Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 5571 ggr
Lena
7/1/12, 2:05 PM

Kastreringsbussen!

Från kampanjsidan:

"Kastreringsbussen är en mobil djurklinik som är stationerad i Skåne. Vårt huvudområde är att arbeta med förebyggande djurskydd i form av kastrering, vaccination och id-märkning av katter. Syftet med vårt arbete är att förhindra att oönskade katter föds till en oviss framtid"

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
7/1/12, 2:06 PM
#1

Det låter ju som ett kanonbra projekt det här! Helt i min smak!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Camillhe
7/1/12, 9:23 PM
#2

Jag tycker kastreringsbussen är en otroligt bra idè och de som jobbar med den är fantastiska!

Katthemsmatten
7/1/12, 10:02 PM
#3

Finns det mer information om det här projektet?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tissetassarna
7/1/12, 10:11 PM
#4

Såg på facebook att dom skulle börjamed att kastrera 100 hemlösa katter, jag är nyfiken på om dom redan har avtal med föreningar och vilka föreningar det är som kan hålla 100st hemlösingar.

det framgår ju inte vilka dom sammarbetar med och katterna måste väl ändå hållas npgonstans under läketiden samt att som inte själva kan ansvara över ett tnr projekt så stort med en mobilverksamhet som det troligtvis kommer bli högtryck på.

Undrar även hur dom gör med de sjuka katterna, ger dom katterna vården eller kastrerar dom bara och låter föreningen dom sammarbetar med ta katten och kostnaderna?

Iden är kanon och hade varit bra med fler i sverige än i skåne.
(inget negativ menat i detta inlägg, bara allmänna frågor)

Camillhe
7/1/12, 10:28 PM
#5

De samarbetar med alla, och har inte speciella avtal med bara vissa. Både föreningar och privatpersoner kan ringa och be dom komma. Ev att föreningar får lite rabatt, det vet jag inte, men deras priser är väldigt låga.

Mer info finns på deras FB sida.

Tissetassarna
7/1/12, 10:32 PM
#6

men projektet för de här med kastrering av 100 helmösa katter där ska katterna bli kastrerade, id märka och vaccinerade som gåva till föreningen.
Vilket är kanon

Annons:
Lena
7/1/12, 10:55 PM
#7

#3 Har tyvärr inte hittat någon annan information än det som står på sidan jag länkade till i #0.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
7/2/12, 8:19 PM
#8

Den infon kändes litet mager för att uttrycka det milt. Skulle gärna bidra till ett sånt här projekt men inte utan mer information om hur man tänker sig att arbeta. Potentiellt kan det här vara ett 'nigeriabrev'. Någon som har länk till hemsida eller e-post till någon som ansvarar för projektet?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Camillhe
7/2/12, 9:06 PM
#9

Katthemsmatten, ditt inlägg finner jag väldigt negativt . Det är veterinärer som gör en grej för att försöka få bukt med kattproblemet i Sverige. Det kostar att anlita dom men det är självkostnadspris, dvs de tjänar ingenting på verksamheten. Hur sjutton kan du få ihop det till att detta skulle vara som ett Nigeriabrev???

Människor ringer till dom, dom kommer hem till människor och utför vaccinationer, kastreringar, chipmärkning till ett väldigt lågt pris jämfört med vad det kostar på en veterinärklinik. Jag har goda vänner som genom sina föreningar anlitat dom och är oerhört nöjda.

Vill man kontakta dom kan man göra det via deras FBsida https://www.facebook.com/pages/Kastreringsbussen/463134943699590?sk=info

Alexej
7/2/12, 9:18 PM
#10

idéen är toppen, varje kastrerad katt ett framsteg.

Klart det finns en insamlingssidan -Kastreringar kostar.

Läs här och ge bidrag!!!

http://www.fundedbyme.com/projects/2012/06/kastreringsbussen/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
7/2/12, 10:07 PM
#11

Jag har beställt hem dem om 2 veckor. Vaccinering att 9 kattungar. Det blir billigare än om jag tar dem till veterinär här i Helsingborg.

LinnMafalda
7/2/12, 11:08 PM
#12

Kastreringbussen är startad av Andrea som även är en av grundarna och kontaktpersonerna på Djurhemmet Tigerharen. Arbetet för hemlösa djur som bedrivits ideellt av henne där i över 7 år tycker iallfall jag kan ses som en garant för att arbetet med kastreringsbussen är seriöst. De hundra kastreringarna är ju inte tänkt till en specifik föreningen. Insamlingen görs för att kunna kastrera ett stort antal katter gratis åt de föreningar som hjälper katter ideellt. Tanken med hela projektet är ju att kunna hjälpa föreningar gratis genom de gåvor och andra intäkter som kastreringbussen får.

brutt
7/2/12, 11:35 PM
#13

Superbra !

Annons:
Alexej
7/2/12, 11:52 PM
#14

#11+12 Super!

Tänk om det skulle finnas många såna bussar, överallt där det finns kattkolonier. Peta i Amerika  har kastrerad 25 000 katter rund omkring sitt katthem med hjälp av 2 kastreringsbussar. Både hemlösa och ägda katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sagolika
7/3/12, 8:47 AM
#15

Josefa, vad tar de för kastrering & vaccinering? Funderar på om det skulle gå att anlita dem till att göra vid Murre som ff går okastrerad i Tyringe och kan ge upphov till fler kattungar :(

Josefa
7/3/12, 8:51 AM
#16

#15 300 för kastrering, vaccinering och öronmärkning av hane. 450 för hona. Vet inte om de tar lite mer för en ägd katt.

Sagolika
7/3/12, 9:05 AM
#17

Murre är en hemlösing som kom traskande till ett boende för funktionshindrade. Han får mat & skydd för väder & vind, men ingen äger honom (då boendet/personal/patienter ej vill/får stå som ägare) och de har inte kommit loss att kastrera honom, vilket jag tycker är superviktigt då han går ute fritt (man behöver ju inte ge upphov till ännu fler oönskade kattungar).

Katthemsmatten
7/3/12, 11:21 AM
#18

#12 Tack för info. Då kommer saken i mycket bättre läge.

Medarbetare Hittekatter iFokus

LinnMafalda
7/3/12, 2:21 PM
#19

Och kontaktinformationen om någon vill prata direkt med dem är : info@kastreringsbussen.se eller 0733-611 006

[eskils]
7/6/12, 4:58 PM
#20

puttar upp viktig information

Annons:
majvi
7/8/12, 2:05 PM
#21

Jag funderar på om man inte kan ha en låst tråd med link till kastreringsbupssen så kan man lätt donera till dem.Jag tänker mig mest som information att de finns.

Det är flera här som intygar att de är seriösa och både privatpersoner och föreningar kan få hjälp av dem.

Tyvärr finns det inte sådana projekt i övriga delar av landet ännu

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[eskils]
7/11/12, 6:47 PM
#22

Putt för förebyggande djurskydd!

Lena
7/11/12, 7:50 PM
#23

#12 Det är en superseriös tjej som jag träffat IRL! Tigerharen brinner för den här frågan. Förebyggande arbete är det som ger allra störst effekt och något som bör uppmuntras!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Skyggis]
7/11/12, 10:57 PM
#24

Så bra med en kastreringsbuss Glad Bra priser också.

I vårt avlånga land med så många okastrerade katter skulle det även behövas stora kastrerings-långtradare.

Katthemsmatten
7/12/12, 8:51 AM
#25

Tänk om det här kan sprida sig över landet. På sikt kanske folk tar till sig det vi predikar dagligen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
7/12/12, 7:13 PM
#26

Ja det skulle behövas mycket av den här varan!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

skrollan
7/12/12, 10:28 PM
#27

Såg detta på Facebook bara här om dagen :-)

Annons:
[eskils]
7/22/12, 8:51 PM
#28

putt igen

Lena
8/1/12, 10:55 AM
#29

Aktualiserar detta inlägg!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

anebit
8/1/12, 11:27 AM
#30

En sån toppenidé!  Hoppas att det sprider sig till hela landet…. Tungan ute

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Sagolika
8/2/12, 12:16 PM
#31

Jag tycker det är en fantastisk idé som de ska ha massor av beröm för.

Det enda negativa är att de har kvar det gamla tänket med att inte kastrera yngre katter än 6 månader. Hade alla huskatter hemlösa såväl som privatägda (speciellt de som släpps ut redan som kattungar) kastrerats runt 12-16 veckor, så hade man effektivt fått stopp för fler stackars oönskade kattungar som far illa i kattkolonier osv. Det finns ju katter som kan föröka sig väldigt tidigt och vid 6 månaders ålder kan det redan vara försent.

Lena
8/2/12, 2:42 PM
#32

#31 Ja det är synd det där att det inte blivit allmänt vedertaget med tidig kastrering i Sverige.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: