Annons:
Etikettkattmat
Läst 3903 ggr
Lena
7/26/12, 10:57 AM

James Wellbeloved

Är det någon som har erfarenhet av Jamed Wellbeloved torrfoder? Vi tänkte prova det till våra katter här hemma. Det verkar väldigt bra när man läser om det. Vore intressant att höra andras erfarenheter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
JohannaEkroth
7/26/12, 11:12 AM
#1

Det är riktigt bra. Glad

Har haft det till mina Skogisar som jag hade. Kyss

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lena
7/26/12, 11:24 AM
#2

#1 Det låter bra! Lite svårt att få tag på där jag bor, men så hittade jag en hemsida där man kunde beställa det.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jourhemmet
7/26/12, 11:26 AM
#3

Animail och zoomarknad har det också för hemkörning.

Lena
7/26/12, 11:31 AM
#4

#3 Bra att veta!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

emjon
7/26/12, 12:58 PM
#5

Vi har haft det under många år till våra katter och de gillade fodret och jag kände mig väldigt nöjd.

Däremot vill jag också säga att det är väldigt viktigt att katterna dricker ordentligt för annars kan det bli problem.

I januari fick en av våra äldre kissar Lili problem med kisseriet och jag åkte snabbt till veterinären med henne. Hon hade 5 st stora stenar i urinblåsan och opererades dagen efter det som inte är bra att hon har en sten kvar i urinledaren som inte går att komma åt. Det är bara att hoppas på att den inte blir större och att hennes specialfoder hjälper. Stenarna är av typen oxalat och går inte att lösa upp.

JWB fodret är säkert väldigt bra bara katterna dricker ordentligt för annars blir nog risken för oxalatstenar stor.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
7/26/12, 1:04 PM
#6

#5 Verkar risken vara större med just det fodret? Annars är det ju alltid ett problem med torrfoder överlag. Vi har en kisse här som får äta veterinärfoder hela tiden för att slippa återfall.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
emjon
7/26/12, 1:13 PM
#7

#6 Tror att det är samma risk på alla de foder där de tillsätter sånt som gör urinen surare typ tranbär eller citrus. Blir urinen för sur så bildas oxalatstenar men det undviks om katten dricker ordentligt.

Struvitstenar blir lite annorlunda för där går det oftast att lösa upp dem med hjälp av specialfoder.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

hairballs
7/26/12, 1:31 PM
#8

Ingen av mina 5 katter gillar fodret, tyvärr. Har bara dock bara provat seniorfodret. Två av dem åt till och med hellre av hundens torrisar.

Lena
7/26/12, 2:03 PM
#9

#8 Oj där ser man! Här hemma brukar det inte vara så kräset så jag hoppas det fungerar. Alla ska väl inte matvägra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

emjon
7/26/12, 2:12 PM
#10

Lena har du vattenfontän till dina kissar? Det kan jag varmt rekommendera för det har gjort att mina kissar dricker mycket mera nu som är bra då de hellst vill ha torrfoderGlad.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
7/26/12, 2:19 PM
#11

#10 Nej det har vi inte. Har funderat på att köpa en. Vi har dock vattenskålar på många olika platser.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Thaeri
7/26/12, 4:11 PM
#12

När jag läser ingredienserna för deras torrofder innehåller det antingen rätt mycket spannmål eller rätt mycket potatis, och även antingen gluten eller potatisprotein.

Skulle med andra ord inte komma innanför tröskeln här om det inte var så att någon katt enbart tålde deras foder.

Det finns en enda andledning att ha i gluten eller potatisprotein eller vegetabiliskt proteinextrakt eller liknande, och det är att öka på vinstmargingalerna genom att göra ett foder med mindre kött men ändå få proteinhalterna att hamna på OK nivåer, och deras ligger lågt ändå. Så nej, nej och åter nej.

Edit: läste lite nogrannare, och många foder verkar ha både gluten, potatisprotein och även ärtprotein! Förvånad Så vart tusan kommer deras goda rykte ifrån egentligen!?

kattassen
7/26/12, 4:53 PM
#13

Har haft JW på katternas meny i 10 år och de har tyckt om fodret samt mått bra på det.

Köper från Zooplus. 2x10 kg för under 1000 kr

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Lena
7/26/12, 11:33 PM
#14

#12 Har inte lusläst innehållsförteckningen men fått det beskrivet som ett foder med lite tillsatser och mycket naturliga ingredienser. Vi får väl se hur vi tycker det är efter att ha testat det.

#13 Det var ett bra pris!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Camillhe
7/27/12, 2:20 AM
#15

Jag tycker att JW är ett dyrt foder i jämförelse med kvaliten. För ungefär samma summa kan man få foder som innehåller protein från färskt kött etc.

Det finns nog köttmjöl i de flesta torrfoder men när proteinkällan består till största delen av köttmjöl brukar jag dra öronen åt mig.

Jag gillar Oriejn 2x7 kg kostar ca 800 kr på zooplus.

Men å andra sidan är där en hel del fisk i det.

Lena
7/27/12, 12:17 PM
#16

#15 Oriejen är nog bra om det inte finns allergier med i spelet.

Svårt det där med foder.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: