Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 6184 ggr
[Anunnaki]
7/2/12, 1:26 PM

Frisk katt i karantän

Jag blir upprörd när personer som borde ha kunskap riskerar att katter blir smittade helt i onödan.

Ett katthem fick in en katt som i drygt tre månader bott inomhus helt utan kontakt med andra katter och denna katt stoppar man in i en karantän där katter från olika håll blandas i samma rum. Troligen så att de inte kommer åt varandra men det finns flera allvarliga luftburna smittämnen.

Man riskerar alltså att en frisk katt smittas på katthemmets karantän. Att över huvud taget kalla ett arrangemang för karantän där katter tvingas bo i flera veckor med andra katter som kommer från diverse misärer tycker jag visar på bristande respekt för katterna som man säger sig värna om.

Om jag inte missminner mig så fick man in kattpest på ett katthem för några år sedan och ett stort antal katter dog.

Hur ser sådana katthem på katternas status i samhället?

Annons:
martdat
7/2/12, 1:36 PM
#1

jag kallar inte det för karantän om den sitter med andra katter.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Anunnaki]
7/2/12, 1:49 PM
#2

# 1 Det gör inte jag heller men det finns katthem som gör det och då tycker väl länsstyrelsen det också.

lillmymlan
7/2/12, 1:55 PM
#3

Många har karantän med mer än en plats, alltså blandas katter, så är det nog!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Alexej
7/2/12, 2:21 PM
#4

Mot luftburna infektioner kan man inte göra så mycket. Men sedan kan man inte göra stora skillnader mellan en katt som har bott inne och en upphittat katt. Alla ska in på karantänen. Det är ju under den tiden man kan bedömma en katt hur den är, vilka sjukdomar den kanske har och under den tiden ska katten kastreras, vaccineras och avmaskas.

Vanlig karantänstid är 14 dagar, ibland mer, ibland mindre. På karantänen ska bara katter blandas som kommer från samma ställe, det borde vara självklart.

Karantänen är ofta en isolerad och tråkig tid för en katt men vad är 14 dagar under ett kattliv när det är så viktigt med karantän? Och att en katt har varit inne i 3 månader innan säger ingenting. Den kan ändå ha massor av loppor.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Anunnaki]
7/2/12, 2:33 PM
#5

På det katthem som jag tänker på blandas katter med länsstyrelsens goda minne.

Hur är det med kattens status på detta katthem undrar jag. Hur är det med ventilationen? Kanske samma system på hela katthemmet.

[Anunnaki]
7/2/12, 2:57 PM
#6

# 4 Katten hade varit uppstallad genom polisens försorg.

Annons:
Alexej
7/2/12, 3:22 PM
#7

#6 Katten hade varit uppstallad genom polisens försorg.

Det betyder väl inget annat än att katten har varit på ett kattpensionat, privatperson, katthem eller liknande. Det betyder ju inte att katten är åtgärdat.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Anunnaki]
7/2/12, 3:28 PM
#8

# 7 Katten var avmaskad och inget mer men den hade under kontrollerade former varit avskiljd från andra katter i tre månader.

På karantänen på katthemmet är katterna inte ens luftmässigt åtskilda. Luftburna smittämnen och loppor kan alltså spridas från en katt till en annan.

Att luftburna smittämnen och loppor kan spridas från en katt till en annan gäller förstås generellt i detta utrymme som benämns karantän. Trots allt elände är trots allt rätt många, troligen de flesta katter, fria från kattsjukdomar men det räcker att en katt i ett utrymme som finns på detta katthem och kanske flera har kattsnuva så får hela bunten kattsnuva.

Jag ville mest ta upp fenomenet generellt att man blandar katter från olika håll i samma luftutrymme.

Alexej
7/2/12, 3:41 PM
#9

#8 Och hur ska man annars göra?

Karantänstiden är också den tiden katten ska komma till ro och kunnas bedömma bättre av katthemspersonalen. Skulle aldrig blanda en ovaccinerad katt med andra. Dessutom är karantänen är bra plats att sätta tillbaka en katt som blivit sjuk, måste medicineras osv.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Anunnaki]
7/2/12, 3:44 PM
#10

Jag tycker förstås att det är bra med karantän men vitsen med karantän går ju förlorad om katter från flera olika håll blandas i samma luftutrymme. Varje katt borde alltså sitta helt avskild från andra katter för att förhindra att de smittar varandra.

Lena
7/2/12, 4:57 PM
#11

För att få bedriva katthemsverksamhet över huvud taget krävs att man har en fungerande karantän + rutiner för hur detta sköts. Det är noga reglerat och inget som Länsstyrelsen brukar se mellan fingrarna med. Jag utgår därför ifrån att katthemmet du har i åtanke vet vad de gör och sköter det hela på ett tillfredställande vis.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Anunnaki]
7/2/12, 5:32 PM
#12

# 11 Jag har talat med ett par olika länsstyrelser och jag har fått lite olika svar. Det är nog inte så noga reglerat som man skulle hoppas. Men jag slka kolla vidare hur det ser ut på olika ställen.

Jordbruksverket hänvisade till SVA

En djurskyddsinpektör uppgav att man blandade katter tills alla platser var fulla och sedan måste alla katterna sitta där tills den katt som kom sist varit där en minimitid.

En annan djurskydsinspektör hade ingen aning om vilka krav som finns.

En länsveterinär tyckte att en karantän med gemensamt luftutrymme knappast var en karantän med tanke på luftburna smittämnen mm

Lena
7/2/12, 5:40 PM
#13

När det gäller luftutrymme är det krav på att karantän och övriga utrymmen ska vara åtskilda och ha separat ventilation. Inte att varje katt i karantän ska ha det.

När det gäller kattpestsmittan du nämner ovan var det ett katthem som inte hade karantän alls som fick in smittan. Det var för länge sedan innan de nya reglerna kom.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
7/2/12, 7:43 PM
#14

Karantänstiden är även för att katten ska hinna få någon form av skydd av det första vaccinet mot pest och snuva. Vaccination nr 2 får katten tidigast dag 28 räknat från den första vaccinationen. Är katten inte vaccinerad vid ankomst blir det obligatoriskt minimum 2 karantänsveckor. Och för katten kan det t o m vara positivt att få landa i en miljö med begränsat antal individer på 2 och 4 ben att förhålla sig till. I en godkänd karantän handlar det inte om att katterna umgås, men burarna är i samma slutna utrymme. Man skulle önska att ideella föreningar hade tillgång till en infektionskliniks resurser, men landstingen sponsrar inte katthem med några som helst medel så vi får göra så gott vi kan inom lagens råmärke.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Anunnaki]
7/2/12, 7:52 PM
#15

Blandar man katter från olika håll i samma luftrum och håller dem där tillsammans i flera veckor är det ett mycket bra tillfälle för luftburna smittor att göra alla katterna sjuka. Loppor kan också sprida sig mellan katterna.

Jag tycker nog att man inte ska ha fler katter i karantän samtidigt än att man har resurser att hålla katterna helt åtskilda under nödvändigt lång tid så att sjukdomar ska hinna bryta ut och så att en vaccination hinner bygga upp immunförsvaret hos katten.

Det ligger en hel del i frågan i rubriken i tråden som heter Kvalitet eller kvantitet.

Lena
7/2/12, 7:59 PM
#16

#15 Med den kvaliteen som du förespråkar blir det omöjligt för föreningar att över huvud taget driva katthem i ett land där verksamheten helt överlåts på ideell grund. Och som sagt det ligger även långt över vad Djurskyddslagen förespråkar.

Och hur ska vanliga privatpersoner göra som jobbar med hemlösa katter? Hur gör du själv föresten?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Anunnaki]
7/2/12, 8:04 PM
#17

Jag har ett stort hus och jag har också ett vinterbonat rum i ett uthus. om jag vill kan ha en sluss mellan vissa rum och andra. Bytra skor, byta skjorta, tvätta händerna med sprit är bra rutiner. Någon forcerad ventilation finns inte.

Puma77
7/2/12, 8:07 PM
#18

Så du har en hemlös karantän katt ensam i var rum?

 

//Pia

Katthemsmatten
7/2/12, 8:08 PM
#19

#15 Med tanke på dina krav tar jag för givet att du antingen har separata hus för varje katt du tar in och att du också har en sluss där du byter kläder VARJE gång du går in. Kläderna tvättas i 90 grader mellan varje användning. Eller så har du separata luftsystem i din bostad och i övrigt exakt som tidigare. Du använder givetvis virkon överallt där du rör dig?

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Anunnaki]
7/2/12, 8:16 PM
#20

Jag har en mycket begränsad verksamhet. Fast en gång hade jag inklusiver fyra små ḱattungar tolv katter här men de kom alla från samma ställe. Några var yngre än ett halvår. De fick tillgång till tre, fyra rum.

Jag sade ju att jag inte har forcerad ventilation utan vädring sker genom fönster.

De gånger som jag besökt en vårdsavdelning på en infektionsklinik har man tagit på sig en bomullsrock över sina andra kläder och tvättat händerna noga både när man gått ut och in. Samma har gällt för personalen.

Annons:
Puma77
7/2/12, 8:25 PM
#21

Men en infektionsklinik har speciell ventilation och man spritar/virkoniserar ytorna dagligen. Bomullsrocken är antingen en engångs som kastas eller så läggs den i tvätten som skickas till ett speciellt tvätteri.
De mesta material som används är engångs när det rengörs.

Ska man gå in till en infektionskänslig patient och städa måste du göra det först av alla, du får inte ha varit inne hos en annan innan. Förkläde och rock i värsta fall även munskydd.
Ska man in till en smittförande patient måste det ske sist av alla, har man fler måste man kolla vilken ordning som det ska tas i. Då beror det på vad patienten har vad som man själv ska använda och städa med. Virkon eller sprit. När patienten har lämna sjukhuset torkas precis alla ytor av med stängda fönster (då partiklarna annars far runt) efter det får man öppna igen och vädra och en ny patient får inte flytta in förrän efter 1 h vädring.
Nu vet jag inte om man är tvungen att torka lite efter virkon ifall det inte är bra för katterna om de skulle få i sig på något sätt.

 

//Pia

Katthemsmatten
7/2/12, 8:25 PM
#22

Så vad är problemet? Så funkar de karantäner jag sett plus rigorös städning åtskilliga gånger per dygn! Plus att till skillnad från humansjukvården tillåts inte kreti och pleti att tassa in. Det är strikt kontroll på vilka som får vistas i karantän och de har fått utökad hygienutbildning.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[sakring]
7/2/12, 8:30 PM
#23

När jag arbetetad på sanatoium så var reglerna sådana att varje patient hade ett eget rum. Någon ventilation fanns inte utan den bestod i att öppna fönster.

Vid besök hos patient hade man på sig en skyddsrock samt munskydd och handskar. Skor hade man  samma över hela avdelningen. Man var noga med att tvätta samt sprita händerna.

Beter man sig på samma sätt med katter så måste det vara OK men inte att sätta in nya katter till redan befintliga i gemensamma utrymmen. Man behöver inte tvätta några kläder  i 90 grader för att man varit inne i ett utrymmme där det finns någon smitta.

Alexej
7/2/12, 9:08 PM
#24

#12 Just karantänen finns inte med i djurskyddslagen förutom det vamliga med burstorlek osv.

Det enda är: Kattstallar. I större anläggningar för katter ska det finnas utrymmen för foder och foderhantering; bad och skötsel av djuren; isolering och vård av sjuka djur.
Som kattställ gäller alla som behöver §16-tillstånd.

Länk Sidan 4, jängs ner.

Jag förstår inte riktigt vad du vill med din tråd. Mot luftburna infektioner finns inte mycket att göra åt, loppor går att behandla. Risk för sjukdomar och infektioner finns överallt, på katthem och hos de som har flera katter. Vad jag inte förstår är varför katten under de 3 månader innan inte blev vaccinerad? Klart att katten hamna på karantänen. Var var den? Har polisen betalt för katten i 3 månader? Varför blev den inte vaccinerad? Tycker det låter mysko.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Anunnaki]
7/2/12, 9:49 PM
#25

# 24 Jag skrev tråden för jag blev mycket förvånad när jag blev varse att någon kunde använda ordet karantän om ett utrymme där flera katter delar luftutrymme med de risker för att luftburna smittämnen ska spridas från en katt till en annan. Risken att bli smittad är ju avsevärt större om man vistas i ett och samma utrymme som andra dygnet runt i flera veckor än om man hastigt stöter på någon utomhus.

Om det är tillåtet att ha katter i karantän på detta sätt tycker jag att det speglar kattens låga värde: Spelar ingen roll om en katt smittar 20 andra med kattsnuva, loppor etc.

Några av kommentarerna ovan tycks dela min åsikt om vad som ska kallas karantän men jag kan förstås ha fattat fel.

Alexej
7/2/12, 11:27 PM
#26

Vi har katter också på samma sätt. Klart de delar luften och ibland delar de också utrymme och säkert också en och annan bakterie. En karantän är ju hur mycket man än försöker ändå bara ett ställe där många katter och människor finns. Ingen isolering som i ett fängelse. Allting beror ju på hur katterna är och vad personalen på katthemmet tycker. Och alla katter ska vaccineras så snabbt som möjligt just för att minska risken. Men varför blev den katten du menar inte vaccinerad innan?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Anunnaki]
7/2/12, 11:36 PM
#27

# 26 Det finns mycket runt just denna katt som inte bör skrivas här.

Men att kalla ett utrymme för karantän trots att man blandar katter huller om buller anser jag inte vara ett godtagbart användande av ordet karantän.

Annons:
Lena
7/2/12, 11:57 PM
#28

#27 Ja fast dina krav på karantän är inte realistiska med tanke på hur förhållandena för katthem ser ut. Som jag skrev ovan skulle inga katthem kunna drivas i vårt land med sådana rigorösa krav. Det skulle få till följd att inga hemlösa katter kunde tas in.

Sedan stämmer det inte alls att katthemmen blandar katter huller om buller i sina karantänsavdelningar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Anunnaki]
7/3/12, 8:51 AM
#29

# 28 Nu är det så att man blandar för den uppgiften har jag fått från djurskyddsenheten på en länsstyrelse.

Realistiska eller ej men smittämnen kan man inte förhandla med.

[sakring]
7/3/12, 10:12 AM
#30

# 21 Vilket speciellt tvätteri skulle detta vara? Mig veterligt så märks säckarna från infektion med en gul strips för att de som hanterar dessa ska känna till att de är kommer därifrån. Det finns färgkoder på sjukhus. Gult är infekterat, rött är smutsigt, blått är rent och grönt är sterilt.

Då jag haft min man på infektion pga magsjuka så kan jag säga att det inte var några engångsartiklar som de hade på sig och det var samma rockar som hängde i slussen, som personalen tog av och på.

När min man vari Lund och bytte stamceller och var som mest infektionskänslig fick jag välja om jag ville ha skyddsrock inne hos honom eller ute på avdleningen. De hade en särkild ordning när de åt och då han inte hade något immunförsvar alls fick han in maten på rummet. Under resten av tiden fick han gå ut och äta tillsmammans med andra. I slussen hängde skyddsrockar att ta på då man gick och gjorde något hos honom. Oavsett om det var städning eller blodprovstagning. Detsamma gällde de andra patienterna. Då det var endast patienter som fått cellgifter så var de verkligen infektionskänsliga.

Puma77
7/3/12, 12:17 PM
#31

#30 Landstinget har ett eget tvätteri. Tvätten läggs i en speciell säck som upplöses i vattnet så tvättpersonalen i sorteringen behöver inte röra vid tvätten. Den upplösbara tvätten läggs sedan i en helt gul säck med svart text "smittförande" på.
Engångsartiklar används hos oss och det är plastförkläden som finns till varje sal.

Gul är smittförande sjukdom och ska tas sist. Röd behöver vi aldrig gå in o städa i då det är speciellt. Blå markering måste tas först då det är infektionskänsligt.

Hur jag vet detta? jag jobbar med det.

De rockar du pratar om var ett tag sedan vi använde på vårat sjukhus på vårdavdelningarna.

Det enda som möjligen inte är engångs vid städning är golvet men det tas ju med virkon. Finns däremot engångsmoppar med beroende på vilken sjukdom.

 

//Pia

[sakring]
7/3/12, 8:25 PM
#32

# 31 Vilket landsting är detta som har eget tvätteri? Här har man handlat upp den tjänsten. Det är städningen du talar om förmodar jag. De gula skyddsrockarna finns kvar i all fal inom Blekinge läns landsting och region Skåne. Det var där min man  gjorde ett stamcellsbyte för drygt ett år sedan.

Puma77
7/3/12, 10:29 PM
#33

Kalmar läns landsting har ett tvätteri. Dit skickas även tvätt från sjukhuset på Gotland. Tvätten tillhör serviceförvaltningen inom landstinget här precis som städningen.

Visst finns rockarna kvar men på vårdavdelningarna använder man plastförkläden även som vårdpersonal och lokalvårdare.

Men jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt när det handlar om hantering av katter i karantän. Riktlinjerna är inte desamma.

 

//Pia

[sakring]
7/3/12, 11:41 PM
#34

Jaha det är så det ligger till. Här handlar de upp den tjänsten. Det är viktigt för att katter kan smitta varandra genom felaktig behandling. Man ska minska risken för smittspridning till ett mninmum. Det är inte alla som har den kunskapen som du har.

Annons:
Lena
7/4/12, 7:26 PM
#35

#28 Nej det stämmer inte alls att de svenska katthemmen blandar katter i sin karantän "huller om buller" som du skriver att de gör.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
7/6/12, 5:53 PM
#36

Hur kan man veta att katten är frisk då den inte är vaccinerad?

Kattpest och kattsnuva kan också spridas via indirekt smitta dvs man kan få smittan på skor,kläder,väska eller dyligt och man tar då hem smittan till innekatten.katten kan nyss ha blivit smittad och har inte visat symtom ännu, så det är klart att katten måste sitta i karantän.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[Anunnaki]
7/6/12, 6:03 PM
#37

Det är då märkligt att kattungarna kunde flyttas till ett akuthem och där vistas tillsammans med andra katter!

Alexej
7/6/12, 6:17 PM
#38

Anunaki, ger dig nu. Det ärt Stockholms Katthem som har ansvaret hur och var katterna placeras. Dina anklagelser är otroliga.

Du ville ha hjälp med katterna och du fick det. Nu är katterna överskrivna och därmed slutar ditt ansvar - förutom att lämna över insamlingen på nästan 15 000 kronor som självklart borde ha föjld med katterna direkt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ambrose
7/6/12, 6:37 PM
#39

Jag förstår bådas sidor. Lämna över ansvaret i alla ära, men det är som att säga "Ledsen, produkten du köpte var trasig, inga refunds!".

Båda parter har ett ansvar. Katthemmet ska hålla vad de har lovat och du måste låta dem göra sitt jobb.

Tyvärr Anunnaki så tror jag nog att du borde ha bett att få deras löften på papper som ett vilkor för att de tar sig an katterna :( Annars finns det inte så mycket som du kan göra åt saken.

Pengarna bör självklar gå till katterna! Trotts att de är hos katthemmet. Även där tycker jag att du ska be dem skriva under ett papper där det står specifikt vad pengarna ska gå till! och därefter ska katthemmet redovisa utgifterna för dig.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lena
7/6/12, 6:48 PM
#40

#37 Om du menar att det är Stockholms Katthem som är katthemmet och Katitsi som är den friska katten blir jag fundersam. Katitsi har vi ju läst om mycket här på sajten och hon är ju allt annat än en frisk katt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
7/6/12, 6:50 PM
#41

#39 Nej, för katthemmet är inte redovisningsskyldig mot TS utan det är katternas pengar och inte TS egna. Katthemmet kan sedan redovisa till de som har gett pengarna till insamlingen. Det var inte TS katter utan hon hade de i några månader efter att en annan person hade fångad in de. Ett katthem måste alltid ha rätt att bestämma själv hur och var katterna finns för det är mest katthemmet som är kattkunnig och inte en privatperson som inte ville (kunde) behålla en infångad katt. Det funkar inte att en privatperson vill bestämma hur ett katthem ska göra och var katten ska förvaras.

Och här finns -som alltid- lite mer bakom hela historien…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Ambrose
7/6/12, 7:16 PM
#42

15 000kr är ohyggligt mycket pengar och personligen så tycker jag att det hade varit otroigt konstigt om man överlät dessa pengarna till något och att de sedan vägrade redovisa att pengarna har gått till rätt ändamål.

Dessutom så borde det ju inte vara ett problem för någon att skriva på ett sådant avtal, såvida de inte planerar att ha pengarna till annat. De slipper använda sina egna medel och i gengäld behöver de bara skicka ut ett kvitto till de inblandade…

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lena
7/6/12, 7:29 PM
#43

#42 Insamlingen har ägt rum på Hittekatter iFokus för Katitsis räkning. När katterna sedan kom till Stockholms Katthem var det sagt att de skulle lämnas över till katthemmet. Det skulle ske några dagar efter överlämnandet. Därför blir det knepigt nu när så inte har skett. Som Sajtvärd har jag ett ansvar inför våra medlemmar.

Så här skriver TS bland annat om insamlingen i denna tråd.

"Om någon nu vill skänka en slant till Katitsis operation är det bästa att sätta in pengarna på Stockholms katthems konto och märka gåvan att det ska gå till Katitsi.

Skulle det finnas pengar över när Katitsi är opererad och kastrerad samt att kattungarna blivit vaccinerade och id-märkta tycker jag att Stockholms katthem är värda överskottet".

Vi behöver därför veta vad som händer med pengarna. De är trots allt öronmärkta för ett visst ändamål.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ambrose
7/6/12, 7:44 PM
#44

Självklart, men om nu TS inte litar på katthemmet så hade ett avtal varit perfekt. Det skulle gagna båda parterna. Pengarna förs över och TS vet att pengarna används till rätt ändamål.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Puma77
7/6/12, 7:48 PM
#45

#44 Men nu är det ju inte TS pengar hon har bara samlat in dem hos sig och skulle hon inte litat på katthemmet skulle man ju inte ha tagit emot deras hjälp. Men nu är det ju så att Stockholm katthem är ett av de seriösasta katthemmen vi har i vårt land.

 

//Pia

Alexej
7/6/12, 7:51 PM
#46

#44 Hon litade tillräkligt mycket på Sveriges största Katthem med utmärkt rykte för att ta emot hjälpen och lämna över katterna. TS verkar vara mer rädd om pengarna än om katterna.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
7/6/12, 7:57 PM
#47

#44 Inget skäl att behålla insamlade medel i sin egen ficka!

När det gäller serösa katthemsföreningar så har de stadgar som de ska hålla sig till med riktlinjer för hur arbetet ska ske. Det går inte att alla som lämnar in katter till katthemmet kommer där och styr och ställer över hur arbetet ska bedrivas. Hur skulle det se ut? Avtalet är redan påskrivet i och med att man lämnar in katten till katthemmet.

Vill förtydliga att det inte Stockholms Katthem som proffsar på att få pengarna överförda. Det är jag som Sajtvärd som vill veta vad TS tänker göra med insamlade medel om de nu inte ska gå gå till katthemmet som tagit hand om Katitsi. För oss som är ansvariga för sajten är det viktigt att insamlingarna sköts på ett riktigt sätt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ambrose
7/6/12, 8:08 PM
#48

#45,#46,#47 TS säger i tidigare inlägg att anledningen til att hon lämnade katterna hos katthemmet var att de lovade ett antal saker. Annars hade hon behållt dem själv eller letat efter ett annat hem.

Att katthemmet sedan säger att de accepterar hennes krav, men inte håller sig till dem tycker jag är riktigt dåligt. Så gör man inte om man är seriös.. istället hade de fått säga att de inte kuna lova något, men skulle göra det bästa möjliga för katterna.

Är det dessutom inte bättre att hitta en lösning till problemet istället för komma fram till vem som har rätt och fel? Om man istället hittar en lösning som fungerar för alla och TS trotts detta vägrar lämna över pengarna så kan man först då börja diskutera huruvida hon bryr sig mer om pengarna än katterna..

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Puma77
7/6/12, 8:19 PM
#49

#48 Hur kan du veta att SK lovade dessa saker. det är något som Ts säger bara. Var du där och hörde det? Som katthem tänker man på kattens bästa och saker och ting kan ändras snabbt och många av dem saker som Ts anklagar SK för stämmer inte. Katterna var inte ens TS så hennes krav är bara önskemål.

problemet  är att Ts inte släpper pengarna till det dem var ämnade för. Att samla in pengar till något och sen behålla dem själv är förskingring och kommer i så fall drabba alla som har insamlingar på hittis och katterna som det berör.

 

//Pia

Lena
7/6/12, 8:20 PM
#50

#48 Det är TS verision av det hela. Tänk på att det alltid finns två sidor av myntet.

TS har överlåtit katterna och skrivit på ett avtal i samband med detta. Det är det avtalet som gäller nu.

Nu handlar det om att jag som Sajtvärd vill veta vad TS ämnar göra med pengarna eftersom hon tydligen inte tänker ge dem till Stockholms Katthem som nu äger katterna. Det här måste vi reda ut!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ambrose
7/6/12, 8:22 PM
#51

Försök då som sagt att hitta en lösning på problemet istället för att komma fram till vem som talar sanning! :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Alexej
7/6/12, 8:25 PM
#52

Ett katthem lovar aldrig för ingen vet hur situationen utvecklar sig. En katt kan bli akut sjuk, kommer inte överens med andra katter osv. Man lyssnar på kattens bakgrund och vanor med det är ändå alltid katthemmet som bestämmer sedan.

Och Stockholms Katthem är inte i behov av nya katter så de har nog knappast lovat något för att få in nya katter….Katter som behöver komma in finns i mängder ute!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Puma77
7/6/12, 8:29 PM
#53

#51 vaddå komma fram till en lösning? Katterna är ju Stockholms katthems katter. Finns på papper.

Pengarna är Katitsis och ska då gå till henne som tillhör SK. Vad är problemet?

 

//Pia

Ambrose
7/6/12, 8:39 PM
#54

Istället för att förutsätta att allt som TS säger är lögn (För då är det nog kört med pengarna) Så förutsätt att hon talar sanning och hitta då en lösning där hon kan känna sig trygg med att pengarna faktiskt går till katterna.

Jag påstår inte att någon har rätt eller fel. Jag har ingen möjlighet att veta om TS talar sanning eller inte, men att förutsätta att h*n inte gör det leder ingen vart.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

johnnys girl
7/6/12, 8:43 PM
#55

Katitzi kommer att få den vård katthemmets veterinär bedömer att hon behöver, oavsett om pengarna betalas in eller inte. Att journaler från tidigare veterinärbesök inte kom med katterna medför ökade kostnader då katten återigen behöver genomgå veterinärundersökningningar. Eftersom hon är en skygg katt medför det att hon helt i onödan utsätts för en stressande veterinärundersökning hon redan genomgått. För jag utgår ifrån att hon träffat en veterinär som ställt diagnos? Här är även skälet till att vi särade på katterna. Katitzi kommer att behöva flera vet.undersökningar. Vi har två veterinärer som kommer till katthemmet varje vecka och eftersom Katitzi är skygg bedömde vi att det var mindre stressande för henne att stanna på katthemmet och slippa skjutsas fram och tillbaka Att katterna inte var vaccinerade eller id-märkta och mamman inte heller kastrerad medför kostnader som belastar katthemmet. 
Någon måste betala för kastrering, id-märkning, vaccinationer, veterinärundersökningar, röntgen  och en ev. operation. Som ett resultat av de kostnader katthemmet nu får för katterna så kan det medföra att vi tvingas säga nej till andra behövande katter vilket är mycket tråkigt.

Sth. Katthem tog inte emot katterna för att det följde med ett löfte om pengar. Normalt tar katthemmet inte emot katter från övriga delar av landet.det finns så det räcker på "hemmaplan" men vi ville hjälpa en person som hade hamnat i en besvärlig situation och bad om hjälp
Som andra redan påpekat. Katterna är överskrivna på katthemmet och därmed föreningens ansvar. Det är omöjligt att arbeta om fd. ägare ska kräva inflytande efter att katterna skrivits över. Katthemmet måste få planera sin verksamhet utifrån rådande omständigheter och har inte bara dessa tre katter att ta hänsyn till.  Katthemmet har ingensom helst  skyldighet att kommunicera med eller lämna ut några journaler eller andra uppgifter överhuvudtaget, men ville tillmötesgå TS då hon var så orolig för katterna. Att TS påstår att journarna  är ett falsarium och  använder dem för att smutskasta katthemmet är tråkigt, men att ifrågasätta om katterna överhuvudtaget lever är direkt kränkande.
Katitzi och hennes ungar är Sth katthems ansvar nu och föreningen kommer inte att återlämna några katter. Vi vill inte "slippa" problemet, däremot kommer vi att se till att Katitzi får den vård hon behöver.

#44 Stockholms Katthem har 90-konto vilket innebär att vi noga kontrolleras av Svensk Insamlingsstiftelse och i föreningens årsberättelse kan man ta del det gångna årets ekonomiska berättelse. Jag bedömer att det räcker gott och väl som redovisning.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Annons:
Lena
7/6/12, 8:49 PM
#56

#51 Konflikten TS har hamnat i när det gäller Katthemmet kan inte vi lösa här på Hittekatter iFokus.

Däremot är TS såsom insamlingsansvarig skyldig att redovisa vad vederbörande använder de insamlade pengarna till. Om det av någon anledning inte går att använda pengarna till det de samlades in för måste det tas upp i en öppen diskussion där de som givit pengar kan vara med och påverka vad de istället ska användas till.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
7/6/12, 8:51 PM
#57

"Jag kan åta mig att samla in pengar till Katitsis operation men jag klarar inte så länge till att ge missekatterna det som de behöver dagligen. "

"Kattungarna är ju en sak men det tyngsta är att jag inte orkar ta hand om Katitisi under hennes konvalecenstid ensam. Finns det inte en enda kattvän som kan stötta mig praktiskt med denna katta tills hon är frisk och kan omplaceras."

Inget har dock hänt mer än att jag är tröttare och ledsnare.

"Katitsi är verkligen i stort behov av att få komma till någon där hon får vara med familjen mer än vad som är möjligt hos mig. Att släppa ihop henne med mina katter skulle nog bli en del blodvite."

"Kattungarna ska jag börja låta vara med mig och mina katter på nedervåningen men det innebär att det blir riktigt tråkigt för Katitsi."

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4fc3edf2d4ebea401e00ca6a-jag-behover-er-hjalp?discussions-1

Jag tycker att det verkar som läget var akut,katterna behövde flytta snarast.Att katterna skulle stanna kvar i jourhemmet verkar inte vara ett alternativ.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
7/6/12, 10:39 PM
#58

#54 "Istället för att förutsätta att allt som TS säger är lögn (För då är det nog kört med pengarna) Så förutsätt att hon talar sanning och hitta då en lösning där hon kan känna sig trygg med att pengarna faktiskt går till katterna".

Det var en märklig formulering det där om att det skulle vara kört med pengarna! Får förtydliga igen för dig att TS alltså gjort en insamling på HiF. Det är således medlemmarna här på sajten som skänkt pengar till ett specifikt ändamål = en namngiven katts veterinärräkningar. Enligt mitt sätt att se det ska pengarna gå till detta och inget annat.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ambrose
7/6/12, 10:55 PM
#59

#58 Om någon skulle starta en insamling för egen vinnings skull så finns det inte mycket någon av oss kan göra åt saken om den personen packar ihop och drar eller hur? Så det hjälper inte alls att förutsätta att så är fallet….

Ingen av er som har svarat på mina inlägg verkar förstå vad det är jag försöker få fram. Det viktigaste är att pengarna går vidare till de de var ämnade för (Katitsi och henne ungar). Då måste väll ändå det bästa vara att hitta en lösning till problemet istället för att kasta anklagelser till höger och vänster?

Vad jag har försökt att göra är att komma med eventuella lösningar så att problemet kan klaras upp.

Visst, ni kan påpeka att katterna nu tillhör katthemmet och att katthemmet inte har några skyldigheter imot TS, men hade det inte varit värt det.. om katthemmet kunde försäkra TS (givet att TS talar sanning och inte samlade in pengarna för sin egen skull) om att pengarna går till sitt rätta ändamål och på så sätt hade allting varit löst.

Är inte inte värt att ha en konversation mellan katthemmet och TS i utbyte mot de 15 000? Tycker inte att det är mycket att begära för 15 000 och för alla de katter som katthemmet kan lägga pengar på istället.

Jag vet att pengarna inte är TS, men just nu är det h*n som har tillgång till dem
Ni kan ju t.ex. arbeta med TS istället för mot.. och föra en diskussion mellan samtliga donatorer om vad som ska göras med pengarna istället om TS ej vill lämna över dem till katthemmet.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lena
7/6/12, 11:02 PM
#60

#58 Anklagelser? Lösningen på problemet handlar om att vi får ordning på pengarna! Svårare än så är det inte. Inte mycket att diskutera helt enkelt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ambrose
7/6/12, 11:07 PM
#61

#60
Nej… Målet är att ni får tillbaka pengarna, men först måste ni hitta en lösning på hur ni tar er dit.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Puma77
7/6/12, 11:07 PM
#62

#59 Att starta en insamling på hittekatter får inte vem som helst. Du har inte varit medlem så länge vad jag förstår och är så inte så insatt.

Lösningar? Jag har inte sett några lösningar som du kommit med utan vill snarare att man ska svansa efter TS önskemål och göra som TS vill. En förening/katthem funkar inte på det sättet. De har sin lagar och regler att följa efter och kan inte göra som alla de som skriver över katterna önskar.

För TS över pengarna till SK går pengarna givetvis till Katitsi och TS har redan tidigare skrivit att om det blir något över så får SK dem pengarna.

Vad får dig att vara så insyltad på att TS är just den som pratar mest sanning här för dina inlägg lutar mer åt att försvara TS.

 

//Pia

Annons:
Ambrose
7/6/12, 11:17 PM
#63

#62 Jag försöker inte försvara TS, men som jag har sagt tidigare så gör det ingen nytta att föresätta att TS ljuger.
Om det nu skulle vara så att TS beslutade att behålla alla pengar själv, tror du att något vi säger här skulle göra någon skildnad?

Då är det bättre att förutsätta motsattsan och jobba runt det.

Det bästa hade självklart varit att bara lämna över pengarna och sedan var det inte mer med det, men om det nu inte fungerar (vilket det tydligen inte har gjort hittills) då får man ta nästa steg. HUR ska vi se till att TS lämnar över pengarna. Att säga att "Det är inte hennes/hans pengar så han ska lämna över dem!" 101 ggr hjälper ju knappast.

Så vad krävs då för att pengarna ska gå till det de var ämnade för?
Det beror ju på vad TS har för anledning till att inte lämna över dem och som TS har skrivit (jag tänker förutsätta att h*n talar sanning eftersom det motsatta int leder någon vart) beror på att h*n inte litar på katthemmet så är det ju det problemet man måste lösa. Eller?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Puma77
7/6/12, 11:29 PM
#64

Ja du tänker förutsätta att TS talar sanning eftersom motsatta inte leder någon vart. Där har du svarat!

Risken som TS gör om inte pengarna hamnar där de var ämnad är ju att de som skänkt pengar till detta anmäler henne för förskingring. På hittis finns chansen att inga insamlingar kommer att ske och katter kommer bli lidandes och jag ser fortfarande inga lösningar på problemet i dina inlägg utan snarare att man ska svansa efter TS krav vilket inte är en lösning.

Konflikten mellan TS och SK är mellan dem och har inget med hittekatter i fokus att göra däremot att pengarna hamnar där de ska är något som berör hittekatter i fokus.

 

//Pia

majvi
7/6/12, 11:42 PM
#65

Det har gjorts en insamling till Katizis veterinärvård.Det stod inte någonstans att pengarna bara skulle användas till Katizis vård om den som startade insamlingen skulle få igenom vissa villkor för att det skulle ske. Betalas inte pengarna ut till Katizis vård måste det ändå vara frågan om förskingring.

En annan lösning är att varenda öre betalas tillbaks till de som skänkte pengarna

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

UlrikaD
7/6/12, 11:42 PM
#66

Jag känner ingen inblandad och jag har inte varit med i alla turer som tydligen varit innan.

Men det här är ju katastrof för alla andras insamlingar till behövande katter. Vem vågar lita på att pengarna verkligen kommer dit de ska om folk sitter och "håller" på dem.

Om jag skänker pengar till en specifik katt så får väl pengarna följa katten vem som än har den?

Jag trodde i min enfald att man ville jobba för samma sak, hjälpa katter. Men om man inte kan lita på att pengar man skänker går dit de ska vem vågar då skänka?

Ambrose
7/6/12, 11:43 PM
#67

#64 Ja… konflikten mellan TS och Sk rör dem, men eftersom pengarna är beroende av den konflikten så rör ju även konflikten hittekatter…

Om man har ett problem så hjälper det tyvärr inte att stånga huvet i samma vägg om och om igen… och eftersom så många katter berörs av det här problemet så borde det väll vara alla vilja att få det löst?

Att "svassa efter någon" som du så fint uttrycker det.. är något som kallas kompromiss….. tycker du inte att det är värt att "svassa" lite om det innebär att pengarna kommer till rätta och insamlingar kan fortsätta här på hemsidan?

Och jo.. att föra en diskussin mellan donatorerna och TS.. eller se till att TS kan lite på SK tycker jag helt klart är lösningar..

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

majvi
7/7/12, 12:16 AM
#68

Om man måste göra kompromisser efter insamlingen har avslutats för att pengarna ska betalas ut av insamlaren då skulle då inte jag riskera att ge pengar till någon annan insamling här i fortsättningen.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[Skyggis]
7/7/12, 12:26 AM
#69

Problemet är att pengarna inte kommit Katitsi tillgodo som utlovats och som man lovat bidragsgivare att DIT ska de hamna. Till Katitsi. En privatperson sitter istället och håller fast vid dessa pengar som Katitsi är i stort behov av och som skänkts av andra. Hur hjärtlös kan man bli?

Viljan att lösa det ligger hos TS som omgående borde föra över bidragen till katten. Inget att diskutera. Bara att GÖRA det.

Annons:
Camillhe
7/7/12, 1:03 AM
#70

Jag känner inte dig Annunaki och jag känner inte till Stockholms katthem. Och visst pengarna måste ges över till katthemmet utan förbehåll eftersom pengarna är Katitzis.

Men om det skurit sig mellan de två parterna kan jag förstå att det blir en stark känslomässig reaktion för dig Annunaki, som tagit hand om katten och bebisarna och jag uppfattar det som att du skrivit mycket av det du skrivit i affekt.

Jag tänker att Annunaki kanske kan få lugn i sinnet om Stockholms katthem kan lova att hålla henne uppdaterad, även om det kan vara tufft då jag kan förstå att man har mkt jobb med katthemmet. Men Annunaki har säkert fäst sig vid den här familjen och då kan det kännas oerhört svårt att behöva släppa taget. Av det lilla jag hört och läst om Stockholms katthem så verkar de vara väldigt bra och i vår internetvärld har vi ju alla sett att det snabbt kommer ut när Katthem och föreningar handlar fel och är "dåliga". Och jag tror inte att Stockholmskatthem skulle ha så gott rykte om de inte var bra.

Kanske Stockholms Katthem kan ge Annunaki en annan kontaktperson och så kanske man kan börja om från början? Det blir så lätt infekterat när det är mycket känslor inblandade.

Skulle inte en lösning på pengafronten vara att du Annunaki kontaktar den veterinär katthemmet använder sig av och sen för över pengarna dit och att veterinären öronmärker de för Katitzi?

Selma99
7/7/12, 7:48 AM
#71

Nog blir man mycket tveksam till detta att skänka pengar om det visar sig att skänkta medel inte kommer katten tillgodo. Det är ju liksom det människor öppnat plånboken för. Jag brukar själv sätta in lite pengar om jag har möjlighet när jag känner att det känns seriöst. Det här kan få till följd att människor faktiskt inte litar på insamlingar på den här sajten. Jag förstår moderators oro för just det.

Josefa
7/7/12, 9:45 AM
#72

Ett alternativ (onödigt bökigt sådant) är att TS sänder tillbaka pengarna till dem som skänkt, så kan de sedan själva välja om de vill betala in samma summa till katthemmet. För att TS själv ska behålla pengarna är uteslutet. Eller pengarna kanske inte finns längre? Man kan ju inte låta bli att undra om det är en vana "katthjälpare" har, att ljuga och fiffla till sig fördelar.

Lena
7/7/12, 10:08 AM
#73

Den som startar en insamling - i det här fallet TS Anunnaki - har ansvaret att redovisa insamlingen så att de som skänkt pengar kan se att de går till det de var ämnade att gå till. Utbetalningar etc ska styrkas med kvitton.

Om något händer som gör att pengarna inte kan gå till ändamålet måste även det redovisas och ett beslut tas över vad som istället ska hända med pengarna.

Jag har nu gett Anunnaki fram till den 10/7 2012 på sig att lämna besked om vad som ska hända med pengarna. Om så inte sker tvingas jag vidta åtgärder. (Något jag hoppas slippa).

Den här tråkiga historien har gjort att jag tagit beslut om att stoppa nya insamlingar från privatpersoner. Från och med idag - den 7/7 2012 kommer inga nya insamlingar beviljas. De insamlingar som redan är bevilade kommer att ligga kvar.

Vi som är ansvariga för Hittekatter iFokus kan inte åta oss uppgiften att medla och agera i eventuella konflikter som den som har insamlingen hamnar i. Det faller på sin egen orimlighet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
7/7/12, 10:21 AM
#74

#73 För jävligt att en enda person lyckas förstöra för andra behövande katter! Men den enda logiska konsekvenen.

Anunnaki, vill du behålla respekten inom hittekattsvärlden lämna ut pengarna nu till Stockholms Katthem.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[[Netticat]]
7/7/12, 4:21 PM
#75

Gnäll gnäll gnäll, det enda jag utläser av Anunnakis olika inlägg. Om det nu är sååå  jobbigt att ta hand om katter, så ställ inte upp som stöd/jour/akut-hem!!!

Stockholms katthem har ställt upp och hjälpt dig, gjort ett stort undantag bara för dig, och du belönar dom genom att skriva en massa skit om dom Förvånad .
Du har skrivit över katterna på dom och kan inte kräva att du ska kunna bestämma nu!!!!

Jag är helt säker på att dom är betydligt mer kompetenta än vad du är, efter att ha läst allt du har skrivit här inne Obestämd .

Och lämnar du inte över pengarna så lär du få många polisanmälningar på dig…

Debattia
7/7/12, 5:02 PM
#76

Efter att ha läst den här tråden blir jag mycket konfunderad över dig som tagit hand om dessa katter? Varför har du inte varit till veterinär med katterna när du har fått ekonomisk hjälp till det av flera här inne. Du hade själv kunnat låta undersöka,kastrera, vaccinera och behandla dem med dom pengarna innan du lämnade dom till katthemmet.

Du klagar på deras karantän och vill därför inte överlämna pengarna. Så din missgynnhet ska gå ut över katterna ?

Jag får tyvärr uppfattningen om att allt gnäll om katthemmet är en ursäkt för att pengarna inte finns där dom borde finnas.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Annons:
Kattens57
7/7/12, 6:50 PM
#77

Åk ut du ts till Katitzi,och titta in i hennes ögon och säj:ha,där lurade jag dej allt,av mej får du ingen ekonomisk hjälp! Klarar du det? Fy satan säjer jag bara,stackars katt!Gråter

Katthemsmatten
7/7/12, 7:01 PM
#78

Jag är övertygad om att katten får all den vård hon kommer att behöva. Vi som skänkt pengar till operationen hade gjort det utan att Katitsi hade fått ta del av pengarna. Alla motsägelser TS kommer med och att hon envist vägrar att svara på vissa frågor gör att jag undrar om det någonsin var tänkt att.pengarna skulle gå till veterinärvård. Det riktigt tråkiga är att Annunaki med sitt agerande nu förstört möjligheten för seriösa katträddare att få hjälp.den här vägen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Kattens57
7/7/12, 7:23 PM
#79

,,,Och vart tog hon vägen??

Lena
7/7/12, 8:31 PM
#80

Jag har idag den 7/6 via PM uppmanat TS att berätta vad h*n ämnar göra med de insamlade medlen. Jag fick senare ett svar på frågan, som jag bett TS att lägga ut i redovisningstråden. Jag väntar nu på att så ska ske.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

hansr
7/7/12, 10:29 PM
#81

Eftersom diskussionen här verkar handla om samma sak som en annan tråd dubbelpostar jag en kommentar jag skrev där. Jag förstår faktiskt inte varför ni är så upprörda.

TS samlade in pengar till en operation av Katitsis knä. Inte till Stockholms katthem eller något annat. Därmed är det rimligen TS skyldighet att se till att pengarna används just till denna knäoperation och inte till något annat.

TS har klargjort att pengarna kommer att betalas till veterinären som genomför operationen när detta är gjort.

Om knäoperationen av någon anledning inte skulle bli av bör pengarna självklart betalas tillbaka till dem som skänkt pengar. Det finns ingen anledning att tro att detta inte kommer att ske i så fall. Jag har själv bidragit till insamlingen, och hoppas naturligtvis att den stackars katten verkligen får sitt knä opererat så som det var meningen.

Lena
7/7/12, 11:50 PM
#82

#81 Svarar dig även i denna tråd!

"TS har klargjort att pengarna kommer att betalas till veterinären som genomför operationen när detta är gjort".

Var har TS klargjort detta menar du? Är det i sin egen blogg? Hon tänker ju uppenbarligen inte skriva mera på Hittekatter iFokus. Det är mycket beklagligt eftersom hon haft insamlingen här på sajten. Som ansvarig för insamlingen är det hennes uppgift att slutredovisa med kvitton att pengarna gått till det de var avsedda för. Om medlen av någon anledning inte kan gå till det insamlingen var avsedd för måste en diskussion tas där de som skänkt pengar kan vara med och bestämma vad som ska hända med medlen. Att bara dunsta på det här sättet är helt enkelt inte okey! Hon missbrukar härigenom det förtroende vi gav henne när vi godkände hennes ansökan om insamling.

Om hon bara hade svarat på mina frågor om insamlingen hade inte det här tråkiga läget behövt uppstå. När så inte skett får man förstå att det blir upprörda känslor från våra medlemmar som bidragit till insamlingen.

Även om många bidrag kommer från egna bekanta till TS har dock en oansenlig summa verkat komma från HiF´s medlemmar. Detta enligt TS egen utsago i #44insamlingstråden: "Mer än hälften av penagrna har kommit från mina trakter och då från människor som åtminstone vet vem jag är men jag mycket ödmjuk inför att så många som inte vet vem jag är ändå har skänkt så mycket pengar".

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
7/8/12, 9:36 AM
#83

Vet dessa människor i TS  närområden om att pengarna de skänkt med stor sannolikhet inte kommer att hjälpa den katten som de var ämnade för? Tvivlar på att människorna kommer att vilja se kvitto från en veterinär att penganra har använts till det de blivit givna till. Med stor sannolikhet är de människorna inte här inne och läser, och har ingen aning om hur TS tänker använda pengarna.

Annons:
majvi
7/8/12, 11:35 AM
#84

Jag citerar johnnys girl på katthemmet här

"Att journaler från tidigare veterinärbesök inte kom med katterna medför ökade kostnader då katten återigen behöver genomgå veterinärundersökningningar. Eftersom hon är en skygg katt medför det att hon helt i onödan utsätts för en stressande veterinärundersökning hon redan genomgått."

"Någon måste betala för kastrering, id-märkning, vaccinationer, veterinärundersökningar, röntgen  och en ev. operation. Som ett resultat av de kostnader katthemmet nu får för katterna så kan det medföra att vi tvingas säga nej till andra behövande katter vilket är mycket tråkigt."

"Det är omöjligt att arbeta om fd. ägare ska kräva inflytande efter att katterna skrivits över. Katthemmet måste få planera sin verksamhet utifrån rådande omständigheter och har inte bara dessa tre katter att ta hänsyn till.  Katthemmet har ingensom helst  skyldighet att kommunicera med eller lämna ut några journaler eller andra uppgifter överhuvudtaget, men ville tillmötesgå TS då hon var så orolig för katterna.Att TS påstår att journarna  är ett falsarium och  använder dem för att smutskasta katthemmet är tråkigt, men att ifrågasätta om katterna överhuvudtaget lever är direkt kränkande."

Om insamlingen är till för att hjälpa katitsi med hennes ben då är det inte bara en ev operation som kostar.Det kan behövas flera veterinärundersökningar och röntgen och det innebär också en kostnad för katthemmet.

Som johnnys girl skriver  är de  inte skyldiga att lämna några uppgifter om katterna till ts och efter omständigheterna förstår jag om de hellre tar kostnaderna själva än försöker få nåt avtal med ts.Sen är det möjligt att pengarna eller delar av summan ska betalas då man hämtar katten och då finns inte de insamlade pengarna där.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

MissMaven
7/8/12, 1:00 PM
#85

Jag förstår inte varför både pengarna och alla journaler från tidigare veterinärbesök inte följde med katten?

Jag hoppades så mycket att katten kan bli hjälpt så fort som möjligt på bästa möjliga sätt och blev chockad och förvirrad när jag läste allt som hänt och som skrivits här på sistone.

Jag har stort förtroende för Stockholms katthem men det fortroendet har jag också för många privatpersoner som hjälper utsatta katter. Jag hade förtroende för Anunnaki också, trots att jag inte känner henne. Jag förstår inte vad som hänt. Jag har bidragit litet till insamlingen till Katitsis operation och är så ledsen nu.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Puma77
7/8/12, 1:04 PM
#86

#85 Du kan alltid kräva pengarna tillbaka och föra över dem dit du vill själv sen.

 

//Pia

Alexej
7/8/12, 1:10 PM
#87

#85 Troligtvis var katten aldrig hos en veterinär för hon blev inte heller vaccinerad under de 3 månader hon bodde hos TS. Katthemmet fick bara en handskriven lapp med en hemmadiagnos men inga pengar. Och som det står tidigare:

"Någon måste betala för kastrering, id-märkning, vaccinationer, veterinärundersökningar, röntgen  och en ev. operation. Som ett resultat av de kostnader katthemmet nu får för katterna så kan det medföra att vi tvingas säga nej till andra behövande katter vilket är mycket tråkigt."

Men Annunaki vägrar lämna ut pengarna, nu kan inga andra katter här få en insamling längre. Bra jobbat, Annunaki! För jag vet att du läser här likamycket som vi läser din blogg: http://www.hilbertshotell.net/page36.php. Du är en skam för hittekattsvärlden. Berikar dig på kostnad av Katitzi och andra katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

MissMaven
7/8/12, 1:16 PM
#88

#86 Ja, det kan jag göra. Samtidigt tycker jag att det är jättesynd att alla insamlingar från privatpersoner stoppas pga det här fallet! Men jag förstår det beslutet också.

Jag hoppas att Anunnaki överför pengarna till Stockholm katthemmet och skickar alla journaler till dem också.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MissMaven
7/8/12, 1:31 PM
#89

#87 Förvånad

Jag har fått uppfattningen att katten var undersökt av veterinären. Här står det, i början:

"Det går att operera men en operation kostar 17000 kr enligt uppgift från Falu Djursjukhus. Operationen kan genomföras tidigast i mitten av juni när kattungarna har blivit 12 veckor."

Det är så klart möjligt att det var en hemmaställd diagnos, och att man bara ringde Falu Djursjukhus och frågade vad en sådan operation skulle kosta, men jag antog (så klart) att det var en veterinär som ställde diagnosen!!!

Och det att katten inte var vaccinerad är inte ok!

Jag hoppas att det här löser sig och att andra behövande katter kan få godkända insamlingar igen.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[Skyggis]
7/8/12, 4:27 PM
#90

Att inga journaler skickats med Katitsi är märkligt då TS skrivit att hon inte vill att Katitsi ska utsättas för onödig stress - vilket är ett av hennes argument för att hon nu själv är upprörd - den onödiga stressen hon anser att Katitsi utsätts för på katthemmet.

Nu får hon göra om veterinärbesök och på grund av det bli stressad i onödan. Finns journaler skickar man självklart med dessa.

Hade jag skänkt till Katitsi hade jag i detta läget begärt pengarna tillbaka och därefter fört över summan till Katitsi dit hon nu befinner sig. Det är där de kan göra nytta, ingen annanstans. Om det blir op eller ej, finns det kostnader såsom kastrering, vaccinationer och undersökningar inför en eventuell op som alla kostar. Det borde även vara upp till de andra som skänkt utanför denna site att få reda på hur allt utvecklat sig för att sedan själva avgöra om de vill få tillbaka sina pengar för att kunna skänka vidare dem till Katitsi på Stockholms katthem.

Annons:
[hattrick]
7/8/12, 5:15 PM
#91

Jag förstår verkligen ingenting av TS skapande av denna tråd.
H*n har fått hjälp av Stockholms katthem, som gjort ett undantag, eftersom de inte hjälper katter utanför gränsen.
Detta gjorde de för att TS klargjorde att h*n inte orkade med situationen med Katitsi m ungar.
Borde man inte vara tacksam över den hjälp man fått istället för att kritisera? Om man inte orkar med kattfamiljen borde man väl heller inte orka ställa till bråk här, eller?
Insamlade medel som är öronmärkta till en katt ska gå till den katten det är ämnat åt, allt annat är oseriöst.

Bullemor
7/8/12, 7:48 PM
#92

Journalerna bör kunna överföras mellan den först undersökande veterinären/kliniken och direkt till SK's veterinär utan att först mellanlanda hos någon  annan person. Hör bara katthemmets vet. av sig till Falu? (eller vilka det var) så borde de kunna få svar direkt om det finns några journaler att hämta…

Det måste inte alltid vara den person som kom in med katten som begär ut journalerna.

Lena
7/9/12, 7:19 AM
#93

Ber alla att tänka på våra Skrivregler!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sakring]
7/9/12, 11:37 AM
#94

Det går bra att SK som numera är ägarare att begära ut journalerna.

Misan
7/9/12, 11:45 AM
#95

Tror att det handlar om att försöka få bort blickarna från sig själv och få med sig andra att gå mot katthemmet istället. Ett sätt att försöka rättfärdiga sig själv varför man inte låter pengarna följa med katten utan behåller dem i ett försök att manipulera och styra Stockholm äldsta katthem. Lycka till det kommer aldrig att lyckas.

Katten kommer att få all vård den behöver oavsett pengarna men det är tråkigt att det blir på bekostnad av andra behövande katter som de inte kan ta in på grund av detta.

Dessutom blir andra katter lidande här för att det inte kommer att bli flera insamlingar.

[sakring]
7/9/12, 12:11 PM
#96

# 95 Det var inte särskilt snyggt skrivet. Varför skulle T.S behålla pengarna själv?

Puma77
7/9/12, 1:19 PM
#97

#96 Majvi skrev inte att TS skulle behålla dem själv.

 

//Pia

Annons:
[sakring]
7/9/12, 5:55 PM
#98

# 97 Det var Misan som skrev. Det låter så när jag läser det.

Puma77
7/9/12, 7:12 PM
#99

#98 Sorry menade ju Misan ;) Det står "behåller dem i ett försök att manipulera och styra Stockholm äldsta katthem". Det betyder inte att TS kommer behålla dem själv. Det kan vara så att de som skänkt pengarna får tillbaka dem eller att det går till någon annan behövande katt istället.

 

//Pia

Misan
7/9/12, 7:27 PM
#100

ja det var jag som skrev det och det är vad jag tror. Efter att ha läst på henne blogg där det uttryckligen står att hon inte tänker lämna över pengarna till Sthlms katthem utan till en veterinär där hon själv ska vara ledande i utredningen av katten och ha tillgång till alla journaler. Hon ska betala räkningen till veterinären.

Dessutom hetsar hon folk på sin blogg att börja ringa till katthemmet och begära ut information om katten eftersom de har betalt för katten, men vänta nu de har betalat pengar till henne och hon vägrar ge dem till katten, då ska man alltså ringa till henne istället för katthemmet eftersom det är hon som har pengarna.Desutom tycker hon att hon ska ha tillbaks mamma och ungar, ja inte konstigt eftersom hon hade hittat köpare åt kattungarna och tyckte att Sthlms katthem skulle låta henne få tillbaks dem och hon skulle stå för kontrakt och kontakt med eventuella nya ägare, katthemmet skulle inte få veta något. Hmmmm. ja vad säger man om det_

Citat: I en lång rad kommentarer har skribenter hetsat upp sig så till den milda grad att de inte verkar förstå att jag inte kan släppa pengarna ifrån mig så länge inte Katitsi är opererad och jag från behandlande veterinär fått en faktura plus att jag fått träffa både Katitsi och aktuell veterinär.Slut citat._

_Citat
De skänkta pengarna finns fortfarande hos mig och där kommer de att stanna till dess att jag träffat Katitsi och hon är opererad samt att jag träffat behandlande veterinär. Slut citat:

_Hon lär aldrig få styra på Sthlm katthem innan hon har blivit invald i styrelsen.

OBS! Detta är min egen åsikt och har inget med hittekatter att göra. utan enbart av vad jag har läst att TS själv har skrivit här och i sin egen logg.

Misan
7/9/12, 7:29 PM
#101

#99 jag hoppas att hon betalar tillbak pengarna till dem som har givit dem. För vidare trovärdighet inom kattvärlden.

[sakring]
7/9/12, 7:38 PM
#102

Bedrövlig är vad det är.

majvi
7/9/12, 7:44 PM
#103

_Citat
De skänkta pengarna finns fortfarande hos mig och där kommer de att stanna till dess att jag träffat Katitsi och hon är opererad samt att jag träffat behandlande veterinär. Slut citat:
_

Här verkar det som om hon tänker behålla pengarna.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Lena
7/9/12, 10:15 PM
#106

Jag väntar fortfarande på att TS själv ska skriva här i tråden vad hon ämnar göra med de insamlade medlen. Ett rakt och ärligt besked direkt från den som är ansvarig är alltid att föredra framför tystnad och/eller skriverier på andra sajter/bloggar/forum. Det leder bara till spekulationer och onödiga bryderier.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[[Netticat]]
7/9/12, 11:48 PM
#107

Ja hur man än vänder och vrider på det, så har hon ju skrivit att pengarna ska gå till Katitsi och hennes bebisar

Om det nu inte behövs en operation så skulle ju pengarna gå till hennes id-märkning, kastrering, vaccinering. Och till bebisarna om dom skulle ha samma problem med benen….

Det skulle även skänkas till nån fond och Stockholms katthem skulle få det som blev över till nån annan katt oxå….

MEN det finns ju inte ens så mycket pengar så det ens täcker en operation (om den kostar 17000), i dagsläget??? 
Och om hon nu inte måste opereras, så tycker man ju ändå att att Annunaki skulle vilja att pengarna borde användas till det mest akuta när det gäller Katitsi, alltså id-märkning, kastrering och vaccinering av henne och vaccinering och id-märkning av bebisarna??? Det borde ha prio ett…

Hela den här historien verkar väldigt konstig Obestämd

Debattia
7/10/12, 12:03 AM
#108

Tycker detta är så sorgligt och förstör så mycket. Förstår nu  att även mamman finns på katthemmet,när jag läste den andra tråden var det någon som skrev så bestämt om vad som skulle göras med kattmamman så jag trodde hon fanns kvar där. Tack och lov så är dom flesta som ber om ekonomisk hjälp seriösa och det har inte varit många som lurat sina givare utan redovisat vart pengarna gått,under min tid här inne i alla fall.

Hoppas också att Stockholms katthem fortsätter , hjälpa till även om dom har fullt som i detta fallet och inte låter sig slås ner av detta fula påhopp..Tänk så värdefullt det var för katterna att få komma till dom  och få rättvård i stället för att stanna där dom var..En eloge till Stockholms katthem !!!

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Ankie
7/10/12, 4:31 PM
#109

men oj vilken lång tråd…jag måste säga att jag orkar inte läsa igenom hela, jag har ögnat….

Det jag är intressad av är om pengarna kommer att gå till det ändamål som det uppgivits om ifrån början???

För det är väl därför folk har gett pengar annars går det skam på torra land..

majvi
7/10/12, 7:10 PM
#110

Ankie, vi är alla intresserade av om pengarna kommer att gå till Katitsis vård som meningen var.Nu verkar det bara som de betalas ut om vissa villkor som ts har uppfylls.

Citat: I en lång rad kommentarer har skribenter hetsat upp sig så till den milda grad att de inte verkar förstå att jag inte kan släppa pengarna ifrån mig så länge inte Katitsi är opererad och jag från behandlande veterinär fått en faktura plus att jag fått träffa både Katitsi och aktuell veterinär.Slut citat.

Citat De skänkta pengarna finns fortfarande hos mig och där kommer de att stanna till dess att jag träffat Katitsi och hon är opererad samt att jag träffat behandlande veterinär. Slut citat:

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
7/10/12, 7:39 PM
#111

#110 Detta är skrivet på TS egen blogg. Jag vill ju att h*n meddelar sina planer direkt här på Hittekatter iFokus.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[Skyggis]
7/10/12, 8:07 PM
#112

TS har kommenterat en del på sin blogg för er som vill läsa..

Lena
7/11/12, 7:16 AM
#113

För att inte skapa förvirring låser jag nu denna tråd och hänvisar istället till den nyskapade tråden Sth Katthem ang Katitsi. Detta för att inte ha samma diskussion i flera olika trådar samtidigt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: