Annons:
Etikettsajten
Läst 1752 ggr
Ambrose
7/5/12, 11:18 AM

Behöver lite råd om en skygg katt.

Jag ska eventuellt ta hand om en liten svart katthona strax över året. Hon heter Astrid och en kompis är för närvarande jourhem åt henne uppe i Härnösand.

Hon är otroligt skygg, de första veckorna hos honom så både sket och sov hon i sin låda. Nu ett par månader senare spenderar hon all sin tid under en ryggsäck som han har stående mot en vägg istället.

Han orkar inte med henne längre för han vill ha en katt han kan gosa med, inte en problemkatt. Så därför har jag sagt att jag eventuellt kan ta henne istället. Dock finns det lite saker som jag är orolig över.

  • Hon bodde tidigare i ett annat jourhem, men när hon började göra framsteg så tog de hem deras gamla katt. Hon började då kissa på soffa, säng etc. Hur den andra katten behandlade henne vet jag inte. (Tydligen en stor självsäker gammal hankatt) Är även möjligt att de straffade henne då hon kissade.

  • Jag har redan en katt. Han heter Nheo, är strax över 2 år och hur gosig som helst. Han är lite feg, men har bott med 4 andra katter tidigare. Mot bossiga katter viker han sig direkt och går undan, det samma gäller små rädda kattungar. Är den andra katten social så går han fram direkt och börjar slicka den. Hur stor är chansen att hon kommer börja kissa på fel ställen hos mig? Kan jag göra något för att förhindra det eller bör hon inte bo med andra katter alls?

  • Både Nheo och hon brukar gå omkring och jama på kvällen. Hos Nheo tolkar jag det som att han är ensam och har tråkigt när alla andra ska sova. Jag brukar låta bli att dra ned persiennen för köksfönstret så han kan se ut… det brukar hålla honom någolunda nöjd. Kan hon också känna sig ensam trotts att hon inte trivdes med den andra katten?

  • Lägenheten som jag bor i är 47kvm. Här finns ett ganska litet badrum (bara plats för en kattlåda där), en hall, ett kök, ett vardagsrum med sovalkov och en innätad balkong på ca 3kvm. Är lägenheten stor nog för 2 katter?

Jag tror att jag hade kunnat hjälpa henne. Trotts att det i hennes fall hade kunnat ta ett par år. Hon verkar inte alls lite på människor. Smyger omkring i huset hos kompisen, fräser när han sträcker fram handen etc. Fast trotts det så berättar han att hon är nyfiken. Om han har något gott så smyger hon fram för att titta, men om han kollar på henne så försvinner hon lite snabbt igen :P

Eftersom hon är såpass skygg är nog tyvärr chansen stor att hon får spendera resten av sitt liv i en bur på katthemmet och det tycker jag inte är något hon förtjänar.

Har någon några tips eller så om detta? Eller kanske ytterligare saker jag bör fundera på innan jag bestämmet mig för att ta hand om henne?

Tacksam för alla svar!

//Amb

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Fagddu
7/5/12, 11:39 AM
#1

Utan att veta något och egentligen ha något att säga tycker jag att du ska ha beröm för att du engagerar dig i katten och att du vet att det kommer att ta tid samt att du vill ta reda på bästa möjliga information innan du faktiskt gör slag i saken.

Sen låter jag andra med mer erfarenhet svara på din sakfrågor. :)

emjon
7/5/12, 12:09 PM
#2

Även jag tycker det är fint av dig att ha tankar om att vilja hjälpa kissen. Jag kan inte heller säga hur du skall göra och man vet inte heller hur det blir förrän man provat.

Min erfarenhet är att kissarna jag tagit hand om har uppskattat sällskap  bara man skaffar förutsättningarna för att de skall må bra. De gillar att leka med varandra men ibland vill de vara ifred. Det fungerar utmärkt om man bara ser till att de har skyddade platser som de känner sig trygga i.

Din kisse verkar ju vara en snäll kisse och åldersmässigt passar de bra ihop. Jag tar för givet att båda kissarna är kastrerade som är första förutsättningen för att det skall gå bra.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Alexej
7/5/12, 12:15 PM
#3

Ingen katt spenderar resten av sitt liv i en bur på katthemmet. Bra katthem har jourhem för skygga katter, de dåliga katthem avlivar alla skygga katter.

Man måste jobba med en skygg katt. Man gör katten ingen tjänst att låta den vara i fred för att leva med rädslor är inte bra i längden (gäller människor och djur).

Efter mina erfarenheter är katten i den bästa åldern för att bli tam. Kombinationen skygg katt/tam katt är alltid väldigt bra. Arbeta mycket med en lång elementpensel och med skinka eller liknande. Sätt dig på golvet, först kastar man skinkan till katten, sedan allt närmare, sedan matar ur handen och drar handen varje gång närmare din kropp. Det här kan ta månader men brukar hjälpa.

Blinka mycket mot katten.

Här finns en del tips: http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d715733b9cb46222d067090-skygg-katt-hemma-och-nu-del-2

Lycka till:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ambrose
7/5/12, 12:15 PM
#4

Yup, båda är självklart kastrerade :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

kattassen
7/5/12, 4:43 PM
#5

Lite hjälpmedel i sammanhanget kan vara en Feliway-dosa i eluttaget. Finns på Apoteket och är ett konstgjort feromon (sådant som katten utsöndrar själv) Ökar välbefinnandet och tryggheten hos oroliga katter.

Finns även ett naturpreparat som heter Zylkene (finns också på Apotek eller hos veterinären). Kapslar vars innehåll man strör på maten eller ger direkt i munnen (nja inte på skyggisen då förståsFlört).

Annars har Alexej givit goda instruktioner.

Fyller i vad ovan säger - underbart att du vill ge den lilla en chans och hjälpa henne ur blygheten. Det kan ta lite tid, men brukar ge goda resultat i den åldern.

Tack för att du vill läsa på också! Många gör inte det innan utan får en dålig erfarenhet istället.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Ambrose
7/5/12, 5:25 PM
#6

Tack för tipsen och en riktigläsvärd länk! :)

Någon som har några idéer eller så om henne kissande? Hon har aldrig kissat/bajsat hemma hos kompisen utan det var endast när den andra katten kom in i bilden hos det andra jourhemmet.

Tror att min kompis har haft andra katter från det katthemmet. En lite äldre hankatt som i början var lite skygg, men sedan blev kelig. Katten hade bott hos en äldre kvinna och legat hos henne efter att hon hade dött. Denna katten avlivades tydligen då kompisen inte kunde ta hand om honom under en månad förra året.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
kattassen
7/5/12, 5:41 PM
#7

Flera kattlådor på olika ställen så de slipper konkurrera om det

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Jourhemmet
7/5/12, 9:55 PM
#8

Det gäller att man engagerar sig i katten och är hemma mycket för att katten ska bli social. Mycket bra att du bryr dig.

line84
7/5/12, 11:19 PM
#9

TS, va fint av dig att vilja ta han om henne!! Inte många vill ha en skyggis. Vad jag förstår så har hon flyttat runt en del. Inget som hjälper en redan skygg katt så jag hoppas du i så fall kan ge henne ett varaktigt hem. Har väl inget vettigt att säga egentligen. Mycket tid, tålamod, engagemang och kärlek så kommer hon säkert bli en trevlig katt. Stor eloge till dig!! Ang din lägenhet så tycker jag inte alls den är för liten för två katter.

Upp till toppen
Annons: