas vid högt smittryck. Alla de där vaccinen utöver kärnvaccinen är ju något man får bedöma behov av efter omständigheterna.

Värt att veta om vaccinen mot FIV och FeLV är att de endast ska ges till fritestade katter eftersom de tester vi har mot FIV och FeLV inte kan skilja på en katt som har FIV/FeLV och en som har vaccinerats mot sjukdomarna.

Intressant att veterinären påstod att smittorna främst finns hos raskatter… det kanske bara är vi som testar. I USA är det vida känt att iaf FIV är ett problem bland hemlösa katter. Där avråder man kattägare från att vaccinera sina katter mot FIV och FeLV eftersom katthem ofta avlivar katter som testas positiva för dessa sjukdomar (och de testas positiva om de är vaccinerade).

FeLV har varit ett problem inom vissa raser när uppfödare har struntat i att testa och bara vaccinerat. Som sagt, vaccinet är ineffektivt så en smittbärande hane (som exempel) kan ställa till med mycket problem om han parar honor både i och utanför katteriet. Det smittar främst via saliv så det är inte svårt att sprida smittan.

brutt
2012-08-05 23:14
#94

2Nja hon skulle nog inte uppskatta att bli kallad det fotfarande ytterst verksam. Jag nöjde mej iaf med beskedet och klagar inte.Har ju aldrig haft skäl till det heller.

brutt
2012-08-05 23:38
#95

92.Testet mot Fiv och Felv är väl inte helt säkert heller fick jag höra på en veterinärklinik när jag frågade om det Bra att få veta att om man vaccinerat katten mot sjukdomarna kan provet dessutom visa fel positivt då skulle det  ju kunna bli förödande för katten.

Silvestris
2012-08-05 23:53
#96

#95

Inget test är ju 100% säkert pga. den mänskliga faktorn. Problemet med snabbtesterna mot FIV och FeLV är att de kan ge falska positiva svar. Det är bara det som det har funnits problem med. Inte falska negativa. Får man ett positivt svar är det lämpligt att följa upp med ett till test. Ett negativt resultat är alltså att se som säkert (om katten är över 6 månader gammal). Ett positivt ska inte tas som en definitv diagnos förrän man fått ytterligare positiva testresultat.

Lena
2012-08-06 00:00
#97

#90 Om någon medvetet lurar ett jourhem vad gäller en katts hälsotillstånd så är det givetvis synd och skam. Sådant bör inte förekomma inom någon kattverksamhet.

#89 Absolut en enad front är det ända raka för att komma vidare i hittekattsfrågan. Du har helt rätt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
brutt
2012-08-06 00:27
#98

97. Då skulle man tveklöst tappa sugen ja särskilt om man redan hade egna katter sedan tidigare som drabbades därigenom.

helen
2012-08-06 02:16
#99

#97 och 98

Det är mycket som döljs bakom stängda dörrar ja. Och ja, man tappar orken och gnistan när man hela tiden får kämpa i motvind det är visst och sant.

indra-bus
2012-08-07 16:49
#100

# 90 För att odla måste provet skickas till ett lab. O du skriver ju inte kommer i håg om de var blod prov eller hals prov. Men ett odlinsresultat skickas svaret hem via brev efter ca en veka.

De var inte de som var diskutionen jag vet. Men att spåra strp  smitt källa är inte så lätt. O dessutom har man ett nedsatt imunförsvar o blir mycket sjuk av strp ska de behandlas intravenöst o inte med fler penselin kurer.

O jag är inte helt emot ras avel men jag vet att de sker mycket bakom stängda dörrar där o att de hålls bakom ryggen.

Sen är vissa raser avlade på  just defekter som korta ben, nedsvängda öron o ett tag skulle ju persen ha så liten näsa som möjligt som tex.

Sen har de inte direkt varit pajkastning här utan på svks forum där de skapats två trådar om denna tråden.

Har fösökt att skriva två inlägg där men de har tagits bort. Då de gett sig på ett litet privat katt hem. Antar att mina komentarer blev obekväma.

En uppfödare där skriver att hon minssan aldrig skulle köpa en hus katt o visst man väljer man har alltid ett val. O de skriver att vi med hus katter har komplex. Jösses..

Jag har alltid haft hus katter o är trött på komentarer att vi inte tar ansvar. Att de är inte friskare för de tas inte till vetrinär osv.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Lena
2012-08-07 17:00
#101

#100 Isses vilka komplex jag måtte ha då som vigt mitt liv åt huskatter. Så bra att få sin personlighet analyserad på detta emminenta vis. Men jag utgår från att det var någon med stort skämtlynne som yttrade en sådan kommentar. SkrattandeFlört På något annat sätt kan man ju faktiskt inte ta det.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

helen
2012-08-07 17:13
#102

#100 Kanske att man måste läsa VARFÖR personen inte skulle köpa huskatt istället för att vrida det till något man kan hänga upp sig på..?

Sen skrevs det att EN DEL av de som har huskatt och som benämner dem som olika rasblandningar istället för just den underbara huskatt det är, kanske har komplex. Det gäller ju sannerligen inte majoriteten av huskattsägare. Glad

Om kommentarerna togs bort kan det bero på 2 saker: regelbrott eller tekniskt strul. Det har varit en del strul med borttappade inlägg och trådar på sistone.

Lena
2012-08-07 17:16
#103

#102 "EN DEL av de som har huskatt och som benämner dem som olika rasblandningar istället för just den underbara huskatt det är, kanske har komplex".

Ja det var ju en annan sak förståss.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

helen
2012-08-07 17:20
#104

# 100 igen:

Det är åratal sen det hände så jag har inte full koll på hur länge det tog med provsvar och liknande. Anledningen till att den mycket sjuka katten fick en till penicillinkur istället för IV var för att han inte var den lättaste att samarbeta med hos veterinären (total panik) och jag ville undvika det stressmomentet om det inte var absolut nödvändigt. Nu klarade han sig med övervakning av mig och tack och lov för det. Och som jag sagt tidigare så var det en mycket kunnig kattveterinär jag var hos. En tysk specialist som tjänstgjorde tillfälligt på en av våra veterinärmottagningar. För övrigt var han förvånad över hur lite effektiva mediciner för kattsjukdomar, bland annat bromsmediciner för FIV, vi har i Sverige. I Tyskland finns det och hade jag bott där hade hon min Musse fått fler år i livet.

Annons:
helen
2012-08-07 17:25
#105

# 103 Måste bara tillägga att det inte är ett ordagrant citat, mer andemeningen i det hela så ingen tror att jag fejkar citat. Glad

Lena
2012-08-07 17:33
#106

#104 Det är tyvärr lite trögt med den veterinärmedicinska utvecklingen här i Sverige. Vi ligger efter på många plan tråkigt nog.

#103 Nej förstår, men det var bra att få veta andemeningen i det hela.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

helen
2012-08-07 18:01
#107

#106 Ja, visst är det synd? Det känns bittert många gånger att konstatera att om man levt i ett annat land eller åtminstone fått importera mediciner hit så hade många katter inte behövt dö.

indra-bus
2012-08-07 18:35
#108

Nej de var inga regel brott. O mycket märkligt att ljust de togs bort.

De jag lärt mig är att de är fullt ok att kritisera huskatts ägare o katt hem. Men inte ras katts uppfödare.

Vilket talar för sig själv.

Hoppas jag rört om i grytan lite. Ska inte skriva något mer..

Men …

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

helen
2012-08-07 19:26
#109

#108 Oj, nog brukar det storma rejält runt raskattsuppfödarna också! Jestanes vilka diskussioner det är ibland. Men det kanske är sånt man märker när man varit med där mer kontinuerligt under ett gäng år. Brännbara ämnen dyker upp emellan varven och det kan stångas rejält bland de som diskuterar, men i grund och botten delar vi alla samma kärlek till våra fyrbeningar.

Vet inget om dina borttagna inlägg då jag inte är moderator men om du vill veta varför kan du ju alltid pm:a en moderator och fråga!

Katthemsmatten
2012-08-07 20:28
#110

# 106 Det är inte utvecklingen av vet.läkemedel i Sverige utan att man inte lämnar in registreringsansökan här för framtagna befintliga läkemedel som gör att vi inte har samma preparat. Det skulle kunna bero på att vi är en liten marknad relativt andra länder. Kan också bero på att det kanske är mer svårpenetrerat. För att nämna ett par tänkbara orsaker till varför läkemedel som finns i andra EU länder inte finns att förskriva här. Känner man till ett läkemedel kan man alltid diskutera licensförskrivning med sin veterinär.

Medarbetare Hittekatter iFokus

helen
2012-08-07 20:32
#111

#110 Det var ju himla bra att veta. Tack!

Annons:
Alexej
2012-08-07 21:03
#112

Jag hade besök från en från Tyskland som hade glömt sin medicin som inte finns i Sverige. Efter lite krångel beställdes det från Tyskland genom en läkare på vårdcentralen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2012-08-07 23:09
#113

#112 Det du kallar 'krångel' är det som formellt heter licensförskrivning eller 'named patient basis' dvs man gör ett preparat möjligt att förskriva till en bestämd patient. (Förekommer inom humansjukvården om en patient som deltagit i en s.k. Fas 3 studie haft en mer positiv effekt av det testade medlet än av placebo eller det medel man testade mot och inget tidigare registrerat läkemedel givit motsvarande effekt). OBS! För att inte väcka förhoppningar om att det går att få din veterinär eller doktor som helst att skriva ut vad som helst, vill jag klargöra att det krävs mycket tunga argument för att få preparat utskrivna på detta sätt liksom att i princip alla andra möjligheter testats.

Medarbetare Hittekatter iFokus

vildisen
2012-08-07 23:52
#114

Okej här kommer min åsikt:

Jag önskar att den seriösa raskattsaveln fortsatte på friska raser och individer. och att uppfödare har koll på marknaden o slår av lite på takten när efterfrågan av rasen minskar. Att alla raskattungar/äldre raskatter som inte ska gå till avel kastreras innan försäljning. Att de som säljs för avel bara säljs till personer man är säker på är seriösa. Detta kan hjälpa i kampen mot BYB:ers.

Jag önskar att ALLA katthem säljer ALLA sina katter (ungar som vuxna) kastrerade, id-märkta och vaccinerade. Det får inte under några omständigheter alls släppas okastrerade katter därifrån.

Att lagförslaget om att alla utekatter måste vara kastrerade och id-märkta går igenom.

Att staten skjuter till pengar i detta problem..

Detta är vad jag önskar i dagens läge..

Silvestris
2012-08-08 00:15
#115

#114

Fullständigt enig. Kan bara lägga till att jag önskar att Veterinärförbundet kommer till sans och sänker åldersrekommendationen för kastrering till 12 veckor. Idag vet jag att en del veterinärer känner sig bakbundna av deras rådande rekommendation.

Alexej
2012-08-08 08:46
#116

En sak får man inte glömma.

Det finns minst 150 000 raskatter i Sverige. Bara en del av de tillhör en uppfödare som avlar ansvarsfullt, ställer ut, behåller sina "uttjänta" katter som sällskapskatter och kastrerar de som inte är i avel.

Sedan finns det de som har köpt en raskatt, som inte vill avla på den, som inte ställer ut men kastrerar katten så småningom. Den som älskar katten och just den rasen. Men tyvärr hamnar också en del raskatter hos folk som knappast kan kallas för uppfödare och som inte kastrerar och som har katten som utekatt och som har märkt att det är lätt att tjäna pengar på 50% kattungar.

Diskussioner som den här blir ofta fel när alla som har en raskatt kastas i en gryta. Seriösa raskattuppfödare och oseriösa raskattägare.

En rekommenendation är inte bindande. Allting beror ju på efterfrågan. Här lite mer text av Veterinärförbundet:

http://www.birma.se/articles/files/Kastraktionsnorm%202009-10.pdf

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2012-08-08 10:15
#117

#114 & #115 Mycket bra åsikter som jag delar till fullo!

#116 Nej det finns naturligtvis oseriösa kattägare i alla läger.

Stora merparten är dock huskattägare. Där det råder mycket okunskap.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: