Annons:
Etikettkattens-status
Läst 1228 ggr
Love&Peace
2012-07-26 11:02

Råd omplacering kattmamma m ungar

Nu är det så att jag älskar katter och gillar inte att folk hotar med avlivning. Jag har dock fått vetskap om en som gör det och jag vill inte att de avlivas så jag vill höra här inne om det finns någon fin själ som kan ställa upp. Jag har sagt till personen vad jag tycker. Tyvärr kan jag inte själv erbjuda mig att ha katterna här då jag redan har 3 st som behöver min tid och uppmärksamhet. Men hör gärna av er via PM vad ni kan erbjuda.

Tusen tack på förhand// Linda

Annons:
Aztrya
2012-07-26 11:07
#1

Hur gamla är ungarna/hur länge gäller det? Jag bor väldigt litet med 2 kattungar och flera råttor redan, men… om det krisar sig så kanske jag kan vara ett sådär… sista alternativ. Om inte någon annan som passar bättre kan då. :)

Lena
2012-07-26 11:15
#2

Om jag förstått det hela rätt är det en kattägare som hotar att avliva sina egna katter. Hittekatter iFokus är bara till för katter som är hemlösa. Undantag gäller vanvårdshem och katter som kommer från dödsbon där det inte finns någon som kan sörja för dem.

Dessutom är det inte heller tillåtet med avlivningshot här. Varken direkt eller indirekt. Avlivningshot är en ful utpressningsmetod från ansvarslösa kattägare som vill få andra att ta de ansvar som de själva faktiskt äger. Det är inget som skall uppmuntras. Gör man det kommer det bara bli fler och fler som avlivningshotar.

Jag förstår din känsla. Det är hemskt att få den här typen av hot från kattägare. Det är därför de avlivningshotar. De försöker uttnyttja andras känslor helt enkelt.

Det bästa du kan göra är istället att säga ifrån till den avlivningshotande. Samtidigt kan man tipsa om lämpliga annonsforum. Två finns här på iFokus. Sedan finns Blocket där man kan annonsera samt www.katter.nu. Märk dock att avlivningshot inte är tillåtet på någon av dessa annonsforum heller.

Följande kan du läsa i avdelning Om Sajten:.

Hittekatter iFokus inte är en omplaceringssajt för kattägare som vill omplacera sin/sina katter. Vi kan ge goda råd vad man bör tänka på i liknande situationer, men vi bedriver inte någon omplaceringsverksamhet för katter som redan har ett hem. Avlivningshot är dessutom inte tillåtna, inlägg där sådant förekommer kommer att tas bort.

Har du en katt som du behöver omplacera hänvisas du till iFokussajterna Djurannonser iFokus eller  Omplacering iFokus. Gäller även de föreningar eller privatpersoner som hjälper andra kattägare att omplacera sina katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Love&Peace
2012-07-26 11:24
#3

Ej aktuell…hon påstår att hon placerat ungarna till katthem. Vilket jag inte för ett rött öre tror på. Inget katthem tar emot katter som redan bor någonstans och ej heller så snabbt.

Jag är övertygad om att de tyvärr har avlivats. Ta bort detta inlägg.

Mvh// Linda (berom ursäkt att jag tog av er tid)

Lena
2012-07-26 11:30
#4

#3 Inte första gången sådant här händer tyvärr. Lika tråkigt är det varje gång.

Nu finns det i och för sig katthem som hellre tar hand om ägda katter än hemlösa. Alla jobbar inte med skygga/hemlösa katter så som vi gör här. Katthem kan ibland ta emot ägda katter om kattägaren betalar en avgift för det. Men det är i mån av plats.  Den här tiden på året brukar katthemmen som jobbar med hemlösa katter vara överfulla samt ha kö till sina platser. Var i landet var det?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Love&Peace
2012-07-26 12:47
#5

Ska ta reda på det…

Upp till toppen
Annons: