Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 8439 ggr
Tissetassarna
2012-07-01 08:29

Kattsnuva trotts vaccinering?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår va mystique lite nysig på kvällen, tänkte inte så mycket på det då eftersom det inte var "blöta" nysningar.

Hon har som vanligt sovit med mej i sängen under natten och idag när jag vaknade så var båda ögonen igenklibbade och svullna, samt att nosen var igentäpt av hårt snor.

Har baddat hennes ögon och näsa så dem är rena men ögonen är väldigt vattniga och röda samt hinnorna är väldigt svullna.

Hon ska självklart få vård men min fråga är, kan en vaccinerad katt få kattsnuva?

Hon är altså ca 10v och fick sin första vaccinering för 1½ vecka sedan (20/6-12)

Annons:
Alexej
2012-07-01 09:13
#1

Ja, kattungar är väldigt känsliga för infektioner och så är hon bara vaccinerad en gång. Så det kan vara kattsnuvan eller en vanlig förkylning. Be veterinären om Azitromax om det inte bli bättre.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2012-07-01 09:19
#2

Katter kan få kattsnuva trots att de är vaccinerade. Kattsnuva är ett samlingsbegrepp över flera olika virusinfektioner som kan drabba katter. Vaccinationen skyddar inte mot allt, men mot de allvarligaste varianterna. Om det är en kattunge tar det ett tag innan de hinner bygga upp immunförsvaret. För att vaccinationen ska ha full effekt måste katten vaccineras 2 gånger.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tissetassarna
2012-07-01 09:46
#3

jag vet att dom ska vaccineras 2 ggr men nästa vccinering är 3-4 v efter första så har inte gjort det på henne än, hon ska få komma till veterinär imorgon och vi hoppas att hon kan bli frisk innan det är dags för den 2;a vacinationen så att hon kan ta den

Lena
2012-07-01 10:44
#4

#3 Nej de där veckorna måste ju gå emellan innan andra sprutan kan ges. Förhoppningsvis hinner behandlingen verka innan nästa vaccin ska tas. När fick kissen första vaccinationen? Det är alltid ett riskmoment det där för risken finns alltid att de blir exponerade för smitta innan skyddet är fullgott.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-07-01 11:12
#6

#5 Då har inte vaccinet hunnit göra så mycket nytta än vilket förklarar utbrottet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Camillhe
2012-07-01 12:12
#7

Tyvärr finns det en möjlighet att hon blivit sjuk av vaccinet, det händer ibland eftersom vaccinet är lite av smittan blandat med annat så att katten ska kunna bygga upp antikroppar mot det. Är inte allmäntillståndet bra när katten blir vaccinerad så klarar inte alltid immunförsvaret av att jobba som det ska med vaccinsmittan.

Tissetassarna
2012-07-01 12:27
#8

Hon var fullt frisk när vi tog in henne (iallafall vad som kunde bedömmas av veterinären då)

Lena
2012-07-01 12:31
#9

Problemet med kattsnuva är att det kan ligga latent och bryta ut vid stress/nedsatt immunförsvar. Det kan även bli reaktioner av vaccinet, fast det brukar bli mycket mildare än vid vanlig smitta. Med tanke på att den här kissen verkar visa rejäla symtom är det viktigt att du kontaktar veterinären.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Camillhe
2012-07-01 13:08
#10

Nej jag ser att det ser ut som att jag hävdar att katten var i dåligt allmäntillstånd, så menade jag inte. Jag ville bara få fram att vaccinet kan ibland vara orsaken till att de får det. Reaktionen på vaccinet brukar komma efter ca en vecka om det blir en reaktion. Sen var det kanske onödigt att skriva, det hjälper ju inte er, tänkte bara att det kan vara bra att veta om.

Hoppas hon blir frisk snabbt med behandlingen!

Tissetassarna
2012-07-07 11:43
#11

Vädligt tråkiga nyheter, nu har provsvaren på Mystique kommit in och hon har Clamydia samt herpes.

När vi såg symptomen på Mystique så kom hon genast i eget rum, dagen efter syntes även ögonsvullnad hos bianca och det har forsatt med ena kattungen efter den andra här hemma.
De vuxna r inte påverkade men källan till utbrottet kan antingen vara Missy eller slakthuskissarna.

Dessa sjukdommar kan ju ligga latent en långtid och sedan bryta ut vid stress eller liknande, kattungar som har sämmre immunfösvar vid övergångsåldern( från diande till foder) blir infektionskännsligare och kan på grund utav detta även få en aktiv sjukdom.

Vem som är källan kommer vi aldrig veta då denna sjukdom skall kollas via ögonsvabb i aktivt stadie de första 10 dagarna efter smittan, och de vuxna visar som sagt inga symptom, därav kan vi inte heller veta vilka katter som har herpes vilket inte är botbart och vilka som är fria från detta.

Alla katter i våran vård kommer behandlas med antibiotika (med undantag Messi, Melissa och Milton som sitter i karantärn) och inte kunna flytta till hem där det finns en katt som inte är fullt och ordentligt vaccinerad.

En helvaccinerad katt kan bära på viruset men även skyddas mot utbrott dock inte helt, utan det finns alltid en liten chans till att det kan bli aktivt ändå.

Vi kan inte heller ta in nya katter eller behålla våra egna om vi vill fortsätta med att hjälpa hemlösingarna, först när alla katter är flyttade och allt ordentligt städat mm så kan vi ta in och hjälpa igen.

Det är inte säkert att vi kommer göra detta dock då det knns otroligt svårt att adoptera bort de katter som tillhör familjen på riktigt!
Detta kommer kräva en hel del tänkande men meddelar självklart när vårat beslut är fattat!

Alexej
2012-07-07 18:38
#12

Vi använder Azitromax eller terramycinpulver. Hjälper mot herpes och clamydia.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tissetassarna
2012-07-07 20:41
#13

hjälper det mot själva sjukdommen herpes eller förebyggande för att man inte ska få den?

Vart finns det?

Annons:
Jourhemmet
2012-07-07 21:14
#14

Det är antibiotika och hjälper inte mot herpes utan klamydian. Klamydia är bakterie och herpes virus.

Klart att ni kan behålla era egna och fortsätta hjälpa andra katter. Hur många katter tror du inte har dessa sjukdomar latent?

Tissetassarna
2012-07-07 21:31
#15

Antibiotikan skall vi få på måndag, ang herpesviruset så känner jag personligen att när jag VET att katterna här hemma har det så kan jag inte med gott hjärta beblanda andra katter som EV INTE har viruset eftersom jag då medvetet utsätter de nya katterna för smittorisk, för att sedan adoptera ut dem och säga att katten är frisk.
Om det sedan skulle bli ett utbrott på herpes via stress i samband med flytt så kan det komma att stå verksamheten dyrt.
Tyvärr vet man ju inte alltid att katterna har detta virus men nu när jag själv vet detta känns det fel.

Skulle du själv kunna utsätta katter för en smitta som du vet finns i ditt hem bara för att den är "vanlig" hos katter?
Enligt mej är en del i arbetet med att höja katternas status även att minska smittorisken bland katterna för att förhindra så gott som JAG kan att fler katter skulle bli sjuka.

Kommer få mer svar från labbet på måndag och vet då mer om hur jag skall hantera situationen som finns här hemma just nu!

Jourhemmet
2012-07-07 21:42
#16

Jag har ju tre snoriga kattungar här just nu och ja jag kommer efter deras flytt att fortsätta hjälpa katter.

Tissetassarna
2012-07-07 21:45
#17

#16 men vet du att dom har herpes? Jag fick ju reda på det pga av en svabbning av ögonen, hade jag inte VETAT det så hade min syn varit annorlunda eftersom jag då hade fortsatt i godtro om att katterna var friska eftersom vi vinte visste annat.

Men vi tog ju in mystique pga hennes allvarliga tillstånd och fick så sett veta orsaken.

Jourhemmet
2012-07-07 23:25
#18

Herpes är det vanligaste kattsnuveviruset så det är nog troligt att det är det.

Tissetassarna
2012-07-07 23:45
#19

Har du tagit katterna till vet? det kan ju faktiskt hända att det är något annat som är i behov av antibiotika behandling.

Fagddu
2012-07-10 11:05
#20

Jag kan inte säga så mycket om hur du ska agera men min hittis hade nog (inte testdiagnostiserat utan symptomdiagnostiserat) herpesinfektion och trots att min dåvarande huskisse var fullt vaccinerade med sina två doser och ytterligare en dos ett år senare så fick han fortfarande infektionen. Nu har jag alltså två katter som nyser lite, kan få lite feber och rinnig näsa när stress uppstår. Stressen behöver inte vara så stor, utan kan utlösas av jul (packade väskor osv), omvaccinering (åka bur är aldrig kul) och annat som egentligen inte är så stressigt men kan utlösa återfall för dem. Detta är inte något som uppstår varje gång de blir lite stressade men det kan komma. Med andra ord är det inte konstigare än att jag själv får lite snuva någon gång emellanåt. (Faktiskt är jag nog snuvig oftare än vad de är pga allergi som jag kraftfullt förneker om någon frågor.) Man får bara ha lite koll på dem, och hjälpa till att klia nosen lite när det rinner (på huskissen är det sjukt uppskattat, på hittisen är det överhuvudtaget inte uppskattat).

Detta är, enligt min uppfatting, något som kan drabba alla katter oavsett vaccination om de träffar på nya katter antingen utomhus eller via stödhem/katthjälparorganisationer.

Jag förstår dock att du kanske är lite teveksam när du vet att smittan finns hos katterna.

Lycka till med vad du än väljer att göra! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: