Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 6452 ggr
checkbox
7/24/12, 12:23 PM

AKUT - Upphittad katt i Örebro!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

En klasskamrat till mig har börjat sprida ett nödrop om en katt som under en längre tid har drivit omkring i Sörby/Almby-området i Örebro. Sist hon såg katten låg den ihopkurad under ett träd vid Markaspåret, alldeles utmattad. Hen jamar sorgset och är troligtvis övergiven eller bortsprungen då hen inte är skygg, utan tyckte om att bli kliad och klappad på. Hen verkar ha drivit omkring ganska länge nu då det i en närliggande matbutik har suttit en lapp i 1-2 månader om att man har hittat kissen.

Min klasskamrat har kontakat Örebro Katthem, men de har inte möjlighet att ta in fler katter för tillfället. De står dock för vaccination av katten om min klasskamrat hittar ett hem åt henom.

Hon vet inte om katten är en hane eller hona, eller om den är kastrerad eller ej. Katten är inte ID-märkt.

Kissen är svart och vit och korthårig.

Hör av er om ni vet vem ägaren är, eller om ni själva vill släppa in den här superfina kissen i värmen!

Annons:
checkbox
7/24/12, 12:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.

Jourhemmet
7/24/12, 1:06 PM
#2

Anmäl till polisen på 114 14. Lappa området med massor med lappar, lägg annons på Blocket under efterlysningar, kolla katthemsidorna som har funktionen upphittat/bortsprunget

Alexej
7/24/12, 1:13 PM
#3

Ser det inte som påhopp men varför tar ingen av er hem katten??

Skulle aldrig kunna ta ett kort och sedan kunna gå därifrån utan att ta med katten hem? Var för ska alltid andra hjälpa till?

Det är bara när alla hjälps åt att vi kan ändra något. Mitt hjärta blöder när jag se katten men jag och många andra här har redan en massa katter. Någon måste väl kunns hjälpa där hos er? Hur kan man leva med bra samvete och lämna katten där?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

checkbox
7/24/12, 1:33 PM
#4

Jourhemmet, det är upplagt på Örebro Katthems sida om upphittade katter, två gånger. Ska tipsa henne om resten, tack så mycket!

Alexej - hur ska jag inte kunna ta det där som ett påhopp? Jag kan inte tala för min klasskamrat, men jag kan inte ta katten då vi redan har tre stycken, varav vi har tagit in en katt nyligen som ännu inte kommer överens med våra tidigare katter. Bor i en tvåa och kan inte ta in fler katter just nu. Mitt hjärta blöder också för den här katten - varför tror du annars att jag skriver nödrop på alla ställen jag kan komma på? Innan du hoppar på folk och dömer dem kan du ju ta reda på lite mer om personerna i fråga. Blir mycket trevligare så.

Alexej
7/24/12, 1:48 PM
#5

Liknande nödrop finns i mängder på alla sajter och jag är trött på det. Jag menade inte speciellt dig utan också alla andra.

Alla vill bara ha hjälp, alltid är det någon annan som ska hjälpa och ta katten. Men de flesta har en massa vänner, bekannta, släkt osv. Jag kan inte uttala mig om din situation eller din klasskompis situation men jag tror snart att det är en svensk mentalitet att alltid kräva att andra ska ställa upp. Hur ofta läser man att: "Vi har redan 2 katter och bor bara i en 3:a" och låter en hemlös katt sitta ute -hungrig och frysande-på altanen.

Fattar bara inte hur folk kan gå förbi en övergiven och utmattad tam katt som sitter där i månader och jamar utan att gör a något.

Om ni inte ens vet om katten är en hona eller hane eller kastrerad har nog inte heller någon kollad om den är chippad.

Någon måste det väl finnas med lite hjärta och hjärna som inte lämna katten kvar där utan ger den ett jourhem/permanent hem och en veterinärbesök.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Issa
7/24/12, 2:22 PM
#6

Checkbox, ut och leta jourhem för kissen. Det är ju det som fattas i dagsläget. Det är svårt att hitta jourhem under semesterperioden då många vill ut och resa först. Hör dej för runt om.

Annons:
checkbox
7/24/12, 2:30 PM
#7

#5 Jag har själv inte sett katten. Jag såg detta på Facebook när jag gick upp imorse. Jag planerar på att åka till området, försöka hitta katten och ge den mat iallafall. Jag kollar med familj, vänner och släkt, och delar nödropet där jag kan. Och du säger att du inte menar specifikt mot mig eller mot min klasskamrat - men hur kommer det sig då att du i princip ställer oss mot väggen, när vi gör det vi kan för den här katten? Det här är en av sidorna som finns för att dela sådana här nödrop och få folk medvetna om var det finns nödställda katter - det är väl bättre att försöka nå ut till fler människor än att helt ensam försöka hitta ett hem till katten?

#6 Jag letar för fullt, och vidarebefodrar tipsen härifrån till min klasskamrat så att vi hjälps åt med allting.

pia-app
7/24/12, 2:31 PM
#8

Känner som du Alexej. FInns det ingen på något katthem däruppe som bara tillfälligt kan ta hem katten till sig ? Är det någon som regelbundet matar katten ? Kan man ordna något skydd åt den ? Kan ni inte ta med den i alla fall och kolla ev märkning, Det kan ju vara så lyckligt att den är märkt och att man kan hitta ev ägare.

checkbox
7/24/12, 2:37 PM
#9

#8 Jag hörde som sagt om detta idag. Ska, som sagt, åka iväg och försöka hitta katten för att ge den mat. Örebro Katthem sa att de inte hade plats, men ska kolla upp med andra katthem i närheten. Ska prata med min klasskamrat (som faktiskt är den som har haft kontakt med katten) om att åka iväg och kolla. Kände dock att jag vill annonsera ut för att kunna hitta jourhem/hem för katten eller om ägaren skulle se nödropet.

Uppenbarligen är det här nödropet inte uppskattat av personer på den här sidan, men ge hellre konkreta råd istället för att klanka ned på att vi försöker hjälpa katten. Om poängen med era inlägg är att säga hur otillräckliga våra försök är känner jag, personligen, att det är onödigt att skriva.

pia-app
7/24/12, 2:45 PM
#10

Jag vill inte klanka ner på dig ,jag tycker att det är bra att du kollar upp katten och försöker ge den mat. Kan du sen kolla märkning så vore det ju bra. Tänker att kanske någon på katthemmet skulle kunna ta hem den eller ha någon som de känner även om det inte finns plats på katthemmet.

Hoppas verkligen att du håller oss uppdaterade om hur det går och jag håller tummarna för att du ska hitta katten först och främst och sen någon som kan ta in den.

checkbox
7/24/12, 2:49 PM
#11

#10 Okej, tack så mycket. Förlåt om jag verkade grinig, blir bara ledsen när man försöker hjälpa och får negativa kommentarer mot sig. Jag skulle kunna kolla med Örebro Katthem, dock tror jag inte att möjligheten finns. Jag vet att de frenetiskt letar efter jourhem för bland annat dräktiga katter och katter med kattungar, och att personer på katthemmet har haft de hemma i brist på jourhem. Det är ganska kaotiskt hos dem just nu, om jag har förstått det rätt. Men jag ska kika på det.

Jag håller er absolut uppdaterade om hur det går framöver.

Issa
7/24/12, 3:12 PM
#12

Checkbox, ring mig direkt på 0580-125 69 Vi har fått en anmälan om jourhem.

checkbox
7/24/12, 4:26 PM
#13

För en uppdatering: Har nu hittat ett jourhem (tack till Issa som hjälpte oss med det) och en chaufför som kan transportera katten när den fångas in. Dock kan jourhemmet ta katten först på måndag, så vi letar nu efter någon som kan ta den fram till dess. Ska oavsett dit vid halv sex idag och leta efter den samt ge den mat och vatten om vi hittar den.

Annons:
Selma99
7/24/12, 5:38 PM
#14

Bra jobbat Glad

Alexej
7/24/12, 6:09 PM
#15

Jättebra! Chekbox, tar med henne och har katten i badrummet tills måndag. Risken är alldeles för stor att något händer tills dess. Ett badrum har alla och det är bara några dagar.

Leden om jag låter grinig, du har gjort mycket för katten genom att du bryr dig och lagd ut det här. Men nu måste också resten stämmer.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ankie
7/24/12, 6:12 PM
#16

har delat detta på facebook med…behövs det fortfarande hjälp?

checkbox
7/24/12, 7:02 PM
#17

Har precis kommit hem efter att ha varit hos katten. Vi har haft en otrolig tur! Min vän ringde mig när jag var på väg dit och berättade att hon hade fått ett samtal från ett äldre par som hade hittat katten. De hade innan sett bild på den på Örebro Katthems hemsida för upphittade katter och ringde till Örebro Katthem. Örebro Katthem hade kontaktuppgifterna till min vän, så paret ringde till henne när vi var på väg dit. De hade en transportbur i bilen, så katten fångades lätt in. Paret erbjöd sig sedan att skjutsa katten hem till min vän, så den får bo där till på måndag då missen får flytta till jourhemmet! Tack för ert stöd och för er hjälp! Det uppskattas enormt!

Alexej
7/24/12, 7:05 PM
#18

Super! Underbart!! Och checkbox, tack:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

pia-app
7/24/12, 10:46 PM
#19

Toppen,bra jobbat !!!

MewTwo
7/24/12, 10:56 PM
#20

Checkbox, snälla, meddela din vän som har katten nu att om den är mycket mager och svag att AKTA sig för att ge den för mycket och för kraftig mat! Det kan bli en chock för kroppen att få för mycket mat för snabbt! Det är bättre med många små mål och med skonsamt foder!

Jag vet att det finns en tråd här nånstans om vad som är bra att ge, men jag hittar den inte just nu… Om någon annan kan länka in den? ♥

Annons:
checkbox
7/24/12, 11:16 PM
#21

#20 Blev just meddelad om att katten fick flytta till ett annat jourhem redan ikväll, hos en tjej som är involverad inom Örebro Katthem. Så jag tror att hon har koll på sånt, men jag ska säga det till henne oavsett Glad

Och tack så mycket ni andra!

MewTwo
7/26/12, 9:31 PM
#22

Via Örebro katthem kan jag meddela att kissen som visade sig heta Mario har fått åka hem till lyckliga ägare som letat massor efter honom!

Tack alla inblandade som hjälpt till! ♥

UlrikaD
7/26/12, 9:36 PM
#23

Men, åh lilla vilsa kissen hade ett hem!! Stackars liten vad ensam han måste ha varit.

Men vad skönt att han är hemma nu iallafall:)

Alexej
7/26/12, 10:23 PM
#24

WOW!!! Vad glad jag blir nu, tänkt så mycket på katten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: