Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1653 ggr
viciouscircle
6/24/12, 11:39 PM

Upphittad katt - dräktig

Till att börja med vill jag säga att detta inte är min katt. Och jag känner inte heller personen i fråga.. Det är en person som skrivit till mig anonymt och bett om råd allmänt vad gäller katter.

Det är alltså en honkatt dom har hittat.. Vad jag har förstått det så har dom nu tagit hand om den i ca 1 vecka (Tror någon annan "tog hand om den" innan..) den har alltså inte varit hos sin rätta ägare på ett tag.. De har försökt på alla möjliga sätt att hitta ägaren.. men utan resultat. (de har kollat upp diverse märkningar). Katten väntar kattungar.. De vet dock inte hur långt gången hon är.. men ska till veterinär så fort som möjligt. Jag talade om att abort kan vara ett alternativ i samband med kastrering.. Frågan är dock.. Hur lång tid tar det innan dom kan betrakta katten som deras egen? (ingen ID märkning finns ju). Samt.. KAN DE kastrera katten och ta bort eventuella kattungar om katten ännu inte är deras?

Som jag har förstått det så är det deras första katt som de har ansvar för och de är inte så sugen på att ha kattungar.. Självklart kommer dom ju att försöka ordna det på nåt annat sätt, så att mamma och ungar får det bra, om de inte kan ta bort fostren.

Jag vill inte diskutera den etiska frågan om hurvida abort är rätt eller inte.

Annons:
Lena
6/24/12, 11:48 PM
#1

Upphittade katter hanteras som Hittegods. När en upphittad katt förvaras via polisen brukar de dock endast hysa den på kattpensionat i 10 dagar. Efter det avlivas ofta katten om inte någon annan tar hand om den. Det handlar således inte om några långa tider.

Om jag förstått det rätt har den här kissen varit hemlös mer än den vecka dina bekanta haft den? Dessutom saknar den ID-märkning. I så fall borde det inte vara några problem att de tar hand om den som sin egen.

Bra om de tar den till veterinären och få det bedömt om kastrering är möjlig så snabbt de kan. Med tanke på honkattens unga ålder och hur det ser ut med så många hemlösa katter är det oftast att föredra om det går att kastrera. Men det beror på hur långt gånget dräktigheten är. Något som en duktig veterinär kan avgöra och råda dem i.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

viciouscircle
6/25/12, 12:07 AM
#2

#1 Tack för svaret!

Jag har rättat mig lite. efter att ha läst igenom det hon skrivit så kan jag konstatera att hon inte nämnt hur gammal katten är, inte vad jag lyckats hitta igen i alla fall. (Fick för mig hon var yngre).

Har informerat henne om riskerna med kattungar också.. och att det kan bli dyrt. Hon kommer att ta katten till vet så fort som möjligt som sagt, var mest den där biten om vem som äger katten och vad man egentligen får göra med den, som vi funderade över :)

martdat
6/25/12, 7:58 AM
#3

polisanmäl som upphittad bara. ang tiden så borde ni få tillåtelse av polis att kastrera om den kan antas vara hemlös. men kolla när ni ringer ,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattassen
6/25/12, 8:32 AM
#4

Hittegodslagen hos polisen säger 3 månader (åtminstone här i Göteborg). Däremot vet jag inte om det gäller en omärkt katt. Den har ju i princip ingen ägare som kan propsa på ägandeskapet.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

martdat
6/25/12, 9:11 AM
#5

4 jo det stämmer. ,men då läget e akut med tanke på dräktigheten o polisen inte lär betala så har jag för mig att de kan överlåta ägarskapet tidigare om de kan anta den e hemlös. eftersom det inte är lag på id märkning så kan man inet ta fullt hänsyn till om den är märkt elr inet.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: