Annons:
Etiketttips-råd
Läst 2283 ggr
Alexej
2012-06-19 23:21

Han slår mig;)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en stor kraftig hane som efter ca 9 månader blivit tam. Han strycker sig mot mina ben, spinner och vill bli klappad. Kan också lyfta upp hans framben. Men: När han ser min hand slår han efter mig med hårda snabba slag så som katter brukar göra med klorna lite ute.

Jag kan klappa honom hur mycket som helst när han inte se handen men kan aldrig börja klappa honom framifrån. Eller om jag klappa honom mot svansen då vänder han huvud, fixerar handen och slår snabbt till.

Skällde ut honom och håll fast tassen lite men då surade han en hel dag. Har ev ett hem på gång men då borde han vara mer tam. Vet inte hur jag kan få honom att sluta slå efter min hand. Det gör faktiskt ont.

Några tips?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Lena
2012-06-19 23:24
#1

Du det var mig en grann herre det där!

Han har nog blivit illa behandlad av folk och uppfattar händer som något hotfullt. För att få honom att sluta med detta bör man ge honom belöningar som gör att han förknippar händerna med positiva saker istället.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
2012-06-19 23:29
#2

Knyt handen när du för den mot honom. Spretande fingrar kan uppfattas som utspärrade klor.

[Skyggis]
2012-06-19 23:32
#3

Vilken fin katt!

Jag har en ungkatt som gör likadant. Hon testar och undersöker den "farliga handen" som hon visserligen både kan ta godbitar ifrån men också reagera med stor osäkerhet mot och då slår hon till med tassen rätt hårt ibland. Godbitarna hjälper till att långsamt få henne att förstå det goda med handen.. Framstegen kommer hela tiden. Se bara till att det är snällt som kommer ifrån handen.

Alexej
2012-06-19 23:33
#4

Han är en soptippskatt. Han får skinka osv ur handen och det funkar. Det med att han slår har han börjat med nu de sista dagarna, samtidigt har han också blivit mycket keligare. Har den känslan att han inte kan hantera alla känslor eller att endofinet ger honom en så stark kick att han då slår istället. Han står ju nästan på huvud nu när han strycker sig mot mina ben men sedan blir tydligen allt för mycket för honom.

Det växer nog bort med tiden men jag är lite rädd att det blir en dålig vana. Och nu har en annan katt också börjat med det. Den nosade förrut på handen men ser hur den andra gör och har nu också börjat med de snabba hårda slag.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Anunnaki]
2012-06-19 23:35
#5

Kanske kan du få honom sluta att slå mot din hand om du några gånger per dag ger honom en liten skinkbit som du har i nypan mellan tummen och pekfingret. Katter brukar tycka om skinka fast det är förstås inte optimal kattmat men en halv skiva per dag under en begränsad tid och det inte är en gammal katt kan knappast vara farligt.

Edit: Skriver om varandra ser jag

Alexej
2012-06-19 23:36
#6

#2 Gör jag alltid:) Han slår ändå.

#3 Ja, det är nog så - en slags osäkerhet. Men det gör ont för klorna är alltid lite ute.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Alexej
2012-06-19 23:41
#7

#5 Jag har varje kväll godistimme med skinka eller nåt. Det är så jag fick honom tam. Och ser han skinka i min hand då gör han inget. Bara när jag klappar honom.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Skyggis]
2012-06-19 23:51
#8

#7 - Du får klappa honom med en skinka Flört

Skämt åsido! Min tass-svingare kan också ha klorna lite lite ute. Det kan göra ont som bara den. Försöker bita ihop och le men det brukar bli ett rätt snett leende.. Tungan ute

Förhoppningsvis går svingandet över lika fort som det uppstod.

Vinterdag
2012-06-20 08:51
#9

Jag har också haft en sådan katt. Hon hade blivit misshandlad och var livrädd för händer. Det behövs mycket tålamod, det tog flera månader innan hon slutade slå mig.  Hon fick gobitar ur handen och det fungerade. Men hon lät aldrig främmande människor klappa sig någon lägre stund. Man ska aldrig straffa katten eller skälla på den.

Det är precis som Lena skriver: För att få honom att sluta med detta bör man ge honom belöningar som gör att han förknippar händerna med positiva saker istället.

Alexej
2012-06-20 09:48
#10

#9 Samtidigt tror jag att man kan uppfostra katter med ett nej så som jag gjorde med honom. Mina egna katter kan ordet nej. Ibland när de vill göra nånting som jag inte vill säger jag NEJ och de vänder.

Igår tog jag en tvättsvamp, en sån magicsvamp mot katthår och klappade honom med den som en förlängd hand. När han hög fastnade han istället i svampen och blev förvånad. Gjorde om det några gånger. Hoppas han tröttnar att varje gång fastna i svampen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
2012-06-20 12:15
#11

Åhhhh så fin han är!! Som andra också skriver har han säkert dålig erfarenhet av händer. Har du provat att han handen knuten, ifall att han skulle uppfatta fingrarna som klor? Tror nog att de betéendet ger med sig efter en tid av träning…men förstår ju att det känns lite svårt att omplacera så länge han har detta betéende kvar…

kattassen
2012-06-20 21:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Vi har en kvibergare som gör likadant. Han är helt klappbar och kommer och stryker sig och vill gosa. Man får ca 5-6 tag över nacken sedan blir de såväl tass med klo och tand… Han behöver dessutom borstas på bakkroppen men då får man passa på och måtta med borsten när han springer förbi ungefär…

Däremot tar han gärna godsaker ur handen utan att nafsa så det är nog något känsligt med beröringen. Tror kanske också att han blvit behandlad illa uteRynkar på näsan Han är en vuxen katt och ingen unge. Men hos veterinären gick det väldigt bra till och med chip i nackskinnet gick utmärkt när vi höll i huvudet.   Ändå så tog det ett tag innan chip-nålen gick igenom skinnet så tjockskallig som han ärFlört

Vår Ludde har ju också sedan starten för drygt 3 år sedan varit en nafsare och klösare av rang. Gillar inte pälsvård men det hänger ju ihop med hans eländiga toviga status när han kom till oss. Men det har blivit mycket bättre. Från början tog han efter handen bara man visade den. Men stryka med ansiktet går bättreFlört Blir ju bättre när han är korthårig också - så det blir sommarfrilla en gång om året.

Äsch fick bli en bild på Ludde bara för att han är såå finFlört hihi!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Upp till toppen
Annons: