Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1911 ggr
Svali2011
2012-07-14 12:04

Flytta med katt

Hej alla. Jag behöver era råd. Jag måste tyvärr flytta till en tvåa på cirka 60 kvm (jag hyr ett två plan radhus på 120 kvm nu). Hur ska det gå med katten? Hon är mest innekatt men jag tar ut henne i sele ibland. Hon brukar ha det så roligt när hon rusar upp och ner i trappan och sätter sig i fönstret där uppe och spanar. Jag har två lägenheter på gång och om tre dagar måste jag lämna besked om vilken jag vill flytta till. En är egentligen ett radhus på 67 kvm med en liten trädgård. Det är ett fint hus men rätt så dyrt då jag har kallhyra och dyr uppvärmning (fast naturligtvis billigare än huset jag bor i nu). Den andra är en lägenhet på andra våningen, mindre än radhuset, med en liten balkong (som går att näta in) bara 200 m därifrån jag bor nu. Samma skog på ena sidan, där jag har tagit katten på promenad någon gång. Mycket billigare lägenhet och värmen ingår. Vad ska jag välja? Kommer katten att vänja sig vid att bo så trångt? Jag får ångest och känner mig rätt så nere. Helst av allt skulle jag vilja ha råd att stanna kvar där jag är nu men det har jag inte längre, tyvärr. Har ni några goda råd?

Annons:
Lena
2012-07-14 14:16
#1

Katter är mycket anpassningsbara när det gäller att flytta till nya miljöer. Det brukar inte vara så stora problem. Koppelpromenaderna kan du ju fortsätta med. Att näta in balkongen är en bra idé. Sedan kan du komensera yta och trappor med hur du inreder lägenheten.

Här har du länken till: en artikel om innekatter med en hel del tips.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Skyggis]
2012-07-14 17:12
#2

Som sagts ovan är katter mycket anpassningsbara men har du ett klätterträd som når högt och/eller andra klättermöjligheter + innätad balkong eller uterastgård kommer hon få det lilla extra. En kattkompis att busa runt med skulle också kunna få henne glad och ge stimulans, om hon inte föredrar livet som ensamkatt.

Upp till toppen
Annons: